Tappi Terhiin

Jusa41

Kertokaapa expertit mihin kohtaan tapinlaitto Terhi 390:ssä onnistuu.......Ja onnistuuko se ollenkaan? Laitetaanko tappiläpivienti kölin keskeltä läpi vai hieman keskiosasta sivuun? Terhi-tarvikeluettelossa myydään läpivientejä, joten homma kai onnistuu vai onko niin ettei kaksoispohjan uretaanisisus anna tarpeeksi tukea läpiviennin kiristämiseen.
Onko muuten köliosankin kohdassa uretaania välissä vai olisiko köliosa "täyttä ainetta".

10

2692

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PuSe

      Se Terhin läpivientiholkki on tarkoitettu Terhin uretaanitäytteisiin malleihin.
      Lisäksi tuo läpivienti ja sen vuotaminen on tuhonnut tuhansia Terhin veneitä päästämällä vettä sisälle turmelemaan uretaanit.

      Tee kaksi reikää. Toinen takatuhdon huitteille sisäpohjaan (siihen kumitulppa) ja toinen poistoreiäksi peräpeilin alaosaan.
      Kaksikuorisessa veneessä kannattaa olla tyhjennysreikä peräpeilissä ja sitä kannattaa käyttää.
      Eli joka syksy kaikki vedet pois ko. reiän kautta veneen keulaa nostamalla. Sitä voi tulla sisään sadevetenä reunatiivisteen luota sisä- ja ulkokuoren välisestä vuotavasta saumasta (moni vene vuotaa tuolta) sekä kondenssivetenä lämpötilojen muuttuessa.
      Peräpeilireikään löytyy läpivientejä venealan kaupoista.

      • Kiitos hyödyllisestä neuvosta. Kun tunnet rakenneta niin kerropa vielä, mitä kohtaan kölilinjalla sisäpohjan ja ulkopohjan välissä, kun haluan tuupata sisäpohjasta lävitse noin 45mm paksun filmivanerista kasatun nostokölilaatikon. Yläosaan penkin korkeudelle tietty tulee ylätuki ja alaosan ajattelin kiinnittää terhifixillä, sikaliimalla ja ruuveilla.


      • PuSe
        Jusa41 kirjoitti:

        Kiitos hyödyllisestä neuvosta. Kun tunnet rakenneta niin kerropa vielä, mitä kohtaan kölilinjalla sisäpohjan ja ulkopohjan välissä, kun haluan tuupata sisäpohjasta lävitse noin 45mm paksun filmivanerista kasatun nostokölilaatikon. Yläosaan penkin korkeudelle tietty tulee ylätuki ja alaosan ajattelin kiinnittää terhifixillä, sikaliimalla ja ruuveilla.

        Omassa ei ainakaan muuta tullut vastaan kuin ilmakehä. Tuota voi tunnustella koputtelemalla pohjaa ja arvioimalla akustisesti onko kohta tyhjä vai onko tukirakenteita. Olen melko varma ettei tukia ole.

        Jos siellä jotain on, niin kölilaatikkosi varman tukee sen mitä ne tukirakenteetkin.

        Kun mainitsit kölilaatikon, ymmärrän että olet modaamassa veneestä purjeversiota.
        Tai sitten mun arvioini menee ihan pieleen.

        Mulla on kokemusta vastaavasta Lohi 375 (tosin jo valmistusvaiheessa modatusta) purjeversiosta jossa oli nostoköli.

        Mä luulen ettei tuo abs Terhi kestä purjekäyttöä. Abs ei ole riittävän jäykkä purjeen maston kautta aiheuttamiin vääntörasituksiin. Jos laitat vantit, laidat alkaa taipuu mutkalle vanttien kiinnityskohdista.
        Jäykempi lasikuitukin teki niin vaikka vanttien kiinnityskohdissa oli 10 sentin metallit.
        Masto menee ennen pitkää pohjasta läpi ellei sille rakenna kunnon pesää isolla laipalla.

        Itse tekisin sen kölille pohjaan tulevan laatikon ympärille parikymmentä senttiä leveän laipan ja liimaisin Sikalla kiinni pohjaan. Se kölilaatikko pitää sitten tiivistää myös ulkopuolelta.

        Ja lopuksi. Mulla on ylimääräisenä kerran kokeiltu purje 4,8 x 2,1 metriä......
        Tuon saisi 40 eurolla. Ihan oikea purjeompelimon valmistama purje.


