Tiedoksianto haastemiehellä

hhhhhhhhhhmmmm

Minulle tuli kirje jossa lukee:

Teille on tiedoksianto haastemiehellä ******************** käräjäoikeudessa. Pyydän teitä noutamaan asiakirjat.

Miksi tällainen kirje tulee?
En ole tehnyt tietääkseni mitään rikollista, laskuni olen tietääkseni maksanut yms.

Äitini ajoi minun autollani toisella paikkakunnalla (jossa asuvat) pyöräilijän kanssa kolarin. Tai tarkemmin pyöräilijä ajoi päin minun äitiäni, joka oli autolla pysähdyksissä ennen suojatietä. Tästä tuli poliisiasia, kumpikin syyttävät toisiaan, joten ratkaisu siirtyi jonnekin. Voisiko asia olla tämä miksi sain kirjeen vai tuleeko se sitten rikospaikkakunnan käräjäoikeudelta, ei omalta?

7

7463

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jof

mutta paras kun haet ja selvität asian. Elles selvitä saat sakkoja tai joudut sen asian maksamaan, jota haaste koskee.
      Sun pitää hakea se ja kirjoittaa vastine niinkuin tiedät asian olevan.

• Helmunt Schwein

Näin se menee. Koska olet auton omistaja olet em. kolarissa asianomistaja. Pyöräilijällähän ei ole ns. pakollista liikennevakuutusta, mistä asianomistajan/syyttömän mahdolliset vahingot korvattaisiin, mikäli hänet tuomitaan syylliseksi. Haaste on sitä varten, että oikeudessa haluavat tietää, onko sinulla pyöräilijää kohtaan vaatimuksia.
      Sakkoja ei asianomistajalle koskaan voi tuomita.

• ainakin minä voin

Jos on vaikea käydä hakemassa se tiedoksianto haastemieheltä virka-aikana niin voi ehkä sopia jonkin muunkin paikan ja ajan.

Harmittavaa kun eivät lähetä papereita postissa saman tien vaikka ilmoitus tiedoksiannosta lähetetään postitse. Kun eivät ole siihen edes mitään kuittaustakaan kaivanneet vastaanottajalta. Astuisivat vaan rohkeasti tälle vuosituhannelle.

• Rep Sorsa

Haastemiestä käytetään koska silloin nimenomaan ei tarvita allekirjoitusta vaan riittää, että haastemies ilmoittaa oikeudelle, että on toimittanut haasteen.

Jos haastetta ei hae vaikka on kutsuttu niin haastemies tulee tuomaan haasteen kotiin tai muualle mistä haastettavan löytää. Minut kerran haastemies pysäytti kadulla ja antoi haasteen.

Haasteen hakematta jättämistä ei ole sanktioitu.

• vaikkamitäsanot
        Rep Sorsa kirjoitti:

Haastemiestä käytetään koska silloin nimenomaan ei tarvita allekirjoitusta vaan riittää, että haastemies ilmoittaa oikeudelle, että on toimittanut haasteen.

Jos haastetta ei hae vaikka on kutsuttu niin haastemies tulee tuomaan haasteen kotiin tai muualle mistä haastettavan löytää. Minut kerran haastemies pysäytti kadulla ja antoi haasteen.

Haasteen hakematta jättämistä ei ole sanktioitu.

Kirjoitin tiedoksiannosta, en haasteesta. Itse olen pari kertaa puhelimitse sopinut haastemiehen kanssa ilmoituksen vastaanotosta viikonloppuna (silloin kun hänelle sopii) koska olen työssä toisella paikkakunnalla enkä mielelläni ottaisi vapaapäivää jonkin paperin hakemista varten, joten kyllä niin vaan käytännössä on voinut tehdä.

• näin se menee

Haastemiehen virkavelvollisuuksiin kuuluu haasten perillesaattaminen ja kyllä haastemies tuo haasteen vaikka kotiin virkatoiminaan. Itse ei kannata olla kovni aktiivinen asian johdosta, koska vikatehtävä kuuluu haastemiehelle.

• ek

Kyllä siinä itsekin kannattaa aktiivinen olla, sillä mikäli haastemies olettaa tiedoksiannon vastaanottajan välttelevän tiedoksiantoa rikosasiassa laittaa käräjäoikeus asianosaisen perään ennemmin tai myöhemmin poliisin etsintäkuulutuksen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      2593
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      206
      1204
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1111
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      299
      933
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      101
      912
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66