Eli millä vko:lla synnytystapa arvio yleensä tehdään? Otetaanko se puheeksi neuvolassa vai pitääkö itse mainita neuvolatädille/lääkärille? siitä? Seuraava neuvola rv 22 ja sitä seuraava kerta on neuvola-lääkäri rv 26-27. Pitäisikö kysellä jo ens kerralla vai onko se semmoinen asia josta keskustellaan lääkärin kanssa?
Rakenneultrassa sanottiin että se oli viimenen rutiiniultra mutta sitten mainitsi jotain tarkistus-ultrasta (jossa katellaan vauvan kokoa jne.) jonne tullaan lähetteellä.
Vauva oli kyllä ihan normaalikokoinen rv 20, mutta minulla ylipainoa ja himskutin paasto raja-arvon takia sain raskausdiabetes tittelin. Syy miksi itse haluaisin synnytystapa arvioon on että olen aika pitkälti perinnyt äidiltäni luurakenteet (lyhyt ja kapea luurakenne) ja en edes minä 2,5kg mahtunut tulemaan alakautta ja lapsen isällä iso pää ja TODELLA leveät hartiat.
Kiitos etukäteen vastaajille :)
Synnytystapa arvio?
9
3329
Vastaukset
- Chita__
Itse olisin halunnut synnytystapa-arvion, mutta kas kummaa, sanoivat sitten neuvolassa, ettei sitä tehdä kuin poikkeustapauksissa. Ennen siis tehtiin kaikille, mutta nykyään ei tehdä. Olisi minustakin kiva tietää miten tuon synnytystapa-arvion oikein saa, riittääkö siihen vaikea raskaus?
Mutta ainakaan täällä missä asun ei tehdä arviota, kuin poikkeuksissa... Asun siis Porvoossa :)- 10+9
Ainakin täällä meillä synnytystapa-arvion tekee neuvolalääkäri silmämääräisesti sekä tunnustelemalla käsin rv 36 tienoilla eli vikassa lääkärintarkastuksessa. Jos hän havaitsee jotain poikkeavaa tai epäilee ettei mahdu tulemaan alakautta niin laitetaan lähetettä äippäpolille tarkempaan arvioon. Itse en päässyt enää ultraan, mutta seuraavassa raskaudessa ultra rv 36 paikkeilla tulee automaattisesti pojan ison koon takia.
- Jyväskyläläinen2
Meillä Jyväskylässä oli vuoden vaihteessa tehty päätös luopua kolmannesta ns. loppuraskauden lääkärintarkastuksesta (eli siitä mikä tehdään n.vk36). Ennen silmämääräinen synnytystapa-arvio tehtiin sen yhteydessä. Nyt tarkastuksen pääsee/joutuu vain, jos terkkari epäilee jotain. Joten hyvin menee. Sitten vaan "sokona" synnärille supitusten alettua, että josko se sieltä mahtuisi tulemaan.
Eihän synnytystapa-arvio (varsinkaan se terveyskeskuslääkärin käsikopelolla, ilman utraa tekemä) mitään takuuta anna, että vauva mahtuisi syntymään, mutta parantaa se vähän mahdollisuuksia, että huomattaisiin, jos vauva on poikkeavan iso tai lantio huomattavan ahdas. Ja saisipa samalla vähän tietää, että onko paikat auenneet yhtään tai kohdunkaula lyhentynyt.- Ap
Ainakin kätilö äitiyspolilla otti sen puheeksi ylipainoni takia ja puhui nimenomaan ultrauksesta että nähdään minkä kokoinen vauva on mutta sanoi että silloin tullaan lähetteellä.. Minusta ei kumminkaan oikein voi ylipainon takia ulkopuolisesti nähdä millanen lantio minulla on.. Ja läski yleensä tekee lantiosta vielä ahtaamman. Eli kannattaisiko minun mainita siitä että kätilö oli näin sanonut jo seuraavalla neuvolakäynnillä? Kannattaisko mainita samalla siitä että vaikka itse olin todella pieni niin en mahtunut syntymään alakautta vai onko liian aikaista alkaa puhua synnytysasioista? Seuraava neuvola rv 22 0 (nyt rv 20 5). Sitä seuraava rv 26-27 (lääkäri).
- nettiterkkari?
Ap kirjoitti:
Ainakin kätilö äitiyspolilla otti sen puheeksi ylipainoni takia ja puhui nimenomaan ultrauksesta että nähdään minkä kokoinen vauva on mutta sanoi että silloin tullaan lähetteellä.. Minusta ei kumminkaan oikein voi ylipainon takia ulkopuolisesti nähdä millanen lantio minulla on.. Ja läski yleensä tekee lantiosta vielä ahtaamman. Eli kannattaisiko minun mainita siitä että kätilö oli näin sanonut jo seuraavalla neuvolakäynnillä? Kannattaisko mainita samalla siitä että vaikka itse olin todella pieni niin en mahtunut syntymään alakautta vai onko liian aikaista alkaa puhua synnytysasioista? Seuraava neuvola rv 22 0 (nyt rv 20 5). Sitä seuraava rv 26-27 (lääkäri).
Kannattaa tosiaan kysyä asiaa heti seuraavalla neuvolakäynnillä, koska jos sinulla on jo alkuraskaudessa todettu kohonnut verensokerin paastoarvo, tarvitset oman sokerimittarin kotiin ja ruokavalioneuvontaa. Jos arvot eivät normalisoidu ja sikiön koko huolettaa loppuraskaudessa, on syytä päästä äitiyspoliklinikalle. Ultra ei kuitenkaan ole mikään 100% varma, vaan heittoa voi tulla puoli kiloa suuntaansa helpostikin. Ja monesti päätös vaikkapa sektiosta tehdään vasta synntyksen aikana, vaikka näyttäisi, että vauva hyvin mahtuu, niin synnytys ei jostain syystä edistykään. Todellinen ahdas lantio on erittäin harvinainen. Yleisimmin syynä on vauvan koko (josta hyvä neuvolan terveydenhoitaja kyllä ulkotutkimuksessa saa hyvän arvion eli se "käsikopelo") tai sitten vauvan asento synnytyksen aikana (jota kätilö taas tutkii sisätutkimuksella eli "käsikopelolla" taas...)
Itse olisin nyt huolissani mahdollisesta gestaatiodiabeteksesta ensin ja sitten aikanaan synnytyksestä vasta. Työskentelen äitiysneuvolassa, ja jotenkin toivoisin, että tämäkin keskustelu olisi käyty vastaanotollani, eikä netissä... Me neuvolassa olemme tosiaankin teitä äitejä varten, tyhmiä kysymyksiä ei ole ja kaikkea raskaudessa, synnytyksessä tai vauvanhoidossa ei todellakaan voi suunnitella etukäteen. Hyviä vointeja! - Ap
nettiterkkari? kirjoitti:
Kannattaa tosiaan kysyä asiaa heti seuraavalla neuvolakäynnillä, koska jos sinulla on jo alkuraskaudessa todettu kohonnut verensokerin paastoarvo, tarvitset oman sokerimittarin kotiin ja ruokavalioneuvontaa. Jos arvot eivät normalisoidu ja sikiön koko huolettaa loppuraskaudessa, on syytä päästä äitiyspoliklinikalle. Ultra ei kuitenkaan ole mikään 100% varma, vaan heittoa voi tulla puoli kiloa suuntaansa helpostikin. Ja monesti päätös vaikkapa sektiosta tehdään vasta synntyksen aikana, vaikka näyttäisi, että vauva hyvin mahtuu, niin synnytys ei jostain syystä edistykään. Todellinen ahdas lantio on erittäin harvinainen. Yleisimmin syynä on vauvan koko (josta hyvä neuvolan terveydenhoitaja kyllä ulkotutkimuksessa saa hyvän arvion eli se "käsikopelo") tai sitten vauvan asento synnytyksen aikana (jota kätilö taas tutkii sisätutkimuksella eli "käsikopelolla" taas...)
Itse olisin nyt huolissani mahdollisesta gestaatiodiabeteksesta ensin ja sitten aikanaan synnytyksestä vasta. Työskentelen äitiysneuvolassa, ja jotenkin toivoisin, että tämäkin keskustelu olisi käyty vastaanotollani, eikä netissä... Me neuvolassa olemme tosiaankin teitä äitejä varten, tyhmiä kysymyksiä ei ole ja kaikkea raskaudessa, synnytyksessä tai vauvanhoidossa ei todellakaan voi suunnitella etukäteen. Hyviä vointeja!Siis ensinnäkin olin ultrassa vasta pari päivää sitten ja ajattelin tulla tänne kysäisemään muitten kokemuksia kun seuraavaan neuvolakäyntiin on kumminkin vielä yli viikko. Tuota paastoarvoa seurataan neuvolassa ja itsekkin omistan mittarin ja vain yhden kerran silloin sokerirasituksessa (rv 14) paastoarvo oli 5.3 (meidän paikkakunnala se on rajaarvo) Sen jälkeen kaikki arvot ovat olleet normaalit/hyvät. Ylipainon takia alotin raskausdiabeetikon ruokavalion jo ihan alussa (sain kaikki liput ja laput ekalla neuvolakäynnillä) Joten en itse ainakaan vielä ole huolissani diabeteksesta. Uusi sokerirasitus tehdään vielä ennen seuraavaa lääkärikäyntiä.
- äiti pian kahdelle
Koko synnytystapa-arvioinnista ei meillä päin äideille edes mainita ellei ole jotain tarvetta neukun tai lääkärin mielestä. Itse kuulin toisella paikkakunnalla asuvalta äidiltä että hänelle tälläinen tehtiin, ja vaadin sen sitten itsellenikin kun esikoista odotin. Nyt odotan pikkukakkosta rv.32 ja viimeinen lääkärineuvola on rv.34 tienoilla, puhuin viime neuvolakäynnillä toiveestani neukulle ja hän kirjasi toiveeni ylös ja sanoi että lääkäri laittaa sitten lähetteen ensikerran l.neuvolassa. Syyksi mulla s.tapa-arvioon, on ettei sieltä mahdu ihan mitkään keskikokoista suuremmat vauvat, esikoinen painoi 3080g ja avautumis vaihe kesti tosi kauan koska lantio ei ole mikään maailman tilavin, ponnistusvaihe oli onneks helppo ja nopea sitten loppujenlopuksi.. Lääkäri siis sanoi silloin s.tapa-arvioinnissa esikoiselta että tämän kokoinen mahtuu, mutta ei paljon suurempaa.
- Rv 37+1
Moi:)
Itse odotin esikoistani 9v. sitten. Oli vahva tunne itsellä, että vauva on poika ja iso, eikä mahdu alateitse, kun oma äitikin on leikattu kaikki 3 kertaa ahtaan lantion vuoksi. Pääsin magneettikuvauksiin raskausaikana, jossa kuvattiin lantion mitat ja MIESlääkärin mielestä mittani olivat reilut, että isokin vauva mahtuisi alakautta ja hän sai minut ympäripuhuttua, että alatiesynnytys kohdallani se paras... No, kappas vaan, synnytys käynnistyi rv 41 1 ja yritin synnyttää, mutta jostain syystä synnytys pysähtyi ja NAISlääkäri tuli papereitteni kanssa synnytyssaliin ja totesi, että eiköhän lähdetä leikkaussaliin, kun iso vauva tulossa ja minulla PIENET lantion mitat...!! Kyllä siinä hetken aikaa mietti, että mitäs h*lvettiä, mittojenhan piti olla reilut! Eli näköjään kohdallani sama tilanne kuin äidilläni=lantion mitat ilmeisesti just siinä rajoilla, et on lääkäristä kiinni, kenen mielestä pienet mitat ja kenen mielestä reilut! ...Onneksi leikkasivat, iso poikahan sieltä tuli, mitat 4500g ja 53cm ja harteikas oli!!! Toista odottaessani pääsin synnytystapa-arvioon vähän ennen laskettua aikaa ja yrittivät vieläkin,että suostuisin alatiesynnytykseen! Iskin nyrkkiä pöytään ja sanoin,että en enää lähe pelleilemään... Tyttö syntyi suunnitellulla sektiolla rv 39 4 ja mitat olivat jo 3990g ja 52cm...! Nyt odotan kolmattani rv 37 1 ja olen saanut ajan synnytystapa-arvioon vkolle 37 5. Tämä normaali käytäntö,kun kaksi sektiota takana. On aika suuri riski kahden sektion jälkeen lähteä yrittämään alateitse, joten yleensä suoraan sektio.
Haluan sanoa, että LUOTA tuntemuksiisi ja VAADI lisätutkimuksia, äläkä usko jokaista lääkäriä, vaan vaadi mustaa valkoisella tutkimusten tuloksista (kuten minun olisi pitänyt vaatia nähdä lantionmittatulokseni,jotta olisin voinut verrata niitä siihen ahtaan ja reilun lantion rajaan esim.) Silloin 9vuotta sitten olin nuori ja ilmeisesti todella sinisilmäinen, kun uskoin jokaista lääkäriä ja neuvolantätiä ihan jokaikisessä asiassa... Nykyään osaan kyseenalaistaa asioita ja olen ymmärtänyt, että vaikken itse lääkäri olekaan, saatan olla monissa asioissa viisaampi kuin jokin kyseisen alan ammattilainen, varsinkin kun kyse on omasta kehostani. Eivät lääkäritkään aina kaikkitietäviä jumalia ole.
Hyvää odotusta sinulle :) - mlk--
kävin itse tuossa arviossa joskus viikolla 35, jolloin lapsen katsottiin kuitenkin kasvavan normaalikäyrillä ja siksi ei alettu kuvailemaan lantiota tms. sain kuitenkin seuraavan ajan kaksi päivää ennenn laskettua aikaa, jolloin katsotaan kuinka lapsi kasvanut. Minulla oli toisessa sokerirasituksessa kahden tunnin arvo vähän koholla niin olen sitten seuraillut sokereita, jotka kyllä olleet hyvät sittemmin. Sf mitta on myös viikosta 20 asti huidellut omissa korkeuksissa, jonka vuoksi minut hätyyttivät myös tuohon arvioon. Nyt olen viikolla 39 ja 39 5 tekevät seuraavan arvion..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
A miehelle :)
Oli mukava näkeminen taas eilen. Olisinpa tänäänkin nähnyt sut. Harmi ettei tunneta kunnolla. Ja etten voi saada su412559- 1721921
Kansanedustajien palkkioihin roimat korotukset
Kansanedustajien palkkiot nousevat lokakuun alussa sadoilla euroilla, kertoo eduskunnan palkkiotoimikunta. Ensimmäisen1811633En halua miestä joka
Havisee kuin haavan lehti kakat housussa eikä uskalla ottaa ohjia ja lähestyä naista. Niin kuin miehen kuuluu tehdä, oll2571582Keskisarja todettiin rasistiksi
Yhdenvertaisuusvaltuutetun mukaan Keskisarjan lausunnot Ylen A-Studiossa viime viikolla täyttävät rasismin määritelmän4381498- 1351442
- 131438
Joko sä olet aivan totaalisen rakastunut
Tai sitten sulla on joku hätänä. Kaikkeni lähestulkoon yrittänyt että perääntyisit mutta ei 😄831389Kehitysvammainen teki työtä 19 vuotta ilman palkkaa
K kaupan pullonpalautusautomaattia hoiti ja vapautti muut myyjät muihin töihin. Tästä on varmasti 19 vuoden aikana ollut1431099Olitkohan koskaan
yhtä optimistinen kuin minä siitä, että jonain päivänä olisimme vielä yhdessä? Vai uskoinkohan minä yksinäni siihen, jos861089