SS-mies?

Runnilaenen

Muistaako joku 70-luvun asioita Jussi Ahosta? Pitikö paikkansa, että siellä oli opettajana joku entinen Waffen SS:n sotilas? ( Siis ei pääkallojoukkojen, vaan natisen eliittisotilaiden).

Tälläkin palstalla liikkuu paljon epätietoa - ja arvauksia, mutta onko tästä kenelläkään tietoa? Oliko totta ja mikä oli nimi?

23

1664

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • halua kukaan

minnekään ,ei muistella eikä muutenkaan, paska sakkia koko ss.

• Nykyään..

Oo nuo "SS" miehet nuita kepulaisia????

• vollotivolloti

No yhyy ja nyyhnyyh, saitko nyt purettua pahan olosi ja alemmuuden tunteesi?

• normo
        vollotivolloti kirjoitti:

No yhyy ja nyyhnyyh, saitko nyt purettua pahan olosi ja alemmuuden tunteesi?

Nuo edelliset kommentoijat asuvat vissiin vieläkin katkerana Iisalmessa. Itse ja varmaan sinäkin alkuperäinen kirjoittaja ollaan päästy sieltä pois. Siksi on mukava muistella vaikkapa vanhoja Jussi Ahon aikoja. Rehtorina oli Eros Peke, jonka viiksistä näki mitä koulussa oli ruokana kunakin päiväni. Jos hattu päässä erehtyi kävelemään käytävillä, Pekka avasi suuret keuhkonsa...Tallgrenin luokan varastossa käytiin aina ihmettelemässä luurankoa. Ruotsissa jos oli fru Samola, kielen oppi varmasti. Rupeli oli matikassa jne.

• natsi aatteen
        normo kirjoitti:

Nuo edelliset kommentoijat asuvat vissiin vieläkin katkerana Iisalmessa. Itse ja varmaan sinäkin alkuperäinen kirjoittaja ollaan päästy sieltä pois. Siksi on mukava muistella vaikkapa vanhoja Jussi Ahon aikoja. Rehtorina oli Eros Peke, jonka viiksistä näki mitä koulussa oli ruokana kunakin päiväni. Jos hattu päässä erehtyi kävelemään käytävillä, Pekka avasi suuret keuhkonsa...Tallgrenin luokan varastossa käytiin aina ihmettelemässä luurankoa. Ruotsissa jos oli fru Samola, kielen oppi varmasti. Rupeli oli matikassa jne.

mollaamista katkeruutena vaan järkevyytenä. vai olisitko itse ollut Auswitchissa tuhoamassa juutalaisia? Olen edelleen sitä mieltä että SS oli pahinta mitä ihmiskunnalle Stalinin ohella voi sattua.

• Meghan Agosta
        natsi aatteen kirjoitti:

mollaamista katkeruutena vaan järkevyytenä. vai olisitko itse ollut Auswitchissa tuhoamassa juutalaisia? Olen edelleen sitä mieltä että SS oli pahinta mitä ihmiskunnalle Stalinin ohella voi sattua.

On näitä ollut maailman sivu: miten esim. pohjois-Amerikan alkup.väestö jyrättiin uudisasukkaiden toimesta, ja espanjalaiset ja portukalilaiset etelä-Amerikassa lahtasivat sikäläisen intiaanipopulan.

• Anonyymi
        Nykyään.. kirjoitti:

Oo nuo "SS" miehet nuita kepulaisia????

Perseitä ne on!

• SS mannen

Sattuipa hassusti. Iisalmen kirjastossa on yksi kirja, jossa kerrotaan suomalaisista ss miehistä, ja kirjan kannessa oli kuva sanomalehteä lukevasta ss miehestä, joka oli iisalmelainen. Mies kuoli tosin muutaman päivän kuluttua kuvan ottamisesta.

• SSSSssss

Muistakaahan nyt kuitenkin, että Waffen-ss joukot eivät syyllistyneet pahempiin raakuuksiin.

• pahimmat raakuudet

Onko Waffenin miehet esim polttaneet kylmemmällä tulella juutalaisia? Eikö se ole ihan sama jos sinulle annetaan vaihtoehdoksi , että menetkö hirtettäväksi vai ammuttavaksi, lopputulos on sama.

• stephengut

nimeltään Stephen Gut, loti mies, otti joskus olutta isosta tuopista Svenissä.
      Tyttöystävän nimi oli Simone Shön, muuttivat sitten Balille.

• Rasssu

Olihan iisalmelaisiakin ss-joukoissa. Tiesittekös, että näitä osastoja joissa mm. suomalaiset palvelivat, ei ikinä epäilty mistään sotarikoksista?

• Että sillee

On se vuan entisenä Iisalemalesena "kiehtovoo" seurata teijän juttuja ss-miehistä ja kepulaisista... mitenkä se on mahollista että Iisalamessa on kaahe kepu "viha" ja silti kepu hallihtoo Iisalamee..käättäkö työ iänestämässä vae mitenkä ne kepulaeset piäsövät valtaa..kepu..li konstillako vae. Ja ss-miehistä sen verran että jos Newtonin laskelmat pittää paekkasa (tämän paenovoema miehen) niin juutakaeset tulloovat yhessa muslimien kanssa tuhomaan tämän mualiman 2060 tienolla jiärä päesyyvellään ja suvtsemattomuuvellaan...tappeloovat kuka on kukkulan herra.

• Anonyymi

Taidat asua itse Iisalmessa kirjoitustyylistä sen huomaa.

• Anonyymi

Epäasiallinen keskustelu. Voi mutta ei nimeä, kun faktoilla pitäisi vastata!

• Anonyymi

Kenen velvollisuus täällä on vastailla kaikenmaailman uteluihin, jos ei ole tietoa?
        Ota itse selvää koulun kansliasta tai joltain, vielä elossa olevalta opettajakolleegalta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kenen velvollisuus täällä on vastailla kaikenmaailman uteluihin, jos ei ole tietoa?
        Ota itse selvää koulun kansliasta tai joltain, vielä elossa olevalta opettajakolleegalta.

Eipä ollut tämäkään vastaus kysymykseen!
        Heti, kun pitäisi pikku fakta löytää, palsta sekaisin.
        Siinä menee kepulaiset Pohjois-Afrikan intiaanit ihan pissisrannelikkeellä!
        Eli kuka oli Juhani Ahon koulun opettaja, jonka ainakin sanottiin olleen Waffen-SS -joukoissa?

• Anonyymi

Siellä oli opena lempinimeltään käpy-Kalle ,sukunimi Nieminen etunimeä en muista.
      Opetti ainakin biologiaa.
      Hieman erikoinen persoona oli. Sanottiin olleen ss-mies , ei pitänyt paikkaansa.

• Anonyymi00024
        UUSI

Sukunimi oli Niemenmaa. Etunimi taisi olla Lasse. Koulutukseltaan metsänhoitaja, meni viikonlopuiksi Mikkeliin. Taisteli saksalaisten joukoissa Ukrainassa. Kertoi sen kun maantiedossa käsiteltiin Neuvostoliittoa.

• Anonyymi

Joka kouluun tarttis pari ssmiestä opettamaan. Tekis hyvää matoryhmälle.

• Anonyymi

Käpy Kalle opetti myös maantietoa, ja pelkäsin häntä kaikella nuoren maalaislikan alemmuudentunteella. Kun vastasin väärin erääseen kysymykseen, alkoi Käpy kehuskella kaikkien kuullen, että kaikesta tietämättömyydestäni huolimatta minusta tulee joskus kaunis nainen. Katsoi tyytyväisenä, kun olin tulipunainen lopputunnin. Semmosta 70-luvulla. Opeina oli sota-ajan jermuja paljonkin. Kyllä luonne siinä kasvoi.

• Anonyymi00025
        UUSI

Meillä oli keskikoulussa , Yläsavon kepukunta kun oli, maatalouoppia, oponakin toiminut miesopettaja kertoi karjanjalostuksesta, näytti mahtisonnin kuvaa ja sanoi että ihmisilläkin pitäisi olla näin että vain parhaat miehet saa jatkaa sukua.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle

Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle
      Joensuu
      23
      3051
    2. Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen

Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A
      Kotimaiset julkkisjuorut
      12
      2139
    3. Kuka? Riehui valtuuston kokouksessa tänään ?

Onko puolangan puolesta porukkaa. Vaikuttaa siltä. Sairasta.
      Puolanka
      66
      1978
    4. Huh, huh! Sofia Belorf ei ole itse pessyt hiuksiaan kolmeen vuoteen

Sofia Belorf elää ökyelämää Dubaissa. Sofian arjessa kulta, raha ja luksus ovat vahvasti läsnä. Luksuselämään tottuneell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      100
      1843
    5. Toivoisitko Rakas vielä?

Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.
      Ikävä
      76
      1573
    6. Ihan pieni näkeminen vaan

👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥
      Ikävä
      39
      1336
    7. Sointu Borg tilittää - Ei suostu enää tähän työhön: "Katastrofi"

Sointu Borg on mediapersoona, joka löi itsensä läpi Diili-realityssä. Borg on monipuolinen tekijä: mediapersoona, juonta
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1292
    8. Keskustelua kasteesta

You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti
      Kaste
      400
      1265
    9. Jos saisit antaa yhden neuvon

jälkikasvullesi elämää varten, niin minkä antaisit?
      Sinkut
      112
      1083
    10. Tulipalo viimeyönä

Olipa ikävä kuulla tämä tulipalo, nyt on jatkuvasti asuinpaloja.Grillikausi alkanut.Grillit pois parvekkeilta ja asuntoj
      Jämsä
      15
      1066
    Aihe