Historia kiinnostaa. Mitkä muskeliveneet olivat suosittuja kovan nousukauden kuumentamalla 80-luvulla? 80-luvulla, silloin kun suomessa oli kaikkien aikojen pienin työttömyysaste, suomalaiset olivat euroopan tyytyväisin kansa ja pankit olivat avoinna kaikille, jolla oli työtä. 80-luvusta meitä muistuttaa vielä monet vieläkin merillämme liikkuvista muskeliveneistä, mutta mitkä olivat ne keskustelua, ihmetystä ja ihastusta herättäneet muskelivenemallit kuninkaallisella 80-luvulla?
Eläköön 80-luku: miami vice, muskeliveneet, kulutusjuhlat ja ikuinen nuoruus ;)
muskeliveneet 80-luvun suomessa
8
2301
Vastaukset
- Crockett_ja_Stubbs
Persauklisilla oli silloin Pachanga 22, rahakkaammilla Wellu Scarab ja meillä ja muilla kavereilla sitten tymäkämpiä muskelita.
Kaverilla oli semmoinen faksikone että kun aaneloselle kirjoitti vaikkapa 55 knots ja lähetti sen pikavalinta ykköseen , niin muutaman kuukauden kuluttua satamassa oli vene joka kulki 55 solmua. Oli se näppärää.- dddfvgvt
Toi on menny vaikeaksi näin seta aikakaudella, onneksi alkaa uusi parempi aikakausi parin vuoden päästä.
- PuSe
dddfvgvt kirjoitti:
Toi on menny vaikeaksi näin seta aikakaudella, onneksi alkaa uusi parempi aikakausi parin vuoden päästä.
..että joku aloittaa muitakin ketjuja kuin että "vaviskaa - hyperinflaatio - kohta ei kellään ole varaa"
Nuo on olleet hienoja veneitä tuohon aikaan, kun perusveneilijät ajeli parikymppisillä ja isoja koneena pidetttiin jo 70 hp Volvo-Pentaa.
- real_muscle
henkilöllä oli aikoinaan vanha puuvene 2-pyttyisellä wikström-koneella. Tämä oli varsinainen muskelivene; konetta sai veivata käyntiin vähintään se kolmevarttia jokaisella kerralla, ja ennen starttia oli pumpattava 150l vettä pois pilssistä, kun vene vuoti niin helevetisti.
- PuSe
oli hyvä. :) :) :)
- Been there, done tha
Muskeliveneaika 80-luvun suomessa on todella lyhyt ja olematon, n. 4 vuotta (86-89) ja määritelmän täyttäviä veneitäkin suomesta löytyi vain parisenkymmentä tuona aikana.
Vuosikymmenen alussa todellisia muskeliveneitä sai etsiä tihellä kammalla. Näkyvin poikkeus oli 3 kpl Avenger 34:sta jotka Esa Laukka, Timo Mäkinen ja Spede Pasanen hankkivat Suomeen tyhjinä hylsyinä.
Näihin täysverisiin offshorerunkoihin istutettiin Vator 22 HT:n katto ja lasit, jotta vene olisi sopinut paremmin Suomen olosuhteisiin. Spedellä ja Laukalla oli pikkulohkot, Mäkisellä muistaakseni cruiserin Tempestit.
86 eteenpäin alkoi ilmestyä Wellun Novaa, S-R Pachangaa ja Chrisun vastaavia, joista mitään ei voine pitää todellisina powerboatteina, myyntimäärät olivat laskettavissa kymmenkunta venettä per merkki. 22 P:tä max. 25 venettä. Eli ei kovin paljon.
Isommat aidot Wellut, Cigarettet, Formulat jne. jäivät lähes yksittäiskappaleiksi. Kun 80-lukua seurannut lama oli pahimmillaan, nyt jo puretussa Vatorin vanhassa laminointihallissa seisoi rinnakkain 6 kpl uudenkarkeita 38 jalkaisia powerboatteja odottamassa laivausta Saksaan ja Ruotsiin. Konehuoneissa vilahteli Hawk 850 tekstejä, remmiahtimia ja kaikkea muuta kivaa...- khnoattu
Olet ainut aina oikeassa oleva tällä palsalla. Kommarin saatanat pyrkii hyppimään sun silmille. Olet 100% oikeassa kun väität, että suomalainen upseeri oli puhtain, kirkasotsaisin, paras kimilsungimainen olio maanpäällä. Ei ole jeesuskaan niin hyvä kuin Mikkelissä ollut suomalainen upseeri! Jumala saattaa yltää samalle tasolle, kuin Mannerheim, jos yrittää oikien ja alistuu ajatukseen, että joku panee sitä perseeseen.
- muistelija zxy80
wellcraft scarabin eri pituisia malleja mm. 21 ja 38 joista jälkimmäinen tietty miami vice:ssä ollut., formulan eri malleja, baja force (jollainen tämän päivän versio, likimain muuttumaton ulkoisesti muuten tässä fst n ruotsin rannikkovartiosto reality sarjassa näkyy olevan viranomaiskäytössä),
flying flipper yksi suomalaisten suosikeista myös, chris craftin joitain malleja muistaisin nähneeni.
periaatteessa suomessa oli suosiossa kaikenlaiset yli 9 metriset, matalalla keulahytillä varustetut, vähintään 1kpl bensa V 8 koneiset...mieluiten 2 kpl , kappaleteholla 200 ja ylöspäin myynnissä tai tilauksessa olleet.
vanhat kunnon hyvät ajat, 80 luku sentään. suomen polttoaineverotus pitänee huolen siitä etteivät ne ajat tule takaisin kuin muutamalle ohjelmisto-,osake-, ja it- miljonääriyksilöille ja heidän kersoilleen.
venäjällä bensiini maksaa 70 senttiä litra ja maan talous ja kulutusjuhla kovassa kunnossa kuin karhu, joten pitänee kadehtia idän puoleista naapurimaata tässäkin asiassa.
suomen nykymeno massatyöttömyyksineen, kiina-krääsäpalvontoineen ja kovine bensaveroineen muistuttaa ulkopuolelta katsottuna luultavasti sellaista puliukon hyviä aikoja
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa
10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö28110391K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä
vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon2456036Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen
Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos1735454PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT
* * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *1125119Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot193335Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"
Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe92744- 2142652
Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää
Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.202499- 282354
Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen
Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell3822257