Liian hyvät lasit?

Sunflyer

Minulla on ollut kahdet kaukolasit aiemmin, olen siis likinäköinen ja lähinäkö ilman laseja on täydellinen. Edelliset lasini olivat -1.25 / -1.25 (CYL 0,25 / 0,25 AX 20° / 120°), tästä tarkastuksesta aikaa lähes 5 vuotta. Tämän jälkeen olen tuntenut, että kaukonäköni on huonontunut koko ajan, nyt en pysty enää ollenkaan katsomaan tv:tä tai ajamaan autolla ilman laseja, enkä näe edes ihmisten kasvoja vähän matkan päästä.

Aiemmin olen käynyt silmälääkärillä, joten nyt arvelin optikon riittävän (silmäsairauksia ei ole todettu). Tulos yllätti, jos ymmärrän sen oikein: uudet lasit ovat -0,50 / -0,50 (CYL -0,50 / -0,50 AX 100° / 65°) eli käsitin, että näköni olisi jotenkin korjaantunut, enkä enää tarvitse niin voimakkaita laseja.

Mutta kuinka ollakaan, nyt näyttää siltä, että entisillä laseillani näen huomattavasti kauempana olevat tekstit, kuin näillä uusilla. Optikko sanoi myös, että jos käyttää liian voimakasta korjausta, ikänäkö tulee nopeammin (johon minulla pitäisi vielä olla aikaa kymmeniä vuosia). Mitenkäs, kun aiemmin olen lukenut joka paikasta, että väärillä laseilla ei voi vaikuttaa näkökykyyn heikentävästi?

Eli onko nyt todellakin niin, että entiset lasini olivat "liian hyvät" ja nyt minun pitää totutella huonompaan kaukonäköön?

7

3175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sunflyer

      Jatkan itse sen verran, että koska
      (-1,25) ( 0,25) = -1,00
      ja
      (-0,50) (-0,50) = -1,00
      myös, niin tältä osin ei käsittääkseni ole muutosta noissa, mutta asteissa (AX) taitaa olla, koska 90° muutos ei täsmää? 20°/120° vs 100°/65°?

    • t***a

      Ikänäkö tulee kun tulee, siihen ei vaikuta, minkä vahvuisia kaukolaseja käyttää, vai käyttääkö ollenkaan. Se on vanhenemista, johon ei voi vaikuttaa. Aika kumma kommentti optikolta. Kaukonäkö -0,5 on aika hyvä, sillähän pitäisi nähdä melko kauas ilman silmälasejakin.

      Minusta on tärkeintä että näkee kunnolla. Jos omat silmät sanoo, että vanhat lasit on paremmat, niin käyttäisin niitä. Väärän vahvuiset lasit rasittaa silmiä ja sitä kautta heikentää näköä tilapäisesti, mutta ei varsinaisesti muuta taittoarvoja. Ei huonoa näkemistä tarvitse hyväksyä vain siksi, että optikko mittasi tuollaiset lukemat. Virheitä voi sattua heillekin.

      • Sunflyer

        Kiitos asiallisesta vastauksesta sinulle.

        Mutta eikö nyt kuitenkin eroa entisten ja uusien välillä ole noissa sylinterien kulmissa: 20°/120° vs 100°/65°?


      • Optikko
        Sunflyer kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta vastauksesta sinulle.

        Mutta eikö nyt kuitenkin eroa entisten ja uusien välillä ole noissa sylinterien kulmissa: 20°/120° vs 100°/65°?

        Sylinterin kulma eli akselisuunta riippuu siitä merkitäänkö sylinteri vai - muotoon. ja - muotoisten akselien välillä on 90 asteen ero.

        Tarkoittaen, jos 5 vuotta vanhojen lasiesi arvo on (oikea) -1.25 0.25 ax 20, (vasen) -1.25 0.25 ax 120, aivan samaa tarkoittaa arvot (käännettynä nyt siis -merkkiseen sylinterimuotoon), (oikea) -1.0 -0.25 ax 110, (vasen) -1.0 -0.25 ax 30. Nyt jos tätä verrataan uudempien lasiesi arvoihin, jotka ovat (oikea) -0.50 -0.50 ax 100 ja (vasen) -0.50 -0.50 ax 65. Noin pienen sylinterin akselisuunta voi vaihdella useita kymmeniä asteita saman vuoden aikana, etkä varsinaisesti huomaa siinä eroa. Etenkin kun vanhat lasisi ovat jo 5 vuotta vanha, on aivan ymmärrettävää, että sylinterien akselisuunnissa on eroa. Todellisuudessa ero näiden kaksien lasiesi akselisuunnissa on pieni.

        Kun optikkosi sanoi, että liian vahvojen lasien kanssa ikänäkö tulee aikaisemmin, oikeastaan hän tarkoitti, että lähinäkö rupeaa oireilemaan hieman aiemmin, koska lähelle katsottaessa silmä aina "kumoaa" edessä olevan miinuslinssin. Jos miinusta on liikaa, joutuu silmä ekstratyölle katsoessaan lähelle. Silmän kyky "kumota" edessä oleva miinuslinssi (katsottaessa lasien kanssa lähelle) heikkenee ihan kaikilla iän myötä (n. 45-vuotiaana) ja on aivan normaalia.

        Uusien lasien tottutteluun voi myös mennä jopa parista viikosta kuukauteen (tämä on yksilöllistä). Testaile uusia lasejasi rauhassa ja anna aivoillesi aikaa oppia tulkitsemaan uusien lasien muodostamat kuvat :).


      • Sunflyer
        Optikko kirjoitti:

        Sylinterin kulma eli akselisuunta riippuu siitä merkitäänkö sylinteri vai - muotoon. ja - muotoisten akselien välillä on 90 asteen ero.

        Tarkoittaen, jos 5 vuotta vanhojen lasiesi arvo on (oikea) -1.25 0.25 ax 20, (vasen) -1.25 0.25 ax 120, aivan samaa tarkoittaa arvot (käännettynä nyt siis -merkkiseen sylinterimuotoon), (oikea) -1.0 -0.25 ax 110, (vasen) -1.0 -0.25 ax 30. Nyt jos tätä verrataan uudempien lasiesi arvoihin, jotka ovat (oikea) -0.50 -0.50 ax 100 ja (vasen) -0.50 -0.50 ax 65. Noin pienen sylinterin akselisuunta voi vaihdella useita kymmeniä asteita saman vuoden aikana, etkä varsinaisesti huomaa siinä eroa. Etenkin kun vanhat lasisi ovat jo 5 vuotta vanha, on aivan ymmärrettävää, että sylinterien akselisuunnissa on eroa. Todellisuudessa ero näiden kaksien lasiesi akselisuunnissa on pieni.

        Kun optikkosi sanoi, että liian vahvojen lasien kanssa ikänäkö tulee aikaisemmin, oikeastaan hän tarkoitti, että lähinäkö rupeaa oireilemaan hieman aiemmin, koska lähelle katsottaessa silmä aina "kumoaa" edessä olevan miinuslinssin. Jos miinusta on liikaa, joutuu silmä ekstratyölle katsoessaan lähelle. Silmän kyky "kumota" edessä oleva miinuslinssi (katsottaessa lasien kanssa lähelle) heikkenee ihan kaikilla iän myötä (n. 45-vuotiaana) ja on aivan normaalia.

        Uusien lasien tottutteluun voi myös mennä jopa parista viikosta kuukauteen (tämä on yksilöllistä). Testaile uusia lasejasi rauhassa ja anna aivoillesi aikaa oppia tulkitsemaan uusien lasien muodostamat kuvat :).

        Kiitos hyvästä vastauksesta, Optikko.

        En ilmeisesti osannut selittää optikolle, että en halua pitää laseja koko päivää, vaan ainoastaan silloin, kun tarvitsen nähdä kauas (autolla ajessa, telkkaria katsellessa). Näin ollen ei olisi haitannut, vaikka lasit olisivatkin olleet mahdollisimman voimakkaat, kun en niitä lähietäisyydelle katsoessa käytä.

        Olen nyt toki tottunut uusiin laseihin, mutta entisillä näen kauemmaksi, mikä minusta on kaukolasien tarkoitus.


      • Mytaris
        Sunflyer kirjoitti:

        Kiitos hyvästä vastauksesta, Optikko.

        En ilmeisesti osannut selittää optikolle, että en halua pitää laseja koko päivää, vaan ainoastaan silloin, kun tarvitsen nähdä kauas (autolla ajessa, telkkaria katsellessa). Näin ollen ei olisi haitannut, vaikka lasit olisivatkin olleet mahdollisimman voimakkaat, kun en niitä lähietäisyydelle katsoessa käytä.

        Olen nyt toki tottunut uusiin laseihin, mutta entisillä näen kauemmaksi, mikä minusta on kaukolasien tarkoitus.

        Kun optikko tekee näöntutkimusta hän etsii pienimmän mahdoillisen miinuslinssin, jolla näät visusrivin 1,0-1,2 ja puna-vihertestissä tällä linssillä jää vielä punainen paremmaksi.

        Yleensä henkilöillä on taipumusta haluta liikaa miinusvoimakkuutta korjaukseen. Tässä kohdin optikko on tarkkana: näkeekö asiakas silti yhtään kirjainta enemmän taululta tällä linssvoimakkuuden muutoksella vai kokeeko asiakas vain, että mustat merkit näyttävät mustemmilta eli kontrasti paranee.

        Liikaa miinusta ei pidä laittaa korjaaviin linsseihin. Silloin kohteesta muodostuva kuva siirtyy yli silmän tarkan näkemisen pisteen (eikä juuri tasan tarkan näkemisen pisteeseen kuten pitäisi) ja silmä joutuu akkommodoimaan eli itse mykiön taittovoimaa lisäämällä tarkentamaan eli siirtämään kuvan tarkan näkemisen pisteeseen. Tämä akkommodaatio on siis turhaa silmän lihastyötä liiallisen miinusvoimakkuuden aiheuttamana ja rasittaa näkemistä.

        Suosittelen, että hakeudut optikon luo ja kerrot tuntemuksistasi, että vanhoilla laseilla näkee paremmin.

        Joskus, kun asiakkaan edelliset lasit on olleet ylikorjatut tämän päivän tarpeeseen (yleensä näin näy lähestyttäessä 40-ikävuotta) asiakas kokee, että uudet eli täysin taittovirheen mukaan määritellyt lasit ovat liian heikot (=musta ei näytä niin mustalta vaikka visusrivejä ei pystykkään luettelemaan yhtään sen enempää ylimääräisellä miinuslinssillä).
        Tällöin olen kertonut asiakkaalle mitä tarkoitaa ylikorjaus ja mitä se aiheuttaa silmässä. Sitten annan asikaan itse valita haluaako hän ylikorjatut lasit, itse en niitä kyllä missään nimessä suosittele juuri ylimääräisen akkommodaation vuoksi - ja varsinkaan yli 35-vuotiaille mahdollisen alkavan ikänäön eli lähinäön heikentymisen vuoksi. Mutta eipähän sitten tule sanomista että paskat lasit määräsit, vaan asiakas itse päättää. Ja kirjaan tiedot tapauskohtaisesti esim: "asiakas halusi ylikorjatut lasit, vaikka ylikorjaus heikentää lähelle näkemistä".

        Tämän vuoksi optikko siis haluaa tietää aina ennen tutkimusta edellisten linssiesi voimakkuudet. Ylikorjausta silmälaseissa tulisi yleensä välttää.


      • Sunflyer
        Mytaris kirjoitti:

        Kun optikko tekee näöntutkimusta hän etsii pienimmän mahdoillisen miinuslinssin, jolla näät visusrivin 1,0-1,2 ja puna-vihertestissä tällä linssillä jää vielä punainen paremmaksi.

        Yleensä henkilöillä on taipumusta haluta liikaa miinusvoimakkuutta korjaukseen. Tässä kohdin optikko on tarkkana: näkeekö asiakas silti yhtään kirjainta enemmän taululta tällä linssvoimakkuuden muutoksella vai kokeeko asiakas vain, että mustat merkit näyttävät mustemmilta eli kontrasti paranee.

        Liikaa miinusta ei pidä laittaa korjaaviin linsseihin. Silloin kohteesta muodostuva kuva siirtyy yli silmän tarkan näkemisen pisteen (eikä juuri tasan tarkan näkemisen pisteeseen kuten pitäisi) ja silmä joutuu akkommodoimaan eli itse mykiön taittovoimaa lisäämällä tarkentamaan eli siirtämään kuvan tarkan näkemisen pisteeseen. Tämä akkommodaatio on siis turhaa silmän lihastyötä liiallisen miinusvoimakkuuden aiheuttamana ja rasittaa näkemistä.

        Suosittelen, että hakeudut optikon luo ja kerrot tuntemuksistasi, että vanhoilla laseilla näkee paremmin.

        Joskus, kun asiakkaan edelliset lasit on olleet ylikorjatut tämän päivän tarpeeseen (yleensä näin näy lähestyttäessä 40-ikävuotta) asiakas kokee, että uudet eli täysin taittovirheen mukaan määritellyt lasit ovat liian heikot (=musta ei näytä niin mustalta vaikka visusrivejä ei pystykkään luettelemaan yhtään sen enempää ylimääräisellä miinuslinssillä).
        Tällöin olen kertonut asiakkaalle mitä tarkoitaa ylikorjaus ja mitä se aiheuttaa silmässä. Sitten annan asikaan itse valita haluaako hän ylikorjatut lasit, itse en niitä kyllä missään nimessä suosittele juuri ylimääräisen akkommodaation vuoksi - ja varsinkaan yli 35-vuotiaille mahdollisen alkavan ikänäön eli lähinäön heikentymisen vuoksi. Mutta eipähän sitten tule sanomista että paskat lasit määräsit, vaan asiakas itse päättää. Ja kirjaan tiedot tapauskohtaisesti esim: "asiakas halusi ylikorjatut lasit, vaikka ylikorjaus heikentää lähelle näkemistä".

        Tämän vuoksi optikko siis haluaa tietää aina ennen tutkimusta edellisten linssiesi voimakkuudet. Ylikorjausta silmälaseissa tulisi yleensä välttää.

        Kiitos jälleen kerran asiallisesta vastauksesta, joita ei tällä palstalla liikaa jaella.

        Tämä selvensi asiaa lisää. Aiemmin silmälääkäri (sillon 5 v aiemmin siis) puhui nimenomaan paremmasta kontrastista. En ainakaan koskaan ole huomannut mitään silmän väsymistä, ja tosiaan, pidän kaukolaseja n. 2 - 8 tuntia vuorokaudesta, en esimerkiksi koskaan lukiessa tai muussa lähityöskentelyssä. Ikää on 30.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      120
      1185
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      874
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      83
      727
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      699
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      89
      673
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      665
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      604
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      28
      540
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      533
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      110
      497
    Aihe