Kontion nalle 25 -saunamökki

Kannattaako harkita?

Onko joku ostanut/rakentanut/rakentamassa ko. mökkiä tai kooltaan lähelläolevia sisarmallia? Kaikki kommetit aiheesta tervetulleita, eritoten takan- ja mökin perustusten teosta olis mukava lukee kokemuksia. Kiitos etukäteen!

19

8277

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yoda

Olen sunnittelemassa Kontion Nalle 30 saunamökkiä. Joko omasi on valmis?

• pianomamökki

suunnitelmissa ois Kainuuseen..... kertokaa ihmeessä kommentteja! itse ajattelin ne päädyt halita ihan oikeella hirrellä ylössaakka, joka nostanee hiukan hintaa. Toisaaalta ei oo sitten seinissä eristeitä kerta möksä kylmillään välillä!

• Chingasa

Olen Kimaran 25 (Kontion tekemä) saunamökin onnellinen omistaja.Perustukset tehtiin harkko pilareille ja saunan puoli valettiin laatalle.Perustukset on muuten sitten se tärkein työvaihe jossa ei kannata säästellä.
        Jos olet rakentamassa ns parvellista mökkiä niin kannattaa ottaa yksi hirsikierros lisää alas (n.800€) tuo paljon avaruutta muuten niin pieniin tiloihin.
        Kontion laatu ja toimitukset ovat loistavat.

• jopas jo
        Chingasa kirjoitti:

Olen Kimaran 25 (Kontion tekemä) saunamökin onnellinen omistaja.Perustukset tehtiin harkko pilareille ja saunan puoli valettiin laatalle.Perustukset on muuten sitten se tärkein työvaihe jossa ei kannata säästellä.
        Jos olet rakentamassa ns parvellista mökkiä niin kannattaa ottaa yksi hirsikierros lisää alas (n.800€) tuo paljon avaruutta muuten niin pieniin tiloihin.

Jopas hinnoittelevat kivaksi tuon lisähirsikierroksen max 15m hirttä.

Itselläni teki 20 euroa metri ja lamellihirttä 125 x165 muutenkin matalia nuo rakennukset ilman lisäkierroksia ikkunasta näkyy puolet räystäidenalusia.

• Chingasa
        jopas jo kirjoitti:

Jopas hinnoittelevat kivaksi tuon lisähirsikierroksen max 15m hirttä.

Itselläni teki 20 euroa metri ja lamellihirttä 125 x165 muutenkin matalia nuo rakennukset ilman lisäkierroksia ikkunasta näkyy puolet räystäidenalusia.

........ joo se olikin 400 € / kierros ! Hinta 800 tuli kun otin kaksi kierrosta että sain yläkerran ikkunan oikeaan korkeuteen suhteessa maaston muotoon.

• hyväonhonka

Ostin hongalta hirsillä ylös asti tollasen nalle 30 pohjilla.....suosittelen!! Kontion kaveri ois välisten vängännyt lautaa ja eristeitä yläosaan-tiputtaa tietty hintaa alas.....ja tulee takaisin rakennusvaihheessa!

• hohhoihaa
        Chingasa kirjoitti:

Saunan puoli laatalle? Eli sait sinne kunnon homepesän lattiaan!! Pelkkä pilari ilman muuta ja tuulettuu kosteudet pois...,,

• kokemusta on

Parvelliselle mökille täytyy laittaa ilmalämpöpumppu jäähdytykseen, muuten et kyllä kesällä yläkerrassa nuku. Kokemusta on

• 33

Saapihan tuolta parvelta ikkunat auki jos kuuma tulee,läpiveto on tehokasta.

• ladetsy

Yhden tuollaisen kehikon olen pystyttänyt siis juuri tuo kontion malli. Takan perustuksen tekisin niin että ostaisin pari kaivonrengasta. alle kunnon routasuojaus eka rengas täyteen tiivistettyä esim moreeni ja toiseen (esim puolikas kaivon rengas raudoitus ja valu.) Tämä on aika tyypillinen kesämökin takan perustus, tottakai voi unohtaa nuo kaivonrenkaat ja tehdä laudoituksen. Perustukset tehdään yleensä harkoista. tämä johtuu siitä että monet kesämökki tontit ovat aika vaikean kulkuisen tien päässä, eikä kovinkaan paljon haluta betoni kanssa pelata. Laatta perustus olisi aina kuitenkin mielestäni parempi. Täällä jo aikaisempi kirjoittaja totesi, että perustus vaiheessa ei kannatta säästää. Vaikka kyseessä on pieni rakennus on näitä tullut uran aikana jo tullut korjailtua, kun perustuksissa on säästelty. Jos pilariharkko perustus tehdään hutiloiden eikä riittävää maanvaihtoa ja routaeristystä tehdä, voi rakennus olla vinksallaan jo ensimmäisen talven jäljiltä Luultavasti kuntanne vaatii rakennuseen jonkun vastaavan työnjohtajan/rakennusammattilaisen joka kyllä nämä asiat tietää. Tuo alussa esittämäni takan perustus on takoitettu esim 1500kg painavalle tiilestä muuratulle takalle. Noin pineen rakennukseen löytyy varmasti kevyempiäkin takkoja. Jos betonin käytön haluaa minimoida, löytyy harkoista myös anturaharkko, itse sokkelihan tehdään yleensä aina harkoista (vapaa-ajan asunnoissa). Pilariharkko perustus on varmasti edulisin ja yleisin , mutta kyllä näitä muitakin perustuksia tehdään todella moneen 25 neliön rantasaunamökkiin.Loppujen lopuksi perustutavan saattaa määrät tontin muoto. Jyrkälle rinteelle on helpomipi tehdä esim pilari perustus kuin reunavahvistettu laatta.

• mmmmmmmm

Me rakennettiin samanlainen mutta 20 m2, korkealla parvella.

En edes harkinnut takkaa noin pieneen mökkiin; kuluttaa vähäisiä neliöitä ja on kallis. Työläs perustaa.

Sen sijaan laitettiin lämpöpumppu, sillä voi lämmittää ja viilentää. Kun sähköä kerran on niin sillä lämmitetään. Tuon neliömäärän lämmitäminen ei konkurssiin vie.

• omamökki2013

Rakensimme nalle30e mallin hongan toimittamana hirsistä ylös saakka. Lämmönlähteenä järviä 10 takka. Olemme tyytyväisiä. Mökki on pilareilla. En suosittele takkaa, koska kamiina lämmittää nopeesti ja palaa pienellä vedolla lähes aamuun. Niin, hirret oli 134mm paksuja, joka on ollut riittävä kovillakin pakkasilla.

• Konna1

Meillä on suunnitteilla kesälle 2017 Kontion Nalle 30. Tontti on jo ja ensi kesänä tehdään puuston raivaus, pistotie tontille ja rakennusten pohjat. Saunan osalta kovasti mietityttää tuo perustus. Laattavalu ei hirveästi kiinnosta...

• jalassauna

Pilareille ja siihen lattiamateriaalit.
        Itsellä pelkät lattianiskat ja siinä päällä filmivaneri toimii jopa pakkasella jos ympärivuoden käyttöön niin niskojen väliin eristys ja pinta kosteussuluilla ja pintamateriaalilla ei ole rossipohjan voittanutta.

Itse ainakin toisin jalassaunan kukaan ei viihdy siellä mökissä kesällä kun innokkaita saunojia paikalla.

Turha höpöttää mistään "läpivedosta" kun asteet yli 30 tuvassa.

• takaton

Laita hella lasiluukuilla jos pitää liekit nähdä.Paras lämmitykseen ja ruuanlaittoon.painoa n.200-250kg,sisus ja kansi valurautaa kuori kaakeli tai vuolukivi.Itellä on joku italialainen ,nätti kuin mikä. Avotakka on ainakin täysin turha.

• VaatiMatto

Kuinka paljon Nalle-mökin rakentaminen kaikkineen on tullut maksamaan? Olen haaveillut 25 - 30 neliöstä saunattomana versiona, sähköillä mutta ilman vettä.

• Katarina59

Heips, sama kiinnostaa minuakin. Mitä kaikkineen tulee maksamaan esim. Nalle 30B 1-krs. Tietty tontti ja saunamökki on jo valmiina.

• Eesau2

Tein vuonna 2014 Kontion nalle 50 m2 parvella ja pilariperustuksilla, ilman sähköjä.
        Tuli maksamaan 35000€ itse tehtynä

• Parkanolainen

Teen Nalle 32 mökkiä vanhan taloni pihapiiriin saunaksi , lisätilaksi ja vierasmökiksi.Maksaa noin 55.000 kun vessa ja kaikki varustus huomioitu ja perustukset viimeisen päälle.Siis kalliita neliöitä .En tee itse rakennustöitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      193
      8676
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4838
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4288
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3857
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3040
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2716
    8. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      51
      2607
    9. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2511
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      42
      2345
    Aihe