Ihan superjärkytykseksi huomasin eilen illalla, että mun peräaukosta näkyi kaksi (onneksi suhtpientä) pukamaa!!! Aivan järkyttävää! Te, joilla on ollut peröpukamia, kertokaa, miten olette asian saanut kuntoon.
Itsellä pukamat ei ole kivuliaita, mutta johtuvat todennäköisesti ummetuksesta (joudun syömään rautaa) ja lisäksi istumatyöstä... raskaus on vasta puolessa välissä ja olen ihan kauhuissani, miltä alapää näyttää synnytyksen jälkeen, kun kuulema suonikohjuja voi ilmetä pimppaankin.
Nyt lähden apteekkiin hakemaan apua. Mitä sieltä kannattaisi ostaa?
Peräpukamat
11
1200
Vastaukset
- 30+
Ei oo peräpukamia mutta itse huomasin eilen illalla superjärkytykseksi suonikohjut häpyhuulissa :/
Ihana raskaus.. mut mulla on se käsitys että nuo kohjut häviää kyllä ajan mittaan..- Pukamainen nainen
Osta apteekista Häden-salvaa, se helpottaa ja rauhoittaa pukamia. Sitten kun et ole enää raskaana voit ostaa muitakin voiteita pukamiin, Häden on ainoa, jossa ei ole kortisonia. Itselläni oli viimeisten raskausviikkojen ajan kamala ummetus, jouduin vähän väkisin äkistämään kakkaa, että sais edes vähän oloa helpotettua, niin pukamathan ne sieltä tupsahti. Olivat tulehtuneet ja täynnä verta. Arvaa vaan oliko kipeet?! Ei pystynyt edes istumaan kunnolla...eli ole onnellinen jos ne ovat vain pienet pötkylät eivätkä tulehtuneet. Kaikillahan ne pukamat siellä suolen sisässä on, joskus ne vaan joillaki pullahtaa ulos ja raskausaikana toi on enemmän ku tavallista. Myös synnytyksessä ne saattaa pullahtaa pihalle kun ponnistaa.
Voi itse työntää ne varovasti takaisin pyllyyn (tiedän, eikö ookin mahtavaa...?) ja myös huuhtoa niitä lämpimällä vedellä, jolloin ne pienenee. Siis jos eivät ole kipeät. Sitten voit myös ostaa peräpuikkoja ja kun saat ne pukamat sisään pyllyyn niin laitat sitten puikon perään.
Se huono puoli tässä vielä on, että kerran kun ne on ulos puksahtaneet, niin eivät enää ikinä kokonaan häviä eli aina sillon tällöin pullahtaavat ulos, varsinkin jos maha on kovalla ja joutuu hirveesti äkistelemään. Jos eivät tulehdu/täyty verellä/ole kipeät niin eihän tuo ole ollenkaan niin paha asia. Jos rupeaa paljonkin vaivaamaan niin lääkäri voi ne hirttää pois, joka ei tietenkään ole lopullinen ratkaisu. Ainoastaan leikkauksella ne voi kokonaan poistaa ja olen ymmärtänyt että niistä pitää olla kärsinyt vuosia ja pahasti, ennenkuin tehdään leikkaus.
Inhottavat pukamat! - .......
Pukamainen nainen kirjoitti:
Osta apteekista Häden-salvaa, se helpottaa ja rauhoittaa pukamia. Sitten kun et ole enää raskaana voit ostaa muitakin voiteita pukamiin, Häden on ainoa, jossa ei ole kortisonia. Itselläni oli viimeisten raskausviikkojen ajan kamala ummetus, jouduin vähän väkisin äkistämään kakkaa, että sais edes vähän oloa helpotettua, niin pukamathan ne sieltä tupsahti. Olivat tulehtuneet ja täynnä verta. Arvaa vaan oliko kipeet?! Ei pystynyt edes istumaan kunnolla...eli ole onnellinen jos ne ovat vain pienet pötkylät eivätkä tulehtuneet. Kaikillahan ne pukamat siellä suolen sisässä on, joskus ne vaan joillaki pullahtaa ulos ja raskausaikana toi on enemmän ku tavallista. Myös synnytyksessä ne saattaa pullahtaa pihalle kun ponnistaa.
Voi itse työntää ne varovasti takaisin pyllyyn (tiedän, eikö ookin mahtavaa...?) ja myös huuhtoa niitä lämpimällä vedellä, jolloin ne pienenee. Siis jos eivät ole kipeät. Sitten voit myös ostaa peräpuikkoja ja kun saat ne pukamat sisään pyllyyn niin laitat sitten puikon perään.
Se huono puoli tässä vielä on, että kerran kun ne on ulos puksahtaneet, niin eivät enää ikinä kokonaan häviä eli aina sillon tällöin pullahtaavat ulos, varsinkin jos maha on kovalla ja joutuu hirveesti äkistelemään. Jos eivät tulehdu/täyty verellä/ole kipeät niin eihän tuo ole ollenkaan niin paha asia. Jos rupeaa paljonkin vaivaamaan niin lääkäri voi ne hirttää pois, joka ei tietenkään ole lopullinen ratkaisu. Ainoastaan leikkauksella ne voi kokonaan poistaa ja olen ymmärtänyt että niistä pitää olla kärsinyt vuosia ja pahasti, ennenkuin tehdään leikkaus.
Inhottavat pukamat!Peräpukamat eivät ole ruumiinosa ja niitä ei todellakaan ole kaikilla.
- Valistusta..
....... kirjoitti:
Peräpukamat eivät ole ruumiinosa ja niitä ei todellakaan ole kaikilla.
kukaan niin ole väittänytkään. Vai mistä tuollaisen ajatuksen sait, että joku pitäisi niitä pukamia ruumiinosana? Joillekin niitä vain tulee raskauden aikana ja ei niistä tunnu pääsevän eroon ilman leikkausta.
- .....
Valistusta.. kirjoitti:
kukaan niin ole väittänytkään. Vai mistä tuollaisen ajatuksen sait, että joku pitäisi niitä pukamia ruumiinosana? Joillekin niitä vain tulee raskauden aikana ja ei niistä tunnu pääsevän eroon ilman leikkausta.
Tuo yksi sanoi: "Kaikillahan ne pukamat siellä suolen sisässä on, joskus ne vaan joillaki pullahtaa ulos ja raskausaikana toi on enemmän ku tavallista".
- Valistusta...
..... kirjoitti:
Tuo yksi sanoi: "Kaikillahan ne pukamat siellä suolen sisässä on, joskus ne vaan joillaki pullahtaa ulos ja raskausaikana toi on enemmän ku tavallista".
anteeksi, en lukenut ihan tarkkaan... Olet aivan oikeassa. Hän on ilmeisesti sekoittanut nyt asioita, sillä:
"Ihmisillä on peräaukon sisäpinnalla on kolme limakalvon paksuunosta, eräänlaiset tyynykkeet, jotka auttavat pitämään aukon tiiviinä. Tyynykkeissä on runsaasti verisuonia, ja niillä on kyky painua kokoon ja laajeta. Pukamien synnyssä pidetään oleellisena ulostamiseen liittyvää pitkällistä ponnistelua, jolloin tyynykkeiden tukikudos höltyy. Tällöin sisällä olevat laskimot laajentuvat. Ummetuksella saattaa olla merkitys pukamien synnyssä, mutta niitä voi syntyä ilman ummetustakin."
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00058
Pukamat eivät ole siellä siis suinkaan valmiina vaan tukikudosten höltyessä laskimot laajentuvat ja täten muodostuu peräpukamat.
- rv32
Hei! Minä sain myös ulkoisen peräpukaman jo raskauden puolivälin tienoilla...ja sielä se sitkeästi on, välillä pienempänä ja välillä isompana...välillä se on kivulias ja välillä kivuton. Mä en oo edes kärsinyt ummetuksesta enkä tee istumatyötä, että näköjään niitä voi tulla ihan vaan itse raskaudesta johtuen...
Mä olen hoitona käyttänyt Sheriproct-pukamavoidetta ja siitä olen saanut hyvin apua. Se on kortisonipohjainen voide, joten taukoja olen pitänyt kolme kertaa, noin viikko kerrallaan. Vauvaan voiteen käyttö ei vaikuta, vaan se on itselle haitallinen pitkään käytettynä. Tuskinpa tuo pukama itsestään häviää synnytykseen jälkeenkään, mutta sitten vaan täytyy mennä leikkaukseen, se on pieni toimenpide.
