Hei!
Onko kellään punaviini aiheuttanut kurkkukipua? Minulla kipeytyi kurkku muutama viikko sitten kun olin juonut lasillisen punaviiniä, mutta arvelin sen olevan flunssan alkua. Mitään muita oireita ei tullut, kurkkuun tuli vaaleita rakkuloita ja kurkkukipu kesti viikon kunnes hävisi.
Nyt kuitenkin samanlainen kipu palasi, kun otin pari lasia punaviiniä (edellisen kerran olin viiniä juonut tuolloin ennen ensimmäisen kurkkukivun alkua). Tunne kurkussa alkoi piakkoin lasin tyhjentämisen jälkeen.
Tällä välillä olen juonut muita alkoholijuomia, josta kipua ei ole tullut.
Olen lukenut, että punaviini voi aiheuttaa ainakin kutinaa, mutta että kurkkukipua??
Kurkkukipu punaviinistä
4
2634
Vastaukset
- tuunari
Olisko sen säilöntäaine?
Aiheuttaa myös päänsärkyä. Sitten noihin viineihin lisätään toisinaan kummia aineita, jotka eivät millään muotoa sovi ihmisravinnoksi..- Sotis.
Juon punaviiniä harvakseltaan, mutta vähän samansuuntaisia oireita on ollut. Nimenomaan kurkun ärsytystä. Pitääpä kyseenalaistaa se vähäinenkin määrä. Mietin vielä, onko viinien kypsytyksesä myös valko- tai rese-viinien osalta käytettävät aineet samoja. Ts. uskaltaako noita juoda?
- aloittaja
Sotis. kirjoitti:
Juon punaviiniä harvakseltaan, mutta vähän samansuuntaisia oireita on ollut. Nimenomaan kurkun ärsytystä. Pitääpä kyseenalaistaa se vähäinenkin määrä. Mietin vielä, onko viinien kypsytyksesä myös valko- tai rese-viinien osalta käytettävät aineet samoja. Ts. uskaltaako noita juoda?
Samat oireet tuli myös valkoviinin jälkeen mutta eivät niin voimakkaana ja pitkällisenä. Pakko niissä ilmeisesti jotain ärsyttävää ainesta olla..
- vinkkuallergikko
aloittaja kirjoitti:
Samat oireet tuli myös valkoviinin jälkeen mutta eivät niin voimakkaana ja pitkällisenä. Pakko niissä ilmeisesti jotain ärsyttävää ainesta olla..
Etenkin punaviinissä on paljon sulfiittia ja tanniinia, jotka aiheuttavat niitä oireita. Valkkareissa myös , mutta vähemmän. Kaikista vähiten niitä on kuivissa valkkareissa, makeissa siis enemmän. Vuosikaudet olin ilman punaviiniä, koska sain allergiaoireita ( suun ja kurkun kutínaa, huulien turpoamista jne tyypillisiä allergiaoireita) . Nyt olen uskaltautunut kokeilemaan pieniä määriä luomupunaviinejä, koska niissä on huomattavasti vähemmän noita aineita ja olen pystynyt juomaan lasillisen tai parikin oireetta. Eli kokeile punaisista luomua ja valkoisista kuivia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272830Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän302370- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542209Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211822Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3901686Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1021622- 3061525
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm141436- 1331428