Aiheettomasta häpeästä eroon

Tuskapallero

En tiedä mikä meikäläisen päässä on vialla... Mutta häpeän aivan sairaan monia asioita joita ei tarvisi, ei ole mitään aihetta.

Mun kodissa ei ole mitään kummallista, mutta pelkään päästää sinne ihmisiä, varsinkin niitä ketkä ovat tärkeitä ja keiden hyväksyntää tarvin. Häpeän aivan kuollakseni joka ainoaa asiaa, pelkään arvostelua. Kodin (huonekalut, sisustus, siivo yms) lisäksi häpeän keittotaitojani ja ruoanlaittotilanteita vaikka olen hyvä ruoanlaitossa, pelkään mokaavani. Lisäksi pelkään lahjojen antamista kuin maailmanloppua lähes aina.

Sen verran tajuan että kaikki liittyy häpeään ja siihen että näissä tilanteissa altistun kritiikille ja paljastan jotain itsestäni. Mutta miten päästä tällaisesta täysin järjettömästä tunteesta eroon? Harjoittelu ei auta, sen tiedän kokemuksesta, tulee vaan pahempi olo ja hävettää enemmän. Järjellä sanominen ei auta sitäkään vähää. En todellakaan moisesta idiotismista kärsisi jos sen päättämällä pois saisin.

Useimmiten vastapuoli ei tunteitani huomaa, mutta kärsin itse niistä suunnattomasti tapahtumahetkellä ja viikkoja, kuukausia, joskus vuosia jälkeenpäin.

Kenelläkään mitään fiksuja neuvoja? Kiitos...

3

567

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minäkin kärsin

      Luulen että sinulla on heikko itsetunto.Käyttäydyn äitini lähellä ihan samoin.Katso netistä siihen neuvoja.

    • mietin vaan

      arvostelussa on niin hävettävää? Tai muistatko lapsena kokeneesi niin, että olet yrittänyt parhaasi, mutta mikään ei silti ole ollut riittävän hyvää. Olen itse noita joskus miettinyt ja varsinkin sitä riittämättömyyden tunnetta. Ehkäpä lapsi riippuvuutensa vuoksi kokee jonkinlaista riittämättömyyttä, vaikka ei varsinaisesti kritiikkiä toimistaan saisikaan. Aiheuttaisiko sellainen häpeän tunnetta, jos oma luonne jotenkin sitä edesauttaa? Voisi opetella ajattelemaan, että on riittävä ja riittävän hyvä sellaisena kuin on.

      Onko täydellisyyden tavoittelija, joka piinaa itseään sillä? Tuntee sitten huonommuutta, jos ei onnistu täydellisesti, mikä tuskin koskaan on kuitenkaan mahdollista.

      Tässä joitakin ajatuksia, mutta pitäisi tuntea vähän paremmin kirjoittajaa, että osuisi paremmin kohdalleen.

    • nainen 67

      Lopettele liika kritiikki itseäsi kohtaan ja itsesi tarkkailu. Oletko ns. täydellisyydentavoittelija? Tuo riitämättömyyden tunne itselle ja josta aiheutuu pelkoja (olemattomia)...ainun pitää puhua asiasta ja HUOMATA...kenen koti on täydellinen? Ei minun ainakaan. Opi hyväksymään hiljalleen itsesi pienissä asioissa ja ota se pieni ilonmurunen siit hetkestä.
      Juontaako lapsuudesta tuollainen..oltiinko liian ankaria sinulle ? Älä häpeä, olen itsekin hävennyt ja sitten luovuttanut, että olkoon. Voit kehittyä kaikessa!
      Minulla on haave kauniista ja tiptop kodista, minulla on haaveita ulkonäöstäni, pelkään toisten arvostelua kropastani. Olen saanut kehuja esim. ulkonäöstäni, mutta minulle se ei riitä. Pitää opetella katsomaan itseä uudelleen ja hyväksymään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 195
      2619
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      210
      2405
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      63
      2292
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      186
      1787
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1298
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1287
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      20
      1243
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1225
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1118
    Aihe