Psykiatri haukkuu:(

crying-

Onko tällainen muka sallittua? Vähättelee mun ongelmia, puhuu kauhean ilkeästi jne, saa mut tuntemaan itseni täysin arvottomaksi. Vaikka muuten olisi mennyt hyvin niin aina jää tosi paha mieli kun on käynyt siellä ja yleensä itken koko päivän sen jälkeen. Mitä kannattaisi tehdä?

24

2360

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sitähän

ne tekee.

Kannattaisi lopettaa siellä käyminen. Tosin jos olet pakollisessa avohoidossa, niin sinulla ei ole paljon vaihtoehtoja.

• asdasdas241

Vaihtoehtojahan sinulla ei taida juuri olla muita kuin asiasta hänelle sanominen tai käynnin lopettaminen (vaihto toiseen). Valituksia voi toki myös tehdä, mutta yleensä halutaan, että asiasta on ensin keskustelu asianomaisen kanssa. Vaikeaksi asiaa tietenkin tekee vielä lisää se, että jos psykiatrisi käyttäytyy jo muutenkin näin, niin millaiseksi mahtaa homma mennä jos alat asiasta valittamaan.. vaikea sanoa.

Toimivat henkilökemiat ovat terapian ja muiden käyntien ehdoton edellytys. Mikäli vain mahdollista, niin vaihda psykiatria.

• xym

Olisiko mahdollista sinun ottaa valtakirjalla joku muu ns. tukihenkilö mukaan istuntoihin? Siis psykiatrille voisit sanoa että et enää suostu ilman toista henkilöä käymään juuri hänellä, siis hän joko ottakoon tai jättäköön. Lähinnä miettimistä, kuka voisi tulla mukaan, joku kaverisi, sukulainen tai esim. mielenterveysyhdistyksen kautta joku vapaaehtoinen? Ja kyllä varmaan voit saada vaihdettua psykiatrin toiseen. Hän ei taida olla sopiva ainakaan sinua hoitamaan.

• Ota sanelukone

mukaan ja nauhoita koko keskustelu ja sen jälkeen julkaiset haukkumiset netissä psykiatrin nimen kera. Kaikki keskustelut missä on itse mukana saa lain mukaan nauhoittaa salaa.

• larethi

"(Nauhuri) mukaan ja nauhoita koko keskustelu ja sen jälkeen julkaiset haukkumiset netissä psykiatrin nimen kera. Kaikki keskustelut missä on itse mukana saa lain mukaan nauhoittaa salaa. "

Ehdottomasti näin, koska mikään muu ei auta. Ja tärkeintä ei ole saada pahaa mieltä aikaiseksi tälle hoitavalle, tai mikänytlie, ihmiselle, vaan se että ihmiset tietävät millaista siellä on.

Ja jos yhden kerran on "ihan ok" tapaaminen, niin nauhuri mukaan seuraavillekin käynneille, ja sitten annat ihmisten itse päättää haluavatko he käydä tämänlaisen ihmisen puheilla. Se on erittäin tärkeää, sillä jotkut luulevat tämänlaisen käytöksen olevan edes hyväksyttyä.

Itse tulin juuri lääkäristä ja se oli aika kokemus. Hänelle ei riittänyt syyksi hoitoon se, että haluan kuolla ja ehkä tappaa itseni jos huono päivä sattuisi tulemaan kohdalle.. Syynä tähän oli, koska en suostunut enää ottamaan mielialalääkkeitä, vaan halusin ongelmiini jotain ratkaisuja. Tai olisin halunnut. Taitaa olla myöhäistä itselle..

• ex-potilas

Sattuuko tämä kyseinen psykiatri olemaan satakunnassa? Jos on niin tiedän mistä on kyse.

• Rane-R

Tervehdys.
      Moinen käyttäytyminen ei todellakaan kuulu ammattiauttajan toimenkuvaan.
      En tiedä missä olet kyseiseen henkilöön ja hänen hoitotapaansa tukeutunut, mutta kyseinen hoitosuhde ei noilla eväillä toimi.
      Potilaan luottamus ammattiauttajaan on ehdoton vaatimus hoidon toimivuudelle ja positiivisen tuloksen saamiseksi hoitokäynneillä. Ihannetilanne on molempien täydellinen luottamus ja halu yhteistyössä toimia sinun terveytesi parhaaksi.
      Jos väärinkäsityksen vaihtoehto on poissuljettu ja mainitsemasi käytös jatkuu, on syytä harkita ammattiauttajan vaihtoa. Aina on mahdollista myös tehdä potilasvalitus saamastaan hoidosta.

