Naistenklinikka ala-arvoista kohtelua

Huono äiti?

Hei,

Soitin tänään 16.2.2010 Naistenklinikan ajanvaraukseen (0947172854) ja olisin halunnut keskutella np-ultran ja seulunnan tuloksista. Pyysin puhelinaikaa lääkärille, mutta eivät suostuneet sitä antamaan.

Kysyin, että miten voi olla mahdollista, että verikokeiden sekä ultran tuloksista ei saa keskustella toimenpiteen tehneen lääkärin kanssa edes lyhyesti puhelimitse. Lisäksi kerroin, että olemme saaneet kotiin pelkän lapun jossa on pelkkä maininta siitä, että riskiä ei ole ja haluaisin kuulla tarkemmat tulokset. Olemme harkinneet peruuttaa yksityiseltä varaamaamme lapsivesitutkimuksen ja siksi olisin halunnut tuloksista jutella.

Nainen vastaa närkästyneellä äänellä, että kysyi juuri kolleegaltaan tilanteesta, ja että eivät tule minulle puhelinaikaa antamaan, koska lääkäreillä on niin kiire, että kyselyt voi hoitaa oman kunnan terveydenhoitajan vastaanotolla. Mielestäni minullä on oikeus kuulla tulokset suullisesti ja oikeus kysymyksiin.

Jäi kyllä niin paha maku suuhun, että tekisi mieli valittaa asiasta eteenpäin!

22

2407

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ?????????

sitä ettet ole ainoa jolle kys.toimenpiteitä on tehty? Tosiasia on se ettei lääkäri ehdi keskustelemaan kaikkien tutkittujen kanssa. Mihin sitten vedettäisiin se raja, kenen kanssa sitten keskusteltaisiin, kenen ei?!

Kyselyt tosiaan hoidetaan oman kunnan th:n vastaanotolla.
      Mistä valittaisit? Normaalista käytännöstä.

• Huono äiti?

Ei todellakaan normaalikäytäntö. Soitin äitiysneuvolaankin tapauksesta ja siellä ihmeteltiin saamaani kohtelua sekä luvattiin järjestää normaalikeskuteluaika ko lääkärin kanssa. Sanoivat vaan, että kieltämättä huonoa kohtelua olen saanut.

Siellä on taas joku todella pätevä lähihoitaja ollut kollegansa kanssa vastamassa puhelimeen. Harmi juttu, että maksan itse verorahoitani heille vielä tästä kohtelusta palkkaa, eikä käynti vastaanotollakaan ollut minulle ilmainen.

Taidampa pirauttaa yli lääkärille ihan itse ja kertoa kenen kanssa jouduin asioimaan.

• Huono äiti?
        Huono äiti? kirjoitti:

Ei todellakaan normaalikäytäntö. Soitin äitiysneuvolaankin tapauksesta ja siellä ihmeteltiin saamaani kohtelua sekä luvattiin järjestää normaalikeskuteluaika ko lääkärin kanssa. Sanoivat vaan, että kieltämättä huonoa kohtelua olen saanut.

Siellä on taas joku todella pätevä lähihoitaja ollut kollegansa kanssa vastamassa puhelimeen. Harmi juttu, että maksan itse verorahoitani heille vielä tästä kohtelusta palkkaa, eikä käynti vastaanotollakaan ollut minulle ilmainen.

Taidampa pirauttaa yli lääkärille ihan itse ja kertoa kenen kanssa jouduin asioimaan.

Vielä edelliseen sen verran, että terveydenhoitaja sanoi että he eivät edes kykene tulkitsemaan Naistenklinikalta saatuja tuloksia ja asiasta pitäisi päästä keskustelemaan lääkärin kanssa.

• kaikkea sitä kuulee

voi luoja!!! luulet tosiaan vissin olevasi ainut asiakas!! jos lääkäri juttelisi kaikkien kanssa puhelimessa tuloksista, ei päivässä riittäisi tunnit siihen, tämän takia lähetettään lappu kotiin.

• 12

Ihan tavallinen käytäntö, kun käyt vaikka terveyskeskuksessa laboratoriokokeissa lääkäri soittaa aina tulokset puhelimitse. Näin ainakin Vantaalla ja Helsingissä.

EN OLE SANONUT, että lääkärin tulisi KESKUSTELLA KAIKKIEN potilaiden kanssa tulokset puhelimessa. Jos äitiä vaivaa jokin tuloksiin liittyen niin kyllähän niistä on oikeus kysyä. Lapussa ei lue varsinaisia tuloksia vaan ainostaan se, että "Ei havaittu kohonnutta riskiä". Eihän tämä kerro, muuta kuin sen olemmeko riskirajan ala- vai yläpuolella.

Ja kyllä naistenklinikka järjestää ihan tavalliseen tapaan NORMAALEJA PUHELINAIKOJA, jos sattuu keskutelemaan vaan ihan täyspäisen ihmisen kanssa ajanvaraukseen soittaessaan.
        Asia selvisi ylilääkärille soitettaessa. Hän pahoitteli saamaani kohtelua ja kertoi meille tulokset asiallisesti sekä antoi faktoja päätöksemme tueksi. Aiomme perua lapsivesipunktio, koska ylilääkärin kertoma riskilukukin oli todella hyvä. Saimme häneltä todella hyvää palvelua, joka todellakin oli eriluokkaa kuin ajanvarauksessa saamamme asiaton kohtelu.

• .......

Jos riskiluku ei ole tarpeeksi hälyttävä (1:250) niin sitä lukua ei erikseen normaalisti edes sinulle ilmoiteta. Toisin sanoen, riskiä ei ole. Itse en ole kolmen raskauden aikana saanut muuta tietää kuin että riskiä ei ole, ja neljännen kanssa soittivat kun riskiluku oli hälyttävä ja siten pääsin jatkotutkimuksiin.

Kokeile vielä neuvolan kautta pyytää (heitä vaikka soittamaan) tulokset kirjallisina lähetettäväksi.

En yhtään ihmettele, ettet saa puhelinaikaa. Niitä, kenellä seula on hälyttänyt, on enemmän kuin lääkäreillä aikaa on hoitaa. Hyvä, että ehtivät heidänkään tuloksia selvittää. ja nämä hoidetaan siis sikiötutkimusyksikössä, jossa veri-, lapsivesi- ja istukkanäytteet tutkitaan. Kyseisellä osastolla on taatusti vieläkin tiukempaa ajasta ja henkilökunnasta kuin normi äitiyspolilla.

Jos kerran riskiluku on niin matala, ettei jatkotutkimuksia kaivata, miksi haluat kuitenkin enemmän asiasta puhua. Olisit tyytyväinen, että seulaan edes pääsit. Useissa kunnissa ei veriseulaa edes järjestetä. Sinä olet jo saanut enemmän kuin moni muu. Suullisesti sinulla on oikeus kuulla ns. hälyttävät tulokset. Hyvät uutiset pk-seudulla tulevat kirjeitse, eikä niissäkään tietoja ole pakko eritellä. Riittää että tulos on ok.

Mene vain sinne yksityiselle, jos haluat oikeasti varmistaa vauvan kromosomit. Hinta lienee noin 900 euroa.

• Riippis

tarkempia tuloksia ilmoiteta, kirjeitse tuli tieto että kohonnutta riskiä ei verikokeen ym. juttujen perusteella ole. Olen luottanut siihen, mitäpä niistä arvoista ymmärtäisin - turhaa voisin hermoilla jonkun desimaalin kanssa, jos kokonaistulos on kuitenkin se ettei riskiä ole.

Tiedän ettei kaikkialla edes pääse näihin tutkimuksiin automaattisesti, joten ihan etuoikeutettu olen kokenut olevani tälläkin kohtelulla.

• Huono Äiti?
        Riippis kirjoitti:

tarkempia tuloksia ilmoiteta, kirjeitse tuli tieto että kohonnutta riskiä ei verikokeen ym. juttujen perusteella ole. Olen luottanut siihen, mitäpä niistä arvoista ymmärtäisin - turhaa voisin hermoilla jonkun desimaalin kanssa, jos kokonaistulos on kuitenkin se ettei riskiä ole.

Tiedän ettei kaikkialla edes pääse näihin tutkimuksiin automaattisesti, joten ihan etuoikeutettu olen kokenut olevani tälläkin kohtelulla.

Meille ainakin nimenomaan painotettiin, että nämä tutkimukset ovat muuttuneet siten, että KAIKILLE 2010 synnyttäville annetaan mahdollisuus osallistua halutessaan yhdistelmäseulaan, näinhän ei ollut vielä noin vuosi sitten.

ETTÄ EI TÄSSÄ NYT TÄLLÄ HETKELLÄ OLLA SEN ETUOIKEUTETUMPIA KUIN MUUTKAAN SUOMALAISET 2010 SYNNYTTÄVÄT.. Olikin mielestäni korkea aika, että näihin seulontoihin ruvetaan panostamaan myös Suomessa kunnallisella puolella, jolloin myös monilla meitä pienempituloisemmilla on yhtäläiset mahdollisuudet näihin tutkimuksiin. Tanskassa jokaiselle synnyttävälle äidille annetaan halutessaan mahdollisuus osallistua kunnallisella puolella lapsivesitutkimukseen. Vaikeastivammaisia lapsia syntyykin heillä verrattain vähän.

MONET 1970-luvulla Suomessa synnyttäneet eivät päässeet edes ultaraäänneen, että fiilistelkääs äidit siellä kotona loppuviikko sitä, kuinka etuoikeutettuja sitä kaikki ollaankaan ;D

• Riippis
        Huono Äiti? kirjoitti:

Meille ainakin nimenomaan painotettiin, että nämä tutkimukset ovat muuttuneet siten, että KAIKILLE 2010 synnyttäville annetaan mahdollisuus osallistua halutessaan yhdistelmäseulaan, näinhän ei ollut vielä noin vuosi sitten.

ETTÄ EI TÄSSÄ NYT TÄLLÄ HETKELLÄ OLLA SEN ETUOIKEUTETUMPIA KUIN MUUTKAAN SUOMALAISET 2010 SYNNYTTÄVÄT.. Olikin mielestäni korkea aika, että näihin seulontoihin ruvetaan panostamaan myös Suomessa kunnallisella puolella, jolloin myös monilla meitä pienempituloisemmilla on yhtäläiset mahdollisuudet näihin tutkimuksiin. Tanskassa jokaiselle synnyttävälle äidille annetaan halutessaan mahdollisuus osallistua kunnallisella puolella lapsivesitutkimukseen. Vaikeastivammaisia lapsia syntyykin heillä verrattain vähän.

MONET 1970-luvulla Suomessa synnyttäneet eivät päässeet edes ultaraäänneen, että fiilistelkääs äidit siellä kotona loppuviikko sitä, kuinka etuoikeutettuja sitä kaikki ollaankaan ;D

sillä asiat on todella menneet 70-luvusta eteenpäin. Äitini kertoi että meidät puserrettiin puoli-istuvassa asennossa ulos mahasta, sen jälkeen kun oli sängyssä maaten kärsitty supistukset. Ei puhettakaan liikkumisesta, synnytysjakkaroista ja vesialtaista. Ja sitä otettiin mitä saatiin, ei ultraäänitutkimuksia tms, vaan vammainen tai ei, sen kanssa kotiin. Että JIPPII! Ei voi muuta sanoa!

Miksi pitäisi sinun mieliksi haukkua hoitosysteemiä. Harmi ettei tutkimuksen tehnyt lääkäri ehtinyt juuri sillä sekunnilla selvittämään tuloksia sinulle, ehkä hänellä on muitakin potilaita ja töitä. Onneksi sait apua ihan ylilääkäriltä, joka ystävällisesti selvensi sen, mitä kirje jo pääpiirteittäin kertoi. Toivottavasti voit nyt rauhassa odottaa takuutervettä lasta...

• jotakin tietoa

Itse kävin vuosi sitten Jorvissa vastaavissa tutkimuksissa ja neuvolan tädiltä sain selville riskiluvun. Tosin meillä tilanne oli silloin sillä tapaa erilainen, että jo pelkän ultran niskaturvotuksen perusteella voitiin suoraan sanoa, että jatkotutkimuksiin "päästään" suoraan. Tuloksia ei soitettu meille eikä lähetetty kirjeitse, mutta koen, että meille kyllä annettiin ihan riittävästi tietoa ja loput tiedon murut kyselin itse.

Normaali tulos on silloin, kun todennäköisyys sikiön sairaudelle on korkeintaan 1:250. Teillä on siis korkeintaan 0,4 % todennäköisyys sille, että jotakin häikkää tulee. Lapsivesitutkimuksen keskenmenoriski on 0,5 % eli en itse kyllä suosittele jatkotutkimuksia teille näillä tiedoilla...

• Huono äiti?

Riippakintulle:
        "Miksi pitäisi sinun mieliksi haukkua hoitosysteemiä. Harmi ettei tutkimuksen tehnyt lääkäri ehtinyt juuri sillä sekunnilla selvittämään tuloksia sinulle, ehkä hänellä on muitakin potilaita ja töitä. Onneksi sait apua ihan ylilääkäriltä, joka ystävällisesti selvensi sen, mitä kirje jo pääpiirteittäin kertoi. Toivottavasti voit nyt rauhassa odottaa takuutervettä lasta... "

Suosittelen, että luet kirjoitukset, ennen kuin lähdet fiksuna kommentoimaan. A) Kukaan ei ole käskenyt sinua haukkumaan hoitosysteemiä, joten voit nukkua ensi yösi rauhassa B) En pyytänyt puhelinaikaa edes samalla päivälle, saatikka samalle sekunnille C) Voin sanoa, että sain hieman enemmän tietoja, kuin "ei riskiä" ja vastauksen useisiin muihinkin mieltä askarrunnaihein seikkoihin sekä hyviä vinkkejä jatkoa ajatellen D) Kannattaa varoa heittämästä noita "takuuterve"-kommenteja ilkeässä mielessä muille..Tiedä vaikka kolahtaa jonain päivänä omaan nilkkaan tuo kommentointisi.

"Itse kävin vuosi sitten Jorvissa vastaavissa tutkimuksissa ja neuvolan tädiltä sain selville riskiluvun. Tosin meillä tilanne oli silloin sillä tapaa erilainen, että jo pelkän ultran niskaturvotuksen perusteella voitiin suoraan sanoa, että jatkotutkimuksiin "päästään" suoraan. Tuloksia ei soitettu meille eikä lähetetty kirjeitse, mutta koen, että meille kyllä annettiin ihan riittävästi tietoa ja loput tiedon murut kyselin itse."

Normaali tulos on silloin, kun todennäköisyys sikiön sairaudelle on korkeintaan 1:250. Teillä on siis korkeintaan 0,4 % todennäköisyys sille, että jotakin häikkää tulee. Lapsivesitutkimuksen keskenmenoriski on 0,5 % eli en itse kyllä suosittele jatkotutkimuksia teille näillä tiedoilla..."

Kiitos asiallisesta kommentista, keskutelimme lopuksi myös riskiluvuista ja sen painotuksista. Oli mukava kuulla, että riskilukumme on suhteellisen hyvä 1:43000. Toki seulassa jää kiinni vain reilu 80 prosenttia 21-trisomnian (Down) omaavista vauvoista. Tämän lisäksi näitä trisomnioita muitankin, osa näistä saataa jäädä hyvällä tuurilla seulaan (suuriosa ei näy ko seulassa). Mekin keskustelimme mieheni kanssa juuri nimenomaan tuosta keskenmenoriskistä, itse tutkimuksen sattumista yms..en pelkää ja hinta 650 euroa kelakorvauksineen on meistä ihan ok. Olin aluksi niin vakuuttunut lapsivesipuntioon menosta, koska useat saman ikäiset ystävät ovat tutkimukseen omakustanteena menneet ja olleet tyytyväisiä. Nyt, kun vauvan näki ensimmäistä kertaa omin silmin ultrassa ja asioita kerinnyt kunnolla yhdessä miettimään, tunne lapsivesipunktion poisjättämisestä on yhä vahvempi. Lapsi on meille esikoinen ja olemme saaneetkin huomata, että äitiys/isyys tuo mukanaan aina pienen huolen lapsen hyvinvoinnista. Tämä äidin ja isän huoli jatkuu varmasti tietyllä tasolla läpi elämän. Ja totuushan on se, että vaikka elämässä on tehnyt paljon asioita ns varmanpäälle saavuttaakseen hienoja asioita, äitiys on tilanteena hieman erilainen. On tiettyjä asioita mihin ei voi vaikuttaa, ainakaan niin paljon kuin itse haluaisi. Vaikka lapsemme olisikin nyt täysin terve, tapaturmia/vastoinkäymisiä voi sattua aina tästä eteenkinpäin, synnytyksessä ja esim. lapsen myöhemmässä elämässä. Olemme saaneet huomata, että äitiys ja isyys sekä varsinkin tässä vaiheessa niihin valmistauminen on ollut hyvä kasvunpaikka ja on sitä myös varmasti jatkossakin :) Nyt on taas helpompi jatkaa eteenpäin kun yksi iso päätös on tullut tehtyä, iso kiitos avusta mukavalle ja ammattitaitoiselle lääkärille!

• Riippis
        Huono äiti? kirjoitti:

Riippakintulle:
        "Miksi pitäisi sinun mieliksi haukkua hoitosysteemiä. Harmi ettei tutkimuksen tehnyt lääkäri ehtinyt juuri sillä sekunnilla selvittämään tuloksia sinulle, ehkä hänellä on muitakin potilaita ja töitä. Onneksi sait apua ihan ylilääkäriltä, joka ystävällisesti selvensi sen, mitä kirje jo pääpiirteittäin kertoi. Toivottavasti voit nyt rauhassa odottaa takuutervettä lasta... "

Suosittelen, että luet kirjoitukset, ennen kuin lähdet fiksuna kommentoimaan. A) Kukaan ei ole käskenyt sinua haukkumaan hoitosysteemiä, joten voit nukkua ensi yösi rauhassa B) En pyytänyt puhelinaikaa edes samalla päivälle, saatikka samalle sekunnille C) Voin sanoa, että sain hieman enemmän tietoja, kuin "ei riskiä" ja vastauksen useisiin muihinkin mieltä askarrunnaihein seikkoihin sekä hyviä vinkkejä jatkoa ajatellen D) Kannattaa varoa heittämästä noita "takuuterve"-kommenteja ilkeässä mielessä muille..Tiedä vaikka kolahtaa jonain päivänä omaan nilkkaan tuo kommentointisi.

"Itse kävin vuosi sitten Jorvissa vastaavissa tutkimuksissa ja neuvolan tädiltä sain selville riskiluvun. Tosin meillä tilanne oli silloin sillä tapaa erilainen, että jo pelkän ultran niskaturvotuksen perusteella voitiin suoraan sanoa, että jatkotutkimuksiin "päästään" suoraan. Tuloksia ei soitettu meille eikä lähetetty kirjeitse, mutta koen, että meille kyllä annettiin ihan riittävästi tietoa ja loput tiedon murut kyselin itse."

Normaali tulos on silloin, kun todennäköisyys sikiön sairaudelle on korkeintaan 1:250. Teillä on siis korkeintaan 0,4 % todennäköisyys sille, että jotakin häikkää tulee. Lapsivesitutkimuksen keskenmenoriski on 0,5 % eli en itse kyllä suosittele jatkotutkimuksia teille näillä tiedoilla..."

Kiitos asiallisesta kommentista, keskutelimme lopuksi myös riskiluvuista ja sen painotuksista. Oli mukava kuulla, että riskilukumme on suhteellisen hyvä 1:43000. Toki seulassa jää kiinni vain reilu 80 prosenttia 21-trisomnian (Down) omaavista vauvoista. Tämän lisäksi näitä trisomnioita muitankin, osa näistä saataa jäädä hyvällä tuurilla seulaan (suuriosa ei näy ko seulassa). Mekin keskustelimme mieheni kanssa juuri nimenomaan tuosta keskenmenoriskistä, itse tutkimuksen sattumista yms..en pelkää ja hinta 650 euroa kelakorvauksineen on meistä ihan ok. Olin aluksi niin vakuuttunut lapsivesipuntioon menosta, koska useat saman ikäiset ystävät ovat tutkimukseen omakustanteena menneet ja olleet tyytyväisiä. Nyt, kun vauvan näki ensimmäistä kertaa omin silmin ultrassa ja asioita kerinnyt kunnolla yhdessä miettimään, tunne lapsivesipunktion poisjättämisestä on yhä vahvempi. Lapsi on meille esikoinen ja olemme saaneetkin huomata, että äitiys/isyys tuo mukanaan aina pienen huolen lapsen hyvinvoinnista. Tämä äidin ja isän huoli jatkuu varmasti tietyllä tasolla läpi elämän. Ja totuushan on se, että vaikka elämässä on tehnyt paljon asioita ns varmanpäälle saavuttaakseen hienoja asioita, äitiys on tilanteena hieman erilainen. On tiettyjä asioita mihin ei voi vaikuttaa, ainakaan niin paljon kuin itse haluaisi. Vaikka lapsemme olisikin nyt täysin terve, tapaturmia/vastoinkäymisiä voi sattua aina tästä eteenkinpäin, synnytyksessä ja esim. lapsen myöhemmässä elämässä. Olemme saaneet huomata, että äitiys ja isyys sekä varsinkin tässä vaiheessa niihin valmistauminen on ollut hyvä kasvunpaikka ja on sitä myös varmasti jatkossakin :) Nyt on taas helpompi jatkaa eteenpäin kun yksi iso päätös on tullut tehtyä, iso kiitos avusta mukavalle ja ammattitaitoiselle lääkärille!

A) Aloituksesesi oli tulkittavissa niin, että hait "kyllä on törkeää!" -kommentteja. Miksi ylipäätään lähdit kirjoittamaan asiasta yksikön nimitiedoin ja puhelinnumeroin jonnekin suomi24 palstalle? Olisit valittanut eteenpäin asianosaisille, näin yleensä tehdään jos saadaan niin huonoa kohtelua että siitä mielensä pahoittaa.
        Sait aloitukseesi vastauksia, joissa tuotiin esille ettei ns. normaalitilanteissa muidenkaan kanssa keskustella. Ongelma minun näkökulmasta ei ollut halusi keskustella lääkärin kanssa tai huolesi lapsen terveydestä, vaan aloituksesta ja jatkokirjoituksistasi välittyvä asenne, että jos et saa jotain mitä muutkaan ei saa, pitäisi sinun silti saada se.

B) Samalla sekunnilla oli kärjistys ja ylitulkintaa, mutta samaa tyyliä viljelit itsekin "siellä oli taas joku todella pätevä lähihoitaja". Asenteellista ajattelua tilanteessa, jossa et saa haluamaasi --> oli tietenkin epäpätevä työntekijä.

C) Hienoa että sait lisää tietoa ja haluamaasi palvelua!

D) Takuuterve lapsi -kommentilla halusin korostaa juuri sitä, ettei raskaudenaikaisilla riskiluvuilla (ja etenkin niiden hienosäädöllä sen jälkeen, kun riski on jo todettu pieneksi) ole vielä mitään tekemistä sen kanssa kuinka terve lapsi lapsi sieltä tulee ja kuinka terveenä lapsi elämässä säilyy. Raskaudenaikainen yliselvittäminen erilaisten tutkimusten muodossa on mielestäni turhaa, koska niin monta asiaa voi mennä pieleen tulevina vuosina ja vuosikymmeninä. Jos perustutkimuksissa ei todeta mitään erityistä, hyvä niin ja sitten odotellaan mitä saadaan.
        Mietin joka päivä kun parhaillaan esikoista odotan, miten on lapsen terveyden laita, tuleeko meistä hyviä vanhempia jne. Takeita ei ole ja sehän onkin se kiperin juttu. Ja kyllä, jollain tavoin sairas tai vammainen lapsi voi osua juuri minulle (meille). Siihen varustaudun koko ajan. Jos olisit heti kirjoittanut siten miten kirjoitat viimeisimmässä viestissäsi, olisin hyvin todennäköisesti kirjoittanut samansuuntaisista mietteistäni; miten kohdata oma avuttomuus koko tuntemattoman edessä... Mutta vuoropuhelumme meni toisin.
        Ps. Kiitos nimimerkkini suomentamisesta, toivottavasti se tarjosi hyvitystä pahaan mieleen, jonka sait kommenteistani.

• mitä ihmettä

Sain samanlaisen lapun. Eikä minulle tullut pieneen mieleenkään varata aikaa lääkärille asiasta keskustelemaan B-o

Siis ihan oikeasti, pitäisikö mennä juttelemaan kun on todettu verikokeessa ja ultrassa ettei ole riskiä?!

• Kaikkea Sitä

Sama juttu mullakin, että ultrassa ei selvinnyt mitään poikkeavaa eikä myöskään tuossa verikokeessa, enkä vaivaa päätäni asialla sen enempää. Aloittaja taitaa olla just sellainen tyypillinen valittaja-ihminen, joka vaatii vastausta joka ikiseen asiaan ja reklamoi kaikesta mahdollisesta vastoinkäymisestä.Sääliksi käy hänen tulevaa/tulevia lapsiaan, kun äiti on tuollainen hirmu.

• mitä ihmettä
        Kaikkea Sitä kirjoitti:

Sama juttu mullakin, että ultrassa ei selvinnyt mitään poikkeavaa eikä myöskään tuossa verikokeessa, enkä vaivaa päätäni asialla sen enempää. Aloittaja taitaa olla just sellainen tyypillinen valittaja-ihminen, joka vaatii vastausta joka ikiseen asiaan ja reklamoi kaikesta mahdollisesta vastoinkäymisestä.Sääliksi käy hänen tulevaa/tulevia lapsiaan, kun äiti on tuollainen hirmu.

tyydyin siihen kun niskaturvotus oli 0.6-0.8 ekassa ultrassa ja verikokeet olivat ok. Ei mulle tullut todellakaan mieleenkään alkaa soitteleen jonnekkin Jorviin asian tiimoilta. Edelleen hämmästynyt...

• ............
        mitä ihmettä kirjoitti:

tyydyin siihen kun niskaturvotus oli 0.6-0.8 ekassa ultrassa ja verikokeet olivat ok. Ei mulle tullut todellakaan mieleenkään alkaa soitteleen jonnekkin Jorviin asian tiimoilta. Edelleen hämmästynyt...

No kyllä jokaisella on oikeus tietää ne tarkat riskiluvut, vaikka kohonnutta riskiä ei olekaan. Itse ainakin sain luvut ihan automaattisesti eikä tarvinnut minnekään soitella...

• ihmettelen vaan
        ............ kirjoitti:

No kyllä jokaisella on oikeus tietää ne tarkat riskiluvut, vaikka kohonnutta riskiä ei olekaan. Itse ainakin sain luvut ihan automaattisesti eikä tarvinnut minnekään soitella...

Mitä niillä luvuilla tekee? Siihen lukuun vaikuttaa niin monet asiat, ettei siitä nyt paljon mitään tavis voi päätellä, joten miksi se pitäisi tietää? Jos sanotaan, että kohonnutta riskiä ei ole, niin sitä ei silloin ole, miksei tämä riitä?

• .............
        ihmettelen vaan kirjoitti:

Mitä niillä luvuilla tekee? Siihen lukuun vaikuttaa niin monet asiat, ettei siitä nyt paljon mitään tavis voi päätellä, joten miksi se pitäisi tietää? Jos sanotaan, että kohonnutta riskiä ei ole, niin sitä ei silloin ole, miksei tämä riitä?

No sinulle ehkä riittää mutta kyllä itse ainakin haluan tietää luvut. Ja lukuun tosiaan vaikuttaa monet asiat ja minulle ainakin selitettiin tulokset saadessani että mitkä vaikuttaa jne.

• ihmettelen vaan
        ............. kirjoitti:

No sinulle ehkä riittää mutta kyllä itse ainakin haluan tietää luvut. Ja lukuun tosiaan vaikuttaa monet asiat ja minulle ainakin selitettiin tulokset saadessani että mitkä vaikuttaa jne.

Niin, mutta miksi? Sitähän tässä juuri ihmettelin, että mitä sinä teet sillä tiedolla? Varsinkin jos tiedät, mitkä kaikki asiat siihen vaikuttaa, niin tuntuu hassulta, että sillä ylipäätään olisi väliä, mikä se tarkka luku on.

• ..............
        ihmettelen vaan kirjoitti:

Niin, mutta miksi? Sitähän tässä juuri ihmettelin, että mitä sinä teet sillä tiedolla? Varsinkin jos tiedät, mitkä kaikki asiat siihen vaikuttaa, niin tuntuu hassulta, että sillä ylipäätään olisi väliä, mikä se tarkka luku on.

Sokerirasituksessa käydessäni minua kiinnosti myös tulokset, vaikka arvot olivatkin ok, niin kyllä ne luvut halusin tietää. Ehkä uteliaisuutta, en tiedä. Ei sillä ole väliä miksi. Jos jossain tutkimuksissa käy niin on varmasti ihan normaalia haluta tietää tulokset.

• Argh

Vanha ketju, mutta nyt vasta sen löysin. Ja ärsyynnyin. Me parhaillaan odotamme tuloksia istukkabiopsiasta riskiluvulla 1:55 ja pelkäämme kuollaksemme, että lapsi on elinkelvoton ja joudun sen kuolleena synnyttämään, kun on jo aika pitkällä. Hitusen raivostuttaa, kuinka joku KEHTAA noilla riskiluvuilla vaatia ja kiukutella, kun ei saa erityiskohtelua. Ymmärrän asian kyllä siltä kantilta, ettö jotkut seahtaa niin täysin raskaudesta ja tietysti se aina tuo huolta, mutta joku järki sentään.

Toivottavasti olet takuuterveen lapsesi saanut ja kaikki meni hyvin.

• itseä kans pisti hieman silmään että tuollaisella riskiluvulla lähtee valittamaan ja vielä sanoo että "suhteellisen hyvä" riskiluku...kun tulos oli kuitenkin 1:43000...joka on siis äärimmäisen hyvä. ihme porukkaa. no joo, mutta vanha ketju tosiaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      75
      4009
    2. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      202
      3302
    3. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      47
      3006
    4. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      77
      2671
    5. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      379
      2408
    6. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      181
      2072
    7. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      78
      1605
    8. Miksi mediheli

Mitä on tapahtunut ku poliiseja ja ambulanssi pyöri aamusta keskustassa
      Kiuruvesi
      36
      1586
    9. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1418
    10. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      39
      1392
    Aihe