Mutta lohdutukseksi voin sanoa, vaikka tuo pukama oli alkuun tosi ikävä vaiva, niin nyt tämän koko alkuvuoden olen taistellut siitä, että vauva ei syntyisi ennenaikaisena ja se on niin iso asia ja huoli, että välillä olen unohtunut koko pukaman...eli ei se enää niin hirveältä tunnu, kun on tullut isompia asioita mietittäväksi. Kaikki on suhteellista. Tsemppiä :) - Pukamallinen....
on peräpukamia pari, jotka tulivat edellisestä raskaudesta. Niistä halusin eroon ja lääkärissäkin kävin synnytyksen jälkeen, joka määräsi voidetta ja tein kyllä selväksi, että haluan eroon ja mikä auttaisi. Siinä luulossa sitten käyttelin voidetta säännöllisesti ja odotin, koska voide ne hävittäisi. Näin ei kuitenkaan koskaan käynyt. Epäilen, että lääkäri vain määräsi voidetta "oireisiin", joita ei minulla ole koskaan ollutkaan ja hän tiesi kyllä pointtini, koska olin kertonut. Ne ovat vain rumat ja kosmeettinen haitta. Miksei voinut varata aikaa minulle leikkaukseen tai kertoa edes että niihin ei mikään auta :(.
Nyt kun olen täällä palstalla lueskellut juttuja, en ole kertaakaan vielä törmännyt siihe, että miten niistä pääsee kokonaan! Joskus laitoin tänne kysymyksenkin tai paremminkin ihmettelin sitä, eikö samalla vaivalla synnytyksen yhteydessä voisi niitä poistaa. Sain vain ivallisia vastauksia siihen.
Nyt toukokuussa on toisen lapsen laskettu aika ja aion pyytää siellä kyllä poistamaan synnytyksen yhteydessä. Samalla vaivalla luulisi hoituvan, sillä viimeksi en pystynyt istumaan pariin päivään ja vessassakaan käymään isolla hädällä, kun jännitti ja sattui.- rv32
Mä luulisin, että niitä pukamia ei synnytyksen yhteydes operoida, valitettavasti. Mun mielestä sellainen kriteeri on olemas, että muutama kuukausi synnytyksen jälkeen odotellaan, häviääkö pukamat itsestään...tuo nyt on aika huvittavaa, kun ehkä vain pienellä murto-osalla niin onnellisesti käy...
mutta täytyy itse sitten vaikka tulevaisuudessa liioitella kipujaan, että pääsee leikkaukseen. Mulla kyllä nytkin välillä pukama on ollut helkkarin kivulias, ei oo esim. voinut käyttää farkkuja vaan jotain pehmeempiä housuja. Ja autos istuminen on sattunut jne...
Pärjäillään pukamiemme kanssa kanssasisaret! - kätilö33
rv32 kirjoitti:
Mä luulisin, että niitä pukamia ei synnytyksen yhteydes operoida, valitettavasti. Mun mielestä sellainen kriteeri on olemas, että muutama kuukausi synnytyksen jälkeen odotellaan, häviääkö pukamat itsestään...tuo nyt on aika huvittavaa, kun ehkä vain pienellä murto-osalla niin onnellisesti käy...
mutta täytyy itse sitten vaikka tulevaisuudessa liioitella kipujaan, että pääsee leikkaukseen. Mulla kyllä nytkin välillä pukama on ollut helkkarin kivulias, ei oo esim. voinut käyttää farkkuja vaan jotain pehmeempiä housuja. Ja autos istuminen on sattunut jne...
Pärjäillään pukamiemme kanssa kanssasisaret!ei niitä operoida synnytyksen yhteydessä, ehei!!!
- perseestä tämä homma
kätilö33 kirjoitti:
ei niitä operoida synnytyksen yhteydessä, ehei!!!
Ei niitä kuulkaa leikata ennenkuin oot vuosikaudet valittanut niistä lääkärille. Lääkäri vaan määrää ne hirtettäviksi ja muutaman kk:n päästä uudet pukamat tulee. Ja tämä toistuu miljoona kertaa. Äitini ja tätini molemmat kärsivät pukamista yli 20v ennenkuin lääkäri uskoi, että ne kannattaa leikata pois.
Toimenpide itsessään on hyvin yksinkertainen ja se tehdään päiväkirurgialla, joskus saattaa kyllä joutua yöksi jäämään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka oli töllöntyön tekijä?
Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt505167Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja
Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.672945Vihamielisyys naisia kohtaan on jo yllättävän suuri ongelma
Esiintyy laajemmassa mittakaavassa, mitä vain tällä palstalla. Mistä tuo ilmiö nyt oikein johtuu, ja saa alkuvoimansa?2871466Odotan sitä hetkeä
kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh721143Jenkkilahkojen kastekaava
Jenkkilahkojen yhteinen kastekaava on kirjoitettuna Mormonin Kirjaan, Moroni, luku-8 Pienten lapsien vanhempia uhataan1391114Olen melko vakuuttunut
etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok781106Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!
Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin1611085- 1291072
- 1711044
- 49924