PORISSA SYNNYTTÄNEITÄ???

minttu

Kaikki porissa synnyttäneet kirjottakaa kokemuksia sairaalasta, henkilökunnasta yms. onko viimeinen keino (se kallein, muka) sektio, jota ei mielellään tehdä juuri sen takia koska se on kallis?! onko lääkärit/kätilöt juuri niin inhottavia/kiireisiä kun puhutaan? oletko joutunut viettämään tunti kaupalla tuskissasi käytävillä??? kokemuksia, kokemuksia, kiitos!!!

15

5717

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mama

      Olen samalla nikillä kirjoitellut vastauksia tästä aiheesta tälle palstalle ennenkin.
      Olen kolme (neljästä lapsesta) synnyttänyt Porissa. Vuosina 1993, -95, -98. Hoitoajat sairaalassa 7 pv, 3 pv ja 7 pv (joista 1 prenalla). Lisäksi olen työskennellyt ko sairaalassa, tosin aivan eri osastolla...
      Saamani kohtelu on aina ollut suurimmaksi osaksi täysin asiallista ja ammattitaitoista. Ainoastaan ekassa synnytyksessä oli mukana kätilö (ko synnytyksen aikana vuoro vaihtui kahdest) jonka koin kylmäksi ja kovakouraiseksi. Mutta han on ollut eläkkeellä ko talosta jo yli 8 vuotta.
      Voin sanoa tavanneeni suurimman osan SatKS:n kätilöistä, enkä yhtäkään heista voi haukkua. En kertakaikkiaan ymmärrä tätä panettelua tällä palstalla!!!
      Kätilöillä on taatusti toisina päivinä kiire, sille ei voi mitään!! Enkä muuten ole ikinä joutunut odottamaan käytävällä, mutta jos tilanne olisi se, että sali olisi juuri vapautunut ja sitä siivoyttaisiin, niin mieluummin odottaisin käytävällä kuin likaisessa salissa. Tai kuten täällä, ei oteta edes käytävälle odottamaan vaan käännytetään pois sairaalasta. Olkoon synnytys missä vaiheessa vaan.
      Lääkäreistä täytyy sanoa, ett Porissa osa heistä on aika persoonallisia, mutta se ei vähennä ammattitaitoa.
      Yhdelläkään tutuistani ei ole kuvaamasi kaltaisia kokemuksia, ja sektioitujakin joukosta löytyy. Alatiesynnytys on JOKAISESSA sairaalassa se, mitä odottavalle äidille ensisijassa suositellaan. Se että sektiota ei tarjota ovella ei tarkoita etteikö sitä tarvittaessa kuitenkin tehtäisi.
      Sen lisäksi että sektio on kallis, siihen liittyy turhia riskejä, minkä vuoksi sitä ei suosita.

      niin ja näiden vuosien aikana synnytysten hoito on muuttunut vain positiiviseen suuntaan Porissa. Aivan ihana osasto, kympin arvoinen henkilökunta!

    • tosi on

      Kyllä ne jutut mitä Porin synnäristä kerrotaan ovat valitettavasti totta. Siellä on sellainen meininki, että siinäpäs kärsit, nyt on synnytys käynnisssä, mitään et voi tehdä, ME määräämme kaiken. Turha pyytää kivunlievityksiä, sektiosta nyt puhumattakaan, kun ei siellä edes mitata lantion mittoja jos potilas jo etukäteen pelkää, ettei lapsi mahdu tulemaan.
      Niin moni äiti, joka on Porin sairaalaa arvostellut kovinkin sanoin, ei voi olla väärässä/vainoharhainen/jotain muuta. Sitä tosiasiaa, että laitos on vanhanaikainen, teurastamoksikin kutsuttu, ei muuta miksikään yhden äidin mielipide, vallankin kun tämä on itse ollut sairaalassa hoitajana. Ei millään pahalla, mutta näin se vaan on.
      Onneksi en enää asu siellä!

      • mama

        Mutta en VOI käsittää miksi mun korviin ei ikinä ole tullut kielteistä. Tai, no YHDEN kätilön osalta on (töissä vuodeosastolla, eikä sekään sinänsä ole ollut kuin luonteen kummastelua, hoidossa ei ole virheitä tapahtunut)
        Olen ollut talossa sisällä vuosia, olen useaan otteeseen ollut potilaana (jo ennen kuin valmistuin ammattiin tai olin ko talossa ollut töissä, joten nämä seikat eivät ole omaan hoitooni vaikuttaneet) enkä todellakaan ole nähnyt mitään sellaista mitä tällä palstalla tuodaan jatkuvasti esiin.

        Siksi toiseksi nämä kommentit mitä täällä kylvetään, ovat hyvin summittaisia KONKREETTISTA tietoa ei ole kukaan pystynyt kirjoittamaan. KOSKA, KENEN TOIMESTA, MILLAISESSA TILANTEESSA ovat nämä "useat äidit" saaneet huonoa hoitoa??? Omassa tuttavapiirissäni (joka on synnyttäneitten naisten osalta laaja) ei ole mitään sellaista tapahtunut mitä ei olisi syystä tai toisesta voinut sattua ihan missä muussa sairaalassakin niin ikään. Synnytykset ovat erilaisia, kätilöt ja lääkärit ovat ihmisiä (jokaisessa sairaalassa) ja harva synnytys etenee käsikirjan mukaan.
        Omassa tuttavapiirissäni on lantota mitattu (yllätys yllätys, Porissa), ja tehty sektioitakin niin tarvittaessa. Joten kyllä niitä tehdään.
        Asiallinen kritiikki on aina paikallaan. Sellaista en ole täältä vielä lukenut. Ja jos oikeasti on hoitovirheitä tapahtunut niin TEHKÄÄ valitus, sittenpähän tilanteet tutkitaan, ja yllättävän usein tullaan toteamaan että virhettä ei ole tapahtunut. Mutta lakatkaa pelottelemasta AIHEETTA ja ilman faktaa tulevia äitejä!
        JO RIITTÄÄ YHDEN SAIRAALAN PANETTELU!!


      • kaisa
        mama kirjoitti:

        Mutta en VOI käsittää miksi mun korviin ei ikinä ole tullut kielteistä. Tai, no YHDEN kätilön osalta on (töissä vuodeosastolla, eikä sekään sinänsä ole ollut kuin luonteen kummastelua, hoidossa ei ole virheitä tapahtunut)
        Olen ollut talossa sisällä vuosia, olen useaan otteeseen ollut potilaana (jo ennen kuin valmistuin ammattiin tai olin ko talossa ollut töissä, joten nämä seikat eivät ole omaan hoitooni vaikuttaneet) enkä todellakaan ole nähnyt mitään sellaista mitä tällä palstalla tuodaan jatkuvasti esiin.

        Siksi toiseksi nämä kommentit mitä täällä kylvetään, ovat hyvin summittaisia KONKREETTISTA tietoa ei ole kukaan pystynyt kirjoittamaan. KOSKA, KENEN TOIMESTA, MILLAISESSA TILANTEESSA ovat nämä "useat äidit" saaneet huonoa hoitoa??? Omassa tuttavapiirissäni (joka on synnyttäneitten naisten osalta laaja) ei ole mitään sellaista tapahtunut mitä ei olisi syystä tai toisesta voinut sattua ihan missä muussa sairaalassakin niin ikään. Synnytykset ovat erilaisia, kätilöt ja lääkärit ovat ihmisiä (jokaisessa sairaalassa) ja harva synnytys etenee käsikirjan mukaan.
        Omassa tuttavapiirissäni on lantota mitattu (yllätys yllätys, Porissa), ja tehty sektioitakin niin tarvittaessa. Joten kyllä niitä tehdään.
        Asiallinen kritiikki on aina paikallaan. Sellaista en ole täältä vielä lukenut. Ja jos oikeasti on hoitovirheitä tapahtunut niin TEHKÄÄ valitus, sittenpähän tilanteet tutkitaan, ja yllättävän usein tullaan toteamaan että virhettä ei ole tapahtunut. Mutta lakatkaa pelottelemasta AIHEETTA ja ilman faktaa tulevia äitejä!
        JO RIITTÄÄ YHDEN SAIRAALAN PANETTELU!!

        miksi sairaalasta käännytettiin pari vuotta sitten tyttö kotiin jolla oli mennyt yli la:n ja lapsivesi mennyt. lääkäri asian tarkisti ja sanoi ettei vielä ole mitään kiirettä tule takaisin kun poltot alkaa???????? lääkäri/hoitaja mikä lie mutta UUSITALO nimeltään oli hän. Hän on ennenkin toiminut väärin. lehdessähän tästä oli myös aikanaan juttua, muistatko???? kyseinen tyttö oli raumalta kotoisin ja raumalle kehoitettiin myös takaisin lähtemään. teurastuksesta olen minäkin kuullut puhuttavan sairaalasta puhuttaessa, myös eroja on siinä oletko porista vai muualta. rasistisiakin vielä(KÖ)kyllä minä uskon ettei se synnyttäminen taatusti tule olemaan helppoa porissa. synnytys takaisin raumalle!!!!! tästä tytöstä vielä mainitakseni että tytön esikoinen kuoli tästä virheestä!!! eikä taida olla viimeinen saatikka ensimmäinen.


      • mama
        kaisa kirjoitti:

        miksi sairaalasta käännytettiin pari vuotta sitten tyttö kotiin jolla oli mennyt yli la:n ja lapsivesi mennyt. lääkäri asian tarkisti ja sanoi ettei vielä ole mitään kiirettä tule takaisin kun poltot alkaa???????? lääkäri/hoitaja mikä lie mutta UUSITALO nimeltään oli hän. Hän on ennenkin toiminut väärin. lehdessähän tästä oli myös aikanaan juttua, muistatko???? kyseinen tyttö oli raumalta kotoisin ja raumalle kehoitettiin myös takaisin lähtemään. teurastuksesta olen minäkin kuullut puhuttavan sairaalasta puhuttaessa, myös eroja on siinä oletko porista vai muualta. rasistisiakin vielä(KÖ)kyllä minä uskon ettei se synnyttäminen taatusti tule olemaan helppoa porissa. synnytys takaisin raumalle!!!!! tästä tytöstä vielä mainitakseni että tytön esikoinen kuoli tästä virheestä!!! eikä taida olla viimeinen saatikka ensimmäinen.

        on yleinen KÄYTÄNTÖ täällä Tukholmassa. Sillä erolla että täällä ei edes oteta tarkistettavaksi, vaan pyydetään soittamaan jos vedet menee. Raskaus lasketaan yliaikaiseksi kun la on ylitetty 14 vrk, ja täällä otetaan tuolloin ensimmäiseen kontrolliin, käynnistys tapahtuu tarvittaessa 21 vrk lasketun päivän jälkeen.
        Jos tää toisi sulle hiukan perspektiiviä siitä miten muualla tehdään.
        Enkä muuten ole Porilaisena minäkään ko laitokseen mennyt, ulkopaikkakuntalainen, siis.
        Synnytys on aina riski, ja aina voi tapahtua odottamatonta. Mutta kaivakaa nyt hyvät ihmiset esiin TILASTOTIETOA, ei yksittäisen jutun perusteella ja yhden lääkärin yhden päätöksen perusteella voi koko sairaalaa henkilökuntineen mustamaalata.


      • mama
        kaisa kirjoitti:

        miksi sairaalasta käännytettiin pari vuotta sitten tyttö kotiin jolla oli mennyt yli la:n ja lapsivesi mennyt. lääkäri asian tarkisti ja sanoi ettei vielä ole mitään kiirettä tule takaisin kun poltot alkaa???????? lääkäri/hoitaja mikä lie mutta UUSITALO nimeltään oli hän. Hän on ennenkin toiminut väärin. lehdessähän tästä oli myös aikanaan juttua, muistatko???? kyseinen tyttö oli raumalta kotoisin ja raumalle kehoitettiin myös takaisin lähtemään. teurastuksesta olen minäkin kuullut puhuttavan sairaalasta puhuttaessa, myös eroja on siinä oletko porista vai muualta. rasistisiakin vielä(KÖ)kyllä minä uskon ettei se synnyttäminen taatusti tule olemaan helppoa porissa. synnytys takaisin raumalle!!!!! tästä tytöstä vielä mainitakseni että tytön esikoinen kuoli tästä virheestä!!! eikä taida olla viimeinen saatikka ensimmäinen.

        sama lääkäri hoiti mua viimeisen raskauden aikana kolmeen otteeseen. Ensin rv 10, uhkaava keskenmeno, pari vuorokautta naistentaudeilla odottamassa sitä keskenmenoa, jota sitten ei tullut. Toisen kerran rv 36 2, epäily vesien menosta. Stikseillä epävarma positiivinen tulos kohdun suulta, vuodeosastolle passitti mut lepäilemään. Lapsi syntyi seuraavana päivänä. Ja sitten kolmannen kerran kotiutus vaiheessa, jolloin totesi mun täyttäneen kansalaisvelvollisuuteni.
        Ko lääkäri on ehkä hieman persoonallinen, mitä puheisiin tulee. Hänen ammattitaitoaan en menisi kuitenkaan epäilemään, enkä tällaisella palstalla nimen kera parjaamaan. Enkä edelleenkään ole porilainen, joten se ei tähän mun kohteluuni vaikuttanut. Siihen että hän päätti ottaa mut osastolle mahdollisen vesien menon jälkeen saattoi vaikuttaa mm.se ettei halunnut päästää mua hoitamaan kahta villiä poikaa kotiin. Tai edellinen syöksysynnytys, kun välimatkaakin oli. Tai kenties ne aikaiset viikot, lupa synnyttää oli, mutta toivottavaa olisi ollut että vauva olisi pysynyt yksiössään vielä edes viikon.
        Jokainen synnytys on erilainen, yksittäisen tapahtuman perusteella ei voi koko henkilökuntaa leimata teursatajiksi.

        ps. lehtijuttuja en voi muistaa, koska en Satakunnassa ole asunut enää vuosiin... Kontakteja kuitenkin riittää, ja moni ystävä on tässä vuosien varrella Porissa synnyttänyt. Niin äidit kuin vauvatkin ovat hengissä.


      • mustikka
        mama kirjoitti:

        Mutta en VOI käsittää miksi mun korviin ei ikinä ole tullut kielteistä. Tai, no YHDEN kätilön osalta on (töissä vuodeosastolla, eikä sekään sinänsä ole ollut kuin luonteen kummastelua, hoidossa ei ole virheitä tapahtunut)
        Olen ollut talossa sisällä vuosia, olen useaan otteeseen ollut potilaana (jo ennen kuin valmistuin ammattiin tai olin ko talossa ollut töissä, joten nämä seikat eivät ole omaan hoitooni vaikuttaneet) enkä todellakaan ole nähnyt mitään sellaista mitä tällä palstalla tuodaan jatkuvasti esiin.

        Siksi toiseksi nämä kommentit mitä täällä kylvetään, ovat hyvin summittaisia KONKREETTISTA tietoa ei ole kukaan pystynyt kirjoittamaan. KOSKA, KENEN TOIMESTA, MILLAISESSA TILANTEESSA ovat nämä "useat äidit" saaneet huonoa hoitoa??? Omassa tuttavapiirissäni (joka on synnyttäneitten naisten osalta laaja) ei ole mitään sellaista tapahtunut mitä ei olisi syystä tai toisesta voinut sattua ihan missä muussa sairaalassakin niin ikään. Synnytykset ovat erilaisia, kätilöt ja lääkärit ovat ihmisiä (jokaisessa sairaalassa) ja harva synnytys etenee käsikirjan mukaan.
        Omassa tuttavapiirissäni on lantota mitattu (yllätys yllätys, Porissa), ja tehty sektioitakin niin tarvittaessa. Joten kyllä niitä tehdään.
        Asiallinen kritiikki on aina paikallaan. Sellaista en ole täältä vielä lukenut. Ja jos oikeasti on hoitovirheitä tapahtunut niin TEHKÄÄ valitus, sittenpähän tilanteet tutkitaan, ja yllättävän usein tullaan toteamaan että virhettä ei ole tapahtunut. Mutta lakatkaa pelottelemasta AIHEETTA ja ilman faktaa tulevia äitejä!
        JO RIITTÄÄ YHDEN SAIRAALAN PANETTELU!!

        Itse olen saanut kyseisessä sairaalassa kolme lasta ja hyvin on mennyt. Onhan niitä ikäviäkin hetkiä ollut, mutta täytyy muistaa että äiti on silloin herkimmillään, niin että mikä tahansa hieman vinoon sanottu sana voi tuntua kohtuuttoman pahalta. Ja minunkin tuttavapiirissäni on paljon Porissa synnyttäneitä eikä kukaan ole moittinut!


    • 4 lapsen äiti

      Olen synnyttänyt Porissa kaksi kertaa vuosina 1992 ja 1988. Kokemukseni ovat kummiltakin synnytyskerroilta pääsääntöisesti erittäin negatiivisia. Minulla on vertailupohjaa Kätilöopistolta ja Naistenklinikalta, joissa
      molemmissa olen käynyt myös synnyttämässä.
      Kätilöopisto ja erityisesti Naistenklinikka ovat toimintakulttuuriltaan aivan toiselta planeetalta kuin Porin keskusairaalan synnytyosasto.

      Vuonna 1992 Porissa Kivunlievitystä ei annettu, vaikka lomakkeissa kysyttiin haluanko kivunlievitystä. Minulla oli niin kovat kivut, että revin hiuksia päästäni ja huusin kuin sikaa olisi teurastettu. Hoitajien kommentti oli tähän, että "voisitteko olla hiljaa, lääkäriä ei viitsi herättää kivunlievitystä varten" (synnytin tuolloin yöaikaan).
      Synnytyksen jälkeen syy koviin tuskiin myös selvisi. Istukka oli osittain irronnut supistusten aikana. Hoitajien kommenti tähän oli, että "ilmankos teillä oli niin kovat kivut".

      Toinen kokemukseni Poriin liityy vuodelta 1988. Tuolloin synnytin myös pojan. Silloin sain kivunlievitystä, koska olin yksityispotilaana. Sen sijaan hieman ihmetystä herätti se, että lääkäri oli minulle vihainen, kun olin raskauden aikana mennyt omatoimisesti toksoplasmoositutkimuksiin, joissa osoittautui, että olin saanut tartunnan. Lääkäri (Uusitalo) oli harmissaan, koska se toksoplasmoosi oli niin epätavallista ja vaati jatkuvaa hoitoa koko raskauden ajan. Kysymys kuuluu, mikä logiikka tässä oli taustalla, koska eikös se ole hyvä asia, että riskitekijät hoidetaan kuntoon. Potilaan ei pidä olla huolissaan siitä, että lääkäri joutuu hommiin. Poikani joutui sitten hengitykskoneeseen ja lääkärin asenne oli kaiken kaikkiaan omituisen pessimistinen.

      Positiivista Porissa oli lastenlääkäri Holm. Hän oli ammattitaitoinen ja positiivinen.

      Helsingissä ongelmia ei ole ilmennyt, jossa olen synnyttänyt kaksi kertaa.

      • mama

        Ja tästä voin sanoa että suunta on kaikin puolin mennyt parempaan. Noin yleisesti asiaa tarkastellen moni asia on muuttunut koko Suomessa positiivisemmaksi synnytysten hoitoa ajatellen. Joten vuoden -88 kokemukset eivät liene vertailukelpoisia tänäpäivänä.
        Synnytysten hoito on kokenut aika moisen myllerryksen juuri tuossa 80- luvun lopussa- 90- luvun alussa. Ja ikäväksi täytyy kyllä myöntää että Pori on kulenut jälkijunsaa. Siinä mielessä että moni asia on todennäköusesti testattu ja ollut jo jonkun vuoden muualla käytössä ennen kuin se on Poriin tullut. Pienemmän sairaalan haittapuolia... Mutta se ei tarkoita ettäkö tämän pienen jälkijunassa kulkemisen takia tarvitsisi leimata sairaala teurastamoksi.
        Yksi esimerkki synnytysten hoidon muuttumisesta valtakunnallisesti on episiotomiat. Vielä 90- luvun alussa episiotomia tehtiin erittäin monessa sairaalassa rutiinisti jokaiselle ensisynnyttäjälle. Niin myös Porissa. Ko. rutiini oli Porista poistunut jo -95. Tai äidin liikkuminen synnytyksen aikana. Liikkuminen ei yleisesti ollut suositeltavaa -80 luvulla. Ei juurikaan missään sairaalassa. -90- luvulta lähtien sitä on suosittu (myös Porissa) suunnilleen jokaisessa sairaalassa kivun lievittäjänä ja synnytyksen nopeuttajana.
        Kivunlievitysasioihin en voi omakohtaisesti kommentoida, koska niitä en juurikaan ole saanut. Ilokaasua tietysti, ja aquarakkulat (-93). Epiduraalia kieltäydyttiin antamasta (-93 kun sitä pyysin), koska kohdun suu oli 10 cm auki.. :D Mutta toisaalta -98 kyllä kipulääkitysta tarjottiin ja silloin siitä kieltäydyin.

        ps... Serkkuni aikanaan synnytti Porvoossa, osittain siksi että HUS Naisten klinikka kieltäytyi ottamasta häntä sisälle, tämän sairaalan toilailuista mulla olisi matkalukullinen hauskoja juttuja. MUTTA edelleenkin olen sitä mieltä ettei yhden ihmisen kokemuksen (tai kokemusten) perusteella voi koko sairaalaa leimata teurastamoksi....


      • minttu
        mama kirjoitti:

        Ja tästä voin sanoa että suunta on kaikin puolin mennyt parempaan. Noin yleisesti asiaa tarkastellen moni asia on muuttunut koko Suomessa positiivisemmaksi synnytysten hoitoa ajatellen. Joten vuoden -88 kokemukset eivät liene vertailukelpoisia tänäpäivänä.
        Synnytysten hoito on kokenut aika moisen myllerryksen juuri tuossa 80- luvun lopussa- 90- luvun alussa. Ja ikäväksi täytyy kyllä myöntää että Pori on kulenut jälkijunsaa. Siinä mielessä että moni asia on todennäköusesti testattu ja ollut jo jonkun vuoden muualla käytössä ennen kuin se on Poriin tullut. Pienemmän sairaalan haittapuolia... Mutta se ei tarkoita ettäkö tämän pienen jälkijunassa kulkemisen takia tarvitsisi leimata sairaala teurastamoksi.
        Yksi esimerkki synnytysten hoidon muuttumisesta valtakunnallisesti on episiotomiat. Vielä 90- luvun alussa episiotomia tehtiin erittäin monessa sairaalassa rutiinisti jokaiselle ensisynnyttäjälle. Niin myös Porissa. Ko. rutiini oli Porista poistunut jo -95. Tai äidin liikkuminen synnytyksen aikana. Liikkuminen ei yleisesti ollut suositeltavaa -80 luvulla. Ei juurikaan missään sairaalassa. -90- luvulta lähtien sitä on suosittu (myös Porissa) suunnilleen jokaisessa sairaalassa kivun lievittäjänä ja synnytyksen nopeuttajana.
        Kivunlievitysasioihin en voi omakohtaisesti kommentoida, koska niitä en juurikaan ole saanut. Ilokaasua tietysti, ja aquarakkulat (-93). Epiduraalia kieltäydyttiin antamasta (-93 kun sitä pyysin), koska kohdun suu oli 10 cm auki.. :D Mutta toisaalta -98 kyllä kipulääkitysta tarjottiin ja silloin siitä kieltäydyin.

        ps... Serkkuni aikanaan synnytti Porvoossa, osittain siksi että HUS Naisten klinikka kieltäytyi ottamasta häntä sisälle, tämän sairaalan toilailuista mulla olisi matkalukullinen hauskoja juttuja. MUTTA edelleenkin olen sitä mieltä ettei yhden ihmisen kokemuksen (tai kokemusten) perusteella voi koko sairaalaa leimata teurastamoksi....

        vain yksi tapaus. tiedän useampiakin henkilöitä jotka ovat saaneet porissa huonoa kohtelua. pääasiallisesti juuri tämän tyyppisiä mitä "neljän lapen äiti" juuri kirjoitti.helppohan se on puolustaa jos juuri omalla kohdalla on ollut kaikki hyvin mutta kaikkien kohdalla ei ole käynyt yhtä hyvä tuuri. porissa on muutenkin pitänyt tavallista enemmän kiirettä sen jälkeen kun synnytykset siirtyivät raumalta poriin. tätä oli odotettavissa.


      • mama
        minttu kirjoitti:

        vain yksi tapaus. tiedän useampiakin henkilöitä jotka ovat saaneet porissa huonoa kohtelua. pääasiallisesti juuri tämän tyyppisiä mitä "neljän lapen äiti" juuri kirjoitti.helppohan se on puolustaa jos juuri omalla kohdalla on ollut kaikki hyvin mutta kaikkien kohdalla ei ole käynyt yhtä hyvä tuuri. porissa on muutenkin pitänyt tavallista enemmän kiirettä sen jälkeen kun synnytykset siirtyivät raumalta poriin. tätä oli odotettavissa.

        Mun korviin ei kuitenkaan ole mitään sellaista edelleenkään kuulunut mitä muualla ei niin ikään olisi voinut tapahtua. Ja henkilökuntaa en menisi moittimaan, he tekevät todella hyvää työtä!
        Mun kokemukset on hyviä samoin kaikkien mun tuttavien (ja heitä on monta!). Toivottavasti he, jotka kokevat tulleensa kaltoin kohdelluksi, tekevät hoitovirheilmoituksen, jotta saadaan asian todellinen laita (mikä se sitten onkaan) näkyviin ja todellista tutkittua tilastotietoa paperille!
        Enpä jaksa siltikään uskoa että Porin tilanne olisi tilastojen valossa sen kummempi kuin muuallakaan Suomessa....


      • hohhoijaa
        mama kirjoitti:

        Mun korviin ei kuitenkaan ole mitään sellaista edelleenkään kuulunut mitä muualla ei niin ikään olisi voinut tapahtua. Ja henkilökuntaa en menisi moittimaan, he tekevät todella hyvää työtä!
        Mun kokemukset on hyviä samoin kaikkien mun tuttavien (ja heitä on monta!). Toivottavasti he, jotka kokevat tulleensa kaltoin kohdelluksi, tekevät hoitovirheilmoituksen, jotta saadaan asian todellinen laita (mikä se sitten onkaan) näkyviin ja todellista tutkittua tilastotietoa paperille!
        Enpä jaksa siltikään uskoa että Porin tilanne olisi tilastojen valossa sen kummempi kuin muuallakaan Suomessa....

        täällä ensisynnyttäjät kuvittelevat että heitä syrjitään jos he eivät saa sektiota,haloo??? jokainen kärsii kivuista ja pelosta synnytyksessä. ja kyllä lantio mitataan siitä ei esim. vain minulle mainittu, koska ei ollut tarvetta, minun äiti on saanut 3 lasta 70 luvulla ja kaikki lapset olemme tulleet sektiolla koska äidilläni oli siihen pätevä syy, ei mikään "kun mä vaan haluan".lääkärit ovat varmasti erilaisia, itsellänikin on ollut todella erilaisia kätilöitä synnytyksissäni,mutta ei niitä voi alkaa valitsemaan, vaikkei luonne miellytäkkään.minulle tärkein tuki oli oma mies, kätilö tuli paikalle vain kun sitä tarvitsin. sitä paitsi kätilöillä on todella kiire, sairaalassa on paljon muitakin synnyttäjiä. ja miettikää myös omaa asennettanne !!! sitä paitsi ei kätilöt ole siellä komentelemassa !


    • mustikka

      Kolme kertaa olen synnyttänyt Satakunnan keskussairaalassa ja hyvin on kohdeltu!On tuotu jaffaa pyytäessäni. On kiikutettu telkkaria huoneeseen lääkärin määräyksestä, että pystyin rentoutumaan kun synnytys kesti niin kauan. Neljäs kerta suunnitteilla ja mielelläni menen taas samaan paikkaan synnyttämään.

    • Mariella

      Itse synnytin SATKS:ssa viime huhtikuussa, jolloin siellä synnytti myös aikas moni muukin, ja kiire siellä kyllä oli. Silti sain kaikki kivunlievitykset jotka vaan pyysin, ja lisääkin minulle ehdotettiin (kyllä, kaikki taisin käydä läpi), ja sain ne muuten saman tien, enkä joutunut niitä odottelemaan. Ensimmäisen kätilön kanssa meillä meni kyllä vähän sukset ristiin, mutta ei kaikista voi tykätä, työnsä hän hoiti silti hyvin. Osastollakin oli kiire, mutta sekä minä että lapseni saimme hyvää hoitoa ja neuvoja aina, vaikken aina osannut pyytääkään.

      Huonoja asioita sattuu aivan varmasti jokaisessa sairaalassa, jokaisessa sairaalassa joku joskus tekee hoitovirheitä, niiltä ei valitettavasti voi välttyä. Muistuttaisin kuitenkin, ettei se suinkaan ole SATKS, jossa on kuollut jopa kaksi naista synnytykseen lyhyen ajan sisällä. Kyllä, synnytykseen voi myös kuolla, mutta voi kuolla siihenkin, kun jää bussin alle hakiessa maitoa lähikaupasta.

      Älä pelkää mennä SATKS:aan synnyttämään, se on ihan hyvä paikka.

    • Anonyymi

      Porin synnytysosasto on paska. Omalle kohdalle kaksi kertaa aivan kusipäiset kätilöt. Ei todellakaan ammattimaista käytöstä. Enkä tule ikinä antamaan anteeksi!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8186
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2519
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2233
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1899
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1479
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1163
    Aihe