Joskus ammattiauttajan oma elämäntilanne saattaa erinäisistä syistä olla ongelmainen, mutta mikään syy ei ole oikeutettu purkaa murheitaan sinuun, ammattiapua hakevaan potilaaseensa.

Et kertonut tarkempia esimerkkejä hoitokäyntien määristä etkä mainituista ilkeistä puheista, myöskään hyvin menneistä tapahtumista hoitokäynneilläsi et tarkemmin maininnut. Kokonaiskuvasi hoitokäynneistä on ilmeisen negatiivinen, vai koetko käynneistä olleen kuitenkin hyötyä enemmän kuin haittaa.
      terv. R.R.

• Särkynyt sydän

Tuttua myös mulle, että jotkut psykiatrit osaa olla todella ilkeitä :(
      Tein valituksen yhdestä, joka käyttäytyi todella tökerösti ja sai minut tuntemaan itseni täysin 2. luokan kansalaiseksi ongelmineni. Vastauksena ylilääkärin vastineessa valitukseeni, että tällaista epäasiallista käytöstä ei ole tapahtunut (psykiatrin selvityksessä ei käynyt ilmi sellaista), eli veti puolueelliset johtopäätökset tökerön psykiatrin eduksi. Eli tällainen kokemus minulla potilaan oikeudesta hyvään ja potilasta arvostavaan hoitoon.... jopa johtavalla tasolla.

Mikä tekee tästä tietyn psykiatrin kanssa asioimisesta entistä hankalampaa on se, että julkisessa terveydenhuollossa ei ole niin helppo vaihtaa psykiatria... yksityisellä (jos yksityisten palveluiden käyttöön on taloudellisia mahdollisuuksia) eri juttu.

Jotenkin on itselle jäänyt se käsitys noita eri psykiatreja 6 kpl elämäni aikana tavanneena, että osalla tuntuu olevan kovin korkea käsitys itsestään. Ikäänkuin olisivat parempia ihmisiä hoitaessaan sairaita. Ja ollessaan (ehkä?) itse terveitä. Kukaan ihminen kun ei ole sen yläpuolella etteikö itse joskus voisi sairastua psyykkisesti.
      Toki mukaan mahtuu myös aivan todella sympaattisia ammattitaitoisia ihmisiä, mutta oman kokemukseni mukaan ovat valitettavasti vähemmistönä.

Tsemppiä kuitenkin sinulle. Vaihda ihmeessä psykiatria jos sinulla on siihen mahdollisuus.

• E

Laki potilaan oikeudesta ja asemasta

2 luku
      Potilaan oikeudet
      3 §
      Oikeus hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon ja siihen liittyvään kohteluun

Potilaalla on oikeus laadultaan hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon. Hänen hoitonsa on järjestettävä ja häntä on kohdeltava siten, ettei hänen ihmisarvoaan loukata sekä että hänen vakaumustaan ja hänen yksityisyyttään kunnioitetaan.

3 luku
      LUKU
      Muistutus ja potilasasiamies
      10 §
      Muistutus

Terveyden- ja sairaanhoitoonsa tai siihen liittyvään kohteluunsa tyytymättömällä potilaalla on oikeus tehdä muistutus terveydenhuollon toimintayksikössä terveydenhuollosta vastaavalle johtajalle. Muistutukseen on annettava ratkaisu kohtuullisessa ajassa sen tekemisestä.

Muistutuksen tekeminen ei rajoita «potilaan» oikeutta kannella hoidostaan tai hoitoon liittyvästä kohtelustaan terveyden- tai sairaanhoitoa valvoville viranomaisille.

ELI

JO LAINKIN MUKAAN SINUN EI PITÄISI JOUTUA SIETÄMÄÄN ASIATONTA KÄYTÖSTÄ YHDELTÄKÄÄN PSYKIATRILTA!

• poksuli

Luulen tietäväni kenestä psykiatrista puhut...Ellen aivan väärin arvaa niin kyseinen ihminen toimii harjavallan psykiatrisella klinikalla psykiatrina.Itse koin jo heti ensinnäisen käynnin tämän ihmisen luona ahdistavaksi,hän oli jotenkin ylimielinen ja puhui koko ajan tyyliin ''ymmärrätkö" ja "kai sä ymmärrät että"...Hän oli mielestään aina oikeassa,oli kyse sitten lääkityksestä tai jostain muusta asiasta. Tuntuu että tämä ihminen on jollain tasolla narsistinen ja hänellä on vahva taipumus johdatella potilasta haluamaansa suuntaan. Hänen mielestään potilas on melkein aina väärässä ja hän itse oikeassa. Itselleni hän väen vängällä tuputti masennuslääkettä,josta sanoin,etten tarvitse koska ketipinor autaa riittävästi. Sen sijaan pyysin bentsoja pahaan sosiaalisten tilanteiden pelkoon ja ensin hän pitkän väännön jälkeen suostui niitä kirjoittamaan ja lopulta,kun annostusta olisi tarvinnut nostaa, hän sanoi,ettei anna mulle enää koskaan bentsoja vaikka ilman niitä en pysty opiskelemaan...Lisäksi hän väitti,että ei ole mulle koskaan kirjoittanut rauhoittavia, vaikka mulla on resepti tallessa. Aina on paha mieli tämän ihmisen jäljiltä.Hän on kaikkitietävä ja tuntee potilaansa tarpeet jopa paremmin kuin nämä itse. Ei hänen kanssaan voi edes kunnolla keskustella,olen yrittänyt,mutta hän jyrää aina mielipiteinensä yli. Hän ja vain hän tietää,miten asiat ovat ja miten ne tulisi hoitaa. Oikea pikkuhitler,etten sanoisi...nyt olen päätynyt siihen,että vaihdan psykiatria. En kertakaikkiaan kestä enää tätä ihmistä ja hänen suoranaista manipulointiaan. nyt on kuulemma polille tulossa uusi lääkäri joten toivoa sopii että jatkossa saa hieman inhimillisempää kohtelua...Tsemppiä kaikille ja toivottavasti löydätte vielä kunnon psykiartin itsellenne!

• kokemuksiisi

Psykiatrisi on ilmiselvä narsisti. Vaihda mahdollisimman pian lekuria! Narsistit eivät kuulu palvelualoille. Sitä paitsi Galenoksessa korostuu akkomodaatio ammatillisessa kasvussa. Voidaan sanoa, että psykiatrillasi on oppimisvaikeuksia, kun ei osaa konstruktiivista oppimista.

Valitus potilasasiamiehelle ei tuota tulosta, samoin lääninhallitusten kanssa. Kannattaa lähettää sähköposti Sosiaali- ja terveysministeriöön ja kerro siinä kokemuksesi ko. psykiatrista.

• njkl,

Joissakin tilanteissa psykiatrien tulee todellakin välttää "paapomista" ja koittaa saada ihmisen järjellä ymmärtämään. Mutta ilkeä ei tietenkään saisi olla.. Itse sain kerran sellaisen "löylytyksen", että aluksi olin ihan "shokissa", mutta sen jälkeen tulin parempaan kuntoon.. Ja omasta mielestäni se oli oikea veto.

• mykkäkoulu

Psykiatrilla käydessäni minustakin tuntui ensin, että hä, täähän puhuu outoja. Mutta olen mietiskelly asioita ja hän vaan yritti takoa järkeä päähäni. Kyseli ja tivasi, miksi olen toiminut niin kuin olen. Enkä osannu vastata. Olen vaan ajautunut tilanteeseeni. Käski laittaa elämän järjestykseen, eli erota miehestä tai mentävä pariterapiaan, avioliiton jatkaminen tulisi kuulemma olemaan kovan työn takana. Aika suoraan sanottu, mutta tilannehan on oikeasti niin. Siis ilkeähän ei tietenkään saa olla, mutta minunkin kohdallani pieni henkinen ravistelu oli kyllä kohdallaan, vaikken nyt vielä olekaan ratkaisussani edistynyt, ero pitkästä avioliitosta ei ole helppo, vaikkei ole ollut avioliittokaan.

• rose18

eikö sinulla ole oikeus?

• Narsu Psykiatrit

Ovatkohan psykiatrin nimikirjaimet T ja M? Kuulostaa niin tutulta..

• Puhumalla selviää

Siis on kyse on psykiatrista ei psykoterapeutista?

Oletko ihan varma asiasta, vai tulkitsetko jotain väärin. Nimittäin jos kyse on psykoterapeutista, voi asia olla myös niin, että sinulla nousee jotain asioita pintaan ja tulee paha mieli niistä.

Niinkin asia voi olla, että psykiatri tai psykoterapeutti on paskamainen ja ammattitaidoton.

Ensimmäinen asia olisi sanoa asia psykiatrille.
      Jos se ei auta, niin kantelu hänen pomolleen.

• Aaamu35

Psykiatrikin VOI olla psykoterapeutti jos on kouluttanut itsensä sellaiseksi, psykiatri jolla käyn psykoterapiassa on kouluttanut itsensä psykoterapeutiksi.

• Puhumalla selviää
        Aaamu35 kirjoitti:

Psykiatrikin VOI olla psykoterapeutti jos on kouluttanut itsensä sellaiseksi, psykiatri jolla käyn psykoterapiassa on kouluttanut itsensä psykoterapeutiksi.

"Psykiatrikin VOI olla psykoterapeutti jos on kouluttanut itsensä sellaiseksi, psykiatri jolla käyn psykoterapiassa on kouluttanut itsensä psykoterapeutiksi."

Tiedetään, vaan ei tiedetä vieläkään mikä oli tilanne.

• wd

Meikäläisen psykiatri toimi eilen lähes samalla tavalla, aluksi kieltäytyi kijoittamasta B-todistusta, moitti kun olin itse ollut yhteydessä KELAan, vähätteli kun kerroin oireitani, ihmetteli kun olin talvella hyvässä kunnossa ja nyt en, tulos: kirjoitti lausunnon ja lääkeannosta nostetaan hieman.

• Vanhempi ihminen

Lekureille on annettu ohjeistus, ettei saa "helposti" antaa masennussaikkua/kuntoutustukea.

Tätä noudattaa julkisen puolen psykiatrit, mutta ei yksityisellä puolella.

Totta kai ei yksityiselläkään saa mistä tahansa oireista saikkua.

• ÄksÄllä

Mulla oli kerran psykiatrisella polilla lääkäri, joka haukkui mut juopoksi, kaverit oli kelvottomia, vanhemmat eivät olleet kasvattanu mua ja kun sairastin myös reumaa, sanoi, että siihen sairastuminen on ollut mun omaa syytä. Vähätteli myöskin mun ongelmia. Lähtiessäni sieltä mä olin niin ahdistunu, että oli ihan hilkulla etten ajanu autoa rekan alle ku ajattelin että mä oon niin paska ihminen.
      Viikon itkin ja lopuuksi tuli se viha, että orota saatana ku tuut pimiällä vastaan.
      Sanomattaki selvää, etten koskaan mennyt takaisin samalle lääkärille. Myöhemmin kuulin, että sama lääkäri oli saanut valituksia käyttäytymisestään yhdeltä sun toiselta ja mietiin, ett tais se lekuri itte olla avun tarpees.
      Vaihdat toiselle ihmiselle, koska pitäähän niiden käyntien helpottaa, ei tehdä oloa entistä paskemmaksi. Tsemppiä sulle!

• piiiiiiiii2

Olen tavannut julkisella puolella sellaisen psykiatrin, että enää en suostuisi hänen luokseen menemään. Siinä tapauksessa oli onni että lääkärit vaihtuvat täällä usein. Olin viikon aina masentunut tämän lääkärin tapaamisen jälkeen. Tapasin hänet kaksi kertaa.

Hän laittoi minut huumeseulaan vaikka en ole koskaan huumeita käyttänyt tai kokeillut, koska se on "tapan" siellä paikassa. No eipä ole aiemmin siinä paikassa mitään huumseuloista puhuttu. Sanoi että minun pitää motivoitua työntekoon, samoin poikaystäväni vaikka olin juuri lopettanut kunt.työtoiminnan väsymyksen ja masennuksen vuoksi ja edellinen kesä oli ollut tosi vaikea. Kun kerroin että huolehdin tulevaisuudesta, niin siihen hän tokaisi että "et saa!". Todella kylmän oloinen keski-ikäinen nainen. Sen ei olisi pitänyt olla siinä ammatissa.

Ja tässä ei todellakaan ollut kyse mistään masentuneen "herättelystä" vaan epäasianmukaisesta käytöksestä ja töykeydestä. Sairaslomaa kirjoitti pitkin hampain, vaikka oikeasti olin sen tarpeessa.

Tekisin hänestä valituksen mutta koska olen vielä samassa paikassa hoidossa jossa hän työskenteli, niin olen ajatellut että se haittaisi nykyisen lääkärin ja hoitajan kanssa olemista. Vai mitä mieltä olette?

Tämä oli siis keski-ikäinen nainen Helsingissä. "Avohoidon erikoislääkäri".

• täällä on

oikea, hauku takas

• Anonyymi

Kuule ne tekee mitä huvittaa. Niille ei pidä antaa enempää arvoa kuin lapsenraiskaajille. Tarvittaisiin samanlainen systeemi kuin seksuaalirikollisilla on USA:ssa, jotta tiedät missä psykiatri asuu ja osaat varoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2713
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2654
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1617
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1550
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1480
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1392
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    9. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      40
      1203
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    Aihe