maanpuolustusmitali

mitalitakkiin

Miten olette saaneet maanpuolustusmitalin?
Oletko itse tilannut ?
Onko joku muu taho hankkinut mitallin sinulle (sukulaiset, työpaikka, maanpuolustustoiminnan kautta, mistä?)?

24

5541

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyppy-Heikki

      Ja, miten sen voisi saada ? Isä-ukko oli 4 vuotta sotimassa ja henki oli ollut katkolla vähänväliä. Vihollinen oli yrittänyt monenlaisella pyssyllä ja kranaattikeskitykset olivat olleet kiestingissä ja Karjalankannaksella aivan jumalattomia. Onko tämä maanpuolustusmitali sellainen, jonka voisi anoa jostakin tällaisessa tapauksessa ?

    • perus ressu

      Reserviläisyhdistys jossa olen jäsen, hankki sen. Tämä yhdistys täytti silloin pyöreitä vuosia ja sellaisissa juhlissa on tapana antaa ansiomitaleita. Ei kaikille mutta semmoisille ketä oli ollut jossain vaiheessa vähän aktiivisemmin mukana. Meitä oli kai puolisen tusinaa kun sai silloin sen mitalin. Niille jotka oli olleet enemmän mukana RES toiminnassa tuli arvokkaampia mitaleita.

      Se maanpuolustusmitali on kai vähän kuin jokamiehen mitali joka haetaan niille kelle pitää jotain tunnustusta antaa mutta ei mitään isompaa kumminkaan. Ihan kiva oli silti semmoinen saada. Ei vaan ole tullut prenikkaa käytettyä missään, ei ole sellaisiin juhliin toiste kutsuttu jossa mitaleita pidetään :)

      • noobcadet...

        nyt ajateltaisiin vähän ronskisti niin eihän tuommosen mitalliin vaadita, kuin aktiivi reserviläistoimintaa, mutta kunniakkaanpaa olisi saada mitalli jonka eteen on vuodatettu verta ja tuskaa...


      • perus ressu
        noobcadet... kirjoitti:

        nyt ajateltaisiin vähän ronskisti niin eihän tuommosen mitalliin vaadita, kuin aktiivi reserviläistoimintaa, mutta kunniakkaanpaa olisi saada mitalli jonka eteen on vuodatettu verta ja tuskaa...

        Tottakai, mutta niille miehille on ihan eri tason mitalit, aina Mannerheimrististä alkaen. Tietääkseni kaikki sota-ansioista tulleet mitalit on virallisia kunniamerkkejä sieltä arvokkaammasta päästä. Mitä niitä nyt onkaan, Vapaudenristejä ja muita. Tällainen maanpuolustusmitali on pikku juttu ja paljon uudempaa perua. Se on kai alunperinkin tarkoitettu reserviläisille aktiivisuuden perusteella ja kapiaisille virkavuosien mukaan, ei ole veteraanien arvoinen lähellekään.


      • mie vua
        perus ressu kirjoitti:

        Tottakai, mutta niille miehille on ihan eri tason mitalit, aina Mannerheimrististä alkaen. Tietääkseni kaikki sota-ansioista tulleet mitalit on virallisia kunniamerkkejä sieltä arvokkaammasta päästä. Mitä niitä nyt onkaan, Vapaudenristejä ja muita. Tällainen maanpuolustusmitali on pikku juttu ja paljon uudempaa perua. Se on kai alunperinkin tarkoitettu reserviläisille aktiivisuuden perusteella ja kapiaisille virkavuosien mukaan, ei ole veteraanien arvoinen lähellekään.

        Itse en halua mitään mitaleja ennenkun olen varma että olen ansainnut ne tai että ne ovat sopusoinnussa tapahtuneiden asioiden kanssa.
        Koreutta vaatteissa, ylpeyttä sydämessä. Ja kukas (mikäs, ei oo ihminen) se siitä ylpeilystä ei pitänyt?


      • josko mitalin sais
        perus ressu kirjoitti:

        Tottakai, mutta niille miehille on ihan eri tason mitalit, aina Mannerheimrististä alkaen. Tietääkseni kaikki sota-ansioista tulleet mitalit on virallisia kunniamerkkejä sieltä arvokkaammasta päästä. Mitä niitä nyt onkaan, Vapaudenristejä ja muita. Tällainen maanpuolustusmitali on pikku juttu ja paljon uudempaa perua. Se on kai alunperinkin tarkoitettu reserviläisille aktiivisuuden perusteella ja kapiaisille virkavuosien mukaan, ei ole veteraanien arvoinen lähellekään.

        Tuo mitali nyt korvaa rahallisen kannustuksen ja mielestäni merkitys on lähinnä henkinen piristys tai virikkeellinen ilmaisu siitä, että on jaksanut olla mukana toiminnassa ja kehittää omaa osaamistaan sekä ehkä on jopa kouluttanut muita tai jotain muuta tehnyt reserviläistoiminnassa. Joten mitali kannustaa jatkamaan toiminnassa mukana. Pieni ele, mutta tärkeä.

        Mielestäni mitali on ihan hyvä lisä erinäisten mitalien joukkoon sillä harva meistä saa valkoisen ristin tai on saanut mannerheimin ristin.

        Ottaisin mielelläni vastaan tuollaisen mitalin, mutta itse sitä ei kehtaa hakea.


      • SJ
        josko mitalin sais kirjoitti:

        Tuo mitali nyt korvaa rahallisen kannustuksen ja mielestäni merkitys on lähinnä henkinen piristys tai virikkeellinen ilmaisu siitä, että on jaksanut olla mukana toiminnassa ja kehittää omaa osaamistaan sekä ehkä on jopa kouluttanut muita tai jotain muuta tehnyt reserviläistoiminnassa. Joten mitali kannustaa jatkamaan toiminnassa mukana. Pieni ele, mutta tärkeä.

        Mielestäni mitali on ihan hyvä lisä erinäisten mitalien joukkoon sillä harva meistä saa valkoisen ristin tai on saanut mannerheimin ristin.

        Ottaisin mielelläni vastaan tuollaisen mitalin, mutta itse sitä ei kehtaa hakea.

        ennen kuin mitallin, varsinkaan, jos en ole tehnyt mitään mainittavaa asian eteen, kuten esim, vaarantanut henkeäni tai suorittanut muuta merkittävää tekoa.


      • Rauhantuhraaja
        SJ kirjoitti:

        ennen kuin mitallin, varsinkaan, jos en ole tehnyt mitään mainittavaa asian eteen, kuten esim, vaarantanut henkeäni tai suorittanut muuta merkittävää tekoa.

        Jos haluatte maanpuolustusmitalin, niin käykää tonkimassa Tarastenjärven kaatopaikalla. Saatte pitää, samoin kuin Rt-mitalinikin. Niitä ei ole saatu ansioista, vaan olemisesta, joten ovat aika arvottomia.

        Eikä niistä ole juurikaan iloa, kun terveys meni reissussa.


      • kustaava
        Rauhantuhraaja kirjoitti:

        Jos haluatte maanpuolustusmitalin, niin käykää tonkimassa Tarastenjärven kaatopaikalla. Saatte pitää, samoin kuin Rt-mitalinikin. Niitä ei ole saatu ansioista, vaan olemisesta, joten ovat aika arvottomia.

        Eikä niistä ole juurikaan iloa, kun terveys meni reissussa.

        Tuo on kyllä kohdallasi mitalien tahallista häpäisyä niitä myöntäneitä tahoja kohtaan.. Samoin Suomalaisia sotaveteraaneja kohtaan..


    • rauhanturvaaja minäk

      Mitalit ovat maksullisia ja useimmiten sen joutuu itse maksamaan vaikka se muodollisestin annettaisiinkin jossain tilaisuudessa. Mitalin saaminen edellyttää tiettyjä ansioita ja töitä maanpuolustuksen hyväksi. Sen takia meillä rauha onkin.

      Lisätietoja Maanpuolustusyhtiö.
      http://www.maanpuolustusmitali.fi/mpm.html

      • Maxim Tokarev

        Senkin vuoksi, kun viime sodissa tuli turpaan niin, että tuntuu vieläkin. Suomi on pitänyt sen jälkeen matalaa profiilia ja kumarrellut joka suuntaan, hyvä. Kohta kun joudumme Natoon, varsinainen rauhanaika on mennyttä ja taas pääsee suomen sotahullut toteuttaan itseään. Valitettavasti koko kansa saa taas kärsiä. Se on hyvä, että jotkut tekee maanpuolustustyötä ja hommailee mitalleja, mutta heittäkää se ilamanaikuinen kouhottaminen vittuun.


      • SUOMALAINEN FOREVER

        Selvää on että tietysti vasemmistoaatteen kannattajat haluavat rapauttaa sitäkin rauhaa jonka esi-isämme on meille Suomalaisille. Suomeen kun ei kolhooseja saatu perustettua vaikka kuinka yrittivät.


    • mitalikaapin pohjall

      Taidanpa tilata mitallin kun ei sitä muut tee puolestani. On edes jokin muisto vapaaehtoisesta toimestani vaikka sillä mitallilla ei sitten muuta tekisikään.

    • Vihreä

      Kyllä olen saanut ja mielestäni ansainnutkin 50 v. vapaaehtoisesta maanpuolustustyöstä sotilaskodin piirissä.

    • henrik ijäs72

      jos mulle maanpuolustusmitali
      usa

      • henrik ijäs72

        korpaaliksi


      • henrik ijäs72
        henrik ijäs72 kirjoitti:

        korpaaliksi

        alikersantti vois olla mun s
        otilasarvo


      • henrik ijäs72
        henrik ijäs72 kirjoitti:

        alikersantti vois olla mun s
        otilasarvo

        skyscraper


    • Vapaaehtoinen1

      Itselle sellainen on annettu ja olen kyllä siitä todella ylpeä, toisinaan kun fiilikset on huonot se kannustaa jatkamaan ja onhan se sentään pieni osoitus siitä että on saanut tehdä jotakin yhteisen maamme eteen ja sen ovat myös muut huomanneet.

      Mitali on parempi kuin silkka raha joka kuitenkin vain kuluisi johonkin turhaan , niin typerältä kun kuulostaakin tulee tuosta metallinpalasta mieleeni niinpaljon asioita ja muistoja puhumattakaan erillaisista kokemuksista että sitä tuskin millään rahallisella korvauksella voisi korvata.

    • Exmaanpuolustaja

      Saksan rinnalla ww2 suomalaisille myönnettiin rautaristejä, huonostihan siinä kuitenkin kävi.
      Natosta saakin sitten jenkeiltä hautaristejä, kunhan suomi ne itse maksaa......Sinne vain, siellä sitä murhaamista jenkkien eteen riittääkin.

      "Jokainen sotilas on ristinsä ansainnut, ainakin hautaristin."
      Tältä eu: suomelta en huolisi minkään näköistä kunniamerkkiä.
      Tuo maanpuolustus läpyskä löytyy täältäkin, siinä on muutama klommo, ammuskeltiin siihen piekkarilla, ei sillä muuta arvoa olekkaan.
      Tuntolevyn naulasin paskahuusin seinään,sotilaspassin viereen.

      • mitästulit

        Taidat ollakkin sitä sakkia joka pellevaatteet päällä hyppii keppihevosen kanssa.


    • Seonmenettely

      Ansioista,joku anoo sitä.

    • Anonyymi

      niitä saa netistä; noin 20 euroa kpl.

    • Anonyymi

      Wishissä oli viimeks 2.50 , kun katsoin . Tilaa sieltä . Jos ei kukaan reserviläinen sitä ehdota sulle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3108
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1265
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1251
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1056
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1010
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      956
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      52
      947
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      914
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      826
    Aihe