Kurkkukipu punaviinistä

-

Hei!
Onko kellään punaviini aiheuttanut kurkkukipua? Minulla kipeytyi kurkku muutama viikko sitten kun olin juonut lasillisen punaviiniä, mutta arvelin sen olevan flunssan alkua. Mitään muita oireita ei tullut, kurkkuun tuli vaaleita rakkuloita ja kurkkukipu kesti viikon kunnes hävisi.

Nyt kuitenkin samanlainen kipu palasi, kun otin pari lasia punaviiniä (edellisen kerran olin viiniä juonut tuolloin ennen ensimmäisen kurkkukivun alkua). Tunne kurkussa alkoi piakkoin lasin tyhjentämisen jälkeen.
Tällä välillä olen juonut muita alkoholijuomia, josta kipua ei ole tullut.

Olen lukenut, että punaviini voi aiheuttaa ainakin kutinaa, mutta että kurkkukipua??

4

2781

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuunari

Olisko sen säilöntäaine?

Aiheuttaa myös päänsärkyä. Sitten noihin viineihin lisätään toisinaan kummia aineita, jotka eivät millään muotoa sovi ihmisravinnoksi..

• Sotis.

Juon punaviiniä harvakseltaan, mutta vähän samansuuntaisia oireita on ollut. Nimenomaan kurkun ärsytystä. Pitääpä kyseenalaistaa se vähäinenkin määrä. Mietin vielä, onko viinien kypsytyksesä myös valko- tai rese-viinien osalta käytettävät aineet samoja. Ts. uskaltaako noita juoda?

• aloittaja
        Sotis. kirjoitti:

Juon punaviiniä harvakseltaan, mutta vähän samansuuntaisia oireita on ollut. Nimenomaan kurkun ärsytystä. Pitääpä kyseenalaistaa se vähäinenkin määrä. Mietin vielä, onko viinien kypsytyksesä myös valko- tai rese-viinien osalta käytettävät aineet samoja. Ts. uskaltaako noita juoda?

Samat oireet tuli myös valkoviinin jälkeen mutta eivät niin voimakkaana ja pitkällisenä. Pakko niissä ilmeisesti jotain ärsyttävää ainesta olla..

• vinkkuallergikko
        aloittaja kirjoitti:

Samat oireet tuli myös valkoviinin jälkeen mutta eivät niin voimakkaana ja pitkällisenä. Pakko niissä ilmeisesti jotain ärsyttävää ainesta olla..

Etenkin punaviinissä on paljon sulfiittia ja tanniinia, jotka aiheuttavat niitä oireita. Valkkareissa myös , mutta vähemmän. Kaikista vähiten niitä on kuivissa valkkareissa, makeissa siis enemmän. Vuosikaudet olin ilman punaviiniä, koska sain allergiaoireita ( suun ja kurkun kutínaa, huulien turpoamista jne tyypillisiä allergiaoireita) . Nyt olen uskaltautunut kokeilemaan pieniä määriä luomupunaviinejä, koska niissä on huomattavasti vähemmän noita aineita ja olen pystynyt juomaan lasillisen tai parikin oireetta. Eli kokeile punaisista luomua ja valkoisista kuivia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      71
      6257
    2. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      135
      5648
    3. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      473
      3509
    4. Ovatko naiset lopettaneet sen vähäisenkin vaivannäön Tinderissa?

Meinaan vaan profiileja selatessa nykyään valtaosalla ei ole minkäänlaista kirjoitettua tekstiä siellä. Juuri ja juuri s
      Nettideittailu
      111
      1892
    5. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      38
      1296
    6. Suomi vietiin Natoon väärin perustein. Viides artikla on hölynpölyä. Yksin jäämme.

Kuka vielä uskoo, että viides artikla takaa Suomelle avun, jos Suomeen hyökätään. Liikuttavasti täällä on uskottu ja ved
      Maailman menoa
      383
      1293
    7. Et ilmeisesti aio enää ikinä olla tekemisissä

Että näinkö se menee
      Ikävä
      68
      1098
    8. Sydämeni on sinun luona

Koko ajan. Oli ympärilläni ketä oli niin sinä olet vain ajatuksissa ja tunteissa. En halua muiden kosketusta kuin sinun
      Ikävä
      47
      1004
    9. Trump ja Venäjä

Huomasitteko muuten... Käytännössä ainoat valtiot, joille Trump EI eilen asettanut typeriä tariffejaan, olivat Venäjä ja
      Maailman menoa
      110
      932
    10. Jatkuva stressitila

On sinun vuoksesi kun en tiedä missä mennään mutta tunteeni tiedän ainoastaan
      Ikävä
      54
      900
    Aihe