      • PuSe kirjoitti:

        Omassa ei ainakaan muuta tullut vastaan kuin ilmakehä. Tuota voi tunnustella koputtelemalla pohjaa ja arvioimalla akustisesti onko kohta tyhjä vai onko tukirakenteita. Olen melko varma ettei tukia ole.

        Jos siellä jotain on, niin kölilaatikkosi varman tukee sen mitä ne tukirakenteetkin.

        Kun mainitsit kölilaatikon, ymmärrän että olet modaamassa veneestä purjeversiota.
        Tai sitten mun arvioini menee ihan pieleen.

        Mulla on kokemusta vastaavasta Lohi 375 (tosin jo valmistusvaiheessa modatusta) purjeversiosta jossa oli nostoköli.

        Mä luulen ettei tuo abs Terhi kestä purjekäyttöä. Abs ei ole riittävän jäykkä purjeen maston kautta aiheuttamiin vääntörasituksiin. Jos laitat vantit, laidat alkaa taipuu mutkalle vanttien kiinnityskohdista.
        Jäykempi lasikuitukin teki niin vaikka vanttien kiinnityskohdissa oli 10 sentin metallit.
        Masto menee ennen pitkää pohjasta läpi ellei sille rakenna kunnon pesää isolla laipalla.

        Itse tekisin sen kölille pohjaan tulevan laatikon ympärille parikymmentä senttiä leveän laipan ja liimaisin Sikalla kiinni pohjaan. Se kölilaatikko pitää sitten tiivistää myös ulkopuolelta.

        Ja lopuksi. Mulla on ylimääräisenä kerran kokeiltu purje 4,8 x 2,1 metriä......
        Tuon saisi 40 eurolla. Ihan oikea purjeompelimon valmistama purje.

        Hauskaa ja hyödyllistä kuulla kokemuksistasi. Oikein arvasit...kehittelen kevyttä purjeversiota, mutta niin kevyttä, että käyttelen venettä pääasiassa soutupaattina ja kun sopivaa tuulta syntyy tai alkaa laiskottaa niin nostan vesillä kevyen "optimistitapaisen" rigin pystyyn mastoreikään ja jatkan kevyesti purjein. Suuria rasituksia ei juuri runkoon synny joten vene kai kestää. Enemmänkin tuntuu siltä , että helpompi olisi ollut istuttaa kölilaatikko lasikuituveneeseen kuin ABS kerroksiin.
        Katsotaan miten onnistuu. Tein muuten saman homman savolaismalliseen veneeseen ja se toimii hienosti, mutta ajattelin , että tasaperäveneessä on enemmän varalaitaa ja parempi tasapaino takana istuttaessa. Veneessäni on muuten soutukääntölaite , joten soutaessani katselen eteenpäin menosuuntaan ...Se on ihan hauskaa..
        Näitä kyhäelmäkuvia on muuten katsottavana osoitteessa www.picasaweb.google.com/diamond41
        Jos tulee lisää ideoita niin kerro.


      • PuSe
        Jusa41 kirjoitti:

        Hauskaa ja hyödyllistä kuulla kokemuksistasi. Oikein arvasit...kehittelen kevyttä purjeversiota, mutta niin kevyttä, että käyttelen venettä pääasiassa soutupaattina ja kun sopivaa tuulta syntyy tai alkaa laiskottaa niin nostan vesillä kevyen "optimistitapaisen" rigin pystyyn mastoreikään ja jatkan kevyesti purjein. Suuria rasituksia ei juuri runkoon synny joten vene kai kestää. Enemmänkin tuntuu siltä , että helpompi olisi ollut istuttaa kölilaatikko lasikuituveneeseen kuin ABS kerroksiin.
        Katsotaan miten onnistuu. Tein muuten saman homman savolaismalliseen veneeseen ja se toimii hienosti, mutta ajattelin , että tasaperäveneessä on enemmän varalaitaa ja parempi tasapaino takana istuttaessa. Veneessäni on muuten soutukääntölaite , joten soutaessani katselen eteenpäin menosuuntaan ...Se on ihan hauskaa..
        Näitä kyhäelmäkuvia on muuten katsottavana osoitteessa www.picasaweb.google.com/diamond41
        Jos tulee lisää ideoita niin kerro.

        Terhi 390 liikkuu kyllä kevyestä ja kulkee varmaan tuolla pienellä purjeellakin.
        Yksi probleemi jota mietin on tuo vanerinen kölilaatikko jota suunnittelet.

        Jos tuo vene on muuten kunnossa, olisiko mahdollista laittaa se köli sivulaitaan eikä tehdä veneeseen reikää pohjaan?

        ks. http://www.veikkoset.fi/sivu13.htm

        Tuon vanerirakenteen (joka tahtoo turvota helposti kun se kuitenkin jostain saa vettä tai kosteutta) eläminen on melkoisen todennäköistä ja se rikkoo liitoksen ulkopohjassa. Tai sitä ennustan.
        Jos kölilaatikkokoin olisi abs-muovia ja siinä olisi laippa veneen ulkopohjan yläpinnassa, tuo olisi vähän parempi. Ainakin maalaisjärjellä ajateltuna. Abs- muovia voi myös hitsata lämmittämällä, joten tuo materiaali olisi siinäkin suhteessa parempi.
        Tai jos sen kölilaatikon laminoisi lasikuidusta ja liimaisi Sikalla kiinni? Sotkuisempaa hommaa tietysti kuin vanerista rakentaminen.

        Jos tuossa veneen pohjassa on nyt jo vaurioita, niin silloin sillä ei tietystikään ole niin väliä.
        Kuvissa se kuitenkin näytti ihan siistiltä.


      • jollisti
        PuSe kirjoitti:

        Omassa ei ainakaan muuta tullut vastaan kuin ilmakehä. Tuota voi tunnustella koputtelemalla pohjaa ja arvioimalla akustisesti onko kohta tyhjä vai onko tukirakenteita. Olen melko varma ettei tukia ole.

        Jos siellä jotain on, niin kölilaatikkosi varman tukee sen mitä ne tukirakenteetkin.

        Kun mainitsit kölilaatikon, ymmärrän että olet modaamassa veneestä purjeversiota.
        Tai sitten mun arvioini menee ihan pieleen.

        Mulla on kokemusta vastaavasta Lohi 375 (tosin jo valmistusvaiheessa modatusta) purjeversiosta jossa oli nostoköli.

        Mä luulen ettei tuo abs Terhi kestä purjekäyttöä. Abs ei ole riittävän jäykkä purjeen maston kautta aiheuttamiin vääntörasituksiin. Jos laitat vantit, laidat alkaa taipuu mutkalle vanttien kiinnityskohdista.
        Jäykempi lasikuitukin teki niin vaikka vanttien kiinnityskohdissa oli 10 sentin metallit.
        Masto menee ennen pitkää pohjasta läpi ellei sille rakenna kunnon pesää isolla laipalla.

        Itse tekisin sen kölille pohjaan tulevan laatikon ympärille parikymmentä senttiä leveän laipan ja liimaisin Sikalla kiinni pohjaan. Se kölilaatikko pitää sitten tiivistää myös ulkopuolelta.

        Ja lopuksi. Mulla on ylimääräisenä kerran kokeiltu purje 4,8 x 2,1 metriä......
        Tuon saisi 40 eurolla. Ihan oikea purjeompelimon valmistama purje.

        myy minulle se purje.
        0448900363


      • PuSe kirjoitti:

        Terhi 390 liikkuu kyllä kevyestä ja kulkee varmaan tuolla pienellä purjeellakin.
        Yksi probleemi jota mietin on tuo vanerinen kölilaatikko jota suunnittelet.

        Jos tuo vene on muuten kunnossa, olisiko mahdollista laittaa se köli sivulaitaan eikä tehdä veneeseen reikää pohjaan?

        ks. http://www.veikkoset.fi/sivu13.htm

        Tuon vanerirakenteen (joka tahtoo turvota helposti kun se kuitenkin jostain saa vettä tai kosteutta) eläminen on melkoisen todennäköistä ja se rikkoo liitoksen ulkopohjassa. Tai sitä ennustan.
        Jos kölilaatikkokoin olisi abs-muovia ja siinä olisi laippa veneen ulkopohjan yläpinnassa, tuo olisi vähän parempi. Ainakin maalaisjärjellä ajateltuna. Abs- muovia voi myös hitsata lämmittämällä, joten tuo materiaali olisi siinäkin suhteessa parempi.
        Tai jos sen kölilaatikon laminoisi lasikuidusta ja liimaisi Sikalla kiinni? Sotkuisempaa hommaa tietysti kuin vanerista rakentaminen.

        Jos tuossa veneen pohjassa on nyt jo vaurioita, niin silloin sillä ei tietystikään ole niin väliä.
        Kuvissa se kuitenkin näytti ihan siistiltä.

        Kiitos vinkeistä...hyödyllisiä ovat... Taisi mennä edellinen vastaukseni harakoille..Saatankin harkita tuota lasikuitulaatikkoa laipalla ja sikakiinnitystä kunhan taidot vain riittää...
        Veikkoset systeemi on tuttu kun sellainen oli savolaisveneessäni noin 10 vuotta sitten...Homma toimii oikein hyvin, mutta sivuköli ei ole järin kaunis Se kyllä toimii hyvin... ja luoviakin veneellä voi...
        Kohta siis veneessä on soutulaite, purjeentapainen ja vielä ostin sähköperämoottorin niin eiköhän "moottoreita" ole tarpeeksi. Meinaan muuten liittää sähkömoottorin varteen peräsinlavan, jotenpurjehdittaessa ei tartte uutta peräsintä. Moottoriosan vastus lienee aika pientä varsinkin sivutuulissa ja myötäisissä mentäessä.....


      • PuSe
        jollisti kirjoitti:

        myy minulle se purje.
        0448900363

        näyttää olevan tuntematon numero kun yrittää tavoittaa....


      • qewuiquwe
        Jusa41 kirjoitti:

        Kiitos vinkeistä...hyödyllisiä ovat... Taisi mennä edellinen vastaukseni harakoille..Saatankin harkita tuota lasikuitulaatikkoa laipalla ja sikakiinnitystä kunhan taidot vain riittää...
        Veikkoset systeemi on tuttu kun sellainen oli savolaisveneessäni noin 10 vuotta sitten...Homma toimii oikein hyvin, mutta sivuköli ei ole järin kaunis Se kyllä toimii hyvin... ja luoviakin veneellä voi...
        Kohta siis veneessä on soutulaite, purjeentapainen ja vielä ostin sähköperämoottorin niin eiköhän "moottoreita" ole tarpeeksi. Meinaan muuten liittää sähkömoottorin varteen peräsinlavan, jotenpurjehdittaessa ei tartte uutta peräsintä. Moottoriosan vastus lienee aika pientä varsinkin sivutuulissa ja myötäisissä mentäessä.....

        tasaperäinen vene ei kyllä tule purjehtimaan kovinkaan nopeasti. Mitä pidempi vesilinja, sitä nopeampaa ja toimivampaa on purjehdus.


      • Hannu Kankaanpää
        PuSe kirjoitti:

        Omassa ei ainakaan muuta tullut vastaan kuin ilmakehä. Tuota voi tunnustella koputtelemalla pohjaa ja arvioimalla akustisesti onko kohta tyhjä vai onko tukirakenteita. Olen melko varma ettei tukia ole.

        Jos siellä jotain on, niin kölilaatikkosi varman tukee sen mitä ne tukirakenteetkin.

        Kun mainitsit kölilaatikon, ymmärrän että olet modaamassa veneestä purjeversiota.
        Tai sitten mun arvioini menee ihan pieleen.

        Mulla on kokemusta vastaavasta Lohi 375 (tosin jo valmistusvaiheessa modatusta) purjeversiosta jossa oli nostoköli.

        Mä luulen ettei tuo abs Terhi kestä purjekäyttöä. Abs ei ole riittävän jäykkä purjeen maston kautta aiheuttamiin vääntörasituksiin. Jos laitat vantit, laidat alkaa taipuu mutkalle vanttien kiinnityskohdista.
        Jäykempi lasikuitukin teki niin vaikka vanttien kiinnityskohdissa oli 10 sentin metallit.
        Masto menee ennen pitkää pohjasta läpi ellei sille rakenna kunnon pesää isolla laipalla.

        Itse tekisin sen kölille pohjaan tulevan laatikon ympärille parikymmentä senttiä leveän laipan ja liimaisin Sikalla kiinni pohjaan. Se kölilaatikko pitää sitten tiivistää myös ulkopuolelta.

        Ja lopuksi. Mulla on ylimääräisenä kerran kokeiltu purje 4,8 x 2,1 metriä......
        Tuon saisi 40 eurolla. Ihan oikea purjeompelimon valmistama purje.

        Päivää PuSe
        18.2.2010 20:02 tuossa helmikuulla kerroit omistavasi, likö vielä purjetta olemassa, niin tehdään kaupat.
        yhteyttä email: [email protected] Hannu


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      61
      2079
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      166
      1708
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1418
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      243
      1389
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      237
      1337
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1195
    7. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      81
      1166
    8. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1155
    9. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      351
      1109
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      326
      1100
    Aihe