Hei! Mulla vielä jonkun verran kuntoutustukea jäljellä näillä näkymin. Nyt kuitenkin epi ei meinaa pysyä kurissa. Olen alle 4-kymppinen nainen ja sairastunut epiin siis aikuisiällä. Mitäs luulette, aletaanko minua uudelleenkouluttaa vai jatketaanko kuntoutustukeani aina pieninä jaksoina eteenpäin? Olisi kiva lukea epileptikkojen työelämästä, varsinkin sellaisten, jotka ovat aikuisena epiin sairastuneet. Kiitos!
Kuntoutustuki ym.
19
1190
Vastaukset
- 18+12
Voin lämpimästi suositella vakuutusyhtiöiden yksityistä työhönvalmentajaa tai mikä uravalmentaja se olikaan. Mulla alkoi asiat heti mennä eteenpäin ja sain oikeaa apua ja myös hoitosuosituksia lääkärille, jotka kerrankin lääkäri otti tosissaan. Olen käynyt aikaisemmin työvoimatoimistossa professissa mutta siitä ei ollut apua, mutta tuonne katjanoposelle menisin uudestaan, jos tulee tarvis/pääsen. Itse kävin Oulussa, mutta niillä on paikkoja Suomessa muuallakin, tiedän kun kaveri kävi jossain Pirkanmaalla niillä ja sekin kehui. Näistä jutuista ei vakuutusyhtiö välttämättä mainosta, mutta kannattaa itse pyytää tuota, jos tarvitsee uusia urasuunnitelmia. Mä jouduin luopumaan aiemmista ammattihaaveista epilepsian myötä, mutta nyt opiskelen oppisopimuksella kaupallista alaa, ihan jees. Tän oppisopimuspaikan järjesti tuo työhönvalmentaja. Mä sairastuin 35-vuotiaana todennäköisesti kolarin seurauksena. Mulla ei ollu muuta koulutusta kuin peruskoulu, mutta Ilmarinen kouluttaa minut nyt oppisopimuksella, joka sopii mulle parhaiten, sillä koulunpenkki ei sovi minulle kovin hyvin.
- köyhäliini
Tuleeko tuosta työhönvalmennuksesta minulle jotain kuluja tai pitääkö maksaa joku omavastuu tms niinkuin kelan terapiasta?
- vitonenpluskaks
köyhäliini kirjoitti:
Tuleeko tuosta työhönvalmennuksesta minulle jotain kuluja tai pitääkö maksaa joku omavastuu tms niinkuin kelan terapiasta?
Vakuutusyhtiö maksaa matkakulut uravalmentajalla käynneistä, joka tosin on vähemmän kuin verottajan kilometrikorvaus, mutta ei siis tuu mitään kuluja. Mä en tienny tästä mitään, mut kun kerroin mun huonon rahatilanteen valmentajalle, hän opasti tässä ja monessa muussa jutussa. Olen tosi tyytyväinen, että pääsin just tonne noposelle, sillä yksin oisin varmasti ihan alkutilanteessa. Harmi vaan, että pääsin vasta aika myöhään, sillä mun asiat oli aika pitkään vakuutusyhtiössä levällään enkä osannu itse vaatia uravalmentajaa, kun en sellaisesta mahdollisuudesta tienny. Onneksi mulle sit sieltä tarjottiin apua lopulta.
Kuntoutustuki on kai se entinen määräaikainen eläke, mutta en tiedä miten sille työtön pääsee. - köyhäliini
vitonenpluskaks kirjoitti:
Vakuutusyhtiö maksaa matkakulut uravalmentajalla käynneistä, joka tosin on vähemmän kuin verottajan kilometrikorvaus, mutta ei siis tuu mitään kuluja. Mä en tienny tästä mitään, mut kun kerroin mun huonon rahatilanteen valmentajalle, hän opasti tässä ja monessa muussa jutussa. Olen tosi tyytyväinen, että pääsin just tonne noposelle, sillä yksin oisin varmasti ihan alkutilanteessa. Harmi vaan, että pääsin vasta aika myöhään, sillä mun asiat oli aika pitkään vakuutusyhtiössä levällään enkä osannu itse vaatia uravalmentajaa, kun en sellaisesta mahdollisuudesta tienny. Onneksi mulle sit sieltä tarjottiin apua lopulta.
Kuntoutustuki on kai se entinen määräaikainen eläke, mutta en tiedä miten sille työtön pääsee.Kiitos kun autoit. Tarvitsen just tuommoista henkilökohtaista apua ja hyvä kuulla että siitä ei tule mitään kuluja. Taidan ottaa heti yhteyttä vakuutusyhtiöön ja pyytää pääsyä tuonne noposelle. Tällä hetkellä rahat tosi tiukalla ja sekin jo vetää mielen apeaksi, jos tästä olis jotain toivoa.
- tietoa tarttis
Mitekä tuommoselle kuntoutustuelle pääsee jos on työtön?
Ja sairastunut kouluikäsenä.- Köyhäliini
Köyhäliini ilmoittaa, että vakuutusyhtiö päästi minut uravalmentajalle. Vaikutti tosi hyvälle, juteltiin jo puhelimessa. Ihanaa olla toiveikas tulevaisuuden suhteen.
- Sirkky
Köyhäliini kirjoitti:
Köyhäliini ilmoittaa, että vakuutusyhtiö päästi minut uravalmentajalle. Vaikutti tosi hyvälle, juteltiin jo puhelimessa. Ihanaa olla toiveikas tulevaisuuden suhteen.
Toiveikasta, että joskus minäkin voisin toipua töihin. Mulla tauti niin pahana päällä, että sairasloma jatkuu ja mistään toipumisesta ei ole vielä kyse. Ehkä joskus minäkin...
- Sirje--
Sirkky kirjoitti:
Toiveikasta, että joskus minäkin voisin toipua töihin. Mulla tauti niin pahana päällä, että sairasloma jatkuu ja mistään toipumisesta ei ole vielä kyse. Ehkä joskus minäkin...
Minullakin oli pitkä sairasloma ja määräaikainen eläke, nyt tauti hyvillä lääkkeillä hallinnassa ja elämä melkein normaalia. Toivon sinulle voimia.
- Hessssu
Mitä työtä epileptikko varastomies voi tehdä ? ei ole koulutusta mihinkään ja en tiedä kuka auttaisi. Kaikki kuntoutus tuet ja muut on ihan hepreaa minulle
- Tiitta1
Kiitos kun kerroitte vähän omia kokemuksia , itsellä samanlaisia tilanteita ja googlettelin muiden kokemuksia. Sain tästä idean itsellenikin.
- 3nolla
Itselläni on myös taustalla aikuisiällä sairastuminen (vaikeahoitoinen epilepsia). Kuntoutustukea / työkyvyttömyyseläkettä on jatkettu tähän asti vuoden pätkissä ja tulevaisuus näyttää varsin epäselvältä.
Tavoitteena ei ole kuitenkaan jäädä makaamaan valtion tukien varassa sohvalle, vaan palata työelämään mahdollisimman nopeasti. Onko täällä ketään sellaista, joka pärjäisi työelämässä päivittäisten kohtausten pelossa? - Epilepsia
Minulla oli ihan sama tilanne. Jouduin vaihtamaan vuorotöistä päivätyöhön, samoin minun nykyinen työni on enemmän urakkahommaa, eli jos kohtaus tulee, teen vaan vähän pitemmän päivän joku toinen päivä, jos en ehdi saamaan kaikkea tehdyksi sen päivän aikana. Mä sain uuden paikan katjanoposen uravalmentajan avulla, opiskelin siihen oppisopimuksella eläkeyhtiön (Ilmarisen) tuella. Eli ihan mahdollista se on!
- kouluttamaton epi
Työpaikan vaihto myös täällä edessä, pitää olla tasainen työ, ei valvomista tai stressiä. Mistähän senkin löytäisi kun tuota koulutusta ei liiemmin ole..
- Sini671
Eläkeyhtiö auttoi minua just tämmöisessä tilanteessa, kouluttivat uuteen työhön ja maksoivat jopa matkat koulullekin, voin todella suositella sitä. PALJON PAREMPI KUIN JOKU OPINTOTUKI!
- Anonyymi
Näistä ei kerrota ikinämitään ja aina saa itse etsiä apua, mulle ei kukaan sanonu tämmösestä mitään mutta onneksi sentään jaksoin googata.
- Anonyymi
Olen täältä suomi24 palstalta lukenut näitä noposjuttuja,, koska itse odotin myös vielä tulevani niin terveeksi, että kykenisin ammatilliseen kuntoutukseen.
Se, mikä minua näissä noposjutuissa häiritsee on, että ei koskaan kerrota, mistä ammatista vaihdettiin mihin? Ja miten tämä prosessi käytännössä sujui? Mitä vaikutti terveydentilaan?
- Apuasaakunpyytää
Ehkä sun kannattaa laittaa ammatillisen kuntoutuksen hakemus lääkäriltä b-lausunto.
http://www.ilmarinen.fi/Production/fi/x_pdf_liitteet/x_pdf_kuntoutus/ETK2125.pdf
Minä laitoin siihen hakemukseen rastin kohtaan " Suunnitelmaa ei vielä ole" ja sitten sinne toiveen, että pääsisin tuonne ylläkin mainitulle noposen valmennukseen. Pääsin sinne ja kaikki meni hyvin.- eeroo
Kiitos tästä linkistä, se oli miulle kullanarvoinen. Mä pääsin noposelle ja nyt oon töissä.
- N00ra1
Mua auttoi myös tämä linkki. Huikeaa kun joku sen laittoi. Mulla työhaastattelu ensi viikolla unelma työhön ja siihen ei oo muita hakijoita kun noposen valmentaja sen mulle soitti ja se oli sellainen paikka mitä ei oo laitettu vielä auki. OOn niin onnellinen tästä ja kiitolline kun joku tuosta kertoi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta354592Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692331Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532197- 1642056
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670- 171653
Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601651Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131622M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279