Te, jotka käytätte tukivyötä, kertokaa sen hyödyistä. Kannattaako sellainen kapistus hankkia? Minkälaisiin vaivoihin sillä saa avun? Auttaako selkäkipuihin, liitoskipuihin?
Tukivyö - kannattaako hankkia?
13
11610
Vastaukset
- Ninnaliinuska
sokerirasituksen yhteydessä fysioterapeutilta hakemassa. Kokoja oli huonosti ja oli yksi lainata, joka sopi. Se oli muuten hyvä, mutta istuessa painoi tosi ikävästi vatsaa, mutta kävellessä olisi tukenut. Se kuitenkin jäi käyttämättä, kun se olisi pitänyt aina ottaa välillä pois. Nyt pari viikkoa menty eteenpäin, eikä enää mene, kun vatsa kasvanut. Loppuajan joudun ottamaan rennommin ja liikkumaan voinnin mukaan.
- kaikkinimimvarattu
Tämä nyt on ihan maallikon ajatus, mutta eikö tukivyö helposti passivoi omia lihaksia?
Itselläni oli lannerangassa nikamanliukuma juuri ennen raskautta ja selkävaivoja vuosikausia aikaisemminkin. Kyselin lääkäriltä, että onko sillä vaikutusta synnytykseen (esim. epiduraalin pistämiseen), mutten saanut selkeää vastausta. Hän ja pari muutakin olivat heti tarjoamassa tukivyötä, jota en todellakaan edes ajatellut hankkivani. Selkä on ollut ihan ok koko raskauden ajan (rv 37).
Ihan vaan yleisesti kritisoin sitä, että markkinat keksimällä keksivät kaikenmaailman hömppää rahastaakseen tietämättömiä/epävarmoja vanhempia! Kyllä sitä on pärjätty ennenkin ja todella paljon alkeellisimmissa oloissa. Tukivyö nyt saattaa olla ihan ok kapistus joillekin, vaikken minä selkävaivainen ole sitä hankkinut. - Saafra
kaikkinimimvarattu kirjoitti:
Tämä nyt on ihan maallikon ajatus, mutta eikö tukivyö helposti passivoi omia lihaksia?
Itselläni oli lannerangassa nikamanliukuma juuri ennen raskautta ja selkävaivoja vuosikausia aikaisemminkin. Kyselin lääkäriltä, että onko sillä vaikutusta synnytykseen (esim. epiduraalin pistämiseen), mutten saanut selkeää vastausta. Hän ja pari muutakin olivat heti tarjoamassa tukivyötä, jota en todellakaan edes ajatellut hankkivani. Selkä on ollut ihan ok koko raskauden ajan (rv 37).
Ihan vaan yleisesti kritisoin sitä, että markkinat keksimällä keksivät kaikenmaailman hömppää rahastaakseen tietämättömiä/epävarmoja vanhempia! Kyllä sitä on pärjätty ennenkin ja todella paljon alkeellisimmissa oloissa. Tukivyö nyt saattaa olla ihan ok kapistus joillekin, vaikken minä selkävaivainen ole sitä hankkinut.Tukivyöt ei ole mikään uusi keksintö. Äitini käytti sellaista 70-luvulla odotusaikanaan. Minusta vyö on loistava kapistus. Itse en pääsisi kipujen takia mihinkään kävelemällä, jos ei vyötä olisi. Minua vaivaa supistukset ja liitoskivut. Lantioni on löysä aivan kuin kankeaa kumia, joka joustaa joka askeleella. Minulla ei ole selkäongelmia ollenkaan. Ehkä vyö auttaa enemmän lantioperäisissä vaivoissa.
- huhtimami
myös tk:n fysioterapiasta lainaan vyön...sopivia kokoja ei ollut, joten sain parhaan mahdollisen.
Kertaakaan en ole vyötä käyttänyt, koska se on epäsopiva ja epämiellyttävä...
Varmaan ostamalla sais sopivan ja nykyaikaisen, ehkä jopa vähän hengittävän version. - rv32+5
ostin itselle heti alkuraskaudesta, enkä olisi varmaan enää viikkoihin kävellyt, jos ei olisi tuota vyötä. Itsellä siis varsin iso maha, sf huidellut käyrien yläpuolella koko raskauden ajan ja liitoskivut alkoivat jo rv 18. Pääsen liikkumaan kivuitta arviolta 500m enemmän kerralla, eikä tarvi syödä särkylääkkeitä, eli elämänpiiri on vyön ansiosta laajempi ja elämä terveellisempää. Mun vyö on käytön myötä muotoutunut omalle kropalle sopivaksi, eikä mun mielestä ole ollenkaan hankalaa löysätä vyötä istuessa. Meidän mummothan on käyttäneet myös tukiliivejä, ihan valaanluilla luutettuja sellaisia, tukiliivit jäivät pois yleisestä käytöstä vasta -70-luvulla, eli mikään uusi keksintö tukivyö ei suinkaan ole.
- Tupla36+0
Itsellä myös iso maha, sf-mitta jatkuvasti yläkäyrän yläpuolella, minulla tuosta vyöstä ei ollut kuin haittaa.
Ostin sen kun puolessa välissä raskautta rupesi supistelemaan ja selkää särki, vyö vaan pahensi tilannetta.
Nyt viikkoja 36 0 eikä ole mitään supistuksia/selkäsärkyjä ole ollut sen jälkeen kun luovuin tukivyöstä, noin 10 viikkoon.
Itsellä ei siis toiminut. - löystynyt
Tupla36+0 kirjoitti:
Itsellä myös iso maha, sf-mitta jatkuvasti yläkäyrän yläpuolella, minulla tuosta vyöstä ei ollut kuin haittaa.
Ostin sen kun puolessa välissä raskautta rupesi supistelemaan ja selkää särki, vyö vaan pahensi tilannetta.
Nyt viikkoja 36 0 eikä ole mitään supistuksia/selkäsärkyjä ole ollut sen jälkeen kun luovuin tukivyöstä, noin 10 viikkoon.
Itsellä ei siis toiminut.Itsellä selässä paljonkin vikaa jo ennen raskautta, rappeumaa ja välilevyn pullistumia takana. Liitoskivut ja lantion löystyminen alkoi vajaa 20 viikolla ja hankin monesta kohtaa säädettävän kunnon tukivyön Respectasta. Täällä pk-seudulla vöitä ei saa enää lainaan, koska ovat niin kalliita....
Aluksi auttoi paremmin ja käytän sitä lähinnä kävellessä, koska tulee hyvin alaselkää ja lantiota. Ei vie kipuja kokonaan pois, mutta helpottaa liikkumista tuen ansiosta. Istuessa otan pois, koska painaa inhottavasti.
Itse ajattelin, että vyöstä on hyötyä myös synnytyksen jälkeen, sillä minun selkä oikkuili kakkosen jälkeen nimenomaan synnytyksen jälkeen, kun maha yhtäkkiä katosi ja vauvaa piti nostella. Saattaahan tuosta olla muutenkin hyötyä jatkossa tälläiselle selkävaivaiselle. Noilla vöillä on muuten eroja eli kannattaa sitten satsata kunnollliseen sellaiseen. Itselleni sopivan sovitin fysioterapeutin avustuksella ja se oli melko hintava.
Minä siis suosittelen.
- .......
Mä en voinut pitää koska se aiheutti supistuksia :( ja painoi ikävästi. Ostin kaksi eri kokoakin ja ohjeenmukaisesti sovitin ja säädin. Ei auttanut.
- dffdfh
Mulla auttoi kovasti ensimmäisessä raskaudessa varhaisessa vaiheessa alkaviin supistuksiin. Työ oli liikunnallista ja sain vyöstä kovasti apua. Nyt toisessa raskaudessa en ole tarvinnut, koska liikuntaa paljon vähemmän = ei niin paljon tukalia harjoitussupistuksia. Siis suosittelen, jos liikut paljon ja supistaa. Jos taas olet passiivisempi voi olla, että vyöstä ei juuri ole hyötyä.
- Jonsku 31+0
Halvempi olikin parempi!
Ostin ensin Anitan Baby Belt tukivyön (48 €), koska ajattelin sen olevan parempilaatuisempi kuin Carriwellin masutuubimainen tukivyö (16 €). Selkäkipujen ja mahan tukemisen takia tukivyön ostoa suunnittelin. Anitan vyö meni ekan pesun jälkeen kovaksi ja ruttuiseksi selän puolelta, joten painoi selkää tosi ikävästi. Jäi käyttämättä.
Carriwellin tukivyön kun sain hommattua niin auttoi kyllä tosi paljon! Selkäkivut hellitti ja antaa tukea myös mahalle kokonaisvaltaisesti. Tässä vyössä se selkäosa on paljon leveämpi, joten tukee tosi hyvin eikä mene rullalle. Nyt vaikka maha on kasvanut niin pidän vyötä vaan tarvittaessa kun alkaa tuntua, että tarvii lisätukea.
Ostin molemmat vyöt liikkeistä, koska en osannut arvioida oikeaa kokoa. Olen itse isokokoinen (XL), mutta Carriwellin vyö on L-kokoa ja Anitan M.
Suosittelen Carriwellin saumatonta tukivyötä kaikille, joilla on tuen tarvetta joko selälle tai vatsalle :) - raparperimamma
muilla on toi anitan baby belt, eikä ole sen kanssa mitään onkelmia, päin vastoin! ilman sitä en kävisi töissä saatika kävelisi kauppaan ym. Ihan loisto kapistus jos on löystynyt lantio, niin kuin minulla on jo melko alkuraskaudesta ollut. Käytän sitä aina kun lähden kotoa ja tiedän että joudun kävelemään jonnekkin/jossain tai menen töihin (seisomatyö) :)
täällä tykätään! - hj544
Minä käytin joskus rv 20-24 tukivyötä, kun supisteli ja kovotteli selkää. Mahan kasvoi silloin silmissä, joten oma kroppa ei tainnut pysyä perässä. Anitan tukivyöstä oli apua, mutta kun olo helpottui siinä 25 viikon tietämillä, jäi vyö käyttämättä.
- duni-
Mulla kans Anitan baby belt, käytän aina uloslähtiessä. Varsinkin pitkään kävellessä tuntuu kuin maha roikkuisi ikävästi tyhjän päällä. Vyö antaa mukavasti tukea massulle ja itselläni auttoi selkäkipuihin. Pesen vyön käsin, en ole uskaltanut pesukoneeseen laittaa juurikin tuon ruttuuntumisen pelossa.
Vink vink, omani ostin huutonetistä käyttämättömänä 21€, laput kiinni ja pakkauksessaan.
Muuten, perhevalmennuksessa oltiin kerran terveyskeskuksessa ja mennessämme välinevuokraamon ohi meille esiteltiin tukivöitä. Ainakin siellä olivat tosi vanhoja, jäykkiä, kuluneita ja epämukavan näköisiä etten yhtään ihmettele jos joillakin on lainatuista huonoja kokemuksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan493202Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282919- 1212336
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281442- 111346
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131088- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802