Uni missä voisi kuolla

Olisin ilomielin kuollut siinä unessa,
missä kellot sulaneet näyttivät ajat
missä soutajat soutivat snorkkelit päässä
missä aurinko ja kuu paistoivat yhdessä
missä keko muurahaisten oli kuin iso kauppakeskus
missä oikeita kauppakeskuksia ollutkaan
missä tuuli antoi aina myötä
missä oli jatkuvaa päivää, jatkuvaa yötä
missä heleät soinnut kulkivat valkeilla niityillä
Olisin ilomielin kuollut siinä unessa,
missä sinäkin olit,
Olisin ilomielin kuollut siinä unessa,
missä sinäkin olit,
mutta epäsosiaalistumista ei voi välttää

3

265

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että kylläpä on erilainen ja erikoinen runo.
      Kuitenkin sellainen, että en voinut olla jät-
      tämättä sanasiani tähän.

      Siis kiertäen - pidin.

    • hieno...

      Runon A-osa

      Olisin ilomielin kuollut siinä unessa,
      missä kellot sulaneet näyttivät ajat
      missä soutajat soutivat snorkkelit päässä
      missä aurinko ja kuu paistoivat yhdessä
      missä keko muurahaisten oli kuin iso kauppakeskus
      missä oikeita kauppakeskuksia ollutkaan
      missä tuuli antoi aina myötä
      missä oli jatkuvaa päivää, jatkuvaa yötä
      missä heleät soinnut kulkivat valkeilla niityillä

      tuntuu kömpelöltä perättäisine lähes lapsellisine lauseineen.
      Dali-kuvastoa sulanein kelloin jne.

      B-osan toisto

      Olisin ilomielin kuollut siinä unessa,
      missä sinäkin olit,
      Olisin ilomielin kuollut siinä unessa,
      missä sinäkin olit,

      taas, kömpelön ja vähän lapsellisenkin missä-missä -toiston jälkeen tuntuu yllättävän tehokkaalta. Ja lopuksi

      C-osa

      mutta epäsosiaalistumista ei voi välttää

      tuo runoon odottamattoman päätöksen. Ikäänkuin aiempi olisi ollut tahallisen lapsekasta johtaakseen lukijan tunnetilaan joka lopussa särjetään. Lopetus ei ole ristiriidassa runon aiemman sisällön kanssa, mutta antaa uudenlaisen ja syvemmän näkökulman. Siinä on kosolti huumoria -

      Mutta ehkä myös koskettavuutta: halu olla toisen kanssa tilassa joka kauneudessaan on kuin unta mutta joka ei (runon minähenkilön kokemusmaailmassa) toteudu, ei ainakaan pitkäjaksoisesti. Fantasiassahan ei voi elää - on se sitten toisen tai oma. Kun todellista yhteyttä haaveiden kohteeseen ei ole seurauksena on pettyminen ihmisten välisiin suhteisiin yleensä ja mahdollinen erakoituminen, ainakin epäsosiaalistuminen. Tämä on vain yksi tulkinta ja en kovin pitkälle lähde määrittelemään runoa sen perusteella, minulle päällimmäiseksi kokemukseksi kuitenkin jää jonkinlainen, vähän vino (ehkä sarkastinenkin) huumori.

      Tehokkaan lopetuksen riisuttua runolta sen lapsellisen tai ainakin kömpelön vaikutelman kokonaisuus muodostuu omalla tavallaan hienoksi. A-osan kohdissa voi kokea jopa herkkyyttä (ilmauksina kauneudesta johon ei ole mahdollisuutta tai joka on menetetty).

      Positiivisella tavalla erilainen, erilaisuudessaan mielenkiintoinen ja jopa koskettavakin pieni runo.

    • heleät soinnut

      "missä oli jatkuvaa päivää, jatkuvaa yötä
      missä heleät soinnut kulkivat valkeilla niityillä
      Olisin ilomielin kuollut siinä unessa,
      missä sinäkin olit..."

      Ihan kuin taivaassa olisin käynyt. Melkein...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1135
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      948
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      685
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      80
      679
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      576
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe