Vuolukivi vs. tiili

afgsfag

Nappasin tämän lainauksen vanhasta keskustelusta täältä suomi24:stä vuodelta 2003:

"Lainataanpa pätkä markkinaoikeiden päätelmistä
http://www.edilex.fi/linkit/mto/19930010

>>>VTT:n lausunnossa n:o 53/0/90 RAM on todettu vuolukiven
lämmönvarauskyvyn osalta mm. seuraavaa: "Jos tilannetta tarkastellaan
painoyksiköissä, lämmönvarauskyky on sama kuin materiaalin ominaislämpö.
... Jos taas tarkastelu tehdään tilavuusyksiköissä, lämmönvarauskyky
saadaan materiaalin ominaislämmön ja tilavuuspainon tulona. ... Vuolukiven
ominaislämpö on noin 1 J/gK ja tilavuuspaino noin 3 g/cm3. ... Tarkastelun
perusteella voidaan siis todeta, että vuolukiven lämmönvarauskyky on noin 10 %:a suurempi kuin tiilen painoyksikköä kohti laskettuna ja noin 75 %:a
suurempi tilavuusyksikköä kohti laskettuna." "Taloustulisijojen käyttö"
-teoksen mukaan sekä vuolukiven että vertaillun massan
ominaislämpökapasiteetti on 1 kJ/kg øC. Vuolukiven tiheys on 2980 kg/m3
ja vertaillun massan 2450 kg/m3.

Esitetyn selvityksen perusteella vuolukiven ja tiilen ominaislämmöllä tai
lämmönvarauskyvyllä painoyksikköön nähden ei ole suurtakaan eroa.
Myöskään vuolukiven ja uunimateriaalina käytetyn massan ominaispaino
eivät poikkea olennaisesti toisistaan. Vuolukiven varauskyky ei siten ole
sen ominaispainon ja ominaislämmön ansiosta ylivoimainen.

8

3927

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinänsä ihan sama

onko takka tehty vuolukivestä tai tiilestä, mutta eikö 10%:a ole itseasissa aika paljon?

Ja oletko ottanut huomioon tiilitakan melko suuren saumapinta-alan?

• afgsfag

Itse olen tässä asiassa ihan puolueeton, sillä en minä ole tuo joka toivotti vuolukivitakat suohon. Sekin osa oli sitä vanhaa tekstiä, jota tuossa lainasin. Aiemmin joitain vuosia sitten pikemminkin olin itse ehdottomasti vuolukivitakkojen kannattaja, mutta sittemmin on maku kyllä miehellä muuttunut, eikä vuolukivitakka enää omaa silmääni miellytä. Jos nyt itselleni takka olisin hommamassa, niin valkoinen, kaakelipintainen takka olisi valintani. Tiiltä siis se runko luultavasti olisi. Vaikka olen kyllä nähnyt vuolukivitakkoihinkin olevan tarjolla nykyään pinnoitteita, joilla vanhoistakin vuolukivitakoista saa hienon valkoisen. Mutta nämä ulkonäköseikat jos mitkä ovat makuasioita. Mutta muuten ei minulla mitään näkemystä tiilen tai vuolukiven paremmuudesta toisiinsa nähden ole. Kunhan vain sattui silmiin tuo vanha teksti ja kun aiheesta välillä kiistellään, niin laitoin vain VTT:n faktaa pöytään.

• Teri...

Vuolukivi vs. Tiili, nastarengas vs. kitka ym keskustelut ovat ihan joutavia. Kaikilla o n omat mielipiteet! End of story!

• tulikivitakka+

kokemusta molemmista (tiili/vuolukivi) vuolukivi ylivoimainen täysin omaa luokkaansa tiileen verrattuna.

• takkamies
        tulikivitakka+ kirjoitti:

kokemusta molemmista (tiili/vuolukivi) vuolukivi ylivoimainen täysin omaa luokkaansa tiileen verrattuna.

nämä kaakelitakat, jotka ovat tehty harkkotiilestä ovat verrattivissa peltikaminaan lämmön sitovuudessan, ainut hyvä niissä on näkö ja nopea lämmön luovutus.
        suoraan verrannollinen lämmön sitovuuteen takan paino.

• RumaHarmaaMöykky
        takkamies kirjoitti:

nämä kaakelitakat, jotka ovat tehty harkkotiilestä ovat verrattivissa peltikaminaan lämmön sitovuudessan, ainut hyvä niissä on näkö ja nopea lämmön luovutus.
        suoraan verrannollinen lämmön sitovuuteen takan paino.

paitsi jos vanha tai muuten huonosti eristetty talo silloin nopeasti lämpöä luovuttava vuolukivitakka toimii.
        Matalaenergiatalossa tiilitakka ylivoimainen koska luovuttaa pienellä teholla noin 1,5-2Kw lämpöä tasaisesti ja pitkään.
        Kun vuolukivitakan lämmittää saa puolipäivää olla hikipäässä ja sitten se on ohi ja eikun lämmitämään uudestaan...

• kolir
        RumaHarmaaMöykky kirjoitti:

paitsi jos vanha tai muuten huonosti eristetty talo silloin nopeasti lämpöä luovuttava vuolukivitakka toimii.
        Matalaenergiatalossa tiilitakka ylivoimainen koska luovuttaa pienellä teholla noin 1,5-2Kw lämpöä tasaisesti ja pitkään.
        Kun vuolukivitakan lämmittää saa puolipäivää olla hikipäässä ja sitten se on ohi ja eikun lämmitämään uudestaan...

Meillä vime vuonna ostetussa mökissä tiilitakka päämökissä ja nunnauunin vuolukivitakka saunamökissä. Nopeammin ja pidempään se päämökin takka lämpöä antaa. Itse olin tähän asti "vuolukivifani", vaikka kokemusta ei ollut minkäänlaisista takoista. Mutta kyllä vuoden kokemuksella unohtaisin vuolukiven. Ja tämä ihan vain lämmityskokemuksella, ilman mitään asennetta.

• niin se on eri
        kolir kirjoitti:

Meillä vime vuonna ostetussa mökissä tiilitakka päämökissä ja nunnauunin vuolukivitakka saunamökissä. Nopeammin ja pidempään se päämökin takka lämpöä antaa. Itse olin tähän asti "vuolukivifani", vaikka kokemusta ei ollut minkäänlaisista takoista. Mutta kyllä vuoden kokemuksella unohtaisin vuolukiven. Ja tämä ihan vain lämmityskokemuksella, ilman mitään asennetta.

itsellä tiilistä tehty takka ja pojalla nunnauunin vuolukivitakka.
        Vuolukiven laittaisin jos nyt rakentaisin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1421
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      74
      1395
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      311
      1164
    4. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      46
      1087
    5. Aika pieni se on

Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      32
      906
    6. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      231
      894
    7. vinkki miehille

Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      163
      868
    8. Kiitos siitä

Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      835
    9. Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa

Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso
      Tv-sarjat
      20
      807
    10. Pelekäätkönä mua?

Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te
      Ikävä
      42
      804
    Aihe