Kaupunki

Miekko

huokauksia ikkunasta toiseen
kulmilla huhuina hiljaisuus
kotikatuja ohimennen

kiven alla sointuisa sävel
katseen autio kulma

aina paikalla väärästä syystä
asenne käsinojalle maatuva
askel saapuva tai tuleva

Tämä kaupunki tarvitsee
minun näköistäni miestä.

kevään täydeltä purppuraa
kaukoputken läpi kantautuva
tähtisumuinen ilta

14

665

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mahdotonyhtalo

Erilaista Miekkoa ja kiitokset, ettet syyllistynyt suomalaisten alemmuudentuntoon. Henki itsevarmuutta.

-----------

Tämä kaupunki ei ole
      minua varten.

Synnyin täällä, vietin myös
      nuoruuteni.

Se ei riitä. Olen vain kääntymässä
      ja tulee päivä, jolloin lähden
      taas eteenpäin.

• Miekko

No joo, hyvä tehdä erilaista välillä. Iloinen tunne eräällä keskustamme kadulla. Tunsin olevani oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Objektiivinen johtopäätökseni oli: "Tämä kaupunki tarvitsee minunlaistani miestä." Tunne, että joku on odottanut minua vailla, että minä voin täydellistää jonkun elämän. Ja laajemmin, että voin rikastaa omalta osaltani tätä kaupunkia. Eipä täällä toista minunlaistani ole.

Sanomapuoli ei siis loppujen lopuksi ole kovin syvällinen. Ajattelen, että näin se on jokaisen kohdalla. On millainen vaan, niin aina jossakin on joku joka pitää juuri senlaisesta meiningistä.

Hieman toivoin, ettei tuota sanomaa tulkittaisi niin, että "tässä vasta todellinen mies" tms. nimenomaan yritin hakea sitä yksilöllisyyttä, identiteettiä. Mutta mieluummin silti ylitulkittuna kuin ali-.. tyyliin "ehkä joku likinäköinen jossain hourulassa voi tämänkaltaiseenkin erehdyksessä haksahtaa".

Usein tuollaisessa kaupungissa, jossa on syntynyt ja elänyt, piilee vaara jumiutumisesta. Kaikki toistaa vanhaa kaavaa. Ehkä pienellä paikkakunnalla riski on suurempi. Riippuu tietysti ihmisestä, mitä etsii ja haluaa.. mutta vaikutatkin eteenpäin pyrkivältä, muutoksia haluavalta.

• mahdotonyhtalo
        Miekko kirjoitti:

No joo, hyvä tehdä erilaista välillä. Iloinen tunne eräällä keskustamme kadulla. Tunsin olevani oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Objektiivinen johtopäätökseni oli: "Tämä kaupunki tarvitsee minunlaistani miestä." Tunne, että joku on odottanut minua vailla, että minä voin täydellistää jonkun elämän. Ja laajemmin, että voin rikastaa omalta osaltani tätä kaupunkia. Eipä täällä toista minunlaistani ole.

Sanomapuoli ei siis loppujen lopuksi ole kovin syvällinen. Ajattelen, että näin se on jokaisen kohdalla. On millainen vaan, niin aina jossakin on joku joka pitää juuri senlaisesta meiningistä.

Hieman toivoin, ettei tuota sanomaa tulkittaisi niin, että "tässä vasta todellinen mies" tms. nimenomaan yritin hakea sitä yksilöllisyyttä, identiteettiä. Mutta mieluummin silti ylitulkittuna kuin ali-.. tyyliin "ehkä joku likinäköinen jossain hourulassa voi tämänkaltaiseenkin erehdyksessä haksahtaa".

Usein tuollaisessa kaupungissa, jossa on syntynyt ja elänyt, piilee vaara jumiutumisesta. Kaikki toistaa vanhaa kaavaa. Ehkä pienellä paikkakunnalla riski on suurempi. Riippuu tietysti ihmisestä, mitä etsii ja haluaa.. mutta vaikutatkin eteenpäin pyrkivältä, muutoksia haluavalta.

Väärinkäsityksiä syntyy aina, kun kirjoittaa (tai puhuu). Hyvin harvoin toinen ihminen käsittää kirjoittamasi, kuten olet ajatellut.

Ajatuksena on hyvä, suorastaan terveellinen. Kertoo ihmisen riittävyydestä sellaisena kuin hän on.

Muutin takaisin synnyinpaikkakunnalle muutama vuosi sitten. Tarkoitus oli vain käännähtää ja huomasin jumittuneeni. Luulen, että minulle sopisi parhaiten siirtyminen paikkakunnalta toiselle muutaman vuoden välein. Siinä ajassa ehtisi ottaa ympäristön haltuun kokemuksena ja olisi valmis lähtemään eteenpäin.

Tuo rauhattomuus ja halu liikkua on varmasti yksi syy, miksi olen pelkistänyt kotiani. Tavarat kulkevat kätevästi mukana ilman stressiä.

Miekko, sinusta on moneksi kirjoittajana. Ehkä muista poiketen luen mielelläni tämänkaltaista runoasi. Ymmärrän sen, että on turvallisempaa kirjoittaa turvallisissa raameissa esim. romantiikasta. Toisaalta myös niistä runoistasi kuitenkin paistaa myös toisenlainen Miekko, joka jää valottumatta. No, ehkä ei ole tarpeellista meidän tietää siitä :).

• Miekko
        mahdotonyhtalo kirjoitti:

Väärinkäsityksiä syntyy aina, kun kirjoittaa (tai puhuu). Hyvin harvoin toinen ihminen käsittää kirjoittamasi, kuten olet ajatellut.

Ajatuksena on hyvä, suorastaan terveellinen. Kertoo ihmisen riittävyydestä sellaisena kuin hän on.

Muutin takaisin synnyinpaikkakunnalle muutama vuosi sitten. Tarkoitus oli vain käännähtää ja huomasin jumittuneeni. Luulen, että minulle sopisi parhaiten siirtyminen paikkakunnalta toiselle muutaman vuoden välein. Siinä ajassa ehtisi ottaa ympäristön haltuun kokemuksena ja olisi valmis lähtemään eteenpäin.

Tuo rauhattomuus ja halu liikkua on varmasti yksi syy, miksi olen pelkistänyt kotiani. Tavarat kulkevat kätevästi mukana ilman stressiä.

Miekko, sinusta on moneksi kirjoittajana. Ehkä muista poiketen luen mielelläni tämänkaltaista runoasi. Ymmärrän sen, että on turvallisempaa kirjoittaa turvallisissa raameissa esim. romantiikasta. Toisaalta myös niistä runoistasi kuitenkin paistaa myös toisenlainen Miekko, joka jää valottumatta. No, ehkä ei ole tarpeellista meidän tietää siitä :).

Näin on. Varsinkin kun puhutaan asioista, joista ei normaalisti puhuta tai tuodaan joku tuore näkökulma. Olemme kuitenkin turtuneet kuulemaan sen tietynlaisen litanian. Mielestäni parempi kuitenkin puhua, niinhän sitä kuulijakin harjaantuu.

Niin kai sitä on kotiutujia, sopeutujia, etsijöitä, erilaisia ihmisiä, matkalaukun pakkaajia. Sanotaan, että muuttaminen on stressaavaa ja itsekin olen sen havainnut. Mutta jos sen ottaa sellaisella asenteella, että tässä muutetaan ja muututaan ja kaikki muukin muuttuu parempaan, niin kyllähän sen kestää useinkin.

Kiitosta vaan. Joskus tuntuu, että liikaakin kangistunut kaavoihinsa. Käy aina taistelua sen välillä, täydellistääkö oman tyylinsä vai hakeako uutta suuntaa. Uusi suunta kiehtoisi, jos löytäisi oikeat avaimet. Olet muuten ihan oikeassa.. teille on parempi ettette tiedä:)

• mahdotonyhtalo
        Miekko kirjoitti:

Näin on. Varsinkin kun puhutaan asioista, joista ei normaalisti puhuta tai tuodaan joku tuore näkökulma. Olemme kuitenkin turtuneet kuulemaan sen tietynlaisen litanian. Mielestäni parempi kuitenkin puhua, niinhän sitä kuulijakin harjaantuu.

Niin kai sitä on kotiutujia, sopeutujia, etsijöitä, erilaisia ihmisiä, matkalaukun pakkaajia. Sanotaan, että muuttaminen on stressaavaa ja itsekin olen sen havainnut. Mutta jos sen ottaa sellaisella asenteella, että tässä muutetaan ja muututaan ja kaikki muukin muuttuu parempaan, niin kyllähän sen kestää useinkin.

Kiitosta vaan. Joskus tuntuu, että liikaakin kangistunut kaavoihinsa. Käy aina taistelua sen välillä, täydellistääkö oman tyylinsä vai hakeako uutta suuntaa. Uusi suunta kiehtoisi, jos löytäisi oikeat avaimet. Olet muuten ihan oikeassa.. teille on parempi ettette tiedä:)

Kävisi vielä niin, että muut kirjoittajat pitäisivät yhtä oikukkaana ja suorasukaisena kuin eräitä muita :D. Rivien välistä luettuna Miekko tietää, mikä suurimpaan osaan naisiin vetoaa. On tyytyväinen työminäänsä. Mahdottomalla yhtälöllä tilanne on toinen. On päättänyt, että miehen pitää niellä piikkeine kaikkineen alusta asti. Ei muuta päähänpinttymiä ja oikutteluaaan. Mutta toisin kun Miekko pyrkii työelämässä käsittelemään massoja samalla tavalla kuin Miekko naisia. Yksi asia vain uupuu.. En tiedä, onko runomaailmasta piirtynyt kuva naisten käsittelystä sama kuin todellisuus. Voi olla, että ajatusketju on täysin pielessä. Korjaa, jos koet tarpeelliseksi tai jätä pimentoon.

• Miekko

Kävisi vielä niin, että muut kirjoittajat pitäisivät yhtä oikukkaana ja suorasukaisena kuin eräitä muita :D. Rivien välistä luettuna Miekko tietää, mikä suurimpaan osaan naisiin vetoaa. On tyytyväinen työminäänsä. Mahdottomalla yhtälöllä tilanne on toinen. On päättänyt, että miehen pitää niellä piikkeine kaikkineen alusta asti. Ei muuta päähänpinttymiä ja oikutteluaaan. Mutta toisin kun Miekko pyrkii työelämässä käsittelemään massoja samalla tavalla kuin Miekko naisia. Yksi asia vain uupuu.. En tiedä, onko runomaailmasta piirtynyt kuva naisten käsittelystä sama kuin todellisuus. Voi olla, että ajatusketju on täysin pielessä. Korjaa, jos koet tarpeelliseksi tai jätä pimentoon.

Jotenkin yhdistän suorasukaisuuden myös suoraselkäisyyteen, tinkimättömyyteen. Vastuu on kuulijalla, saa luvan sopeutua:) Joo, en minä itseäni järin suorasukaisena tai oikukkaana pidä.

Miekko ei tiedä, mikä naisiin vetoaa. Tai luulen, että runoudessa ehkä jokin: "Silmäsi ovat kuin tähdet, hiuksesi kultaa"... Enkä nyt voisi kirjoittaa vain siltä kantilta, että hakisin jotain naisiin vetoavaa.. kyllä tässä on muut tarkoitusperät.. minun mielestäni. Kukin tietysti tulkitsee ja kokee tavallaan. Niin, Miekko on tietysti tuo runot allekirjoittanut.. kuinka paljon siinä sitten on minua itseäni henkilönä.. luulen, että ei kenellekään kait ihan täsmällisen oikeaa mielikuvaa minusta persoonana voi välittyä pelkästään tämän kautta. Onhan tämä tällainen illuusioiden maailma, näkyy vain se parempi puoli kenties.

Kenties lukija kallistuu ajattelemaan, että Mahdoton Yhtälö on enemmän runojensa näköinen kuin Miekko. Jo johtuen tyyliemme erilaisuudesta.. olen ympäripyöreämpi:) Jonkun toisen kommentoijan sanoja lainatakseni: Sinä kerrot että asiat ovat juuri näin ja kaikki muu on haihattelua. On hyvä että olet tinkimätön ja vaativa. Ja miehelle haaste. Pelkkiä positiivisia ominaisuuksia nämä mielestäni ovat, tänä keskinkertaisuuden aikana.

• mahdotonyhtalo
        Miekko kirjoitti:

Jotenkin yhdistän suorasukaisuuden myös suoraselkäisyyteen, tinkimättömyyteen. Vastuu on kuulijalla, saa luvan sopeutua:) Joo, en minä itseäni järin suorasukaisena tai oikukkaana pidä.

Miekko ei tiedä, mikä naisiin vetoaa. Tai luulen, että runoudessa ehkä jokin: "Silmäsi ovat kuin tähdet, hiuksesi kultaa"... Enkä nyt voisi kirjoittaa vain siltä kantilta, että hakisin jotain naisiin vetoavaa.. kyllä tässä on muut tarkoitusperät.. minun mielestäni. Kukin tietysti tulkitsee ja kokee tavallaan. Niin, Miekko on tietysti tuo runot allekirjoittanut.. kuinka paljon siinä sitten on minua itseäni henkilönä.. luulen, että ei kenellekään kait ihan täsmällisen oikeaa mielikuvaa minusta persoonana voi välittyä pelkästään tämän kautta. Onhan tämä tällainen illuusioiden maailma, näkyy vain se parempi puoli kenties.

Kenties lukija kallistuu ajattelemaan, että Mahdoton Yhtälö on enemmän runojensa näköinen kuin Miekko. Jo johtuen tyyliemme erilaisuudesta.. olen ympäripyöreämpi:) Jonkun toisen kommentoijan sanoja lainatakseni: Sinä kerrot että asiat ovat juuri näin ja kaikki muu on haihattelua. On hyvä että olet tinkimätön ja vaativa. Ja miehelle haaste. Pelkkiä positiivisia ominaisuuksia nämä mielestäni ovat, tänä keskinkertaisuuden aikana.

Tai sitten tyylini toimii kuin varoituskylttinä sille, että tulkitsen omalla tavallani :).

En pahemmin riitele elämässäni. Välttelen vain vääränlaisia ihmisiä.

Hyvä, että tuli vähän lumisadetta ja pääsee kuntoilemaan lumitöiden parissa.

• Miekko

Tai sitten tyylini toimii kuin varoituskylttinä sille, että tulkitsen omalla tavallani :).

En pahemmin riitele elämässäni. Välttelen vain vääränlaisia ihmisiä.

Hyvä, että tuli vähän lumisadetta ja pääsee kuntoilemaan lumitöiden parissa.

Tuo ei muuten ole hullumpi ohje, kun miettii: "Älä riitele, vältä vääränlaisia ihmisiä." Mikähän vimma sitä ihmisellä onkin tuppautua aina vääränlaiseen seuraan. Valinnassa kuunnellaan aivan muita ääniä kuin sydämen.

Ihmisellä olisikin hyvä olla varoituskyltti päällä. Säästyy paljon aikaa ja vaivaa, jos ihminen uskalta lähestyä vain jos on jotakin todellista asiaa tai tositarkoituksella.

Minäkään en kyllästy lumeen koskaan. Hiutaleet ovat hienoja. Jerome K. Jeromea mukaillen: Rakastan lumitöitä. Voisin katsella niitä tuntikausia.

• luulen myös, että kaupunkisi tarvitsee näköisesi miehen
      ja runosto kaipaa tyylistäsi ukkoa jos mikä :O

Voi kun oppisin itsekin käyttämään tuollaisia sanontoja
      ja runokieltä * ihan pikkiriikkisen kade *

Noi huokaukset, hiljaisuus ja sointuisa sävel - ah mikä
      nautinto.

Kiittää hän erilaisuudestasi mr M.

• Miekko

Kiitos. Itse kunkin kaupunki tarvitsee henkilö X:n näköisen henkilön.

Runokieltä tuli pari iltaa hiottua ja hienosäädettyä. Runo oli valmis, mutta sitten täällä oli jonkinlaista keskustelua mies vs. nainen... en halunnut siihen välttämättä tätä yhdistää, tämä kun ei ole mikään kannanotto.. mutta tietysti samantyyliset asiat tuntuvat olevan usean ihmisen huulilla samaan aikaan.. asioita on aina ilmassa... kumma ilmiö sekin..

Kiitos kommentistasi L:)

• "Tämä kaupunki tarvitsee
      minun näköistäni miestä."

kevättä rinnassa näemmä :)

• Miekko

Kiitos. Tuo lainaamasi kohta on se tämän runon ydinsanoma. Tuli pakkomielle yrittää tehdä runoa tähän ideaan. Yritin laittaa täman ympärille vähän krumeluuria, että lukija hämääntyisi eikä näkisi, että tämä on se runon avain.. vaikkakin tuo kohta on tarkoitettu varsin neutraaliksi. Runon sanoma on yleisinhimillinen.

Täällä käy ulkona lämpöinen henkäys.. se on kuin kevään sulotuulahdus. Totta puhuen en juuri kevättä kaipaa, kun saimme tällaisen talven. Tykkään:)

• katzrin

silloin nuoruus
      työ
      junan tuoma
      kaupungissa kiire ainainen
      lapset kasvoi
      lensi pois
      tahdon maalle takaisin

• Miekko

kaupungissa ei ole tekemistä
        illat valuvat hukkaan
        ooperoissa, teattereissa,
        elokuvissa, tanssikursseilla,
        puistoissa, savateklubilla

kaipaan takaisin kotiin
        siellä aapasuo uskollisesti odottaa
        Esson Pirjo on kiehauttanut kahvit

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      18
      2572
    2. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      208
      1909
    3. Naiseni on todellinen seksipeto

Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu
      Ikävä
      59
      1599
    4. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      102
      1521
    5. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      49
      1446
    6. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      198
      1289
    7. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      96
      1226
    8. Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.

Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1115
    9. Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."

Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1015
    10. Rääkyvä nainen

Varokaa perintö metsiään varjelevaa puolialastonta Etelän naista,häätää huutaen autoilijoita ja marjastajia pois yleisil
      Kuhmo
      13
      887
    Aihe