ärtyvän suolen oireyhtymä

ärtyny suoli

Hei! Olen 23 vuotias nainen,minulla joulukuussa-09 todettiin ärtyvän suolen oireyhtymä. Vatsakipuni alkoi lokakuussa vasemmalta alavatsan puolelta. Siitä se sitten nousi vasemmalle puolelle ja siitä rupesi "pomppimaan" myös oikealle puolelle. Turvotusta on ollut. Uloste on ollut kuitenkin minun mielestä normaalia,välillä vähän löysempää välillä vähän kovempaa,mutta ei mitään hälyttävää.. No minulta otettiin verikokeita jotka oli ok, laktoosi koe otettiin ja selvisi että en siedä laktoosia,keliakia koe otettiin ja se oli ok sitten tuli tähystys jossa todettiin kaiken olevan ok!Huh! ja lääkäri sanoi että sinulla on äryvän suolen oireyhtymä käski kokeilla diiettiä jossa jätettiin pois kahvi/tee,maitotuotteet,suomalaiset viljat,no kokeilin sitä 3vk,ei ollut mitään hyötyä!homma jäi sitten siihen!edelleen kärsin mahakivuista tarkemmin sanottuna mahaa särkee :(( yöt ja päivät! enkä tiedä mitä tässä pitäisi tehdä.. pitäisikö mennä vielä lääkäriin?onko jotain ruokavalio hommelia joka voisi auttaa?luontaistuotekaupoissa/apteekissa jotain joka voisi auttaa?tai kaikki apu otetaan vastaan mitä tarjotaan!:) ps.laktoosittomalla ruokavaliolla olen nyt ollut! Kiitos jos joku jaksaa auttaa!:)

35

29269

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • turtunut

      Mulla kans ärtyvä suoli. itse olen kokeillu kaiken taivaan ja maan väliltä, kuiturakeet, maitohappobakteerit, vatsan rauhoittajat ja vatsan suojaajat.. kokeilin jättää maidon, leivän, syödä paljon kasviksia ja hedelmiä. Lihan jättäminen pois ei auttanut myöskään. Oikeastaan kaikki ärsyttävät vatsaani, etenkin tuore ruisleipä ja kahvi, joten välttelen niitä jos tiedän että vessaa ei lähistöllä ole. Toki voisit kokeilla V-sibliniä jos se sinulla auttaisi. Yksi ainut tuote minua hieman auttaa, on somac joka määrättiin minulle pahan närästyksen vuoksi(kun ruokailun jälkeen vatsakipu ja polttelu kurkussa oli aivan sietämättömiä). Itse olen vain hyväksynyt asian ja parhaani mukaan elän sen kanssa.

      • ärtynyt suoli

        Kiitos,ei muutakun apteekista hakeen ja kokeileen sitä v-sibliniä! Mutta on tää kyllä ärsyttävä juttu!


      • turtunut
        ärtynyt suoli kirjoitti:

        Kiitos,ei muutakun apteekista hakeen ja kokeileen sitä v-sibliniä! Mutta on tää kyllä ärsyttävä juttu!

        Aluks voi mennä pakki sekasin v-siblinistä, se on pidemmän ajan juttu. rouskuta niitä vaan, ni kyllä helpottaa:)


      • paulamummu ei ehdi n
        ärtynyt suoli kirjoitti:

        Kiitos,ei muutakun apteekista hakeen ja kokeileen sitä v-sibliniä! Mutta on tää kyllä ärsyttävä juttu!

        Ei sekään mitään auta, jos käytät jotakin kipulääkettä!
        http://kaksplus.fi/keskustelu/t1655651


      • turtunut kirjoitti:

        Aluks voi mennä pakki sekasin v-siblinistä, se on pidemmän ajan juttu. rouskuta niitä vaan, ni kyllä helpottaa:)

        On myös vaihtoehto visiblinille, joka auttaa sekä ripuliin, että ummetukseen on aciocur ja suoli ei myös totu tähän elikä voit pitää taukoja , on luonnon tuote.


    • fruktoosi

      Lue keskusteluketju otsikolla FRUKTOOSI-INTOLERANSSI. Ehkäpä sinun ja monen muun ärtyneestä suolestä kärsivän vaivan syy löytyy fruktoosista.

    • minulla myös

      Hei,
      minulla sama vaiva, lääkärillä todettu. Olen potenut tätä jo yli kymmenen vuotta eli kaikenlaista ehtinyt kokeilla. Tuo lista vältettävistä ruoka-aineista, jonka lääkärisi on sinulle antanut on varmaan yleisimmin oireita aiheuttavien aineiden lista, mutta se ei varmasti päde kaikille, sillä tämä tauti jos mikä on erilainen eri ihmisillä. Joudut siis itse kokeilemalla etsimään ne aineet, jotka eivät sovi juuri sinulle. Ne voivat olla yllättäviäkin; itsellä pahimmat oireet aiheuttaa riisi ja kesti aika kauan ennenkuin tajusin sen.
      Vaivana tämä on erittäin ikävä ja mielestäni häiritsee elämää, mutta se lohduttaa että vaarallinen tauti ei ole.
      Probiootteja kannattaa kokeilla, niistä jotkut ovat saaneet avun ja jos vain jaksaa, niin lääkärillä kannattaa käydä sillä tämä on yleinen vaiva, johon etsitään kyllä apukeinoja, vaikkei kaikille toimivaa apua olekaan löytynyt.
      Minulla muuten toimii erinomaisesti sellainen apukeino kuin Vicks Blue (sokerillinen ei sokeriton, koska keinotekoiset makeutusaineet voivat ärsyttää herkkää suolta, ja tarkoitan isoja kurkkupastilleja, jotka ovat pussissa). Jos olen tilanteessa, josta ei pääse karkaamaan vessaan ja vatsakipu iskee niin imeskelen muutaman tuollaisen kurkkupastillin ja olo helpottaa hetkellisesti. Huomasin tämän sattumalta, vuosia sen jälkeen luin jutun, että joillakin ärtyvästä suolesta kärsivillä piparminttuöljy auttaa oireisiin ja nuo kurkkupastillit sisältävät juuri sitä. Kannattaa kokeilla, vaikka yksilöllinen vaiva onkin siis kyseessä.

      • apua saanut

        Hei!Olen kärsinyt monta vuotta vatsavaivoista ja mm. tuo turvotus on ollut todella järkyttävää. Olen nyt viime aikoina saanut paljon helpotusta vaivoihini. Olen esim. jättänyt valkoisen sokerin ja vehnäjauhon pois, sekä lisäaineet. Olen myös kasvissyöjä ja pikkuhiljaa on maito- ja kananmunakin jäänyt. Mutta parhaiten minulla on toiminut smoothiet. Kun soseutat ruoat ja teet vaikka aamupalana edes smoothien niin ruoansulatuselimistölle tulee todella paljon vähemmän työtä!Ja ravintoaineetkin imeytyvät paljon paremmin näin. Ja laita vihreää mukaan esim. vehnäoraita, tammenlehtisalaattia, pinaattia, persiljaa, selleriä, lisäksi hedelmiä/marjoja/pähkinöitä/siemeniä/mitä vain, hyvä makeutus on hunaja tai raakaruokosokeri. Jos ette ole vielä kokeilleet, niin itselleni se on ainakin toiminut=)


    • WC:n Kuningas :D

      Terve! Minulla on ollu jo kohta 3 vuotta tämä Ärts.oireyhtymä.. Haittaa niin työntekoa kuin myös vapaa-ajan elämää...

      Itse olen huomannut että jos lähden rentoutuneena johonkin, ei vatsani välttämättä edes oireile..
      Mutta jos vatsa kiukuttelee, otan imodiumia..
      Olen kokeillut kaikkia mahdollisia, maitohappobakteereista aina visibliiniin ja erilaisiin geeleihin ja tee-merkkeihin.. mistään ei ole ollut SUURTA apua..

      Viime syksynä jouduin lähtemään Berliiniin, ja sain reissun tehtyä ilman että vahinko olisi käynyt :D Sen jälkeen olo on ollut paljon helpomaa, koska tietää että pystyy olemaan kunhan vaan on rentoutunut, joten jos joku vielä lukee näitä, niin mun neuvo on että: Haastakaa itsenne, lähtekää johonkin mihin on vaikea lähteä.. Pakottamalla ja sisulla tästä per******* päästään :D
      Toivon että tästäkin sepustuksesta on jollekkin hyötyä!

      • vatsaongelma

        Juurikin huomasin että tää on mun kirjottama viesti 2011 :D vieläkin oireilee..


    • sansa113

      olisko kellään vinkkejä tähän liittyviin ilmavaivoihin? ei mua ripuli eikä ummetus häiritse, mutta ne ilmavaivat.. opiskelen eli joudun istumaan aika paljon hiljaa paikallani ja ahdistaa tää vatsan ääntely..

    • kh

      hei itselläni oli tähystyksen jälkeen diagnoosi ärtyvän suolen oireyhtymä. se muuttui kuitenkin sellaiseksi, että oli kovat ilmavaivat, kiertävä tunne vatsassa, ripuli, joka muuttui vähitellen vihreäksi. sain Diacorin sisätautilääkäriltä antibiootin nimeltä ciprofloxazin ja toisen tabletin jälkeen ripuli loppui, sitten ilmavaivat väheni. kivut väheni. Lääkärin mukaan siellä mellasti jokin bakteeri.samoin ystävälläni ripulin kestäessä pitkään ja muututtua viheetäväksi hän sai antibiootin joka auttoi.

    • jeee4

      Itselläni ärtyvä suolen oireyhtymän aiheuttamiin vatsakramppeihin auttoi käynti homeopaatilla. Sain itselleni sopivan lääkkeen, jolla saan vatsakrampeista pahimman vaiheen pois.

      • Anonyymi

        Olisi ystävällistä kertoa minkä lääkkeen sait, sillä voisihan siitä olla meille muillekin apua.


    • ibsibs
    • niina9

      Fodmap-dieetti auttaa todellakin, paras on jos ei käytä viljoja ja maitotuotteita ollenkaan.

      • Minä :D

        Fodmap-ruokavalio todellakin auttaa, mutta minulla meni ainakin 3 kk ennen kuin tasoitti vatsan ja suoliston. Eli kärsivällisyyttä sen kokeilussa!! Jätin kaurankin pois lopulta. Nyt hieno tilanne. Ei tarvitse jättää tekemättä ja menemättä, ku ei tarvi enää pelätä vatsavaivoja!!


      • Minä :D
        Minä :D kirjoitti:

        Fodmap-ruokavalio todellakin auttaa, mutta minulla meni ainakin 3 kk ennen kuin tasoitti vatsan ja suoliston. Eli kärsivällisyyttä sen kokeilussa!! Jätin kaurankin pois lopulta. Nyt hieno tilanne. Ei tarvitse jättää tekemättä ja menemättä, ku ei tarvi enää pelätä vatsavaivoja!!

        Kävin Tampereella Terveystalolla ravitsemisterapeutin vastaanotolla, suosittelen! Maksoi noin 100€, eli tosi vähän sillä sain uuden elämän! Häneltä sain Fodmap-ohjeet. Nykyisin löytyy paljon hyviä gluteenittomia tuotteita, jopa Hesburgerilla ja vaikka Rax:ssa saa gluteenittomia ruokia :D


    • jänöjussi

      ei siis ollut kilpirauhasarvoissa mitään vikaa?

    • Aloe vera

      Aloe vera juoma auttaa jo ilmenneeseen turvotukseen ja vatsakipuun.
      Tärkeintä kuitenkin etsiä itselle sopiva ruokavalio oireiden ennaltaehkäisyyn.
      Minulla ainakin kahvin, valkoisen sokerin ja valkoisten viljatuotteiden välttäminen auttaa ; )

    • jostämäauttas:)

      Kokeile ihmeessä tuota monen ylistämää fodmap ruokavaliota :)

      Itselläni hävisi oireet kun jätin kotimaiset viljat pois :) Kaurakaan ei sopinut, Eli pelkkä pastan, leivän ja pullan pois jättäminen ei välttämättä auta, vaan tuoteselosteet pitää lukea ja jättää KAIKKI gleteeni pois.

      Oletko lukenut hiivasyndroomasta? Suosittelen paula heinosen kirjaa "vihdoinkin hyvä olo". Ja tutustumisen arvoinen on myös "kemikaali coktail" - blogi.

      Eli itse jätin myös hiivat pois. Eli en syö myöskään gluteenitonta leipää, pizzaa tms tai mitään missä on hiivauutetta.

    • täällä yks

      Olen kasvissyöjä ja minulla on ilmeisesti ärtynyt suoli. Hillitöntä turvotusta aiheuttaa mm. soijarouhe, sipulit, herneet, ruisleipä (en syö valkosta ollenkaan), omena. Täytyy jättää ne minimiin. Joskus siis vatsa on niin turvonnut ja kipuilee että en saa nukuttua ennen kuin ilmat on pihalla... Lihaa en syö enkä käytä maitotuotteita. Varmasti vatsa ärtyisi myös maidosta.

    • Helituuli1

    • helluman

      Sain kilpirauhasen vajaatoiminta diagnoosin. Ensimmäiset oireeni olivatkin närästys ja pahoinvointi ja sen takana ollut hidastunut suolentoiminta.

    • Paleofani

      Fodmap- ja paleo ruokavalio yhdistettynä. Eli viljat ja maitotuotteet pois. Kasviksista ja hedelmistä vältän noita fodmappeja. On auttanut mulla :) Oliiviöljyä lorottelen smoothieisiin.
      Paljon tietoo löytyy: www.helsinkipaleo.com

    • ei enää ärtsy

      Kärsin ärtyneestä suolesta ja tosi kovista kivuista. Sitten tulivat niveletkin kipeiksi. Oli tuskaa kävellä, koska päkiät olivat niin kipeät. Nivelkipuihin aloin syödä msm rikkivalmistetta 1,2 g x 4 päivässä. Parin viikon kuluttua nivelet olivat jo paremmat ja samalla hävisivät vatsakivut. Ihmettelin asiaa luontaistuotekaupan myyjälle. Hän sanoi, että rikki poistaa tulehdusta suolistosta ja on hyvä tuote myös kipuun. Rikkiä on kaikissa soluissamme ja se edistää soluseinämien "hengitystä", joten kuona-aineet pääsevät poistumaan soluista. Olen palannut pikkuhiljaa normaaliin entiseen ruokavaliooni foodmapin jälkeen, tosin paljon hyvää jäi foodmapista. Kipu ei enää hallitse elämääni, eikä vessassa tarvitse asua. Toivon, että auttaa muillekin. Ja msm rikkiä esim voimailijat käyttävät jopa 25 g päivässä. Itse siis n. 5g.

    • vatsaongelmainen

      Minulla on koko ikäni ollut IBS:ään kuuluvia oireita - vuoroin ummetusta vuoroin ripulia ja aina vain hirveää turvotusta ja kamalia vatsanväänteitä. Emme tienneet mistä on kyse ja elin vaivani kanssa päivä päivältä. Julkisilla paikoilla olot olivat hyvinkin tukalat, sillä en kyenneyt hallitsemaan ilmavaivojani... Kun asiaa vihdoin ruvettiin selvittämään koululääkärin lähetteen avulla ravasin testeissä joista tulokseksi tuli ettei minua vaivannut mikään esim keliakia, eli siitä pääsin ravitsemusterapeutin juttusille jossa hän neuvoi minua FODMAP-ruokavalion noudattamiseen. Olen lopettanut viljojen paitsi kauran käytön ja se on auttanut paljon. Myös muitten ohjeitten noudatus on helpottanut vatsaongelmia. Sipuli, sokeriset tai rasvaiset tuotteet ovat kohdallani hyvin paljon vatsavaivoja aiheutavia ruokia mutta mm ksylitolia siedän. Täytyy siis muistaa että ärtyneen suolen oireyhtymä on yksilöllinen tauti ja oireet ja siedettävät ruoat vaihtelee ihmisillä. Stressi on iso osa tautiani, sillä se vaikuttaa vatsani toimintaan. Unettomuus on onneksi vähentynyt. Onneksi olo on helpottunut sillä olen karsinut menoja ja noudattanut ruokavaliota. Pikku hiljaa tässä alkaa tajuamaan sen, että tällaisen kanssa on nyt vain elettävä ja se on osa minua. Jos nyt joskus hairahtaa ruokavaliolta niin ei se maailmaa kaada, vaan tekee vain itselle epämiellyttävän olon. Jos syön jotain ruokavalion ulkopuolelta pyrin kuitenkin tekemään sen kotona sillä sen ulkopuolella vatsa voi aiheuttaa hankalia tilanteita.

    • minullakin

      Heip...itselläni todettiin kyseinen vaiva 3 v sitten...ja on kyllä tehnyt elämästä yhtä hel..vatskivut.turvotus.ilmavaivat.ripuli..eipä paljo mihinkään uskaltan lähtee ku aina peleko millon vetäsee mahan niin löysälle että hyvä et kerkee vessaan...mutta nyt on tilanne ollu huomattavasti parempi...itsellä on auttannut se että vaikka testit tehty eikä geliaakia ole missään kokeissa todettu niin olen siirtynyt osittain glutenittomaan leipään(syön myös tavallisia hapankorppuja ja ja täysruis leipää.jonka annan muutaman päivän olla ennenkyin syön..perusruokaa syön..ns.tylsää ruokaa..mausteena suola..musta tai valkopippuria..basilka..kantsii kokeilla mikä mauste käy..kurkuma myös..ja laktoosittomia tùotteita suosin mutta juon myös tavallista..kasviksista käy..keitettynä porkkana maissi..kurkku.tomatti..lehtikaali..salaatinlehét(kaikenlaiset)hedelmistä appelsiini.mandariin.banaani.kiiwi..avokaado..mintunlehdet rauhottaa vatsaa..sillon tällön sitruunavettä juon..pesen sitruunat ja viipaloin kylmään veteen ja parilasia jokatoinen päivä juon..ja kun ripuliaika tuntuu alkavan niin laitan sentin vettä mukiin ja ruokalusikan perunajauhoo ja nautin noin 3 tai 4 kertaa sen päivän aikana...helepotta hiŕveesti..ainut että kun sen aloittaa niin pierettää paljon mutta kun maha tottu niin asettuu..jä kantsii suosia ruuassakin osittain gluteenitonta...yllättävän hyviä tuotteita ovat ja ñetistä löytyy tosi hyviä ohjeita.syön myös tavallista ruokaa..minua on autanut paljo.ja kun maha asettuu niin kestää vähä paremmin muutakin ruokaa...kantsii jättäää kokonaan pois kaikki makeutusaineet.karkit.ksylitolit..ja kokeilla mikä hédelmä ja kasvikset käy..minulla aiheutti kasviksista ja monsta hedelmistä ripulia..tummaa suklaata..nekin hyviä...ja itse tehty ruoka niin tiedät mitä suuhusi laitat..sitten ostin tällaista jostain missä myytiin homeopatisia tuotteita(en kyllä itse hirveesti uskonu mutta on ollu hyvä apu..Dr.Reckeweg R 5...ja 2 viikkoo kesti kun rupes helpottammaan...niin ja gefilus niitä vahvoja nautin joka päivä..(tablettina)kahvia juon 2 puolikasta mukia..

    • rejipogoerpijraegpo

      Oletko käynyt gynekologilla? Gynekologiset vaivat kuten endometrioosi voivat aiheuttaa vatsakipuja

    • Anonyymi

      Mulle on ollut fodmapista apua ehkä 50% oireiden vähetessä, vaikka en ihan täysin puhtaasti syökään. Nyt aloitin kesällä Black Stuffin käytön ja pystyn jo syömään vähän vapaammin kaikkea. Gluteeni edelleen pois, mutta olo on paljon parempi kuin vuosikausiin. Nyt oireista bläkin kanssa ehkä 10% jäljellä.

    • Anonyymi

      miten ne töissä suhtautuu jos joutuu juokseen vessassa keskenkaiken, ei jokaisen suoli voi toimia heti syönnin jälkeen. Mitä jos oot yksin töissä ja tulee wc hätä mitä teet, ajaako kaupasta asiakkaat ja sulkeee ovet onko se sallittua ei kai ny housuunkaan tarvi tehhä vai onko syömättä ja juomatta niinkauan että pökrää jollei ole lupaa jiosta vessassa.

    • Anonyymi

      Ärtynyt suoli vai mikä?

      Neljä vuotta sitten ulkomaan matkalla sain ripulin joka meni parissä päivässä ohi.

      Sen jälkeen ollut pienempiä vatsavaivoja säännöllisin väliajoin. Löysä vatsa tai kova vatsa ja turvotusta ajoittain. Runsasta röyhtäilyä melkein joka päivä. Olen syönyt maitohappobakteereita ja välillä kokeiltu ruuansulatusentsyymejä ja happolääkitystä, mutta vatsa on ollut enemmän tai vähemmän sekaisin tämän matkan jälkeen.

      Mikähän mahtaisi olla syy? Aikaisemmin vatsa toiminut hyvin, mutta nyt menee sekaisin pienimmästäkin asiasta. Lääkärit tehneet vain vatsan painelututkimuksia ja kuunnelleet suoliääniä stetoskoopilla. Mitään eivät ole löytäneet.

    • Anonyymi

      Mahtaakohan olla ärtyvään suoleen liittyvä vaiva kun on jo muutaman viikon ollut paljon ilmavaivoja vatsan vasemmalla puolella ja kuplintaakin usein siltä puolelta kuuluu. Samoin joissakin asennoissa tuntuu siltä kuin vasenta puolta vatsaa juuri siitä paksusuolen kohdalta nipistelisi hetkellisesti. Ylävatsa myös turpoaa helposti ruokailun jälkeen.

    • Anonyymi

      Hitaasti ottavat tutkimuksiin kun sain käydä kahdesti eri lääkärillä valittamassa vaivojani ja kumpikaan ei halunnut tehdä jatkotutkimuksia.

      Vasta soittamalla kolmannelle lääkärille laittoi hän lähetteen jatkotutkimuksiin. Nekin on vasta kahden viikon päästä. Kiirettä eivät tunnu pitävän vaikka ohje yleensä on mennä pikaisesti tutkimuksiin.

    • Anonyymi

      Miksihän näissä oireissa ei ensiksi tehdä helposti toteutettavat labratestit kuten CRP, Calpro, laktoosi ja keliakiatestit?

      Luulisi että näillä päästäisiin jo alkuu syyn haarukoinnissa. Silti näyttää että juuri mitään testiä ei tehdä, mutta lähetetään suoraan tähystykseen?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2001
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1908
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1495
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    Aihe