aikuisten ihmisten keskustelupalsta

Jassumarke

Jos olen ymmärtänyt oikein tuon juonen, kirjoittelenmpa vaan. Saa kommentoida tai ei, en ole joka väliin vastaamassa.
Mikä saa ihmisen oikein todella toista kiusaamaan ja henkilökohtaisia herjoja heittelemään. Tämä on ihan älytön foorumi koska täältä voi poistua voi milloin haluaa. Lisäksi anonyymius pelastaa monet kiusaajat paitsi ne jotka haluavat tulla ilmi. Minulla on sellainen henkilökohtainen tunne, että täällä asustelevat myös alaikäiset ja sellaiset jotka eivät tälle palstalle kuulu ollenkaan. Jostain syystä tämä on sellainen rajapyykki johon on helppo iskeä kipinää ja tuoda omia juttujaan julki villityksen lähestyessä. Siksi suosio.
Tämä kai selittää myös nuo numeroyhdistelmät jotka huutelevat juttujaan väliin. Eivät saa keskustelua etenemään mutta vittuilla pitää. En ole päässyt selville mistään, selventäkää te...

94

8870

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tämä on ihan normaalia elämää, etkö ole huomannut? Emme ole aina suvaitsevia ja empaattisia emmekä ystävällisiä vaan ihmisiä muuttuvine mielenaloinemme. Olemme myös vihaisia, kateellisia ja pahantuulisia. Kaikki nämä ominaisuudet jylläävät sisällämme ja jos ei jyllää silloin pitää miettiä olenko ihan terve ; )

      On hyvä opetella tuntemaan omaa sisintään ja tunnistamaan kaikki tuntonsa. Ei minun sisällä ainakaan jatkuvasti elä riemu, ilo ja empaattisuus. Sisälläni on välillä väsymys, kiukku ja pahamieli. Ne on vain hyväksyttävä normaaleiksi mielenvaihteluiksi.

      Luin tänään lehdestä kuinka kunnanvaltuutettu osoitti etusormea toiselle valtuutetulle. Kirkossakin on isoja sisäisiä riitoja puhumattakaan eduskunnasta.

      Kirjoittelen eri palstoilla ja itseasiassa 50 ei ole etuoikeutetussa asemassa tulla mainituksi pahuuden pesänä. Jopa palstalla jossa luulin, että sairaus voisi yhdistää, mutta ei, siellä uskoni loppui ihmisten keskustelutaitoon.

      • *wiiwidear*

        monesti juuri alottajan tapaiset provosoivat alut, saavat kirjoittelevan kansan " herkistymään" ja riita on valmis. Onneksi tällaiset jutut kuolevat alkuunsa, ilman kummempia sohlauksia.

        Vähän kun pöyhii, muta lentää, mutta pölynä laskeutuu...


      • Anonyymi
        *wiiwidear* kirjoitti:

        monesti juuri alottajan tapaiset provosoivat alut, saavat kirjoittelevan kansan " herkistymään" ja riita on valmis. Onneksi tällaiset jutut kuolevat alkuunsa, ilman kummempia sohlauksia.

        Vähän kun pöyhii, muta lentää, mutta pölynä laskeutuu...

        Mielestäni aloittaja ilmaisi selvästi mitä ajatteli, siis kuka siitä suuttuisi vielä vähemmän alkaisi riitelemään.
        Hyvää keskustelua kaipaa monikin , mutta kun jotain sanoo niin heti on epämiellyttävä kommentti.
        Ihmiset ovat erinlaisia , ovat eläneet erinlaisissa olosuhteissa erinlainen koulutus ja ollut kodin ulkopuolella oleva työ mistä osa on jo eläkkeellä,
        nekin asiat vaikuttavat paljon millainen taso on keskustelulla .joten kateus ja vihamielisyys ei mielestäni enää kuulu aikuisten ihmisten elämään , koska itse en kadehdi ketään enkä vihaakkaan ketään, ainoastaan tunne alakuloisuutta kun huomaa että toinen haluaa satuttaa tahallaan ja oikein rakastaa omia letkautuksiaan jotka ovat toisinaan hyvin ilkeitä
        Joten aloittaja kyllä oli ihan oikeassa siinä mitä kirjoitti


      • Anonyymi

        Juurikin näin


    • Heikunkeikku

      Kypsymättömyyttä. Tälleen sanoisin. Sen, että antaa vaikuttaa itseensä toisen vaikkapa vihaisen hyökkäyksen.

      Sulta on aivan turha edes kysyä, että ootko lukenut sitä ja sitä tai tätä kirjaa, aina sä sanot, että joo, mää oon sen lukenut. Sä heittelet kirjojen nimiä mulle ja mä vain aniharvoin saan sanoa, että Minä olen sen jo lukenut.
      No, siispä en kysy, oletko tutustunut Epiktetos:iin. Kuitennii oot.

      Hänhän oli, kuten tiedämme, antiikin kreikan stoalainen filosofi.
      Hän oli nuorena orjana Roomassa. Jostakin syystä hänet sitten vapautettiin ja eipä jäänyt lehdelle soittelemaan, ehkei ollut musikaalinen, vaan hän perusti oman filosofikoulun. Hän keskittyi filosofiassaan etiikkaan ja opetti elämänsä herrana olemista. Hän pyrki elämään mahdollisimman, mahdollisimman filosofista elämää, jonka hän ajatteli lopulta johtavan eudaimoniaan eli, kuten tiedämme, Onnellisuuteen.
      Ei mikään pilipalimies, ei ollenkaan. Ei.
      Oman elämän elämistä järkevästi ja mahdollisimman hyveellisesti ja ottamalla huomioon Luonnon tahdon.
      Joo, tämmönen mies.



      Minusta hän on sanonut todella hyvin sanoessaan tämmösen ajatelman:


      Jos ruumiisi luovutettaisiin kenen tahansa vastaantulijan käsiin, sinä suuttuisit.
      Mutta kun itse luovutat mielesi kenen hyvänsä käsiin, niin että se herjauksesta menettää tasapainonsa ja joutuu kiihdyksiin, etkö häpeä.

      Epiktetos: Käsikirja

      • Jassumarke

        olen varmaan herkkänahkainen joo, mutta minkäs itselleen voi kun on syntynyt tällaiseks, Otanpa onkeeni ja kovetun:))
        Ei silti, minusta olisi ihan hauskaa jutella täällä palstalla aina silloin tällöin kun on aikaa joku häiriötekijä vain sabotoi ja se kenkuttaa.
        Täytynee tuohon Epiketos-kirjoittajaan perehtyä paremmin, taitaa olla hyviäkin lausahduksia. Minulla on monta kirjaa mielen päällä -keikku kunhan selviät niistä muista.

        Korpikirjailijalle sanoisin nostanpa sormen pystyyn minä pieni ihminen ja sitä sitten katselen, mutta nyt on mentävä ulos. Niin se on, mieli vaihtelee, olet ihan oikeassa mutta masentaa jos joku koko ajan sabotoi prkl.


      • Heikunkeikku
        Jassumarke kirjoitti:

        olen varmaan herkkänahkainen joo, mutta minkäs itselleen voi kun on syntynyt tällaiseks, Otanpa onkeeni ja kovetun:))
        Ei silti, minusta olisi ihan hauskaa jutella täällä palstalla aina silloin tällöin kun on aikaa joku häiriötekijä vain sabotoi ja se kenkuttaa.
        Täytynee tuohon Epiketos-kirjoittajaan perehtyä paremmin, taitaa olla hyviäkin lausahduksia. Minulla on monta kirjaa mielen päällä -keikku kunhan selviät niistä muista.

        Korpikirjailijalle sanoisin nostanpa sormen pystyyn minä pieni ihminen ja sitä sitten katselen, mutta nyt on mentävä ulos. Niin se on, mieli vaihtelee, olet ihan oikeassa mutta masentaa jos joku koko ajan sabotoi prkl.

        Ehei, ei, älä ala ittees mitenkään muuttelemaan. Kovettamaan. Kauhiaa olla kovana, luulis et se vaikuttais kävelytyyliinkin. Tönkkökävelyä. Hyi. Ole oma ittes, niin hyvin menöö.
        Älä välitä, jos joku heittää tuulahduksen sun naamaas. Paskat, heittäkööt, jos on niin tyhymä.

        Minä pidän sun RRrrrreippaasta mielestäs, iloisuudesta ja sitten vielä oivaltavista lausahduksista. Olet Teräväpäinen. Ellet olisi syntynyt ihmiseksi, niin susta olis tullut hyvä lyijykynä (teräväksi teroitettu).
        Luen aina mielelläni kirjoituksiasi. Ja aina, kun olet palstalla, niin on kotoonen olo :)

        Älä MISSÄÄN NIMES täältä häivy. !!!!!!!

        Mee nauttimaan pihalle ihanaisesta ilimasta ja tuu takas tänne juttelemaan.
        Minullakin on tänään, poikkeuksellisesti, vapaapäivä. Oikein mukava juttu.


        Vielä yksi asia susta. Kirjoitat välillä tomeraakin tomerampia lauseita, osaat pitää puoles. Joskus nauran täällä, kun vastaat niin hyvin takaisin härnääjälle.:)


        Niih, että tämmöstä mä täältä ny..


      • Jassumarke
        Heikunkeikku kirjoitti:

        Ehei, ei, älä ala ittees mitenkään muuttelemaan. Kovettamaan. Kauhiaa olla kovana, luulis et se vaikuttais kävelytyyliinkin. Tönkkökävelyä. Hyi. Ole oma ittes, niin hyvin menöö.
        Älä välitä, jos joku heittää tuulahduksen sun naamaas. Paskat, heittäkööt, jos on niin tyhymä.

        Minä pidän sun RRrrrreippaasta mielestäs, iloisuudesta ja sitten vielä oivaltavista lausahduksista. Olet Teräväpäinen. Ellet olisi syntynyt ihmiseksi, niin susta olis tullut hyvä lyijykynä (teräväksi teroitettu).
        Luen aina mielelläni kirjoituksiasi. Ja aina, kun olet palstalla, niin on kotoonen olo :)

        Älä MISSÄÄN NIMES täältä häivy. !!!!!!!

        Mee nauttimaan pihalle ihanaisesta ilimasta ja tuu takas tänne juttelemaan.
        Minullakin on tänään, poikkeuksellisesti, vapaapäivä. Oikein mukava juttu.


        Vielä yksi asia susta. Kirjoitat välillä tomeraakin tomerampia lauseita, osaat pitää puoles. Joskus nauran täällä, kun vastaat niin hyvin takaisin härnääjälle.:)


        Niih, että tämmöstä mä täältä ny..

        Kiitos tuosta kannustuksesta. Sinulla on kirjoittamisen lahja. Luulen, että pääsen tästäkin yli.

        Vaasasta tiedä sen Tropiclandian, vai oliko se siellä. On kuitenkin lasten kanssa käyty. Rannikko jotenkin on jäänyt tutkimatta, tiedä mistä syystä. Olen kuitenkin menossa viikoksi Turkuun ja sitä odotan innolla.


      • Heikunkeikku
        Jassumarke kirjoitti:

        Kiitos tuosta kannustuksesta. Sinulla on kirjoittamisen lahja. Luulen, että pääsen tästäkin yli.

        Vaasasta tiedä sen Tropiclandian, vai oliko se siellä. On kuitenkin lasten kanssa käyty. Rannikko jotenkin on jäänyt tutkimatta, tiedä mistä syystä. Olen kuitenkin menossa viikoksi Turkuun ja sitä odotan innolla.

        Joo, täälläpä hyvinkin tuo Tropiclandia on. Muutama vuosi sitten kävin siellä pari kertaa viikossa aamu-uinneilla. Aamutuimaan siellä oli vain muutama ihminen ja monta kertaa olin siellä ypösen yksin. Mahtavaa, kun sai 26 asteisessa vedessä uiskennella, eikä ristin sielua ympärillä.
        Menin usein ulos ulkoaltaaseen ja oli kutkuttava tunne, kun oli pakkasta ja meikäläinen vaan mojuskeli kaulaansa myöten lämpöses vedes.

        Turku on mukava kaupunki. Viime kesänä olin siellä ystäväni kanssa kahteenkin kertaan lomailemas. Yhtenä keväänä siellä oli sulkapallokilpailut, joihin itsekin osallistuin. Ens kesänä meen taatusti Turkuun, meinaan mennä risteilylle, kun viimeksikin oli niin mukava reissu.


        Oikein hyvä juttu, kun ilmoitit pääsevästi tästä yli. Tosin täytyy nyt myöntää, että en tiedä, mistä olet päässyt yli. Kenties olet saanut kuorma-autolavallisen epämiellyttävää töhnää päällesi, mutta sitä en ole havainnut, en ole kaiketi ollut silloin palstalla.
        Jos olisin ollut ja huomannut jotakin, niin olisin kiiruusti tullut ruoskan kerta apuhun. Suolapussi takaplakkaris.


    • GreenBean

      ja niiden syistä on vaikea sanoa mistä ne johtuvat, kun en täällä ketään kiusaajaa tunne henkilökohtaisesti.
      Jotain ongelmiahan ihmisellä täytyy olla tai sitten haluaa muuten vaan olla ilkeä.

      Viime sunnuntain lehdessä oli julkinen anteeksipyyntö, jossa henkilö omalla nimellään pyysi anteeksi eräällä
      Suomi24 palstalla kirjoitamiaan asioita, joten kyllä nämä herjaajat tarvittaessa löytyvät ja joutuvat vastuuseen.
      Ehkä tässä olisi toinen vaihtoehto ollut oikeudenkäynti, mutta herjattu tyytyi julkiseen anteeksipyyntöön.
      Joten kannattaa kuitenkin varoa sanojaan täälläkin.

    • Anjaniina.

      vaivaa nuo herjaajat.
      Minusta ihminen alentaa itsensä, muita haukkumalla.
      Kaikki sonta mitä sivulle tulee, kertoo vain kirjoittajan omasta tasosta.
      Ja toisekseen, kun tietää mistä ne tulee, ei paljon välitä ;)
      Kaatopaikka on palsta...näköjään.

      • jassumarke

        tähänkin iltapäivällä tulee, uskaltauduin jopa peräti aloitukseen koska olen vapaalla. Ka se niin on, ettei haukkumisista kannata välittää, lähden siis kaatikselta veks.:)) Nooo en.


      • Anjaniina.
        jassumarke kirjoitti:

        tähänkin iltapäivällä tulee, uskaltauduin jopa peräti aloitukseen koska olen vapaalla. Ka se niin on, ettei haukkumisista kannata välittää, lähden siis kaatikselta veks.:)) Nooo en.

        Voi olla pois, mutta joskus kirjoitella.Miten sattuu huvittamaan.
        Kun tarpeeks rapa lentää ...on hyvä ottaa breikkiä ;)


      • Jassumarke
        Anjaniina. kirjoitti:

        Voi olla pois, mutta joskus kirjoitella.Miten sattuu huvittamaan.
        Kun tarpeeks rapa lentää ...on hyvä ottaa breikkiä ;)

        ottaa päähän rehellistä kun valehdellaan näin julkisesti. Täytyy vain todeta: Ei voi mittään. Kotiseudun murteella, jospa se auttaisi?


      • Anonyymi

        Ihan niin, esim kun joku joka ehkä on tehnyt jotain kivaa elämässään ja siitä iloisena kirjoittaa niin kommentit hänelle on kun kylmää vettä ämpärillisen. Niskaan , hänet haukutaan vaan siksi että han uskalsi olla iloinen asiasta minkä oli tehnyt ja josta oli haaveillut kauan. Se todistaa että kateus laittaa nämä ilkeät voimat käyntiin ihmisissä, kun ei hyväksytä sitä että jollain on mennyt kivasti elämässä .
        Joten kunhan ihmiset osaisivat ottaa osaa toisen iloon , sekin on jonkinlaista vertaistukea .


    • Adria

      -Mikä saa ihmisen oikein todella toista kiusaamaan ja henkilökohtaisia herjoja heittelemään.

      Siinäpä kymysys. Luulisin, että kysymyksessä on vähän turhautunut olo omaan pienuuteensa ja oikeasti tunne, ettei voi vaikuttaa yhtään mihinkään, ainakaan normaalilla 'äänenpainolla'.

      Siitä tulee tunne vähän isommaksi kasvamisesta kun antaa tulla ronskia tekstiä, jossa ohjeistetaan toisia käyttäytymään tietyllä tavalla. Tehokeinona voi käyttää vielä epämääräisiä epäilyksiä ja olettamuksia. Nehän saavat toisen osapuolen lähes raivon partaalle.

      Hieno tunne tulee kun saa vähän ojentaa, oma olokaan ei tunnu enää niin pieneltä ja kurjalta. No, joku lukee toisessa päässä kitkerän hengentuotteen ja vastaa siihen samalla mitalla, pikkusen vielä paremmaksi pannen. Tuossa vaiheessa itsellä on jo valmiina niin eufoorinen, itsetuntoinen olo, että oksat pois.

      Kärpänen katossa katselee sitä surkeutta alapuolellaan. Surkealla itsellään on hetken hyvä olo, eikä tunnista omaa surkeuttaan. Surkimukselle tulee kuitenkin krapula sanomisistaan ja silloin tukeudutaan muutamaan palstakavereihin naurettavan läpinäkyvästi.

      Juu, on tuttu tunne.

      • Jassumarke

        Osuit asian ytimeen. Niin se on, kirjoitit asiaa, etkä ollenkaan sen vierestä. Ihminen on vain niin kummallinen laitos. ettei sitä itsekään aina ymmärrä. Pitää oikein miettiä juurta jaksain mitä ja mitä...

        Onneksi on tulossa kevät, kaikin sieluin sitä vastaanottamaan ja onnea pursuilee kaikista rei'istä ulos.
        Nyt täytyy mennä lukemaan jotain viisasta kun on tapana tällainen pursuilu..


      • Adria
        Jassumarke kirjoitti:

        Osuit asian ytimeen. Niin se on, kirjoitit asiaa, etkä ollenkaan sen vierestä. Ihminen on vain niin kummallinen laitos. ettei sitä itsekään aina ymmärrä. Pitää oikein miettiä juurta jaksain mitä ja mitä...

        Onneksi on tulossa kevät, kaikin sieluin sitä vastaanottamaan ja onnea pursuilee kaikista rei'istä ulos.
        Nyt täytyy mennä lukemaan jotain viisasta kun on tapana tällainen pursuilu..

        Jos viisaita haluat lukea, siinä tapauksessa kaiva jostain Asterix-lehti.


      • hairioilmoitus
        Adria kirjoitti:

        Jos viisaita haluat lukea, siinä tapauksessa kaiva jostain Asterix-lehti.

        "Asterix" ei ole lehti vaan albumi. Jassumarketta ei lue typeriä sarjakuvia kuten Aku Ankkaa (kehuu vielä ettei kolmelle lapselleen KOSKAAN ole Akua tilannut), Asterixia tai tuskin edes Lassi & Leevi uppoaa häneen.

        Hän on vakava ja älykäs persoona. Ei tuhlaa aikaansa typeryyteen kuten sarjakuviin.

        Hänen kirjoituksiaan kannattaa tarkkaan lukea. Se mitä hän sanoo pitää aina paikkansa. Myös musiikkilinkkinsä ovat parhaasta päästä samoin kirjat joita hän lukee.
        Jassu kirjoittaa harvoin mutta aina asiaa.

        Onko se sun Turunreissusi muuten työmatka? Vai käytkö sukulaisissa?

        Kiitos muuten Korpikirjailija loistavasta vastauksestasi tuossa heti ekana!! En itsekään olisi parempaan pystynyt :))Samoin heikku pistit hyvän kirjoituksen mutta jatkossa lässähdit ja tyypilliseen tapaasi aloit porukkaa mielistelemään :(


      • Jassumarke
        hairioilmoitus kirjoitti:

        "Asterix" ei ole lehti vaan albumi. Jassumarketta ei lue typeriä sarjakuvia kuten Aku Ankkaa (kehuu vielä ettei kolmelle lapselleen KOSKAAN ole Akua tilannut), Asterixia tai tuskin edes Lassi & Leevi uppoaa häneen.

        Hän on vakava ja älykäs persoona. Ei tuhlaa aikaansa typeryyteen kuten sarjakuviin.

        Hänen kirjoituksiaan kannattaa tarkkaan lukea. Se mitä hän sanoo pitää aina paikkansa. Myös musiikkilinkkinsä ovat parhaasta päästä samoin kirjat joita hän lukee.
        Jassu kirjoittaa harvoin mutta aina asiaa.

        Onko se sun Turunreissusi muuten työmatka? Vai käytkö sukulaisissa?

        Kiitos muuten Korpikirjailija loistavasta vastauksestasi tuossa heti ekana!! En itsekään olisi parempaan pystynyt :))Samoin heikku pistit hyvän kirjoituksen mutta jatkossa lässähdit ja tyypilliseen tapaasi aloit porukkaa mielistelemään :(

        on monenlaisia. En koskaan juuttuisi siihen yhteen, elämä on, kuten DNA sanoo. Kaikelle on kannattajansa ja se paljastuu myös tässä ketjussa. Siksi sen laitoin.


      • Jassumarke
        Adria kirjoitti:

        Jos viisaita haluat lukea, siinä tapauksessa kaiva jostain Asterix-lehti.

        Tiedän sen, että joku on ihmetynnöriin pudonnut ja saanut siitä hirmuiset voimat. Liekö se Asterix itse.
        En suinkaan väheksy sarjakuvia, niissä on monia kuolemattomia lausahduksia. Jostain syystä ne eivät vain menneet meikäläisen kaaliin, mutta en ole niin vanha koira etten uusia temppuja oppisi. siis mieli avoinna:)


      • hairioilmoitus
        Jassumarke kirjoitti:

        Tiedän sen, että joku on ihmetynnöriin pudonnut ja saanut siitä hirmuiset voimat. Liekö se Asterix itse.
        En suinkaan väheksy sarjakuvia, niissä on monia kuolemattomia lausahduksia. Jostain syystä ne eivät vain menneet meikäläisen kaaliin, mutta en ole niin vanha koira etten uusia temppuja oppisi. siis mieli avoinna:)

        Oberlix joka putosi vauvana ihmejuoma-tynnyriin. Asterix joutuu sitä aika ajoin nappailemaan jotta kirjoitusfiilis säilyisi :) Idefix on koira, joka ei ota mitään. Akvavitix on sen juoman keittäjä. Aladobix on kylän päällikkö. Trubadurix on kylän laulaja jonka suu aina tukitaan juhlien aikaan. Senilix on 80 v vanha ukko jolla on kurvikas, n. 20 v vaimo. Caravellix on seppä....joka vihaa kalakauppiasta jonka nimi on...oliko se Amaryllix.

        Tässä perustietoa. Ja nyt eikun imet huumoria sisääsi. En halua että kuolet ja hautakivessäsi lukee: "Kuoli huumorintajuihinsa tulematta"


      • Anjaniina.
        Jassumarke kirjoitti:

        Tiedän sen, että joku on ihmetynnöriin pudonnut ja saanut siitä hirmuiset voimat. Liekö se Asterix itse.
        En suinkaan väheksy sarjakuvia, niissä on monia kuolemattomia lausahduksia. Jostain syystä ne eivät vain menneet meikäläisen kaaliin, mutta en ole niin vanha koira etten uusia temppuja oppisi. siis mieli avoinna:)

        on jo legenda. samalla lailla kuin Joe Bar.
        Tekijät ovat arvostettuja ranskalaisia taiteilijoita Uderzo ja Gosginny.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Albert_Uderzo
        ja
        http://fi.wikipedia.org/wiki/René_Goscinny
        Toivoisinpa että olisin säilyttänyt kaikki alkuperäiset Asterixit, ostin sarjaa jo heti alunpitäen.
        Mainiota huumoria.


      • hairioilmoitus
        Adria kirjoitti:

        Jos viisaita haluat lukea, siinä tapauksessa kaiva jostain Asterix-lehti.

        Tiedätkö muuten mihin historialliseen faktaan "Asterix"-sarjakuva perustuu. Siihen aikaan pienet kylät olivat hyvin eripuraisia. Siksi esim. Asterix-sarkakuvassa esitetään kylätappeluita hyvin usein. Siis tappelut roomalaisten kanssa ovat asia erikseen mutta kun ne tappelivat ihan itsekseen myöskin.

        Englannissa tapa oli ihan sama. Eripuraiset heimot tappelivat keskenään kunnes kuningas Arthur vihdoin muodosti yhtenäisen Englannin.
        Myös gootit ja ranskalaiset ottivat yhteen mutta jopa kylien sisällä oli eripuraa .Asterixin käsikirjoittaja ei ole tyhmä ihminen!


      • Heikunkeikku
        hairioilmoitus kirjoitti:

        Oberlix joka putosi vauvana ihmejuoma-tynnyriin. Asterix joutuu sitä aika ajoin nappailemaan jotta kirjoitusfiilis säilyisi :) Idefix on koira, joka ei ota mitään. Akvavitix on sen juoman keittäjä. Aladobix on kylän päällikkö. Trubadurix on kylän laulaja jonka suu aina tukitaan juhlien aikaan. Senilix on 80 v vanha ukko jolla on kurvikas, n. 20 v vaimo. Caravellix on seppä....joka vihaa kalakauppiasta jonka nimi on...oliko se Amaryllix.

        Tässä perustietoa. Ja nyt eikun imet huumoria sisääsi. En halua että kuolet ja hautakivessäsi lukee: "Kuoli huumorintajuihinsa tulematta"

        Kylläpäs hyvin muistit nimet. Kyllä mäkin osan, vaan en kaikkia.
        Oon aina itsekin tykännyt lukea Asterixia. Lempilehti. Hieno kuvitus ja mahtava huumori.
        TOSI paljon oon niitä lukenut, moneen kertaan samoja lehtiä veivaillut.


      • Anjaniina.

      • Jassumarke
        Anjaniina. kirjoitti:

        on jo legenda. samalla lailla kuin Joe Bar.
        Tekijät ovat arvostettuja ranskalaisia taiteilijoita Uderzo ja Gosginny.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Albert_Uderzo
        ja
        http://fi.wikipedia.org/wiki/René_Goscinny
        Toivoisinpa että olisin säilyttänyt kaikki alkuperäiset Asterixit, ostin sarjaa jo heti alunpitäen.
        Mainiota huumoria.

        Tässähän paljastin itseni. Kuka putosi tynnöriin, en edes sitä tiennyt.
        Haittaako se minun nykyistä elämääni ?? Tuskinpa.
        En ole koskaan kieltänyt lapsiltani sarjakuvia, parempi lukea niitä kuin ei mitään. Kaikki aikanaan.
        Sisälukutaito taitaa tällä nettiaikakaudella olla kadoksissa oleva luonnonvara.
        Mitä siitä sitten, "Friidu"kirjoittaisi pitkät pätkät ihanalla tyylillään. Minä olen tällainen "lyhyestä virsi kaunis" tyyppi:)


      • Adria
        hairioilmoitus kirjoitti:

        Tiedätkö muuten mihin historialliseen faktaan "Asterix"-sarjakuva perustuu. Siihen aikaan pienet kylät olivat hyvin eripuraisia. Siksi esim. Asterix-sarkakuvassa esitetään kylätappeluita hyvin usein. Siis tappelut roomalaisten kanssa ovat asia erikseen mutta kun ne tappelivat ihan itsekseen myöskin.

        Englannissa tapa oli ihan sama. Eripuraiset heimot tappelivat keskenään kunnes kuningas Arthur vihdoin muodosti yhtenäisen Englannin.
        Myös gootit ja ranskalaiset ottivat yhteen mutta jopa kylien sisällä oli eripuraa .Asterixin käsikirjoittaja ei ole tyhmä ihminen!

        Sieltähän pläjähti varsinainen tietoisku. Asterixin kirjoittaja/t liikkunevat jossain luovan hulluuden rajoilla. Ihmeellistä kuinka heidän toilailunsa voidaan kepeästi kuvitella tähän päivään ja vaikka kuntapolitiikkaan.


      • hairioilmoitus
        Heikunkeikku kirjoitti:

        Kylläpäs hyvin muistit nimet. Kyllä mäkin osan, vaan en kaikkia.
        Oon aina itsekin tykännyt lukea Asterixia. Lempilehti. Hieno kuvitus ja mahtava huumori.
        TOSI paljon oon niitä lukenut, moneen kertaan samoja lehtiä veivaillut.

        Hohhoh....."lehti on läpyskä". Asterix-niminen julkaisu on ALBUMI. Albumin ja lehden erottaa kovasta kannesta ja paksummasta sivumateriaalista.

        Annan teille anteeksi adria ja heikku. Todellinen sarjakuvanystävä kuristaisi teidät.

        "lehti"..*hmph*


      • Heikunkeikku
        hairioilmoitus kirjoitti:

        Hohhoh....."lehti on läpyskä". Asterix-niminen julkaisu on ALBUMI. Albumin ja lehden erottaa kovasta kannesta ja paksummasta sivumateriaalista.

        Annan teille anteeksi adria ja heikku. Todellinen sarjakuvanystävä kuristaisi teidät.

        "lehti"..*hmph*

        No HYVÄ ON SITTE, jos niin kovasti sielä paasailet.:)
        Kyse ei ole lehdestä, vaan ALBUMI, jonka eroittaa siitä, että paksummat sivumateriaalit on käärästy kovemmasta materiaalista, joita kanneksi kutsutaan. Onko ny hyvä häh?

        Täh, nyhän hokasin. Ei ne kannet ihan KOVAT ole, vaan pahvimaiset. Tarkennuksena vaan.

        Mutta minä OLEN sarjakuvaystävä, ei mua kukaan sarjakuvaystävä voisi kuristaa. Eihän ystävää ystävää kurista.


      • Jassumarke
        Adria kirjoitti:

        Sieltähän pläjähti varsinainen tietoisku. Asterixin kirjoittaja/t liikkunevat jossain luovan hulluuden rajoilla. Ihmeellistä kuinka heidän toilailunsa voidaan kepeästi kuvitella tähän päivään ja vaikka kuntapolitiikkaan.

        Niinpä, mutta siellä poliitikkojen pöydässä ei taida huumori rönsyillä.
        Luova hulluus, mielenkiintoinen käsite, luovan ihmisen täytyy omata mielikuvitus joka ei ehkä kaikille sovellu. Silti rakastan luovaa hulluutta, oli se sitten minkämuotoista tahansa. Sille on aina tilaa.
        Voisin suositella kirjaa....


      • hairioilmoitus

        pelastan sinut Jassu. Tuota varmaan tarkoitit: "Kabulin kirjakauppias"?


      • hairioilmoitus
        Heikunkeikku kirjoitti:

        No HYVÄ ON SITTE, jos niin kovasti sielä paasailet.:)
        Kyse ei ole lehdestä, vaan ALBUMI, jonka eroittaa siitä, että paksummat sivumateriaalit on käärästy kovemmasta materiaalista, joita kanneksi kutsutaan. Onko ny hyvä häh?

        Täh, nyhän hokasin. Ei ne kannet ihan KOVAT ole, vaan pahvimaiset. Tarkennuksena vaan.

        Mutta minä OLEN sarjakuvaystävä, ei mua kukaan sarjakuvaystävä voisi kuristaa. Eihän ystävää ystävää kurista.

        Kansi on tehty eri materiaalista kuin sivut...KANSI on perinteisesti pahvia tai muuta kovempaa materiaalia. "Ykköspainos" Asterixista erottaa helposti muista jälkivuosien tuotannosta. KANNEN "kovuus" vaihtelee julkaisuvuoden mukaan. Myös sivujen materiaali. Katsopa esim. Lucky Luken ensivuosien sivuja...paksua kuin farkkukangas

        Mutta kumpikaan julkaisu ei ole "lehti"

        Hyvä on saat anteeksi ja olit oikeassa *mielestelee Heikkua jotta se ei sentään sydänkohtausta saa* :)


      • Jassumarke

        innoissanne, Penetraatio- niminen kirja vei ajatukseni sfääreihin moneksi päiväksi. Tekijä oli joku ruotsalainen mimmi mutta Vvvvaaauuuu ja eeeeiiiii.

        Jankkaan vielä noista sarjakuvista. En missään tapauksessa ole niitä vastaan. Siis päinvastoin. Kaikki minkä käsiinsä saa on lukemisen arvoista.


      • Adria
        Jassumarke kirjoitti:

        innoissanne, Penetraatio- niminen kirja vei ajatukseni sfääreihin moneksi päiväksi. Tekijä oli joku ruotsalainen mimmi mutta Vvvvaaauuuu ja eeeeiiiii.

        Jankkaan vielä noista sarjakuvista. En missään tapauksessa ole niitä vastaan. Siis päinvastoin. Kaikki minkä käsiinsä saa on lukemisen arvoista.

        No mutta, osasitpa kehua oivallisesti kirjan ja valaista tietyllä pieteetillä sen syvintä sisältöä, mutta haluaisitko ihan vähän vielä tarkentaa mikä tuossa kirjassa löi ajatuksesi sfääreihin.


      • Heikunkeikku
        hairioilmoitus kirjoitti:

        "Asterix" ei ole lehti vaan albumi. Jassumarketta ei lue typeriä sarjakuvia kuten Aku Ankkaa (kehuu vielä ettei kolmelle lapselleen KOSKAAN ole Akua tilannut), Asterixia tai tuskin edes Lassi & Leevi uppoaa häneen.

        Hän on vakava ja älykäs persoona. Ei tuhlaa aikaansa typeryyteen kuten sarjakuviin.

        Hänen kirjoituksiaan kannattaa tarkkaan lukea. Se mitä hän sanoo pitää aina paikkansa. Myös musiikkilinkkinsä ovat parhaasta päästä samoin kirjat joita hän lukee.
        Jassu kirjoittaa harvoin mutta aina asiaa.

        Onko se sun Turunreissusi muuten työmatka? Vai käytkö sukulaisissa?

        Kiitos muuten Korpikirjailija loistavasta vastauksestasi tuossa heti ekana!! En itsekään olisi parempaan pystynyt :))Samoin heikku pistit hyvän kirjoituksen mutta jatkossa lässähdit ja tyypilliseen tapaasi aloit porukkaa mielistelemään :(

        Tämä nyt sulle tiedoksi, että en porukoita mielistele. Sanon sen, mitä sanon, enkä yritä mielistellä ketään.
        Jos teen aloituksen, niin se on tarkoitettu kaikille. Jos taas vastaan jollekin nimimerkille, niin se on sitten tarkoitettu juuri sille nimimerkille, eikä millekään porukoille.

        Enkä yhtään, ollenkaan edes ymmärrä, mitä tarkoitat tuolla mielistelyllä.
        Pistää oikein vihaksi, kun kirjoitit, että aloin tyypilliseen tapaani porukkaa mielistelemään.
        Jos olisit täs mun käden ulottuvilla, naulaisin sut korvista seinään. Sielä saisit mojua muutamat tovit.


      • Meriläinen
        Adria kirjoitti:

        Jos viisaita haluat lukea, siinä tapauksessa kaiva jostain Asterix-lehti.

        Murteille käännetyt Asterixit on hyviä, ei voi hymyilemättä lukea.


      • Adria
        hairioilmoitus kirjoitti:

        "Asterix" ei ole lehti vaan albumi. Jassumarketta ei lue typeriä sarjakuvia kuten Aku Ankkaa (kehuu vielä ettei kolmelle lapselleen KOSKAAN ole Akua tilannut), Asterixia tai tuskin edes Lassi & Leevi uppoaa häneen.

        Hän on vakava ja älykäs persoona. Ei tuhlaa aikaansa typeryyteen kuten sarjakuviin.

        Hänen kirjoituksiaan kannattaa tarkkaan lukea. Se mitä hän sanoo pitää aina paikkansa. Myös musiikkilinkkinsä ovat parhaasta päästä samoin kirjat joita hän lukee.
        Jassu kirjoittaa harvoin mutta aina asiaa.

        Onko se sun Turunreissusi muuten työmatka? Vai käytkö sukulaisissa?

        Kiitos muuten Korpikirjailija loistavasta vastauksestasi tuossa heti ekana!! En itsekään olisi parempaan pystynyt :))Samoin heikku pistit hyvän kirjoituksen mutta jatkossa lässähdit ja tyypilliseen tapaasi aloit porukkaa mielistelemään :(

        Ei se noin mene. Yksittäinen Asterix-julkaisu on lehti. Mikäli niitä kootaan yhteen, esim vuosikerta, voidaan siitä albumi-nimitystä käyttää.


      • Jassumarke
        Adria kirjoitti:

        Jos viisaita haluat lukea, siinä tapauksessa kaiva jostain Asterix-lehti.

        Tuosta lukemisesta puheenollen, haluan oikaista jonkun palstalla olevan väärän käsityksen. En suinkaan ole sarjiksia vastaan, olen niitä jopa selkä vääränä lapsilleni kirjastosta kantanut. En siis ole siirtänyt omaa näkemystäni heihin.
        Jokainen lukee mitä tahtoo, eikä sen perusteella voi ihmisiä kategorioida.


      • Adria
        Meriläinen kirjoitti:

        Murteille käännetyt Asterixit on hyviä, ei voi hymyilemättä lukea.

        Ai, niitä on myös sellaisia, enpä ole vielä nähnyt.


      • *meriläinen
        Adria kirjoitti:

        Ai, niitä on myös sellaisia, enpä ole vielä nähnyt.

        Googlaa asterixit murteella, savoksi on ja on on muitakin.


      • Adria
        Jassumarke kirjoitti:

        Tuosta lukemisesta puheenollen, haluan oikaista jonkun palstalla olevan väärän käsityksen. En suinkaan ole sarjiksia vastaan, olen niitä jopa selkä vääränä lapsilleni kirjastosta kantanut. En siis ole siirtänyt omaa näkemystäni heihin.
        Jokainen lukee mitä tahtoo, eikä sen perusteella voi ihmisiä kategorioida.

        Niinpä, vaikka itse kukin mielessämme laitamme asioita omiin laatikoihimme, vaistomaisesti. Niistä ei vaan saa tehdä laajempia yleistyksiä, elleivät ne niitä jo ole.


      • Anonyymi

        Jostakin heimosta tulevat vahingon iloisimmat ihmiset idästä.


    • Juupaniin

      tällä palstalla ei sais narista niin jäisi joka viides aloitus tekemättä.



      Ja se olisi hyvä.

      • /\/\

        ja aina on syy muissa, oli sitten valittaja kuka vaan. Muutenkin, täällä joillakin tuntuu olevan omankädenoikeus laukoa muille, mitä sylki suuhun tuo. Kun joku sitten kummeksuu, se on hänen huumorintajuttomuuttaan. Kantsis sanelijoidenkin muistaa, ettei heidän totuutensa ole ainoa maailmassa.

        Vanhoin, kuluinen sanoin, lyhennettynä 'Vain itseään voi muuttaa'

        - Tämä sitten oli yleisesti, ei ainakaan aloittajalle.


      • Juupaniin
        /\/\ kirjoitti:

        ja aina on syy muissa, oli sitten valittaja kuka vaan. Muutenkin, täällä joillakin tuntuu olevan omankädenoikeus laukoa muille, mitä sylki suuhun tuo. Kun joku sitten kummeksuu, se on hänen huumorintajuttomuuttaan. Kantsis sanelijoidenkin muistaa, ettei heidän totuutensa ole ainoa maailmassa.

        Vanhoin, kuluinen sanoin, lyhennettynä 'Vain itseään voi muuttaa'

        - Tämä sitten oli yleisesti, ei ainakaan aloittajalle.

        on, mutta minun kommenttini oli tarkoitettu kaikille aloituksien tekijöille tasapuolisesti. ;))


      • /\/\
        Juupaniin kirjoitti:

        on, mutta minun kommenttini oli tarkoitettu kaikille aloituksien tekijöille tasapuolisesti. ;))

        perusajatuksesi minäkin allekirjoitan. Kannattaako aikuisten vaikertaa paikassa, johon saa vapaaehtoisesti osallistua, tai olla osallistumatta.
        Tosin, kettuilua en harrasta, enkä ole saanut tutakaan. Mistähän johtunee? :)


      • Juupaniin
        /\/\ kirjoitti:

        perusajatuksesi minäkin allekirjoitan. Kannattaako aikuisten vaikertaa paikassa, johon saa vapaaehtoisesti osallistua, tai olla osallistumatta.
        Tosin, kettuilua en harrasta, enkä ole saanut tutakaan. Mistähän johtunee? :)

        näin, vaikkapa minun kokemukseni mukaan asiaa analysoisin, niin olen tullut siihen tulokseen että huomiota, jos sitä haluaa, saa osakseen käytöksellään.
        Jos ei tekemällä, niin sitten valittamalla toisten tekemisistä.

        Minä kyllä harrastan kettuilua, mutten valita. :)


      • /\/\
        Juupaniin kirjoitti:

        näin, vaikkapa minun kokemukseni mukaan asiaa analysoisin, niin olen tullut siihen tulokseen että huomiota, jos sitä haluaa, saa osakseen käytöksellään.
        Jos ei tekemällä, niin sitten valittamalla toisten tekemisistä.

        Minä kyllä harrastan kettuilua, mutten valita. :)

        asenne sinulla, et itke, kun saat sitä mitä annat. Onnittelen!


      • Juupaniin
        /\/\ kirjoitti:

        asenne sinulla, et itke, kun saat sitä mitä annat. Onnittelen!

        sanoin, niin kettuilen, en vihtuile syyttömille. Ylipäätänsäkin empatiani on syyttömän puolella. Silläkin uhalla että tulee halu puolustaa, vaikkei aina siihen olisi kykyäkään.


      • Leelian Lepotuoli
        /\/\ kirjoitti:

        ja aina on syy muissa, oli sitten valittaja kuka vaan. Muutenkin, täällä joillakin tuntuu olevan omankädenoikeus laukoa muille, mitä sylki suuhun tuo. Kun joku sitten kummeksuu, se on hänen huumorintajuttomuuttaan. Kantsis sanelijoidenkin muistaa, ettei heidän totuutensa ole ainoa maailmassa.

        Vanhoin, kuluinen sanoin, lyhennettynä 'Vain itseään voi muuttaa'

        - Tämä sitten oli yleisesti, ei ainakaan aloittajalle.

        live-elämässä toiselle mitä sylki suuhun tuo. Tämä on vain nettipalsta ja on ihan hyvä että ihmiset jotka tuntevat itsensä kohdelluksi epäkunnioittavasti jonkun taholta, voivat edes netissä purkaa pahaa oloaan.
        Olisko parempi että jotkut kulkis tuolla marketeissa pommikassien kanssa ja räjäyttelis ilmaan viattomia ihmisiä vain sen takia että joku/jotkut ovat olleet hänelle ilkeitä, ja kun paha olo on kasvanut niin isoksi möykyksi sisällä kun ei ole päässyt purkautumaan, niin se saattaa johtaa äärimmäisiin tekohin. Mitä varten aina valitetaan ettei netissä sais sanoa mitä ajattelee jostain asioista? Kai niitä tölvijöitä harmittaa jos joku astuu heidän varpailleen, jos huomaavat jonkun kirjoittavan mielipidettään jostain asiasta johon tämä närkästynyt lukija on ehkäpä itse syyllistynyt.
        Kaikki eivät pysty sylkemään ilkeitä asioita suoraan toisten kasvoille vaikka se ilkeilijöille hyvää tekisikin. Opetelkaamme siis heittämään paskat takaisin toisen naamalle eikä pureta netissä pahaa oloamme!!! Eläköön oman lääkkeen syöttäminen myrkynkylväjille livenä!!! Sitähän kai ajoit takaa, ettei mielipidettään saa netissä kirjoittaa jos joku asia on pahoittanut jonkun mielen, vai?


      • /\/\
        Leelian Lepotuoli kirjoitti:

        live-elämässä toiselle mitä sylki suuhun tuo. Tämä on vain nettipalsta ja on ihan hyvä että ihmiset jotka tuntevat itsensä kohdelluksi epäkunnioittavasti jonkun taholta, voivat edes netissä purkaa pahaa oloaan.
        Olisko parempi että jotkut kulkis tuolla marketeissa pommikassien kanssa ja räjäyttelis ilmaan viattomia ihmisiä vain sen takia että joku/jotkut ovat olleet hänelle ilkeitä, ja kun paha olo on kasvanut niin isoksi möykyksi sisällä kun ei ole päässyt purkautumaan, niin se saattaa johtaa äärimmäisiin tekohin. Mitä varten aina valitetaan ettei netissä sais sanoa mitä ajattelee jostain asioista? Kai niitä tölvijöitä harmittaa jos joku astuu heidän varpailleen, jos huomaavat jonkun kirjoittavan mielipidettään jostain asiasta johon tämä närkästynyt lukija on ehkäpä itse syyllistynyt.
        Kaikki eivät pysty sylkemään ilkeitä asioita suoraan toisten kasvoille vaikka se ilkeilijöille hyvää tekisikin. Opetelkaamme siis heittämään paskat takaisin toisen naamalle eikä pureta netissä pahaa oloamme!!! Eläköön oman lääkkeen syöttäminen myrkynkylväjille livenä!!! Sitähän kai ajoit takaa, ettei mielipidettään saa netissä kirjoittaa jos joku asia on pahoittanut jonkun mielen, vai?

        minä puhuinkin heistä, joilla tuntuu olevan etuoikeus kettuilla ekana muille. Onko siis oikein, että he itkevät, jos joku sanoo takaisin. Ei, ei minustakaan.

        Miksi olla erimieltä, kun ollaan samaa mieltä?


      • Jassumarke
        /\/\ kirjoitti:

        minä puhuinkin heistä, joilla tuntuu olevan etuoikeus kettuilla ekana muille. Onko siis oikein, että he itkevät, jos joku sanoo takaisin. Ei, ei minustakaan.

        Miksi olla erimieltä, kun ollaan samaa mieltä?

        Laitan tähän kirjasta jota mainostin. Sfääreihin nosti sisältö itse joka oli todellakin poikkeuksellinen näinkin paljon lukeneelle (taas kehun itseäni) totuus ei pala tulessakaan (viisauksia kotikonnuilta).

        Tiedoksi vielä se, että kun minusta puhutaan paskaa, en välitä.

        Kabulilainen kirjakauppias on hyvä.


      • Jassumarke kirjoitti:

        Laitan tähän kirjasta jota mainostin. Sfääreihin nosti sisältö itse joka oli todellakin poikkeuksellinen näinkin paljon lukeneelle (taas kehun itseäni) totuus ei pala tulessakaan (viisauksia kotikonnuilta).

        Tiedoksi vielä se, että kun minusta puhutaan paskaa, en välitä.

        Kabulilainen kirjakauppias on hyvä.

        Kirjoitan itse oivaltamiani elämän viisauksiani roosarunoina mieleeni. Minua ei tee autuaaksi muiden lausumat viisaudet, koska en osaa niitä oikein käyttää. Elämän opettama henkilökohtainen kokemus johtaa viisauksien ymmärtämiseen. Muiden lausumien oivallusten toistaminen tuntuu jotenkin tyhjänpäiväisiltä. Eivät toisten kirjoittamat viisaudet todista, että esim. sinä tai minä ymmärtäisimme käyttää tuota viisautta elämämme ohjenuorana. Ehkä vain sanoina, joilla halutamme antaa kuvan toisille kuinka fiksusti elämme ja ajattelemme.

        Haluaisin kysyä sinulta ja muiltakin, jotka kirjallisuudesta lukeneena toistatte kirjailijoiden ja gurujen elämän viisauksia. Osaatteko elää noiden viisaiden opetusten mukaisesti? Ehkä osaatte, minä en. Epäilen olisitko aloittanut tätä ketjua jos olisit sisäistänyt oikein kirjoittamasi oivalluksen ...

        "Tiedoksi vielä se, että kun minusta puhutaan paskaa, en välitä."

        Minä henkilökohtaisesti välitän ja tulen pahalle tuulelle ; (


      • Proosaruno on runo, joka näyttää proosakatkelmalta. Sitä ei ole jaettu erimittaisiin säkeisiin, vaan rivit ovat yhtä pitkiä. Arkikielessä proosallisella tarkoitetaan joskus arkipäiväistä. Runo ei ole kuitenkaan proosaruno, vaikka se olisi sisällöltään kuinka arkipäiväinen, jos se on ladottu säkeisiin. Proosaruno on kuitenkin usein kieleltään arkisempi kuin runo.

        Muuten proosaruno muistuttaa enemmän runoa kuin proosaa. Sillä on runomainen kuvakieli, ja se hyödyntää rytmiä ja melodiaa - kuten runokin. Lisäksi proosarunossa erityisen runomaista on lyhyt muoto.

        Esimerkiksi Saila Susiluoto on kirjoittanut pelkkiä proosarunoja sisältäviä kokoelmia, joista uusin on nimeltään Auringonkierto (2005).


      • :))
        korpikirjailija kirjoitti:

        Proosaruno on runo, joka näyttää proosakatkelmalta. Sitä ei ole jaettu erimittaisiin säkeisiin, vaan rivit ovat yhtä pitkiä. Arkikielessä proosallisella tarkoitetaan joskus arkipäiväistä. Runo ei ole kuitenkaan proosaruno, vaikka se olisi sisällöltään kuinka arkipäiväinen, jos se on ladottu säkeisiin. Proosaruno on kuitenkin usein kieleltään arkisempi kuin runo.

        Muuten proosaruno muistuttaa enemmän runoa kuin proosaa. Sillä on runomainen kuvakieli, ja se hyödyntää rytmiä ja melodiaa - kuten runokin. Lisäksi proosarunossa erityisen runomaista on lyhyt muoto.

        Esimerkiksi Saila Susiluoto on kirjoittanut pelkkiä proosarunoja sisältäviä kokoelmia, joista uusin on nimeltään Auringonkierto (2005).

        kyllähän minäkin proosan tiedän.


      • Jassumarke
        korpikirjailija kirjoitti:

        Kirjoitan itse oivaltamiani elämän viisauksiani roosarunoina mieleeni. Minua ei tee autuaaksi muiden lausumat viisaudet, koska en osaa niitä oikein käyttää. Elämän opettama henkilökohtainen kokemus johtaa viisauksien ymmärtämiseen. Muiden lausumien oivallusten toistaminen tuntuu jotenkin tyhjänpäiväisiltä. Eivät toisten kirjoittamat viisaudet todista, että esim. sinä tai minä ymmärtäisimme käyttää tuota viisautta elämämme ohjenuorana. Ehkä vain sanoina, joilla halutamme antaa kuvan toisille kuinka fiksusti elämme ja ajattelemme.

        Haluaisin kysyä sinulta ja muiltakin, jotka kirjallisuudesta lukeneena toistatte kirjailijoiden ja gurujen elämän viisauksia. Osaatteko elää noiden viisaiden opetusten mukaisesti? Ehkä osaatte, minä en. Epäilen olisitko aloittanut tätä ketjua jos olisit sisäistänyt oikein kirjoittamasi oivalluksen ...

        "Tiedoksi vielä se, että kun minusta puhutaan paskaa, en välitä."

        Minä henkilökohtaisesti välitän ja tulen pahalle tuulelle ; (

        Olet oikeassa tuossa :"Henkilökohtaisesti..." jutussa. Ottaahan se päähän, sille en minäkään voi mitään ja sehän on kiusaajan tarkoitus. En tarpeeksi aamupökkerössä perustellut ajatustani. Olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, jos joku saa tyydytystä kiusaamisella ja paskan puhumisella, miten voin sen estää? Olemalla hiljaa tietysti ja osallistumatta muitten keskusteluun jotten pilaisi häntäkärpäsellä muittenkin ketjuja.

        Toisten viisauksista olen kyllä ihan samaa mieltä. Se viisaus tulee oman kantapään kautta.


      • Adria
        Jassumarke kirjoitti:

        Olet oikeassa tuossa :"Henkilökohtaisesti..." jutussa. Ottaahan se päähän, sille en minäkään voi mitään ja sehän on kiusaajan tarkoitus. En tarpeeksi aamupökkerössä perustellut ajatustani. Olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, jos joku saa tyydytystä kiusaamisella ja paskan puhumisella, miten voin sen estää? Olemalla hiljaa tietysti ja osallistumatta muitten keskusteluun jotten pilaisi häntäkärpäsellä muittenkin ketjuja.

        Toisten viisauksista olen kyllä ihan samaa mieltä. Se viisaus tulee oman kantapään kautta.

        Mun mielestä viisauksien omaksuminen vain omien kantapäiden kautta on turhan pitkä tie johon yksi elämä ei riitä. Minä hypin useasti aitojen yli ja sisäistän kuulemiani 'viisauksia'. Saatanpa kokea ahaa-elämyksen ja oivaltaa, että tuon asian voi mainiosti ajatella myös tuolla tavalla, enpä ole tullut aikaisemmin ajatelleeksi. Tietenkin noin kokien täytyy olla mieli avoin, eikä periaatteessa heti kyseenalaista kaikkea.


      • Meriläinen
        korpikirjailija kirjoitti:

        Kirjoitan itse oivaltamiani elämän viisauksiani roosarunoina mieleeni. Minua ei tee autuaaksi muiden lausumat viisaudet, koska en osaa niitä oikein käyttää. Elämän opettama henkilökohtainen kokemus johtaa viisauksien ymmärtämiseen. Muiden lausumien oivallusten toistaminen tuntuu jotenkin tyhjänpäiväisiltä. Eivät toisten kirjoittamat viisaudet todista, että esim. sinä tai minä ymmärtäisimme käyttää tuota viisautta elämämme ohjenuorana. Ehkä vain sanoina, joilla halutamme antaa kuvan toisille kuinka fiksusti elämme ja ajattelemme.

        Haluaisin kysyä sinulta ja muiltakin, jotka kirjallisuudesta lukeneena toistatte kirjailijoiden ja gurujen elämän viisauksia. Osaatteko elää noiden viisaiden opetusten mukaisesti? Ehkä osaatte, minä en. Epäilen olisitko aloittanut tätä ketjua jos olisit sisäistänyt oikein kirjoittamasi oivalluksen ...

        "Tiedoksi vielä se, että kun minusta puhutaan paskaa, en välitä."

        Minä henkilökohtaisesti välitän ja tulen pahalle tuulelle ; (

        Kaikki luettu on vaikuttanut minuun tavalla tai toisella.
        En osaa elää edes omien viisausten mukaan, en edes omien pääni seinään lyöntien mukaan, koska usein joudun toistamaan virheitä.
        Jos itse täällä toistan , (niinkuin usein teen) jonkun ajatelmia on se minulla oppiläksy usein sillä hetkellä.

        Joku kirjailija on sanonut ( en muista kuka) tähän tapaan että kirjailijat ja elämäntapakirjojen kirjoittajat, kirjoittavat asioista joita itse käyvät läpi, joissa heillä on tekemistä vielä.
        Eli sen viisauden keksijä välttämättä itsekään osaa vielä elää ajatustensa mukaan.

        Aforismit, mietelmät. Niitä luen päivittäin ja poimin sieltä itselleni ajatuksen aina eri päivään.


      • Jassumarke
        Meriläinen kirjoitti:

        Kaikki luettu on vaikuttanut minuun tavalla tai toisella.
        En osaa elää edes omien viisausten mukaan, en edes omien pääni seinään lyöntien mukaan, koska usein joudun toistamaan virheitä.
        Jos itse täällä toistan , (niinkuin usein teen) jonkun ajatelmia on se minulla oppiläksy usein sillä hetkellä.

        Joku kirjailija on sanonut ( en muista kuka) tähän tapaan että kirjailijat ja elämäntapakirjojen kirjoittajat, kirjoittavat asioista joita itse käyvät läpi, joissa heillä on tekemistä vielä.
        Eli sen viisauden keksijä välttämättä itsekään osaa vielä elää ajatustensa mukaan.

        Aforismit, mietelmät. Niitä luen päivittäin ja poimin sieltä itselleni ajatuksen aina eri päivään.

        kantapään kautta, ainakin se on tunneihmiselle tuttu tie. Samoja virheitä on syytä välttää, läksyt jääneet lukematta.
        Kumpa oppisin hyppimään aitojen ylitse, mieleeni tulee väkisin hevonen joka on uljas eläin ja pystyy näin tekemään. Minä persjalkainen kait menen siitä alitse mistä on aita matalin?

        Olen Meriläisen kanssa samoilla linjoilla tuon kirjoittamisen suhteen, se pätee myös elävässä elämässä. Miksi psykologiaa luetaan? Jotta päästäisiin analysoimaan omia tunteita, ehkä.


      • Jassumarke

        jotka osaavat kertoa tarinan ja vielä sellaiseen muotoon, että se on kokonaisuus. Kyse on lahjakkuudesta kuten piirtäminen, musiikki tai mikä muu taito hyvänsä. Näissä suomalaisissakin on todella helmiä.
        Proosa sinänsä on hyvin monimuotoinen juttu, en ole siihen perehtynyt tarkemmin.

        Vaikka kuinka yritän runoja vääntää, on tulos alakoululaisen asteella kuten piirustustaitonikin, siispä jätän nuo asiat sovulla syrjään.


      • Korppis
        :)) kirjoitti:

        kyllähän minäkin proosan tiedän.

        Seuraavan kerran kun sinulle tulee tällainen kielellinen ymmärtämättömyyden ongelma, googleta esim. roosaruno niin saat kysymyksen, tarkoititko proosarunoa.

        Kuten varmaan arvasit tämä oli minun opinnäytetyöni aloituksen aiheeseen.

        Oppia ikä kaikki, eikös ; )


      • Korppis
        Jassumarke kirjoitti:

        Olet oikeassa tuossa :"Henkilökohtaisesti..." jutussa. Ottaahan se päähän, sille en minäkään voi mitään ja sehän on kiusaajan tarkoitus. En tarpeeksi aamupökkerössä perustellut ajatustani. Olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, jos joku saa tyydytystä kiusaamisella ja paskan puhumisella, miten voin sen estää? Olemalla hiljaa tietysti ja osallistumatta muitten keskusteluun jotten pilaisi häntäkärpäsellä muittenkin ketjuja.

        Toisten viisauksista olen kyllä ihan samaa mieltä. Se viisaus tulee oman kantapään kautta.

        ...opinnäytetyöni jonka tein ennen jokapäiväiselle sauvakävelylenkille lähtöäni, roosaruno keisistä voit lukea kuinka voimme käsitellä närkästyksistä ; ) Malttia mäkeen sillä näistä huomauttelijoista emme ikävä kyllä pääse eroon, mutta annetaan heille se päivän onnistumisen tunne, jota he tulevat täältä hakemaan.


      • Korppis
        Adria kirjoitti:

        Mun mielestä viisauksien omaksuminen vain omien kantapäiden kautta on turhan pitkä tie johon yksi elämä ei riitä. Minä hypin useasti aitojen yli ja sisäistän kuulemiani 'viisauksia'. Saatanpa kokea ahaa-elämyksen ja oivaltaa, että tuon asian voi mainiosti ajatella myös tuolla tavalla, enpä ole tullut aikaisemmin ajatelleeksi. Tietenkin noin kokien täytyy olla mieli avoin, eikä periaatteessa heti kyseenalaista kaikkea.

        Moitiessani poikia jonkin heidän tekemän kömmähdyksen jälkeen ja huomautan siitä "olenhan varoittanut" teitä, he vastaavat hyvin pian, olethan toki, mutta vain oman kokemuksemme kautta opimme sen pysyvästi.


      • Korppis
        Meriläinen kirjoitti:

        Kaikki luettu on vaikuttanut minuun tavalla tai toisella.
        En osaa elää edes omien viisausten mukaan, en edes omien pääni seinään lyöntien mukaan, koska usein joudun toistamaan virheitä.
        Jos itse täällä toistan , (niinkuin usein teen) jonkun ajatelmia on se minulla oppiläksy usein sillä hetkellä.

        Joku kirjailija on sanonut ( en muista kuka) tähän tapaan että kirjailijat ja elämäntapakirjojen kirjoittajat, kirjoittavat asioista joita itse käyvät läpi, joissa heillä on tekemistä vielä.
        Eli sen viisauden keksijä välttämättä itsekään osaa vielä elää ajatustensa mukaan.

        Aforismit, mietelmät. Niitä luen päivittäin ja poimin sieltä itselleni ajatuksen aina eri päivään.

        Luonnollisesti aforismit ja ajatelmat vahvistavat omaa kokemusperää ymmärtämään itseään toisen kautta.

        Me olemme niin erilaisa kaikki. Missä toinen iskee päätään seinään toinen säästää päätään ; ))


      • Adria
        Korppis kirjoitti:

        Moitiessani poikia jonkin heidän tekemän kömmähdyksen jälkeen ja huomautan siitä "olenhan varoittanut" teitä, he vastaavat hyvin pian, olethan toki, mutta vain oman kokemuksemme kautta opimme sen pysyvästi.

        Mikäpä se vertaus olikaan siitä omenan puusta putoamisesta. Näistä kantapään kautta oppimisista tulis monta herkullista saivarrettavaa mieleen, mutta enhän mä nyt sellainen ole.


      • Jassumarke
        Korppis kirjoitti:

        Moitiessani poikia jonkin heidän tekemän kömmähdyksen jälkeen ja huomautan siitä "olenhan varoittanut" teitä, he vastaavat hyvin pian, olethan toki, mutta vain oman kokemuksemme kautta opimme sen pysyvästi.

        Noin se menee, on mennyt omalla kohdallani ja menee siis jälkikasvussakin. Jotain olen saanut perille, ehkä, ehkä en, mutta tämä sukupolven välinen kuilu heikentää jäät armotta.
        Tässä vaan tukka pystyssä ja kädet ristissä mennään päivästä toiseen.


      • Jassumarke
        Korppis kirjoitti:

        Luonnollisesti aforismit ja ajatelmat vahvistavat omaa kokemusperää ymmärtämään itseään toisen kautta.

        Me olemme niin erilaisa kaikki. Missä toinen iskee päätään seinään toinen säästää päätään ; ))

        Mutta ihminen on valikoiva lukija, kuitenkin. Se minkä haluaa jättää pimentoon ja peittää silmänsä, myös niin tapahtuu.
        Meillä nuo sykkyrät pään sisässä ovat arvoitus. Olenkin lähtenyt siitä ajatuksesta, että kaikk iovat oikeassa kunnes toisin...
        Siihen saa laittaa mitä sanamuotoja tahansa, luultavasti kaikki ovat oikein kun tarpeeksi asia miettii.
        Myös sen kiusaajan sykkyräiset aivot, vai lienevätkö jo spaghettia, ovat jostain kohti solmussa. Yksi solmukohta riittää.


      • Leelian Lepotuoli
        Jassumarke kirjoitti:

        Laitan tähän kirjasta jota mainostin. Sfääreihin nosti sisältö itse joka oli todellakin poikkeuksellinen näinkin paljon lukeneelle (taas kehun itseäni) totuus ei pala tulessakaan (viisauksia kotikonnuilta).

        Tiedoksi vielä se, että kun minusta puhutaan paskaa, en välitä.

        Kabulilainen kirjakauppias on hyvä.

        harmittaa jos kuulee jostain kiertoteitse itsestään törkeitä valeita joilla on tarkoitus vain tuottaa vahinkoa. Ja jos ei pysty edes puolustautumaan kun vanha sanonta tulee aina mieleen kun olis halu ottaa jokin ilkeä vale esille : "mitä enemmän paskaa tonkii sitä enemmän se haisee". Sitä vain nostaa nokkaa ja painaa kaasua kun joku ilkeä ihminen tulee vastaan. Ja parasta on vielä luoda halveksivin katse minkä osaa tällaiseen ihmiseen.
        *Pitääkin mennä taas peilin eteen hajoittelemaan pahan päivän varalle*;D


      • Jassumarke
        Leelian Lepotuoli kirjoitti:

        harmittaa jos kuulee jostain kiertoteitse itsestään törkeitä valeita joilla on tarkoitus vain tuottaa vahinkoa. Ja jos ei pysty edes puolustautumaan kun vanha sanonta tulee aina mieleen kun olis halu ottaa jokin ilkeä vale esille : "mitä enemmän paskaa tonkii sitä enemmän se haisee". Sitä vain nostaa nokkaa ja painaa kaasua kun joku ilkeä ihminen tulee vastaan. Ja parasta on vielä luoda halveksivin katse minkä osaa tällaiseen ihmiseen.
        *Pitääkin mennä taas peilin eteen hajoittelemaan pahan päivän varalle*;D

        Turhaa tonkia sitä kasaa, parempaa ei ole luvassa, saa vain itselleen mielipahaa ja varmaan -maineenkin. On kuitenkin parasta vetää cool-linja ja antaa muitten intoilla.
        Sinä kiteytit sen kaiken jota olen ajatellut.
        Menenkin tästä peilin eteen, aikoihin en ole sillä silmällä katsonutkaan:)


      • joonasaave
        Jassumarke kirjoitti:

        Turhaa tonkia sitä kasaa, parempaa ei ole luvassa, saa vain itselleen mielipahaa ja varmaan -maineenkin. On kuitenkin parasta vetää cool-linja ja antaa muitten intoilla.
        Sinä kiteytit sen kaiken jota olen ajatellut.
        Menenkin tästä peilin eteen, aikoihin en ole sillä silmällä katsonutkaan:)

        vilkaisemaan peiliin, jos sairaan näköinen kuvatus istuu edessäsi, todennäköisesti siinä on kaksoisagettisi.


      • Meriläinen
        Korppis kirjoitti:

        Luonnollisesti aforismit ja ajatelmat vahvistavat omaa kokemusperää ymmärtämään itseään toisen kautta.

        Me olemme niin erilaisa kaikki. Missä toinen iskee päätään seinään toinen säästää päätään ; ))

        Täydellinen olisin jos kaikesta opin olisin saanut, on elämäni niin kirjavaa ollut.
        Onneksi on jäänyt vielä opittavaakin, en pysty nostamaan itseäni muiden yläpuolelle :)


      • Jassumarke
        joonasaave kirjoitti:

        vilkaisemaan peiliin, jos sairaan näköinen kuvatus istuu edessäsi, todennäköisesti siinä on kaksoisagettisi.

        vaikka oli lyhyt kommentti mutta kuitenkin. Olen tiedostanut jo tähän ikään mennessä, etten ole täydellinen, tällaisena on hyvä elää. Siksi suhtaudun huumorilla kaikkeen minkä eletty elämä on minulle antanut, Niin ja uskallan katsoa myös peiliin. !


      • joonasaave
        Jassumarke kirjoitti:

        vaikka oli lyhyt kommentti mutta kuitenkin. Olen tiedostanut jo tähän ikään mennessä, etten ole täydellinen, tällaisena on hyvä elää. Siksi suhtaudun huumorilla kaikkeen minkä eletty elämä on minulle antanut, Niin ja uskallan katsoa myös peiliin. !

        peilistä tuijottaa naama, mistä lie sinne pesitynyt, ei ainakaan meidän suvusta. Liekö belsebuubi heittänyt irtokivillä ja saanut kuvatuksen luuraamaan meidänkin nurkkiimme. Hus hus


    • Meriläinen

      Ihmisethän täällä vain kirjoittelee, samanlaiset kun näet päivittäin maailmassa.
      Ihan samoin kun täällä on noita pahoin voivia jotka aina herjaavat on ulkona ja näen heitäkin ihan elävässä elämässä.
      Kaikenlaista kiusausta maailmaan mahtuu.
      Olet saanut mielenkiitoisen ketjun aikaiseksi.
      Mutta nyt maailmaan, jossa taas varmaan herjataan jotakin.
      Työelämä on rankkaa nykyään.
      Hyvää päivänjatkoa.

    • Anonyymi

      Oletteko huomanneet, että pääministerimme on vahvasti narsistinen?!

      • Anonyymi

        Emme ole huomanneet. Muuta kuin sen, että et tiedä narsismista mitään. - Nm. Mitä muuta jäänyt väliin


      • Anonyymi

        En mutta kasvonilmeet uupuu antaa kylmän kuvan ulospäin oikea pokerinaama. Mutta samalla tulee tunne että jos puhuisi mulle ni epäilisin että nyt yritetään kusettaa.


      • Anonyymi

        Olet siis hänen henkilökohtainen tuttunsa, muuten et voi narsismista tietää. - Nm. Joten kerrot omastasi


    • Anonyymi

      On olemassa kahdenlaisia aikuisia ihmisiä, oikeita ja niin sanottuja, jotka eivät ole kasvaneet aikuisiin 'mittoihin', sisältöelämä on lapsen tai teinin tasolla. - Nm. Ikä pelkästään ei tee ketään aikuiseksi

    • Anonyymi

      Onko kenelläkään silmänpohja kuvauksessa havaittu vaaleaa aluetta, liekö jotain hälyttävää? 🙈

      • Anonyymi

        Miksi et kysynyt silmälääkäriltä, joka vaalean alueen havaitsi? - Nm. Väärä osoite


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi et kysynyt silmälääkäriltä, joka vaalean alueen havaitsi? - Nm. Väärä osoite

        myöhässä vastaus. Mutta mulla taas oli musta piste silmäpohjakuvassa. mutta se ei ole mitään vakavaa, että sellasia tulee sydänkohtauksessa. mutta ei mitään vakavaa silmälääkärin toimialalta siis.


    • Anonyymi

      Pyydän: olisitko niin kiltti, että jättäisit kirosanat ja ruokottomat sanat kotiisi.

      Älä kirjoita niitä tänne.

      Tänne pitäisi kirjoittaa kuten aikuinen ihminen.

      • Anonyymi

        17:17 on tarkoitettu sille v-sanan käyttäjälle, eli aloittajalle.


      • Anonyymi

        V-alkuinen sana ei haittaa yhtään mitään eikä varsinkaan, kun se tulee juuri oikeaan paikkaan ja kohtaan. - Nm. Maailman pienin paha


    • Anonyymi

      Läkäri=jumala? Näköjään. Lääkäri tietää prikulleen miten paljon särkyä sinulla on, paremmin kuin sinä itse. Mulla on tällä kertaa häntäluu murskattuna. Tänä aamuna särkylääkeitä vähennettiin joten fyssareilleylimääräinen tauko sillä en päässyt ylös sängystä. Kyllä lääkäri tietää. Mihin molemminpuolueinen luottamus on hävinnyt. Kärsi sika, kärsi!

    • Anonyymi

      Tulukee runkkaa mua

    • Anonyymi

      Usein ne asialliset kommentit myöskin otetaan henkilökohtaisena kiusana , kun on ihmisiä jotka tahallansa ymmärtävät väärin . Eihän todellisessa elämässäkään olla aina samaa mieltä asioista .

    • Anonyymi

      Therman

    • Anonyymi

      Järkikin sanoo tällä voi olla kaiken ikäisiä ihmisiä.Kun saa nimettömänä kirjoittaa. Ihmiset myös helposti purkaa omaa pahaa oloaan negatiivisella viestinällä.Tai muuten haluavat olla ilkeitä ja akiteerata muita samaan teksteineen. Hyvää vuoden vaidetta Itä-Helsingin Lähiöstä.

    • Anonyymi

      Saa kirjoittaa, kunhan se on asiallista ja jokaisella on mielipide asioista. Voi kirjoittaa kohteliaasti. Siispä, minusta Sanna Marinin kaltaisia politiikkoja pitäisi olla Suomessa enemmänkin. Jos Marin nyt lähtee eurooppaan, meilä jatkuu sama meno puolueiden kanssa, samaa vanhaa riitelyä. Luodaan parempaa, turvallisempaa Suomea. Olemme niin pieni kansa, että meillä pitäisi olla käytössä tulevaisuutta varten uusia ajatuksia, tapa tehdä asioita eri tavalla, eikä vain niin kuin 50-vuotta sitten tehtiin. Politiikkojen olisi jo korkea aika ajatella täysin toisella tavalla. Ihmiset haluavat makeen Suomen, ei kenelläkään politiikolla tulisi olla enää ihmeellistä puoluestatusta, vaan sellaista statusta, että jokainen voi hyvin. Että Suomi voi hyvin, jota muut maat katsovat tavalla, että VAU, tuo yhteiskunta on tosi cool.

    • Anonyymi

      On tylsää istua odottaa kuuta. Pilvistä ei läheistä. Tosin pilvistä eikä kuuta. Kuitenkin elokuun lämmin ihana ilta. Aina pitää olla positiivinen kun olen syksyn tyttö....
      Toivon että sateet saa syksyn kaikki värit loistamaan ja herätä kaikkeen mitä mun sielu kaipaa

      • Anonyymi

        " Pilvistä ei läheistä. " - Että mitä?


    Ketjusta on poistettu 19 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5589
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3455
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1558
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1356
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1347
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe