Aiheettomasta häpeästä eroon

Tuskapallero

En tiedä mikä meikäläisen päässä on vialla... Mutta häpeän aivan sairaan monia asioita joita ei tarvisi, ei ole mitään aihetta.

Mun kodissa ei ole mitään kummallista, mutta pelkään päästää sinne ihmisiä, varsinkin niitä ketkä ovat tärkeitä ja keiden hyväksyntää tarvin. Häpeän aivan kuollakseni joka ainoaa asiaa, pelkään arvostelua. Kodin (huonekalut, sisustus, siivo yms) lisäksi häpeän keittotaitojani ja ruoanlaittotilanteita vaikka olen hyvä ruoanlaitossa, pelkään mokaavani. Lisäksi pelkään lahjojen antamista kuin maailmanloppua lähes aina.

Sen verran tajuan että kaikki liittyy häpeään ja siihen että näissä tilanteissa altistun kritiikille ja paljastan jotain itsestäni. Mutta miten päästä tällaisesta täysin järjettömästä tunteesta eroon? Harjoittelu ei auta, sen tiedän kokemuksesta, tulee vaan pahempi olo ja hävettää enemmän. Järjellä sanominen ei auta sitäkään vähää. En todellakaan moisesta idiotismista kärsisi jos sen päättämällä pois saisin.

Useimmiten vastapuoli ei tunteitani huomaa, mutta kärsin itse niistä suunnattomasti tapahtumahetkellä ja viikkoja, kuukausia, joskus vuosia jälkeenpäin.

Kenelläkään mitään fiksuja neuvoja? Kiitos...

3

717

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minäkin kärsin

Luulen että sinulla on heikko itsetunto.Käyttäydyn äitini lähellä ihan samoin.Katso netistä siihen neuvoja.

• mietin vaan

arvostelussa on niin hävettävää? Tai muistatko lapsena kokeneesi niin, että olet yrittänyt parhaasi, mutta mikään ei silti ole ollut riittävän hyvää. Olen itse noita joskus miettinyt ja varsinkin sitä riittämättömyyden tunnetta. Ehkäpä lapsi riippuvuutensa vuoksi kokee jonkinlaista riittämättömyyttä, vaikka ei varsinaisesti kritiikkiä toimistaan saisikaan. Aiheuttaisiko sellainen häpeän tunnetta, jos oma luonne jotenkin sitä edesauttaa? Voisi opetella ajattelemaan, että on riittävä ja riittävän hyvä sellaisena kuin on.

Onko täydellisyyden tavoittelija, joka piinaa itseään sillä? Tuntee sitten huonommuutta, jos ei onnistu täydellisesti, mikä tuskin koskaan on kuitenkaan mahdollista.

Tässä joitakin ajatuksia, mutta pitäisi tuntea vähän paremmin kirjoittajaa, että osuisi paremmin kohdalleen.

• nainen 67

Lopettele liika kritiikki itseäsi kohtaan ja itsesi tarkkailu. Oletko ns. täydellisyydentavoittelija? Tuo riitämättömyyden tunne itselle ja josta aiheutuu pelkoja (olemattomia)...ainun pitää puhua asiasta ja HUOMATA...kenen koti on täydellinen? Ei minun ainakaan. Opi hyväksymään hiljalleen itsesi pienissä asioissa ja ota se pieni ilonmurunen siit hetkestä.
      Juontaako lapsuudesta tuollainen..oltiinko liian ankaria sinulle ? Älä häpeä, olen itsekin hävennyt ja sitten luovuttanut, että olkoon. Voit kehittyä kaikessa!
      Minulla on haave kauniista ja tiptop kodista, minulla on haaveita ulkonäöstäni, pelkään toisten arvostelua kropastani. Olen saanut kehuja esim. ulkonäöstäni, mutta minulle se ei riitä. Pitää opetella katsomaan itseä uudelleen ja hyväksymään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. SDP on vastuunkantaja, ja siksi suosituin kansan keskuudessa

Kiusaamiseenkin SDP puuttuu heti sellaisen tultua ilmi. Esimerkiksi persut lakaisevat nämä maton alle ja pahentavat site
      Maailman menoa
      183
      6480
    2. Punavihreät puolueet haluavat Suomeen satoja tuhansia kehitysmaalaisia

SDP, vihreät ja vassarit haluavat nostaa esim. pakolaiskiintiötä todella paljon. Orpon hallituksen aikana maahanmuutto
      Maailman menoa
      93
      5382
    3. Miksei Korhonen (pers) vastaa Kokon (sd) esittämiin kysymyksiin?

Hyviin käytöstapoihin kuuluu kysymyksiin vastaaminen, eikä alkaa syyttelemään kysymyksen esittäjää. Mikä vaivaa Korhost
      Maailman menoa
      14
      3735
    4. Häirintäkohun keskellä olevalta kansanedustajalta Jani Kokolta (sd) rajua tekstiä somessa.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772322.html Ajaakohan tämä SDP:n kansanedustaja Jani Kokko oikein täysillä valoi
      Maailman menoa
      123
      3377
    5. Nyt tuli Suomen somaleista todella ikävää faktaa

sillä osa somalivanhemmista lähettää lapsiaan kotimaahansa kurinpitolaitoksiin, joissa heitä pahoinpidellään. Illan MOT
      Maailman menoa
      194
      3080
    6. Kähmijä puolueen kannatus romahtamassa

Erityisesti naiset ovat suuttuneet SDP:lle kertoo asiantuntijat
      Maailman menoa
      74
      2335
    7. Kommentti: oikeuslaitos korvattava SDP:n johdolla

Näkisin että Suomessa tuomiovalta pitäisi olla demareiden johtoportaalla. Koska porvarimedia säestettynä persujen kirku
      Maailman menoa
      1
      2098
    8. Persut pettävät ja valehtelevat aina

Petoksistahan jää kiinni kuten olemme persujen kannatusromahduksesta nähneet, mutta siitä huolimatta persut jatkavat val
      Maailman menoa
      45
      1684
    9. Sinä et halunnut sitoutua

Samalla tavalla kyin minä ja koen vihdoinkin että se on ihan ok. Sitoutuminen merkitsi meille erilaisia asioita, eikä ne
      Ikävä
      19
      1636
    10. Onko kaivattusi spesiaali?

Millä tavalla ja miten?
      Ikävä
      98
      1346
    Aihe