Onko kukaan kuullut tai tietääkö, että Bisoprolol beetasalpaaja voisi aiheuttaa kilpirauhasen vajaatoimintaa?
Beetasalpaaja ja vajaatoiminta
km
31147
0Äänestä
Muut lukivat myös
Odottaa vastausta
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Vastaukset 3
Vanhimmat
Ei voi aiheuttaa. Beetasalpaajat eivät yleensä sovi kilpirauhasen vajaatoimintaisille.
Minulla on ko. lääkitys, syke on liian nopea ilman sitä vaikka minulla nyt todettiinkin kilpirauhasen VAJAAtoiminta.
Ei vajaatoimintaa voi aikaansaada lääkkeillä (paitsi liikatoimintaan tarkoitetuilla lääkkeillä). Ei voi myöskään sanoa etteikö beetasalpaaja sopisi vajaatoimintaiselle. Se voi häiritä T3->T4 -muuntoa eli kilpparilääkettä tarvitaan ehkä vähän enemmän kuin "perusvajailla", tai sitten erikoisluvallista lääkettä jossa on tuota T3:a enemmän (Liothyronin, Thyroid).
Minullakin on jatkuvassa käytössä samainen beetasalpaaja ja ennen sitä muita vastaavia valmisteita (v. 2003 lähtien). Sydäntutkimuksissa todettiin tuolloin sinustakykardia eli pulssi on nopea ilman mitään erityistä fyysistä syytä. Vajis puolestaan todettiin 2005, autoimmuuniversio, kulkee suvussa. Käytän erikoisluvallista lääkettä kun tavallinen tyroksiini ei minulle riittänyt, ja olen voinut nyt hyvin.