Silmäoireet

Siristelijä

Onko yleistä, että on silmäoireita vaikka kilpirauhasarvot ovat normaalit? Siis hiekan tunnetta, pakotusta silmien yläpuolella, turvotusta, kirvelyä ja valonarkuutta, jotka haittaavat paljon.

8

7698

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .........

Ei varmaan yleistä, mutta mahdollista. Itselläni oli myös kuivuus- ja valonarkuusongelmia pitkään ennen lääkitystä - tosiasiassa olin jo lievästi vajaatoiminnalla, mutta koska arvot "viitteissä" kaikki oli tietysti "kunnossa". Mitkä ne sun "normaaliarvot" on olleet? Onko muista mahdollisia kilpirauhaseen viittaavia oireita?

• autoimmuuni

kuivat silmät voi olla ilman kilpirauhas sairauksiakin ja kannattaa käyttää kostuttavia tippoja ne auttaa, apteekista saa useita mmerkkejä ilman reseptiä

• rrrrrrrrrrrrrr
        autoimmuuni kirjoitti:

kuivat silmät voi olla ilman kilpirauhas sairauksiakin ja kannattaa käyttää kostuttavia tippoja ne auttaa, apteekista saa useita mmerkkejä ilman reseptiä

Minulla on ollut samanlaisia todella häiritseviä silmäoireita pari vuotta vaikka kilpirauhasarvot ovat olleet normaalit. Nyt silmäoireet ovat voimistuneet paljon viime kuukausina ja ihan toisen sairauden rutiinitarkastuksessa otettiin labrakokeita, joissa kilpirauhasarvot olivatkin viitearvojen ulkopuolella, tosin vähän vain. Sain kuitenkin vajaatoimintaan lääkityksen, jonka juuri olen aloittanut. En yhdistänyt silmäoireita kilpirauhasen vajaatoimintaan mutta se oli toinen asiani käydessäni lääkärissä näiden kilpirauhasarvojen lisäksi. Sitten kun lääkäri sanoi, että hänen mielestään minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta niin kysyin että voiko nuo voimistuvat silmäoireet johtua siitä, niin sanoi, että ei voi. Kuitenkin olen netistä lukenut, että ihmiset keskustelupalstoilla ainakin väittävät että voi. Ja tuli mieleen, että koska silmäoireet ovat jo jatkuneet lievempinä sen pari vuotta niin olisikohan minulla ollut kilpirauhasen toiminnassa jotain vikaa jo aikaisemmin ja se ei vain ole vielä näkynyt verikokeissa.

• Siristelijä

muitakin kuin silmävaivat, kuten lihasheikkoutta, voimakasta ärtyneisyyttä, pohjatonta väsymystä. Arvot menivät ohi korvien, olivat kumminkin siis ihan normaalit. Aikaisemmin on ollut myös samanlaisia oireita ja silloin mitattiin lievä liikatoiminta, mitä se sitten tarkoittaakaan, kun en tietysti niitäkään testituloksia ole ymmärtänyt kirjata muistiin tai pyytää tulosteena. Sisätautilääkäri totesi, että seurataan tilannetta ja hoidetaan sitten kun tulen "kunnolla sairaaksi". Vähätteli oireitani ja sai minut tuntemaan itseni melko typeräksi kun näin vähästä kehtaan asiantuntijaa vaivata. Tuli sellainen olo, että kurjaa kun tuli oltua vaivaksi. Silmäoireet olivat kyllä silloin pahemmat kuin nyt koska oli myös luomen jäämistä liian ylös, jolloin katse oli tuijottava ja öisin saatoin herätä siihen, että silmä oli auki ja aivan kuiva ja vaikea saada kiinni.

• ........
        Siristelijä kirjoitti:

muitakin kuin silmävaivat, kuten lihasheikkoutta, voimakasta ärtyneisyyttä, pohjatonta väsymystä. Arvot menivät ohi korvien, olivat kumminkin siis ihan normaalit. Aikaisemmin on ollut myös samanlaisia oireita ja silloin mitattiin lievä liikatoiminta, mitä se sitten tarkoittaakaan, kun en tietysti niitäkään testituloksia ole ymmärtänyt kirjata muistiin tai pyytää tulosteena. Sisätautilääkäri totesi, että seurataan tilannetta ja hoidetaan sitten kun tulen "kunnolla sairaaksi". Vähätteli oireitani ja sai minut tuntemaan itseni melko typeräksi kun näin vähästä kehtaan asiantuntijaa vaivata. Tuli sellainen olo, että kurjaa kun tuli oltua vaivaksi. Silmäoireet olivat kyllä silloin pahemmat kuin nyt koska oli myös luomen jäämistä liian ylös, jolloin katse oli tuijottava ja öisin saatoin herätä siihen, että silmä oli auki ja aivan kuiva ja vaikea saada kiinni.

Sitäpä ajattelinkin, että kuulostaa liikatoimintaan usein liittyviltä silmäoireilta (vaikka samantyyppistä on monella vajiksellakin). Pyydä tutkimaan kilpirauhasen vasta-aineet - ne voivat aiheuttaa tuota välillä ilmaantuvaa oireilua (ja jossain vaiheessa voi tulla "ihan oikea liikkis"). Liikatoiminnassa esiintyvät silmäoireet ovat ymmärtääkseni erillinen autoimmuunireaktio - voisit kokeilla googlailla "thyroid eye disease", jos saisit lisäinfoa.

• :.:.:.:

Kilpirauhasen vajaatoimintaa ei pidä hoitaa sokeasti vain labra-arvojen perusteella vaan ottaa huomioon potilaan oireet. Jos sinulla on muitakin vajaatoimina oireita kuin silmien kuivuus ja valonarkuus, Thyroxin-annostuksesi on liian pieni. Paleletko helposti, onko iho kuiva, putoaako hiuksia paljon, toimiiko suoli hitaasti, onko painoa vaikea hallita, masentaako ja väsyttääkö päivälläkin? Tässä yleisimpiä vajiksen oireita. Jos vastaus on kyllä muutamaan oireeseen, lisää annostustasi varovasti(!) ja tutkaile, paraneeko olo. - Sitä ennen osta silmänkostutustippoja apteekista.

Useimmilla kilpirauhaen vajaatoiminnasta kärsivillä vaivan aiheuttaa autoimmuuni kilpirauhastulehdus. Autoimmuunitaudit kulkevat käsi kädessä - jos sairastaa yhtä, voi sairastua helposti toiseenkin. Yksi sellainen nimeltään Sjögrenin oireyhtymä kuivattaa silmiä ja limakalvoja.
      Lisätietoja: http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,818,1733,1993,1990

• Pallosilmä

Myös kilpirauhasen vajaatoimintaan voi liittyä silmäoireita. Itse tyroksiinilääkitys ei auta silmäoireisiin, vaan silmäoireet ovat kilpirauhassairaudesta johtuva erillinen oire, jota tulee hoitaa erikseen. Silmäoireet kilpirauhasen vajaatoiminnassa ovat hyvin samanlaiset kuin kilpirauhasen liikatoiminnassakin (Basedowin tauti): Silmälihaksen paksuuntumista, josta johtuen silmä pullistuu ja silmäluomi vetäytyy. Tärkeintä on käyttää kostuttavia tippoja, jotta silmän pinta ei vaurioidu. Silmäoireita voidaan hoitaa mm. kortisonihoitojaksoilla ja vaikeissa tapauksissa sädehoidolla ja leikkauksilla.

Aiheesta voi lukea lisää esim. pääkaupunkiseudun kilpirauhasyhdistyksen sivuilta: http://www.pkkilpi.org/silmaoireet.html

• hjkhjkhjk

Minulla alkoi diabetes noin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      76
      3418
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3137
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3012
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1689
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe