Tappi Terhiin

Jusa41

Kertokaapa expertit mihin kohtaan tapinlaitto Terhi 390:ssä onnistuu.......Ja onnistuuko se ollenkaan? Laitetaanko tappiläpivienti kölin keskeltä läpi vai hieman keskiosasta sivuun? Terhi-tarvikeluettelossa myydään läpivientejä, joten homma kai onnistuu vai onko niin ettei kaksoispohjan uretaanisisus anna tarpeeksi tukea läpiviennin kiristämiseen.
Onko muuten köliosankin kohdassa uretaania välissä vai olisiko köliosa "täyttä ainetta".

10

2662

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PuSe

      Se Terhin läpivientiholkki on tarkoitettu Terhin uretaanitäytteisiin malleihin.
      Lisäksi tuo läpivienti ja sen vuotaminen on tuhonnut tuhansia Terhin veneitä päästämällä vettä sisälle turmelemaan uretaanit.

      Tee kaksi reikää. Toinen takatuhdon huitteille sisäpohjaan (siihen kumitulppa) ja toinen poistoreiäksi peräpeilin alaosaan.
      Kaksikuorisessa veneessä kannattaa olla tyhjennysreikä peräpeilissä ja sitä kannattaa käyttää.
      Eli joka syksy kaikki vedet pois ko. reiän kautta veneen keulaa nostamalla. Sitä voi tulla sisään sadevetenä reunatiivisteen luota sisä- ja ulkokuoren välisestä vuotavasta saumasta (moni vene vuotaa tuolta) sekä kondenssivetenä lämpötilojen muuttuessa.
      Peräpeilireikään löytyy läpivientejä venealan kaupoista.

      • Kiitos hyödyllisestä neuvosta. Kun tunnet rakenneta niin kerropa vielä, mitä kohtaan kölilinjalla sisäpohjan ja ulkopohjan välissä, kun haluan tuupata sisäpohjasta lävitse noin 45mm paksun filmivanerista kasatun nostokölilaatikon. Yläosaan penkin korkeudelle tietty tulee ylätuki ja alaosan ajattelin kiinnittää terhifixillä, sikaliimalla ja ruuveilla.


      • PuSe
        Jusa41 kirjoitti:

        Kiitos hyödyllisestä neuvosta. Kun tunnet rakenneta niin kerropa vielä, mitä kohtaan kölilinjalla sisäpohjan ja ulkopohjan välissä, kun haluan tuupata sisäpohjasta lävitse noin 45mm paksun filmivanerista kasatun nostokölilaatikon. Yläosaan penkin korkeudelle tietty tulee ylätuki ja alaosan ajattelin kiinnittää terhifixillä, sikaliimalla ja ruuveilla.

        Omassa ei ainakaan muuta tullut vastaan kuin ilmakehä. Tuota voi tunnustella koputtelemalla pohjaa ja arvioimalla akustisesti onko kohta tyhjä vai onko tukirakenteita. Olen melko varma ettei tukia ole.

        Jos siellä jotain on, niin kölilaatikkosi varman tukee sen mitä ne tukirakenteetkin.

        Kun mainitsit kölilaatikon, ymmärrän että olet modaamassa veneestä purjeversiota.
        Tai sitten mun arvioini menee ihan pieleen.

        Mulla on kokemusta vastaavasta Lohi 375 (tosin jo valmistusvaiheessa modatusta) purjeversiosta jossa oli nostoköli.

        Mä luulen ettei tuo abs Terhi kestä purjekäyttöä. Abs ei ole riittävän jäykkä purjeen maston kautta aiheuttamiin vääntörasituksiin. Jos laitat vantit, laidat alkaa taipuu mutkalle vanttien kiinnityskohdista.
        Jäykempi lasikuitukin teki niin vaikka vanttien kiinnityskohdissa oli 10 sentin metallit.
        Masto menee ennen pitkää pohjasta läpi ellei sille rakenna kunnon pesää isolla laipalla.

        Itse tekisin sen kölille pohjaan tulevan laatikon ympärille parikymmentä senttiä leveän laipan ja liimaisin Sikalla kiinni pohjaan. Se kölilaatikko pitää sitten tiivistää myös ulkopuolelta.

        Ja lopuksi. Mulla on ylimääräisenä kerran kokeiltu purje 4,8 x 2,1 metriä......
        Tuon saisi 40 eurolla. Ihan oikea purjeompelimon valmistama purje.


      • PuSe kirjoitti:

        Omassa ei ainakaan muuta tullut vastaan kuin ilmakehä. Tuota voi tunnustella koputtelemalla pohjaa ja arvioimalla akustisesti onko kohta tyhjä vai onko tukirakenteita. Olen melko varma ettei tukia ole.

        Jos siellä jotain on, niin kölilaatikkosi varman tukee sen mitä ne tukirakenteetkin.

        Kun mainitsit kölilaatikon, ymmärrän että olet modaamassa veneestä purjeversiota.
        Tai sitten mun arvioini menee ihan pieleen.

        Mulla on kokemusta vastaavasta Lohi 375 (tosin jo valmistusvaiheessa modatusta) purjeversiosta jossa oli nostoköli.

        Mä luulen ettei tuo abs Terhi kestä purjekäyttöä. Abs ei ole riittävän jäykkä purjeen maston kautta aiheuttamiin vääntörasituksiin. Jos laitat vantit, laidat alkaa taipuu mutkalle vanttien kiinnityskohdista.
        Jäykempi lasikuitukin teki niin vaikka vanttien kiinnityskohdissa oli 10 sentin metallit.
        Masto menee ennen pitkää pohjasta läpi ellei sille rakenna kunnon pesää isolla laipalla.

        Itse tekisin sen kölille pohjaan tulevan laatikon ympärille parikymmentä senttiä leveän laipan ja liimaisin Sikalla kiinni pohjaan. Se kölilaatikko pitää sitten tiivistää myös ulkopuolelta.

        Ja lopuksi. Mulla on ylimääräisenä kerran kokeiltu purje 4,8 x 2,1 metriä......
        Tuon saisi 40 eurolla. Ihan oikea purjeompelimon valmistama purje.

        Hauskaa ja hyödyllistä kuulla kokemuksistasi. Oikein arvasit...kehittelen kevyttä purjeversiota, mutta niin kevyttä, että käyttelen venettä pääasiassa soutupaattina ja kun sopivaa tuulta syntyy tai alkaa laiskottaa niin nostan vesillä kevyen "optimistitapaisen" rigin pystyyn mastoreikään ja jatkan kevyesti purjein. Suuria rasituksia ei juuri runkoon synny joten vene kai kestää. Enemmänkin tuntuu siltä , että helpompi olisi ollut istuttaa kölilaatikko lasikuituveneeseen kuin ABS kerroksiin.
        Katsotaan miten onnistuu. Tein muuten saman homman savolaismalliseen veneeseen ja se toimii hienosti, mutta ajattelin , että tasaperäveneessä on enemmän varalaitaa ja parempi tasapaino takana istuttaessa. Veneessäni on muuten soutukääntölaite , joten soutaessani katselen eteenpäin menosuuntaan ...Se on ihan hauskaa..
        Näitä kyhäelmäkuvia on muuten katsottavana osoitteessa www.picasaweb.google.com/diamond41
        Jos tulee lisää ideoita niin kerro.


      • PuSe
        Jusa41 kirjoitti:

        Hauskaa ja hyödyllistä kuulla kokemuksistasi. Oikein arvasit...kehittelen kevyttä purjeversiota, mutta niin kevyttä, että käyttelen venettä pääasiassa soutupaattina ja kun sopivaa tuulta syntyy tai alkaa laiskottaa niin nostan vesillä kevyen "optimistitapaisen" rigin pystyyn mastoreikään ja jatkan kevyesti purjein. Suuria rasituksia ei juuri runkoon synny joten vene kai kestää. Enemmänkin tuntuu siltä , että helpompi olisi ollut istuttaa kölilaatikko lasikuituveneeseen kuin ABS kerroksiin.
        Katsotaan miten onnistuu. Tein muuten saman homman savolaismalliseen veneeseen ja se toimii hienosti, mutta ajattelin , että tasaperäveneessä on enemmän varalaitaa ja parempi tasapaino takana istuttaessa. Veneessäni on muuten soutukääntölaite , joten soutaessani katselen eteenpäin menosuuntaan ...Se on ihan hauskaa..
        Näitä kyhäelmäkuvia on muuten katsottavana osoitteessa www.picasaweb.google.com/diamond41
        Jos tulee lisää ideoita niin kerro.

        Terhi 390 liikkuu kyllä kevyestä ja kulkee varmaan tuolla pienellä purjeellakin.
        Yksi probleemi jota mietin on tuo vanerinen kölilaatikko jota suunnittelet.

        Jos tuo vene on muuten kunnossa, olisiko mahdollista laittaa se köli sivulaitaan eikä tehdä veneeseen reikää pohjaan?

        ks. http://www.veikkoset.fi/sivu13.htm

        Tuon vanerirakenteen (joka tahtoo turvota helposti kun se kuitenkin jostain saa vettä tai kosteutta) eläminen on melkoisen todennäköistä ja se rikkoo liitoksen ulkopohjassa. Tai sitä ennustan.
        Jos kölilaatikkokoin olisi abs-muovia ja siinä olisi laippa veneen ulkopohjan yläpinnassa, tuo olisi vähän parempi. Ainakin maalaisjärjellä ajateltuna. Abs- muovia voi myös hitsata lämmittämällä, joten tuo materiaali olisi siinäkin suhteessa parempi.
        Tai jos sen kölilaatikon laminoisi lasikuidusta ja liimaisi Sikalla kiinni? Sotkuisempaa hommaa tietysti kuin vanerista rakentaminen.

        Jos tuossa veneen pohjassa on nyt jo vaurioita, niin silloin sillä ei tietystikään ole niin väliä.
        Kuvissa se kuitenkin näytti ihan siistiltä.


      • jollisti
        PuSe kirjoitti:

        Omassa ei ainakaan muuta tullut vastaan kuin ilmakehä. Tuota voi tunnustella koputtelemalla pohjaa ja arvioimalla akustisesti onko kohta tyhjä vai onko tukirakenteita. Olen melko varma ettei tukia ole.

        Jos siellä jotain on, niin kölilaatikkosi varman tukee sen mitä ne tukirakenteetkin.

        Kun mainitsit kölilaatikon, ymmärrän että olet modaamassa veneestä purjeversiota.
        Tai sitten mun arvioini menee ihan pieleen.

        Mulla on kokemusta vastaavasta Lohi 375 (tosin jo valmistusvaiheessa modatusta) purjeversiosta jossa oli nostoköli.

        Mä luulen ettei tuo abs Terhi kestä purjekäyttöä. Abs ei ole riittävän jäykkä purjeen maston kautta aiheuttamiin vääntörasituksiin. Jos laitat vantit, laidat alkaa taipuu mutkalle vanttien kiinnityskohdista.
        Jäykempi lasikuitukin teki niin vaikka vanttien kiinnityskohdissa oli 10 sentin metallit.
        Masto menee ennen pitkää pohjasta läpi ellei sille rakenna kunnon pesää isolla laipalla.

        Itse tekisin sen kölille pohjaan tulevan laatikon ympärille parikymmentä senttiä leveän laipan ja liimaisin Sikalla kiinni pohjaan. Se kölilaatikko pitää sitten tiivistää myös ulkopuolelta.

        Ja lopuksi. Mulla on ylimääräisenä kerran kokeiltu purje 4,8 x 2,1 metriä......
        Tuon saisi 40 eurolla. Ihan oikea purjeompelimon valmistama purje.

        myy minulle se purje.
        0448900363


      • PuSe kirjoitti:

        Terhi 390 liikkuu kyllä kevyestä ja kulkee varmaan tuolla pienellä purjeellakin.
        Yksi probleemi jota mietin on tuo vanerinen kölilaatikko jota suunnittelet.

        Jos tuo vene on muuten kunnossa, olisiko mahdollista laittaa se köli sivulaitaan eikä tehdä veneeseen reikää pohjaan?

        ks. http://www.veikkoset.fi/sivu13.htm

        Tuon vanerirakenteen (joka tahtoo turvota helposti kun se kuitenkin jostain saa vettä tai kosteutta) eläminen on melkoisen todennäköistä ja se rikkoo liitoksen ulkopohjassa. Tai sitä ennustan.
        Jos kölilaatikkokoin olisi abs-muovia ja siinä olisi laippa veneen ulkopohjan yläpinnassa, tuo olisi vähän parempi. Ainakin maalaisjärjellä ajateltuna. Abs- muovia voi myös hitsata lämmittämällä, joten tuo materiaali olisi siinäkin suhteessa parempi.
        Tai jos sen kölilaatikon laminoisi lasikuidusta ja liimaisi Sikalla kiinni? Sotkuisempaa hommaa tietysti kuin vanerista rakentaminen.

        Jos tuossa veneen pohjassa on nyt jo vaurioita, niin silloin sillä ei tietystikään ole niin väliä.
        Kuvissa se kuitenkin näytti ihan siistiltä.

        Kiitos vinkeistä...hyödyllisiä ovat... Taisi mennä edellinen vastaukseni harakoille..Saatankin harkita tuota lasikuitulaatikkoa laipalla ja sikakiinnitystä kunhan taidot vain riittää...
        Veikkoset systeemi on tuttu kun sellainen oli savolaisveneessäni noin 10 vuotta sitten...Homma toimii oikein hyvin, mutta sivuköli ei ole järin kaunis Se kyllä toimii hyvin... ja luoviakin veneellä voi...
        Kohta siis veneessä on soutulaite, purjeentapainen ja vielä ostin sähköperämoottorin niin eiköhän "moottoreita" ole tarpeeksi. Meinaan muuten liittää sähkömoottorin varteen peräsinlavan, jotenpurjehdittaessa ei tartte uutta peräsintä. Moottoriosan vastus lienee aika pientä varsinkin sivutuulissa ja myötäisissä mentäessä.....


      • PuSe
        jollisti kirjoitti:

        myy minulle se purje.
        0448900363

        näyttää olevan tuntematon numero kun yrittää tavoittaa....


      • qewuiquwe
        Jusa41 kirjoitti:

        Kiitos vinkeistä...hyödyllisiä ovat... Taisi mennä edellinen vastaukseni harakoille..Saatankin harkita tuota lasikuitulaatikkoa laipalla ja sikakiinnitystä kunhan taidot vain riittää...
        Veikkoset systeemi on tuttu kun sellainen oli savolaisveneessäni noin 10 vuotta sitten...Homma toimii oikein hyvin, mutta sivuköli ei ole järin kaunis Se kyllä toimii hyvin... ja luoviakin veneellä voi...
        Kohta siis veneessä on soutulaite, purjeentapainen ja vielä ostin sähköperämoottorin niin eiköhän "moottoreita" ole tarpeeksi. Meinaan muuten liittää sähkömoottorin varteen peräsinlavan, jotenpurjehdittaessa ei tartte uutta peräsintä. Moottoriosan vastus lienee aika pientä varsinkin sivutuulissa ja myötäisissä mentäessä.....

        tasaperäinen vene ei kyllä tule purjehtimaan kovinkaan nopeasti. Mitä pidempi vesilinja, sitä nopeampaa ja toimivampaa on purjehdus.


      • Hannu Kankaanpää
        PuSe kirjoitti:

        Omassa ei ainakaan muuta tullut vastaan kuin ilmakehä. Tuota voi tunnustella koputtelemalla pohjaa ja arvioimalla akustisesti onko kohta tyhjä vai onko tukirakenteita. Olen melko varma ettei tukia ole.

        Jos siellä jotain on, niin kölilaatikkosi varman tukee sen mitä ne tukirakenteetkin.

        Kun mainitsit kölilaatikon, ymmärrän että olet modaamassa veneestä purjeversiota.
        Tai sitten mun arvioini menee ihan pieleen.

        Mulla on kokemusta vastaavasta Lohi 375 (tosin jo valmistusvaiheessa modatusta) purjeversiosta jossa oli nostoköli.

        Mä luulen ettei tuo abs Terhi kestä purjekäyttöä. Abs ei ole riittävän jäykkä purjeen maston kautta aiheuttamiin vääntörasituksiin. Jos laitat vantit, laidat alkaa taipuu mutkalle vanttien kiinnityskohdista.
        Jäykempi lasikuitukin teki niin vaikka vanttien kiinnityskohdissa oli 10 sentin metallit.
        Masto menee ennen pitkää pohjasta läpi ellei sille rakenna kunnon pesää isolla laipalla.

        Itse tekisin sen kölille pohjaan tulevan laatikon ympärille parikymmentä senttiä leveän laipan ja liimaisin Sikalla kiinni pohjaan. Se kölilaatikko pitää sitten tiivistää myös ulkopuolelta.

        Ja lopuksi. Mulla on ylimääräisenä kerran kokeiltu purje 4,8 x 2,1 metriä......
        Tuon saisi 40 eurolla. Ihan oikea purjeompelimon valmistama purje.

        Päivää PuSe
        18.2.2010 20:02 tuossa helmikuulla kerroit omistavasi, likö vielä purjetta olemassa, niin tehdään kaupat.
        yhteyttä email: [email protected] Hannu


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      448
      4795
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1712
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1448
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1349
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1306
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1181
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      990
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      875
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe