Ylläkselle vko 12, millaista?

Tigerstedt

Hei !
Olemme menossa kaksi miestä (50 ) Ylläkselle ensimmäistä kertaa hiihtelemään viikolla 12. Millainen paikka se Ylläs oikein on? Päivällä varmaankin hiihtelemme. Minnepäin siellä kannattaa hiihdellä ? Ja millaisessa kunnossa ladut yleensä ovat ? Entä iltaohjelma. Löytyykö hyviä tanssipaikkoja ? Aikasemmin olemme käyneet Saariselällä.

31

4457

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pölönen

      on siellä ko Thaimaassa, vanhat ukot lähtee jallittaan meitä nuoria flikkoja.Hyvähän on jos latuja löydätte, ne on kyllä hyviä ja mäkisiä

      • Tigerstedt

        hämmästyttävä vastaus asialliseen kysymykseen, emme ole menossa Thaimaaseen, emmekä ainakaan tunnusta olevamme vanhoja ukkoja, nuorista flikoista emme niin välitä (vanhemmat hauskempia eivätkä ole mitään nirppanokkia). Näkötarkastuksessa on käyty ja silmälasit hankittu. Kiitos viimeisestä vinkistä (mihinköhän tuo ne viittaa ?) :-)


      • lapinblondi
        Tigerstedt kirjoitti:

        hämmästyttävä vastaus asialliseen kysymykseen, emme ole menossa Thaimaaseen, emmekä ainakaan tunnusta olevamme vanhoja ukkoja, nuorista flikoista emme niin välitä (vanhemmat hauskempia eivätkä ole mitään nirppanokkia). Näkötarkastuksessa on käyty ja silmälasit hankittu. Kiitos viimeisestä vinkistä (mihinköhän tuo ne viittaa ?) :-)

        Ylläs ihan mukava paikka.Ainakin silloin kun itse olimme, oli ladut hyvät ja paljon vaihtoehtoja.Laduilta ei vaan kannata poiketa , koska voi olla alla pettävää lunta, ainakaan mäkipaikoissa.Aamupakkasia on veilä tuolloin ollut.Ravintolakulttuurista/tanssipaikoista hankala sanoa, moneen makuun.Ainakin joskus ollut hyvä tanssipaikka Riemuriihi.
        Tervemenoa kokeilemaan!


    • joka lähtöön

      Ensinnäkin olisi hyvä tietää menettekö Ylläsjärven vai Äkäslompolon puolelle.

      Murtsikkaladut ovat Äkäslompolossa haastavammat mutta ei kuitenkaan liian vaativat tavalliselle hiihtelijälle. Vaihtoehtoja löytyy kovakuntoisellekin, ja ladut on yleensä hyvin hoidetut. Keväällä tuppaa olemaan joskus tungosta ainakin lompolosta Kesängin Keitaalle vievällä ladulla, muutoin mahtuu hyvin. Hyvä lenkki on esim. Äkäslompolo-Kotamaja-Latvamaja-Kesängin Keidas-Äkäslompolo, noin 25 km mukavia maisemia ja suht helppoa maastoa, johon vaikeutta saa halutessaan jos kapuaa Kukaksen huipulle tai Kesängin yli.

      Iltamenoa löytyy Pirtukirkosta (=Äkäshotelli) ja Pipolasta (Kaivohuone) Äkäslompolossa, Taigasta sekä Ylläsrinne-hotellista Ylläsjärven puolella. Huminassa on kiva pubi ja ainoat(?) monotamssit, karaoken tahtiin mutta kuitenkin. Riemuliiteri on myös vanha legendaarinen paikka. Viikolla 12 ohjelmaa riittää takuulla vaikka joka illalle, mutta silloin täytyy tinkiä hiihtokilometreistä ellei kunto ole aivan hirmuinen.

      • Tigerstedt

        Kiitos asiallisista vastauksista. Menemme Äkäslompolon puolelle. Mutta olen kuullut, että tunturin ympärikin on hyvä latu? Joku taannoin sanoi, että Ylläksellä on Suomen parhaat ladut, saas sitten nähdä. Entä onko kukaan hiihtänyt Leviltä - Ylläkselle tai päinvastoin. Edestakaisin saattaapa olla liian vaativa. Entä minkälainen on kuuluisa Aakenuksen kierros, siitäkin olen paljon kuullut, muttei nyt muistu mieleen. Johtuukohan siitä kun olemme "vanhoja ukkoja" ?


      • monella tapaa
        Tigerstedt kirjoitti:

        Kiitos asiallisista vastauksista. Menemme Äkäslompolon puolelle. Mutta olen kuullut, että tunturin ympärikin on hyvä latu? Joku taannoin sanoi, että Ylläksellä on Suomen parhaat ladut, saas sitten nähdä. Entä onko kukaan hiihtänyt Leviltä - Ylläkselle tai päinvastoin. Edestakaisin saattaapa olla liian vaativa. Entä minkälainen on kuuluisa Aakenuksen kierros, siitäkin olen paljon kuullut, muttei nyt muistu mieleen. Johtuukohan siitä kun olemme "vanhoja ukkoja" ?

        Tunturin ympäri pääsee toki hyvin, Äkäslompolosta Kesängin Keitaan kautta Kahvikeitaan laavulle ja Ylläsjärvelle, sieltä mukavin (helpoin) reitti on Luosujärven kautta Velhonkodalle ja takaisin lompoloon. Hieman tylsä (=tasainen) reitti, mutta jos halajaa kilometrejä niin hyvä vaihtoehto. Helpoin tapa kiertää tunturi on nousta ski-bussilla Äkäslompolon puoleiselle laskettelurinteen parkkipaikalle ja siitä valaistua latua Tunturijärven kautta Ylläsjärvelle josta sitten Kahvikeitaan kautta Kesängin keitaalle ja Äkäslompoloon. Kovakuntoiset voi hiihtä toki alkumatkankin, Isomettän nousu Äkäslompolosta on tiukka mutta loppumatka on sitten helppoa. Tunturijärveltä voi hiihtää myös Velhonkodan kautta Äkäslompoloon, jos helpolla haluaa päästä.

        Levi-Ylläs väli on hiukan tylsä väli hiihtää sekin, ja keskusten välillä ei taida olla enää joukkoliikenneyhteyttä, tekee siirtymisen vaikeaksi. Myllyhiihto saattaisi olla vaihtoehto sille, tai sitten tosiaan se Aakennuksen / Haavepalon maisemissa hiihtely, siis jos todellakin on valmis noin 50 km:n päiväreissuihin. Ohessa hyvä kartta

        http://www.yllas.fi/?deptid=8979

        Jos tosiaan olette ensi kertaa Ylläksellä niin aloittakaa niillä kierroksilla sieltä Kotamajan kautta, siinä on useampikin reittivaihtoehto joista valita ja joiden myötä saa vaihtelua vaikka osin samojakin latuja menisi.

        Ja ne ladut Ylläksellä on Suomen parhaat.


      • Homevaaran hiki
        monella tapaa kirjoitti:

        Tunturin ympäri pääsee toki hyvin, Äkäslompolosta Kesängin Keitaan kautta Kahvikeitaan laavulle ja Ylläsjärvelle, sieltä mukavin (helpoin) reitti on Luosujärven kautta Velhonkodalle ja takaisin lompoloon. Hieman tylsä (=tasainen) reitti, mutta jos halajaa kilometrejä niin hyvä vaihtoehto. Helpoin tapa kiertää tunturi on nousta ski-bussilla Äkäslompolon puoleiselle laskettelurinteen parkkipaikalle ja siitä valaistua latua Tunturijärven kautta Ylläsjärvelle josta sitten Kahvikeitaan kautta Kesängin keitaalle ja Äkäslompoloon. Kovakuntoiset voi hiihtä toki alkumatkankin, Isomettän nousu Äkäslompolosta on tiukka mutta loppumatka on sitten helppoa. Tunturijärveltä voi hiihtää myös Velhonkodan kautta Äkäslompoloon, jos helpolla haluaa päästä.

        Levi-Ylläs väli on hiukan tylsä väli hiihtää sekin, ja keskusten välillä ei taida olla enää joukkoliikenneyhteyttä, tekee siirtymisen vaikeaksi. Myllyhiihto saattaisi olla vaihtoehto sille, tai sitten tosiaan se Aakennuksen / Haavepalon maisemissa hiihtely, siis jos todellakin on valmis noin 50 km:n päiväreissuihin. Ohessa hyvä kartta

        http://www.yllas.fi/?deptid=8979

        Jos tosiaan olette ensi kertaa Ylläksellä niin aloittakaa niillä kierroksilla sieltä Kotamajan kautta, siinä on useampikin reittivaihtoehto joista valita ja joiden myötä saa vaihtelua vaikka osin samojakin latuja menisi.

        Ja ne ladut Ylläksellä on Suomen parhaat.

        Joko se läpipuhkaisu Levi reitille on ajettu?

        Vieläkö postiauto vie aamulla Lompolosta Sirkan kylälle?

        Viimeksi piti mennä kentälle ja vaihtaa siellä Sirkan bussiin, vei aikaa melkein sen kun suksella palatessa.


      • Aina 12. viikko

        Minun mielestäni paras reitti on Peurakaltion kautta Äkäsmyllylle ja takaisin. Joskus menemme omalla autolla ja jätämme sen Peurakaltion pihaan. Varsinkin silloin kun illalla pitää jaksaa tanssia Riemuliiterissä. Joku taisi mainitakin Myllyhiihdon, siinä taidetaan mennä bussilla Äkäsmyllylle ja siellä hiihdetään kukin voimiensa mukaan. Ja illalla saa mahtavan hyvää puuroa Riemuliiterillä lipun hinnalla. Tansseista sen verran, että jos oikeasti aikoo tanssia eikä nojailla tungoksessa, niin Riemuliiteri on oiva paikka. Muualla ei ainakaan 12-viikolla mahdu.


      • hiihtointo
        Tigerstedt kirjoitti:

        Kiitos asiallisista vastauksista. Menemme Äkäslompolon puolelle. Mutta olen kuullut, että tunturin ympärikin on hyvä latu? Joku taannoin sanoi, että Ylläksellä on Suomen parhaat ladut, saas sitten nähdä. Entä onko kukaan hiihtänyt Leviltä - Ylläkselle tai päinvastoin. Edestakaisin saattaapa olla liian vaativa. Entä minkälainen on kuuluisa Aakenuksen kierros, siitäkin olen paljon kuullut, muttei nyt muistu mieleen. Johtuukohan siitä kun olemme "vanhoja ukkoja" ?

        Aakenus on hieno reitti. Mutta on syytä tarkoin valita päivä ja ilma, kun sinne menee. Pitää paistaa aurinko, jotta näkee ne hulppean upeat maisemat. Mielellään ei hirveää tuulta, mutta aina siellä tunturissa hieman puhaltelee. Kannattaa valita hiihtosuunta myötätuuleen. Siis niin, että Totovaaran pirtiltä Pyhäjärvelle tai päinvastoin. Mutta narisijoita ei mukaan, tuo on miesten reitti. Ja ehdottomasti kannattaa poiketa Moloslehdon porokämpälle. Aakenukselta sinne on yleensä aina mahtavat huurre- ja tykkylumipuut. Kamerat mukaan. Aakenusta ei kannata kiertää länsipuolen latua pitkin, on aika mitättömiä maisemia - paitsi jos kilometrejä keräätte.Ja eväsreput mukaan!


      • reitit
        Aina 12. viikko kirjoitti:

        Minun mielestäni paras reitti on Peurakaltion kautta Äkäsmyllylle ja takaisin. Joskus menemme omalla autolla ja jätämme sen Peurakaltion pihaan. Varsinkin silloin kun illalla pitää jaksaa tanssia Riemuliiterissä. Joku taisi mainitakin Myllyhiihdon, siinä taidetaan mennä bussilla Äkäsmyllylle ja siellä hiihdetään kukin voimiensa mukaan. Ja illalla saa mahtavan hyvää puuroa Riemuliiterillä lipun hinnalla. Tansseista sen verran, että jos oikeasti aikoo tanssia eikä nojailla tungoksessa, niin Riemuliiteri on oiva paikka. Muualla ei ainakaan 12-viikolla mahdu.

        Ylläsjärven puolelta? Olen menossa sinne puolelle hiihtämään ja majoittumaan. Autolla en välittäisi välineitä kuljetella joten reitti vinkit olis tarpeeseen. Kertoisittekos siellä käyneet hyviä vinkkejä. KIITOS.


      • Wenku
        hiihtointo kirjoitti:

        Aakenus on hieno reitti. Mutta on syytä tarkoin valita päivä ja ilma, kun sinne menee. Pitää paistaa aurinko, jotta näkee ne hulppean upeat maisemat. Mielellään ei hirveää tuulta, mutta aina siellä tunturissa hieman puhaltelee. Kannattaa valita hiihtosuunta myötätuuleen. Siis niin, että Totovaaran pirtiltä Pyhäjärvelle tai päinvastoin. Mutta narisijoita ei mukaan, tuo on miesten reitti. Ja ehdottomasti kannattaa poiketa Moloslehdon porokämpälle. Aakenukselta sinne on yleensä aina mahtavat huurre- ja tykkylumipuut. Kamerat mukaan. Aakenusta ei kannata kiertää länsipuolen latua pitkin, on aika mitättömiä maisemia - paitsi jos kilometrejä keräätte.Ja eväsreput mukaan!

        Miten niin miesten reitti? Monet kerrat oon Aakenuksen reitin kiertänyt hiihtäen, vaikka en mies olekaan! Oikealla asenteella ja hyvällä kunnolla ja eväillä pärjää kyllä!


      • ac
        Tigerstedt kirjoitti:

        Kiitos asiallisista vastauksista. Menemme Äkäslompolon puolelle. Mutta olen kuullut, että tunturin ympärikin on hyvä latu? Joku taannoin sanoi, että Ylläksellä on Suomen parhaat ladut, saas sitten nähdä. Entä onko kukaan hiihtänyt Leviltä - Ylläkselle tai päinvastoin. Edestakaisin saattaapa olla liian vaativa. Entä minkälainen on kuuluisa Aakenuksen kierros, siitäkin olen paljon kuullut, muttei nyt muistu mieleen. Johtuukohan siitä kun olemme "vanhoja ukkoja" ?

        tunturin ympäri pääsee hienosti. Latu vain on aika rankka, joten kunnosta riippuen sitä kannattaa harkita. Kaunis reitti ja Ylläsjärven puolella (jossa itse aina olemme) on kauniit maisemat ja yleensä vähän lämpimämpääkin. Kannattaa hankkia latukartta (muistaakseni 10 e). Siitä näkee kaikki reitit ja niiden vaikeusasteet. Jos teiillä on käytössä auto, latuja on valtavasti! Voitte ajaa Ylläsjärvenkin puolelle, jossa latureitit ovat vähintään yhtä mittavat kuin Äkäslompolon puolella. Tervetuloa vaan! Mekin olemme siellä viikolla 12.

        Ai joo, ja yöelämää on lähinnä Äkäslompolon puolella. Ylläsjärven puolella on kyllä Taiga, jossa ajoittain jotain bändejä, mutta pääsääntöisesti Ylläsjärven puoli tunturia on huomattavasti rauhallisempi.


    • vertimummo

      Latuverkostoja kyllä löytyy vaikka kuinka mutta niiden kunnossapito on täysin eri seikka, suurin osa laduista mitä olen ylläksellä kulkenut on huonokuntoista, menkää mielummin leville jos ette halua pettyä niin pahasti.

      • komsii komsaa

        Jos ei pääse suksilla kuin Latvamajalle ja takaisin tai etenkin jos pyörii Ylläsjärvellä niin noinhan se on. Porukkaa on niin ettei ne ladut pysy kunnossa.

        Jos taas osaa hiihtää eikä pelkää mennä kauemmas kylistä niin latujen kunto on ihan Levin tasoa ja niiden vaihtelevuus sekä maisemat paljon parempaa tasoa.

        Hiihtely ja hiihtäminen on kaksi eri asiaa


      • 6000

        Ylläkselläkin ladut ajetaan joka päivä joten pitäisi riittää kaupunkilaisellekin. Juuri viime talvena ihmettelin Levin latuja joita ei oltu ajetti iltapaivällä kahden aikaan lumisateen jälkeen.


    • yllästä

      MIKSI NÄIN? no koska paikkahan on sillon täynnä känniääliöitä eli turha hakea mitään tanssiravintolapaikkaa koska sellasia ette löydä missä vois oikeesti "tanssia" ilman nuorisopellejä, ladut on aina huonossa kunnossa ja palvelu surkeaa, tuntuu kuin olisi perussuomalaisessa ääliömestassa eikä LAPISSA missä pitäiskin teidän olla!

      PS. JÄLKEENPÄIN EI kannata alkaa vinkumaan sitten että " ei saatu rahoillemme vastinetta ", blaablaa..

      • R. Ankka

        Olen pääosin samaa mieltä.


      • Inga Pengar
        R. Ankka kirjoitti:

        Olen pääosin samaa mieltä.

        Kyllä ne yrittää niitä latuja pitää kunnossa mutta kun ei rahat riitä,jukolauta.Koneet rikki kaiken aikaa.


      • S.Mirnov
        Inga Pengar kirjoitti:

        Kyllä ne yrittää niitä latuja pitää kunnossa mutta kun ei rahat riitä,jukolauta.Koneet rikki kaiken aikaa.

        Kunnan osaksi omistamalta yritykseltä rahat loppuu? Onneksi on voittoa tavoittelematon yritys, nehän voi vuokrata koneita tilalle jos joku on välillä rikki, kai?


    • Tigerstedt

      hei !
      Mahtava meininki Ylläksellä viikolla 12. Koko viikon yöpakkasia ja päivällä aurinkoista ja lämpötila nousi n- -5 asteeseen. Ylläksen ladut olivat hyvässä kunnossa, kunhan tsekkaa, minkä tasoisesta ladusta on kyse (luokittelu I, II ja III). Kävimmepä Aakenuksen päälläkin vaikka sinne menikin vain jonkun uskalikon avaama hiihdetty latu ja laskimme täydessä puuterilumessa Molokkilehdon porokämpälle. Molokilta sai vielä hiihdellä melkein umpihangessa, mutte se nyt ei paljon haitannut (Oma vika kun sinnesaakka sujutteli :-)Kokemuksena todella mieleenjäävä. Ei tarvitse mistään valitella. Esim. Myllyhiihtopäivänä ladut oli varmaankin yöllä ajetut ja niitä baanoja oli helppo hiihdellä.
      Tanssitarjonta oli monipuolista, valitettavasti ei ihan joka ilta jaksanut laittaa jalalla koreasti, sillä hiihtomatkat päivällä olivat niin pitkät. Ja naiset eivät ole sellaisia nirppanokkia kuin täällä etelästä, kaikki lähtevät tanssimaan, kunhan ei liian kovat pohjat alla. Erityisesti Oulun tytöt kunnostautuivat. Hyvä oululaiset.
      Kiitoksia vaan paljon Ylläksen latujen hoitajille ja hyvin taukotupien pitäjille sekä Ylläksellä viikolla 12 olleille ! toivottaa Tigerstedt

      • Lionstedt

        Molokki on roskapönttö,Moloslehto paikka Aakenustunturin laidalla.


      • Alles Kaputt
        Lionstedt kirjoitti:

        Molokki on roskapönttö,Moloslehto paikka Aakenustunturin laidalla.

        Taas on latukoneet rikki ja GPS seuranta pois päältä/epäkunnossa.Eipä oikein tiedä minne hiihtelis kun ei ole tietoa missä on latuja avattu.Kovasti hehkutettiin kun urakoitsija vaihtui,huonompaan on menty.


      • H.Opoti
        Alles Kaputt kirjoitti:

        Taas on latukoneet rikki ja GPS seuranta pois päältä/epäkunnossa.Eipä oikein tiedä minne hiihtelis kun ei ole tietoa missä on latuja avattu.Kovasti hehkutettiin kun urakoitsija vaihtui,huonompaan on menty.

        Miksei ne voi vuokrata koneita särkyneiden tilalle.


      • K.Opoti
        H.Opoti kirjoitti:

        Miksei ne voi vuokrata koneita särkyneiden tilalle.

        Eipä taida löytyä vuokrakoneita kun koko maassa on lunta, toissavuonna käsittääkseni yrittivät, eikä silloinkaan kukaan vuokrannut vaikka etelässä oli maat paljaana. Kukas koneensa rikottavaksi antaisi vaikka joutenkin olisi.

        Tilanne taitaa olla sellainen, että urakoitsijalle on tullut tavallinen konemiehen arki. Pääsääntöisestihän homma menee niin, että otetaan iso työ liian pienillä koneilla ja puolella hinnalla siitä mitä oikeasti tarvittaisiin. Taannoiset Formaticit oli isompia, myös koneteholtaan, mutta lujille nekin joutuivat noilla reiteillä. Muistaakseni niiden näytön mukaan tehoa tarvittiin pahimmillaan 170-180 heppaa, noissa nykyisissä ei taida olla lähellekään tuota määrää, eli voi olettaa niiden parkuvan täysillä lähes koko ajan, huolimatta kapeammasta jyrsimestä, joten haavereita varmaan riittää jatkossakin. Ongelmana on, ettei kukaan enää valmista tuota Formaticin kokoluokan konetta, ne Vaasalaisten vehkeethän olivat sopivan kokoisia ja moottoreiltaan lujia, niissä ongelmat liittyivät pääasiassa ajohydrauliikkaan ja jyrsimiin.

        Kai tuossakin hommassa evoluutio hoitaa tehtävänsä aikanaan, joko niin, että löytyy sopivat koneet, tai supistetaan latuverkkoa sen kokoiseksi mikä pystytään hoitamaan. Supistamisessa on tietysti ongelmana se, että pitempien reittien hiihtäjätkin jäävät niille ruuhkapätkille tahkoamaan, ne sitten kuluvat entistä nopeammin ja taas ajotarve lisääntyy ja koneet ovat lujilla. Siitäpä sitten, huonolla tuurilla, seuraa hiihtäjien väheneminen ja sitäkautta vähenee myös toimintaan tarvittavan rahan kertyminen,melkoinen velho se on joka tuon kuvion ratkaisee. Luontohan siitä kyllä hyötyy jos toiminta pienenee; ei ole vähäinen se litramäärä mikä vuosien saatossa on tuolle alueelle valuteltu hydrauliikka- ja automaattiöljyä rikkoutumisten yhteydessä, puhumattakaan pakokaasupäästöistä joiden suuruusluokkaa voi hahmotella vaikka näin: 3 konetta, 1000 h/a/kone ja joka tunnilla palaa 15-20 l polttoöljyä, lisäksi kaikki polttopuu- ja muut huoltokuljetukset mitä puistossa tarvitaan, eli melko määrä pakokaasua kansallispuistoon.


      • Ka kaputt
        Alles Kaputt kirjoitti:

        Taas on latukoneet rikki ja GPS seuranta pois päältä/epäkunnossa.Eipä oikein tiedä minne hiihtelis kun ei ole tietoa missä on latuja avattu.Kovasti hehkutettiin kun urakoitsija vaihtui,huonompaan on menty.

        Saisivat kyllä hehkuttaa nuo gps vehkeensä kuntoon. Nytkin näkyy 2 kone pistelevän ylläsjärven jäällä ja siellä täällä käyny pätkän vetämässä. Repisivä helvettiin nuo vehkeet jos ei haluta kunnossa pitää se nelonenki huitelee missä sattuu sillon kun sattuu liikkeelle pääsemään!


      • E.Kolo
        Ka kaputt kirjoitti:

        Saisivat kyllä hehkuttaa nuo gps vehkeensä kuntoon. Nytkin näkyy 2 kone pistelevän ylläsjärven jäällä ja siellä täällä käyny pätkän vetämässä. Repisivä helvettiin nuo vehkeet jos ei haluta kunnossa pitää se nelonenki huitelee missä sattuu sillon kun sattuu liikkeelle pääsemään!

        Todella huimia määriä pakokaasuja ja saasteita kansallispuistoon.Kyllä tavallista kansalaista rokotetaan päästöveroilla jos varattomuuden tähden sattuu omistamaan vanhan kulkuneuvon töissä kulkua varten.


      • Enpä olis uskonut
        E.Kolo kirjoitti:

        Todella huimia määriä pakokaasuja ja saasteita kansallispuistoon.Kyllä tavallista kansalaista rokotetaan päästöveroilla jos varattomuuden tähden sattuu omistamaan vanhan kulkuneuvon töissä kulkua varten.

        Sehän on aivan valtava määrä polttoainetta mikä tuprutellaan metsiin ja tuntureille.Äkkiä laskien noin 50000 litraa/kausi.Kyllä panee harkitsemaan hiihtämiseni tarkoitusta.


      • ikuinenasentaja
        K.Opoti kirjoitti:

        Eipä taida löytyä vuokrakoneita kun koko maassa on lunta, toissavuonna käsittääkseni yrittivät, eikä silloinkaan kukaan vuokrannut vaikka etelässä oli maat paljaana. Kukas koneensa rikottavaksi antaisi vaikka joutenkin olisi.

        Tilanne taitaa olla sellainen, että urakoitsijalle on tullut tavallinen konemiehen arki. Pääsääntöisestihän homma menee niin, että otetaan iso työ liian pienillä koneilla ja puolella hinnalla siitä mitä oikeasti tarvittaisiin. Taannoiset Formaticit oli isompia, myös koneteholtaan, mutta lujille nekin joutuivat noilla reiteillä. Muistaakseni niiden näytön mukaan tehoa tarvittiin pahimmillaan 170-180 heppaa, noissa nykyisissä ei taida olla lähellekään tuota määrää, eli voi olettaa niiden parkuvan täysillä lähes koko ajan, huolimatta kapeammasta jyrsimestä, joten haavereita varmaan riittää jatkossakin. Ongelmana on, ettei kukaan enää valmista tuota Formaticin kokoluokan konetta, ne Vaasalaisten vehkeethän olivat sopivan kokoisia ja moottoreiltaan lujia, niissä ongelmat liittyivät pääasiassa ajohydrauliikkaan ja jyrsimiin.

        Kai tuossakin hommassa evoluutio hoitaa tehtävänsä aikanaan, joko niin, että löytyy sopivat koneet, tai supistetaan latuverkkoa sen kokoiseksi mikä pystytään hoitamaan. Supistamisessa on tietysti ongelmana se, että pitempien reittien hiihtäjätkin jäävät niille ruuhkapätkille tahkoamaan, ne sitten kuluvat entistä nopeammin ja taas ajotarve lisääntyy ja koneet ovat lujilla. Siitäpä sitten, huonolla tuurilla, seuraa hiihtäjien väheneminen ja sitäkautta vähenee myös toimintaan tarvittavan rahan kertyminen,melkoinen velho se on joka tuon kuvion ratkaisee. Luontohan siitä kyllä hyötyy jos toiminta pienenee; ei ole vähäinen se litramäärä mikä vuosien saatossa on tuolle alueelle valuteltu hydrauliikka- ja automaattiöljyä rikkoutumisten yhteydessä, puhumattakaan pakokaasupäästöistä joiden suuruusluokkaa voi hahmotella vaikka näin: 3 konetta, 1000 h/a/kone ja joka tunnilla palaa 15-20 l polttoöljyä, lisäksi kaikki polttopuu- ja muut huoltokuljetukset mitä puistossa tarvitaan, eli melko määrä pakokaasua kansallispuistoon.

        vasiten selailin näitä vanhoja kirjoituksia ja oli tähän aivan pakko kommentoida.itse olen näiden latu ja rinnekoneiden kanssa ollut yli kymmenen vuotta tekemisissä ja kun tuo formatic merkkinen kone tuli jälleen esiin niin voin tosiaankin sanoa että se on niitä tasamaan koneita ja niissä ei tosiaankaan olleet mitkään tehokkaat koneet,on sen verran niitäkin romuja tullut korjailtua että ei ikniä semmoista harmiksi.
        Jos reitti konetta kunnolista haluaa niin ainoa oikea on BRINOT hysky/wolf niissä teho painosuhde on tehty oikein.
        Vaikka hankinta hinta onkin hiukan korkeampi niin se maksaa itsensä takaisin remontti kuluissa joita ei kyseisellä merkillä ole,lasten vikoja voi olla mutta ei isompia.
        Ja riippuuhan se tietenkin koneen käyttäjästästä suurimmaksi osaksi,kun olen näitä latukoneiden kuljettajia seurannut niin ne käyttävät konetta niinkuin jotain vanhaa massikkaa.
        Hyvä esimerkki OLOKSEN rinnekone kuskista jonka tunnenkin hyvin,olokselle ostettiin aikoinaan kessun oliko 180 pistenbully vuosi oli 92-94 muistaakseni,niin se on vielä tänäkin päivänä palvelemassa rinne ja latu verkoston hoidossa vaikka tuntia on oikeasti paljon.
        Kessun maahantuojakin ihmetteli että miten näin vanha kone ja nuilla tuntimäärillä on vielä noin hyvässä kunnossa ja on kuulemma ainoa laatuaan ja tämä asia minusta kertoo jo sen että siellä kuskin paikalla oleva hihhuli sillä omalla ammattitaidollaan vaikutta aika paljon siihen miten se kone kestää!


    • Laila K.

      Kyllä Saariselkä olisi menevämpi paikka. Vaihtelu virkistää, mutta huonompaan kohteeseen olette menossa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6432
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4153
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2567
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2000
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1518
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1377
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1090
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1011
    Aihe