Saunailta

tee.

Mukava päivä tänään,
miestensauna,
tuttu joukko tarinoi.

En sitä saata pettää,
lauteille mukaan,
täysille ennestään.

Leppoisa tunnelma,
tarinoita muista kielistä
ja kielikompuroista.

Heitän mukaan jotain
siihen iltaan sopivaa;
se huvittaa.

- Pirstaleiksi
menisi illan tunnelma
jos sydämeni avaisin.

Kuinka sitä vääntää
ristiriidan tunteet,
ratkaistava yksinään.

Niin pitää olla,
toiset täytyy säästää
ja hymy pinnistää.

8

319

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olla niinkin, että niillä toisillakin on oma tunnelmansäästöohjelmansa menossa.
      Ainakin jollakin. Varmaan meillä kaikilla on omat varjomme, joita emme
      tahdo toisille näyttää.

      Hymyn pinnistäminen on viime aikoina tullut jotenkin tutuksi.
      Onneksi siitä ei aina huomaa, ettei se ulotu silmiin asti.

      Runosi kuvasi hyvin elämän teatteria. Naamio kasvoilla ja ilman.
      Onni on toisaalta siinä hetkessä saunan lauteilla ja toisaalta siinä,
      missä naamion voi heittää pois.

      Toivotan onnea niihin ratkaisuihisi.

      • tee.

        Saatat olla oikeassa niiden toisten suhteen. Kun kukin tietää vain oman sisimpänsä salat. Itse tuntee vain ristiriidan iloisen tunnelman ja oman mielentilan välillä. Kiitos ajatuksistasi!


    • Tilanteen mukaan ja sitä toisten huomioon ottamista -

      Jotenkin runosi tuo mieleen lehtien viikottaiset, julkiset,, ''erot'' ja ''sydänsurut''
      Kuinka 'suruja' jaetaan kaikille ja esitellään joka ikiselle joka viitsii niitä vaivautua seuraamaan. *huoh*
      Siinä sydänsurut, ne ''todelliset tunteet'' kokee inflaation hetkessä!
      No, formaatti on tuttu ja toki, 'myyvä',,,, mutta, myös surullinen....
      Haluaisin kiljua, älkään ostako näitä lehtiä! :))) mutta aina riittää noita tirkistelijöitä..

      Aika on purkaa sydäntään ja siinä auttaa tosi ystävä - ja sinä toisena aikana, pidetään hauskaa. :)
      Kiitos runostasi tee, näitä mietti Murukulta tässä runosi ääressä.

      • 22

        Kiitos itsellesi! Olet hyvin oikeassa tämän lehtien sivuilla tehtävän ja nähtävän julkisen ripin - tai miksi sitä kutsusi - suhteen.
        Kun ajattelee suomalaista kulttuuria, tällainen on sille mielestäni täysin vierasta. Mistä amerikoista lienee lainattu. Ja kukahan sitä tarvitsee?


      • 22 kirjoitti:

        Kiitos itsellesi! Olet hyvin oikeassa tämän lehtien sivuilla tehtävän ja nähtävän julkisen ripin - tai miksi sitä kutsusi - suhteen.
        Kun ajattelee suomalaista kulttuuria, tällainen on sille mielestäni täysin vierasta. Mistä amerikoista lienee lainattu. Ja kukahan sitä tarvitsee?

        Saunatutkijan J-P Puron mukaan suomalaiseen saunakulttuuriin ei kuulu kertoilla saunassa syntyjä syviä,
        samoten kuin ei politiikasta (yllätys), sexystä, hen.koh. ongelmista ym. sen sorttisista asioista noin yleisestikkään. Lähinnä keskusteluissa sivutaan yleisiä aihealueita, joista ei synnyt 'suuria tunteita' tai muita jännitteitä. Sauna meillä koetaan puhdistus- ja hiljentymis-paikkana.

        Niin kuin runossasikin tuot ilmi;
        "- Pirstaleiksi
        menisi illan tunnelma
        jos sydämeni avaisin."

        Suomalainen saunakulttuuri-koodi on runossasikin havaittavissa, vaikka et, ehkä, suoraan tätä kirjoitushetkellä niin olekaan tiedostanut. :)

        Oletan muuten, että sinä, ''tee.'', olet vastannut tuon edelliseen palautteeseeni, sillä siinä on vain ''singneerattu'' palaute luvulla 22 ?

        Talvista, pirteetä pakkaspäivää sitten, toivottelee Murukulta! :)


      • tee.
        MURUKULTA kirjoitti:

        Saunatutkijan J-P Puron mukaan suomalaiseen saunakulttuuriin ei kuulu kertoilla saunassa syntyjä syviä,
        samoten kuin ei politiikasta (yllätys), sexystä, hen.koh. ongelmista ym. sen sorttisista asioista noin yleisestikkään. Lähinnä keskusteluissa sivutaan yleisiä aihealueita, joista ei synnyt 'suuria tunteita' tai muita jännitteitä. Sauna meillä koetaan puhdistus- ja hiljentymis-paikkana.

        Niin kuin runossasikin tuot ilmi;
        "- Pirstaleiksi
        menisi illan tunnelma
        jos sydämeni avaisin."

        Suomalainen saunakulttuuri-koodi on runossasikin havaittavissa, vaikka et, ehkä, suoraan tätä kirjoitushetkellä niin olekaan tiedostanut. :)

        Oletan muuten, että sinä, ''tee.'', olet vastannut tuon edelliseen palautteeseeni, sillä siinä on vain ''singneerattu'' palaute luvulla 22 ?

        Talvista, pirteetä pakkaspäivää sitten, toivottelee Murukulta! :)

        Olit oikeassa, olin pöhkö laittanut numerotehtävän nimimerkin paikalle. Ja sinä tutkinut saunakeskusteluja vielä enemmänkin; ihailtavaa! Luulen minäkin, että saunakulttuuri edellyttää melko outojen ihmisten kesken "turvallisia" keskustelun aiheita.
        Toisaalta, lapsuudestani muistan, ja muutamista muista tilanteista, että jos lauteilla onkin vain muutama ihminen, läheisiä, tavalla tai toisella, silloin saunan rauhassa esiin saattaa nousta tai uskalletaan ottaa asia, jota ei muuten ehkä ei uskaltaisi. Joten ehkä asiassa on kaksi puolta.


    • ' toiset täytyy säästää
      ja hymy pinnistää '

      Pari aika merkittävää lausetta joihin
      sisältyy kuitenkin sitä omaa pientä
      maailmaa, joka ei kuulu kenellekään
      muulle. Vaikka istuskelit muiden joukos-
      sa siellä saunassa taas kerran kuunnellen
      ja katsellen, olit jossakin ihan muualla.

      Ehkä tavoillesi poikkeavasti päätit heittää
      ilmoille jotain, jotain joka sai toisille ainakin
      hymyn huulille ja Sinulle se toi hyvää mieltä.

      Kaikista säkeistäsi ainakin minä luen jotain
      herkkää aluetta Sinussa, ehkäpä juuri sitä
      minkä haluat muilta peittää ja säästää.

      Varmaan mukavaa itse asiassa saunoa porukassa
      ( siis ottaen huomioon nykyajan ),
      itselleni siitä nousee kuvajaisia lapsuudenmuistois-
      ta mummolassa.

      • tee.

        Niinkuin lapsuudestasi muistat, kyllä yhteissaunassa on oma rentouttava ja siksi yhteishenkeä luova vaikutuksensa. Senkin takia kaikki, mikä voisi sitä rikkoa, on syytä pitää poissa, vaikka omassa mielessä kuinka kiertäisi. Siitähän se syntyy, yksi ristiriita.
        Mutta luulen kyllä, että tämä tilanne, vaikka ehkä toisessa ympäristössä, on tuttu lähes jokaiselle; siksi pystyy samaistumaan.
        Ja puhe, "se on luotu ajatusten peittämiseksi" sanoi ranskalainen filosofi La Rochefoucault. Ainakin joskus.
        Kiitos ystäväni viestistäsi!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      74
      2170
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1442
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      133
      1420
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1102
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      977
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      366
      902
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    Aihe