Akne tappaa

25:(

Akne on tauti, joka tappaa sisältäpäin. Hiljaa, varmasti, se saastuttaa kehoni, turmelee kasvoni, vie voimani. Mikään ei auta. Ei lääkkeet, hoidot, ei lohduttavat sanat.

Vuosikymmenen olen taistellu sitä vastaan, elämämme parhaimmat, kauneimmat vuodet... Mutta ei mikään vie sitä pois. Jäljellä on enää runneltu naama punaisin kipein patein; itku ja raivo, turhautuminen, totaalinen väsyminen. Miksi minä? Miksi juuri minä? Muilla akne on parantunut, ei heillä ole juurikaan edes arpia muistona. Eikä ne ole tehneet sen eteen mitään :/ Mutta minulla on yhä edelleen kaikki: akne ja arvet (mutta ei enää rahaa..). Ei ihme ettei minulla ole miestä. On vain tämä katala, kavala tauti, jonka loppua ei näy.

En jaksa enää taistella tätä vastaan. En jaksa enää nähdä rumaa naamaani peilissä tai päivänvalossa, en jaksa enää elää näin. Ja vaikka akneni joskus vielä paranisikin, olen silti ruma rokonarpinen lopunikäni.
Ja ei, en minä muita tälläisiä rumiksi sano, en edes kiinnitä juuri huomiota, erilaisiahan me olemme kaikki ihmiset. Mutta kun kohde olen juuri minä...en kestä ajatusta, että näytän tältä. Kukaan ei ole suoraan sanonut päin naamaa, mutta monet miehet kadonneet, ihmiset supattaneet keskenään "tytön varmaan kaatuneen" jne. Mä olen siis ruma - naamastani.

Mä en enää kestä tätä tautia :(

13

887

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • in62

Ainakin minä kiinnostuin sinusta kirjoituksesi perusteella .Olen jo kyllä kypsässä 40 iässä.Tuli mieleen että jos sinulla on mielestäsi ongelma tässä kohtaa, jokin muu asia sinussa on paremmin. En usko että jos sinussa on kultaa sisällä, estäisi mainitsemasi asia mukavan kaverin löytymistä.Ei muutakuin katse ylös ja eteenpäin.

• Liilalaa

Oli pakko kommentoida, kun tuli niin paha mieli puolestasi. Oletko kokeillut kaikki keinot? Marssit lääkärille ja sanot, että nyt tälle tehdään jotain, tää on saatava kuntoon.

Ymmärrän sua hyvin, mulla meni koko nuoruus aknen kanssa ja jätti isot itsetunto-ongelmat, joiden kanssa painin edelleen terapiassa.

Voimia

• Patse2

Hei, pakko oli kirjoittaa kun taas tuli sellanen olo kun tiedän mistä puhut..Itse noin 21v mies, ja aknea ollut siitä 12 vuotiaasta asti koko ajan..nyt tilanne roaccuttan kuurin jälkeen vähän parempi mutta uusiutuu näköjään.. En ole itse seurustellut koskaan ja vain tämän takia, ei vaan mahda mitään että on tälläinen sairaus..Lisäksi mulla on selässä välilevyvika, ja suolistotulehdus jota kumpainenkin 7-8 vuotta olleet myös eikä hoidoista juurikaan apua..Saisi edes yhden näistä sairauksista pois niin olisi edes voimia jaksaa eteenpäin..

Kyllä mulla luonne on hyvä ja olen erityisen kohtelias ja ystävällinen herkkä miestyyppi , johon moni on tykästynytkin mutta harva on nähnyt minun ulkokuoren sisälle..Siitä vaan toivoo että tapaisi sellaisen tytön jolle olisin se oikea, ja joka näksii sisällekin......Mutta pitää uskoa huomiseen,sun pitää mennä ihotautilääkärilles tyttö hei! Ja kyllä hyvinkin itse voisin olla kiinnostunut sinusta, olen sitä sorttiA JOKA katsoo muutakin kuin ulkokuorta, ja ei tää vaiva oo meidän syy, se on sairaus jolle me ei vaan voida mitään, kuin yrittää parantaa sitä. mulla on jäänyt ikävästi artpia selkään ja kasvoihin ja ne haittaa elämää paljon../: toivottavasti tää tilanne paranee tästä, jaksat vain uskoa ittees!

Tsemppiä!(:

• samankokenut

Voi sinua, pystyn samaistumaan tekstiisi niin hyvin! Olen itsekin kärsinyt aknesta monta vuotta, mutta sain sen vihdoin e-pillereillä kuriin. Vaikka finnejä tuleekin enää satunnaisesti, niin naamani näyttää silti järkyttävältä. Minulla on todella paljon arpia ja punaisia jälkiä, jotka eivät monen vuoden jälkeenkään ole haalistuneet. Olen käynyt ties missä hoidoissa ja tuhlannut tuhansia euroja ihooni. Mistään ei kuitenkaan ole ollut apua. Vaikka finnejä minulla ei enää olekaan, niin ihoni on aivan sairaan näköinen. Akne jätti ihoni niin huonoon kuntoon, ettei se varmasti enää ikinä toivu siitä.

Itsetuntoni on nollassa. Olen menettänyt melkein kaikki kaverini, olen joutunut luopumaan rakkaista harrastuksistani, enkä ole koskaan seurustellut. Olen kärsinyt masennuksesta, syömishäiriöstä ja ties mistä tämän ihon takia. Se on sellainen oravanpyörä, josta en pääse irti. Huono iho aiheuttaa huonon itsetunnon --> sosiaalinen elämä kuihtuu kokonaan --> masennusta, itseinhoa jne. Vihaan ihoani, enkä jaksa enää elää näin. Tekisin melkein mitä vaan, että saisin takaisin sen ihanan ihon, joka minulla oli ennen aknea.

Toivottavasti vielä jonain päivänä meillä molemmilla on edes jotenkin siedettävä iho. Harmi vaan, että itselläni parhaimmat nuoruusvuodet menevät hukkaan (tai ovat menneet jo). Koita jaksaa! :)

• tyttiturusta
        samankokenut kirjoitti:

Voi sinua, pystyn samaistumaan tekstiisi niin hyvin! Olen itsekin kärsinyt aknesta monta vuotta, mutta sain sen vihdoin e-pillereillä kuriin. Vaikka finnejä tuleekin enää satunnaisesti, niin naamani näyttää silti järkyttävältä. Minulla on todella paljon arpia ja punaisia jälkiä, jotka eivät monen vuoden jälkeenkään ole haalistuneet. Olen käynyt ties missä hoidoissa ja tuhlannut tuhansia euroja ihooni. Mistään ei kuitenkaan ole ollut apua. Vaikka finnejä minulla ei enää olekaan, niin ihoni on aivan sairaan näköinen. Akne jätti ihoni niin huonoon kuntoon, ettei se varmasti enää ikinä toivu siitä.

Itsetuntoni on nollassa. Olen menettänyt melkein kaikki kaverini, olen joutunut luopumaan rakkaista harrastuksistani, enkä ole koskaan seurustellut. Olen kärsinyt masennuksesta, syömishäiriöstä ja ties mistä tämän ihon takia. Se on sellainen oravanpyörä, josta en pääse irti. Huono iho aiheuttaa huonon itsetunnon --> sosiaalinen elämä kuihtuu kokonaan --> masennusta, itseinhoa jne. Vihaan ihoani, enkä jaksa enää elää näin. Tekisin melkein mitä vaan, että saisin takaisin sen ihanan ihon, joka minulla oli ennen aknea.

Toivottavasti vielä jonain päivänä meillä molemmilla on edes jotenkin siedettävä iho. Harmi vaan, että itselläni parhaimmat nuoruusvuodet menevät hukkaan (tai ovat menneet jo). Koita jaksaa! :)

Oletteko kokeilleet tuota TCA-kuorintaa? Uskoisin, että siitä on monelle apua. Itse olen kotona sairaslomalla parantelemassa ihoani sen jäljiltä. Minulla ei ole ikinä ollut pahaa pitkäaikaista aknea, mutta kuoppa-arpia on tullut poskille joka ikisestä finnistä. Eli sen verran pystyn samaistumaan akneongelmista kärsiviin. Tiedän, kuinka kurja olo finneistä ja niiden seurauksista voi olla. Mutta ei saa luovuttaa! Elämässä on muutakin. Välillä voi tuntua kohtuuttomalta, että elämään pitäisi suhtautua samalla tavalla kuin terveihoiset, eiväthän he ymmärrä, mistä on kyse. No eivät varmasti. Mutta kyse onkin oma elämänlaadun parantamisesta. Kun löytää motivoivia iloisia asioita elämään, niin alkaa suunta ylöspäin. Näm eivät olleet ilkeilyn sanoja vaan oikeasti myötätuntoisia ajatuksia. Tsemppiä!

• Kung

Hae ihotautilääkäriltä Roaccutan kuuri. Ei välttämättä poista ongelmaa ensimmäisellä kerralla. Kuurin voi kuitenkin uusia. Lopulta finnejä ei enää tule.

Terv. Kokemusta on.

• :(((

itellä ihan samat fiilikset:( Kaverisuhteet menny lähes kaikki kun en kehtaa lähteä kotoa tai olen noiden arpien takia niin alamaissa että olisin vaan huonoa seuraa. Ei mun kavereista kenelläkään ole ollu aknea ja ei ne ymmärrä. Kaupoissa ne voi katsoa peiliin loisteputkivalossa ilman että tarvii pelätä saavansa paniikki- tai itkukohtausta ku näyttää niin rumalta.
      Miestä en voi kuvitellakkaan pokaavani itelleni tällä naamalla. Baarissa joku pimeässä tanssilattialla saattaa lähestyä mua, mutta monesti on käyny niin et kun mies on nähny mut yhtään valosammassa niin onpa lähteny pois. Enää en anna kenenkään edes lähestyä mua ku en kestä tulla enää yhtään torjutuksi.
      Kun sairastuin akneen yläasteella en tiennyt että se tosiaan on sairaus ja en tajunnut mennä lääkäriin. Lisäksi ärsyttää että ihmiset ei tiedä että aknesta voi jäädä arpia vaikka niitä finnejä ei puristelisi ja luulee et ihan omaa vikaa olen tän näkönen. Ja lisäksi on myös tullut kommenttia naamanpesuun liittyen vaikka aina olen hyvästä hygieniasta hoitanut, mutta ei se akne lähde pesemällä ja kalliilla kosmetologi hoidoilla. Akne ei ole omaa syytä! Ihmiset ei suhtaudu siihen vakavana sairautena vaikka se jättää ulkoisten arpien lisäksi sisälle ihan yhtälailla arpia:/ Pitäs melkee olla jotaki tukiryhmiä että sais puhua ja olla toisten aknea sairastavien kanssa. Vois auttaa jaksamaan huomattavasti. Lisäksi tietoa akneasta pitäs levittää enempi. Ärsyttää ku ihmiset ei ymmärrä ja käskee vaan rajoittaa suklaan syöntiä tai vastaavaa:(

• _laikku_

Vanha ketju, mutta voi herramunjee! että tunnen samalla lailla kun tuo edellinen kirjoittaja!!
      Varsinkin noi kauppojen loisteputket on ihan kamalia! Valolla on niin valtava merkitys. Kaikista pahinta on kotona katsella itseään päivittäin siitä tutusta peilistä, tutussa valossa ja tottua siihen, miltä siinä näyttää. Sitten kun menee jonnekin muualle ja valo onkin erivärinen tai tulee eri suunnasta niin on sellanen rupikonna, että voi pyhä jeesus!

Itselle on monta kertaa käynyt niin, että kaupasta on lähdetty katse maahan painettuna ettei varmasti näe edes heijastusta itsestään missään ja itkua nieleskellen. Sisällä on sillon sellanen hillitön paniikki ja masennus. Ihan kun sitä säikähtäis sitä hirviötä, joka peilistä katsoo vastaan.

Se vaan on. Nähdä itsensä oikeesti kammottavan rumana, niin pinnalliselta kun se kuulostaakin, on varmaan pelottavimpia asioita mitä tavallisen ihmisen tavallisessa elämässä voi tulla vastaan. Ja sitä ei pääse edes pakoon.

• Näin minulla..

Pystyn kans samaistumaan kirjoituksiin hyvin. Vaikka mulla aikuisiän akne ollut nyt vasta muutaman kuukauden, niin olen huomannut, että rajoitan tahallani sosiaalisia kontakteja. Mulla on onneksi aviomies, että luojan kiitos ei tarvitse treffimarkkinoilla olla! Voin kuvitella mitä tuskaa se olisi. Mun mies on sanonut, ettei sitä haittaa yhtään tää mun iho.

Kotona tosiaan kylppärin peilistä (aika himmeä valaistus) joskus ihoa katsellut, että eihän se nyt niin paha olekaan, mutta sitten kauppojen peileistä ja varsinkin sovituskoppien peileistä katsellessa olen ollut ihan järkyttynyt. Tulee vaan mieleen, että kuinka mä kehtaan liikkua tän näköisenä tai mitähän ihmiset ajattelee musta. Ja kaikista pahinta on auton taustapeili!! Se on oikeesti ihan järkyttävää miten se näyttääkin niin tarkasti kaiken. Ei kannata katsoa sinne, oikeesti.

Me yritetään mieheni kanssa lasta ja sen takia jouduin e-pillereistä luopumaan ja sen jälkeen tämä akne puhkesi. Syön nyt Ermysin-tabletteja kolmen kuukauden kuurilla, koska mitään muuta ei raskautta suunnittelevalle voi antaa. Teillä muilla on se hyvä puoli, että voitte kaikenlaisia "myrkkyjä" kokeilla ja kannattaakin ottaa kaikki keinot käyttöön!!

• _Arpinaama

Niin tuttua. Itsellä takana 25 vuotta. Ironista tässä sairaudessa on se, että juuri se osa ihosta joka on näkyvillä, on sitten arpien peitossa. Itsellä siis hyvin voimakkaat arvet kasvoilla ja kaulan alueella.
      Maailma on kauniiden, mutta ei ole syytä vaipua synkkyyteen.

• pieni ihminen

Joskus taakkojen kantaminen voi tuntua ylivoimaiselta, mutta ehkä joskus jossakin ne saa laskea maahan.. ehkä se on vain niin että joidenkin on niitä kannettava, ehkä niiden jotka kestävät lopulta raskaat painot vaikka eivät sitä ehkä itse ymmärräkään. Heikkoudessa voi piillä voimaa, ehkä jotain sellaista voimaa joka kantaa toistenkin kuormia. Eivät sitä monet vahvat käsitä miten pieneksi sairaus saa ihmisen.. mutta pienikin ihminen voi olla vahva, omalla tavallaan. Eikä pienten ihmisten ole lopulta vaikeampi kiittää siitäkin vähästä mitä on, verrattuna niihin vahvoihin jotka ovat jo saaneet yllin kyllin mutta silti eivät tule koskaan täysin kylläisiksi. Maailma on kyllä vahvojen, mutta kauneutta on erilaista. Eikä oikea kauneus ole välttämättä aina sitä, mikä on vahvojen silmissä kaunista. Se voi olla jotain muuta. Sellaista mitä kaikki silmät eivät näe. Akne voi tappaa sen kauneuden, mitä jotkut sanovat kauneudeksi, mutta kaikkea kauneutta se ei kuitenkaan pysty tappaamaan. Todellinen kauneus tulee elämään vielä silloinkin, kun kaikki ulkoinen kauneus on kadonnut.

• _laikku_

Jep, edelliselle pojot koskettavasta kirjotuksesta!

Monet lihavat ihmiset peittää epävarmuuttaan huumorilla.
      Mulla on akne ja oon huomannut tekeväni samoin. Oon se hauska, ruma hassuttelija.
      Ja sitten kun menen illalla kotiin ja riisun sen elämäniloisen pellennaamion, niin oon yks hajonnut ihmisraunio, joka ei meinaa enää jaksaa. Ja kukaan ei tiedä.

• 12-vuotias

Mua rupes oikeesti itkettämään toi sun teksti. Sun elämä on varmaan ollut yhtä he***ttiä. Mä oon ite 12-vuotias poika joka kärsii (tai no en oikeestaan kärsi) aknesta. Mul on ehkä 8 finniä ottassa ja muutamisen muualla. Mul varmasti täs iäs akne paranee jos annan ihon hengittää. Koska revin niit melkee kokoaja mut lopetan semmosen koska se vaan pahentaa ihoa. Mee suoraan yk:lle (yksityiselle) ja sano: Nyt hoidetaan tä iho kuntoon!. Ps: sanoin ton "tai no en oikeestaan kärsi", koska mua ei kiusata ollenkaan ja mul on kavereitakin. En tiiä miks. Välil kyl kaverit huomauttaa ja mä vaan sanon et Mul ei oo käyny hyvä tuuri tän asian kanssa. Ja mun kaverit tukee tässä asiassa mua. Mut tosiaa mul ei oo ku lievä akne. Luulen et sulla ei auta ihon hengittäminen koska oot sen ikäne :(

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3101
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      152
      1219
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe