Virpojat!

LunaMaria

Kävikö teillä virpojat, vai ovatko vasta ensi lauantaina tulossa? Avaatko oven (miksi et avaa)? Mitä annat palkkioksi? Montako kävi ja millainen "virpomiskulttuuri" sillä seudulla on?

Vähän keskustelua aiheesta! :)

31

9254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pupu

      Odotimme kovasti virpojia, mutta eivät meille poikenneet. Olisimme ilomielin heille suklaata antaneet. Toisaalta on ihan hyvä, että lapset käyvät virpomassa vain tuttujen luona.

      • noita

        Meillä kävi muutamia virpojia. Nykyajan trendi näyttää olevan se, etteivät virpojat viitsi pukeutua enää noidiksi. Minusta se oli mukava perinne kun vähän pukeuduttiin myös. Ei oikein enää jakseta nähdä vaivaa. Eivät niitä pajunoksiakaan viitsi enää koristella, virpovat vain sillä yhdellä oksalla.

        Miksi muuten pupu vain tuttujen luona? Minusta on ihan kiva että voi käydä myös sellaisten luona joita ei tunne, saattaa olla monelle yksinäiselle vanhukselle ihan kiva yllätys.


      • Reju
        noita kirjoitti:

        Meillä kävi muutamia virpojia. Nykyajan trendi näyttää olevan se, etteivät virpojat viitsi pukeutua enää noidiksi. Minusta se oli mukava perinne kun vähän pukeuduttiin myös. Ei oikein enää jakseta nähdä vaivaa. Eivät niitä pajunoksiakaan viitsi enää koristella, virpovat vain sillä yhdellä oksalla.

        Miksi muuten pupu vain tuttujen luona? Minusta on ihan kiva että voi käydä myös sellaisten luona joita ei tunne, saattaa olla monelle yksinäiselle vanhukselle ihan kiva yllätys.

        Kyllä kävi pari lasta virpomassa. Vitsat oli koristeltu erivärisillä paperinauhoilla ja loru oli perinteinen"virvon varvon.. jne". Palkkioksi annoimme suklaamunia. Hyvää pääsiäistä kaikille!


      • ... esitelmiin kyllästymistä
        noita kirjoitti:

        Meillä kävi muutamia virpojia. Nykyajan trendi näyttää olevan se, etteivät virpojat viitsi pukeutua enää noidiksi. Minusta se oli mukava perinne kun vähän pukeuduttiin myös. Ei oikein enää jakseta nähdä vaivaa. Eivät niitä pajunoksiakaan viitsi enää koristella, virpovat vain sillä yhdellä oksalla.

        Miksi muuten pupu vain tuttujen luona? Minusta on ihan kiva että voi käydä myös sellaisten luona joita ei tunne, saattaa olla monelle yksinäiselle vanhukselle ihan kiva yllätys.

        Ei se noidaksi pukeutuminen välttämättäo le viitsimisestä kiinni.

        Joka pääsiäinen joku kansatietelijä pilaa virpovien pikkunoitien ilon alkamalla selittää ovikelloa soittavalle lapselle, että " voi voi kun te sekoitatte kaksi eri perinnettä keskenään, ei noidilla ole mitään tekemistä virpomisen kanssa, virpominen on itä- ja noidat eli trullit länsisuomalainen tapa, ei saa mennä virpomaan noidaksi pukeutuneena" jne.

        Kun on parina vuotena saanut kuulla tällaisen pakollisen kansatieteellisen esitelmän oven suussa, niin kolmantena vuotena menee suosiolla ihan omissa vaatteissaan.


      • Kaunista pääsiäistä
        ... esitelmiin kyllästymistä kirjoitti:

        Ei se noidaksi pukeutuminen välttämättäo le viitsimisestä kiinni.

        Joka pääsiäinen joku kansatietelijä pilaa virpovien pikkunoitien ilon alkamalla selittää ovikelloa soittavalle lapselle, että " voi voi kun te sekoitatte kaksi eri perinnettä keskenään, ei noidilla ole mitään tekemistä virpomisen kanssa, virpominen on itä- ja noidat eli trullit länsisuomalainen tapa, ei saa mennä virpomaan noidaksi pukeutuneena" jne.

        Kun on parina vuotena saanut kuulla tällaisen pakollisen kansatieteellisen esitelmän oven suussa, niin kolmantena vuotena menee suosiolla ihan omissa vaatteissaan.

        Vaikka pääsiäisen tarkoitus monelle on olla Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen suuri juhla, ei tarvitsisi silti pilata lapsilta iloista "virpomissesonkia".
        Lapsethan elävät satua ja satuun voi kuulua myös veikeitä pikku-trulleja ja noitia jotka eivät ole liikkeellä pahassa tarkoituksessa. On tosikkomaista lähteä saivartelemaan mikä tapa on oikein. On hauska katsoa myös kissoja ja tylleröitä pikku-noitia joilla on punaiset posket, viitta ja lystikkäät vaatteet. Näkeväthän lapset TV:ssä ja lastenelokuvissakin erilaisia hahmoja, joihin sitten ovat samaistuneet. Pääsiäisnoidat (trullit) ovat osa kansanperinnettä, joka on sekoittunut itäsuomalaiseen virpomisperinteeseen, jossa virpomislorut luetaan ja toivotetaan terveyttä tulevalle vuodelle.Tämä on ikäänkuin karnevaali. Asiat ja käsitteet saavat vaikutteita toisistaan. Eivät kaikki noidat ole ilkeitä ja ahneita. Kyllä omalle pikku tytölleni kelpasi palkaksi pikkuleipä, tai pääsiäisrakeet. Joskus joku antoi vähän rahaakin, mutta en usko että antaja koki virpomista kerjäämiseksi, tai häirinnäksi.

        On tietenkin hyvä etttä neuvoo lapsille kauniin tavan virpoa ja kohteliaan käytöksen. Ennen kaikkea täytyy terottaa, että jos lähtee leikkiin ei tarvitse olla aina rahapalkka, se ei ole tarkoitus, vaan iloinen toivotus ja kohtaaminen vähän oudompienkin kanssa!

        Pääsiäisen juhlan oikean kristillisen tarkoituksen voi myös kertoa lapselle, ja että ne ovat virpomisen kanssa kaksi eri asiaa.


    • Esiliina

      Tänä vuonna virpojia oli vain kolme kahden tytön ryhmää. Viime vuonna noitia ovellamme kävi 17! Syy katoon oli se, että viimevuotisista lapsista suurin osa katsoi kuudesluokkalaisina olevansa liian isoja virpomaan. Meidän rivitaloalueella käydään oman ja ehkä vähän naapuritalon tuttujen lapsiperheiden luona. Vieraiden ovikelloja en antaisi lasteni soittaa. Palkkioksi olin varannut suklaamunia tai virvonvarvon-patukoita. Rahaa ei tulisi mieleenikään antaa!? Tyttäreni on kolmevuotias ja kävi virpomassa kivat naapurimme. Oksista teimme oikeasti kauniit runsailla höyhenillä ja sulilla ja silkkipaperiruusuilla. Olin mukana henkisenä tukena.

    • Pezzy

      Etelä-Pohjanmaalla virpojat käy ensi lauantaina virpomassa ja he kiertävät ovelta ovelle virpomassa trulleiksi pukeutuneina.Täällä on myös tapana poltaa pääsiäiskokkoja, se on mukavaa kun ihmiset kokoontuvat pääsiäiskokolle.
      Hyvää pääsiäistä :)

      • Kaaos

        Kyllä kävi oven takana...en avannut.


    • Which witch

      Lapsuudestani mielessäni on valtavasti ihania muistoja pääsiäisvirpomisen tiimoilta. Olen pohjalainen, joten lankalauantaina kävin virpomassa. Vitsat, lorut, vaatteet yms. oli ja itse en ole ihastunut nykytrendistä, että lapset kiertävät tavallisissa vaatteissa kerjäämässä karkkia. Omalle ovelleni on tullut tällaisia, jotka eivät ole edes lorua lausuneet tai saati sitten vitsaa antaneet. Erään kerran sain vielä lisäksi valitusta osakseni, koska trullit olivat jo saaneet eräästä paikasta samoja karkkeja, joita minä annoin ja niin pääsiäissuklaatani löytyi pihamaaltani "noitien" lähdettyä. Miten kohteliasta väkeä sitä ovilla käy...

      Omasta trullittamisestani minulla on vain yksi huono kokemus. Olin selvästi alle kouluikäinen, kun ensimmäisiä kertoja kävin ystäväni kanssa virpomassa. Äitikin oli mukana vielä silloin, olin ehkä neljän. Menimme naapurimme ovelle (naapurin tytär oli kaverini) ja mies avasi oven ja alkoi saarnata, kuinka noidat ovat saatanasta ja ojenteli lappusia, joissa tämä sanoma oli kirjallisessa muodossa.

      Naapurimme oli syvästi uskovainen, mutta olisi kenties voinut pitää mölyt mahassaan. Nelivuotiaina pikkutyttöinä meillä ei ollut mitään tietoa saatanasta ja säikähdimme vain pahanpäiväisesti. Olisi ollut avaamatta ovea... Mukanamme ollut äiti nappasi minut ja ystäväni nopeasti mukaansa ja jätti naapurinsedän meuhkaamaan yksikseen paholaislappuineen.

      Minun mielestäni virpominen on ihanan hyvin säilynyt vanha pääsiäisperinne, vaikka pakanallista alkuperää noitauskomus onkin. Jos lapset kiertävät ovilla virpomassa huiveineen ja vitsoineen, siinä ei saatanalla ole mitään tekemistä. Toivottavasti tällaisia "hihhuleita" ei tule toisten lasten virpomista pilaamaan. Minulla ei ole mitään uskovaisia vastaan, mutta uskon harjoittamisessa voi käyttää hiukan järkeäkin.

    • jereppe9

      lauantaina ne on tulossa meille.
      viime vuonna meillä kävi kymmen kunta virpojaa
      ja eiköhän äiskä ja iskä pistä jotain patukoita ja munia palkaks'

      • Nippi

        No ei mikään ihme, jos ei oo trulleja näkynyt!!. Virallinen virpomispäivä on tänä lauantaina 10.4. silloin niitä tulee ja avaan oven ja annan karaa. (karkkia jos joku ei tiedä)


    • viki

      Meillä käy virpojat nyt joskus..10 tai 9 päivä lauantaina :) Asustelen keskipohjanmaalla..yleensä tälä kaupungissa missä asun, jos tätä nyt kaupungiksi visi kutsua, on trulleja aika vähän, koska tää on tosi pieni paikka! Mutta kaikille munarikasta pääsiäistä!

      • pääsiäistä..

        meillä naapurin lapset virpoi viime sunnuntaina eli palmusunnuntaina...ja aikoivat vielä jatkaa tänäkin viikonloppuna 10 ja 11 päivä...
        koska mitään virallista virpomispäivää ei suomessa ole..
        Hyvä tienesti lapsille..


      • Palmu
        pääsiäistä.. kirjoitti:

        meillä naapurin lapset virpoi viime sunnuntaina eli palmusunnuntaina...ja aikoivat vielä jatkaa tänäkin viikonloppuna 10 ja 11 päivä...
        koska mitään virallista virpomispäivää ei suomessa ole..
        Hyvä tienesti lapsille..

        Virpomissunnuntai on Palmusunnuntai. Perinne on alkanut Jeeskusen ratsastamisesta Nasaretiin kun kansa otti hänet vastaan laskemalla palmunoksia tielle.

        Karjalassa noita palmunoksia kuvasivat juuri pajunoksat, joita koristeltiin ja joilla lapset virpoivat isovanhemmat, kummit ja hyvin läheiset. Virvotuille toivotettiin hyvää alkanutta kirkollista vuotta. LAPSET EIVÄT PUKEUTUNNET NOIDIKSI. Palkaksi lapset saivat esim. punaiseksi värjättyjä munia ja vasta PÄÄSIÄISPÄIVÄNÄ.

        Trulliperinne lähtee pohjanmaalta ja sillä on eri merkitys joskaan ei minulle kokemuksena tuttu. Trullit liikkuvat pitkäperjantai yönä kun Jeesus on ristiinanulittuna ja pahat liikkuvat. Siitä ilmeisesti tuo pe - la trullijutut.

        Joten trullit ja virpojat on aivan eri perinnettä. Etelä -Suomessa ehkä media etupäässä on tuota perinnettä sekoittanut jokseenkin nyttemmin yrittää selkiyttääkkin. Harmi, että myös lasten kanssa ammatikseen toimivat tuota sekoittumista eivät korjaa vaan tietämättään yhdistävät samaksi asiaksi.

        Onko sitten pohjanmaalla tapana antaa kokkotulilla liikkuville noidille myös munia? Sitä en tiedä.


      • miina
        Palmu kirjoitti:

        Virpomissunnuntai on Palmusunnuntai. Perinne on alkanut Jeeskusen ratsastamisesta Nasaretiin kun kansa otti hänet vastaan laskemalla palmunoksia tielle.

