Kiinteistönvälittäjä asuntokaupassa

Kiinteistövälit. :)

Miksi välityspalkkiot kiinteistönvälityksissä aiheuttavat keskustelua niin paljon? Tuodaanpa nyt vähän asiaa esille. Suomessa on totuttu että välityspalkkio maksetaan ainoastaan toteutuneesta kaupasta. Riski välittäjällä on siis aina suuri kun tekee toimeksiantosopimuksen. Välittäjä saattaa tehdä myyntisopimuksissa tappiollisenkin kaupan. Asuntoa esitellään ja markkinoidaan kuukausikaupalla ilman kauppaa. Kustannukset saattavat olla palkka, kilometri ja kiinteiden kustannusten vuoksi jo muutama tuhat euroa, jos myyntiä on pidetty yllä esim. puoli vuotta. Sopimuksen päättyessä asunnon omistaja ei maksa mitään. Toiminnan ylläpitämiseksi on totta että niiden asuntojen myyjät, joiden koti menee heti kaupaksi maksavat ikäänkuin niidenkin asuntojen kulut, mitkä jäävät myymättä. Onko se sitten oikein? Siihen kiinteistönvälityalalla kuitenkin on tultu. Miten se sitten voitaisiin välttää?

Systeemiä pitäisi muuttaa niin että jokainen toimeksiantaja maksaisi palveluista aikaan ja työmäärään suhteutetun palkkion. Onhan se selvää että parturikin ottaa hinnan vaikka lopputulos ei tyydyttäisikään. Lakimies perii tuntihinnan palveluistaan vaikka ei juttua voittaisikaan jne...

Jos siis ne henkilöt jotka kritisoivat välityspalkkioita, vastaisivat olisivatko he valmiita maksamaan välittäjälle oikeutetun korvauksen työstä ja palveluista vaikka lopputulos ei miellyttäisikään? Jos olisivat niin todennäköisesti kiinteistönvälittäjäjien palkkiot eivät olisi niin suuria kuin mitä ne nyt ovat.

Toimin itse välittäjänä / liikkeenharjoittajana pienehkössä kaupungissa. Vuosiansioni on tällä hetkellä noin 50.000euroa vuodessa. Kuitenkin välityspalkkioita tuotan keskimäärin noin 13.000e/kk mutta eivät tuloni todellakaan ole 12x13.000e. Kustannukset kuitenkin ovat niin isot. Verotustietojen mukaan aika moni välittäjä tienaa totuudella n. 30-70.000e /vuosi. Onko se liian iso palkka siitä että tehdään toimistopäivien lisäksi illat ja suurimmaksi osaksi viikonloput töitä. Puhelinta pitää aina päivystää, olipa sitten lomalla tai töissä. Viimeksi eilen olen tehnyt töitä klo 9-21.30 eli työpäiväni pituus on ollut 11,5 tuntia. Tällä ajalla en saa mitään kiinteää korvausta vaan kaikki tuloni perustuvat riskiin ja että ehkä joku päivä tuottaa tulosta. Teen iltaisin arvioita ja näyttöjä veloituksetta ihmisille. Jotkut näytöt tuottavat ja jotkut arviot teettävät toimeksiantoja mutta ei toki kaikki. Välittäjä tekee paljon myös ns. turhaa työtä.

Tässä siis pieni näkökulma asioihin:)

6

1412

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • supisan

Itse en käyttäisi välittäjää asunnonmyynnissä. Miksi? Näytöissä paljon käyneenä olen huomannut, että monien välittäjien tiedot myytävästä asunnosta ovat heppoisia. Lisäksi en pidä joidenkin välittäjien tavasta tivata yhteystietoja ja sitten soittavat perään. Luuleeko välittäjä tosiaan, että asiakas ei itse ottaisi välittäjään yhteyttä, jos oikeasti olisi asunnosta kiinnostunut? Tuhlaa aikaansa. Painavin syy sille, että en käyttäisi välittäjää on kuitenkin se, että minulla on asunto, joka menisi helposti kaupaksi ilman välittäjääkin, yhdellä näytöllä. Miksi päästäisin siis ulkopuolista osingoille, kun asia hoituu hyvin itseltäkin?

• Huv1

..Mietippä sitä, MIKSI välittäjä ottaa yhteystiedot? Tai miksi se soittaa perään?
        Olisiko sinusta kiva, jos sinun kotiasi esiteltäisiin etkä tietäisi ketä siellä on käynyt? Jos jotain katoaisi tai särkyisi, etkö haluaisi saada selville, kuka on sen takana?
        Entäs sitten, miksi välittäjä soittaa perään? Jos näytöllä ei ehdi jutella asiakkaan kanssa, välittäjän kuuluu mielestäni selvittää vaikka sitten jälkikäteen, miksi et halua tehdä tarjousta. Soittamalla ja kysymällä, mitä asunnosta ajattelit, välittäjä saa tietää miksi asunto ei mene kaupaksi ja mitä hän voi kertoa toimeksiantajalle. Jos välittäjä ei kysy tätä, hän on laiska! Lisäksi välittäjää kiinnostaa, voiko hän jatkossa soittaa sinulle ja tarjota vaikkapa jotain muuta hyvää kohdetta, kun sellainen tulee. Kysymys on PALVELUSTA! Joka ei edes maksa sinulle mitään!! Kuinka moni soittaa perään vaikka vaateliikkeestä ja kysyy mitä muuta saisi olla? Ja AINA voit sanoa, ettet halua että sinulle soitetaan!!! Tuskin se sen jälkeen soittaakaan enää.

• supisan
        Huv1 kirjoitti:

..Mietippä sitä, MIKSI välittäjä ottaa yhteystiedot? Tai miksi se soittaa perään?
        Olisiko sinusta kiva, jos sinun kotiasi esiteltäisiin etkä tietäisi ketä siellä on käynyt? Jos jotain katoaisi tai särkyisi, etkö haluaisi saada selville, kuka on sen takana?
        Entäs sitten, miksi välittäjä soittaa perään? Jos näytöllä ei ehdi jutella asiakkaan kanssa, välittäjän kuuluu mielestäni selvittää vaikka sitten jälkikäteen, miksi et halua tehdä tarjousta. Soittamalla ja kysymällä, mitä asunnosta ajattelit, välittäjä saa tietää miksi asunto ei mene kaupaksi ja mitä hän voi kertoa toimeksiantajalle. Jos välittäjä ei kysy tätä, hän on laiska! Lisäksi välittäjää kiinnostaa, voiko hän jatkossa soittaa sinulle ja tarjota vaikkapa jotain muuta hyvää kohdetta, kun sellainen tulee. Kysymys on PALVELUSTA! Joka ei edes maksa sinulle mitään!! Kuinka moni soittaa perään vaikka vaateliikkeestä ja kysyy mitä muuta saisi olla? Ja AINA voit sanoa, ettet halua että sinulle soitetaan!!! Tuskin se sen jälkeen soittaakaan enää.

Varmaan henkilö, joka jotain haluaisi varastaa näytön aikana, antaisikin OIKEAT yhteystietonsa? Itsekään en anna varsinaista puhelinnumeroani vaan sen, joka on aina kiinni. :)

Hieman epäilyttää myös tuo palvelupointti. Kyllä nykyään ihmiset näkevät netistä hyvin helposti, onko tullut tarjolle jotain sellaista, joka miellyttää vai ei. Välittäjää ei minusta yksinkertaisesti tarvitse laisinkaan. Ihmiset vaan ovat sen verta laiskoja, etteivät jaksa myydessään itse järjestää näyttöä. Ja saattaapa joku luulla, että kauppakirjojen teko olisi jotenkin hankalaa. Pah.

Minun rahani eivät edelleenkään päädy välittäjälle.

• Mulla on oikeus

Sinä olet työsi ja busineksesi valinnut. Minä ainakin ymmärrän kulut ja ajankäytön sekä mikä osa menee veroihin yms.. Mutta kun osaan itse ilmoittaa (Oikotie toimii hienosti!), osaan kuvata, tuottaa tekstiä, stailata, esitellä asuntoa ja tuottaa papereita, en tarvitse välittäjää.

Moni asunnonvaihtaja vaihtaa velkaisen asunnon toiseen velkaiseen asuntoon. Silloin ei helposti tajua millainen kulu on kyseessä, koska välittäjänkin palkkio on usein osa velkaa. Kun sitä maksetaan kymmeniä vuosia, se ei koko summassa tunnu niin suurelta. Kun myy velattoman asunnon ja ostaa käteisellä toisen, tajuaa ettei tavallisen asunnon myynti halutulta alueelta pääkaupunkiseudulta voi olla 13.000 euron arvoista. Etenkin kuin oikein hinnoitellut asunnot viedään käsistä nyt.

Minä en vaan halua olla maksamassa välittäjän luppohetkiä ja onnistumattomia kauppoja ikuisuuksia venyneiden kohteiden kanssa. Minusta on ihan sama miten muut asian hoitavat. Mutta mielelläni kyllä kerron aina halukkaille miten sen kämpän saa kaupaksi.

Minä saisin tehdä duunia aika paljon saadakseni tuon samaisen 13 tonnia puhtaana käteen. Siitä kun minäkin olen maksanut veroni.

• AmttiRikhartti

Minä kutsun välittäjiä!
      Olen viimeisen 20v:n aikana myynyt puolenkymmentä omistamaani asuntoa, omakotitalon ja kerrostalohuoneistoja pääkaupunkiseudulla. Aina viimekädessä olen myynyt itse ja saanut joka ikinen kerta paremman hinnan, kuin mitä olisin saanut välittäjän kautta. Viimeksi myin kaksion Itä-Vantaalta hintaan 117 000€ muutama vuosi sitten. Välittäjä tunsi kyseisen taloyhtiön ja alueen todella hyvin ja oli sitä mieltä, että 100 000€ on aivan maksimi, minkä asunnosta voi saada. Onneksi pidin pääni ja myin asunnon itse.
      Keskustelu kyseisen välittäjän kanssa oli todella huvittava. Kahvia juodessa välittäjä sanoi, että tämä on todella helppo myydä, kunnes tuli keskustelu hinnasta. Hän esitti omana kantanaan, että maksimihinta on tuo 100 000€, millä voisi alkaa myymään asuntoa. Minulta pääsi naurunröhähdys ja sanoin, että 120 000€ on oikea hinta ja toivotin hänelle hyvää päivän jatkoa. Olihan ristiriita niin suuri, ettei kannattanut jatkaa keskustelu. Ovella erotessa välittäjä pyysi vielä, että kertoisin hänelle toteutuneen kauppasumman. Lupasin tehdä näin ja oli kyllä kiva kertoa hänelle kaupan toteutuneen 117 000€:lla.
      Jos välityspalkkioita verrataan esim. suunnittelupalkkioihin, mitkä ovat suurinpiirtein samansuuruisia, on epäkohta aivan järkyttävä tehtyyn työhön nähden. Suunnitteluryhmään kuuluu korkeastikoulutettuja ihmisiä ( arkkitehti n. 7v. korkeakoulua, rakennesuunnittelija, LVI-suunnittelija, sähkösuunnittelija 5-6v korkeakoulua tai AMK ) . SAMAN SUMMAN ASUNTOKAUPASSA JOUTUU OSTAJA MAKSAMAAN VÄLITYSPALKKIOTA. Ja tuon kyseisen välitystyön voi tehdä kadulta poimittu tytönheitukka, joka sitten kurssitetaan "ammttilaiseski".

• hyvä talo

Välittäjä puhui meille vuolaasti, miten hänellä on ostajarekisteri eli valmiita talonostajia, kun vain teemme sopimuksen hänen kanssaan. No, odotimme ostajien tulevan hänen näytöilleen. Ei kukaan tullut! Kysyin missä ne valmiit ostajat ovat? Ei ne näin kallista osta!!! Kun välittäjällä oli vapaapäivä, niin näytölle tuli toinen välittäjä, joka ei siis ollut käynyt meillä aikaisemmin ja jota emme ole edelleenkään nähneet. En tiedä mitä hän kertoi näytöllä olleille ihmisille. Nyt sopimus loppui, emmekä uusi sitä. Voimme myydä sitä nyt välityspalkkiota pienemmällä summalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2779
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      18
      2587
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      43
      2288
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1871
    5. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      38
      1592
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      51
      1565
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1483
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1363
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      30
      1222
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26