Hei!
Onkohan täällä yhtään kohtalotovereita?
Olen synnyttänyt ( leikattu ) puol vuotta sitten ja paino ON EDELLEEN SAMA mitä laitokselta lähtiessä :/
Mietinkin nyt että voiko olla jossakin häikkää kun paino ei laske vaikka urheilen ja syön terveellisesti ja monipuolisesti?
Aamu ja iltapaino on sama, sekin ihmetyttää kun yleensä aamupainon pitäisi olla ainakin sen pari kiloa vähemmän....
Olen kuullut sen että univaje voi olla suurin syy siihen miksi paino ei laske, nukun yössä noin .4-6 tuntia, riippuen miten meidän pikkumies nukkuu!!
Olisi ihana päästä jo edes lähelle entistä painoa, mutta mitempä tässä pääset kun paino jankkaa samassa koko ajan...
Mietin et voisko olla kilpirauhasissa jotain ongelmaa mut painon pitäs nousta jos on vajaatoimintaa, joten ei kai se sitäkään ole!
Auttakaa tai antakaa neuvoja / kertokaa samanlaisista kokemuksista jos niitä löytyy... Vai olenko ainut kuka kamppailee painon kanssa ja vaaka näyttää koko ajan samaa lukemaa :O
Painosta...
11
369
Vastaukset
- kokemuksen ääni
Perussääntö laihtumisessa on, että energiansaanti on pienempää kuin energiankulutus.
Aamu- ja iltapainon heittelyssä tuo 2kg vaikuttaa aika suurelta. Ennemminkin se olisi puoli kiloa.
Vähennä ja pienennä ruoka-annoksia ja käytä kevyt-tuotteita sen minkä voi niiksi vaihtaa, niin kehollasi ei ole muuta vaihtoehtoa kuin laihtua.
Vinkki: Katso kellosta ruoka-aikojen välit. Jos ruokailusta on alle kaksi tuntia, et tarvitse ruokaa. Jos nälkä yllättää kahden tunnin kuluttua edellisestä murkinoimisesta, voit venyttää syömistä vielä puolella tunnilla tai tunnilla. Kolmen tunnin kuluttua on on hyvä syödä edes jotain, että elimistön toiminta pysyy tasaisena. Tärkeää on ettei ruokailuväliä venytä neljää tuntia pidemmäksi, koska silloin tulee helpommin nälissään hotkaistua enemmän ruokaa, kuin olisi tarvis. Elintoiminnot myös menevät "säästöliekille" pitkien syömättömyysjaksojen välillä, joten energiakulutuskin vaimenee.
Jos ei ole pientäkään näläntunnetta, ei kannata syödä (paitsi 4h kuluttua vaikka mehua). Tärkeintä koko hommassa on, että syö vain kun on nälkä. Ihmiselle ei ole haitaksi pieni näläntunne, vaan se kertoo ennemminkin, että elimistö osaa ilmoittaa luonnollisesti tarpeistaan, mikä on tietenkin hyvä juttu.
Olen myös sitä mieltä, että tunteet ja paino kulkevat käsikädessä. - UmmNoora&Saara
esikoisen syntymän jälkeen. Varmaan joku hormonaalinen juttu. Painoin silloin ennen raskautta 58 ja viimeisilläni noin 70 kg. No synnytin niin huomasin muutamaa viikkoa myöhemmin että vieläkin painan siinä 70! Paino ei lähtenyt mihinkään. Sitten muutamaa kuukautta myähemmin tulin raskaaksi ja menin neuvolaan ekaan tarkastukseen. Painoin aina vaan 70, varmaan vähän ylikin! no lihoin toisen raskauden aikana huimiin lukemiin 81 kg. Sitten sain sen pikkukakkosen niin kahdessa viikossa tippui 12 kiloa ja lopulta kolmessa kuukaudessa 22 kiloa! Aivan hullua, en tehnyt mitään eri tavalla, kakkosen tultua lihat vaan suli itsestään. Uskon että liittyy johonkin hormonitoimintaan tai sellaiseen. Silloin kun ykkönen oli pieni tuskastuin ihan täysin kiloihini jotka eivät menneet vaikka tein mitä ja sitten pääsin ikään kuin ilmaiseksi eroon niistä kakkosen synnyttyä... joten...
Ei muuta kuin uutta putkeen vaan, jospa se siitä;D - neuvolan täti
Pikaisen epäselväksi tuosta aloituksestasi jäi muutama tärkeä seikka, elikäs:
Mikä on pituutesi ja mitä painat nyt, tai ts. mikä on BMI:si?
Imetätkö vielä?
Koska menkat alkaneet synnytyksen jälkeen?
Noilla kaikilla voi olla vaikutusta asiaan.- mimmi_
Pituuteni on 159cm ja painan tällä hetkellä 58kiloa ( eli sen saman mitä sairaalata lähtiessä ). Ennen raskautta painoin 52 ja toivomus oiskin päästä takaisin entiseen painoon, tai ainakin lähelle sitä.
Menkat alkoi noin kuukauden kuluttua leikkauksesta ja kierto on suht normaali 26-30.
Imettänyt en ole ollenkaan, vauva syntyi keskosena joten pumppasin maitoa n.1.5kuukauden ajan, sitten maidon tuotanto loppui kokonaan....
Syön siis ihan normalisti, monipuolisesti, terveellisesti ja urheilen ( hyötyliikuntaa, vaunukävelyä jne) . mutta silti paino pysyy vain samana... tiedän, ei painoa ole nytkään paljoa, mutta itseään häiritsee suunnattomasti se kun paino ei tipu edes kiloa tai kahta!! Mistähän mahtaa oikein olla kyse? - neuvolan täti
mimmi_ kirjoitti:
Pituuteni on 159cm ja painan tällä hetkellä 58kiloa ( eli sen saman mitä sairaalata lähtiessä ). Ennen raskautta painoin 52 ja toivomus oiskin päästä takaisin entiseen painoon, tai ainakin lähelle sitä.
Menkat alkoi noin kuukauden kuluttua leikkauksesta ja kierto on suht normaali 26-30.
Imettänyt en ole ollenkaan, vauva syntyi keskosena joten pumppasin maitoa n.1.5kuukauden ajan, sitten maidon tuotanto loppui kokonaan....
Syön siis ihan normalisti, monipuolisesti, terveellisesti ja urheilen ( hyötyliikuntaa, vaunukävelyä jne) . mutta silti paino pysyy vain samana... tiedän, ei painoa ole nytkään paljoa, mutta itseään häiritsee suunnattomasti se kun paino ei tipu edes kiloa tai kahta!! Mistähän mahtaa oikein olla kyse?Sinulla ei ole edes livää ylipainoisuutta. Painoindeksisi (BMI) on nyt 22,9.
Nykysuositusten mukainen, ihannepainosi olisi 56 kg. Eroa siis kaksi kiloa.
En näe nykyisessä painossasi mitään ongelmallista ja tuokin on normaalia, että synnytyksen jälkeen paino ei heti ensimmäisinä kuukausina normaalipainoisilla tipu samoihin lukemiin, kuin missä se oli ennen raskautta.
Jatka vain liikuntaharrastustasi ja syö monipuolisesti ja terveellisesti. Koeta huolehtia myös siitä, että saat riittävästi lepoa, vaikka se vauvan kanssa voi joskus ollakin hankala yhtälö. - yksinkertaista
mimmi_ kirjoitti:
Syön siis ihan normalisti, monipuolisesti, terveellisesti ja urheilen ( hyötyliikuntaa, vaunukävelyä jne) . mutta silti paino pysyy vain samana... tiedän, ei painoa ole nytkään paljoa, mutta itseään häiritsee suunnattomasti se kun paino ei tipu edes kiloa tai kahta!! Mistähän mahtaa oikein olla kyse?Kyse on siitä, että syöt saman verran kuin kulutat. Ala syömään vähemmän, niin laihdut.
- ........
mimmi_ kirjoitti:
Syön siis ihan normalisti, monipuolisesti, terveellisesti ja urheilen ( hyötyliikuntaa, vaunukävelyä jne) . mutta silti paino pysyy vain samana... tiedän, ei painoa ole nytkään paljoa, mutta itseään häiritsee suunnattomasti se kun paino ei tipu edes kiloa tai kahta!! Mistähän mahtaa oikein olla kyse?Itse painoin laitokselta lähtiessä 60 kg ja puolen vuoden aikana laihduin pikkuhiljaa 5 kiloa. Ennen raskautta painoin 50 kg ja olen siis 160 cm pitkä. Ykskaks puoli vuotta synnytyksestä painoni lähti roimaan nousuun ja painoinkin vuosi synnytyksestä taas 62 kiloa. Urheilin aktiivisesti, ulkoilin, söin terveellisesti ja silti paino nousi käsittämätöntä vauhtia.
Lääkkärissä keskustelin asiasta ja hänen selityksensä oli hormonihäiriö, joka aiheutti myös sen, että raskausaikana puhjennut armoton akne jäi päälle. Pikkuhiljaa akne alkoi parantumaan, ja ihme kyllä painokin lähti putoamaan vähitellen, vaikken mitään rutiinejani muuttanut lainkaan. 1v7kk synnytyksestä painoin 55 kiloa ja pari kiloa vielä tippui ennen kuin tulin uudestaan raskaaksi.
Eli hormonitoiminta saattaa yllättää jälkikäteenkin. Itse en imettänyt lainkaan ja menkat alkoivat pian synnytyksen jälkeen säännöllisinä.
Ymmärrän harmisi painon suhteen. Painoindeksejä jos tuijotellaan, olin itsekin normaalipainoinen. Mutta peilikuvahavn sen totuuden kertoo. Vanhat vaatteet olivat makkarankuoria ja suuri osa ei mennyt edes päälle. Ihraa kertyi urheilusta huolimatta vyötärölle. Moni sanoi, että hyvä että lihosin, mutten todellakaan pitänyt itsestäni paksumpana. Se en vain ollut minä ja inhosin itseäni, koska olen aina ollut pienikokoinen ja hyvin tyytyväinen itseeni sellaisena. Muut olivat tyytyväisiä, että minäkin olin joutunut ns. paksujen kerhoon. Niin pinnallista kuin se onkin, niin eipä tuo puolisokaan kovin mielissään paisumisestani ollut. Pahasti ei sanonut, muttei kieltänytkään kun painoani itkin. Ja käytöksessä näkyi mielipide.
Ehkä kannattaa antaa ajan kulua vielä hieman, jotta oma hormonitoimintasi ehtii varmasti tasaantua ennen lopullista tuomiota :)
- adsfadsfa
Painoin ennen raskautta 62 kg (170cm pitkä), lihoin raskausaikana 74kiloon. Synnytyksen jälkeen paino tippu 66-67kiloon ja nyt oon 65kg ja oon taas raskaana 10kk esikoisen synnytyksestä! Itselleni jäi noi 3-4kiloo ihan sen takia, että a) ei ole aikaa harrastaa liikuntaa samalla tavalla kuin ennen (ei kävelylenkit paljoa laihuta), B) koliikki-aikana ja synnytyksen jälkeen söin ahdistukseen (jatkuva univaje ja vauvan huuto kotona), c) töissä ollessa oli helpompi pysyä hoikkana, kun ei tullut houkutusta jääkaapille.
- hgxh
Lihas painaa myös..jos urheilu kasvattaa lihaksia voit hoiketa vaikka paino ei paljoa laskisi. peilikuva kertoo totuuden. Mutta laita ruua ylös mitä syöt jotta et voi sortua itsekusetukseen. Imetätkö?
- Öttiötti
mulla meni melkein vuosi ennenkun pääsin oikeasti karsimaan kiloja raskauden jälkeen. Sektiosta toipuminen on jotenkin ihan eri juttu kun alatiesynnytyksestä. Siitä ei niin vaan palauduta. Lapsi oli about 10kk ikäinen kun aloin keventää ruokavaliota, kun en enää imettänyt piti ruokavaliokin laittaa uusiksi. Sitten paino alkoi kyllä pudotakin ihan vaan syömällä ja rataslenkeillä ja oli hurjan huojentunut että nuo ylimääräiset 7kg normaaliin olotilaani nähden saivat vihdoin karista.
- mimmi_
Täällä siis edelleenkin tuo sama paino ( 58kg)...
Oon ruennu miettimään että varmaankin johtuu nyt hormoonitoiminnasta ja univajeesta tää että paino ei tipu millään!! En siis kertakaikkiaan keksi muuta syytä...
Pitää varmaan antaa ajan kulua rauhassa niin jospa se paino lähtis JOSSAIN VAIHEESSA TOIVOTTAVASTI LASKUUN!! Se voi tosiaan olla et ku on tehty sektio et siitä ei palaudukkaan samalla tavalla mitä normi synnytyksestä...
Nooh, pitää alkaa vaan toivoa et kesää kohden paino tippus edes vähän.. mutta voi että on turhauttaavaa kun joskus itsestä tuntuu tosi "kevyeltä" ja varmaan nyt ainaki pari kiloa on tippunu ja sit astut vaa`alle ja paino on sama.. ARGGGH!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole232269Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi782206Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä422081Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma561464- 741376
Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?66915Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?46903Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?
Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat9797- 52763
Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi34760