        Karjalassa noita palmunoksia kuvasivat juuri pajunoksat, joita koristeltiin ja joilla lapset virpoivat isovanhemmat, kummit ja hyvin läheiset. Virvotuille toivotettiin hyvää alkanutta kirkollista vuotta. LAPSET EIVÄT PUKEUTUNNET NOIDIKSI. Palkaksi lapset saivat esim. punaiseksi värjättyjä munia ja vasta PÄÄSIÄISPÄIVÄNÄ.

        Trulliperinne lähtee pohjanmaalta ja sillä on eri merkitys joskaan ei minulle kokemuksena tuttu. Trullit liikkuvat pitkäperjantai yönä kun Jeesus on ristiinanulittuna ja pahat liikkuvat. Siitä ilmeisesti tuo pe - la trullijutut.

        Joten trullit ja virpojat on aivan eri perinnettä. Etelä -Suomessa ehkä media etupäässä on tuota perinnettä sekoittanut jokseenkin nyttemmin yrittää selkiyttääkkin. Harmi, että myös lasten kanssa ammatikseen toimivat tuota sekoittumista eivät korjaa vaan tietämättään yhdistävät samaksi asiaksi.

        Onko sitten pohjanmaalla tapana antaa kokkotulilla liikkuville noidille myös munia? Sitä en tiedä.

        Ajattelin itse kirjoittaa esille nostamastasi asiasta. Olen kanssasi samaa mieltä. Äidin puolen suku on kyllä pohjanmaalta ja siksi itsekin pukeuduin vuosia sitten. Omat lapseni eivät kyllä tule kiertämään noitina, vaan lapsina. Sillä oikea perinne tosiaan on sieltä Jeesuksen ratsastamisen ajalta. Mukavaa Pääsiäistä kaikille! ;)


      • esitelmiin kyllästynyt
        Palmu kirjoitti:

        Virpomissunnuntai on Palmusunnuntai. Perinne on alkanut Jeeskusen ratsastamisesta Nasaretiin kun kansa otti hänet vastaan laskemalla palmunoksia tielle.

        Karjalassa noita palmunoksia kuvasivat juuri pajunoksat, joita koristeltiin ja joilla lapset virpoivat isovanhemmat, kummit ja hyvin läheiset. Virvotuille toivotettiin hyvää alkanutta kirkollista vuotta. LAPSET EIVÄT PUKEUTUNNET NOIDIKSI. Palkaksi lapset saivat esim. punaiseksi värjättyjä munia ja vasta PÄÄSIÄISPÄIVÄNÄ.

        Trulliperinne lähtee pohjanmaalta ja sillä on eri merkitys joskaan ei minulle kokemuksena tuttu. Trullit liikkuvat pitkäperjantai yönä kun Jeesus on ristiinanulittuna ja pahat liikkuvat. Siitä ilmeisesti tuo pe - la trullijutut.

        Joten trullit ja virpojat on aivan eri perinnettä. Etelä -Suomessa ehkä media etupäässä on tuota perinnettä sekoittanut jokseenkin nyttemmin yrittää selkiyttääkkin. Harmi, että myös lasten kanssa ammatikseen toimivat tuota sekoittumista eivät korjaa vaan tietämättään yhdistävät samaksi asiaksi.

        Onko sitten pohjanmaalla tapana antaa kokkotulilla liikkuville noidille myös munia? Sitä en tiedä.

        No niin, tulihan se sieltä! Juuri tuollaisia tylsiä esitelmiäasioista, jotka jokainen tietää,lapset eivät halua kuulla ovensuussa seisten, ja sen vuoksi eivät monetkaan pukeudu noidiksi, niin hauskaa kuin se olisikin.

        Perinteet ja tavat muuttuvat ja kehittyvät. Tulee uusia tapoja ja perinteitä. Esim. vanhojen tanssit ovat aika uusi perinne, ei ollut minun nuoruudessani tapana. Se etten minä tehnyt niin, ei merkitse ettei sellaista tapaa saisi nykyäänkään olla. Ja vastaavasti: se, ettei ennen vanhaan pukeuduttu noidiksi kun lähdettiin virpomaan, ei ole mikään syy miksi nykyään ei saisi tehdä niin.

        Kiitti vain, olen kyllä opiskellut kansatiedettä ja tiedän että suomalainen kansankultturi jakaantuu kahteen pääsuuntaukseen,itäiseen ja läntiseen jne.

        Mutta annetaan lasten tehdä asiat omalla tavalllaan. Nykyaikaa eletään.


      • näin on asiat
        Palmu kirjoitti:

        Virpomissunnuntai on Palmusunnuntai. Perinne on alkanut Jeeskusen ratsastamisesta Nasaretiin kun kansa otti hänet vastaan laskemalla palmunoksia tielle.

        Karjalassa noita palmunoksia kuvasivat juuri pajunoksat, joita koristeltiin ja joilla lapset virpoivat isovanhemmat, kummit ja hyvin läheiset. Virvotuille toivotettiin hyvää alkanutta kirkollista vuotta. LAPSET EIVÄT PUKEUTUNNET NOIDIKSI. Palkaksi lapset saivat esim. punaiseksi värjättyjä munia ja vasta PÄÄSIÄISPÄIVÄNÄ.

        Trulliperinne lähtee pohjanmaalta ja sillä on eri merkitys joskaan ei minulle kokemuksena tuttu. Trullit liikkuvat pitkäperjantai yönä kun Jeesus on ristiinanulittuna ja pahat liikkuvat. Siitä ilmeisesti tuo pe - la trullijutut.

        Joten trullit ja virpojat on aivan eri perinnettä. Etelä -Suomessa ehkä media etupäässä on tuota perinnettä sekoittanut jokseenkin nyttemmin yrittää selkiyttääkkin. Harmi, että myös lasten kanssa ammatikseen toimivat tuota sekoittumista eivät korjaa vaan tietämättään yhdistävät samaksi asiaksi.

        Onko sitten pohjanmaalla tapana antaa kokkotulilla liikkuville noidille myös munia? Sitä en tiedä.

        Nimimerkki 'Trulli vai virpoja' on täysin oikeassa. Trullit perustuvat pakanakulttuuriin ja virpominen taas kristilliseen perinteeseen. - Vaihdettakoon siis trullien virpomiskäytäntö sen oikealle nimelle. Tämä trullikäytäntö loukkaa monien virpomis-nimen käyttäjiä. - Virpominen on Itä-Suomen perinne (emme ole mitään etnistä vähemmistöä, vaan itsekin olen Hämeessä syntynyt). Pukeutuminen tavallisiin vaatteisiin johtuu siis siitä, että kaikki eivät halua pukeutua noidiksi, koska ovat virpojia (eivät trulleja). Kysymyksessä on siis kristillinen kulttuuriperinne, joka kannattaa säilyttää sellaisenaan.


    • elisabeth

      meille tulee virpojia vasta lauantaina.Aion avata oven koska olen käynyt ittekki ennen virpomassa ja muistan miltä tuntui ku joku ei avannut ovea vaikka oli kotona

    • aamu-uninen

      jos yksikään kakara uskaltautuu minun ovelleni niin saatan hyvinkin virpoa takaisin sellaisella vimmalla ettei sillä takapuolella istuta viikkoon...

      • Luojan luoma

        voi,taidat vihata lapsia ja ITSE ELÄMÄÄ..

        ps/ lapset-kuten aikuitsekin,olemme Jumalan luomia luontokappaleita..Siunausta vihtomiselle!


      • törppö pörppö

        No vitt* laita sit pihaa semmonen jätti kyltti pihaa et jos tuutte tänne ni perseet on nii kipeet että ette istu viikkoo MISTÄ LASPI RAUKAT VOIS TIETÄÄ ET SIEL OVEN TAKANA ON TOMMONEN PAS** MUIJA....


    • ab1

      Kyllä meillä aina odotetaan ja varaudutaan virpojiin. Omatkin lapset virpovat. Lapsille se tuottaa iloa ja koko perheelle yhteisiä askateluhetkiä, eli laatuaikaa yhdessä. Sitä tahtoo nykypäivänä olla liian vähän niitä yhteisiä hetkiä ja pääsiäis-askartelu on niitä hyviä hetkiä ainakin meidän perheessä. Hyvää pääsiäistä kaikille ja virpojat... TERVETULOA! Palkat odottavat...

    • kyöpelivuori

      Ilomielin annan virpojille ison kasan suklaata, jos on oksat koristeltu ja nähty vaivaa "noitamaisen" tai muuhun pääsiäiseen liittyvän asun luomiseen. :)

      Jos puolestaan virpojat tulevat ihan normaaleissa, arkisissa vaatteissa ja virpomisvitsassa ehkä yksi sulka, jää palkkiotkin kyllä huomattavasti laihemmiksi.

      Onneksi suurin osa on todellakin nähnyt etukäteen paljon vaivaa ennen varsinaista virpomista.

    • Virpamunat ja -oksat

      Kävi, kaksi pientä sievää, asunsa eteen vaivaa nähnyttä 'noitaa'. Ja kun olin toivonutkin nyt, että saisivat tulla, kun aina eivät tule ollenkaan. Mutta nyt en pystynyt avaamaan ovea, koska olin alasti, suoraan sängyn jäljiltä! Harmittaa, varsinkin kun nyt olis ollu vaikka mitä hienoja pääsiäismuniakin antaa, tai vaikka prinsessatarroja(ne oli tyttöjä). Rahaa en ainakaan lapsille anna, kun sitä niillä muutenkin nykyään liikaa eikä asiasta mitään käsitystä, mutta kaikenlaista kestävästi kaunista henkistä voin yrittää muiden kestävän kauneuden etiikkaan sopivien ja kivojen materiaalisten 'lahjusten' lisäksi antaa.
      Yleensä haluan aina avata ja antaa, mutta alastomuus ennenkin estänyt:(
      Ja poikiakin käyny tääl virpomas, eli ainaki jonkin verran elävää virpomiskulttuuria tääl on. Ja itsekin toki kävin pentuna ja sain kyllä rahaakin, mikä tuntui oudolta.

    • Pajunoksa 12

      Hei! Minustakin nykypäivänä ei enää nähdä vaivaa vaatetuksen ja pajunoksien suhteen. Meillä kävi viimevuonna 2-4 virpojaa. Eräällä heistä oli vain "pillifarkut" Huppari ja lenkkikengät! Palkkioksi he saivat suklaapatukan ja 3 karamellia. Kannatan sitä että käydään vain tuttujen luona eihän sitä tiedä kuka sen oven avaa. Mutta jos on joku yksinäinen vanhus joka odottaa virpojia niin voisi se hänellekkin olla mukava yllätys.

    • oi8ko,ko,

      Kyllä vituttaa tuommoinen perinne. Menisivät muslimikämpän ovea pimputtamaan, eikä tulis kerjäämään oven eteen, vain siksi, suomalainen sukunimi sattuu lukemaan ovessa.


      En avannut, mutta sanoin oven takaa: "Ei kiitos."
      Onneksi olivat fiksuja muksuja ja jatkoivat matkaa.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Asun maalla naapurin poika kävi virpoo nakuna annoin palkaksi suklaa munia ja kutsuin sisään limulle ja saunaa
      Saunan jälkeen syötiin munaa yhessä

    • Anonyymi

      En uskalla avata ovea kun jännittää.

    • Anonyymi

      Odotan meisseli tanassa virpojia. Etenskin poikii....

      Kukrimäki, Helssinki

      • Anonyymi

        Meillä ei vuosiin käynyt enää virpojia samaa lähes aluettasi Kurkimäki. Mutta pitkäperjanta kun kerostaloni rapuuni ovelleni saavuin. Katsoin mikä noita akka sinä seisoo?Hänellä oli jokin ongelma. Josta raivosi minulle? Helppo raivota kun asun yksin. Nyrkillä uhkaus ymm. Kerostaloissa vaan on järjestys säännöt ja niitä noudatettava. Koskaan ei 1 asukaan valitus riitä vaan valituksin tarvitaan 2 muun eri huoneiston ihmisen alekirjotus. Jonka unohti! Joten todella vihasia noita akkoja voi olla likellä viellä pitkäperjantaina,tällä ainakin oli.. Yksinäisillehän Syrjäytyneille juuri juhlapyhät vaikeita ja paha olo pitää purkaa johonkin kohteseen . Kuhan ihmiset lukisi jokaisen kerrostalon rapun taulusta Järjestys säännöt, noudattaisi niitä!Kaikilla olisi rauha. Hyvää valoisa kevään aika. Kurkimäen vierestä. Nautitaan auringosta. Jos asutaan kerrostaloissa luetaan päivitetyt Järjestys säännöt.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      378
      3700
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      209
      1813
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1384
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      151
      1270
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      165
      913
    6. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      883
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      57
      870
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      850
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      49
      830
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      829
    Aihe