Auton paperit ja varustus kunnossa?

Kesällä Balttiaan autoillen

Kuulin, että Balttiaan matkatessa täytyisi saada jonkinlainen valtakirja auton omistajalta (pankilta). Sitten pitäisi kuulemman vielä olla (palo)sammutin mukana autossa?

Olen ostanut autoni osamaksulla, eli rekisteriotteessa pankki on omistajana ja minä olen auton haltijana.

Sen olen ymmärtänyt, että "vihreä-kortti" pitää olla mukana reissussa, mutta tämä varustus kuulostaa enemminkin aprillipilalta.

8

1251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Expat

      ...siinä on, että jos et omista autoasi, niin tottakai sinulla täytyy olla omistajalta valtakirja viedä ko. kulkuneuvo Suomen rajojen ulkopuolelle???
      Sekä Viron että muidenkin Baltianmaiden tieliikennelait velvoittavat, että henkilöauton varustukseen kuuluu palosammutin. Tosin harvemmin sitä vaaditaan ulkomaan rekisterissä olevaan ajoneuvoon. Toisaalta, mielestäni jokaisessa autossa kuuluisi olla palosammutin vakiovarustuksena...

    • Käynnyt

      2kg hyväksytty sammutin(ABC) ja ensiapulaukku pitää olla,tosin ikinä ei ole missään kysytty onko vai ei.

      2kg sammutin maksaa halvimmillaan joku 12€ joten ei pitäisi olla liikaa vaadittu,ja saattaa joskus vaikka tarvita.

      Sekä tuo maastavientilupa jos auto ei ole omissa nimissä,varma en ole riittääkö että olet haltija.

      • vielä

        vaaditaan Baltiassa ja Puolassa ns. "tökkikengät" eli kiilapalat (2kpl) millä jokin auton pyörä lukitaan esim. renkaan vaihdossa ettei auto lähde liikkeelle. Joku kertoi, että Polakeissa oli joku rahantarpeessa oleva poliisi "sakottanut" näiden puutteesta. No kyllähän ne syyn keksivät tietysti vaikka mistä, jos halutaan "ulkolaiselta" rahat pois. Kuulin, että Vironkin pakollisiin katsastusvarusteisiin nämä kiilat kuuluvat.


      • Kesällä Balttiaan
        vielä kirjoitti:

        vaaditaan Baltiassa ja Puolassa ns. "tökkikengät" eli kiilapalat (2kpl) millä jokin auton pyörä lukitaan esim. renkaan vaihdossa ettei auto lähde liikkeelle. Joku kertoi, että Polakeissa oli joku rahantarpeessa oleva poliisi "sakottanut" näiden puutteesta. No kyllähän ne syyn keksivät tietysti vaikka mistä, jos halutaan "ulkolaiselta" rahat pois. Kuulin, että Vironkin pakollisiin katsastusvarusteisiin nämä kiilat kuuluvat.

        OK!. Täytyy näköjään varustaa auto matkaa varten


      • Käynnyt
        vielä kirjoitti:

        vaaditaan Baltiassa ja Puolassa ns. "tökkikengät" eli kiilapalat (2kpl) millä jokin auton pyörä lukitaan esim. renkaan vaihdossa ettei auto lähde liikkeelle. Joku kertoi, että Polakeissa oli joku rahantarpeessa oleva poliisi "sakottanut" näiden puutteesta. No kyllähän ne syyn keksivät tietysti vaikka mistä, jos halutaan "ulkolaiselta" rahat pois. Kuulin, että Vironkin pakollisiin katsastusvarusteisiin nämä kiilat kuuluvat.

        Moisista kiiloista en kyllä ole kuullut,tai että ainakaan turisteilta vaatisivat.

        Mutta paikallisen pysäköintivalvonnan puolesta ainakin Rigassa saattaa saada"pienet"kiilat jarruttamaan lähtöä ja Tallinassa lähtee herkästi koko auto väärästä pysäköinnistä sekä jossain muuallakin hinaavat hyvin herkästi talteen jos pysäköit väärään paikkaan


    • Latvialainen

      Itse olen Latviasta, poliisit ei koskaan kysynyt onko tei ei kiilipalat, sekä laessä ei ole mitä sellaista.

      Sammutin, ensiapulaukku ja kolmio ovat pakollisiä, mutta sakko on pieni - ~7-8 euro.

      "Par braukšanu ar transportlīdzekli, kurš nav apgādāts ar avārijas zīmi, medicīnisko aptieciņu (aptieciņām) vai ugunsdzēšamo aparātu (aparātiem), -

      izsaka brīdinājumu vai uzliek naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam piecu latu apmērā." (с) http://www.likumi.lv/doc.php?id=80735&from=off

      Alkoholin kanssa ja liikenneturvallisuuden vaarantaminen (ja myös agressiivinen ajotyyli) on kallista!

      Liikenneturvallisuuden vaarantaminen - 50-200 Ls (eli ~70 - 270 euro),

      Alkoholi
      Ei saa olla ratissä jos promiilit ylittävät 0,5 prom (jos ajokortti alle 2v, sitten promiilien raja on 0,2).
      Sakkot:
      - 0,2 - 0,5 prom. (jos kokemus alle 2v) sakko - 140-280euro ajokieltö 3kk
      - 0,5 - 1,0 prom. - 280 - 420euro 6kk ajokieltö
      - 1,0 - 1,5 prom. - 570 euro 5-10 päiviä vankilassa ajokieltö 1v autonhinnaus poliisin maksuparkkipaikaan, vaikka apukuskilla ollut 0,0 prom ihminen ja vaikka hän on auton omistaja (hinnaus parkkipaikan maksut sakkon lisäksi vielä 300 - 400euroa),
      - 1,5 ja enemmän prom. - 710 euro 10-15 päiviä vankilassa ajokieltö 2v autonhinnaus poliisin maksuparkkipaikaan, vaikka apukuskilla ollut 0,0 prom ihminen ja vaikka hän on auton omistaja (hinnaus parkkipaikan maksut sakkon lisäksi vielä 300 - 400euroa),
      - Jos käytetty huumet - 710 euro 10-15 päiviä vankilassa ajokieltö 2v autonhinnaus poliisin maksuparkkipaikaan, vaikka apukuskilla ollut 0,0 prom ihminen ja vaikka hän on auton omistaja (hinnaus parkkipaikan maksut sakkon lisäksi vielä 300 - 400euroa),
      - Jos käytety lääket joiden vaikutus/sivuvaikutus on sellainen että kuljettajan toimintäkyky tai reaktio pahenee, tai jos kuljettaja on sairas (!) ja se vaikutta ajokyky, sakko on 40-280euroa.
      - jos kuljettaja kieltäytyy alko tai huumeiden testaukseen sakko on 710 euro 10-15 päiviä vankilassa ajokieltö 2v
      - yli 1,0 prom polkupyörän tai mopon kuljettajalle sakko on 30 - 40 euroa.

      • Wihtori Wee

        Unohdit mainita, että nuo ovat listahintoja, joista voi aina neuvotella latvialaisen poliisin kanssa esim. aloittamalla keskustelu "Cik tas maksaa bez protokol?" tai yksinkertaisesti tarjoamalla auton papereiden välissä sopivaksi katsomaasi summaa käteisellä. Helppoa, eikö totta!


    • ksusha

      Tottakai valtakirja auton omistajalta (vaikka kukaan ei koskaan ole kysynyt) samoin nämä - varoituskolmio- sammutin- heijastava turvaliivi- ajoneuvon liikumisenestokiilat- vihreä kortti- ajokortti- henkilötodistus.

      No nää on näitä- ketään ei kiinnosta, kukaan ei kysy mutta olla pitää niinkuin suomen eduskunta, varmuuden vuoksi.

      Autoillut olen toistakymmentä vuotta venäjällä viross latviassa eikä noita kukaan ole kysynyt- eu- aikana vain kerran kysyttiin passia länsisatamassa etsivät jotain ehkä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4562
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2239
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1764
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe