Kadonnut tyhjäkäynti

tepi76

Auto on -88 vuosimallin Carina II, koneena 1.6 bensa. Pirssistä hävisi parin päivän ajamattomuuden jälkeen tyhjäkäynti. Heti käynnistyksen jälkeen kun, kone on vielä kylmä, se jaksaa käydä, nähtävästi automaattiryypyn ansiosta. Mutta sitten kun ryyppy menee pois päältä niin samalla häviää myös tyhjäkäynti. Kaasarissa ei näkynyt päällisin puolin mitään erikoista, kaikki letkut ja piuhat oli kiinni. Autolla on tosi hankala ajaa kun se sammuu joka ikiseen risteykseen tai valoihin missä tarvitsee pysähtyä. Nyt tarvitaan carina-asiantuntijoiden apua ja hyviä neuvoja vian löytämiseksi. Kiitos.

19

3541

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikka

      löytötavaratoimistosta. Tai olisiko vika kaasupolkimessa ?

    • grh...

      kirjoita viasta googleen,jo löytyy juttua,mutta kaikeen ei pidä uskoa.

    • zöf

      säätää tyhjäkäyntiä säätöruuvista isommalle.

      Polttoainepumppu voi olla jo tiensä päässä eikä jaksa enää pumpata pensaa niin kuin pitäisi, polttoainesuodatin tukossa.

      Käy läpi polttoainejärjestelmä, sillä kaasaripelissähän se on yksinkertainen eikä tarvi mitään hienomekaanikon taitoja, uskoisin että perusteellinen putsaus ja säätö auttaa.

    • sgsg

      Onko liikenneturvarllisuuden nimissä, omasi ja toisten, tarpeellista ajaa autoa ilman tyhjäkäyntiä? Vie suosiolla korjaamoon.

    • olavi-48

      Oma Tojo meni aikanaan samanlaiseksi. Kyseessä on liki poikkeuksetta kansivika, eli palanut venttiili tai pahvi. Juurikin kylmänä ja ryyppy päällä jaksaa käydä, mutta lämmettyään tyhjäkäynti häipyy. Hyvinkin pieni vika tekee tuon. Eli öljy ei pakosti ole harmaata mämmiä, etkä löydä majoneesia venttiilikopan öljyntäyttökorkista.

      Omassa carinassa ainut oire oli jäähdytysnesteen kuluminen. Konetta avatessa löytyi karstoittuneet, kantaneet ja palaneet venttiilit.

      Koneen avaus on sullakin tepi edessä!

      • paha vika

        kesästä asti sama vika -88-maliin Carina 2:ssa. Se korjaantuu vain kaasuttimen vaihdolla. Tosin itselläni ei auttanut sekään, kun vaihtoivat kaasuttimen toiseen, jossa oli sama vika. Todennäköisesti vika on siinä kaasuttimen "kaasukellossa", jonka kalvo vuotaa, mutta varaosa maksaa 200 euroa. Myös automaattiryypyn ja jälkikäynnin eston piuhojen liitin on tarkastettava hapettumien varalta.


      • ent. 88-kuski
        paha vika kirjoitti:

        kesästä asti sama vika -88-maliin Carina 2:ssa. Se korjaantuu vain kaasuttimen vaihdolla. Tosin itselläni ei auttanut sekään, kun vaihtoivat kaasuttimen toiseen, jossa oli sama vika. Todennäköisesti vika on siinä kaasuttimen "kaasukellossa", jonka kalvo vuotaa, mutta varaosa maksaa 200 euroa. Myös automaattiryypyn ja jälkikäynnin eston piuhojen liitin on tarkastettava hapettumien varalta.

        88 -mallin Corollissa korjaantui kaasarin kupeessa, letkuissa olevan, PCV- ventiilin vaihdolla.


      • tepi76
        ent. 88-kuski kirjoitti:

        88 -mallin Corollissa korjaantui kaasarin kupeessa, letkuissa olevan, PCV- ventiilin vaihdolla.

        PCV-venttiili kenties se sama mötikkä jota nimimerkki paha vika nimitti "kaasukelloksi". Se on todellakin saman näköinen kuin minikokoinen kaasukello, peltikuorinen pyöreä mötikkä, johon tulee polttoaineletku joustintuen kotelossa olevasta bensansuodattimesta. Mötikästä lähtee piuhoja ja letkuja vähän sinne sun tänne. Mitä tuo mötikkä sitten oikein tekee? Säädin tyhjäkäyntiä hieman kovemmalle ja moottorin lämmettyä kierrokset vaeltavat edestakaisin n. 800-1500 kieroksen välillä kaasupolkimeen koskematta.


      • vasta-alkaja2
        tepi76 kirjoitti:

        PCV-venttiili kenties se sama mötikkä jota nimimerkki paha vika nimitti "kaasukelloksi". Se on todellakin saman näköinen kuin minikokoinen kaasukello, peltikuorinen pyöreä mötikkä, johon tulee polttoaineletku joustintuen kotelossa olevasta bensansuodattimesta. Mötikästä lähtee piuhoja ja letkuja vähän sinne sun tänne. Mitä tuo mötikkä sitten oikein tekee? Säädin tyhjäkäyntiä hieman kovemmalle ja moottorin lämmettyä kierrokset vaeltavat edestakaisin n. 800-1500 kieroksen välillä kaasupolkimeen koskematta.

        bensapumppua siihen? Ei kaasukelloon käsittääkseni tule kuin alipaineletku. Se möykky lienee vaaka-asennossa kaasuttimen sivussa alhaalla venttiilikopan puoleisella sivulla.


      • kokemusta omaava
        tepi76 kirjoitti:

        PCV-venttiili kenties se sama mötikkä jota nimimerkki paha vika nimitti "kaasukelloksi". Se on todellakin saman näköinen kuin minikokoinen kaasukello, peltikuorinen pyöreä mötikkä, johon tulee polttoaineletku joustintuen kotelossa olevasta bensansuodattimesta. Mötikästä lähtee piuhoja ja letkuja vähän sinne sun tänne. Mitä tuo mötikkä sitten oikein tekee? Säädin tyhjäkäyntiä hieman kovemmalle ja moottorin lämmettyä kierrokset vaeltavat edestakaisin n. 800-1500 kieroksen välillä kaasupolkimeen koskematta.

        minullakin -89 Carina2:ssa vaeltavat kierrokset tyhjäkäynnillä, jos sattuu tyhjäkäynnille jäämään. Ihan kuin joku aina koskisi kaasupolkimeen, kun meinaa juuri sammua. Ja lisäksi tulee pirun paha bensan käry. Käry johtuu siitä, että kone saa liikaa ainetta ja meinaa tukehtua lämmettyään. Pitääkin tarkistaa automaattiryypyn toiminta. Onko piuhan sähköliitin hapettunut tai pelaako se bi-metallinen spiraalijousi suunnitellulla tavalla siinä purkissa kaasuttimen kyljessä. Kun kiskaiset tyhjäkäynnillä sytytystulpan hatun irti esim. 1- tai 2-pytystä, huoma, ettei se juuri mitään vaikuta tyhjäkäyntiin, koska liian rikas seos ei syty, ennen kuin tulppa on tuulettunut seuraavalla tahdilla.


      • tuonkin testannut
        kokemusta omaava kirjoitti:

        minullakin -89 Carina2:ssa vaeltavat kierrokset tyhjäkäynnillä, jos sattuu tyhjäkäynnille jäämään. Ihan kuin joku aina koskisi kaasupolkimeen, kun meinaa juuri sammua. Ja lisäksi tulee pirun paha bensan käry. Käry johtuu siitä, että kone saa liikaa ainetta ja meinaa tukehtua lämmettyään. Pitääkin tarkistaa automaattiryypyn toiminta. Onko piuhan sähköliitin hapettunut tai pelaako se bi-metallinen spiraalijousi suunnitellulla tavalla siinä purkissa kaasuttimen kyljessä. Kun kiskaiset tyhjäkäynnillä sytytystulpan hatun irti esim. 1- tai 2-pytystä, huoma, ettei se juuri mitään vaikuta tyhjäkäyntiin, koska liian rikas seos ei syty, ennen kuin tulppa on tuulettunut seuraavalla tahdilla.

        pitää tyhjäkäyntikierrosnopeutta suurentaa siitä valkoisesta isosta ruuvista, jota voi kierrellä käsin ehkä johonkin 1200rpm, jotta voi alkaa tulpanhattuja nyppiä.


      • tyhjäkäyntiä etsin
        tuonkin testannut kirjoitti:

        pitää tyhjäkäyntikierrosnopeutta suurentaa siitä valkoisesta isosta ruuvista, jota voi kierrellä käsin ehkä johonkin 1200rpm, jotta voi alkaa tulpanhattuja nyppiä.

        Mulla carina 2 aivan samoja oireita, ennen tyhjäkäynti saatto kadota hetkeksi mut vika korjaantui kuin itsestään hetken kuluttua. Mut nyt ei enää korjaannut, auton kun käynnistää ni käy tyhjäkäyntiä hetken, mut pienen ajan päästä ei tyhjäkäynnistä ole tietoakaan. Auto ei vie öljyä eikä vettä ja öljy on ihan öljyn väristä. Mikäköhän siihen mahtoi tulla?


      • nämä on niitä
        tyhjäkäyntiä etsin kirjoitti:

        Mulla carina 2 aivan samoja oireita, ennen tyhjäkäynti saatto kadota hetkeksi mut vika korjaantui kuin itsestään hetken kuluttua. Mut nyt ei enää korjaannut, auton kun käynnistää ni käy tyhjäkäyntiä hetken, mut pienen ajan päästä ei tyhjäkäynnistä ole tietoakaan. Auto ei vie öljyä eikä vettä ja öljy on ihan öljyn väristä. Mikäköhän siihen mahtoi tulla?

        Mulla myös sammuu heti, kun lämpeää sen verran, että ryyppy menee pois eikä tahdo sitten millään lähteä käymään vaikka sahaa akun tyhjäksi. Ostin uuden akunkin Biltemasta 54:llä eurolla, muttei se perusvikaa poistanut.


      • tyhjäkäyntiä etsin
        nämä on niitä kirjoitti:

        Mulla myös sammuu heti, kun lämpeää sen verran, että ryyppy menee pois eikä tahdo sitten millään lähteä käymään vaikka sahaa akun tyhjäksi. Ostin uuden akunkin Biltemasta 54:llä eurolla, muttei se perusvikaa poistanut.

        Mulla myös sammuu heti, kun lämpeää sen verran, että ryyppy menee pois.
        Mut tää lähtee kyl hyvin uudestaan käyntiin ei siinä ole ongelmaa.


    • Mulla olis sama ongelma oman carinan kans joten aattelin kysäistä selviskö vika?
      Kevät terveisin Jari.
      PS:voisitko laittaa mahdollisen vastauksen osoitteeseen [email protected]

    • carsinakeisari

      Ei meinaa mullakaan carina 2 pysyä käynnissä lämpimänä`?

      Oletteko löytäneet jo vian?

      • puzplank

        Pari vuotta vanhemmassa Kaarinassa tuo korjaantu ihan kaasuttimen putsauksella.


    • pajeromies

      polttoaine suodatin vaihtoon, se on halpa ja kannattaa joskus vaihtaa.

    • qwerasdzxc

      Aloittajan carina varmaan jo paalissa 4 vuoden jälkeen, mutta noissa kaasaricarinoissa katoaa tyhjäkäynti kun tyhjäkäyntisolenoidi tukkeutuu/virta katoaa. Ryyppy päällä toimii, mutta kun lämpenee niin bensaa ei tulekaan tyhjäkäyntisolenoidilta. Auto toimii ajossa normaalisti, koska bensa otetaan pääsuuttimilta.
      Solenoidi löytyy mustaa johtoa seuraamalla, punainen menee bi-metallijouselle, joka kääntää ryyppyä pois päältä. Solenoidi aukeaa 12mm avaimella, ilmaa ja vaikka bräkleeniä niin puhdistuu. Toiminnan voi kokeilla ku laittaa virrat päälle. Solenoidin pitäisi naksahtaa.

      Toinen vikakohde on messingin värinen kaksoiskalvorasia, johon tulee 2 alipaineletkua. Rasiasta menee tanko ryypyn läpälle. Tämä alkaa vuotamaan melkein poikkeuksetta jossakin vaiheessa. Oireet on röpöttävä käynti imu päällä, kuulostaa kuin kävisi kolmella. Pieni hetki kierrokset korkeammalla (~2500), niin alkaa käymään kuten pitää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2681
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      151
      1258
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1135
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1008
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      949
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      15
      899
    8. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      855
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      855
    10. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      40
      841
    Aihe