46-vuotiaana äidiksi

mummoikäinen äiti

Olen 45-vuotias ja nyt viidennellä kuulla raskaana. Lapsen syntyessä olen jo 46-vuotias. Aikaisempia lapsia minulla ei ole ja mieheni kanssa kyllä todella paljon mietittiin uskalletaanko enää hankkia lapsi. Mieheni on 48-vuotias. Aikamoisella kauhistuksella ovat sukulaiset reagoineet raskauteeni.

Mutta ainakin meillä on rahatilanne kunnossa ja ehkäpä hieman enemmän aikaa lapselle kun emme enää missään juhlimassa tms käy. Hieman minua ainakin huolestuttaa, etten sitten takerru lapseen liikaa, kun todennäköisesti sisaruksia emme enää ehdi hankkia. Myöskin pienen vauvan kanssa jaksaminen yövalvomisineen huolestutti minua aluksi, mutta onhan meitä kuitenkin kaksi vanhempaa, joten emmeköhän me selviä.

Kaikenlaiset kommentit/kokemukset vanhana äidiksi tulleista/vanhojen vanhempien lapsista kiinnostaisi.

220

57529

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tyttö24

      Musta on aivan ihanaa kun muksu hankitaan kun siltä tuntuu, ei ikinä kannata tehdä niinkuin toiset tekisivät?? -Tekisivätkö sittenkään niinkuin sanovat, vai päivittelevätkö muuten?

      Kyllä suku aikanaan osaa varmasti arvostaa päätöstänne.

      Olisi ollut ihanaa saada pikkuveli tai pikkusisko, kun äitini viitisen vuotta sitten kuumeili iltatähdestä nelivitosena! =)

      Tsemppiä palleron kanssa!

    • Blondukka

      Todella ihanaa kuulla että kaikki ihmiset eivät mieti vain sitä onko oikea ikä hankkia lapsia, tai onko talo riittävän iso, tai ollaanko sopivissa ammateissa. Itse synnytin esikoiseni 5 viikkoa sitten, 34-vuotiaana. Monien ystävieni mielestä olin jo auttamattoman vanha äidiksi!! Emme ole raaskineet mieheni kanssa järkyttää heitä, ettei tämän pikkuisen prinsessan ole tarkoitus jäädä ainokaiseksi!! ;) Nauti sinä vaan raskaudestasi, ja tulevasta pienokaisesta, ja viis veisaa muitten puheista!! Kyllä ne puheet laimenevat ja vähenevät lapsen syntymän jälkeen!! Onnea vielä sylin täydeltä, ja tsemppiä!!

      • äiti jo itsekkin

        Äiti oli 35v saadessaan minut,penskana häpesin kun äiti oli vanha!Nyt hävettää että hävetti...


      • tuleva äiti
        äiti jo itsekkin kirjoitti:

        Äiti oli 35v saadessaan minut,penskana häpesin kun äiti oli vanha!Nyt hävettää että hävetti...

        meille yulee vauva lokakuussa.miehelleni ensinmäinen ja hän on silloin 46 vuotta.toiset ovat pappoja,mutTA me vanhempia.eli onnea ja nauti raskaudesta ja anna toisten miettiä.


    • AaKoo

      Minä olin sinuun verrattuna 'nuori', kun sain omani vähän yli 39 vuotiaana. Mulla oli upea raskaus, helppo synnytys ja rauhallinen vauva. Odotin ja sain lapseni yksin (isä ei pystynyt jatkamaan kanssamme). Kun minä pärjäsin niin hienosti yksin, niin kyllä te kahdestaan jaksatte, ei hätää!
      Minä olen ollut ihan tyytyväinen, kun sain lapseni nelikymppisenä. Minulla oli jo 'uraputki' takana, tilava oma asunto valmiina jne. Olin tyytyväisenä( ja olen vieläkin 7- vuoden jälkeen) kotona ja hoitelin vauvaani. Olin ennättänyt niin paljon mennä ja harrastaa, ettei enää ollut mitään tärkeää näkemättä tai kokematta. Nyt on ollut kiva lapsen kanssa käydä teatterissa, Puuhamaassa , opetella luistelemaan uudestaan ym. ym.
      Nykyään me vähän 'vanhemmatkin' naiset olemme hyvässä fyysisessä kunnossa ja pidämme huolta ulkonäöstämme niin, että sukupolvien välinen kuilu ei ole enää niin suuri kuin joskus aikaisemmin.
      En ole keksinyt mitään negatiivista puolta vielä omaan äitiyteeni. Varmasti lapsi häpeää minua jossain vaiheessa, mutta se on luonnollista ja kuuluu murrosikään lähes kaikilla, riippumatta vanhempien iästä.Yhden tutun poika häpesi taas nuorta äitiään...Äiti oli kuin nuoret mimmit, pitkä tukka, tiukat farkut, meikit yms.,poika ei kehdannut kulkea kadulla äitinsä seurassa!
      Tiedän muuten yhden pariskunnan, jossa äiti oli 48 v., kun sai kaksoset, ensimmäisensä!

      • nuoret nuoria

        yhtälailla näkee yli 40kymppisiä naisia,jotka yhtäkkiä alkavat leikkiä teiniä!Se jos mikä on kauhean näköistä.Yhtäkkiä minäkin muistan naapurista tälläisen tapauksen,iäkkäänä sai muksun ja sen kanssa kilvan yritti esittää nuorekasta-överiksi lyöden.

        Fakta harvan vanhemmat on lähelle eläkeikää kun ite olet teini!Se pistää hävettään ja eihän sua enää ole kun sua tarttis-olet jo kuopattu!


      • mitä tekstiä
        nuoret nuoria kirjoitti:

        yhtälailla näkee yli 40kymppisiä naisia,jotka yhtäkkiä alkavat leikkiä teiniä!Se jos mikä on kauhean näköistä.Yhtäkkiä minäkin muistan naapurista tälläisen tapauksen,iäkkäänä sai muksun ja sen kanssa kilvan yritti esittää nuorekasta-överiksi lyöden.

        Fakta harvan vanhemmat on lähelle eläkeikää kun ite olet teini!Se pistää hävettään ja eihän sua enää ole kun sua tarttis-olet jo kuopattu!

        No tulipas sinulta rumaa ja kypsymätöntä tekstiä. Koulukaverini vanhemmat aikoinaan olivat tosi vanhoja verrattuna muiden lasten vanhempiin. Ei haitannut. Hän oli onnellinen, menestyi koulussa ja aikuisena on pärjännyt elämässä hyvin. Aina iloinen ja tasapainoinen. Ainut mitä lapset puhuivat oli, että hänen isä ja äiti ovat melkein kuin oma mummu ja vaari, mutta sitä ei puhuttu pilkkamielessä vaan ihan vaan toteamuksena. Eli ei mitään hätää aloittajalla. Itsekin olen noin 40 v ja tuore äiti, tosin ei ensimmäinen lapsi mutta kumminkin.


    • Odottaja

      Heippa...
      Onnea paljon...ei äitiys ikää katso.
      Olen 44-vuotias ja odotan lasta 10 raskausviikkoa täynnä.Toivottavasti kaikki menee hyvin..toivotan sinulle onnellista odotusta..jätä toisten ihmisten puheet omaan arvoonsa ja nauti äitiydestä..

      • Onko uudempia juttuja vanhenpana äidiksi tulleita? Siis nyt vuonna 2016?


      • Tilkku73

        Minuakin kiinnostaisi :)


      • Äippä71

        Hei, sain esikoiseni viime vuoden (2015) puolella, 44-vuotiaana. En näe ongelmaa vanhemmalla iällä synnyttämiseen, raskausaika ja synnytys menivät hyvin varmaankin hyvän peruskunnon takia. En ole himo urheilija vaan ihan perus kävelylenkkejä tein jolloin sain myös ylimääräiset kilot karistettua. Se mihin kannattaa varautua on että yövalvomiset ovat rankkoja ja imettäminen vie hirveästi energiaa. Mutta kaikki on sen arvoista! Kotona olemista arvostaa ihan erilailla vanhemmalla iällä koska maailmaa ja työelämää on tullut nähtyä. Yksikään ei ole tullut arvostelemaan äitiyttäni...ainut joka jäi tavaamaan syntymävuotta oli epiduraalin antaja (mies). Kysykää jos jokin mieltä askarruttaa niin yritän parhaani mukaan vastata


      • Solja17

        Saan esikoisen 1/2017, silloin juuri 44-v. täyttäneenä... Kiinnostaisi muiden varttuneempien äitien kokemukset ja vertaistuki :)


      • child
        Solja17 kirjoitti:

        Saan esikoisen 1/2017, silloin juuri 44-v. täyttäneenä... Kiinnostaisi muiden varttuneempien äitien kokemukset ja vertaistuki :)

        Ihanaa...itse juuri täyttänyt 45-v. ja iltatähtikuume ollut nyt vuodenpäivät, ennestään 2 lasta, toinen jo täysi-ikäinen ja toinen kohta myös. Iltatähteä ei ole ikävä kyllä kuulunut....miten on sinulla raskaus edennyt ?


      • äiti-71
        child kirjoitti:

        Ihanaa...itse juuri täyttänyt 45-v. ja iltatähtikuume ollut nyt vuodenpäivät, ennestään 2 lasta, toinen jo täysi-ikäinen ja toinen kohta myös. Iltatähteä ei ole ikävä kyllä kuulunut....miten on sinulla raskaus edennyt ?

        Hei.Oletteko tarvinneet hedölmöittymiseen apua esim.hormonihoitoa.T:Äippä 45v joka ovuloi normisti joka kuukausi mutta lasta ei kuulu.


      • Child

        Hei,löytyisikö muita 40-46-v. synnyttäjiä ? Olisi kiva kuulla miten raskautenne edenneet?


    • Anni

      Kummityttömme äippä oli 46 ja ikkä 51 lapsen synnyttyä, hyvin ovat jaksaneet, apua eivät ole tarvinneet ja kaikki on mennyt todella loistavasti heillä. Kyllä te pärjäätte ja onnea odotukseen.Äläkä ikinä ajattele että olet mummoikäinen, olethan juuri tulossa äidiksi, käyttäydy sen tavoin äläkä mummon tavoin.

    • Pihla

      et sinä nyt ainakaan mummoiässä ole, ihan sopiva synnyttämään. Toivottavasti kaikki menee hyvin!

      • Taivas sentään

        vaihdevuosi/mummoikäinen!Kun lapsi perustaa perheen ehkä saman ikäisenä...missä mummo ja vaari on?Nehän oli mummo ja vaari-ikäisiä jo lapsen syntyes.

        Eikä väliä tietty myöhemmin ilmenevistä lapsen vammoista?juu,tehkää lapset vanhoina,jättäkää sairauksia perinnöksi,aika omahyväistä...kunhan sanotte että lapsi tuli.Pärjääkö se teidän auttamatta?Aika itsekästä,kaikki kehitysvammatkun ei näy heti!


      • äiti 78
        Taivas sentään kirjoitti:

        vaihdevuosi/mummoikäinen!Kun lapsi perustaa perheen ehkä saman ikäisenä...missä mummo ja vaari on?Nehän oli mummo ja vaari-ikäisiä jo lapsen syntyes.

        Eikä väliä tietty myöhemmin ilmenevistä lapsen vammoista?juu,tehkää lapset vanhoina,jättäkää sairauksia perinnöksi,aika omahyväistä...kunhan sanotte että lapsi tuli.Pärjääkö se teidän auttamatta?Aika itsekästä,kaikki kehitysvammatkun ei näy heti!

        Kehitysvammaisia lapsia tulee vain vanhemmille jotka ovat tekohetkellä "vanhoja"?

        Kyllä mä uskoisin että enemmän kehitysvammaisia lapsia tulee alkoholisteille ja narkkareille. Myös ihan terveille nuorille ihmisille syntyy lapsia, joilla ei ole kaikki kunnossa, ei niihin asioihin voi aina itse vaikuttaa.


      • .-.-
        äiti 78 kirjoitti:

        Kehitysvammaisia lapsia tulee vain vanhemmille jotka ovat tekohetkellä "vanhoja"?

        Kyllä mä uskoisin että enemmän kehitysvammaisia lapsia tulee alkoholisteille ja narkkareille. Myös ihan terveille nuorille ihmisille syntyy lapsia, joilla ei ole kaikki kunnossa, ei niihin asioihin voi aina itse vaikuttaa.

        riskit kasvaa iän myötä,sekin tiedetään.Iäkkäänä oot muutenkin ehtinyt myrkyttää itseäs pidempään...lääkkeet ym.tuliko katsottua eräs ohjelma menneltä lääkkeistä...


      • minni s
        .-.- kirjoitti:

        riskit kasvaa iän myötä,sekin tiedetään.Iäkkäänä oot muutenkin ehtinyt myrkyttää itseäs pidempään...lääkkeet ym.tuliko katsottua eräs ohjelma menneltä lääkkeistä...

        Turhaan täällä syyllistätte. Lapsi tulee kun on tullakseen. Onnellista odotusta ja iloista kevättä, kyllä te pärjäätte!

        Toivoo, nuori-äiti


      • nohhh
        minni s kirjoitti:

        Turhaan täällä syyllistätte. Lapsi tulee kun on tullakseen. Onnellista odotusta ja iloista kevättä, kyllä te pärjäätte!

        Toivoo, nuori-äiti

        ole syyllistämistä vaan ihan totta.Miksi pitää lapset jättää vanhoille päiville.Olisihan se varmasti kiva että ois omille lapsille vielä olemassa mummo ja pappa, mut eihän sellasia ole jos 50korvilla vasta lapsen tekee...


      • odottaja
        nohhh kirjoitti:

        ole syyllistämistä vaan ihan totta.Miksi pitää lapset jättää vanhoille päiville.Olisihan se varmasti kiva että ois omille lapsille vielä olemassa mummo ja pappa, mut eihän sellasia ole jos 50korvilla vasta lapsen tekee...

        Olen 44-vuotias odottaja...enkä tunne olevani mummo ikäinen..vielä on vuosia vaikka kuinka paljon,jos luoja suo..kerkiin ihan hyvin mummo ikään vielä 70-80 vuotiaana...kyllä se ääni kellossa muuttuu,kun tulet meitien ikään...eikä kehitysvammaisuus ikää katso,itselläni on kehitysvammainen tyttö,jonka sain ollessani 34-vuotias ihana lapsi...annetaan kaikkien kukkien kukkia ja nautitaan odotuksesta...kateellisia kyllä tässä maassa löytyy...Hyvää kevättä kaikille äideille ja isille...


      • äippä
        odottaja kirjoitti:

        Olen 44-vuotias odottaja...enkä tunne olevani mummo ikäinen..vielä on vuosia vaikka kuinka paljon,jos luoja suo..kerkiin ihan hyvin mummo ikään vielä 70-80 vuotiaana...kyllä se ääni kellossa muuttuu,kun tulet meitien ikään...eikä kehitysvammaisuus ikää katso,itselläni on kehitysvammainen tyttö,jonka sain ollessani 34-vuotias ihana lapsi...annetaan kaikkien kukkien kukkia ja nautitaan odotuksesta...kateellisia kyllä tässä maassa löytyy...Hyvää kevättä kaikille äideille ja isille...

        Ei kateudesta voi puhua tässä kohdin, tuskin kukaan kadehtii vammaisen lapsen vanhempaa.Eriäviä mielipiteitä tällä palstalla ei siis saa olla, vai kuinka?

        Teiniäitien palstalle, kuitenkin oikeutetusti tulevat nämä vanhemmat äidit tuomienkeleinä!?!

        Se mikä sopii toiselle,ei sovi toiselle.

        Turhaa kädenvääntöä siis.Onnekasta odotusta kaikille odottaville!Ja kaikille ihanaa kevättä!!!


      • odottaja
        äippä kirjoitti:

        Ei kateudesta voi puhua tässä kohdin, tuskin kukaan kadehtii vammaisen lapsen vanhempaa.Eriäviä mielipiteitä tällä palstalla ei siis saa olla, vai kuinka?

        Teiniäitien palstalle, kuitenkin oikeutetusti tulevat nämä vanhemmat äidit tuomienkeleinä!?!

        Se mikä sopii toiselle,ei sovi toiselle.

        Turhaa kädenvääntöä siis.Onnekasta odotusta kaikille odottaville!Ja kaikille ihanaa kevättä!!!

        hmm....taisit ymmärtää väärin,en tarkoittanut että ollaan kateellisia vammaisen lapsen vanhemmille...vaan että jos yli 40 vuotias on raskaana..niin kateellisia ihmisiä löytyy...ja totta kai saat sanoa eriävän mielipiteesi..kai se näitten palstojen tarkoitus onkin...ja mitä tulee teiniäitien palstalle kävin lukemassa siellä...ei mun mielestä 13-vuotias ole kypsä äidiksi..lapsihan se vielä on...huomaa miten pienet tytöt purkaa pahaoloaan siellä palstalla...missä on näitten lasten vanhemmat...eikös vanhemmpien pitäis kuunnella jos lapsella on paha olo...neuvoa,opastaa ja pitää huolta...itselläni on 12-vuotias enkä vois kuvitella et tää alkais seurustelemaan tai lapsen tekoa suunnittelee...annetaan lapselle lapsuus ja ollaan vaan äitejä ikään katsomatta....


      • Vierailija
        odottaja kirjoitti:

        hmm....taisit ymmärtää väärin,en tarkoittanut että ollaan kateellisia vammaisen lapsen vanhemmille...vaan että jos yli 40 vuotias on raskaana..niin kateellisia ihmisiä löytyy...ja totta kai saat sanoa eriävän mielipiteesi..kai se näitten palstojen tarkoitus onkin...ja mitä tulee teiniäitien palstalle kävin lukemassa siellä...ei mun mielestä 13-vuotias ole kypsä äidiksi..lapsihan se vielä on...huomaa miten pienet tytöt purkaa pahaoloaan siellä palstalla...missä on näitten lasten vanhemmat...eikös vanhemmpien pitäis kuunnella jos lapsella on paha olo...neuvoa,opastaa ja pitää huolta...itselläni on 12-vuotias enkä vois kuvitella et tää alkais seurustelemaan tai lapsen tekoa suunnittelee...annetaan lapselle lapsuus ja ollaan vaan äitejä ikään katsomatta....

        Minäpä tiedän niistä vanhemmista, nehän on tietty nukahtaneet kiikkutuoliin luulen ma...ei vain vitsivitsi,ihmetellen suurest näitä palstan juttuja...nyt esim. tämä kateudesta mainitseminen.

        Ymmärrykseni mukaan 40 raskaus ei ole kadehdittava, monestakin syystä-ei vain mahd.vaurioiden vuoksi.Syitä on paljon.

        Teinien palstalla liikkuu selvästi provoilijoita,en ihmettelisi vaikka ne olisi niitä tietoviisaita vanhempia naisia.


      • tällekin
        Vierailija kirjoitti:

        Minäpä tiedän niistä vanhemmista, nehän on tietty nukahtaneet kiikkutuoliin luulen ma...ei vain vitsivitsi,ihmetellen suurest näitä palstan juttuja...nyt esim. tämä kateudesta mainitseminen.

        Ymmärrykseni mukaan 40 raskaus ei ole kadehdittava, monestakin syystä-ei vain mahd.vaurioiden vuoksi.Syitä on paljon.

        Teinien palstalla liikkuu selvästi provoilijoita,en ihmettelisi vaikka ne olisi niitä tietoviisaita vanhempia naisia.

        ketjulle, suunnittelen tekeväni lapsen ja olen kohta 46 vuotias. kysyisinkin miten odotuksenne meni....vai vieläkö käytte täällä.


      • ehkä muille
        odottaja kirjoitti:

        hmm....taisit ymmärtää väärin,en tarkoittanut että ollaan kateellisia vammaisen lapsen vanhemmille...vaan että jos yli 40 vuotias on raskaana..niin kateellisia ihmisiä löytyy...ja totta kai saat sanoa eriävän mielipiteesi..kai se näitten palstojen tarkoitus onkin...ja mitä tulee teiniäitien palstalle kävin lukemassa siellä...ei mun mielestä 13-vuotias ole kypsä äidiksi..lapsihan se vielä on...huomaa miten pienet tytöt purkaa pahaoloaan siellä palstalla...missä on näitten lasten vanhemmat...eikös vanhemmpien pitäis kuunnella jos lapsella on paha olo...neuvoa,opastaa ja pitää huolta...itselläni on 12-vuotias enkä vois kuvitella et tää alkais seurustelemaan tai lapsen tekoa suunnittelee...annetaan lapselle lapsuus ja ollaan vaan äitejä ikään katsomatta....

        Mun henkilökohtainen painajainen olisi että tulisin vielä 40 raskaaksi. Mutta en silti kammoksu nelikymppisiä odottajia, hienoa minusta jos saa lapsen jota on ehkä koko elämänsä toivonut. Surullistahan se on jos joutuu elämänsä tahattomasti lapsettomana viettämään..
        Itse sain esikoiseni 22-vuotiaana, joten siistä syystä en halua enää "vanhana" äidiksi. En halua koko aikuisikääni hoitaa pieniä lapsia. Eri asia tietysti olisi jos ei neljänkympin korvilla vielä lasta olisi. Ehkä sitten lapsen teko siinä iässä houkuttelisi.


      • iästä huolimatta..
        Taivas sentään kirjoitti:

        vaihdevuosi/mummoikäinen!Kun lapsi perustaa perheen ehkä saman ikäisenä...missä mummo ja vaari on?Nehän oli mummo ja vaari-ikäisiä jo lapsen syntyes.

        Eikä väliä tietty myöhemmin ilmenevistä lapsen vammoista?juu,tehkää lapset vanhoina,jättäkää sairauksia perinnöksi,aika omahyväistä...kunhan sanotte että lapsi tuli.Pärjääkö se teidän auttamatta?Aika itsekästä,kaikki kehitysvammatkun ei näy heti!

        Jos nainen on LUOTU nuoreksi äidiksi, niin miksi nuo MENKAT ei lopu jo 30v ollessa????? Eikös ole aika luonnotonta, että menkat vaan jatkuu ja jatkuu, mutta vanhemmassa iässä ei saa lapsia tehdä???
        Eiköhän luonto hoida sen asian itse ettei nainen tule liian vanhana raskaaksi..


      • hyvänilmanlintu
        Taivas sentään kirjoitti:

        vaihdevuosi/mummoikäinen!Kun lapsi perustaa perheen ehkä saman ikäisenä...missä mummo ja vaari on?Nehän oli mummo ja vaari-ikäisiä jo lapsen syntyes.

        Eikä väliä tietty myöhemmin ilmenevistä lapsen vammoista?juu,tehkää lapset vanhoina,jättäkää sairauksia perinnöksi,aika omahyväistä...kunhan sanotte että lapsi tuli.Pärjääkö se teidän auttamatta?Aika itsekästä,kaikki kehitysvammatkun ei näy heti!

        oikea pahanilmanlintu olet! Mihin sattuu?


      • sairaanhoitajaäiti
        iästä huolimatta.. kirjoitti:

        Jos nainen on LUOTU nuoreksi äidiksi, niin miksi nuo MENKAT ei lopu jo 30v ollessa????? Eikös ole aika luonnotonta, että menkat vaan jatkuu ja jatkuu, mutta vanhemmassa iässä ei saa lapsia tehdä???
        Eiköhän luonto hoida sen asian itse ettei nainen tule liian vanhana raskaaksi..

        No ei luonto hoida sitäkään, ettei voisi liian NUORENA tulla raskaaksi...!
        Itselläni on vanha äiti, sai minut ollessaan 43v ja olen ainoa lapsi. Olen nyt 36 vuotias, omat lapseni ovat 13v, 10v, 8v ja 5 v. Nyt kun omat lapseni ovat pieniä, niin kaipaisin elämäämme mummoa, joka voisi olla osallisena elämässämme ja apunakin tarpeen tullen, niinkuin monessa ystäväperheessämme on, mutta sen sijaan minun pitäisi lasteni lisäksi ehtiä huolehtimaan äidistäni. Huono omatunto vaivaa, kun melko pienelläkin avulla äiti olisi voinut jatkaa asumista kotona, mutta kun säännölliseen apuun minulla ei ollut aikaa eikä energiaa, niin hänen oli pakko muuttaa laitokseen.
        En ikinä tekisi vanhana lapsia, mutta tämä on vain minun omakohtainen kokemukseni ja mielipiteeni.


      • äidiksi 37vuotiaana
        nohhh kirjoitti:

        ole syyllistämistä vaan ihan totta.Miksi pitää lapset jättää vanhoille päiville.Olisihan se varmasti kiva että ois omille lapsille vielä olemassa mummo ja pappa, mut eihän sellasia ole jos 50korvilla vasta lapsen tekee...

        miten se lapsi tehdään ihan yksin? Toiset löytävät sen vanhemmaksi sopivan puolison myöhmmin kuin toiset.
        Minun isäni on 80 ja ihan hyvissä voimissa vielä Eli ei kaikki ihmiset vanhene ja "rapistu"samalla tavalla. Ja vaikka vanhemmat olisi nuoria,ei se takaa etä isovanhempia silti olisi. Kuka vaan voi sairastua ylättävän nuorena.
        Ei se elämä ole niin yksinkertaista kun sitä nuorena luulee;))


      • tuplamammmma
        iästä huolimatta.. kirjoitti:

        Jos nainen on LUOTU nuoreksi äidiksi, niin miksi nuo MENKAT ei lopu jo 30v ollessa????? Eikös ole aika luonnotonta, että menkat vaan jatkuu ja jatkuu, mutta vanhemmassa iässä ei saa lapsia tehdä???
        Eiköhän luonto hoida sen asian itse ettei nainen tule liian vanhana raskaaksi..

        Jos menkkujen perusteella katsotaan lapsentekoikä niin minä olisin saanu alottaa jo 11 vuotiaana... Että eiköhän se ole menkkuikä ole kuitenkin ihan turha arviointikohde kun ajatellaan lapsen saantia...


      • jotain tolkkua
        iästä huolimatta.. kirjoitti:

        Jos nainen on LUOTU nuoreksi äidiksi, niin miksi nuo MENKAT ei lopu jo 30v ollessa????? Eikös ole aika luonnotonta, että menkat vaan jatkuu ja jatkuu, mutta vanhemmassa iässä ei saa lapsia tehdä???
        Eiköhän luonto hoida sen asian itse ettei nainen tule liian vanhana raskaaksi..

        "Jos nainen on LUOTU nuoreksi äidiksi, niin miksi nuo MENKAT ei lopu jo 30v ollessa"

        Siksi, että ensimmäistä kertaa ihmiskunnan historiassa ihminen elää näin vanhaksi. Siis länsimaissa. Jos keskimääräinen elinikä on ollut tähän asti neljäkymmentä vuotta, kuten vieläkin joissakin kulttuureissa.

        Luonto tosiaan hoiti ihmisen pois päiviltä, ennen kuin kerkisi lisääntymään liian vanhana. Siten geenitkin pysyi hyvinä, kun vain vahvat ja terveet selvisivät. Näin se vaan yksinkertaisesti on. Ravinto, taudit ja luonnonolot pitivät huolta, että lusikka lensi nurkkaan ajoissa. Jos joku eli liian vanhaksi ja kävi yhteisölle rasitteeksi, hänet pukattiin pulkalla vuorenrinnettä alas tai laitettiin jäälautalle kellumaan. Nykyihminen elää liian vanhaksi kehittyneen terveydenhuollon, hormonien ja hyvän ravinnon takia, edelleen siis länsimaissa. Jos mentäisiin entiseen malliin luonnollisella tavalla niin vanhusten ja keskosten sekä vammaisten hoito pitäisi lopettaa. Sitten saataisiin vanhukset pois lisääntymästäkin. Heidän jälkeläistensä geeniperimä on huonoa sekä iäkkään äidin että isän puolelta.


      • Mamma39
        Taivas sentään kirjoitti:

        vaihdevuosi/mummoikäinen!Kun lapsi perustaa perheen ehkä saman ikäisenä...missä mummo ja vaari on?Nehän oli mummo ja vaari-ikäisiä jo lapsen syntyes.

        Eikä väliä tietty myöhemmin ilmenevistä lapsen vammoista?juu,tehkää lapset vanhoina,jättäkää sairauksia perinnöksi,aika omahyväistä...kunhan sanotte että lapsi tuli.Pärjääkö se teidän auttamatta?Aika itsekästä,kaikki kehitysvammatkun ei näy heti!

        Mutta sen verran huolestunut olin tuosta väitteestä, että äidin ikä lisää lapsen kehityshäiriöitä, että tutkin asiaa ja keräsin valtavat määrän aihetta käsittelevää kirjallisuuttakin. Jäin siihen käsitykseen, että lähinnä vain Downin syndrooman todennäköisyys kasvaa äidin iän myötä. Downiahan ahkerasti seulotaan. Itse asiassa monen kehityshäiriön riski on suuri silloin kun äiti on hyvin nuori.

        Ikä ei ilmeisesti erityisen paljon lisää lapsen kehityshäiriön riskiä, mutta usein iäkäs äiti on ylipainoisempi ja/tai huonokuntoisempi kuin nuoremmat äidit, joten siitä riskiä kyllä tulee. Raskaus voi olla hankalampi ja synnytksessäkin voi olla ongelmia. Mutta terveys on toisaalta asia, johon nainen voi itse vaikuttaa ainakin osaltaan.

        Odottava äiti haluaa lapselleen parasta ja tuntee aina pelkoa ja syyllisyyttä. Raukkamaisuutta on monta lajia, mutta yksi eniten inhoamistani lajeista on tuo, jossa pelotellaan muutenkin herkässä tilassa olevia ihmisiä. Varsinkin, jos pelottelut ovat kaiken lisäksi sangen turhia.


      • yhmg
        jotain tolkkua kirjoitti:

        "Jos nainen on LUOTU nuoreksi äidiksi, niin miksi nuo MENKAT ei lopu jo 30v ollessa"

        Siksi, että ensimmäistä kertaa ihmiskunnan historiassa ihminen elää näin vanhaksi. Siis länsimaissa. Jos keskimääräinen elinikä on ollut tähän asti neljäkymmentä vuotta, kuten vieläkin joissakin kulttuureissa.

        Luonto tosiaan hoiti ihmisen pois päiviltä, ennen kuin kerkisi lisääntymään liian vanhana. Siten geenitkin pysyi hyvinä, kun vain vahvat ja terveet selvisivät. Näin se vaan yksinkertaisesti on. Ravinto, taudit ja luonnonolot pitivät huolta, että lusikka lensi nurkkaan ajoissa. Jos joku eli liian vanhaksi ja kävi yhteisölle rasitteeksi, hänet pukattiin pulkalla vuorenrinnettä alas tai laitettiin jäälautalle kellumaan. Nykyihminen elää liian vanhaksi kehittyneen terveydenhuollon, hormonien ja hyvän ravinnon takia, edelleen siis länsimaissa. Jos mentäisiin entiseen malliin luonnollisella tavalla niin vanhusten ja keskosten sekä vammaisten hoito pitäisi lopettaa. Sitten saataisiin vanhukset pois lisääntymästäkin. Heidän jälkeläistensä geeniperimä on huonoa sekä iäkkään äidin että isän puolelta.

        "ensimmäistä kertaa ihmiskunnan historiassa ihminen elää näin vanhaksi. Siis länsimaissa. Jos keskimääräinen elinikä on ollut tähän asti neljäkymmentä vuotta, kuten vieläkin joissakin kulttuureissa. "

        Tässä luvussa ei ole häivytetty suuren lapsikuolleisuuden vaikutusta, myös monet taudit, ovat vieneet nuorena, mutta ihmiset jotka ohittivat nämä vaaranpaikat vahingoittumattomina elivät kyllä pidempään kuin nelikymppisiksi ja saivat lapsia vielä sen ikäisinä...


      • Vanhako?
        odottaja kirjoitti:

        hmm....taisit ymmärtää väärin,en tarkoittanut että ollaan kateellisia vammaisen lapsen vanhemmille...vaan että jos yli 40 vuotias on raskaana..niin kateellisia ihmisiä löytyy...ja totta kai saat sanoa eriävän mielipiteesi..kai se näitten palstojen tarkoitus onkin...ja mitä tulee teiniäitien palstalle kävin lukemassa siellä...ei mun mielestä 13-vuotias ole kypsä äidiksi..lapsihan se vielä on...huomaa miten pienet tytöt purkaa pahaoloaan siellä palstalla...missä on näitten lasten vanhemmat...eikös vanhemmpien pitäis kuunnella jos lapsella on paha olo...neuvoa,opastaa ja pitää huolta...itselläni on 12-vuotias enkä vois kuvitella et tää alkais seurustelemaan tai lapsen tekoa suunnittelee...annetaan lapselle lapsuus ja ollaan vaan äitejä ikään katsomatta....

        Enpä tiedä mihin kategoriaan itseni laskisin, sain ensimmäisen lapseni juuri 17v täyttäneenä, toisen parikymppisenä. Mutta elämä kuljettaa, elän uuden kumppanin kanssa, jolla ei ole lapsia. Nyt olemme parisen vuotta yrittäneet, tuloksetta. Olen nyt melkein 43 vuotias, enkä tunne itseäni lainkaan liian vanhaksi. Muille sen sijaan asia tuntuu tuottavan harmaita hiuksia. Joka kuukausi toivot, että jospa nyt, mutta ei kun ei. Tiedä sitten, onko kenties miehelläni jotain ongelmia, minä kun olen tullut molemmilla kerroilla helposti raskaaksi. Ikää vaan on kertynyt, hedelmällisyyshän laskee naisilla jo 35 ikävuoden jälkeen ja 40 jälkeen tosi roimasti. Toivon vielä saavani käärön syliini, tuntuu että nyt osaisi vielä enemmän arvostaa vauva-aikaa ja lapsuutta. Kyllä joka iltarukouksessa on paikka pikkuiselle jota toivomme!!!
        Oikein hyvää joulun odotusta kaikille ja onnea te, joilla on tärpännyt iästä huolimatta!!!


      • sannileena
        sairaanhoitajaäiti kirjoitti:

        No ei luonto hoida sitäkään, ettei voisi liian NUORENA tulla raskaaksi...!
        Itselläni on vanha äiti, sai minut ollessaan 43v ja olen ainoa lapsi. Olen nyt 36 vuotias, omat lapseni ovat 13v, 10v, 8v ja 5 v. Nyt kun omat lapseni ovat pieniä, niin kaipaisin elämäämme mummoa, joka voisi olla osallisena elämässämme ja apunakin tarpeen tullen, niinkuin monessa ystäväperheessämme on, mutta sen sijaan minun pitäisi lasteni lisäksi ehtiä huolehtimaan äidistäni. Huono omatunto vaivaa, kun melko pienelläkin avulla äiti olisi voinut jatkaa asumista kotona, mutta kun säännölliseen apuun minulla ei ollut aikaa eikä energiaa, niin hänen oli pakko muuttaa laitokseen.
        En ikinä tekisi vanhana lapsia, mutta tämä on vain minun omakohtainen kokemukseni ja mielipiteeni.

        Olen täsmälleen samaa mieltä. Kauhistuttaa lukea kuinka moni itsekäs ihminen suunnittelee vielä lapsen tekoa yli 40.


      • älä viitsi selittää
        äiti 78 kirjoitti:

        Kehitysvammaisia lapsia tulee vain vanhemmille jotka ovat tekohetkellä "vanhoja"?

        Kyllä mä uskoisin että enemmän kehitysvammaisia lapsia tulee alkoholisteille ja narkkareille. Myös ihan terveille nuorille ihmisille syntyy lapsia, joilla ei ole kaikki kunnossa, ei niihin asioihin voi aina itse vaikuttaa.

        No senkö vuoksi pitäisi vääntää lapsia vanhana että ei "tule niin paljon kehityshäiriöitä kuin narkkareille"! Ohhoh... jokainen riski lapsen terveydelle on vääryys. Tosiasia on se että vanhemmalla iällä riskit kasvaa, se on tutkittu.


      • 18+10
        sairaanhoitajaäiti kirjoitti:

        No ei luonto hoida sitäkään, ettei voisi liian NUORENA tulla raskaaksi...!
        Itselläni on vanha äiti, sai minut ollessaan 43v ja olen ainoa lapsi. Olen nyt 36 vuotias, omat lapseni ovat 13v, 10v, 8v ja 5 v. Nyt kun omat lapseni ovat pieniä, niin kaipaisin elämäämme mummoa, joka voisi olla osallisena elämässämme ja apunakin tarpeen tullen, niinkuin monessa ystäväperheessämme on, mutta sen sijaan minun pitäisi lasteni lisäksi ehtiä huolehtimaan äidistäni. Huono omatunto vaivaa, kun melko pienelläkin avulla äiti olisi voinut jatkaa asumista kotona, mutta kun säännölliseen apuun minulla ei ollut aikaa eikä energiaa, niin hänen oli pakko muuttaa laitokseen.
        En ikinä tekisi vanhana lapsia, mutta tämä on vain minun omakohtainen kokemukseni ja mielipiteeni.

        Sairaanhoitajaäidin kirjotus oli melkein täsmällisesti kuin oma elämäni tällä hetkellä. Olen 31-vuotias ja lapset ovat 2- ja 4- vuotiaat. Äitini oli 44 minut saadessaan ja nyt siis 75-vuotias. Muutti kuopuksen syntymän aikoihin palvelutaloon asumaan, koska en enää jaksanut huolehtia äidistäni. Laitoin elämässä lapset etusijalle ja äidin laitokseen näin karkeasti sanottuna. Asuu siis ns. yksin vielä, mutta kotipalvelun tytöt käyvät kerran päivässä siellä.
        Lapsuudesta muistan kuinka äitini aina sanoi olevansa vanhus, eikä koskaan osallistunut mihinkään sellaisiin toimiin, mihin muiden lasten vanhemmat osallistuivat. Oli kuulemma liian vanha ja raihnainen.
        Näin ei tietenkään tarvitse olla kaikkien kohdalla. Jos viittäkymppiä lähestyvä nainen on todella hyväkuntoinen, reipas, pitää huolta itsestään ja liikkuu, niin mikä ettei hänestä voi tulla ihan kelpo äiti. Omista asenteista se riippuu varmasti paljon. Eihän 75-vuotiaskaan ole vielä niin vanha että pitäisi laitoksessa olla ikänsä puolesta, mutta jos ei ikinä eläessään ole minkäänlaista liikuntaa harrastanut, eikä yhtään huolehtinut terveellisestä syömisestä (alkoa tai tupakkaa äitini ei ole koskaan käyttänyt) niin totta kai kunto ja terveys rapistuu huomattavasti nopeammin.
        Tottakai "mummoäidit" herättävät monenlaisia tunteita ihmisissä, aivan kuten teiniäiditkin. Onko 14-vuotiaasta äidiksi, kykeneekö huolehtimaan lapsestaan? Samaa voi kysyä 46-vuotiaasta. Molemmissa ääripäissä on puolensa ja haittansa. Helpoimmalla tietysti pääsee sekä äiti että lapsi kun lapset hankkii 28-32 vuotiaana. Elämä vain ei aina ole niin mustavalkoista.

        Meillä on kolmas lapsi nyt yrityksessä ja sitten piuhat poikki. En halua itse lapsia enää vanhana, pelokkeena oma äitini. Mutta jokainen tekee niin kuin itsestä parhaalta tuntuu ja minkä katsoo olevan lapselle parasta.


      • niinuliiii
        18+10 kirjoitti:

        Sairaanhoitajaäidin kirjotus oli melkein täsmällisesti kuin oma elämäni tällä hetkellä. Olen 31-vuotias ja lapset ovat 2- ja 4- vuotiaat. Äitini oli 44 minut saadessaan ja nyt siis 75-vuotias. Muutti kuopuksen syntymän aikoihin palvelutaloon asumaan, koska en enää jaksanut huolehtia äidistäni. Laitoin elämässä lapset etusijalle ja äidin laitokseen näin karkeasti sanottuna. Asuu siis ns. yksin vielä, mutta kotipalvelun tytöt käyvät kerran päivässä siellä.
        Lapsuudesta muistan kuinka äitini aina sanoi olevansa vanhus, eikä koskaan osallistunut mihinkään sellaisiin toimiin, mihin muiden lasten vanhemmat osallistuivat. Oli kuulemma liian vanha ja raihnainen.
        Näin ei tietenkään tarvitse olla kaikkien kohdalla. Jos viittäkymppiä lähestyvä nainen on todella hyväkuntoinen, reipas, pitää huolta itsestään ja liikkuu, niin mikä ettei hänestä voi tulla ihan kelpo äiti. Omista asenteista se riippuu varmasti paljon. Eihän 75-vuotiaskaan ole vielä niin vanha että pitäisi laitoksessa olla ikänsä puolesta, mutta jos ei ikinä eläessään ole minkäänlaista liikuntaa harrastanut, eikä yhtään huolehtinut terveellisestä syömisestä (alkoa tai tupakkaa äitini ei ole koskaan käyttänyt) niin totta kai kunto ja terveys rapistuu huomattavasti nopeammin.
        Tottakai "mummoäidit" herättävät monenlaisia tunteita ihmisissä, aivan kuten teiniäiditkin. Onko 14-vuotiaasta äidiksi, kykeneekö huolehtimaan lapsestaan? Samaa voi kysyä 46-vuotiaasta. Molemmissa ääripäissä on puolensa ja haittansa. Helpoimmalla tietysti pääsee sekä äiti että lapsi kun lapset hankkii 28-32 vuotiaana. Elämä vain ei aina ole niin mustavalkoista.

        Meillä on kolmas lapsi nyt yrityksessä ja sitten piuhat poikki. En halua itse lapsia enää vanhana, pelokkeena oma äitini. Mutta jokainen tekee niin kuin itsestä parhaalta tuntuu ja minkä katsoo olevan lapselle parasta.

        Hei 18 1!
        Minulla aivan samoja kokemuksia äidistäni, joka sai minut 42-vuotiaana, itse olen nyt 21-vuotias. Olisi kiva vaihaa tarinoita. Jos vielä täällä päin liikuskelet niin, s-posteja vaihdella :)

        Mukavaa alkavaa syksyä kaikille!


      • edellinen
        niinuliiii kirjoitti:

        Hei 18 1!
        Minulla aivan samoja kokemuksia äidistäni, joka sai minut 42-vuotiaana, itse olen nyt 21-vuotias. Olisi kiva vaihaa tarinoita. Jos vielä täällä päin liikuskelet niin, s-posteja vaihdella :)

        Mukavaa alkavaa syksyä kaikille!

        Pieniä kirjoitusvirheitä, pahoittelen :) eli s-posteja olisi mukava vaihdella :)


      • mummo
        18+10 kirjoitti:

        Sairaanhoitajaäidin kirjotus oli melkein täsmällisesti kuin oma elämäni tällä hetkellä. Olen 31-vuotias ja lapset ovat 2- ja 4- vuotiaat. Äitini oli 44 minut saadessaan ja nyt siis 75-vuotias. Muutti kuopuksen syntymän aikoihin palvelutaloon asumaan, koska en enää jaksanut huolehtia äidistäni. Laitoin elämässä lapset etusijalle ja äidin laitokseen näin karkeasti sanottuna. Asuu siis ns. yksin vielä, mutta kotipalvelun tytöt käyvät kerran päivässä siellä.
        Lapsuudesta muistan kuinka äitini aina sanoi olevansa vanhus, eikä koskaan osallistunut mihinkään sellaisiin toimiin, mihin muiden lasten vanhemmat osallistuivat. Oli kuulemma liian vanha ja raihnainen.
        Näin ei tietenkään tarvitse olla kaikkien kohdalla. Jos viittäkymppiä lähestyvä nainen on todella hyväkuntoinen, reipas, pitää huolta itsestään ja liikkuu, niin mikä ettei hänestä voi tulla ihan kelpo äiti. Omista asenteista se riippuu varmasti paljon. Eihän 75-vuotiaskaan ole vielä niin vanha että pitäisi laitoksessa olla ikänsä puolesta, mutta jos ei ikinä eläessään ole minkäänlaista liikuntaa harrastanut, eikä yhtään huolehtinut terveellisestä syömisestä (alkoa tai tupakkaa äitini ei ole koskaan käyttänyt) niin totta kai kunto ja terveys rapistuu huomattavasti nopeammin.
        Tottakai "mummoäidit" herättävät monenlaisia tunteita ihmisissä, aivan kuten teiniäiditkin. Onko 14-vuotiaasta äidiksi, kykeneekö huolehtimaan lapsestaan? Samaa voi kysyä 46-vuotiaasta. Molemmissa ääripäissä on puolensa ja haittansa. Helpoimmalla tietysti pääsee sekä äiti että lapsi kun lapset hankkii 28-32 vuotiaana. Elämä vain ei aina ole niin mustavalkoista.

        Meillä on kolmas lapsi nyt yrityksessä ja sitten piuhat poikki. En halua itse lapsia enää vanhana, pelokkeena oma äitini. Mutta jokainen tekee niin kuin itsestä parhaalta tuntuu ja minkä katsoo olevan lapselle parasta.

        Ei sitä äitiä/mummoa välttämättä ole, oli lapset tehty minkä ikäisenä hyvänsä :( Minun isänii kuoli 51 vuotiaana sairaskohtaukseen, vanhin lapseni oli silloin 3v. Äitini kuoli neljä vuotta myöhemmin, sairauskohtaukseen, 51 vuotiaana, minulla oli silloin jo kolme lasta nuorin 4kk Ei ole mummoa, ei vaaria ollut. Nyt olen 47v. Olen neljän lapsen mummo :) Mies joka on jonkinverran nuorempi, lapseton, suunnitellaan yhteistä lasta :)


      • 50-vuotiaita äitejä
        Taivas sentään kirjoitti:

        vaihdevuosi/mummoikäinen!Kun lapsi perustaa perheen ehkä saman ikäisenä...missä mummo ja vaari on?Nehän oli mummo ja vaari-ikäisiä jo lapsen syntyes.

        Eikä väliä tietty myöhemmin ilmenevistä lapsen vammoista?juu,tehkää lapset vanhoina,jättäkää sairauksia perinnöksi,aika omahyväistä...kunhan sanotte että lapsi tuli.Pärjääkö se teidän auttamatta?Aika itsekästä,kaikki kehitysvammatkun ei näy heti!

        56-vuotias on vanhin Suomessa synnyttänyt nainen ja lapsi oli saanut luomusti alkunsa.

        Mikäli naisella munasarjat vielä toimivat hyvin 50-vuotiaana, hän todennäköisesti elää hyvin vanhaksi. Vanhimmat ihmiset ovat yli 110-vuotiaita.

        Munasarjojen toiminnan hiipuminen johtuu geeneistä ja elintavoista. Joillakin naisilla vaihdevuodet alkavat alle 30-vuotiaana, joillakin 30 vuotta myöhemmin. Munasarjojen toiminta kertoo siis naisen elimistön tilasta. Nuorellakin naisella voi olla vastaavasti "vanhuksen" munasarjat. Munasarjojen ikä ei välttämättä näy kasvoista mitenkään.

        Luomusti raskaaksi tulevat 50-vuotiaat ovat siis yleensä hyvin nuorekkaita kropaltaan ja mieleltään. He pystyvät hoitamaan lapsensa aikuisiksi ja usein pystyvät vielä auttamaan lastenlastensakin hoidossa. 50-kymppisellä kun voi olla vielä 60 vuotta elinaikaa jäljellä.


      • pitkäikäinen suku.
        50-vuotiaita äitejä kirjoitti:

        56-vuotias on vanhin Suomessa synnyttänyt nainen ja lapsi oli saanut luomusti alkunsa.

        Mikäli naisella munasarjat vielä toimivat hyvin 50-vuotiaana, hän todennäköisesti elää hyvin vanhaksi. Vanhimmat ihmiset ovat yli 110-vuotiaita.

        Munasarjojen toiminnan hiipuminen johtuu geeneistä ja elintavoista. Joillakin naisilla vaihdevuodet alkavat alle 30-vuotiaana, joillakin 30 vuotta myöhemmin. Munasarjojen toiminta kertoo siis naisen elimistön tilasta. Nuorellakin naisella voi olla vastaavasti "vanhuksen" munasarjat. Munasarjojen ikä ei välttämättä näy kasvoista mitenkään.

        Luomusti raskaaksi tulevat 50-vuotiaat ovat siis yleensä hyvin nuorekkaita kropaltaan ja mieleltään. He pystyvät hoitamaan lapsensa aikuisiksi ja usein pystyvät vielä auttamaan lastenlastensakin hoidossa. 50-kymppisellä kun voi olla vielä 60 vuotta elinaikaa jäljellä.

        Taas näitä höpö,höpö juttuja Minun äitini on nyt terhakka 85v ja hänen menopaussi alko jo 46v samoin mummoni joka eli 95v ja sydäninfarttiin kuoli omassa kodissaan ja myös äidin siskot ovat nyt 87 ja 89 ja ovat terveitä omillaan eläviä ihmisiä ja tietojen mukaan kaikkien menopaussit on alkanut alle 50v.
        Kaikki on perimästä kiinni ja hyvistä geeneistä sekä hyvistä ja terveellisistä elämäntavoista .


      • Mikä on pointtisi?
        pitkäikäinen suku. kirjoitti:

        Taas näitä höpö,höpö juttuja Minun äitini on nyt terhakka 85v ja hänen menopaussi alko jo 46v samoin mummoni joka eli 95v ja sydäninfarttiin kuoli omassa kodissaan ja myös äidin siskot ovat nyt 87 ja 89 ja ovat terveitä omillaan eläviä ihmisiä ja tietojen mukaan kaikkien menopaussit on alkanut alle 50v.
        Kaikki on perimästä kiinni ja hyvistä geeneistä sekä hyvistä ja terveellisistä elämäntavoista .

        85-vuotta ei ole mikään erityisen vanha. 95- vuotiaskaan ei ole mitenkään poikkeuksellisen vanha.

        Naisten keskiverto menopaussi-ikä on 51-vuotta, joten jos menopaussi alkaa 5 vuotta aikaisemmin, sekään ei ole mitenkään erityistä.

        Joillakin naisilla kuukautiset voivat jatkua vielä yli 60-vuotiainakin. Se on jo poikkeuksellista ja ennustaa hyvin pitkää ikää.

        Omassa suvussanikin on paljon yli 80-vuotiaita ihmisiä. Kaikki elävät omillaan ja ovat hyvin älykkäitä ja auttavat lapsiaan esimerkiksi maataloustöissä.

        En oikein ymmärrä kirjoituksesi pointtia?


      • Munasarjoissa kello
        pitkäikäinen suku. kirjoitti:

        Taas näitä höpö,höpö juttuja Minun äitini on nyt terhakka 85v ja hänen menopaussi alko jo 46v samoin mummoni joka eli 95v ja sydäninfarttiin kuoli omassa kodissaan ja myös äidin siskot ovat nyt 87 ja 89 ja ovat terveitä omillaan eläviä ihmisiä ja tietojen mukaan kaikkien menopaussit on alkanut alle 50v.
        Kaikki on perimästä kiinni ja hyvistä geeneistä sekä hyvistä ja terveellisistä elämäntavoista .

        Joillakin naisilla alkavat vaihdevuodet hyvin nuorena, jopa alle 30-vuotiaana. Heille aloitetaan aina estrogeenikorvaushoito, sillä ilman sitä he sairastuisivat sydän- ja verenkiertoelimistön sairauksiin hyvin nuorella iällä. Heidän elinikänsä jäisi ilman keinotekoista lääkehoitoa todennäköisesti hyvin lyhyeksi. Siksi on erittäin hyvä asia, että nykyään on saatavilla keinotekoista estrogeenihormonia purkista.

        Naisen munasarjoista erittyvä estrogeeni estää ateroskleroosin kehittymisen verisuoniin ja estrogeeni pitää elimistön muutenkin nuorekkaana ja vitaalina raskautta varten. Vaihdevuosien jälkeen munasarjat eivät enää eritä estrogeeniä eli luonto kertoo naiselle mummovuosien alkaneen.


      • ei raskaaksi
        Munasarjoissa kello kirjoitti:

        Joillakin naisilla alkavat vaihdevuodet hyvin nuorena, jopa alle 30-vuotiaana. Heille aloitetaan aina estrogeenikorvaushoito, sillä ilman sitä he sairastuisivat sydän- ja verenkiertoelimistön sairauksiin hyvin nuorella iällä. Heidän elinikänsä jäisi ilman keinotekoista lääkehoitoa todennäköisesti hyvin lyhyeksi. Siksi on erittäin hyvä asia, että nykyään on saatavilla keinotekoista estrogeenihormonia purkista.

        Naisen munasarjoista erittyvä estrogeeni estää ateroskleroosin kehittymisen verisuoniin ja estrogeeni pitää elimistön muutenkin nuorekkaana ja vitaalina raskautta varten. Vaihdevuosien jälkeen munasarjat eivät enää eritä estrogeeniä eli luonto kertoo naiselle mummovuosien alkaneen.

        Se että 50-vuotiaalla naisella on kuukautiset ei tarkoita sitä, että hän voi automaattisesti tulla raskaaksi.

        Useimmilla 50-vuotiailla ovat munasolut jo menneet niin huonoiksi, että follikkeleita ei kehity tai vaikka kehittyisikin, niin munasolu ei välttämättä enää hedelmöity.

        Hyvin harva 50-vuotias voi tulla spontaanisti raskaaksi vaikka olisi kuukautiset.


      • vanhushoitaja
        Mikä on pointtisi? kirjoitti:

        85-vuotta ei ole mikään erityisen vanha. 95- vuotiaskaan ei ole mitenkään poikkeuksellisen vanha.

        Naisten keskiverto menopaussi-ikä on 51-vuotta, joten jos menopaussi alkaa 5 vuotta aikaisemmin, sekään ei ole mitenkään erityistä.

        Joillakin naisilla kuukautiset voivat jatkua vielä yli 60-vuotiainakin. Se on jo poikkeuksellista ja ennustaa hyvin pitkää ikää.

        Omassa suvussanikin on paljon yli 80-vuotiaita ihmisiä. Kaikki elävät omillaan ja ovat hyvin älykkäitä ja auttavat lapsiaan esimerkiksi maataloustöissä.

        En oikein ymmärrä kirjoituksesi pointtia?

        Ei sen tarvitse merkitä sitä, et jos menkat loppuu aikaisemmin et kuolee sitte muutaman vuoden päästä pois, vaan hyvin voi elää pitkänkin elämän mummona,jos perintötekijät ja geenit on hyvät ja myös hyvät elämäntavat ja ravinto voivat taata pitkän elämän.
        Mielestäni 95v on jo vanha, koska yli 100v ei paljoa ole.
        Suomessa naisten elinajanodote 2009 syntyneillä on 85v ja pojille 78v.
        Pahimpia ihmisten tappajia ovat rööki ja viina sekä liikkumattomuus.


      • ei kovin vanhaksi
        Mikä on pointtisi? kirjoitti:

        85-vuotta ei ole mikään erityisen vanha. 95- vuotiaskaan ei ole mitenkään poikkeuksellisen vanha.

        Naisten keskiverto menopaussi-ikä on 51-vuotta, joten jos menopaussi alkaa 5 vuotta aikaisemmin, sekään ei ole mitenkään erityistä.

        Joillakin naisilla kuukautiset voivat jatkua vielä yli 60-vuotiainakin. Se on jo poikkeuksellista ja ennustaa hyvin pitkää ikää.

        Omassa suvussanikin on paljon yli 80-vuotiaita ihmisiä. Kaikki elävät omillaan ja ovat hyvin älykkäitä ja auttavat lapsiaan esimerkiksi maataloustöissä.

        En oikein ymmärrä kirjoituksesi pointtia?

        Kuka niin väittää, että jos myöhäinen menopaussi niin sitte elää muka 100vuotiaaksi, ja mitä järkee on elää hirveän vanhaksi, kuitenkin se loppupää on yleensä jossain vanhainkodissa kipeenä paskat housuissa ja toisten armoilla ja tää nyky yhteiskunta halveksii vanhoja eläkeläisiä joista ei ole enään yhteiskunnalle mitään hyötyä vain harmia siis pitää hoitaa ja hoivata.
        Suurin osa 90-99v on vanhainkodeissa ja ovat tosiaan vanhoja.


      • martten
        nohhh kirjoitti:

        ole syyllistämistä vaan ihan totta.Miksi pitää lapset jättää vanhoille päiville.Olisihan se varmasti kiva että ois omille lapsille vielä olemassa mummo ja pappa, mut eihän sellasia ole jos 50korvilla vasta lapsen tekee...

        jos iäkkäällä iällä tehdään lapsi, vaikka se sillä sitten olisi jokin vammakin, vanhemmat ovat paljon vastaanottavaisempia ja kypsempiä arvioimaan ja hoitamaan lastans aja hänen tulevaisuuttaan, olipa lapsen terveys syntymähetkellä tai myöhemmin mikä tahansa.
        Ainoa ehkä miinus vanhemman iän vanhemmissa on , että herkkyys asioihin lisääntyy ehkä liikaakin. pienetkin asiat herkistävät...kun taas nuorena antoi uusille tapahtumille tilaa ja ei niin ehkä osannut liikaa huolehtia.

        ilman muuta iltatähti, ennemmin kuin teini raskaus.....ai jai siinä on pitkä taival vastuuta,kun itsekkin on vielä pikkuihminen...MUTTA jokainen tekee sydämessään valintansa.!!!!!!!!!


      • Tervetuloa.lapsi
        Taivas sentään kirjoitti:

        vaihdevuosi/mummoikäinen!Kun lapsi perustaa perheen ehkä saman ikäisenä...missä mummo ja vaari on?Nehän oli mummo ja vaari-ikäisiä jo lapsen syntyes.

        Eikä väliä tietty myöhemmin ilmenevistä lapsen vammoista?juu,tehkää lapset vanhoina,jättäkää sairauksia perinnöksi,aika omahyväistä...kunhan sanotte että lapsi tuli.Pärjääkö se teidän auttamatta?Aika itsekästä,kaikki kehitysvammatkun ei näy heti!

        Oletko kuullut äitiysneuvoloista ja sikiötutkimuksista? Jos et, niin usko pois, odottavat äidit ovat tarkan syynin alla.


      • Äityli70
        tällekin kirjoitti:

        ketjulle, suunnittelen tekeväni lapsen ja olen kohta 46 vuotias. kysyisinkin miten odotuksenne meni....vai vieläkö käytte täällä.

        Minulla olisi toiverran myös iltatähdestä. Omat lapseni jo Aikuisia ja lasten isä kuollut. Nykynnen aviomieheni on lapseton. Kävin vuosi sitten läpi noTmi gynekologin tutkimukset ja kaikki oli ok.mwhiläisessä sitten todettiin et on veri kokeen perusteella 3 % mahdollisuus raskautua. Jätimme sillon sitten ajatuksen Omasta vauvasta mutta nyt taas tuli molemmille mieleen että jos olisi mahdollista niin yrittäisime vielä. Mieheni on vasta 40v
        Saa nyt nähdä sitten otetaanko tre vastaan vai sanotaanko että toivoton tapaus. Mutta sinulle toivon ainakin kovasti että onnistut. Minä ovuloin joka kk ja menkat on säännölliset. Kun vielä vaan olisi mahdollista.


      • mekkk
        Taivas sentään kirjoitti:

        vaihdevuosi/mummoikäinen!Kun lapsi perustaa perheen ehkä saman ikäisenä...missä mummo ja vaari on?Nehän oli mummo ja vaari-ikäisiä jo lapsen syntyes.

        Eikä väliä tietty myöhemmin ilmenevistä lapsen vammoista?juu,tehkää lapset vanhoina,jättäkää sairauksia perinnöksi,aika omahyväistä...kunhan sanotte että lapsi tuli.Pärjääkö se teidän auttamatta?Aika itsekästä,kaikki kehitysvammatkun ei näy heti!

        Vaari-ikä alkaa vasta kun henkilö on tayttänyt 60v ja sitä ennen ei ollla vaari.iässä. Miehenä olin 34v kun tyttäreni syntyi ja on nyt 22v ja itse 56v ja olen sanonut että minun pitää olla 60v tai yli ennenkuin lapsenlapsia syntyy niin hyvä tulee.


      • Anonyymi
        ehkä muille kirjoitti:

        Mun henkilökohtainen painajainen olisi että tulisin vielä 40 raskaaksi. Mutta en silti kammoksu nelikymppisiä odottajia, hienoa minusta jos saa lapsen jota on ehkä koko elämänsä toivonut. Surullistahan se on jos joutuu elämänsä tahattomasti lapsettomana viettämään..
        Itse sain esikoiseni 22-vuotiaana, joten siistä syystä en halua enää "vanhana" äidiksi. En halua koko aikuisikääni hoitaa pieniä lapsia. Eri asia tietysti olisi jos ei neljänkympin korvilla vielä lasta olisi. Ehkä sitten lapsen teko siinä iässä houkuttelisi.

        Mun henkilökohtainen painajainen olisi ollut tulla raskaaksi 20-30 vuotiaana, pelkäsin sitä kuin ruttoa, koko elämä olisi ollut pilalla.
        Lapset sain 35 ja 41 vuotiaana.


      • Anonyymi
        50-vuotiaita äitejä kirjoitti:

        56-vuotias on vanhin Suomessa synnyttänyt nainen ja lapsi oli saanut luomusti alkunsa.

        Mikäli naisella munasarjat vielä toimivat hyvin 50-vuotiaana, hän todennäköisesti elää hyvin vanhaksi. Vanhimmat ihmiset ovat yli 110-vuotiaita.

        Munasarjojen toiminnan hiipuminen johtuu geeneistä ja elintavoista. Joillakin naisilla vaihdevuodet alkavat alle 30-vuotiaana, joillakin 30 vuotta myöhemmin. Munasarjojen toiminta kertoo siis naisen elimistön tilasta. Nuorellakin naisella voi olla vastaavasti "vanhuksen" munasarjat. Munasarjojen ikä ei välttämättä näy kasvoista mitenkään.

        Luomusti raskaaksi tulevat 50-vuotiaat ovat siis yleensä hyvin nuorekkaita kropaltaan ja mieleltään. He pystyvät hoitamaan lapsensa aikuisiksi ja usein pystyvät vielä auttamaan lastenlastensakin hoidossa. 50-kymppisellä kun voi olla vielä 60 vuotta elinaikaa jäljellä.

        Ja höpönlöpön, mun mummi tuli raskaaksi 48 v ja oli läski ,eikä niin hyväkuntoinen, kun ei harrastanut liikuntaa, kaikkien koettelumiksien jälkeen sai terveen lapsen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja höpönlöpön, mun mummi tuli raskaaksi 48 v ja oli läski ,eikä niin hyväkuntoinen, kun ei harrastanut liikuntaa, kaikkien koettelumiksien jälkeen sai terveen lapsen.

        Saatiinhan tuo ministeri Krista Kiurukin raskaaksi nainen täyttää 48 v kun lapsen saa, hän on lihava lyllerö ollut aina ja kunto ei mitään kaksinen , eikä ole mitään liikuntaa harrastanut.
        Ei se kuntoilusta ole kiinni, vaan lääketiede auttaa, Kiurukin yrittäny lasta yli 10 v ja nyt tärppäsi.


      • Anonyymi
        Taivas sentään kirjoitti:

        vaihdevuosi/mummoikäinen!Kun lapsi perustaa perheen ehkä saman ikäisenä...missä mummo ja vaari on?Nehän oli mummo ja vaari-ikäisiä jo lapsen syntyes.

        Eikä väliä tietty myöhemmin ilmenevistä lapsen vammoista?juu,tehkää lapset vanhoina,jättäkää sairauksia perinnöksi,aika omahyväistä...kunhan sanotte että lapsi tuli.Pärjääkö se teidän auttamatta?Aika itsekästä,kaikki kehitysvammatkun ei näy heti!

        Oletpas ilkeä! Jokainen tekee kuten tahtoo, turha sitä tuomita.


      • Anonyymi
        äippä kirjoitti:

        Ei kateudesta voi puhua tässä kohdin, tuskin kukaan kadehtii vammaisen lapsen vanhempaa.Eriäviä mielipiteitä tällä palstalla ei siis saa olla, vai kuinka?

        Teiniäitien palstalle, kuitenkin oikeutetusti tulevat nämä vanhemmat äidit tuomienkeleinä!?!

        Se mikä sopii toiselle,ei sovi toiselle.

        Turhaa kädenvääntöä siis.Onnekasta odotusta kaikille odottaville!Ja kaikille ihanaa kevättä!!!

        Voipi kadehtia, eri syistä. Enkä epäile etteikö olisi myös vammainen lapsi rakas vanhemmilleen vaikkakin saattaa olla vaativampi. Mistäs sen tietää mitä hyvää ja aivan uutta tuo elämään.
        Ei kannattas aliarvioida toisia.
        Rohkaisen myös teiniäitejä! Ei ole tarvetta ilkeillä eikä kiusata.


      • Anonyymi
        sannileena kirjoitti:

        Olen täsmälleen samaa mieltä. Kauhistuttaa lukea kuinka moni itsekäs ihminen suunnittelee vielä lapsen tekoa yli 40.

        Oudon katkeraa ulosantia. Mitä hittoo se sinua haittaa?
        Hyvä vain jos et lisäänny, nuorena etkä vanhana etkä siltä väliltä!
        Eri henkilöillä on eri elämäntilanteet ja tekevät valintansa sen mukaan.


    • viides tulossa

      Lämpimät onnittelut kaikille yli 40-vuotiaille äideille! Itse olen 45, kun viides lapseni syntyy ensi heinäkuussa. Mieheni on 51 =)On naurettavaa edes keskustella, mikä on sopiva ikä äidiksi, jokainen tekee omat ratkaisunsa, eikä siihen keneltäkään lupaa tarvitse kysyä. Suomessa on tietääkseni naisten odotettavissa oleva elinikä likemmäs 80 vuotta, joten luulisi 35-vuotiaan "lapsen" jo pärjäävän omillaan? Nautitaan lapsistamme! Ollaan ylpeitä, että olemme niin hedelmällisiä, että vielä tulemme raskaaksi! Elämä kantaa!

    • IAP

      Hei,
      meilläkin on vielä suunnitelmissa perheenlisäys, vaikka ikää meillä molemmilla on jo 44 vuotta. Olimme jo toiveikkaita, että ensimmäinen yritys olisi tärpännyt, mutta valitettavasti näin ei käynyt. Toivon, että vielä onnistuisi. Olen 18-vuotiaan pojan äiti ja eronnut aika päiviä sitten, nykyisen mieheni kanssa olemme olleet noin 9 vuotta yhdessä. Hänellä ei ole lapsia. Kyllähän se vähän mietityttää, että kuinka sitä jaksaa ja kestääkö terveys, mutta kun motivaatio on kova niin uskon sen antavan voimia. Oma isoäitini oli 46-vuotias kun hän synnytti isäni. Hän ehti nähdä kolme lastenlastaan, olin 8-vuotias kun hän kuoli. Ajattelen, että jos hän onnistui, niin miksen minäkin. Hän oli sentään elänyt paljon vaikeampaa elämää ja synnyttänyt ennen isääni jo kahdeksan lasta. Meillä nykyajan ihmisillä on niin paljon elämää helpottavia asioita, että meillä on mahdollisuus pysyä fyysisesti ja psyykkisestikin paremmassa kunnossa ja elää pidempään.

    • hyvä sylvi -61

      Hei!

      Mulla on sama homma. Olen nyt 45-vuotias ja olen kuukauden odotellut.. Olisin 46 jos tämä homma sujuu! Itse pelkään, kun edellinen yritys 3v. sitten ei onnistunut.
      Mulla ei ole yhtään lasta ennestään ja luulempa että nyt olisi tasan viimeinen mahdollisuus.

      • Nimetön

        Naurettavaa puhua siitä, että lapsen vanhemmat on liian vanhoja ja voivat kuolla. Kuolema voi kohdata minkä ikäisenä vaan. Oma äitini teki mut 18-vuotiaana vaan niinpä on hänkin jo kuollut...


      • kaarina
        Nimetön kirjoitti:

        Naurettavaa puhua siitä, että lapsen vanhemmat on liian vanhoja ja voivat kuolla. Kuolema voi kohdata minkä ikäisenä vaan. Oma äitini teki mut 18-vuotiaana vaan niinpä on hänkin jo kuollut...

        Tää on aika vanha viestiketju, onkohan enää lukijoita/kirjoittajia.
        Mutta minulla on nyt 6kk ikäinen poika ja olen 48 v. Kaikki on mennyt tähän mennessä hienosti. Tämä on 4. lapseni, edelliset sain nuorena. Eli voin verrata miten on nuorena ja vanhemmalla iällä nämä äitiysasiat menee. Tähän mennessä voisin sanoa, että kummassakin tapauksessa on hyviä ja huonoja puolia. Nuorenpana osaa ottaa asiat rennommin ja jaksaa valvoa ja on fyysisesti vahvempi. Vanhemmalla iällä löytyy henkistä kanttia ja ymmärrystä enemmän....ja jos pitää itsestään huolta, niin varmasti jaksaa tämän äitiyden hyvin.
        Meillä poika on nukkunut yöt 1 1/2 kk iästä lähtien, eli ei ole tarvinnut kokea yövalvomista, mikä on suuri helpotus. Silloin nuorempana kun sain kaksoset, niin he valvottivat koko ensimmäisen vuoden, ja olin aivan puhki väsymyksestä. Ehkä nyt en olisi jaksanut samanlaista rumbaa.
        Mutta te ketkä suunnittelette lasta vanhemmalla iällä, niin ehdottomasti kannattaa, ei negatiivisia puheita kannata kuunnella.


      • kaarina
        kaarina kirjoitti:

        Tää on aika vanha viestiketju, onkohan enää lukijoita/kirjoittajia.
        Mutta minulla on nyt 6kk ikäinen poika ja olen 48 v. Kaikki on mennyt tähän mennessä hienosti. Tämä on 4. lapseni, edelliset sain nuorena. Eli voin verrata miten on nuorena ja vanhemmalla iällä nämä äitiysasiat menee. Tähän mennessä voisin sanoa, että kummassakin tapauksessa on hyviä ja huonoja puolia. Nuorenpana osaa ottaa asiat rennommin ja jaksaa valvoa ja on fyysisesti vahvempi. Vanhemmalla iällä löytyy henkistä kanttia ja ymmärrystä enemmän....ja jos pitää itsestään huolta, niin varmasti jaksaa tämän äitiyden hyvin.
        Meillä poika on nukkunut yöt 1 1/2 kk iästä lähtien, eli ei ole tarvinnut kokea yövalvomista, mikä on suuri helpotus. Silloin nuorempana kun sain kaksoset, niin he valvottivat koko ensimmäisen vuoden, ja olin aivan puhki väsymyksestä. Ehkä nyt en olisi jaksanut samanlaista rumbaa.
        Mutta te ketkä suunnittelette lasta vanhemmalla iällä, niin ehdottomasti kannattaa, ei negatiivisia puheita kannata kuunnella.

        .....Ai niin, pieni lisäys häpeästä. Lapsi häpeää vanhmpiaan määrätyssä iässä, oli vanhemman ikä mikä tahansa. Kuuluu asiaan.
        Jossain kirjoituksessa oli pahoiteltu puuttuvia isovahempia....meillä on onni, että ovat elossa ja voivat hyvin. Ja vaikkei näin olisikaan, niin ei se mielestäni olisi mikään este lapsenteolle. Paljon suvaitsemattomuutta, ehdottomuutta ja pikkusieluisuutta mahtuu tähän maailmaan, mutta siitä ei kannata välittää...yleensä ne ketkä tuomitsevat ovat itse jotenkin onnettomia, ja todennäköisesti käytös kapsahtaa omaan nilkkaan jossain vaiheessa.


      • Tuleva äityli vm.-08
        kaarina kirjoitti:

        Tää on aika vanha viestiketju, onkohan enää lukijoita/kirjoittajia.
        Mutta minulla on nyt 6kk ikäinen poika ja olen 48 v. Kaikki on mennyt tähän mennessä hienosti. Tämä on 4. lapseni, edelliset sain nuorena. Eli voin verrata miten on nuorena ja vanhemmalla iällä nämä äitiysasiat menee. Tähän mennessä voisin sanoa, että kummassakin tapauksessa on hyviä ja huonoja puolia. Nuorenpana osaa ottaa asiat rennommin ja jaksaa valvoa ja on fyysisesti vahvempi. Vanhemmalla iällä löytyy henkistä kanttia ja ymmärrystä enemmän....ja jos pitää itsestään huolta, niin varmasti jaksaa tämän äitiyden hyvin.
        Meillä poika on nukkunut yöt 1 1/2 kk iästä lähtien, eli ei ole tarvinnut kokea yövalvomista, mikä on suuri helpotus. Silloin nuorempana kun sain kaksoset, niin he valvottivat koko ensimmäisen vuoden, ja olin aivan puhki väsymyksestä. Ehkä nyt en olisi jaksanut samanlaista rumbaa.
        Mutta te ketkä suunnittelette lasta vanhemmalla iällä, niin ehdottomasti kannattaa, ei negatiivisia puheita kannata kuunnella.

        Kiitos Kaarina ja muutkin tämän viestiketjun positiiviset kirjoittajat rohkaisevista kirjoituksistanne. Vaikka ketju on vanha, ainakin minä eksyin lukemaan sitä, kun "yllättäen" kesäkuussa raskaustesti näytti positiivísta ja ikää on jo kiitettävästi kertynyt mittariin.
        Eli jos hieman kerron itsestäni. Olen 45v. 5-vuotiaan pojan äiti ja tulevan lapseni syntymän aikaan olen edelleen 45. Yritettiin pari vuotta tehdä pojalle kaveria, mutta ei tärpännyt. Talvella "löin pillit pussiin" lapsentekohaaveista, mutta en ollut vielä saanut aikaiseksi hakea e-pillereitä, jolloin ehkäisynä ollut kondomi petti(kuinka klassista!). Silloin ajattelin, että jos kerrasta tärppää, niin silloin se on varmaan tarkoitettu niin. No, se tärppäsi sitten kerrasta ja tässä ollaan. Aluksi kyllä kieltämättä kauhistutti ajatella omaa ikää, kun tiedän riskit ja tulihan sekin kieltämättä mieleen, että mitähän lapseni mahtaa ajatella äidistään, kun pääsee ripille ja äiti on 60v. Näistä ajatuksista olen jo onneksi päässyt yli, varsinkin tämän ketjun jutut luettuani helpotti kummasti. On ihanaa kuulla, etten ole yksin ja että muillekin "varttuneimmille" äideille on syntynyt aivan terveitä lapsia. Jaksamista,siis yövalvomiset yms, en varsinaisesti pelkää, sillä täytinhän esikoisen syntymävuonna 40 v. ja jaksoin mainiosti valvomiset jne. Satuin vielä opiskelemaan samaan aikaan ja jatkoin opintoja pojan ollessa 2 kk, vaikka poika alkoi nukkua kokonaisia öitä vasta 7 kk ikäisenä unikoulun tuloksena. Joten energiaa riitti silloinkin vaikka muille jakaa.
        Olen nauttinut tästä 5v. pojasta suunnattomasi, kun saan käydä huvipuistoissa ja keinua ja laskea liuku- ja pulkkamäkeä yms, jota ilman pientä lasta en voisi/kehtaisi tehdä. Elämäni on tällä hetkellä aivan ihanaa enkä päivääkään vaihtaisi pois. Olenkin sitä mieltä, että jokaisella on oma ikänsä, jolloin on "oikea" aika tulla äidiksi, eikä se minulla ainakaan olisi ollut 20v, vaikka vauvakuumetta olenkin potenut 20-vuotiaasta asti.
        Nyt lähden soittamaan neuvolaan, sillä raskausviikkoja on kertynyt tähän mennessä vasta 8.Hyvää kesää kaikille niille, jotka tätä ketjua eksyvät vielä lukemaan.

        PS. Toivon, että ne ilkeämieliset ihmiset, jotka aina haluavat kommentoida kaikkien sanomisia, eivät vaivautuisi tähän vastaamaan. Itse en halua moittia ketään/minkään ikäisiä äitejä ja toivon, että minunkin annettaisiin rauhassa nauttia odotuksestani.


      • loviisa-65
        Tuleva äityli vm.-08 kirjoitti:

        Kiitos Kaarina ja muutkin tämän viestiketjun positiiviset kirjoittajat rohkaisevista kirjoituksistanne. Vaikka ketju on vanha, ainakin minä eksyin lukemaan sitä, kun "yllättäen" kesäkuussa raskaustesti näytti positiivísta ja ikää on jo kiitettävästi kertynyt mittariin.
        Eli jos hieman kerron itsestäni. Olen 45v. 5-vuotiaan pojan äiti ja tulevan lapseni syntymän aikaan olen edelleen 45. Yritettiin pari vuotta tehdä pojalle kaveria, mutta ei tärpännyt. Talvella "löin pillit pussiin" lapsentekohaaveista, mutta en ollut vielä saanut aikaiseksi hakea e-pillereitä, jolloin ehkäisynä ollut kondomi petti(kuinka klassista!). Silloin ajattelin, että jos kerrasta tärppää, niin silloin se on varmaan tarkoitettu niin. No, se tärppäsi sitten kerrasta ja tässä ollaan. Aluksi kyllä kieltämättä kauhistutti ajatella omaa ikää, kun tiedän riskit ja tulihan sekin kieltämättä mieleen, että mitähän lapseni mahtaa ajatella äidistään, kun pääsee ripille ja äiti on 60v. Näistä ajatuksista olen jo onneksi päässyt yli, varsinkin tämän ketjun jutut luettuani helpotti kummasti. On ihanaa kuulla, etten ole yksin ja että muillekin "varttuneimmille" äideille on syntynyt aivan terveitä lapsia. Jaksamista,siis yövalvomiset yms, en varsinaisesti pelkää, sillä täytinhän esikoisen syntymävuonna 40 v. ja jaksoin mainiosti valvomiset jne. Satuin vielä opiskelemaan samaan aikaan ja jatkoin opintoja pojan ollessa 2 kk, vaikka poika alkoi nukkua kokonaisia öitä vasta 7 kk ikäisenä unikoulun tuloksena. Joten energiaa riitti silloinkin vaikka muille jakaa.
        Olen nauttinut tästä 5v. pojasta suunnattomasi, kun saan käydä huvipuistoissa ja keinua ja laskea liuku- ja pulkkamäkeä yms, jota ilman pientä lasta en voisi/kehtaisi tehdä. Elämäni on tällä hetkellä aivan ihanaa enkä päivääkään vaihtaisi pois. Olenkin sitä mieltä, että jokaisella on oma ikänsä, jolloin on "oikea" aika tulla äidiksi, eikä se minulla ainakaan olisi ollut 20v, vaikka vauvakuumetta olenkin potenut 20-vuotiaasta asti.
        Nyt lähden soittamaan neuvolaan, sillä raskausviikkoja on kertynyt tähän mennessä vasta 8.Hyvää kesää kaikille niille, jotka tätä ketjua eksyvät vielä lukemaan.

        PS. Toivon, että ne ilkeämieliset ihmiset, jotka aina haluavat kommentoida kaikkien sanomisia, eivät vaivautuisi tähän vastaamaan. Itse en halua moittia ketään/minkään ikäisiä äitejä ja toivon, että minunkin annettaisiin rauhassa nauttia odotuksestani.

        Heips kaikille yli 40-vuotiaille odottajille!!!!Sattumalta seikkailin sivustoilla ja löysin aihepiirin,joka itseänikin liippaa läheltä!!!Olen 42v,pulska,terve,elämän iloinen maatilan emäntä.Sitä ensimmäistä vaavia tässä kovasti toivotaan,tulee jos on tullakseen!!!!Kummassakaan ei pitäisi olla mitään vikaa,on syöty vitamiineja ja hivenaineita ja jopa parantajiin pidetty yhteyttä,jospa kohta alkaisi tapahtumaan jotain positiivista....!!!!Olisi se suvulle ja tutuille iso yllätys,jos meillekin vihdoin edes se yksi vaavi saataisiin!!!On niitä uteluita perheenlisästä kuunneltu jo 20 vuotta,alkaisi jo piisaamaan!!!Saman ikäiset serkut on jo eronneet liitoistaan,ekat lapset n.20 v ja nyt uusis naimisis ja uutta erää lapsia jo tullut/tulossa!!!!Ja eräskin serkku tossa lohkaisi meille;että ettekö te vieläkään tiedä miten niitä lapsia tehdään?!!!Ja naureskeli päälle!!!Ei tuntunut oikeen mukavalta tuollainen tökkäsy!!!Että tämmösiä.Oli todella mieltä piristävää lueskella,että äidiksi voi tulla vielä yli 40 vuotiaanakin!!!!Oikeen iso hali ja kaikkea hyvää kaikille iäkkäämmille vauvan odottajille!!!!Ootte upeita ja rohkeita naisia!!!Ehkäpä mekin onnistutaan.........?!!!!!


      • Mikke -66
        loviisa-65 kirjoitti:

        Heips kaikille yli 40-vuotiaille odottajille!!!!Sattumalta seikkailin sivustoilla ja löysin aihepiirin,joka itseänikin liippaa läheltä!!!Olen 42v,pulska,terve,elämän iloinen maatilan emäntä.Sitä ensimmäistä vaavia tässä kovasti toivotaan,tulee jos on tullakseen!!!!Kummassakaan ei pitäisi olla mitään vikaa,on syöty vitamiineja ja hivenaineita ja jopa parantajiin pidetty yhteyttä,jospa kohta alkaisi tapahtumaan jotain positiivista....!!!!Olisi se suvulle ja tutuille iso yllätys,jos meillekin vihdoin edes se yksi vaavi saataisiin!!!On niitä uteluita perheenlisästä kuunneltu jo 20 vuotta,alkaisi jo piisaamaan!!!Saman ikäiset serkut on jo eronneet liitoistaan,ekat lapset n.20 v ja nyt uusis naimisis ja uutta erää lapsia jo tullut/tulossa!!!!Ja eräskin serkku tossa lohkaisi meille;että ettekö te vieläkään tiedä miten niitä lapsia tehdään?!!!Ja naureskeli päälle!!!Ei tuntunut oikeen mukavalta tuollainen tökkäsy!!!Että tämmösiä.Oli todella mieltä piristävää lueskella,että äidiksi voi tulla vielä yli 40 vuotiaanakin!!!!Oikeen iso hali ja kaikkea hyvää kaikille iäkkäämmille vauvan odottajille!!!!Ootte upeita ja rohkeita naisia!!!Ehkäpä mekin onnistutaan.........?!!!!!

        Hain googlesta haulla yli 40 vuotias äiti, ja tupsahdin näille suomi24.fi sivuille. Eli siis toiveissa on vauva, vaikka olenkin jo 41-vuotias, mieheni on 39 v. Viimeiset kymmenen vuotta ovat menneet niin, että välillä on vauva ollut mielessä, välillä ei, mutta on tullut sellainen olo, että nyt on viimeistään sen aika. Eli raskaana en vielä ole, mutta toiveessa se on. Kertokaa 40 ikäiset lisää teidän kertomuksia raskaudesta ja odotuksesta ja miten kaikki on mennyt. Luen mielelläni lisää. Odotatuksessa on, että tärppäisi meilläkin...


      • 71
        kaarina kirjoitti:

        .....Ai niin, pieni lisäys häpeästä. Lapsi häpeää vanhmpiaan määrätyssä iässä, oli vanhemman ikä mikä tahansa. Kuuluu asiaan.
        Jossain kirjoituksessa oli pahoiteltu puuttuvia isovahempia....meillä on onni, että ovat elossa ja voivat hyvin. Ja vaikkei näin olisikaan, niin ei se mielestäni olisi mikään este lapsenteolle. Paljon suvaitsemattomuutta, ehdottomuutta ja pikkusieluisuutta mahtuu tähän maailmaan, mutta siitä ei kannata välittää...yleensä ne ketkä tuomitsevat ovat itse jotenkin onnettomia, ja todennäköisesti käytös kapsahtaa omaan nilkkaan jossain vaiheessa.

        Isovanhemmat ovat suuri ilo ja voimavara elämässä, mutta ei heidän puuttumisensakaan mikään onnen este ole. Kyllä tädit, sedät, enot, kummit ja ystävät voivat olla yhtä rakkaita ja auttavaisia kuin mummut ja tuffat.


      • minäkin toivon
        kaarina kirjoitti:

        Tää on aika vanha viestiketju, onkohan enää lukijoita/kirjoittajia.
        Mutta minulla on nyt 6kk ikäinen poika ja olen 48 v. Kaikki on mennyt tähän mennessä hienosti. Tämä on 4. lapseni, edelliset sain nuorena. Eli voin verrata miten on nuorena ja vanhemmalla iällä nämä äitiysasiat menee. Tähän mennessä voisin sanoa, että kummassakin tapauksessa on hyviä ja huonoja puolia. Nuorenpana osaa ottaa asiat rennommin ja jaksaa valvoa ja on fyysisesti vahvempi. Vanhemmalla iällä löytyy henkistä kanttia ja ymmärrystä enemmän....ja jos pitää itsestään huolta, niin varmasti jaksaa tämän äitiyden hyvin.
        Meillä poika on nukkunut yöt 1 1/2 kk iästä lähtien, eli ei ole tarvinnut kokea yövalvomista, mikä on suuri helpotus. Silloin nuorempana kun sain kaksoset, niin he valvottivat koko ensimmäisen vuoden, ja olin aivan puhki väsymyksestä. Ehkä nyt en olisi jaksanut samanlaista rumbaa.
        Mutta te ketkä suunnittelette lasta vanhemmalla iällä, niin ehdottomasti kannattaa, ei negatiivisia puheita kannata kuunnella.

        Mitähän mahtaa kuulua näille 47 päälle äidiksi tulleille. Olisi niin kiva tietää ja lukea näitä tarinoita ja toivoa että vielä minäkin kerran. Kerro sinä tarinasi.


      • kiintostaa vuan..
        loviisa-65 kirjoitti:

        Heips kaikille yli 40-vuotiaille odottajille!!!!Sattumalta seikkailin sivustoilla ja löysin aihepiirin,joka itseänikin liippaa läheltä!!!Olen 42v,pulska,terve,elämän iloinen maatilan emäntä.Sitä ensimmäistä vaavia tässä kovasti toivotaan,tulee jos on tullakseen!!!!Kummassakaan ei pitäisi olla mitään vikaa,on syöty vitamiineja ja hivenaineita ja jopa parantajiin pidetty yhteyttä,jospa kohta alkaisi tapahtumaan jotain positiivista....!!!!Olisi se suvulle ja tutuille iso yllätys,jos meillekin vihdoin edes se yksi vaavi saataisiin!!!On niitä uteluita perheenlisästä kuunneltu jo 20 vuotta,alkaisi jo piisaamaan!!!Saman ikäiset serkut on jo eronneet liitoistaan,ekat lapset n.20 v ja nyt uusis naimisis ja uutta erää lapsia jo tullut/tulossa!!!!Ja eräskin serkku tossa lohkaisi meille;että ettekö te vieläkään tiedä miten niitä lapsia tehdään?!!!Ja naureskeli päälle!!!Ei tuntunut oikeen mukavalta tuollainen tökkäsy!!!Että tämmösiä.Oli todella mieltä piristävää lueskella,että äidiksi voi tulla vielä yli 40 vuotiaanakin!!!!Oikeen iso hali ja kaikkea hyvää kaikille iäkkäämmille vauvan odottajille!!!!Ootte upeita ja rohkeita naisia!!!Ehkäpä mekin onnistutaan.........?!!!!!

        tuliko vauvaa teille?


      • Mamma-64?
        kaarina kirjoitti:

        Tää on aika vanha viestiketju, onkohan enää lukijoita/kirjoittajia.
        Mutta minulla on nyt 6kk ikäinen poika ja olen 48 v. Kaikki on mennyt tähän mennessä hienosti. Tämä on 4. lapseni, edelliset sain nuorena. Eli voin verrata miten on nuorena ja vanhemmalla iällä nämä äitiysasiat menee. Tähän mennessä voisin sanoa, että kummassakin tapauksessa on hyviä ja huonoja puolia. Nuorenpana osaa ottaa asiat rennommin ja jaksaa valvoa ja on fyysisesti vahvempi. Vanhemmalla iällä löytyy henkistä kanttia ja ymmärrystä enemmän....ja jos pitää itsestään huolta, niin varmasti jaksaa tämän äitiyden hyvin.
        Meillä poika on nukkunut yöt 1 1/2 kk iästä lähtien, eli ei ole tarvinnut kokea yövalvomista, mikä on suuri helpotus. Silloin nuorempana kun sain kaksoset, niin he valvottivat koko ensimmäisen vuoden, ja olin aivan puhki väsymyksestä. Ehkä nyt en olisi jaksanut samanlaista rumbaa.
        Mutta te ketkä suunnittelette lasta vanhemmalla iällä, niin ehdottomasti kannattaa, ei negatiivisia puheita kannata kuunnella.

        Tunsinpas "kohtalotoveruutta" lukiessani tarinaasi:)
        Minulla myös 3 raskautta takana ja olin näiden raskauksien aikana alle 30-vuotias. Täytin juuri 47-v. ja nuorin tyttäreni täytti samoihin aikoihin 18-v. Nyt olen todennäköisesti raskaana uudelle miehelleni, jonka kanssa olemme olleet yhdessä n. 1,5 vuotta. Hänelle ei ole koskaan omia lapsia siunaantunut, kummilapsia on kyllä paljon:) ja edesmenneen avovaimonsa tytärtä hän on hoitanut pienestä pitäen. Hän on ollut nuorempana tutkimuksissa, joissa hänellä todettiin olevan todella minimaalisen pieni mahdollisuus saada oma lapsi. Mutta nyt näyttää siltä, että IHME olisi tapahtunut!!!
        En edes vielä tiedä, että miten tähän ihmeeseen oikein pitäisi suhtautua...!?!?!
        Gynekologi totesi ultraäänellä, että tilanne kohdun limakalvolla vastaisi alkuraskautta n. 5 viikolla ja pyysi tekemään apteekin raskaustestin..
        Siihen nyt rohkeutta keräilen..


      • Anonyymi
        loviisa-65 kirjoitti:

        Heips kaikille yli 40-vuotiaille odottajille!!!!Sattumalta seikkailin sivustoilla ja löysin aihepiirin,joka itseänikin liippaa läheltä!!!Olen 42v,pulska,terve,elämän iloinen maatilan emäntä.Sitä ensimmäistä vaavia tässä kovasti toivotaan,tulee jos on tullakseen!!!!Kummassakaan ei pitäisi olla mitään vikaa,on syöty vitamiineja ja hivenaineita ja jopa parantajiin pidetty yhteyttä,jospa kohta alkaisi tapahtumaan jotain positiivista....!!!!Olisi se suvulle ja tutuille iso yllätys,jos meillekin vihdoin edes se yksi vaavi saataisiin!!!On niitä uteluita perheenlisästä kuunneltu jo 20 vuotta,alkaisi jo piisaamaan!!!Saman ikäiset serkut on jo eronneet liitoistaan,ekat lapset n.20 v ja nyt uusis naimisis ja uutta erää lapsia jo tullut/tulossa!!!!Ja eräskin serkku tossa lohkaisi meille;että ettekö te vieläkään tiedä miten niitä lapsia tehdään?!!!Ja naureskeli päälle!!!Ei tuntunut oikeen mukavalta tuollainen tökkäsy!!!Että tämmösiä.Oli todella mieltä piristävää lueskella,että äidiksi voi tulla vielä yli 40 vuotiaanakin!!!!Oikeen iso hali ja kaikkea hyvää kaikille iäkkäämmille vauvan odottajille!!!!Ootte upeita ja rohkeita naisia!!!Ehkäpä mekin onnistutaan.........?!!!!!

        Toivottavasti toiveenne toteutui. Olipa serkku ilkeä!


    • "Vanhan" äidin lapsi

      Åitini oli 44-vuotias ja jokseenkin hölmistynyt oli varmaan hänen lisäkseen koko muukin perhe hänen yllättäen tullessaan raskaaksi yli kymmenen vuoden "synnytystauon" jälkeen.

      Isäni kuoli yllättäen ollessani alle kouluikäinen ja luulisi, että tässä vaiheessa jo olisin kasvanut kieroon ja potenut angstia "vanhan" vanhemman lapsena ja voi hyvänen aika - puoliorponakin vielä.

      Vaan ei. Olen tietysti koko perheen lellipentu ja varsinainen pieni riiviö, mutta ilman maailmantuskaa ja patoumia ;-)

      Äitini kertoi, että vasta vanhempana hän todella ymmärsi lasten arvon ja liekö siitä tuloksena, että mieheni kanssa vielä jaksamme yrittää lasten saantia, vaikka neljäkymmentä on ylitetty jo aikaa sitten.

      Tällä todistuksellani paitsi teen noston tälle tärkeälle keskustelulle, myös toivon valavani uskoa yli nelikymppisille siitä, että saatu rakkaus on se tekijä, jolla on suurin merkitys lapsen elämään, ei vanhempien ikä.

      • Nimetön

        Ihanaa lukea näitä juttuja!!! Mulla on "jo" 3 lasta,iältään nyt 14,11 ja 9-vuotiaita,mutta.... Nyt kun toi 40-vuotispäivä ensi vuonna jo kovaa kyytiä on tulossa niin jotenkin olen herännyt että "Tässäkö tämä elämä nyt sitten oli..."-kysymykseen!! Mulla oli vuonna 2005 tuulimunaraskaus ja siitä jäi hirveän paha maku suuhun. Mutta mies ei ole kovin innostunut enää iltatähden yritykselle. Nyt olisi muutenkin ihana aika,kun työelämässä saisi pienen mietintäajan,että haluaako sitä tehdä eläkeikään asti!!1Vähän tuo teinitytön ajtukset hirvittävät,että mitä JOS meille tulisi vauva,mutta vielä ei olla niin pitkällä. Ja oma mammani oli 42 - vuotias saadessaan äitini. Ihanaa tosiaan että tänä päivänä moni uskaltaa hankkiutua raskaaksi pitkälti yli 40-vuotiaana!! Ehkäpä minuakin onnistaa vielä????


      • "Vanhan äidin" lapsi
        Nimetön kirjoitti:

        Ihanaa lukea näitä juttuja!!! Mulla on "jo" 3 lasta,iältään nyt 14,11 ja 9-vuotiaita,mutta.... Nyt kun toi 40-vuotispäivä ensi vuonna jo kovaa kyytiä on tulossa niin jotenkin olen herännyt että "Tässäkö tämä elämä nyt sitten oli..."-kysymykseen!! Mulla oli vuonna 2005 tuulimunaraskaus ja siitä jäi hirveän paha maku suuhun. Mutta mies ei ole kovin innostunut enää iltatähden yritykselle. Nyt olisi muutenkin ihana aika,kun työelämässä saisi pienen mietintäajan,että haluaako sitä tehdä eläkeikään asti!!1Vähän tuo teinitytön ajtukset hirvittävät,että mitä JOS meille tulisi vauva,mutta vielä ei olla niin pitkällä. Ja oma mammani oli 42 - vuotias saadessaan äitini. Ihanaa tosiaan että tänä päivänä moni uskaltaa hankkiutua raskaaksi pitkälti yli 40-vuotiaana!! Ehkäpä minuakin onnistaa vielä????

        Vielä kerron - auts, älä nyt potki kun toinen keskittyy kirjoittamaan - että muutaman viikon kuluttua 44 v ja samalla 34 rv kasassa, joten teitä äidin astuman tässä mennään eikä yhtään arveluta.

        Minulla oli kaksi keskenmenoa ja oli usko pettää, mutta tässä vaiheessa voi sanoa, että suurin huoli on pystyä nukkumaan oikeassa asennossa. Eli jos edellisessä lausessa oli viisaus, niin se on, että otetaan vain asia kerrallaan.


      • Christin71
        Nimetön kirjoitti:

        Ihanaa lukea näitä juttuja!!! Mulla on "jo" 3 lasta,iältään nyt 14,11 ja 9-vuotiaita,mutta.... Nyt kun toi 40-vuotispäivä ensi vuonna jo kovaa kyytiä on tulossa niin jotenkin olen herännyt että "Tässäkö tämä elämä nyt sitten oli..."-kysymykseen!! Mulla oli vuonna 2005 tuulimunaraskaus ja siitä jäi hirveän paha maku suuhun. Mutta mies ei ole kovin innostunut enää iltatähden yritykselle. Nyt olisi muutenkin ihana aika,kun työelämässä saisi pienen mietintäajan,että haluaako sitä tehdä eläkeikään asti!!1Vähän tuo teinitytön ajtukset hirvittävät,että mitä JOS meille tulisi vauva,mutta vielä ei olla niin pitkällä. Ja oma mammani oli 42 - vuotias saadessaan äitini. Ihanaa tosiaan että tänä päivänä moni uskaltaa hankkiutua raskaaksi pitkälti yli 40-vuotiaana!! Ehkäpä minuakin onnistaa vielä????

        Olen 37 vuotias kahden lapsen äiti. Lapset ovat tällä hetkellä 9 ja 12 vuotiaita. Olen mennyt uusiin naimisiin ja vauvakuume iski n. vuosi sitten. Mies, jonka kanssa olen naimisissa ei ole innostunut asiasta sen takia, koska hän ajattelee sitä taloudellista puolta. Hän kyllä sanoi, että jos pelkällä tunteella mentäis, niin kyllä hän voisi lapsen halutakkin. Miten te muut äidit joilla on useampi lapsi, olette pärjänneet taloudellisesti? On kurja laittaa lapsi n. 9 kk:n iässä hoitoon vain sen takia, koska kotihoidon tuella ja yhden miehen palkkapussilla ei viiden hengen taloutta pyöritetä !! Jääkö kolmannen lapsen hankkiminen vain haaveeksi.....?


    • tyttö97

      Mä olen 12 vuotias tyttö, ja mun äiti sai mut 45 vuotiaana.
      Kerron vain totuuden, että äitin vanhuudesta on välillä ollut häpeää, ja pelkoakin.

      Mutta lapsen näkökulma äitin ikään voi olla monenlainen.
      Joku kokee sen hankalammin, kuin toinen.

      Kuuntele sukulaistesi kauhistelua, mutta älä itse rupea kauhistelemaan omaa raskauttasi. Siinä ei ole mitään kauhisteltavaa.

      Olet äitinä varmasti todella hyvä, sillä onhan sulla elämänkokemusta tohon ikään mennessä tullut! Ole vain ylpeä siitä :)

      Onnea perhe-elämään !
      Ja hyvää kesää teille!

      • tytto97

        Mun äitillä on myös alkuaikoina ollut 2 keskenmenoa.

        Ja mulla on muuten 3 (elossa olevaa) isoveljeä.


      • mansikka-
        tytto97 kirjoitti:

        Mun äitillä on myös alkuaikoina ollut 2 keskenmenoa.

        Ja mulla on muuten 3 (elossa olevaa) isoveljeä.

        Oma isoisoäitini sain lapsen vielä 49 vuotiaana, joten olet vielä tyttönen häneen nähden =) Nauti raskaus ajasta ja tulevasta vauvasta!


      • Sweet Sixteen
        mansikka- kirjoitti:

        Oma isoisoäitini sain lapsen vielä 49 vuotiaana, joten olet vielä tyttönen häneen nähden =) Nauti raskaus ajasta ja tulevasta vauvasta!

        Niin ne ajat muuttuu. Itse olen 32-vuotias nainen ja suunnittelut tekeväni ensimmäisen lapsen noin 40-vuotiaana. Jos Luoja suo:) Sitä ennen ei ole aikaa eikä halua olla kotona hoitamassa pienokaista. Myöhemmin on paremmin aikaa hoivata , hoitoon en ikuna veisi pienokaistani vaan haluan viettää hänen kanssaan tiiviisti ensimmäiset ikävuodet. Toki muut saa tehdä niinkuin haluaa, jos työn ohessa saa lapsen ja löytää hyvän hoitopaikan, se on sitten naisen oma asia sekin.


      • eläkkeistäsi
        Sweet Sixteen kirjoitti:

        Niin ne ajat muuttuu. Itse olen 32-vuotias nainen ja suunnittelut tekeväni ensimmäisen lapsen noin 40-vuotiaana. Jos Luoja suo:) Sitä ennen ei ole aikaa eikä halua olla kotona hoitamassa pienokaista. Myöhemmin on paremmin aikaa hoivata , hoitoon en ikuna veisi pienokaistani vaan haluan viettää hänen kanssaan tiiviisti ensimmäiset ikävuodet. Toki muut saa tehdä niinkuin haluaa, jos työn ohessa saa lapsen ja löytää hyvän hoitopaikan, se on sitten naisen oma asia sekin.

        sitten avustelet ensimmäisissä lastesi opinnoissa peruskoulun jälkeen


      • olet nelikymppisenä...
        Sweet Sixteen kirjoitti:

        Niin ne ajat muuttuu. Itse olen 32-vuotias nainen ja suunnittelut tekeväni ensimmäisen lapsen noin 40-vuotiaana. Jos Luoja suo:) Sitä ennen ei ole aikaa eikä halua olla kotona hoitamassa pienokaista. Myöhemmin on paremmin aikaa hoivata , hoitoon en ikuna veisi pienokaistani vaan haluan viettää hänen kanssaan tiiviisti ensimmäiset ikävuodet. Toki muut saa tehdä niinkuin haluaa, jos työn ohessa saa lapsen ja löytää hyvän hoitopaikan, se on sitten naisen oma asia sekin.

        yhteiskunnan varoilla keinohedelmöityksissä. Ethän kuvittele myöskään välttämättä saavasi lasta enää millään keinoilla niin vanhana. Sitten on turha itkeä, kun maito on jo maassa.


    • Tsemppiä!

      Itselläni on nuorin 2v. Ja olen 44v. Hyvin se menee. Osaa jo arvostaa lasta ihan eri tavalla kuin nuorempana olisi osannut.

      Onnea teille ja pitkää pinnaa.

    • utelias....

      ketju on aloitettu jo viisi vuotta sitten. Mitähän aloittajalle kuuluu nykyään.

      Itse aikanaan synnyin 43 vuotiaan äidin toiseksi lapseksi. Nyt olen keski-ikäinen. Lapsuuteeni viisi vuotta vanhemman veljen kanssa oli onnellinen ja vapaa. äiti ja isä kävi töissä ja meillä oli joku tyttö aina lapsen likkana, kuten 60 luvulla oli tapana. Vanhempani olivat ajatusmaailmaltaan nuorekkaita ja ajan tasalla, varsinkin äiti. Ulkoisesti eivät välttämättä. Sain pitää heidät niin kauan että saivat olla isovanehmpinakin, vaikka sain omatkin lapseni pitkälti yli kolmekymppisenä. Vanhuuden he elivät omatoimisina ikääksi asti.

      • kaapero

        Ai kun ihana lukea iäkkäiden äitien kokemuksista! Täytän 43v ja olen kolme vuotta sitten luopunut lapsen saamisen haaveista. Ei siis ole lasta tullut yrityksistä huolimatta (PCOS myös taustalla). Nyt kuitenkin huomaan ajattelevani että jos sittenkin se vielä olisi mahdollista - se kun meillä pcos-laisilla hyvinkin saattaa tärpätä myöhemmällä iällä helpommin.... Googlettamalla nyt yritän etsiä "sopivia" keskusteluketjuja asiasta!

        Yllättävän tiukassa tuntuu vielä elävän se ajatus, että nelikymppinen on liian vanha saamaan lapsia. Ja kaveriporukassa sanotaan että ajattele nyt onko lapsella kivaa koulussa kun äiti on viiskymppinen....Herranen aika sentään, kyllä ennenvanhaan lapsia tuli jos oli tullakseen, ei siinä paljon ikää kyselty! Ja varmasti monissa "lahkoissa" lapsia tupsahtaa maailmaan niin kauan kun luonto sen sallii. Miten se silloin voi väärinkään olla...? Hedelmöityshoitojen antaminen yli 50 vuotiaille onkin sitten jo vähän eri asia (tai 72 vuotiaalle kuten lehdistä pari viikkoa sitten luin...).

        Lohduttavaa huomata, että en ole ainoa yli nelikymppinen vauvasta haaveileva!


    • ...

      Onnittelut tuleville vanhemmille! Itse olen nuori äiti (23v) ja toinen tulossa. Minusta lasten saaminen ei katso ikää ja jokainen äiti on ARVOKAS. Lapset ovat ihania ja jokaisella on oikeus tulla äidiksi siinä iässä kun haluaa.. Tunnen äidin, joka saanut lapsen jo 17v ja äidin joka sai vasta 39v (vuosien yritysten jälkeen). Molemmat ovat MAHTAVIA äitejä ja jaksavat ihan yhtä hyvin pienokaistensa kanssa. Joten kyllä tekin jaksatte hyvin, olette viellä kuitenkin suht nuoria molemmat=)

    • suvusta löytyy

      Minun mummuni oli 48v kun sai viimeisen lapsensa ja ehkä hän oli vanhanaikaisempi tyyliltään, lähinnä vaatetukseltaan, mutta hyvin uudenaikainen ja nuorekas ajatusmaailmaltaan ja terveydeltään, naisasianainen henkeen ja vereen.

      Hän hoiti vielä lapsenlapsensakin kun olivat alle kouluikäisiä, niin ettei päiväkotia tarvittu. Ehkä vähän erikoinen suhde koska asui jopa lapsensa perheessä "kotiapulaisena". Hyvän elämän elivät ja hän kuili 94 vuotiaana. Hyvin hän jokatapauksessa lapsensa kasvatti, opettaja ammatiltaan. Onnea vaan sylin täydeltä.

    • äiti itsekkin...

      Sinulla on hyvää aikaa lapsellesi ja perheellesi juuri nyt..ole onnellinen raskaudestasi. Toiset tekevät lapset nuorempina,toiset vanhempana;)

      T: Äiti 36v, lapset 16v & 18v

    • ---

      Ai jaa, miksi kauhistuksella??? Minä olen vähän alle 40 ja toivoisin vielä saavani kolmannen lapsen. Miksi pelkäisit yövalvomisia?? Mihin sinun pitää äitiyslomalla mennä että ei voisi vaikka öitä valvoakin kun ei ole edes toista lasta joka pitää lähettää kouluun tms?? Minä en stressaa näistä öistä lainkaan ja kun en stressaa niin ei vauvakaan ja nukkuu hyvin aina syöttöjen välillä. Sitä paitsi miksi nuorena ne yöt olisi jotenkin helpompia?? Minulle itselleni on iän myötä tullut ainakin lisävoimia valvomiseen ja siedän aiempaa paremmin univelkaa. Olen myös yksin lasteni kanssa niin en voi käsittää naisia, jotka pelkäävät lapsen hoitoa kun kerran mieskin on apuna. Hoh, jos minulla olisi mies, niin kyllä se elämä olisi helppoa, kun voisi joskus pyytää toista tekemään edes yhden pienen asian puolestani.

      • sivuja lukeva

        Suomi 24 mahdollistaa näitten vanhojen juttujen lukemisen. Hyvää jatkoa vain näille kaikille vanhemmalla iällä äidiksi tulleille. Tulin haulla tänne kun luin vaihdevuosipalstalta juttua ehkäisystä 50vuotiaana.


    • anna palaa

      mieheni 50 v

      toinen laps tulossa ja ikäeroo esikoiseen 2 v.

      ei haittaa meitä, ollaan onnellisia ja kotona molemmat kun raha-asiat on kunnossa.

      • mariella__

        en kyllä enää tuon ikäisenä raaskisi lapsia tehdä... äitini oli 35 saadessaan minut, ja voi että häpesin vanhaa äitiäni... itse olen nuori äiti, ja ajattelen että lapset on hyvä saada nuorena. Ei tarvitse enää 50- vuotiaana katsella teini-ikäisiä tai pikkuisia lapsia jaloissaan, vaan saa keskittyä myös siihen omaan elämäänsä, ja mahdollisiin lapsenlapsiin. Äitini on nyt 58- vuotias ylpeä mummi, vaikka aluksi kauhisteli sitä että sain tyttäreni nuorena.
        Aion kyllä ehdottomasti laittaa hanat kiinni kun täytän sen 30 vuotta, en enää vanhemmalla iällä tee lapsia. Vaikka tyttäreni jäisikin ainoaksi.


      • ikä on numeroita
        mariella__ kirjoitti:

        en kyllä enää tuon ikäisenä raaskisi lapsia tehdä... äitini oli 35 saadessaan minut, ja voi että häpesin vanhaa äitiäni... itse olen nuori äiti, ja ajattelen että lapset on hyvä saada nuorena. Ei tarvitse enää 50- vuotiaana katsella teini-ikäisiä tai pikkuisia lapsia jaloissaan, vaan saa keskittyä myös siihen omaan elämäänsä, ja mahdollisiin lapsenlapsiin. Äitini on nyt 58- vuotias ylpeä mummi, vaikka aluksi kauhisteli sitä että sain tyttäreni nuorena.
        Aion kyllä ehdottomasti laittaa hanat kiinni kun täytän sen 30 vuotta, en enää vanhemmalla iällä tee lapsia. Vaikka tyttäreni jäisikin ainoaksi.

        tekee omat ratkaisunsa. Olihan tällä palstalla hiljattain äiti/mummi joka on jo 52v ja odottaa vauvaa ja muu suku tukee täysillä. Lapsi sai alkunsa kun menkat olivat olleet poissa jo kolme vuotta ja tuolloin raskaus pääsee pitkälle ennen kuin huomaa asian ja ei siinä enää edes harkitse aborttia. Tiedän useita samantyyppisiä tapauksia ja on syntynyt terve lapsi. Silloin kun alkaa tieten tahtoen "tekemään" lasta ja on jo yli 40v ( jopa nuorempi) niin raskaus ei yleensä tule toivotusti, kun naisen hedelmällisyys alkaa laskea jo 25 vuoden jälkeen.

        Tunnen useita nuorekkaita nykyäitejä jotka eivät erotu koulujen vanhempien illoissa nuoremmista, vaikka ovat saaneet lapsen yli 40v. Monet nuoret äidit valittavat jo yhden lapsen kanssa väsymystään ja uupumustaan. Onko äitiys kiinni enemmän asenteesta kuin iästä? Siltä tuntuu.
        Eli jokainen tekee omat valintansa. Oma äitini kuuluu myös nuorekkaisiin ja sai nuorimman 44v ja en ole koskaan hävennyt, eikä ole tarvinnut hävetä missään asiassa.


      • hyvin menee!
        mariella__ kirjoitti:

        en kyllä enää tuon ikäisenä raaskisi lapsia tehdä... äitini oli 35 saadessaan minut, ja voi että häpesin vanhaa äitiäni... itse olen nuori äiti, ja ajattelen että lapset on hyvä saada nuorena. Ei tarvitse enää 50- vuotiaana katsella teini-ikäisiä tai pikkuisia lapsia jaloissaan, vaan saa keskittyä myös siihen omaan elämäänsä, ja mahdollisiin lapsenlapsiin. Äitini on nyt 58- vuotias ylpeä mummi, vaikka aluksi kauhisteli sitä että sain tyttäreni nuorena.
        Aion kyllä ehdottomasti laittaa hanat kiinni kun täytän sen 30 vuotta, en enää vanhemmalla iällä tee lapsia. Vaikka tyttäreni jäisikin ainoaksi.

        vain hanat kiinni tai sääret solmuun.

        Minulla ei olisi ainuttakaan lasta, jos en olisi yli 30-vuotiaana heitä saanut. Nyt on kolme korkeakoulutettua nuorta menestyjää, ja itsekin teen vielä kahta ansiotyötä. Ainakin verhokarhu saa olla meistä tyytyväinen.

        Enkä ole hetkeäkään katunut sitä, että sain lapseni.


      • äiti87lapset-07ja-09
        mariella__ kirjoitti:

        en kyllä enää tuon ikäisenä raaskisi lapsia tehdä... äitini oli 35 saadessaan minut, ja voi että häpesin vanhaa äitiäni... itse olen nuori äiti, ja ajattelen että lapset on hyvä saada nuorena. Ei tarvitse enää 50- vuotiaana katsella teini-ikäisiä tai pikkuisia lapsia jaloissaan, vaan saa keskittyä myös siihen omaan elämäänsä, ja mahdollisiin lapsenlapsiin. Äitini on nyt 58- vuotias ylpeä mummi, vaikka aluksi kauhisteli sitä että sain tyttäreni nuorena.
        Aion kyllä ehdottomasti laittaa hanat kiinni kun täytän sen 30 vuotta, en enää vanhemmalla iällä tee lapsia. Vaikka tyttäreni jäisikin ainoaksi.

        Minun mielestä kyllä on teinillä päässä vikaa jos omaa äitiään häpeää.


      • valitettavasti
        äiti87lapset-07ja-09 kirjoitti:

        Minun mielestä kyllä on teinillä päässä vikaa jos omaa äitiään häpeää.

        juuri ja sellainen kertoo kypsymättömyydestä. Ollaan niin "lapsellisia" ja pinnallisia. Ilmeisesti kaikissa asioissa. Jotkut eivät kasva aikuisiksi koskaan ja elämä käy hankalaksi - ajan mittaan.


    • ylpeä äiti

      ihanaa, onnea odotukseen. nauttikaa vanhemmuudesta! lapsen saaminen on elämän suurin lahja!
      teille on luvassa suurimmat onnen tunteet, isoimmat ylpeydenaiheet, vahvimmat pelot, syvimmät surut ja syyllisyydentunnot, pahimmat raivonpurkaukset mutta yhtä kaikki = elämä on täynnä tarkoitusta ja tunteita ja elämä on elämänmakuista! rakkaus käsitteenä saa laajemman merkityksen, sen myötä anteeksiantaminenkin täytyy opetella moneen kertaan uudelleen...
      itse olen juuri täyttänyt 46 ja kumppanini on sitä mieltä että ollaan liian vanhoja vauvan tekoon. vaikka minusta tuntuu ettei olla edes riittävän kypsiä siihen... onneksi minulla on oma poika, joka on jo päättämässä peruskoulua.
      terv. ylpeä teinipojan äiti!

      • huomio hei

        että ketju on aloitettu vuonna -04, joten aloittaja on jo yli 50v. ja lapsikin jo n. kuusivuotian luulisin pika laskulla...


    • 42 äiti

      Hei haluaisin itsekkin vielä vauvan.

      Tulin äidiksi hyvin nuorena ja kasvatin lapsen ilman miestä.

      Nyt 40 vuotiaana olen löytänyt miehen jonka kanssa haluaisin jakaa vanhemmuuden.

      Miten tulla raskaaksi 43 -45 vuotiaana.

      Kolmena vuonna olen ollut raskaana neljä kertaa, jokainen alkanut raskaus keskeytynyt viikolla 8.
      Miten kannattaisi toimia että vielä ehtisin jakaa vanhemmuuden ja lapsen kasvatuksen mieheni kanssa.

      • Haaveissako vain

        Itse olen tahattomasta lapsettomuudesta kärsinyt 43v nainen ja vauvakuume ei ota laantuakseen. Minulla on pcos ja positiivista siinä on se, että vaihdevuodet tulee myöhemmin ja myöhemmällä iällä raskaaksi tulemisen mahdollisuuskin kasvaa! Eli iltatähden mahdollisuus on olemassa... Kovin mielelläni sellaisen ihmeen ottaisin vastaan vaikka ikää mittarissa onkin. Entisaikaan lapsia tuli niin kauan kuin luonto salli eikä iäkkäät synnyttäjät olleet ollenkaan harvinaisuus. Nykyisin sitä ollaan ihan kauhuissaan jos joku tulee raskaaksi yli nelikymppisenä. Onneksi aina välillä tulee julkisuuteen naisia, jotka on ilosesti raskaana vielä vanhemmalla iällä (viimeisinpänä John Travoltan vaimo, 47v...). Kiva huomata, että on muitakin jotka haluaa lapsen vielä tässä iässä. Harmi vaan, että raskaaksi tulemisen mahdollisuus on meikäläisellä aika pieni.... 20 vuotta ilman ehkäisyä eikä vaan vauvaa näy...


    • Tiina 44 v

      Ihanaa kuulla että olet uskaltanut iästä huolimatta, kyllä se raskasta on se alku, mutta kun vuoden jaksat valvoa hammasta purren, se helpottaa. Ja sitten kun lapsi on 4 v, jo ikävöit sitä vauva aikaa, heh. Niin se vaan menee. Kyllä te selviätte, rohkeasti vaan eteenpäin. Ja onnittelut. Me keski-ikäset ja mummo ikäset ollaan nykyään paljon nuorekkaampia kuin vanhempamme samassa iässä. Nauti raskaudesta, se on ihanaa, ja tuska ja vaiva palkitaan kun saat vauvan syliisi. Silloin tiedät että jaksat mitä vaan sen käärön eteen tehdä. Sitä tunnetta et osaa etukäteen mitenkään kuvitella. Usko minua.
      Minä haavelen vielä toisesta lapsesta. Ja olisin 45 kun se syntyisi, jos nyt ylipäätään tulisin enää raskaaksi.
      Minulla on kohta 5 v poika, joka saatiin aikaiseksi hoitojen avulla. Pakkasessa olisi vielä 4 munasolua, jotka ovat siis 39 vuotiaita. Tarkoitus olisi käydä lääkärillä jutteleen aiheesta. Saas nähdä tuleeko mustakin vielä mummo äiti ; )

    • 19+3=?

      Mahtavaa että teille tulee vauva :)

      Yövalvomisia tulee varmasti, samoin väsymystä ja kiukkua, ehkä erilaisia näkemyksiä kasvatuksesta ynnä muusta, mutta ne kuuluvat asiaan ja niistä kyllä selviää kun on noinkin terveellä asenteella liikenteessä.

      Onnellista odotusta! Käythän täällä kertomassa kuulumisia silloin tällöin.

    • Haikaraa odotellen

      Hei! Löysin tälläisen vanhan ketjun. Kertokaa kokemuksistanne, "aikuiset äidit"...
      Itse täytin juuri 43 v ja lapset 10 ja 12 vuotiaat. Nyt uusperhe ja miehellä ei lapsia, joten olen totutellut ajatukseen iltatähdestä, ja nyt sitten vauvakuumekin noussut rytinällä....puoli vuotta ilman ehkäisyä, mutta ilman toivottua tulosta. "Nuorempana" lapset tuli melkein kertalaakista. hedelmöityshoitoihin en ole menossa, mutta kyselin lapsettomuusklinikalta, kun meillä ongelmana ettei siemensyöksyä tapahdu joka kerta..Liekö yleistä...Mies on samoja ikiä...

      Niin yllätyin kovasti miten kahdelta eri lapsettomuusklinikan hoitajalta saadun tiedon mukaan olen (lähes) liian vanha äidiksi. Viesti oli että iästäni riippuu etten ole tullut raskaaksi, ja tuskin onnistuu enää, on vanhentuneet munasolut, suuret riskit jne, jne.. No, hoitajat oli aikas nuoren naisen äänisiä...Yritän lohduttautua sillä, varmaan me 40 v ollaan tosi vanhoja heidän mielestä.... Lopulta tokaisin että varmaan iässäni ei tulla raskaaksi helposti ja riskit tunnen liiankin hyvin, koska työskentelen kv- alalla, mutta kun ongelmana on ne siemenet, kun ilman niitä tuskin ainakaan todennäköisesti voi alkaa vauvaa odottamaan, harva kai sitä pyhästä hengestä on raskaaksi nykypäivänä tullut, heh

      Mutta mielen aikas lailla matalaksi veti... Mutta kiva kuulla miten sitä vaan kummasti raskaaksi tullaan tässäkin ja vanhemmassakin iässä! Ei vielä heitetä kirvestä kaivoon...

      • mummuäiti

        Täällä mummuäiti joka tuli raskaaksi 52 vuotiaana, tosin aivan yllättäin, joten on todellakin mahdollista tulla vielä 43 vuotiaana uudelleen äidiksi:)
        Meillä nyt terve, normaalisti kehittynyt 7kk ikäinen pikku-neiti, pitää äidin ja iskän virkeänä päivisin, ei ole yövalvottaja:)
        Meillä ennestään kolme aikuista jo vuosia omillaan olevaa lasta ja kolme lastenlasta, sama isä kaikilla.
        Alkuunsa kun kuulin raskaudesta olin melkoisen myllerreyksen kourissa, mietin miten tutut reakoi ym.ym.ym.
        Kun kerroin lapsilleni tapauksen he olivat haltioissaan, joskin peloissaankin varmaan, onhan se iso riski niin äidille kuin lapsellekkin...kuitenkin sain kannustusta tähän yrittään:)
        Ystävät ja tuttavat ovat ottaneet asiallisesti vastaan tulokkaan.

        Raskaus aika meni todella hyvin, ei sairaslomia kuin 2viikkoa ennen äitiyslomaa.
        Raskausaikaan neuvolassa useimmin ja "syynissä" lähes kokoajan, kokeita, ultria ym.ym.ym.

        Meitä onnisti, terve lapsi syntyi, vaikka emme enää suurimmassa kuvitelmissammekaan voineet enää ajatella itsellemme lisää lapsia, tarkoituksemme oli hoitaa ja hyysätä lastenlapsia tämä "seesteinen vanhuus"
        Se seesteisestä vanhuudesta, mutta ihanaa on ollut tämä aika, toivottavasti kunto ja terveys kestää vielä pitkään, sitä pitää rukoilla joka ilta maate mennessään:)

        En kyllä ketään kehoita lasten hankintaan, jokainen voi itse päättää omalle kohdalleen mitä tekee, jos sinusta tuntuu että haluat lapsen siitä vaan yrittämään...ja onnea!


      • äidiksi haluava
        mummuäiti kirjoitti:

        Täällä mummuäiti joka tuli raskaaksi 52 vuotiaana, tosin aivan yllättäin, joten on todellakin mahdollista tulla vielä 43 vuotiaana uudelleen äidiksi:)
        Meillä nyt terve, normaalisti kehittynyt 7kk ikäinen pikku-neiti, pitää äidin ja iskän virkeänä päivisin, ei ole yövalvottaja:)
        Meillä ennestään kolme aikuista jo vuosia omillaan olevaa lasta ja kolme lastenlasta, sama isä kaikilla.
        Alkuunsa kun kuulin raskaudesta olin melkoisen myllerreyksen kourissa, mietin miten tutut reakoi ym.ym.ym.
        Kun kerroin lapsilleni tapauksen he olivat haltioissaan, joskin peloissaankin varmaan, onhan se iso riski niin äidille kuin lapsellekkin...kuitenkin sain kannustusta tähän yrittään:)
        Ystävät ja tuttavat ovat ottaneet asiallisesti vastaan tulokkaan.

        Raskaus aika meni todella hyvin, ei sairaslomia kuin 2viikkoa ennen äitiyslomaa.
        Raskausaikaan neuvolassa useimmin ja "syynissä" lähes kokoajan, kokeita, ultria ym.ym.ym.

        Meitä onnisti, terve lapsi syntyi, vaikka emme enää suurimmassa kuvitelmissammekaan voineet enää ajatella itsellemme lisää lapsia, tarkoituksemme oli hoitaa ja hyysätä lastenlapsia tämä "seesteinen vanhuus"
        Se seesteisestä vanhuudesta, mutta ihanaa on ollut tämä aika, toivottavasti kunto ja terveys kestää vielä pitkään, sitä pitää rukoilla joka ilta maate mennessään:)

        En kyllä ketään kehoita lasten hankintaan, jokainen voi itse päättää omalle kohdalleen mitä tekee, jos sinusta tuntuu että haluat lapsen siitä vaan yrittämään...ja onnea!

        Onnea ja ennen kaikkea iloa perheellenne!
        Lapsi on iloinen asia!


      • ...
        äidiksi haluava kirjoitti:

        Onnea ja ennen kaikkea iloa perheellenne!
        Lapsi on iloinen asia!

        iloinen asia lapsi muka on?


      • edelleen Onnittelen!
        ... kirjoitti:

        iloinen asia lapsi muka on?

        kirjoitin oman mielipiteeni.


      • ...
        edelleen Onnittelen! kirjoitti:

        kirjoitin oman mielipiteeni.

        En näe lapsissa mitään ilon aihetta


      • totuus..
        ... kirjoitti:

        En näe lapsissa mitään ilon aihetta

        niin se vaan on.


      • onnea tarvitaan

        ottaa realistisesti. Yli 40v ei yleensä tule herkästi raskaaksi, mutta aina on ollut poikkeuksia. Kun tiedämme, että stressi ( kova halu tulla raskaaksi) sekoittaa hormoneja niin raskaaksi tulo voi olla onnesta kiinni. Sama ilmiö myös nuoremmillakin, jotka haluavat liikaa raskautta. Eli koko asia pois mielestä niin voi onnistaa. Onnea matkaan:). Eräs sukulainen sai hiljattain yllätysvauvan ja ehti täyttää 46v... raskaus ehti mennä neljännelle kuulle, kun havahtui että olisiko raskaana. Ja oli ja terve vauva syntyi.


      • Toivon minäkin tätä
        mummuäiti kirjoitti:

        Täällä mummuäiti joka tuli raskaaksi 52 vuotiaana, tosin aivan yllättäin, joten on todellakin mahdollista tulla vielä 43 vuotiaana uudelleen äidiksi:)
        Meillä nyt terve, normaalisti kehittynyt 7kk ikäinen pikku-neiti, pitää äidin ja iskän virkeänä päivisin, ei ole yövalvottaja:)
        Meillä ennestään kolme aikuista jo vuosia omillaan olevaa lasta ja kolme lastenlasta, sama isä kaikilla.
        Alkuunsa kun kuulin raskaudesta olin melkoisen myllerreyksen kourissa, mietin miten tutut reakoi ym.ym.ym.
        Kun kerroin lapsilleni tapauksen he olivat haltioissaan, joskin peloissaankin varmaan, onhan se iso riski niin äidille kuin lapsellekkin...kuitenkin sain kannustusta tähän yrittään:)
        Ystävät ja tuttavat ovat ottaneet asiallisesti vastaan tulokkaan.

        Raskaus aika meni todella hyvin, ei sairaslomia kuin 2viikkoa ennen äitiyslomaa.
        Raskausaikaan neuvolassa useimmin ja "syynissä" lähes kokoajan, kokeita, ultria ym.ym.ym.

        Meitä onnisti, terve lapsi syntyi, vaikka emme enää suurimmassa kuvitelmissammekaan voineet enää ajatella itsellemme lisää lapsia, tarkoituksemme oli hoitaa ja hyysätä lastenlapsia tämä "seesteinen vanhuus"
        Se seesteisestä vanhuudesta, mutta ihanaa on ollut tämä aika, toivottavasti kunto ja terveys kestää vielä pitkään, sitä pitää rukoilla joka ilta maate mennessään:)

        En kyllä ketään kehoita lasten hankintaan, jokainen voi itse päättää omalle kohdalleen mitä tekee, jos sinusta tuntuu että haluat lapsen siitä vaan yrittämään...ja onnea!

        Onko tämä oikeasti totta. Voi miten ihanaa, melkein itku pääsi kun luin tätä. Kuinka on mennyt ja miten lääkärit ym. suhtautuivat asiaan. Kuinka olet jaksellut? Mitä tutkimuksia tehtiin raskausaikana lapsen terveyden seuraamiseksi. Hyvää jatkoa sinulle.


      • + 40v. KotiÄiti
        mummuäiti kirjoitti:

        Täällä mummuäiti joka tuli raskaaksi 52 vuotiaana, tosin aivan yllättäin, joten on todellakin mahdollista tulla vielä 43 vuotiaana uudelleen äidiksi:)
        Meillä nyt terve, normaalisti kehittynyt 7kk ikäinen pikku-neiti, pitää äidin ja iskän virkeänä päivisin, ei ole yövalvottaja:)
        Meillä ennestään kolme aikuista jo vuosia omillaan olevaa lasta ja kolme lastenlasta, sama isä kaikilla.
        Alkuunsa kun kuulin raskaudesta olin melkoisen myllerreyksen kourissa, mietin miten tutut reakoi ym.ym.ym.
        Kun kerroin lapsilleni tapauksen he olivat haltioissaan, joskin peloissaankin varmaan, onhan se iso riski niin äidille kuin lapsellekkin...kuitenkin sain kannustusta tähän yrittään:)
        Ystävät ja tuttavat ovat ottaneet asiallisesti vastaan tulokkaan.

        Raskaus aika meni todella hyvin, ei sairaslomia kuin 2viikkoa ennen äitiyslomaa.
        Raskausaikaan neuvolassa useimmin ja "syynissä" lähes kokoajan, kokeita, ultria ym.ym.ym.

        Meitä onnisti, terve lapsi syntyi, vaikka emme enää suurimmassa kuvitelmissammekaan voineet enää ajatella itsellemme lisää lapsia, tarkoituksemme oli hoitaa ja hyysätä lastenlapsia tämä "seesteinen vanhuus"
        Se seesteisestä vanhuudesta, mutta ihanaa on ollut tämä aika, toivottavasti kunto ja terveys kestää vielä pitkään, sitä pitää rukoilla joka ilta maate mennessään:)

        En kyllä ketään kehoita lasten hankintaan, jokainen voi itse päättää omalle kohdalleen mitä tekee, jos sinusta tuntuu että haluat lapsen siitä vaan yrittämään...ja onnea!

        Ikä on odottajalla ja synnyttäjällä vain yksi tekijä. Samanikäisillä naisilla kun on erilainen elämäntilanne ja heitä ei voi vertailla toisiinsa vain iän perusteella. Joku voi olla jo 30-vuotiaana "ikäloppu". Toinen on 45-vuotiaana fyysisesti ja henkisesti paremmassa kunnossa kuin parikymppinen. Terveet elämäntavat, riittävä liikunta ja yöuni, fyysinen ja henkinen kunto, positiivinen elämänasenne, alkoholin ja tupakan välttäminen, eroon ylipainosta jne., jne.

        On turha surkutella, että iäkkäämpien vanhempien lapsilla on iäkkäät isovanhemmat tai ei isovanhempia lainkaan. Lapselle on tärkeintä, että omat vanhemmat huolehtivat hänestä. Toki on perheitä, joissa isovanhempi esim. hoitaa lapsenlapsia päätoimisesti, vanhempien opiskellessa tai käydessä töissä. Lasten hoito- ja kasvatusvastuuta ei silti saa sysätä mummoille ja vaareille. Joskus tuntuu - ikävä kyllä - että on vanhempia, jotka hankkivat lapset isovanhempien hoidettaviksi 24/7.

        Yli 40-vuotiaalla äidillä ei todennäköisesti ole kiire heti vanhempainloman jälkeen töihin. Perheen taloudellinen asemakin on luultavasti parempi kuin parikymppisillä vanhemmilla. Myös ympäristön paineita kestää nuorta äitiä paremmin. Jos joku kuittaa "Sinäkös olet VAIN LASTESI KANSSA KOTONA?"-kommentin, ei sitä ota vakavasti.

        Tärkeintä on, että lapsella on huolehtiva äiti ja isä ja iästä viis! Ja Mummuäidille onnittelut ja terveiset! Olipa hienoa lukea juttusi!


      • Jos sittenkin?
        mummuäiti kirjoitti:

        Täällä mummuäiti joka tuli raskaaksi 52 vuotiaana, tosin aivan yllättäin, joten on todellakin mahdollista tulla vielä 43 vuotiaana uudelleen äidiksi:)
        Meillä nyt terve, normaalisti kehittynyt 7kk ikäinen pikku-neiti, pitää äidin ja iskän virkeänä päivisin, ei ole yövalvottaja:)
        Meillä ennestään kolme aikuista jo vuosia omillaan olevaa lasta ja kolme lastenlasta, sama isä kaikilla.
        Alkuunsa kun kuulin raskaudesta olin melkoisen myllerreyksen kourissa, mietin miten tutut reakoi ym.ym.ym.
        Kun kerroin lapsilleni tapauksen he olivat haltioissaan, joskin peloissaankin varmaan, onhan se iso riski niin äidille kuin lapsellekkin...kuitenkin sain kannustusta tähän yrittään:)
        Ystävät ja tuttavat ovat ottaneet asiallisesti vastaan tulokkaan.

        Raskaus aika meni todella hyvin, ei sairaslomia kuin 2viikkoa ennen äitiyslomaa.
        Raskausaikaan neuvolassa useimmin ja "syynissä" lähes kokoajan, kokeita, ultria ym.ym.ym.

        Meitä onnisti, terve lapsi syntyi, vaikka emme enää suurimmassa kuvitelmissammekaan voineet enää ajatella itsellemme lisää lapsia, tarkoituksemme oli hoitaa ja hyysätä lastenlapsia tämä "seesteinen vanhuus"
        Se seesteisestä vanhuudesta, mutta ihanaa on ollut tämä aika, toivottavasti kunto ja terveys kestää vielä pitkään, sitä pitää rukoilla joka ilta maate mennessään:)

        En kyllä ketään kehoita lasten hankintaan, jokainen voi itse päättää omalle kohdalleen mitä tekee, jos sinusta tuntuu että haluat lapsen siitä vaan yrittämään...ja onnea!

        hei , tämä on vanha viesti jo , mutta voitko kertoa minkä ikäinen on ihanan lapsesi isä? Olen samoissa ajatuksissa , hiukan nuorempi kuin sinä.
        Omat ajatukset on kovasti muuttuneet ja vauva voisi yhä olla mahdollinen.

        Media muokaa ajatuksiamme ja mielipiteitääme turhankin paljon esim vanhemmaksi tulemisiästä. Lapsia on meillä molemmilla , joten hedelmättömyyshoitoja ei tarvita.
        Hyvää jatkoa edelleen teille!


      • onnellinen mutsi
        ... kirjoitti:

        iloinen asia lapsi muka on?

        Olitko itse " vahinko"?


    • fsc

      sama se miehelle vaikka olisi 50v.mutta henkilökohtaisesti en uskaltaisi tehdä tipssa iässä,väsymys,masennus ym

    • 17v iltatähteä

      yli 40 v parasta aikaa,päivääkään ei tarvitse katua.ajattele moni haluaa eikä saa lasta,onnittelut koko perheelle,

      • Ella.

        Minä olen 24-vuotias ja minulla on pikkuveli, joka on omaa lastani nuorempi.

        Äiti sai terveen vauvan 43-vuotiaana, puolivuotta sitten. Minun vauva on kohta vuoden.
        Kyllä mä alussa suhtauduin raskauteen, aika skeptisesti sen kyllä myönnän.


    • vanhuksen lapsi

      Äitini sai minut 38-vuotiaana, isä oli tuolloin 42. Veljeni on minua yli 10 vuotta vanhempi.

      Ala-asteiässä en edes ajatellut, että äitini on mitenkään vanha. Ongelmia tuli esim. lomilla, koska vanhemmat eivät jaksaneet touhuta kanssani ja isovelii ei ollut mukana, kun oli niin paljon vanhempi. Jouduin aina tekemään kaikki asiat, etenkin liikuntaan tai muuhun fyysiseen liittyvät, yksin. Toivoin, että vanhempani olisivat nuorempia tai minulla olisi suunnilleen minun ikäiseni sisko tai veli.

      Teini-ikä oli kamala, koska vanhempani eivät enää muistaneet millaista oli olla nuori. Suhteet vanhempiini sain kuntoon vasta noin parikymppisenä ja juuri kun oma tausta ja vanhempien nuoruus alkoivat kiinnostaa ja asioista olisi ollut mielenkiintoista jutella, isäni kuoli. Äitini on jo vanha nainen, mutta en oikeastaan käsitä sitä, koska itse olen vielä niin nuori.

      Vaikka lapsuuteni oli aika ankea vanhempien iän takia, minulla oli kaikki asiat hyvin. Jäin vain kaipaamaan juttutuokioita äidin kanssa, koska äidillä ja minulla ei oikein ollut mitään asioita mistä puhua. Nykyään pystymme puhumaan mistä vain, mutta silti pidän äitiäni vähän vanhanaikaisena...

      Itse en tekisi lapsia enää nelikymppisenä. Mielestäni lapsi ansaitsee sen, että hänen kanssaan touhutaan ja häntä ymmärretään teini-iässä.

      • ldskvpwaog

        äiti ja isä on teinin mielestä vanhanaikainen,eikä ymmärrä "nykyajan"hömpötyksiä. Ja valitettavasti kaikki ihmiset eivät ole sillä tavalla liikunnallisia,että viitsisivät niin kamalan liikkuvia juttuja lapsiensa kanssa harrastaa.
        Kyllä mont asiat on niin persoonasta kiinni.
        Mielestäsi 58 vuotias on vanha nainen...?!


      • vanhuksen lapsi
        ldskvpwaog kirjoitti:

        äiti ja isä on teinin mielestä vanhanaikainen,eikä ymmärrä "nykyajan"hömpötyksiä. Ja valitettavasti kaikki ihmiset eivät ole sillä tavalla liikunnallisia,että viitsisivät niin kamalan liikkuvia juttuja lapsiensa kanssa harrastaa.
        Kyllä mont asiat on niin persoonasta kiinni.
        Mielestäsi 58 vuotias on vanha nainen...?!

        Jos minulle tuon viestin loppuosan tarkoitit, niin äitini on kylläkin kohta 70-vuotias eikä 58. Ja minusta 70-vuotias on jo iäkäs.


      • c<åpf
        vanhuksen lapsi kirjoitti:

        Jos minulle tuon viestin loppuosan tarkoitit, niin äitini on kylläkin kohta 70-vuotias eikä 58. Ja minusta 70-vuotias on jo iäkäs.

        jotenkin väärin.
        Isäni,joka hiljattain 80 vuotiaana kuoli,oli vielä varsin nuorekas ja virkeä ajatusmaailmaltaankin. Eli olen kyllä sitä mieltä edelleen,että se persoona ratkaisee. Anoppini on 65 vuotias ja kovasti reipas ja nuorekas.
        Oma äitini oli 30 vuotias minut saadessaan,mutta en muista hänen meidän kanssamme mitään kovin liikunnallista harrastaneen.
        Itse sain esikoiseni 37 vuotiaana. Nyt yli nelikymppisenä on hauska tuon lapsukaisen kanssa laskea mäkeä ja kontata pitkin maita ja mantuja ihmettelemässä maailman ihmeitä.
        Nyky ihmiset ovat paljon nuorekkaampia ja "jaksavampia"kuin muutama vuosikymmen sitten.
        Itse toivon vielä nyt yli nelikymppisenä tulevani äidiksi.


      • persoonat
        c<åpf kirjoitti:

        jotenkin väärin.
        Isäni,joka hiljattain 80 vuotiaana kuoli,oli vielä varsin nuorekas ja virkeä ajatusmaailmaltaankin. Eli olen kyllä sitä mieltä edelleen,että se persoona ratkaisee. Anoppini on 65 vuotias ja kovasti reipas ja nuorekas.
        Oma äitini oli 30 vuotias minut saadessaan,mutta en muista hänen meidän kanssamme mitään kovin liikunnallista harrastaneen.
        Itse sain esikoiseni 37 vuotiaana. Nyt yli nelikymppisenä on hauska tuon lapsukaisen kanssa laskea mäkeä ja kontata pitkin maita ja mantuja ihmettelemässä maailman ihmeitä.
        Nyky ihmiset ovat paljon nuorekkaampia ja "jaksavampia"kuin muutama vuosikymmen sitten.
        Itse toivon vielä nyt yli nelikymppisenä tulevani äidiksi.

        toisin ja nainenkin vanha jo 40v... Itsellä ikää jo reippaasti mutta nuorimman lapsen sain 43v. Jo silloin työtoverit ja muutkin pitivät minua paljon nuorempana, sillä olen aina ollut tyyliltäni nuorekas( en mikään rockimimmi kuitenkaan) mutta moni sanonut 10v nuoremmaksi ja sanoo edelleenkin.

        Kun lapsi kasvoi kouluikään ja menin vanhempien kokoukseen kouluun mietin että erotunko joukosta. Huomasin pian, että huoli oli turha. Kriittisesti arvioituna on vuosien varrella ollut paljon ikäisieni ja jopa vanhemman näköisiä äitejä ja isiä.

        Ja lapsi on nyt aikuinen ja ei ole ikinä ollut häpeissään minusta ikäni vuoksi. Eräs kaverinsa totesi viime vuonna että näkisitpä äitini, niin huomaisit että hän paljon mummompi ja vanhemman näköinen vaikka on paljon nuorempi. Persoona ratkaisee, ei ikävuodet.


      • Leenaäiskä
        persoonat kirjoitti:

        toisin ja nainenkin vanha jo 40v... Itsellä ikää jo reippaasti mutta nuorimman lapsen sain 43v. Jo silloin työtoverit ja muutkin pitivät minua paljon nuorempana, sillä olen aina ollut tyyliltäni nuorekas( en mikään rockimimmi kuitenkaan) mutta moni sanonut 10v nuoremmaksi ja sanoo edelleenkin.

        Kun lapsi kasvoi kouluikään ja menin vanhempien kokoukseen kouluun mietin että erotunko joukosta. Huomasin pian, että huoli oli turha. Kriittisesti arvioituna on vuosien varrella ollut paljon ikäisieni ja jopa vanhemman näköisiä äitejä ja isiä.

        Ja lapsi on nyt aikuinen ja ei ole ikinä ollut häpeissään minusta ikäni vuoksi. Eräs kaverinsa totesi viime vuonna että näkisitpä äitini, niin huomaisit että hän paljon mummompi ja vanhemman näköinen vaikka on paljon nuorempi. Persoona ratkaisee, ei ikävuodet.

        Ei oo mitään väärää ikää tulla äidiksi.

        Tämä laulu lohduttaa ja antaa toivoa

        http://www.youtube.com/watch?v=ZJXhVjD5oxk


      • äitipä äiti
        Leenaäiskä kirjoitti:

        Ei oo mitään väärää ikää tulla äidiksi.

        Tämä laulu lohduttaa ja antaa toivoa

        http://www.youtube.com/watch?v=ZJXhVjD5oxk

        Ensinnäkin,aivan mahtava lukea "vanhempien" naisten raskauksista!
        Eihän ikä ole kuin numero,tässäkään asiassa.Sitäpaitsi, on niitä, jotka ovat jo niin vanhuksia 40 täytettyään, mitään ei enää kehtaa, useimpiin asioihin muka liian vanha,esim. opiskelujen aloittamiseen yms.-tyhmä ajattelutapa,minusta.
        Itse olen neljän lapsen äiti, vanhin 21 v, ja ikäni 43v. ja toivo raskaaksi tulemisesta on hiipunut hiipumistaan,lähes 10 vuoden yrityksen jälkeen, mutta mitään ehkäisyjä ei ole tarkoitus käyttää edelleenkään, sillä aina vaan olisi uudelle elämän alulle syli odottamassa, ja useampikin.
        Oikein ihanaa aikaa kaikille äideille, ja odottaville,etenkin yli 40-vuotiaille!


      • opi elämää

        No johan on? Luuletko, että iästä johtuu se paljonko leikkii ja touhuaa lasten kanssa tai että 50-60 v ei ymmärrä teini-ikäistä?
        Missä tynnyrissä olet kasvanutkaan? Herää jo.

        Oman kokemuksien perusteella olen nähnyt vaikka mitä. Hyvin nuori voi olla hyvä äiti, mutta niin voi iäkkäämpikin. Moni nuori näkyy uupuvan jo yhden lapsen kanssa, mutta äiti jolla on elämänkokemusta ei uuvu vaikka lapsia on ympärillä useita. Asia ei ole noin mustavalkoinen kuin sinä luulet ja oletat. Sinun vanhempasi ovat olleet persooniltaan sen kaltaiset kuin ovat, joten olet joutunut siksi "kärsimään" eikä suinkaan iät ole olleet syynä.


    • ...

      Ei kai iässä mitään väärää ole. Tuli vaan tässä mieleen, että minun vanhempani ovat nelivitosia kun oma lapseni syntyy. Olen siis 21 vuotias ja ihan tekemällä tehtyä lasta odotan.
      Ja mielestäni on suuri rikkaus kun lapseni saa olla virkeiden ja hyväkuntoisten isovanhempien seurassa. Ja isovanhemmat (tietysti töiden puitteissa) saavat nauttia lapsenlapsesta.

    • minna.

      Otan osaa lapsesi puolesta. Tuossa iässä tullaan mummoiksi eikä äideiksi. Olet erittäin itsekäs.

    • korjaus minnalle

      Niin kauan kun nainen voi raskautua luonnollisesti, hän TODELLAKIN tulee äidiksi eikä mummoksi :)

    • jokaisen oma elämä

      Jokainen tallaa tyylillään, ja jokainen saa tehdä lapset milloin itse haluaa. Itse en tekisi lapsia enää tuossa iässä, mutta se onkin vain minun mielipiteeni. Tärkeintähän on, että jokainen on onnellinen ja lapsi terve.

    • Totuus tulee teinilt

      Tässä teille 16-vuotiaan äidin vastaus:

      Ensinnäkin,onnea! Lapsen saaminen on kai iloinen asia iästä riippumatta. Tietenkin yli 35´sella on suuremmat riskit synnyttää terve lapsi,kuin alle.
      Itse olin 15-toista kun lastani aloin odottaa,nyt elelen terveen tyttövauvan kanssa omassa kodissani,ja käyn koulua kotona,resurssiope tulee kotiin. Mielestäni on erittäin alhaista sättiä teini-vanhempia! Eikö mummo-äideilläkin tarvitsisi olla oma "Kauhistelu"-palsta?
      Tietenkin neljänkympin jälkeen voisi alkaa odottaa niitä lapsenlapsia (:

    • HanneleMuu

      Hei kaikki äitiyden asioita pohtivat! Luin mielenkiinnolla tätä vuosien mittaista keskusteluketjua ja oli kiva huomata, että niin moni nainen on valmis kannustamaan ja tukemaan toisia. Sen verran haluan kommentoida, että termit teiniäiti, mummoäiti, riskisynnyttäjä, jne. luokittelevuudessaan peittävät helposti alleen sen olennaisen: äiti! Ja se asia meitä kaikkia ikään katsomatta vääjäämättä yhdistää: jokaisen naisen on tavalla tai toisella käsiteltävä suhteensa omaan äitiinsä ja äitiyteen omalla kohdallaan. Ajatelkaa, miten paljon voimme toisiltamme naisina saada tukea ja oppia, se on upea asia! On hienoa lukea sekä alle 18v että yli 40v äitien tarinoita siitä, miten ikä ei todellakaan 'pilaa' äitiyttä (eikä lastakaan). Ihanasti ilahdutti edellä oleva 16-vuotiaan äidin kirjoituksen alku ja lopussa olevan ajattelunkin ymmärrän hyvin. Haluaisin sinulle erityisesti sen todeta, että ihailen rohkeuttasi! Kirjoituksestasi huomaa, että olet terveellä tavalla ylpeä äitiydestäsi ja pärjäät hyvin. Upeaa! Itsestäni ei tuossa iässä olisi varmaan ollut äidiksi. Olen hieman alle 40v nainen ja vasta nyt olen elämässäni uskaltanut uskoa todeksi sen, että ihan oikeasti minunkin elämääni voisi vielä kuulua perhe ja lapsi/lapset. En millään tavoin miellä itseäni mummoikäiseksi - enkä siltä kyllä näytäkään. Tuntuu, että nyt elämä vasta voisi kunnolla alkaa. Kaikki kokeilemisen arvoinen on tullut koettua ja yhteen suhteeseen loppuelämäksi sitoutuminen ei ahdista, jos vain oikea rakkaus elämääni vielä löytyy. Perhe-elämä ei olisi mistään itselleni tärkeästä pois. Päinvastoin. Siksi, kiitos kannustavista ajatuksistanne ja kaikkea hyvää kaikenikäisille naisille, mikä suhteenne äitiyteen sitten onkin!

    • kevättä

      Olen 43 vuotias, ja yrittänyt saada lasta jo 15 vuotta. Ottaisin heti jos annettaisiin! Suppeasti ja omahyväisesti voi maailmaa katsoa missä iässä tahansa. Olen onnellinen kaikkien äitien puolesta, erityisesti yli 40-vuotiaiden, jotka ovat ensimmäistään saamassa. Toisten ihmisten säälimätön arvostelu kertoo paljon ihmisestä itsestään. Rakkautta---> :)

    • hei kattokaa peiliin

      SÄÄLITTÄÄ IHMISTEN PASKANJAUHAMINEN JA ARVOSTELEMINEN 40-VUOTIAIDEN ÄITIYTTÄ!

      LYON TONNISTA VETOA, ETTÄ 40-VUOTIAS ON KYPSEMPI/VASTUULLISEMPI/RAUHALLISEMPI ÄITINÄ, KUIN 20-VUOTIAS YLEISESTI!!!

      KEHDATAA VALITTAA 40-ÄITIYTTÄ,KU 20-VUOTIAAT MIELENTERVEYSONGELMAISET PÄIHDENUORET TEKEE VASTUUTTOMASTI LAPSIAAN JA RAVISTELEVAT NE SOKEIKSI JA HENKIHIEVERIIN!!!

      MENKÄÄ ITTEENNE OIKEESTI, ONNEA KAIKILLE VANHEMMILLE ÄIDEILLE, TEISTÄ PAISTAA AITO RAKKAUS JA HALU SAADA SE LAPSI, JA SITÄPAITSI ON PASKANJAUHANTAA TODETA, ETTÄ LAPSELLA EI OLE ISOVANHEMPIA PLAA PLAA, MISTÄ SEN TIETÄÄ VAIKKA ÄITI KUOLIS ENNEN ISOVANHEMPIA TAI LAPSI ENNEN ÄITIÄ? ELÄMÄ EI OLE ITSESTÄÄN SELVYYS KATO...
      ELÄKÄÄ ELÄMÄÄ JA ÄLKÄÄ ARVOSTELKO TOISIA, VAUVA SAA HYVÄSSÄ RAKKAUSESSA KASVAA AIKUISTEN NAISTEN RAKKAUDEN YMPÄRÖIMÄNÄ, KUN TOISTEN LAPSET SINNETTELEE JA KATTELEE NUORTEN VANHEMPIEN VIINAISTA VÄKIVALTAA JA HUUTAMISTA, JOTEN NYT HERÄTKÄÄ ELÄMÄÄ TOI ON NAURETTAVAA!

    • Niin ja näin

      Lapselle tämä äiti ja isä ovat varmasti oikaeat ihmiset, sillä he ovat jo kaiken muun saaneet, lapsi on tärkeä.
      Ei olla varmaankaan eroamassa heti ensimmäisen pahan sanan vuoksi, lapsella on todellinen perhe.
      Vaara on vain siinä, sallivatko he lapselle lapsuuden, vaiko ympäröivät hänet liiankin suurella rakkaudella.

      Sitten tulee eteen se, että lapsi on murrosiässä, kun vahemmat ovat kuusikymmpisiä, jaksavtko vielä ohjata lastaan, vai saneleeko lapsi ehdot vanhemmilleen

    • Kartal67

      Sain esikoiseni, kaksoset 39-vuotiaana. Raskaus sujui vallan mainiosti, mitä nyt jatkuvat kontrollikäynnit (riskiraskaus) neuvolassa ja sairaalassa vähän jo rasittivat. Olen maailman onnellisin ihanista lapsistani, enkä koe olevani vanha äiti. Itsestähän se on paljon kiinni, pitääkö huolta ulkonäöstään, ajatteleeko positiivisesti jne. Uskon, että kypsemmällä iällä lapsiaan arvostaa eri tavalla kuin parikymppisenä. Ainakin minulle lapseni ovat tärkeintä maailmassa ja annan heille arvoa ja rakkautta parhaani mukaan. Omat menemiset (yöelämä, baarit) on menty, joten on ihanaa olla kotona ja LÄSNÄ omille lapsilleen.

      • yli 45v raskaus

        osoittaa pelkkää ajattelemattomuutta.Huh,huh,lapsi parkaa kun menee päiväkotiin ja kouluun.Takuuvarmasti häpeää kun yli 50v äiti ja isi tulevat koukkuselkäisinä heitä noutamaan.Toisten lasten vanhemmat ovat 20-30v yleensä.Voi lapsiparkaa.


      • joopa joo
        yli 45v raskaus kirjoitti:

        osoittaa pelkkää ajattelemattomuutta.Huh,huh,lapsi parkaa kun menee päiväkotiin ja kouluun.Takuuvarmasti häpeää kun yli 50v äiti ja isi tulevat koukkuselkäisinä heitä noutamaan.Toisten lasten vanhemmat ovat 20-30v yleensä.Voi lapsiparkaa.

        meidän päiväkodissa hoitolapsien vanhempien keski-ikä on n. 35-40 v. paikkeilla.

        Jos äiti on 20 vuotias kun lapsi menee kouluun, niin lapsi on laitettu alulle äidin oleessa 12-13 vuotta. Panee miettimään...


      • vastaus sinulle
        yli 45v raskaus kirjoitti:

        osoittaa pelkkää ajattelemattomuutta.Huh,huh,lapsi parkaa kun menee päiväkotiin ja kouluun.Takuuvarmasti häpeää kun yli 50v äiti ja isi tulevat koukkuselkäisinä heitä noutamaan.Toisten lasten vanhemmat ovat 20-30v yleensä.Voi lapsiparkaa.

        jotenkin epäkypsältä kuulostaa tuo vastaus.

        Nykyaikana perusterve 50-65-vuotias ei todellakaan kävele koukkuselkäisenä. Valtaosa tuon ikäisistä on fyysisesti erittäin hyvässä kunnossa ja näyttävät myös hyvinvoivilta.


      • no ohhoh

        "Uskon, että kypsemmällä iällä lapsiaan arvostaa eri tavalla kuin parikymppisenä. Ainakin minulle lapseni ovat tärkeintä maailmassa ja annan heille arvoa ja rakkautta parhaani mukaan. "

        No mutta sepäs oli kypsästi ja fiksusti kirjoitettu. Luuletko tosissasi että äidin ikä vaikuttaa siihen miten hän lapsiaan arvostaa? Että vanhempana lapsensa saaneet arvostaisivat muka enemmän? Kysypä joltakulta joka on saanut lapsia sekä parikymppisenä että nelikymppisenä, kysy että arvostaako hän nuorimmaistaan eri tavalla kuin esikoistaan. Kyllä se lapsi on äidilleen tärkeintä maailmassa myös silloin kun se äiti on 19v.

        Hienosti myös heitit yöelämäkortin pöytään, ikäänkuin nuoremmilla äideillä olisi pakottava tarve ravata diskoissa ja vain sinä ja muut kypsänä lisääntyneet ymmärrätte olla läsnä lapsillenne. Onko sinulla joku pätemisen tarve, pakko osoittaa olevasi parempi ihminen kuin ne nuorena lisääntyneet jotka eivät edes osaa arvostaa lapsiaan niinkuin sinä?

        Sinä saatat olla jo keski-ikäinen, mutta tekstistäsi välittyi kuva erittäin lapsellisesta ihmisestä. Todennäköisesti ne ylenkatsomasi nuoret äidit ovat sittenkin kypsempiä kuin sinä.


    • iltatähti2

      Mun äiti on saanu mut 45 vuotiaana, ja ... helpottavaa kuulla että muitakin on!
      Oon nyt 14, ja enemmänkin tässä vaiheessa oon pelokas,kun häpeisin.
      Äiti on tosi tärkee mulle, enkä haluis menettää sitä! :/

      • jos sittenkin?

        Hei kuka haluaisi jakaa kokemuksiaan 46 v raskaaksi tulemisesta ? Asiallisia!!
        Hedelmaällisyys on tullut todettua 2 1 (miehen) lapsien perustella ja ovat tullet tyyllin " kalsareilla heitetty",
        Ei keskenmenoja, ei komplikaatioita, säännölliset kuukautiset. Äidilläni menopaussi-ikä myöhään . Urheilullisia ollaan ja maratoonareita.
        Hiljattain yksi erit aikainen keskenmeno-oireet, viikko pahoinvointia, mutta tärppipäivä oli siis käytetty.
        Kannataako tehdä ovulaatiotestejä? Pitkäänkö yrititte?
        Mitä sikiötestejä teille tehtiin tai halusitte?
        Tietenkin tämä on hyvin yksilöllistä ja jokaisen kohdalla oma tarinansa. Voitko kertoa omasi.


      • maholehmä...
        jos sittenkin? kirjoitti:

        Hei kuka haluaisi jakaa kokemuksiaan 46 v raskaaksi tulemisesta ? Asiallisia!!
        Hedelmaällisyys on tullut todettua 2 1 (miehen) lapsien perustella ja ovat tullet tyyllin " kalsareilla heitetty",
        Ei keskenmenoja, ei komplikaatioita, säännölliset kuukautiset. Äidilläni menopaussi-ikä myöhään . Urheilullisia ollaan ja maratoonareita.
        Hiljattain yksi erit aikainen keskenmeno-oireet, viikko pahoinvointia, mutta tärppipäivä oli siis käytetty.
        Kannataako tehdä ovulaatiotestejä? Pitkäänkö yrititte?
        Mitä sikiötestejä teille tehtiin tai halusitte?
        Tietenkin tämä on hyvin yksilöllistä ja jokaisen kohdalla oma tarinansa. Voitko kertoa omasi.

        tuntuu tod pahalta kun työ vaan tilaate raskautta ja thats it.. ittelläni ivf hoitoja takana,vauvakuume kauhea.vuodet loppuu. väärä puoliso. ."( ei tuu mittään tästä..olispa se noin helppoa.surua vaan.


      • Vauvakuumetta täällä
        maholehmä... kirjoitti:

        tuntuu tod pahalta kun työ vaan tilaate raskautta ja thats it.. ittelläni ivf hoitoja takana,vauvakuume kauhea.vuodet loppuu. väärä puoliso. ."( ei tuu mittään tästä..olispa se noin helppoa.surua vaan.

        Ystävä , älä masennu koska se ei ainakaan auta asiaa.

        Koetappa seuraavia luomukonsteja, jollet ole jo koettanutkin:

        - Lisää liikuntaa, eritoten jos on ylipainoa koeta saada sitä pois
        - Ala käyttää luontaistuotekaupan vehnänalkioöljyä, se lisää hedelmällisyyttä
        - Juo greippimehua tai syö kreippiä muuten usein, greippi parantaa limakalvojen kuntoa ja tekee munasolun kiinnittymisen helpommaksi
        - Vähennä kahvin käyttö minimiin, samoin sokerin käyttö vähemmäksi.
        - harrasta seksiä joka toinen päivä, mielummin aamuisin, jolloin miehellä uimareita on liikkeellä enemmän kuin iltaisin.
        - Älä missään nimessä tupakoi, lakko on pakko jos olet polttaja ja lasta haaveilee.

        Ehkä nämä jo tiesitkin...
        Mutta ei muuta kuin tsemppiä että tärppää !


    • vastuuton vanhus???

      Aika järkyttävää mielestäni noin lasten kannalta on vanhat vanhemmat. Naiset itsekkäästi haluavat lapsia, mutta eivät ajattele lainkaan sitä, miten lapsi pärjää asian kanssa, esimerkiksi joutuu hoitamaan dementoitunutta vanhempaansa elämäntehtävänään tms. Lapsille voi sekä vanhan isän että vanhan äidin takia tulla perinnöllisiä vikoja koska siittiöt ja munasolut on jo huonolaatuisia. Vanhemmilla isillä on suuri vaara saada skitsofreeninen lapsi ja vanhalla äidillä älyllisesti jälkeenjäänyt. Monen suurperheen nuorin lapsi on vammainen tai heikkolahjainen. Tunnen lähipiiristä kolme.

      Olen vaan sitä mieltä että vanhana synnyttävän perimmäinen syy lisääntyä on kuoleman pelko ja oman vanhuuden ajatuksen sietämättömyys, kuvitellaan että lapsia hankkimalla eletään ikuisesti tai pidetään illusioita ikuisesta nuoruudesta. Samalla tietysti on ajatus siitä, että saa ilmaisen omaishoitajan. Lapsi uhrataan oman itsekkyyden alttarille, lapsesta viis. Surullista ja säälittävää.

      • Äly hoi

        Mites sitten selität, nimim. vastuuton vanhus, sen, että äitini synnytti viisi lasta , sai viisaimman lapsen iltatähtenä ?

        Oli tuon 45 kun veljeni yllättäen sai...

        Veli oli aarre meille kaikille sisaruksille.

        Ja hän sai enemmän älliä kuin kellään meistä nuorena synnytetyistä on !

        Tuskin tarvi läksyjä lukea kun oppi kerrasta kaiken, meni yliopistoon ja opiskeli kielitieteilijäksi, hallitsee latinan, japanin, englannin jne. jne. vettä valaen.

        Vai vajaaälyinen skitsofreenikko, höpö höpö...onneksi äitini ei suostunut aborttiin jota ehdotettiin iän ja riskien takia.

        Onpahan edes yksi älykäs meidänkin poppoossa, itse en osaa kieliä vieläkään vaikka kuinka pänttään, eikä edes matikka sujunut koulussa.
        Olen tyhmä nuorena synnytetty, mutta veljeni on vanhoilla päivillä saatu lahjakas stara.Siinä sinulle vanhojen äitien solvaaja - teoriasi oli väärä !


    • jos sittenkin?

      Hyvä vastuuton vanhuus nimimerkki,

      edellisessä viestissä kysyisin asiallisia kommentteja ja omakohtaisia kokemusksia. aiheeseen.
      Väitteissäsi skitsofeniasta tai älyllisesti jälkeenjäämisestä ei ole korrelaatiota vanhempien iän kanssa. Mikä tieteellien taho tälläisiä tutkimuksia julkaisee?

      'Mitä tulee perinnöllisyyteen , se mitä kukin dna:ssaan kantaa siirtyy lapseen, siinäkään ei ikä näyttele erityistä osuutta asiaan.. Kaiken ikäiset vanhemmat voivat saada kehitysvammaisen lapsen. Lisäksi on olemassa joukko raskaudenaikaisia testejä, joilla vooidaan asioita tarvittaessa varmistella. .


      Lapsen saamiseen ei kohdallamme myöskään ole edes mieleen tullut lapsemme toimiminen omashoitajana,kuten ei jo olemassa olevien lapsiemmekaan kohdalla. On myös olemassa muitakin vaihtoehtoja kuin ikääntyvän vanemman kotihoito omaishoitajana, Tuskinpa kukaan vanhempi tai vanhemmaksi haluava nainen tai ,mies haaveilee lapsista tulevina "dementiahoitajinaan"

      Ylempänä ketjussa yksi lapsi kertoi kokemuksestaan äitinsä oleen 45.v hänet saadessaan, Lähes kaikki lapset häpeävät vanhempiaan murrosiän vaihessa. om ikä mikä tahansa.Iltatähti2 ainakin näyttää olevan asian kanssa sinut.

      Emme myöskään tilaa raskautta kuten maholehmä ehdottelee, se tulee jos on tullakseen eikä mitään sen kummempaa tilausta tehdä kun ei muillakaan aikaisemmilla raskauksillakaan.Molemmilla on lapsia , joten ei tarvita muuta testiä tehdä.
      Kaikille lapsesta haaveileville. me emme ole koneita tai automaatteja, On surullista jos vauvaa ei ala kuulua , sitä kovasti haluavalle.Ttyhjiä sylejä on mutta hoidotkin auttavat monia. .
      Millonkaan en ole itse puhunut lapsen tekemisestä vaan lapsen saamisesta en muiden enkä omienikaan kohdalla..
      Yhtä kuolevaisa sitä ollaan ,on sitten jälkikasvua tai ei.

      Siispä., jälleen asiallisia kokemuksia ja kommentteja .

    • Äippä-71

      Hei! Minä olen juuri 40 täyttänyt 4 lapsen äiti ja yhdeksännellä viikolla raskaana.
      Lapseni ovat 17v,13v,12v ja 8v.vanhimman lapseni tein nuorena yksin koska lapsen isästä ei ollut isäksi,muiden lasteni isä on 34 vuotias.
      Mieheni vanhemmat ovat 56v ja 58v ja omat vanhempani ovat kuolleet vaikka äitini oli syntyessäni vain 17v.

      Otin iloisesti ja huolettomasti vastaan uutisen raskaudestani,mutta onhan se hieman ikävää ja pelottaavakin lukea näitä ihmisten mielipiteitä ja jopa törkeyksiä...meinasi paniikki iskeä,mutta päätin ottaa vastaan mitä tulee,keskenmenon riskihän on vielä seulassakin...
      on iän tuomia riskejäkin,mutta onneksi ne tutkitaan hyvin!!

      Olen aina tykännyt lapsista ja hoitanut paljon muiden lapsia,kuten nyt 20v sijaistyttöni lapsia,enpä ole huomannut erikoisempaa väsymystä,aamu-uninen olen ollut aina :)

      Myös lasteni kaverit viihtyvät meillä hyvin ja kun nyt mietin esimerkiksi esikoiseni koululuokkaa ja kuopukseni,niin äitejä on paljon eri-ikäisiä,esikoisen luokalla on heitä jotka ovat jonkun toisen kuopuksia kuin myös kuopukseni luokalla on esikoisten äitejä ja skaala on laaja..jokaisella lapsieni luokilla on nuorempia kuin minä,samanikäisiä ja vanhempia äitejä..eiköhän vain pysytä jokainen lestissämme...

      ja juu en ollut itsekkän aina niin kovin ylpeä menevästä nuoresta äidistäni,rakastin häntä toki...

      nyt 17v poikani pari vuotta sitten ei tahtonut äidin koskevan häneen julkisesti eikä saanut häpästä puhumalla ihmisille mutta nyt se ikä on mennyt ohi nuorempien kohdalla ei tätä vielä ole...mutta varmasti tulee :)

      Enpähän ollutkaan tajunnut olevani näin hiton vanha ennen kun luin näitä ja muitakin juttuja netistä :)

      voimia ja iloa kaikille odotukseen kovasti!!!

    • mietteitä

      Minä tein molemmat lapseni alle kaksikymppisenä. Nyt olen 42-vuotias kahden lapsen mummo. En jakaisi enää omaa pientä hoitaa sekä olla vielä hyvä ja auttavainen mummo ja äiti nuorille lapsilleni 21- ja 22-vuotiaita. Työkseni hoidan lapsia:) Vapaa-ajalla hoidan lapsenlapsia tai auttelen omia nuoriani. Tähän kuvioon ei enää pientä vauvaa mahtuisi, tai se olisi pois joltain toiselta.

      Jokainen tavallaan. Jos jaksamista ja terveyttä riittää niin mikäs siinä. Onnea vaan.

      Toisaalta on surullisiakin tarinoita, kunlapsen vanhemmat kuolevat ennen kuin lapsi on aikuinen ja itsenäinen. Teini-ikäisenä orvoksi ei anna lupaaavaa tulevaisuutta. Kuka lasta sitten hoitaisi? Onko tukiverkostoja vai olisiko laitoshoito ainoa mahdollisuus? Tuttavani yksinhuoltaja kuoli poikansa ollessa 16-vuotias. Pojasta ei taida enää kuntoutua työkykyistä.

      Itselläni ei ole tukiverkostoja j apahon pelkoni olikin, että kuka hoitaa lapsiani jos minä kuolen. Pelkäsin syöpää 25-vuotiaana löydettyäni patin rinnastani. Onneksi se oli väärä hälytyt. Se silti pisti miettimään. En pelännyt itseni, vaan lasteni tulevaisuuden puolesta.

      Toisaalta. Kälyni sai esikoisensa 45-vuotiaana kovan yrittämisen jälkeen. Ja onni kukoistaa:)

    • nuori äiti

      Mielummin nelikymppisenä kuin varhaisteini-iässä, ikävä kyllä jälkimmäinen on yleistymään päin. Joku muotivillitys kai.

      Onnea sinulle odotukseen!

    • siirappjouskari12
    • mk

      Yksi virhe on että mummoikä on 60v ylöspäin että silleen. Itse vasta 51v mies ja olisi se kauheaa jos olisi lapsen lapsia mutta kun lapsemme on vasta melkein 17v niin 10v päästä voi olla jos on ja niin edelleen. Olen sit ämieltä että ei lapsia ennen kun on 30v taytetty ja menot menty että jaksaa keskittyä perheeseen eikä enää menojalkaa vipota.

      • ugoluf.k

        Olkaa mitä mieltä kukin ,mutta kyllä yli 45v muija jo sais jättää kakaroiden tökkimisen.Ällöttää ajatuskin että tuon ikäiset ukot ja akat vielä touhuaa mukuloita.Monetpa kyllä tekevätkin heitä hoitajikseen ja uskotellakseen olevansa itsekin muka nuoria.Hyi helvetti.Onhan se iltatähti hyvä rahasampo jos vielä sattuu olemaan vammainen,saa "vanhemmat"kaikenmaailman hoitolisät.Piuhat poikki ajoissa.Varsinkin kun molemmilla on " entisiä kakaroita " siinä sekasikiöperheessä.


      • jokunen...
        ugoluf.k kirjoitti:

        Olkaa mitä mieltä kukin ,mutta kyllä yli 45v muija jo sais jättää kakaroiden tökkimisen.Ällöttää ajatuskin että tuon ikäiset ukot ja akat vielä touhuaa mukuloita.Monetpa kyllä tekevätkin heitä hoitajikseen ja uskotellakseen olevansa itsekin muka nuoria.Hyi helvetti.Onhan se iltatähti hyvä rahasampo jos vielä sattuu olemaan vammainen,saa "vanhemmat"kaikenmaailman hoitolisät.Piuhat poikki ajoissa.Varsinkin kun molemmilla on " entisiä kakaroita " siinä sekasikiöperheessä.

        No sun kasvatus on ainakin mennyt hukkaan, leikö syynä tenivanhemmat jotka eivät ole osanneet opettaa käytöksen/sivistyksen alkeitakaan......


    • nuori23

      Mieheni äidistä ja isästä tuli mummo ja pappa 39-vuotiaina ja mieheni isovanhemmatkin ovat vasta 60-vuotiaita kun omat vanhemmat ovat melkein 60 ja isovanhemmista vain yksi elossa, mummo 76 -wee :-/

      Rakastan lapsia enkä malttaisi odottaa 40-vuotiaaksi ekaa lasta, mutta ymmärrän että se vaikuttaa jos ei ole löytänyt sopivaa kumppania tai lasten saaminen on ollut biologisesti vaikeaa että esikoisen saaminen jäisi myöhäiseen ikään.
      Kaikilta yli 30-vuotiailta kuullut että paras ikä olisi 20-30 vuoden välillä hankkia lapset kun vielä oma energia ja jaksaminen on maksimaalista.

    • 46v, lapset maailmal

      Ei missään nimessä oli kolmekymppisenä kuulu enään lapsia hankkia. Ensinnäkin se on todella noloa lapselle, kun hän nuorena omaa eläkkeellä olevat vanhemmet. Toiseksi oma elämä alkaa sen jälkeen, kun lapsensa on saanut maailmalle laitettua. Itse en ainakaan halua alkaa elämään omaa elämääni joskus 60 vuotiaana. Sen aika on juuri nyt, kun olen itse vielä parhaissa voimissani. Nyt on mahdollisuus matkustella ja kaikkea muuta mukavaa, kun ei ole lapsia kotona huollettavana. Niinkutsutusti ei murheita ja rahanmenoa :)

      • Onnea 40 + äideille!

        Onneksi meitä on monenlaisia, ehkä on parempi, että sinä et vanhemmalla iällä äidiksi ryhdy.
        Mutta meitä on monia, joille 40 on paras ikä tulla vanhemmaksi.


    • nuorivanha äiti

      Onnea kaiken ikäisille äideille! Mikä tahansa ikä on hyvä ikä, minulla on kokemusta asiasta. Arvostelijoita riittää kaikille, koska mitään tiettyä oikeaa ikää ei ole. Olen synnyttänyt neljä lasta, tehtyä ja toivottua: parikymppisenä, kolmekymppisenä ja nelikymppisenä. Parivuotias tykkää kovasti 25-vuotiaasta siskostaan ja yli 70-vuotiaasta virkeästä mummistaan.

      Suomessa suurin osa down-lapsista syntyy nuorille äideille, vaikka iän myötä riski kasvaakin. Nuoremmat vaan synnyttävät enemmän lapsia, joten joukkoon sopii myös lukumääräisesti enemmän kehitysvammaisia. Ja miksei saisi sopia? Elämän rikkaus ja monimuotoisuus plussaa, arvostelu, syyttely ja muiden masentaminen miinusta.

      • Turvallinen lapsuus?

        Riski down lapseen on joka iässä, toki riski iän myötä kasvaa sen 5 % tutkimusten mukaan, mutta jos sitä pelkää on parempi ettei missään iässä lapsia hanki, ainahan on mahdollisuus ettei se ole kymmenen pisteen vauva.

        Minä kuitenkin aion hankkia lapsen enkä kysy lupaa keneltäkään, otan riskin.

        Lapsi on myös saava hoivaa ja rakkautta, olipa sitten täydellinen tai ei, rakkauteni riittää vaikka saisin down vauvan.Mitä en tietenkään toivo, mutta harkittu on tämä ainakin aikuiseen malliin, ei mikään teinivahinko.

        Lapseni saa sen tietää, että jos onkin äiti vähän vanhempi kuin muilla , ainakin yksi häpeä on vastaavasti vähäisempi kuin jollain muulla lapsella:
        Tämä lapsi tarkoituksella maailmaan tullut, ei mikään hajonnut kondomi,yhden yön vahinko tai unohdettu pilleri, joita tässä maailmassa riittää...

        Olisitko itse mielummin teiniäidin kriisi ja vessaan synnytetty vahinko , vai vähän vanhemman äidin ( 40 v ) suunniteltu ja kaivattu lapsi ?

        Ystäväpiirissäni on näitä hupsista-tyttömme- olikin- raskaana-tieskelle-klopille- eikä- kehdannut kertoa vauvoja, jotka on alkaneet syntyä tvessassa tai suihkukaapissa, eivätkä ole todellakaan olleet kaivattuja lapsia.

        Tämän pohjalta itse olen kiitollinen että äitini synnytti minut liki nelikymppisenä,vakavaraisena ja discoiän ohittaneena.


    • esikoinen

      Hyvä mummoikäinen äiti.

      Olen ns. kypsien vanhempien esikoinen. Äitini oli 35 vuotias saadessaan minut. Siskoni hän sai 39 vuotiaana. Siihen aikaan äitiäni pidettiin vanhana ensisynnyttäjänä ja tietysti muistutettiin riskistä saada down lapsi. Kaikki sikiöseulat yms. hienoudet tehtiin molemmissa raskauksissa. Äitini sai kaksi tervettä tytärtä.
      Itse koin joskus kiusallisena sen, että äitini on niin "paljon" muiden äitejä vanhempi. Jälkeenpäin ajateltuna olen ihan tyytyväinen siihen että olen "kypsien" vanhempien lapsi. Vanhempani olivat kuitenkin ehtineet rillutelunsa rillutella ja heillä oli talous kunnossa. Kaiken puolin minulla oli onnellinen ja tasapainoinen lapsuus. Eikä vanhempieni ikä koskaan aiheuttanut koulukiusaamista tms. Nykyään lapset hankitaan muutenkin huomattavasti myöhemmi kuin 20 vuotta sitten, joten tilanne on varmasti nykypäivänä ihan eri kuin minun aikanani jolloin kaikkien muiden äidit olivat omaa äitiäni kymmenen vuotta nuorempia.

    • Soba

      Onpas monenmoista ajtusta ilmassa ja niin on hyvä...kunhan vaan pysytään asiassa ketään loukkaamatta.Itse olen 47 v.ja eksyin palstalle kun olen nyt mahdollisesti itse raskaana.Minulla on entuudestaan 21 v. aikuinen poika ja en ajatellut enää äidiksi rupeavani. Sitten 3 v.sitten tapasin sielunkumppanini ja avioiduimme. Mies on vasta 27 ja kaipaa omaa lastaan. Puhuttiin jo alussa,että jos tulee niin tulee ja jos ei niin ei. Olen suunnattoman onnelin jos vauvahaaveet toteutuu.Kun minusta aika jättää niin onhan hällä aina nuori isä pitämässä hänestä huolta...mikäli ei jotain hällekin satu.Elämä kun ei nääs ole ihan vaan omissa käsissä vaan suuremmat voimat kuljettaa.Kaikkea hyvää kaikille äideille ikään katsomatta. Tehkäämme jokaisesta päivästä onnellinen.Koskaan et tiedä mitä huominen tuo olitpa nuori tai vanha.Kevään kukkasia kaikille.

    • 8 v.

      Lapsesi on jo koulussa. Nyt voit jo itse kertoa omista kokemuksistasi iäkkäänä äitinä olemisesta.
      Tämä ketju ilmeisesti on aina ajankohtainen.

    • think positive

      Tämä ketju taitaa olla ikuisesti ajankohtainen.

      Ihana kuulla reippaasti yli 40v.kommenteja ihmeraskauksista, se antaa toivoa monelle.
      Please, jakakaa kokemuksenne täällä vastaisuudessakin.

      • Very positive

        Suurin osa suomalaisista naisista on hedelmällisiä yli 50-vuotiaiksi asti. Yli 40-vuotiaan kohdalla ei vielä mielestäni voida puhua "ihmeraskauksista".


    • melkein samanikäinen

      Onneksi olkoon.
      Muista panostaa terveyteesi, että pysyt hyvässä kunnossa koko lapsen kasvuiän. Raskaudesta ja synnytyksestä palautuminen voi olla vähän hitaampaa kuin nuorena. Valvomiset ottavat myös tiukemmalle neljänkympin jälkeen, niin ainakin itse huomasin. Elämänkokemus antaa lisäkypsyyttä eli jos kroppa onkin vähän heikommassa lähtökuopassa niin mieli paremmassa.

      • vauvat-46

        Onneksi Olkoon kaikille odottajille niin vanhoille kuin nuorillekin!
        Minulla ja uudella miesystävällä kova vauvakuume..Ollaan molemmat 46-v ,minulla on kolme lasta(20-,18-,13-v) ja hänellä kaksi(10-v,8-v) ja nyt ois kiva saada vielä se iltatähti..
        Mutta juurikin yleinen mielipide on että vanhoillapäivillä..
        Minun aikaisemmat raskauteni ovat olleet normaaleja olen terve fyysisesti sekä henkisesti..En usko että tulisi mitään komplikaatioita..
        Nyt osaisi antaa lapselle aikaa ja varmasti isommat sisarukset hoitaisivat/lellisivät pikkuista..
        Kun sain nuorimmaisen (13-v) siitä ajasta jonka sain antaa hänelle silloin nautein aivan mielettömästi...se oli vaan niin ihanaa!!


      • en suosittele
        vauvat-46 kirjoitti:

        Onneksi Olkoon kaikille odottajille niin vanhoille kuin nuorillekin!
        Minulla ja uudella miesystävällä kova vauvakuume..Ollaan molemmat 46-v ,minulla on kolme lasta(20-,18-,13-v) ja hänellä kaksi(10-v,8-v) ja nyt ois kiva saada vielä se iltatähti..
        Mutta juurikin yleinen mielipide on että vanhoillapäivillä..
        Minun aikaisemmat raskauteni ovat olleet normaaleja olen terve fyysisesti sekä henkisesti..En usko että tulisi mitään komplikaatioita..
        Nyt osaisi antaa lapselle aikaa ja varmasti isommat sisarukset hoitaisivat/lellisivät pikkuista..
        Kun sain nuorimmaisen (13-v) siitä ajasta jonka sain antaa hänelle silloin nautein aivan mielettömästi...se oli vaan niin ihanaa!!

        Vauvakuume sinulla. Ei kannata yrittääkkään iltatähteä koska sinulla jo noin vanhat lapset, kyllä heitä hävettäisi jos äiti olisi samaanaikaan synnytyslaitoksella kuin he itsekin. Et voi olla tosissasi kun ajattelet isompien sisarusten hellivän ja hoitavan vauvaasi!
        13 vuotta sitten olit 33 vuotias ja jaksaminen silloin aivan erilaista.
        Anna ennenkin rakkauttasi näille murrosiässä ja miehen pian murrosiässä oleville lapsille.
        Jos välttämättä miehesi kanssa haluatte vauvan niin on olemassa mahdollisuus olla sijaisperheenä vaikeuksissa olevien pienten lasten perheille. Kysele asuinkunnastasi tätä mahdollisuutta ennenkin jos sinulla vielä liikaa energiaa riittää.


      • Raatikkoon joutaa..
        en suosittele kirjoitti:

        Vauvakuume sinulla. Ei kannata yrittääkkään iltatähteä koska sinulla jo noin vanhat lapset, kyllä heitä hävettäisi jos äiti olisi samaanaikaan synnytyslaitoksella kuin he itsekin. Et voi olla tosissasi kun ajattelet isompien sisarusten hellivän ja hoitavan vauvaasi!
        13 vuotta sitten olit 33 vuotias ja jaksaminen silloin aivan erilaista.
        Anna ennenkin rakkauttasi näille murrosiässä ja miehen pian murrosiässä oleville lapsille.
        Jos välttämättä miehesi kanssa haluatte vauvan niin on olemassa mahdollisuus olla sijaisperheenä vaikeuksissa olevien pienten lasten perheille. Kysele asuinkunnastasi tätä mahdollisuutta ennenkin jos sinulla vielä liikaa energiaa riittää.

        Olipas omituinen, k ateellinen ja ilkeämielinen sekaantuminen muiden asioihin. Miksi manaat olematonta häpeää iäkkäämmän äidin niskaan ja ryhdyt mestaroimaan muiden elämällä ?

        Lapsen kantaminen on aina ansio ja kunnia, pahakieliset jouruakat kuuluvat Kyöpelin vuorelle....


      • isoäiti
        vauvat-46 kirjoitti:

        Onneksi Olkoon kaikille odottajille niin vanhoille kuin nuorillekin!
        Minulla ja uudella miesystävällä kova vauvakuume..Ollaan molemmat 46-v ,minulla on kolme lasta(20-,18-,13-v) ja hänellä kaksi(10-v,8-v) ja nyt ois kiva saada vielä se iltatähti..
        Mutta juurikin yleinen mielipide on että vanhoillapäivillä..
        Minun aikaisemmat raskauteni ovat olleet normaaleja olen terve fyysisesti sekä henkisesti..En usko että tulisi mitään komplikaatioita..
        Nyt osaisi antaa lapselle aikaa ja varmasti isommat sisarukset hoitaisivat/lellisivät pikkuista..
        Kun sain nuorimmaisen (13-v) siitä ajasta jonka sain antaa hänelle silloin nautein aivan mielettömästi...se oli vaan niin ihanaa!!

        On se hienoa, että on vielä vehkeet kunnossa, meikäläisellä alko jo vaihdevuodet 47 ikäisenä, ei ole enää toivoakaan mistään perheenlisäyksestä ja puoliso jo 50v ja tappelee verenpaineiden kanssa.
        No,on meillä jo lapsenlapsiakin kaksi kappaletta, kun ajoissa olen alkanut.


    • julia-aurora

      mä en ymmärrä sitä että miksi et ole aikaisemmin hankkinut lapsia vaan vasta noin myöhään!?!? ( sori en jaksanut lukea koko pitkää ketjua joten oot saattanu jo tänne vastauksenkin tuostakin asiasta tujauttaa, joten tähän minun ruikutukseen ei oo pakko vastata mitään :) )

      mutta onhan se riski lähteä muutenkin hankkimaan tuossa iässä lasta... kun se voi syntyä aika sairaanakin, valitettavasti kun se ikä lisää esim. downin syndrooman riskiä ja muiden kehitysvammojen esimerkiksi ym. toivottavasti lapsesi syntyy kuitenkin terveenä ja onnittelen äitiydestä !!

      • Ei ikärasismia

        Yli 40-vuotiaalla ei oikeastaa ole muuta mahdollisuutta kuin tehdä oma lapsi, silllä pikkuisen adoptoiminen ei enää onnistu.

        Tunnen 47-vuotiaan ensisynnyttäjän ja useita yli 45-vuotiaana lapsen saanneita naisia ja kaikilla heillä on terveet lapset.

        Äidin elämäntavat ovat lapsen terveyden kannalta merkittävämmässä asemassa kuin äidin "korkeahko" ikä. Myös alle 20 vuotiaille syntyy sairaita lapsia. Kaikien (työn puolesta ja tuttavapiirissä) tuntemieni vammaisten lasten äidit ovat olleet ns. opitimisynnytysiässä. Niin kummallinen tämä maailma vain on.


      • Grrrr...!
        Ei ikärasismia kirjoitti:

        Yli 40-vuotiaalla ei oikeastaa ole muuta mahdollisuutta kuin tehdä oma lapsi, silllä pikkuisen adoptoiminen ei enää onnistu.

        Tunnen 47-vuotiaan ensisynnyttäjän ja useita yli 45-vuotiaana lapsen saanneita naisia ja kaikilla heillä on terveet lapset.

        Äidin elämäntavat ovat lapsen terveyden kannalta merkittävämmässä asemassa kuin äidin "korkeahko" ikä. Myös alle 20 vuotiaille syntyy sairaita lapsia. Kaikien (työn puolesta ja tuttavapiirissä) tuntemieni vammaisten lasten äidit ovat olleet ns. opitimisynnytysiässä. Niin kummallinen tämä maailma vain on.

        Aikamoinen viestiketju :) Tuo ihana ihminen, joka aikanaan v. 2004 lähetti viestin, on nyt jo n. 8 vuotiaan lapsen äiti! Toivottavasti elämä on mennyt hyvin.

        Itse sain ei-suunnitellun esikoisen 37-vuotiaana. Lasten saaminen piti olla lähinnä mahdottomuus polykystisyyden takia, joten ehkäisy välillä jäi..., no väliin :) Tämä esikoinen oli n. vuoden, kun tulin uudestaan raskaaksi, vaikka se oli gynegologin mielestä mahdottomuus.

        Tämä raskaus kuitenkin keskeytettiin erinäisten syiden takia, mutta ihmeiden ihme: taas muutaman kuukauden päästä olin raskaana!! Lapsi syntyi pontevana ja terveenä nelikiloisena, synnytys kesti n. 4 tuntia ekoista supistuksista syntymään.

        Ja sitten; kävin lääkärissä 42 v, kun piti olla jo vaihdevuosioireita. Gyne oli jo pitkään suositellut hormonikorvaushoitoa, ite en viittinyt miettiä, kun ei liikaa häirinnyt oireet.

        Minulle ei koskaan ole sopinut hormoniehkäisy, joten kumeilla on menty. Ja niin tuli kesäinen yö mökillä; ei kumia. No miehen kanssa tuumattiin, ei tämän ikäselle mummolle enää mitään tapahdu... Tapahtui kuitenkin, ja kuopus syntyi komeana 4450 gr painoisena, terveenä jässikkänä!!

        Että se siitä hedelmällisyyden laskusta! Ne puheet pitää lopettaa!! ENNEN TEINIT LUULI, ETTEI EKASTA KERRASTA TUU RASKAAKSI! NYT 40 NAISET LUULEE SAMAA!!!!


      • minä vain
        Grrrr...! kirjoitti:

        Aikamoinen viestiketju :) Tuo ihana ihminen, joka aikanaan v. 2004 lähetti viestin, on nyt jo n. 8 vuotiaan lapsen äiti! Toivottavasti elämä on mennyt hyvin.

        Itse sain ei-suunnitellun esikoisen 37-vuotiaana. Lasten saaminen piti olla lähinnä mahdottomuus polykystisyyden takia, joten ehkäisy välillä jäi..., no väliin :) Tämä esikoinen oli n. vuoden, kun tulin uudestaan raskaaksi, vaikka se oli gynegologin mielestä mahdottomuus.

        Tämä raskaus kuitenkin keskeytettiin erinäisten syiden takia, mutta ihmeiden ihme: taas muutaman kuukauden päästä olin raskaana!! Lapsi syntyi pontevana ja terveenä nelikiloisena, synnytys kesti n. 4 tuntia ekoista supistuksista syntymään.

        Ja sitten; kävin lääkärissä 42 v, kun piti olla jo vaihdevuosioireita. Gyne oli jo pitkään suositellut hormonikorvaushoitoa, ite en viittinyt miettiä, kun ei liikaa häirinnyt oireet.

        Minulle ei koskaan ole sopinut hormoniehkäisy, joten kumeilla on menty. Ja niin tuli kesäinen yö mökillä; ei kumia. No miehen kanssa tuumattiin, ei tämän ikäselle mummolle enää mitään tapahdu... Tapahtui kuitenkin, ja kuopus syntyi komeana 4450 gr painoisena, terveenä jässikkänä!!

        Että se siitä hedelmällisyyden laskusta! Ne puheet pitää lopettaa!! ENNEN TEINIT LUULI, ETTEI EKASTA KERRASTA TUU RASKAAKSI! NYT 40 NAISET LUULEE SAMAA!!!!

        :) olisi tosiaan mielenkiintoista kuulla mitä viestiketjun aloittajalle kuuluu. Toivottavasti kaikkea hyvää :) Samaa toivon sinullekin ja perheellesi!


    • yllätysten yllätys

      Mielenkiinnolla lueskelin näitä Itse sain esikoiseni 18-vuotiaana, sisaruksen hänelle 21-vuotiaana ja nyt 42-vuotiaana odotan yllätys iltatähteämme viikolla 32, eli 8kk raskaana.Raskaus on sujunut ihan hyvin tähän asti ainakin, töissä olen käynyt ja aion äitiyslomaan asti käydä. Lasta on seulottu, mutta ei ole vielä poikkeavuutta löytynyt. Silloin yli 20-vuotta sittenhän ei näin hienoja rakenneultria sms.ollutkaan tai oli, mutta alkeellisempia. Mun suvussa on ennenkin yli 40-vuotiaat synnyttäneet ja 75-vuotiaat naiset(tädeistäni puhun) eivät vaikuta vanhuksilta, mutta jatkuva liikunta ja terveet elintavat lienevät vaikuttavan hyvät geenit. Itselläni ei ole vielä todettu yhtään lääkitystä vaativaa sairautta ja olen tähän ikään harrastanut melko rankkaakin liikuntaa(mm. kuntonyrkkeilyä..)Olen myös työskennellyt vammaisten nuorten parissa ja täytyy sanoa, että hävetti suorastaan aiempi ennakkoluuloisuuteni heitä kohtaan. Ihania tyyppejä, tosin tottakai toivon itselleni tervettä lasta, mutta nyt tiedän ettei se maailmanloppu olisi. No, kaikille odottajille onnellista odotusta ikään katsomatta!

    • ei vieä mummo

      Ihana lukea että on muitakkn yli 40 vuotiaita, jotka tekee vielä lapsia.Itse nyt 44 ja 3 aikuista poikaa tyttö 14 v. nyt lasten isästä eronnut.Uusi ihana mies kuvioissa joka lapsi rakas ja muutenkin ihanne mies.Minä aion sterilisaation purkuun ja vielä kokea ihanan raskaus ajan ja vielä yksi lapsi ainenkin mahtuu tähän maailmaan.Kävin jo läkärillä joka kyllä suositteli klipsien poistoon eikä hänen mielestä ole mitään estettä lapsen teko yritykseen.Toivottavasti onnistuu tuo raskaaksi tulo ja saisimme ihanan rakkaus pakkauksen.

      • muohta

        No onnea matkaan ja hymyjä päälle. Itsellä sama meininki: nuorimmainen kohta kaksi ja vielä yksi jos saataisiin. Olen 44, ja kuukautiset käy kuin kello. Kolme muksua ovat tulleet v. 2006-2011.

        Kateelliset reppanat jääkööt kaislikkoon, nainen on hedelmällinen just niin kauan kun on!!


      • Miksi kateellinen?
        muohta kirjoitti:

        No onnea matkaan ja hymyjä päälle. Itsellä sama meininki: nuorimmainen kohta kaksi ja vielä yksi jos saataisiin. Olen 44, ja kuukautiset käy kuin kello. Kolme muksua ovat tulleet v. 2006-2011.

        Kateelliset reppanat jääkööt kaislikkoon, nainen on hedelmällinen just niin kauan kun on!!

        Olisihan melkein "ihme", jollei 44-vuotiaana kuukautiset kävisi kuin kello! Nehän kuitenkin useimmilla naisilla loppuvat vasta 50-52 vuotiaana ja ovat siihen asti aivan säännölliset. :O
        Kuukautishäiriöt ovat "poikkeusta normaalista ja tavanomaisesta".


    • miksi8

      Ap:lle sanoisin, että nyt kun lapsi on tulossa, sinun pitää pitää omasta kunnostasi huolta hyvin paljon, jotta jaksat, etkä sitten syyllistä lastasi.
      Kun laskee niin olet kuusikymppinen ja lapsi murrosikäinen, se vaatii valtavasti. Lapsi voi jopa hävetä vanhoja vanhempiaan.
      Oletteko valmiita oppimaan itse uutta lapsen kehityksestä ja kulkemaan sen mukaan, lapsen parasta ajatelleen.

      Oliko asia sovittu, että yritätte lasta, vaiko huolimaton ehkäisy, ehkä luullen että eihän enää mitään voi tapahtua.

      Huolehtikaa ihmeessä, että lapsi saa olla läheistenne nuorempien kanssa mahdollisimamn paljon, että on noita luottamuksellisia suhteita sen varalle, että teille tosiaan tuleekin vakaa sairautta ja lapsi jää sen kuoman alle. Olisi sentään joku johon turvautua ja kuka häntä vie eteenpäin.
      Kyllähän ne lapset tulisi saada ennen 35 ikävuotta, jotta olisi mahdollisuus saada edes pitää vanhempansa luonaan täysi-ikäisyyteen saakka.
      Olettokohan huomanneet asian, että lapsi on ylioppilas noin 19-vuotiaana, jos hän opiskee yliopistotutkinnon, siihen kuluu aineesta riippuen 3 -7 vuotta. No tuossa loppupuolella kesätöillä ansaitsee jo elantoa, mutta paljon vielä on tarvetta saada vahempien tukea niin taloudellisesti, kuin henkistä tukea, opiskelu ei ole helppoa, lopputyö voi vaatia hyvinkin paljon voimia.

      Kuen näen kirjoituksen, että lapsi heitetään ulos ovesta kun täyttää 18-vuotta, nousee verenpaineeni vihasta, jota koen tuollaisia vanhempia kohtaan. Eihän lapsi ole vielä valmis yhtään mihinkään, hänet jätetään kun kaikkein eniten tarvitsee sivulla kulkijaa.
      No seuraus on kenen tahansa olkapää ja siitä voi alkaa sitten se alamäki, tulee viinat ja moraaliton elämä. Näiden lapset ovatkin sitten jo niitä sijoituslapsia.

      • siksi8

        No, ei se avaajan lapsi enää ole tulossa, vaan on jo ollut olemassa aikas pitkään. Katsopa avauksen vuosilukua. :D


      • 9v.
        siksi8 kirjoitti:

        No, ei se avaajan lapsi enää ole tulossa, vaan on jo ollut olemassa aikas pitkään. Katsopa avauksen vuosilukua. :D

        Juu apeen penska täyttää 9v.


    • Erilaiset äidit

      Hei kaikille ja varsinkin sinulle Muohta! Vanha viestiketju, niin oli kiva, kun oli tuore viestikin 44-v äidiksi haaveilevalta. Itse olen 45-v ja haluamme toisen lapsen. Esikoinen on 6-vuotias. Se vain on niin, että ihmisillä on taipumus arvostella toisten elämää ja toisten ratkaisuja! Minun elämäni on mennyt näin, vaikka toivoin jo 18-vuotiaasta itselleni perhettä. Me jokainen kuljemme omanlaisen polkumme! Annetaan jokaiselle oikeus elää tavallaan ja tehdä omat ratkaisunsa ja tarkoitan nimenomaan tätä äidiksi tulemista yli 40-v. Itsekin koen itseni nuorekkaaksi ja olen terve nainen. En aio olla mummo 60-vuotiaana, eikä sitä tarvitse varsinaisesti olla myöhemminkään. Tai voin olla mummo, jos nuorimmaiseni saa lapsen. Ei kuitenkaan tarvitse olla MUMMOmallia ja mummon ajatusmaailma. Omat vanhempani ovat nyt 65-v. ja elämänmyönteisiä, iloisia ja onnellisia...lisäksi huumorintajuisia. Jokainen vanhenee tavallaan. Teiltä 44v-45v toivoisin viestejä! Voisiko viestiketjun perustaa KaksPlussan sivuille :-)...

      • jahkaaja1

        jahkasin aikani etten hanki kolmatta lasta ennen kuin työasiat olisivat vakaalla pohjalla. no niin kävi vasta kun olin 41. sitten mies sairastui vakavasti. nyt terveytensä alkaa olla kohdallaan mutta minä 46, kohdussa myoomaa ja kohdunpoistoon menossa. vauvakuumeesta piti selvitä ja nyt ahdistaa kun kaksi lastani alkavat olla niin isoja että muuttavat pian pois kotoa.mihin jäi haaveiltu suurperhe? mitä enempi olis lapsia, sitä enemmän vois odottaa saavansa lapsenlapsia. nyt tekisin toisin jos voisin; lapsia monta ja sitten vasta murehtisin saanko töitä..
        kriisinä siis samaan aikaan vauvakuumeesta luopuminen ja tyhjenevä pesä. voih


    • ................

      "mitä enempi olis lapsia, sitä enemmän vois odottaa saavansa lapsenlapsia" Ja tuonko vuoksi olisit halunnut suurperheen??!! Lapsethan eivät automaattisesti sitten itse halua jälkikasvua....

    • onnea

      Sain yllättäen ainokaiseni 40-vuotiaana. Nyt lapsi on 6-vuotias eikä ole ainakaan vanhasta äidistä hoksannut valittaa.Tuttavapiirissäni on naisia, jotka ovat saaneet kuopuksensa 43 - 46 -vuotiaina. Kaikilla terveet, tyytyväiset lapset ja hyvin on kaikki mennyt. Oma äitini on 70-vuotias ja reippaasti jaksaa pitää yhteyttä ja hoitaakin lapsenlapsiaan. Myös yli 80-vuotias tätini muun muassa leipoo lapseni kanssa ja hoitaa omiakin lapsenlapsiaan. Lapsellani on jopa isoisoäiti elossa ja muisti pelaa ja muistaa lapsenlapsenlapsiaan lahjoin ja terveisi, lauluin ja tarinoin. Uskonpa siis, että itsekin jaksan hoidella lapsenlapsia, jos /kun se aika koittaa.
      Ennen vanhaan ei naisen ikä ollut mikään keskustelukysymys. Lapsia saatiin niin kauan kuin saatiin. Perheet olivat suuria. Eiköhän tämä ole aika lailla biologiaa ja toki onneakin, kenellä milloinkin onnistaa tai tapaa sopivan kumppanin. Tietenkin vanhemmiten riskit kasvavat, mutta ehkä on päätä myös niitä arvioida. Vammainen lapsi on silti epätavallisempi sattuma kuin terve. Ja ainakin lähipiirissäni olevat vammaiset lapset taas ovat nuorille vanhemmilleen rakkaita. Onnea odotukseen kaikille "vanhoille vanhemmille" ja nuoremmillekin!

    • äitinä vuonna -93

      Tein kummatkin lapset alle 30-v. ( ja toista piti oikein tekemällä tehdä)
      Halusin tehdä lapset nuorena, ihan siksi että lapsilla on parempi mahdollisuus syntyä terveinä.

      MITÄ IHMETTÄ TÄÄLLÄ PÄIVITELLÄÄN - KUN LAPSIA HÄVETTÄÄ VANHAT VANHEMMAT -. Pitää varmasti paikkansa. Mutta lapsia myös hävettää vanhemmat jotka on köyhiä. Lapset jonka vanhemmat on vanhempia on yleensä enemmän rahaa - aikaa - ymmärrystä - halua olla lasten kanssa.

      Pari kirjoittajaa osaa ajatella lasten terveyttä. Loput on hemmetin pinnallisia... voi kun hävettää vanha vanhempi.

      Itse olen 43-v. Odotan tässä, että jossain vaiheessa olisin mummo. Mutta 43-vuotiaana olisi ihanaa olla myös vauvan äiti. En vain uskalla ajatella sitä vauvan terveyden takia.

      • 43 v

        Minä olen 43 v ja vauva syntyy pian. En koe olevani missään mummoiässä. Olen vielä työelämässäkin. MInun äitini on mummoiässä. Ultraäänen (niskaturvotus) ja verikokeiden perusteella minulla ei ole yhtään suurempaa riskiä saada vammaista lasta kuin nuorilla naisiila eli riski ei ollut koholla.


      • rohkeutta sinulle
        43 v kirjoitti:

        Minä olen 43 v ja vauva syntyy pian. En koe olevani missään mummoiässä. Olen vielä työelämässäkin. MInun äitini on mummoiässä. Ultraäänen (niskaturvotus) ja verikokeiden perusteella minulla ei ole yhtään suurempaa riskiä saada vammaista lasta kuin nuorilla naisiila eli riski ei ollut koholla.

        "Mutta 43-vuotiaana olisi ihanaa olla myös vauvan äiti. En vain uskalla ajatella sitä vauvan terveyden takia. "

        Et ole vielä mikään mummo, jos lapsi on tullakseen, niin anna tulla.
        Varmasti jaksat hoitaa lapsen ihan hyvin, eikä hänen terveys ole uhattuna sinun iän takia.


    • ÄitiMuori
      • lapseton (

        Olen kateellinen tuolle kolmen lapsen äidille.


      • 43 v

        Vauvani syntyi sektiolla ja hän on ihana!! Eikä hänen äitinsä ole laikaan liian vanha :).


    • toivottavasti käy

      Itte täs yritetää lasta ja mä täytän heinäkuussa 48 ja emäntä on nyt 45 että katotaa tärppääkö vielä,kovasti pitäs perillinen saada!

    • iki-iäkäs äiti

      Mitä kuuluu, lapsi jo 10v ja ite olet 56v onko kaikki hyvin, kerro meille kuulumiset.

    • Mummoikäisen lapsi

      Nyt kun 10 vuotta on kulunut, olisi mielenkiintoista kuulla, miten aika on mennyt.
      Lapsesi on pian teini-iässä ja itse menet kohta eläkkeelle.
      Jaksatko olla kiinnostunut nykynuorten maailmasta?

      Oma äitini sai lapsensa vanhemmalla iällä. Kärsin koko lapsuuteni siitä, että hän kasvatti perhettään oman lapsuutensa asenteilla. Kaikki uusi ja tuore oli hänestä epäilyttävää ja kieltojen takana, vaatetuksesta alkaen.

    • Smells like a teen

      maailma vaan niin menee eteenpäin; ihmisten keskimääräinen elinikä nousee, hedelmällisyyttä voidaan elintavoilla varjella, ajatusmaailmat, identiteetit ja elämäntyylit vain kehittyvät ja syventyvät ikääntyessä, monet tunnetut henkilöt auraavat latua ja tavikset tulee perässä. On niin vanhanaikaista käsitellä ihmistä iän kautta, tarkoituksenmukaisempaa on tarkastella persoonallisuutta. Nuoruus ei ehkä enää olekaan sitä ihmisen parasta aikaa, vaan myöhemmät vuosikymmenet. Siihen tosin vaikuttaa ihmisen kyvykkyys kehittyä henkisesti ja ikivihreä luonne. Jotkut vain ovat viisikymppisinä nuorempia sieluja kuin parikymppiset ikinä.

    • vauva haaveissa

      Minäkin haluaisin vauvan. Ensimmäisen ja ikää on 42 v. Nyt vasta tunnen olevani valmis äidiksi. Ei ole vain sopivaa isää näkömailla. Kiire tulee...

      Ei yli 40 vuoden ikä ole mikään este lapsen saamiselle.

      • 62v naikkonen

        Mulle oli, menopaussi alkoi 46v ja jäin lapsettomaksi. Mies löytyi kyllä, ja onneksi hänellä kaksi lasta ja nyt myös lastenlapsia, ihanaa olla kuitenkin "mummupuoli".


      • Toimitusjohtajat

        Minusta akkojen olis parasta hommata ne penskat siin vähän alle 50 v sillon ne ei kerkee lisääntymään kun korkeintaan 2 lapsella tai monet ei saa sitte enää ollenkaan lapsia, niin sillon tää maapallon liikakansottuminen saataisiin kuriin.
        Niistä akoista olis yhteiskunnallekin enempi hyötyä ,kun olisivat työelämässä pitempään tai katkoitta.


    • Veksivenkula

      Puolivuotta ollaan emännän kanssa lasta koitettu se 45v ja mä 48v se ei usko et enää sais mutta mä sanon aina että älä sitten ihmettele jos oot paksuna?

    • viisikonäippä

      Paljon onnea odotukseen. Ei koskaan lapsi ole itsestään selvyys, se on aina ihme. Kummallista, että jotkut jaksaa meuhkata, ettei ole mummoa ja vaaria....niinhän se on elämässä monesti. Kun uskaltaa tulla äidiksi, on aina riskinsä. Aina lapsi voi olla sairas tai terve ja silti se mailman rakkain. Helppohan se on nuorien moralisoida, mutta myös ajalaan muuttaa myös mielensä.
      Kun lapsi syntyy rakastaville vanhemmille, menee kaikki hyvin.

      • Kohtavuosi2016ei2004

        Se lapsi on jo kohta 12 v et se siitä odotuksesta


    • NäinonPenatietää

      Jokainen hukkaan heitetty muna solu, on kuin murha

    • himpu

      Mites kohta pyöreitä täyttävällä ap:lla mene teinin kanssa?

    • Illantähtisaatanasta

      Älkää vittu hankiko lapsia yli 35 n.. Vanhempani tekivät sen virheen ja sen takia olen hidas oppimaan.. Opin esim kellonajat vasta 16 vuotiaan, elämässä on tullut vastaan paljon syrjimistä, epäonnistumisia, kiusaamista, masennusta ja vaikka mitä paskaa, vaikka ei sais down-lasta saat kumminkin lapsen joka ei voi elää kunnolla, pitäkää kaikki se mielessä, ja hyvästi.

      • Anonyymi

        Mutsini teki mut 42v ja veljeni 44v olemme molemmat erityislapsia, tai nyt aikuisia, ADHD ja asberger ja ADD vaivaat meitin elämää.


      • Anonyymi

        Samoin minä mutsi oli 45 v kun minut sai, olen viisilapsisen perheen kuopus, olen hidas oppimaan ja keskittymishäiriöinen, adhd vaivaa ja myös paha lukihäiriö, kaiki sisarukseni ovat akateemisia, mutta minä , hyvä kun edes pääsin amiksen läpi.
        Työttömyyttä on ollut paljon ja monet pitää mua omitiusena.


    • Iltiu

      Onnea ja pitkää ikää ja terveyttä teille.

    • minavain7676

      Mielestäni 46-vuotias on liian vanha ensi synnyttäjäksi, ihan niinkuin on jo esim. 43 vuotias... jos kyseessä ei ole ensimmäinen lapsi niin asia ihan Ok, tietää jo mitä tuleman pitää...

      Oma isäni oli 46-vuotta synnyttyäni ja eipä omat lapseni eli lapsen lapset kauan saaneet nauttia ukistaan!

    • Anonyymi

      "Myöskin pienen vauvan kanssa jaksaminen yövalvomisineen huolestutti minua aluksi, mutta onhan meitä kuitenkin kaksi vanhempaa, joten emmeköhän me selviä."

      Niin siis... teitä on kaksi joo, mutta toisen täytyy nukkua yöt jotta jaksaa nousta aamulla töihin. Toinen teistä taas heräilee öisin, ja paikkailee univajettaa päiväunilla.

      Ei (työssäkäyvästä) puolisosta kovin paljon apua yöheräilyyn ole.

      • Anonyymi

        Se toinen on työtön, eihän mukoolota tee , kun vähäosaiset, varakkaat tyytyy yhteen mukulaan , tai ei tee niitä olenkaan.


    • Anonyymi

      Vanha, mutta mielenkiintoinen ketju. Onko vielä vanhoja synnyttäjiä linjoilla?

      • Anonyymi

        Ei ole


      • Anonyymi

        Täällä 41-vuotias toisen lapsen odottaja :) Esikoinen 18v ja kerkesin jo muutaman vuoden asennoitua siihen, että ainokaiseksi jää, kun olin niin pitkään ollut enemmän tai vähemmän sinkkuna. Kunnes sitten nelikymppisenä tapasinkin elämäni miehen!


      • Anonyymi

        Ei ole, ei monikaan halua enää kakaroita, oli sitte nuori, tai vanha.


    • Anonyymi

      Mitä kuuluu , lapsesi on jo 17 v miten on mennyt ja sinä ehkä jo eläkkeellä?

    • Anonyymi

      Mitä kuuluu nyt , lapsesi täyttää tänä vuonna 18 v ja sinä pääset eläkkeelle.

      • Anonyymi

        Poika voi kyysätä mut autolla bingoon, tähän saakka ollaan mopolla menty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poika voi kyysätä mut autolla bingoon, tähän saakka ollaan mopolla menty.

        😂😂


    • Anonyymi

      Hei, onko omalla munasolua ?

      • Anonyymi

        Juu, niitä oli pakastettu , kun olin 33v.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9766
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2857
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      172
      2647
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2059
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1816
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      15
      1647
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1547
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      15
      1505
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      12
      1468
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe