Mikä uskovaa harmittaa?

Kun te uskovat kerran ihan vapaaehtoisesti tänne ateismi-palstalle tungette ja kovasti äänessä olette, niin kertokaapa nyt, mikä teitä harmittaa täällä?

Miksi te kiukkuatte niin kovasti siitä, että ateisteillakin on näkemyksensä teidän uskostanne?

Miksi kiukkuatte siitä, että ateisteillakin oma palsta jossa jutella?
Eikö saisi olla?

Miksi kiusaatte itseänne lukemalla täältä juttuja jotka eivät teitä miellytä?
Marttyyreiksikö tähtäätte vai mitenkä?

57

418

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .

Ja se on että islam on uusin muoto abrahamilaisuudesta, ja sehän tiedetään mitä kristilliset tekivät juutalaisille WWIIn aikana, taitaavat pelkää samaa kohtaloa kun abrahamilainen usko sai taas uuden agressiivisemmän muodon.

taitaa uunit lämmitä kristityille samalla tavalla kun juutalaisille lämmittivät aikoinaan.

• Höpöhöpö sulle!

Ei uskova todellisuutta pelkää, koska tietää siitä enemmän, kuin ateisti.

Aloittajan kysymykseen vain senverran, että itsehän kyselette, eikä ne
        kysymykset ole pelkästään ateistien omia keskusteluja, jonka huomaa,
        vaan kirjoitukset osoittavat uteliaisuutta ja kiinnostusta totuuteen.

• ...
        Höpöhöpö sulle! kirjoitti:

Teisti ei edes tiedä kuinka monta uskontoa on olemassa, ovatko ne kaikki oikeassa? vain vaan se oulaisessa oleva helluntalaisseurakunta? hä hää...

• Höpöhöpö sulle! kirjoitti:

"kirjoitukset osoittavat uteliaisuutta ja kiinnostusta totuuteen."

Tämähän on vain sinun, yhden mitättömän ihmisen, tulkinta.

Sinun totuutesi ei ole minun totuuteni.

Ja objektiivinen totuus... Siinäpä sitä vasta pähkinää onkin. Mahtaako moista ollakaan? Hmm.

• ymmärtäjä

"Ei uskova todellisuutta pelkää, koska tietää siitä enemmän, kuin ateisti."

Jos uskova tietää todellisuudesta enemmän kuin ateisti niin mitenköhän tuntuu ateisteilla olevan enemmän kysymyksiä joihin uskova ei löydä vastausta mutta kuin uskovien kysymyksiä mihin ateisti ei löytäisi vastausta. Jskovat pitävät totena kirjaa joka on kannesta kanteen ristiriidassa itsensä kanssa. Miten totuus voisi olla niin ristiriidassa itsensä kanssa?

• Kössönöm

enemmän kuin minä?

• tämän takia

Mielipiteet eivät haittaa, en olisi niiden takia tullut tänne. Mutta uskonasioiden pilkkaaminen on väärin, ja totuuttakin täytyy puolustaa.

• tämän takia kirjoitti:

Mielipiteet eivät haittaa, en olisi niiden takia tullut tänne. Mutta uskonasioiden pilkkaaminen on väärin, ja totuuttakin täytyy puolustaa.

Miksi uskonasioiden pilkkaaminen olisi väärin?

Millaisten todisteiden perusteella päättelet että sinun totuutesi olisi oikea totuus?

• Kysymykset
        ymmärtäjä kirjoitti:

Jos uskova tietää todellisuudesta enemmän kuin ateisti niin mitenköhän tuntuu ateisteilla olevan enemmän kysymyksiä joihin uskova ei löydä vastausta mutta kuin uskovien kysymyksiä mihin ateisti ei löytäisi vastausta. Jskovat pitävät totena kirjaa joka on kannesta kanteen ristiriidassa itsensä kanssa. Miten totuus voisi olla niin ristiriidassa itsensä kanssa?

joita ateistit esittävät, ovat tarkoituksella valittuja sellaisiksi, joihin ei ole helppoa vastata ja myöskin esim.tälläisiä: "mistä Jumala on tullut?"..jne..ja kun joihinkin asioihin vastataan, niin siitä väännetään taas uusi kysymys..jne..eikä kaikkiin kysymyksiin tee mieli enää vastatakkaan, koska ne eivät kelpaa, vaan ne vääristellään ja niillä pilaillaan !

Jeesus sanoi: Älkää antako pyhää koirille, älkääkä heittäkö helmiänne sikojen eteen, etteivät ne tallaisi niitä jalkoihinsa ja kääntyisi ja repisi teitä. Matt.7:6

Joka pilkkaajaa ojentaa, saa itsellensä häpeän, ja häpeäpilkun se, joka jumalatonta nuhtelee.

Älä nuhtele pilkkaajaa, ettei hän sinua vihaisi; nuhtele viisasta, niin hän sinua rakastaa.

Anna viisaalle, niin hän yhä viisastuu; opeta vanhurskasta, niin hän saa oppia lisää.

Herran pelko on viisauden alku ja Pyhimmän tunteminen on ymmärrystä.

Sillä minun avullani päiväsi enenevät ja jatkuvat elämäsi vuodet.

Jos olet viisas olet omaksi hyväksesi viisas; ja jos olet pilkkaaja, saat sen yksin kestää. Snl.9:7-12

Ja missä teitä ei oteta vastaan, eikä teidän sanojanne kuulla, lähtekää pois.. Matt.10:14

Ei ole mitään syytä, miksi uskovien pitäisi olla tällä palstalla - se tapahtuu jokaisen omasta tahdosta.

Jumalaa ei tarvitse puolustaa, eikä Hänen sanojaan - Hän pitää siitä itse huolen, omalla ajallaan ja
        tavallaan. Palstan ateisteilla on tietoa siitä, mitä tehdä, jos tahtovat löytää Jumalan ja jos joku
        haluaa tietää asioista, niin sellaisia palstoja löytyy, jossa näistä asioista voi kysellä.

• ymmärtäjä
        Kysymykset kirjoitti:

joita ateistit esittävät, ovat tarkoituksella valittuja sellaisiksi, joihin ei ole helppoa vastata ja myöskin esim.tälläisiä: "mistä Jumala on tullut?"..jne..ja kun joihinkin asioihin vastataan, niin siitä väännetään taas uusi kysymys..jne..eikä kaikkiin kysymyksiin tee mieli enää vastatakkaan, koska ne eivät kelpaa, vaan ne vääristellään ja niillä pilaillaan !

Jeesus sanoi: Älkää antako pyhää koirille, älkääkä heittäkö helmiänne sikojen eteen, etteivät ne tallaisi niitä jalkoihinsa ja kääntyisi ja repisi teitä. Matt.7:6

Joka pilkkaajaa ojentaa, saa itsellensä häpeän, ja häpeäpilkun se, joka jumalatonta nuhtelee.

Älä nuhtele pilkkaajaa, ettei hän sinua vihaisi; nuhtele viisasta, niin hän sinua rakastaa.

Anna viisaalle, niin hän yhä viisastuu; opeta vanhurskasta, niin hän saa oppia lisää.

Herran pelko on viisauden alku ja Pyhimmän tunteminen on ymmärrystä.

Sillä minun avullani päiväsi enenevät ja jatkuvat elämäsi vuodet.

Jos olet viisas olet omaksi hyväksesi viisas; ja jos olet pilkkaaja, saat sen yksin kestää. Snl.9:7-12

Ja missä teitä ei oteta vastaan, eikä teidän sanojanne kuulla, lähtekää pois.. Matt.10:14

Ei ole mitään syytä, miksi uskovien pitäisi olla tällä palstalla - se tapahtuu jokaisen omasta tahdosta.

Jumalaa ei tarvitse puolustaa, eikä Hänen sanojaan - Hän pitää siitä itse huolen, omalla ajallaan ja
        tavallaan. Palstan ateisteilla on tietoa siitä, mitä tehdä, jos tahtovat löytää Jumalan ja jos joku
        haluaa tietää asioista, niin sellaisia palstoja löytyy, jossa näistä asioista voi kysellä.

Onko se väärin että yrittää saada uskovan ihmisen vain pohtimaan uskoaan ja Jumalaa tarkemmin ja syvällisemmin kuin miten sitä heille opetetaan yleisesti? Minusta ei ja jos jotain, avoin keskustelu varmasti vain vahvistaisi uskovien henkilökohtaista uskoa. Yleensä ongelma on se että uskovien ihmisten henkilökohtainen usko on niin heikkoa että heillä ei ole kykyä muodostaa omaa suhdetta Jumalaan vaan kyse on pinnallisesta valmiista yhteisöllisestä suhteesta Jumalaan.

Kristinuskossa on yksinkertaisesti liikaa ristiriitaisuuksia ja minä ainakin henkilökohtaisesti haluan tietää että miksi.

• Sinulla ei näytä
        ymmärtäjä kirjoitti:

Onko se väärin että yrittää saada uskovan ihmisen vain pohtimaan uskoaan ja Jumalaa tarkemmin ja syvällisemmin kuin miten sitä heille opetetaan yleisesti? Minusta ei ja jos jotain, avoin keskustelu varmasti vain vahvistaisi uskovien henkilökohtaista uskoa. Yleensä ongelma on se että uskovien ihmisten henkilökohtainen usko on niin heikkoa että heillä ei ole kykyä muodostaa omaa suhdetta Jumalaan vaan kyse on pinnallisesta valmiista yhteisöllisestä suhteesta Jumalaan.

Kristinuskossa on yksinkertaisesti liikaa ristiriitaisuuksia ja minä ainakin henkilökohtaisesti haluan tietää että miksi.

olevan lainkaan käsitystä uskovista - miten se on mahdollista - ?!

Luulet/oletat, että uskoontulleet ihmiset ovat ajattelemattomia
        tuostavaan johonkin hurahtaneita/seonneita ihmisisraukkoja,
        joita teidän ateistien tulee "hieman valaista" - jos siten saisitte
        jonkinlaisen järjenhivenen heräämään..Voi, voi ja vielä kerran.. ?!

• Nuokin asiat ovat
        Schlechterwisser kirjoitti:

Miksi uskonasioiden pilkkaaminen olisi väärin?

Millaisten todisteiden perusteella päättelet että sinun totuutesi olisi oikea totuus?

selitetyt palstalla useaan kertaan - miksi kyselet samoja asioita uudelleen ?

• ymmärtäjä
        Sinulla ei näytä kirjoitti:

olevan lainkaan käsitystä uskovista - miten se on mahdollista - ?!

Luulet/oletat, että uskoontulleet ihmiset ovat ajattelemattomia
        tuostavaan johonkin hurahtaneita/seonneita ihmisisraukkoja,
        joita teidän ateistien tulee "hieman valaista" - jos siten saisitte
        jonkinlaisen järjenhivenen heräämään..Voi, voi ja vielä kerran.. ?!

Itseasiassa suurimmasta osasta tänne kirjoittavista uskovista on aistittavissa tiettyä epävarmuutta omaa uskoaan kohtaan. Ja uskovien kanssa on muutenkin vähän hankala keskustella kun heitä yleensä kiinnostaa vain oman absoluuttiseksi totuudeksi luulemansa uskon saarnaaminen muille. En toki väitä etteikö moni uskova olisi vallan järkevä ihminen eikä minua haittaa jos joku uskoo. Se mikä minua haittaa on kuitenkin moralisointi ja ylimielisyys.

Jos minua esimerkiksi kiinnostaa se miksi Jumala loi maailman, minä olen vain utelias ja kaipaan tietoa. Ongelma vain on se ettei kukaan uskovakaan ilmeisesti tiedä oikeasti miksi Jumala loi maailman ja uskovat tuntuvat olevan jopa haluttomia miettimään tuon tason kysymyksiä. Niin monia ongelmia kristinuskon perusperiaatteessa mutta niin vähän vastauksia niihin. Ateisti haluaa aina ymmärtää mutta uskova haluaa vain uskoa.

• Rompix
        tämän takia kirjoitti:

Täytyy kuitenkin muistaa, että uskonasiat ja totuus eivät aina ole sama asia. Esimerkiksi kristityt ovat sitä mieltä, että Jeesus on Jumalan poika. Muslimit ovat taas sitä mieltä, että Jeesus ei ole Jumalan poika. Jompi kumpi on väkisinkin väärässsä ja molemmat eivät voi olla oikeassa.

Totuus on:
        1.Jeesus on Jumalan poika
        tai
        2. Jeesus ei ole Jumalan poika.

Uskonasioita molemmat, mutta molemmat eivät voi olla totuuksia. Toinen väittämistä on epätosi.

• ++++++++

Voit niin kyllä väittää, mutta kun et anna esimerkkejä niin oletan että valehtelet tai vain luulet niin.

"että itsehän kyselette, eikä ne
        vaan kirjoitukset osoittavat uteliaisuutta ja kiinnostusta totuuteen."

Anna esimerkkejä totuudesta...

Ai etkö anna, niin arvelinkin.

• 010101010101
        ymmärtäjä kirjoitti:

Itseasiassa suurimmasta osasta tänne kirjoittavista uskovista on aistittavissa tiettyä epävarmuutta omaa uskoaan kohtaan. Ja uskovien kanssa on muutenkin vähän hankala keskustella kun heitä yleensä kiinnostaa vain oman absoluuttiseksi totuudeksi luulemansa uskon saarnaaminen muille. En toki väitä etteikö moni uskova olisi vallan järkevä ihminen eikä minua haittaa jos joku uskoo. Se mikä minua haittaa on kuitenkin moralisointi ja ylimielisyys.

Jos minua esimerkiksi kiinnostaa se miksi Jumala loi maailman, minä olen vain utelias ja kaipaan tietoa. Ongelma vain on se ettei kukaan uskovakaan ilmeisesti tiedä oikeasti miksi Jumala loi maailman ja uskovat tuntuvat olevan jopa haluttomia miettimään tuon tason kysymyksiä. Niin monia ongelmia kristinuskon perusperiaatteessa mutta niin vähän vastauksia niihin. Ateisti haluaa aina ymmärtää mutta uskova haluaa vain uskoa.

"Jos minua esimerkiksi kiinnostaa se miksi Jumala loi maailman, minä olen vain utelias ja kaipaan tietoa. Ongelma vain on se ettei kukaan uskovakaan ilmeisesti tiedä oikeasti miksi Jumala loi maailman ja uskovat tuntuvat olevan jopa haluttomia miettimään tuon tason kysymyksiä."

Ei ole syytä olettaa, että maailmaa olisi luotu tai että jumala olisi olemassa.

• ++++++++
        Rompix kirjoitti:

Täytyy kuitenkin muistaa, että uskonasiat ja totuus eivät aina ole sama asia. Esimerkiksi kristityt ovat sitä mieltä, että Jeesus on Jumalan poika. Muslimit ovat taas sitä mieltä, että Jeesus ei ole Jumalan poika. Jompi kumpi on väkisinkin väärässsä ja molemmat eivät voi olla oikeassa.

Totuus on:
        tai

Uskonasioita molemmat, mutta molemmat eivät voi olla totuuksia. Toinen väittämistä on epätosi.

"Jeesus ei ole Jumalan poika."

Miten ihminen voi olla jonkin olennon poika, jota ei ole edes olemassa tai jos Jeesus on jumala poika niin mikä ihmeen eläin jumala, kun se ei lisäänny kuten muut eläimet: suvuttomasti, mutta se muistuttaa taruolentoa: henkeä.

• k-kynttilä
        Kössönöm kirjoitti:

enemmän kuin minä?

kristillinen rakkaus ja Pyhän Hengen yhteys muiden uskovien kanssa.

• k- kynttilä
        Rompix kirjoitti:

Totuus on:
        tai

Jeesus on profeetta. Koraani kertoo jeesuksesta ja Mariasta. Profeetta Mohammed syntyi 600vuotta myöhemmin. Raamatussa Jeesus on Jumalan poika.

• mf
        k- kynttilä kirjoitti:

Jeesus on profeetta. Koraani kertoo jeesuksesta ja Mariasta. Profeetta Mohammed syntyi 600vuotta myöhemmin. Raamatussa Jeesus on Jumalan poika.

Kaikille ei Koraani iske. Mulla on Raamattu, jolla pääsen takaisin Jumalan yhteyteen. Taivaaseen, ei paratiisiin. Uusi taivas ja uusi maa. Minä haluan rakastaa vain yhtä naista vaimonani. En halua montaa vaimoa.

• Kössönöm
        k-kynttilä kirjoitti:

vaan sinun hengailuasi samanmielisten kanssa.

• Kössönöm
        tämän takia kirjoitti:

"Mutta uskonasioiden pilkkaaminen on väärin, ja totuuttakin täytyy puolustaa. "

- Onko väärin naureskella teidän saduillenne? Eikö teillä siellä omissa porukoissanne ole kivaa, kun pitää tänne tulla?

• beenthere
        Nuokin asiat ovat kirjoitti:

Siksi varmaan, että sen selityksen tulee olla järkevä ja uskottava. Toistaiseksi sellaista ei ole tullut. Joten haluatko yrittää.
        Vinkiksi sen verran, että ne vanhat selitykset eivät tosiaan kelpaa, joten yritä keksiä jotain, jossa on joku idea ja ymmärrys, eikä se sodi kaikkea loogisuutta vastaan.

• k- kynttilä
        Kössönöm kirjoitti:

vaan sinun hengailuasi samanmielisten kanssa.

on laaja käsite.Aineellinen maailma, havaittava todellisuuskäsitys.Laajasta käsitteistöstä ajattelin että sinulla ei ole uskovaisen idealismia jonka mukaan "perusolevainen" on aineetonta henkeä ja ajattelua. Kansankielellä uskovainen tuntee sisarikseen ja veljikseen toisen uskovaisen.
        Mielestäni tämä sinulta puuttuu. Tai mistä tiedän,vaikka tuntisit samanmielisesi "tovereiksi ?"

• ymmärtäjä
        k- kynttilä kirjoitti:

on laaja käsite.Aineellinen maailma, havaittava todellisuuskäsitys.Laajasta käsitteistöstä ajattelin että sinulla ei ole uskovaisen idealismia jonka mukaan "perusolevainen" on aineetonta henkeä ja ajattelua. Kansankielellä uskovainen tuntee sisarikseen ja veljikseen toisen uskovaisen.
        Mielestäni tämä sinulta puuttuu. Tai mistä tiedän,vaikka tuntisit samanmielisesi "tovereiksi ?"

Miksi uskovainen tuntee sisarikseen ja veljikseen vain toisen uskovan. Eikö se pyhä henki annakaan kykyä tuntea kaikkia maailman ihmisiä sisariksi ja veljiksi?

• .
        Kössönöm kirjoitti:

"Mutta uskonasioiden pilkkaaminen on väärin, ja totuuttakin täytyy puolustaa. "

- Onko väärin naureskella teidän saduillenne? Eikö teillä siellä omissa porukoissanne ole kivaa, kun pitää tänne tulla?

lähteä! Ei naureskelusi meitä haittaa, ainahan ihmiset ovat naureskelleet asioille joita eivät ymmärrä!
        Pysy sinäkin omiesi joukossa äläkä aina ole meidän uskovaisten niskavilloissa kiinni.

• .
        mf kirjoitti:

Kaikille ei Koraani iske. Mulla on Raamattu, jolla pääsen takaisin Jumalan yhteyteen. Taivaaseen, ei paratiisiin. Uusi taivas ja uusi maa. Minä haluan rakastaa vain yhtä naista vaimonani. En halua montaa vaimoa.

Taas juutalaisille jeesus oli pelkkä pelle.

• .
        . kirjoitti:

lähteä! Ei naureskelusi meitä haittaa, ainahan ihmiset ovat naureskelleet asioille joita eivät ymmärrä!
        Pysy sinäkin omiesi joukossa äläkä aina ole meidän uskovaisten niskavilloissa kiinni.

"Pysy sinäkin omiesi joukossa äläkä aina ole meidän uskovaisten niskavilloissa kiinni."

Minne sinä olet eksynyt naisia ja ateisteja haukkumaan????

sinulla on tapana käskeä muiden tehdä jotain mitä sinua ei itseäsi kiinnosta edes tehdä. kaksoismoraalista.

• Nuokin asiat ovat kirjoitti:

"miksi kyselet samoja asioita uudelleen ?"

Haluaisin kuulla miten juuri sinä perustelet luulosi. On hauska lukea miten uskovaiset yrittävät parhaansa mukaan venkoilla ohi siitä yksinkertaisesta tosiasiasta että heillä ei ole luulojensa tueksi mitään faktaa. Ainoastaan kehäpäätelmiä raamatun luotettavuudesta, sisäisiä tuntemuksia ja taustalla vuosien aivopesu joka on turruttanut kyvyn ajatella.

Useimmat jaksavat jatkaa venkoilua korkeintaan parin viestin ajan ennenkuin huomaavat juuttuneensa umpikujaan ja katoavat palstalta (pelkäänpä ettet sinäkään tänne jää keskustelemaan, toivottavasti olen väärässä). Jotkut ovat jaksaneet pyöriä asian ympärillä useiden viestien ajan. Mutta kertaakaan en ole nähnyt uskovaisen ihmisen pystyvän oikeasti ajattelemaan uskon ydinkysymyksiä: millä perusteella juuri hänen jumalansa olisi oikeampi kuin muiden, missä menee uskon rajat (tappaisitko jos jumalasi käskisi -kysymys), miksi jumalien vaikutusta ei voi mitata, mikä on rukoilun tilastollinen vaikutus ym.

Nuo ovat asioita joita uskovaisen luulisi joutuvan miettimään.

Tuosta uskonasioiden pilkkaamisesta yritän aloittaa uuden ketjun, tule sinne jatkamaan keskustelua siitä aiheesta.

• Kirjoitukseni katosi
        ymmärtäjä kirjoitti:

yhdellä väärällä "napinpainalluksella"..joten joudun kirjoittamaan nyt uudelleen..

Niin, meitä uskoviakin on moneksi ja epävarmuus asioissa voi johtua juuri näistä kysymyksistä,
        joita täällä esitetään - jotka menevät niin ateistien itsensä, kuin uskovienkin ymmärryksen yli -
        ja joista saa sen vaikutelman, että ellei kaikkiin kysymyksiin tule vastausta, niin Jumalaa ei ole
        ja sitten pilkataan, kun uskova ei osannutkaan vastata..palstalla nöyryytetään tahallisestikin.

(yhtähyvin voitaisiin kysyä: Mitä Jumala teki "yksin" maailmankaikkeudessa, ennenkuin loi
        ensimmäisen enkelin ja ihmisen..) ?!

Jumala on kolmiyhteinen Jumala ja Hän täyttää maailmankaikkeuden kaikkineen..
        eräänä hetkenä Hän päätti luoda ihmisen, jonka kanssa Hän voi olla yhteydessä ja
        jolle Hän voisi osoittaa ääretöntä ja iankaikkista rakkauttaan, joka Hän on.

Miksi kaikkivaltiaan Jumalan tulisi kertoa meille kaikesta kaikki - eikö tuollainen vaatimus
        osoita juuri sitä samaa, jota Saatanallakin oli, kun hän halusi olla Jumalan kaltainen ?

Meille on Raamatussa kerrottu kaikki tarpeellinen siitä, mitä elämään kuuluu ja Jumala
        ilmoittaa tahtoaan sen lisäksi vielä uskoville erikseen arkielämässään, koska Hän elää
        ja on meissä, auttaen, johdattaen, neuvoen ja huolehtien, niinkuin Hän on Sanassaan luvannut. Mielestäni tälläinen todellisuus on jo niin suurta ja ihmeteltävää, että kaikki
        muut kysymykset, joilla ei ole omaan elämääni mitään varsinaista merkitystä ja jotka
        eivät minua mitenkään hyödytä, ovat sen rinnalla toisarvoisia, kun voin tuntea Hänet
        ja päivittäin kasvaa yhä enemmän Hänen tuntemisessaan !

Uskovan ei kuulu tuomita ketään ja se on selvästi sanottu Raamatussa, samoin siellä sanotaan:

Vaan minä (Paavali) kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi (sisareksi) on
        huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette
        seurustelisi, ettekä söisikään semmoisen kanssa.
        Sillä onko minun asiani tuomita niitä, jotka ovat ulkopuolella ?
        Ettekö tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella ?
        Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. >Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha<

Vaikkakin tässä uskovien kesken käytetään sanaa tuomita, niin siitä on kuitenkin erikseen
        Raamatussa miten selllaista, joka elää syntiä tehden tulisi varoittaa..ennenkuin hänet
        erotetaan uskovien yhteydestä. Kun sitten on kyse niistä, jotka eivät uskossa ole, niin
        sellaisten elämään uskovan ei kuulu puuttua - vaikkakin sellaisia ihmisiä on sekä uskovissa,
        että ei-uskovissa, jotka "eivät osaa pitää näppejään erossa toisten asioista" - uskovina me
        olemme vastuussa siitä, minkä Jumalan Sanasta olemme ymmärtäneet omilla kohdillamme.
        Jumala kasvattaa ja opettaa meitä jokaista senmukaisesti, kun parhaaksi katsoo ja miten
        ihminen pystyy ne sisäistämään..(tuo tarvitsisi taas syvemmän selityksen, mutta koska se
        kuuluu uskovan elämään, en siitä ala tässä selittää - uskovan elämässä on paljon asioita,
        joista ei voi keskustella, kuin sellaisen kanssa, joka itsekin on uskossa)

Jumala on antanut uskoville tehtäväksi kertoa Hänestä toisillekin ja se on myöskin varoittamista silloin, kun joku on ymmärtänyt asian, mutta ei välitä - eli kyse on siitä,
        että me välitämme ja siksi tahdomme kertoa Jumalasta.

• Kirjoitukseni katosi kirjoitti:

yhdellä väärällä "napinpainalluksella"..joten joudun kirjoittamaan nyt uudelleen..

Niin, meitä uskoviakin on moneksi ja epävarmuus asioissa voi johtua juuri näistä kysymyksistä,
        joita täällä esitetään - jotka menevät niin ateistien itsensä, kuin uskovienkin ymmärryksen yli -
        ja joista saa sen vaikutelman, että ellei kaikkiin kysymyksiin tule vastausta, niin Jumalaa ei ole
        ja sitten pilkataan, kun uskova ei osannutkaan vastata..palstalla nöyryytetään tahallisestikin.

(yhtähyvin voitaisiin kysyä: Mitä Jumala teki "yksin" maailmankaikkeudessa, ennenkuin loi

eräänä hetkenä Hän päätti luoda ihmisen, jonka kanssa Hän voi olla yhteydessä ja

Miksi kaikkivaltiaan Jumalan tulisi kertoa meille kaikesta kaikki - eikö tuollainen vaatimus
        osoita juuri sitä samaa, jota Saatanallakin oli, kun hän halusi olla Jumalan kaltainen ?

Meille on Raamatussa kerrottu kaikki tarpeellinen siitä, mitä elämään kuuluu ja Jumala
        ilmoittaa tahtoaan sen lisäksi vielä uskoville erikseen arkielämässään, koska Hän elää
        ja on meissä, auttaen, johdattaen, neuvoen ja huolehtien, niinkuin Hän on Sanassaan luvannut. Mielestäni tälläinen todellisuus on jo niin suurta ja ihmeteltävää, että kaikki
        muut kysymykset, joilla ei ole omaan elämääni mitään varsinaista merkitystä ja jotka
        eivät minua mitenkään hyödytä, ovat sen rinnalla toisarvoisia, kun voin tuntea Hänet

Uskovan ei kuulu tuomita ketään ja se on selvästi sanottu Raamatussa, samoin siellä sanotaan:

Vaan minä (Paavali) kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi (sisareksi) on
        huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette
        Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. >Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha<

Vaikkakin tässä uskovien kesken käytetään sanaa tuomita, niin siitä on kuitenkin erikseen
        Raamatussa miten selllaista, joka elää syntiä tehden tulisi varoittaa..ennenkuin hänet
        erotetaan uskovien yhteydestä. Kun sitten on kyse niistä, jotka eivät uskossa ole, niin
        sellaisten elämään uskovan ei kuulu puuttua - vaikkakin sellaisia ihmisiä on sekä uskovissa,
        että ei-uskovissa, jotka "eivät osaa pitää näppejään erossa toisten asioista" - uskovina me
        olemme vastuussa siitä, minkä Jumalan Sanasta olemme ymmärtäneet omilla kohdillamme.
        Jumala kasvattaa ja opettaa meitä jokaista senmukaisesti, kun parhaaksi katsoo ja miten
        ihminen pystyy ne sisäistämään..(tuo tarvitsisi taas syvemmän selityksen, mutta koska se
        kuuluu uskovan elämään, en siitä ala tässä selittää - uskovan elämässä on paljon asioita,

Jumala on antanut uskoville tehtäväksi kertoa Hänestä toisillekin ja se on myöskin varoittamista silloin, kun joku on ymmärtänyt asian, mutta ei välitä - eli kyse on siitä,

"eli kyse on siitä, että me välitämme ja siksi tahdomme kertoa Jumalasta."

Niin, te välitätte... Omasta taivaspaikastanne.

• ymmärtäjä
        Kirjoitukseni katosi kirjoitti:

"Mitä Jumala teki "yksin" maailmankaikkeudessa, ennenkuin loi
        ensimmäisen enkelin ja ihmisen?"

Miksi Jumalan tarvitsisi tehdä mitään? Jumala on jo yksinään täydellistä olemista ja näin on myös täysin harmoniassa itsensä kanssa. Niinpä mitään Jumalan ulkopuolista olemassaoloa ei tarvita.

"Jumala on kolmiyhteinen Jumala ja Hän täyttää maailmankaikkeuden kaikkineen..
        jolle Hän voisi osoittaa ääretöntä ja iankaikkista rakkauttaan, joka Hän on."

Miksei Jumala luonut sitten oikeasti kuvaa itsestään, toisen jumalan jolla olisi kaikki se ymmärrys ja valta mikä Hänellä itselläänkin on? Ja miksi Jumala ei antanut edes ihmiselle sitä Hänen valtavaa ymmärrystään joka olisi estänyt myös syntiinlankeamisenkin.

"Miksi kaikkivaltiaan Jumalan tulisi kertoa meille kaikesta kaikki - eikö tuollainen vaatimus
        osoita juuri sitä samaa, jota Saatanallakin oli, kun hän halusi olla Jumalan kaltainen ?"

Se että tietäisimme kaikesta kaiken ei tarkoita että olisimme edes lähellekään Jumalan kaltainen. Jumala on kuitenkin asettanut meidän kyvyillemme selkeät rajat. Voimmeko todella olla Jumalan kuva jos emme edes pysty ajattelemaan tai toimimaan kuten Hän?

• Me uskovat olemme
        ymmärtäjä kirjoitti:

Miksi uskovainen tuntee sisarikseen ja veljikseen vain toisen uskovan. Eikö se pyhä henki annakaan kykyä tuntea kaikkia maailman ihmisiä sisariksi ja veljiksi?

uudestisyntyneet Pyhässä Hengessä ja olemme Jumalan lapsia
        ja Hänessä me olemme sisaria ja veljiä keskenämme, koska
        meillä on keskinäinen yhteys Hänen kauttaan.
        Tätä yhteyttä ei voi olla niiden kanssa, jotka eivät Jumalaan
        usko, eivätkä Häntä tunne.

Sillä jokainen joka tekee Minun taivaallisen Isäni tahdon,
        on Minun veljeni, sisareni..Mat.12:50

• mf kirjoitti:

Eli sinä, mf, olet valinnut itsellesi uskonnon (ja siis "totuuden") sen mukaan mikä on sopinut sinun mielipiteisiisi parhaiten?

• Voi sentään..
        ymmärtäjä kirjoitti:

"Mitä Jumala teki "yksin" maailmankaikkeudessa, ennenkuin loi
        ensimmäisen enkelin ja ihmisen?"

Miksi Jumalan tarvitsisi tehdä mitään? Jumala on jo yksinään täydellistä olemista ja näin on myös täysin harmoniassa itsensä kanssa. Niinpä mitään Jumalan ulkopuolista olemassaoloa ei tarvita.

"Jumala on kolmiyhteinen Jumala ja Hän täyttää maailmankaikkeuden kaikkineen..
        jolle Hän voisi osoittaa ääretöntä ja iankaikkista rakkauttaan, joka Hän on."

Miksei Jumala luonut sitten oikeasti kuvaa itsestään, toisen jumalan jolla olisi kaikki se ymmärrys ja valta mikä Hänellä itselläänkin on? Ja miksi Jumala ei antanut edes ihmiselle sitä Hänen valtavaa ymmärrystään joka olisi estänyt myös syntiinlankeamisenkin.

"Miksi kaikkivaltiaan Jumalan tulisi kertoa meille kaikesta kaikki - eikö tuollainen vaatimus
        osoita juuri sitä samaa, jota Saatanallakin oli, kun hän halusi olla Jumalan kaltainen ?"

Se että tietäisimme kaikesta kaiken ei tarkoita että olisimme edes lähellekään Jumalan kaltainen. Jumala on kuitenkin asettanut meidän kyvyillemme selkeät rajat. Voimmeko todella olla Jumalan kuva jos emme edes pysty ajattelemaan tai toimimaan kuten Hän?

Hän loi ihmisen omaksi kuvakseen..Hän teki meistä persooniltamme erilaisia.

"Ja miksi Jumala ei antanut edes ihmiselle sitä Hänen valtavaa ymmärrystään
        joka olisi estänyt myös syntiinlankeamisen?"

Onko sinulla itselläsi ymmärrys, joka estää sinua tekemästä Jumalan tahtoa vastaan ?

Viihtyisitkö sinä iankaikkisuuden sellaisen seurassa, joka on kaltaisesi kaikessa tiedossa
        ja käsittämisessä..jne..?!

Uskovaa ihmistä muokataan ja muutetaan kaikenaikaa Hänen kuvansa kaltaiseksi ja
        kerran perillä taivaassa, olemme täydellisiä: Kristuksen kuvan kaltaisia.

• Vastaus on 1
        Rompix kirjoitti:

Totuus on:
        tai

Jeesus on Jumalan Poika.

Jumala on kolmiyhteinen Jumala:Isä, Poika ja Pyhä Henki.

Jumala on Henki, Jeesus on Henki ja Pyhä Henki on Henki
        ja He yhdessä ovat Jumala.

• Kirjoitukseni katosi kirjoitti:

"Niin, meitä uskoviakin on moneksi ja epävarmuus asioissa voi johtua juuri näistä kysymyksistä,
        ja sitten pilkataan, kun uskova ei osannutkaan vastata..palstalla nöyryytetään tahallisestikin."

Se, että kaikkiin kysymyksiin ei tiedä vastausta, ei tosiaan ole pilkkaamisen tai nöyryytyksen aihe, eikä se myöskään ole osoitus jumalien olemassaolemattomuudesta. Siinä olet oikeassa. Ateisteilla on vielä vähemmän vastauksia moniin asioihin, mutta he yleensä sentään myöntävät etteivät tiedä. Emme tiedä mitä tapahtuu kuoleman jälkeen, emme tiedä mikä aiheutti maailmankaikkeuden synnyn, emme tiedä mikä on elämän tarkoitus ym.

Mutta jos sen, mitä tietää, perustaa tutkituille ja todistetuille faktoille, on se ainakin todennäköisemmin oikeaa tietoa kuin vanhojen paimentolaisten kuvitelmat, joille ei ole olemassa mitään näyttöä.

Ja jos joku näiden täysin todistamattomien väitteiden pohjalta luulee omaavansa ainoan oikean totuuden, ja katsoo asiakseen levittää sitä muillekin "pelastaakseen" nämä, niin kyllä siinä jonkinlainen kriittisyys väkisinkin herää. Tuollainen mielipide vaatii hyvät perustelut.

Tahallinen nöyryyttäminen on tietysti ilkeää. Siihen sorrun valitettavasti minäkin aina välillä. On vain vaikeaa olla provosoitumatta kun tänne usein tulee uskovaisia ylimielisellä ja halveksivalla asenteella, väittäen ateistien olevan väärässä ja tietämättömiä, vaikka heillä itsellään ei ole mitään faktoja väitteidensä perustaksi. Ja vaikka näitä faktoja kysyisi kuinka ystävällisesti ja asiallisesti, koetaan se helposti siltl jonkinlaiseksi jumalanpilkaksi ja uskovaisten nöyryyttämiseksi.

Viime aikoina palstalla uskovaiset ovat lisäksi keskittyneet haukkumaan ateisteja sen sijaan että edes yrittäisivät aloittaa jonkinlaista keskustelua. Sekin saa liipasinsormen vähän liian herkäksi.

Oen kuitenkin nähnyt ja käynyt asiallisiakin keskusteluja aiheesta. Uskon että pystymme siihen vielä täälläkin jos vain yritämme.

• Totta kirjoitat

"Niin, meitä uskoviakin on moneksi ja epävarmuus asioissa voi johtua juuri näistä kysymyksistä,
        ja sitten pilkataan, kun uskova ei osannutkaan vastata..palstalla nöyryytetään tahallisestikin."

Se, että kaikkiin kysymyksiin ei tiedä vastausta, ei tosiaan ole pilkkaamisen tai nöyryytyksen aihe, eikä se myöskään ole osoitus jumalien olemassaolemattomuudesta. Siinä olet oikeassa. Ateisteilla on vielä vähemmän vastauksia moniin asioihin, mutta he yleensä sentään myöntävät etteivät tiedä. Emme tiedä mitä tapahtuu kuoleman jälkeen, emme tiedä mikä aiheutti maailmankaikkeuden synnyn, emme tiedä mikä on elämän tarkoitus ym.

Mutta jos sen, mitä tietää, perustaa tutkituille ja todistetuille faktoille, on se ainakin todennäköisemmin oikeaa tietoa kuin vanhojen paimentolaisten kuvitelmat, joille ei ole olemassa mitään näyttöä.

Ja jos joku näiden täysin todistamattomien väitteiden pohjalta luulee omaavansa ainoan oikean totuuden, ja katsoo asiakseen levittää sitä muillekin "pelastaakseen" nämä, niin kyllä siinä jonkinlainen kriittisyys väkisinkin herää. Tuollainen mielipide vaatii hyvät perustelut.

Tahallinen nöyryyttäminen on tietysti ilkeää. Siihen sorrun valitettavasti minäkin aina välillä. On vain vaikeaa olla provosoitumatta kun tänne usein tulee uskovaisia ylimielisellä ja halveksivalla asenteella, väittäen ateistien olevan väärässä ja tietämättömiä, vaikka heillä itsellään ei ole mitään faktoja väitteidensä perustaksi. Ja vaikka näitä faktoja kysyisi kuinka ystävällisesti ja asiallisesti, koetaan se helposti siltl jonkinlaiseksi jumalanpilkaksi ja uskovaisten nöyryyttämiseksi.

Viime aikoina palstalla uskovaiset ovat lisäksi keskittyneet haukkumaan ateisteja sen sijaan että edes yrittäisivät aloittaa jonkinlaista keskustelua. Sekin saa liipasinsormen vähän liian herkäksi.

Oen kuitenkin nähnyt ja käynyt asiallisiakin keskusteluja aiheesta. Uskon että pystymme siihen vielä täälläkin jos vain yritämme.

ja minä myönnän heti alkuunsa, etten ole edes yrittänyt tietää, enkä tiedä "kaikkea".

Tiedän,että on uskovia, jotka tietävät jotain asioita enemmän,kuin minä ja jotain vähemmän,
        kuin minä ja niitä, jotka ymmärtävät syvemmin Raamattua,kuin minä - sellaisia kyllä löytää,
        jos todella haluaa ottaa enemmän selvää asioista..ja kaikki eivät istu netissä kirjoittamassa.

Täällä todella saa helposti väärän käsityksen kirjoittajan tarkoitusperistä..aina ei osaa
        erottaa sitä, millämielin joku kirjoittaa.

Tuo ateistien haukkuminen on asia, jota minä en ymmärrä - olen joihinkin kohtiin sortunut
        itsekin jotain "heittämään" mutta jotkut aloitukset ja kirjoitukset ovat sellaisia, että ne
        laittavat ajattelemaan sitä, onko kyseessä joku "katkera uskova" ja purkaako joku omaa
        mielipahaansa siten, vai mitä se on..?! Uskossa ei voi kylläkään olla silloin, jos sisimmässä
        on katkeruus, mutta en liioin ymmärrä niitäkään ihmiksiä, joilla on tarve purkaa omaa
        pahaaoloaan toisin ihmisiin. Se kyseenalaistaa ihmisen uskon Jumalaan, pakostakin!

Joskus on niinkin, että kun on vastannut johonkin ja sitten siihen väliin tulee joku muu
        ja vääristelee sen, miten oli mielestään tarkoittanut..niin se koettelee itseä aikalailla..
        ja jätän sitten siihen..ja kyllä sekin kieltämättä kirpaisee, kun eteen tulee asioita, joita
        ei ymmärrä siten, kun joku jostain kysyy..sitten tuleekin liuta niitä "näsäviisaita" jotka
        pilailevat sen livulla..mutta ei se niin tappavaa ole, eikä uskoni siitä romahda, ellen
        kaikkea ymmärrä, enkä tiedä. Ihmisiä me kaikki olemme ja jokainen on erilainen ja se on
        asia, joka minua tässä kaikessa eniten kiinnostaakin ja syy siihen, miksi luen näitä..kuin
        muitakin palstoja.

• Totta kirjoitat kirjoitti:

ja minä myönnän heti alkuunsa, etten ole edes yrittänyt tietää, enkä tiedä "kaikkea".

Tiedän,että on uskovia, jotka tietävät jotain asioita enemmän,kuin minä ja jotain vähemmän,
        kuin minä ja niitä, jotka ymmärtävät syvemmin Raamattua,kuin minä - sellaisia kyllä löytää,
        jos todella haluaa ottaa enemmän selvää asioista..ja kaikki eivät istu netissä kirjoittamassa.

Täällä todella saa helposti väärän käsityksen kirjoittajan tarkoitusperistä..aina ei osaa
        erottaa sitä, millämielin joku kirjoittaa.

Tuo ateistien haukkuminen on asia, jota minä en ymmärrä - olen joihinkin kohtiin sortunut
        itsekin jotain "heittämään" mutta jotkut aloitukset ja kirjoitukset ovat sellaisia, että ne
        laittavat ajattelemaan sitä, onko kyseessä joku "katkera uskova" ja purkaako joku omaa
        mielipahaansa siten, vai mitä se on..?! Uskossa ei voi kylläkään olla silloin, jos sisimmässä
        on katkeruus, mutta en liioin ymmärrä niitäkään ihmiksiä, joilla on tarve purkaa omaa
        pahaaoloaan toisin ihmisiin. Se kyseenalaistaa ihmisen uskon Jumalaan, pakostakin!

Joskus on niinkin, että kun on vastannut johonkin ja sitten siihen väliin tulee joku muu
        ja vääristelee sen, miten oli mielestään tarkoittanut..niin se koettelee itseä aikalailla..
        ja jätän sitten siihen..ja kyllä sekin kieltämättä kirpaisee, kun eteen tulee asioita, joita
        ei ymmärrä siten, kun joku jostain kysyy..sitten tuleekin liuta niitä "näsäviisaita" jotka
        pilailevat sen livulla..mutta ei se niin tappavaa ole, eikä uskoni siitä romahda, ellen
        kaikkea ymmärrä, enkä tiedä. Ihmisiä me kaikki olemme ja jokainen on erilainen ja se on
        asia, joka minua tässä kaikessa eniten kiinnostaakin ja syy siihen, miksi luen näitä..kuin
        muitakin palstoja.

"Tiedän,että on uskovia… …jotka ymmärtävät syvemmin Raamattua,kuin minä - sellaisia kyllä löytää,
        jos todella haluaa ottaa enemmän selvää asioista..ja kaikki eivät istu netissä kirjoittamassa."

Kysymys ei ainakaan minun kohdallani ole siitä, että haluaisin tietää enemmän uskontojen sisäisistä dogmeista ja tulkinnoista. Minua kiinnostaa uskomisen psykologia, se miten ihminen perustelee itselleen uskon asioihin jotka sotivat havaintoja ja tietoa vastaan. Sen takia minulle kelpaa hyvin sellaistenkin vastaukset, jotka eivät ole asioihin niin syvällisesti perehtyneet. Riittää kun he ovat pystyneet perustelemaan uskonsa itselleen.

Tärkeämpää minusta oikeastaan olisi että uskovainen olisi edes jossain määrin perehtynyt siihen, mitä ateismi on, ja miten esim. tiede toimii. Koska jos niistä ei ole mitään tietoa, perustuvat argumentitkin olemattomiin asioihin, ja koko kirjoitteleminen menee siihen että määritellään yksinkertaisia asioita jotka olisi voinut lukea nopeasti vaikka wikipediasta tai edes tämän palstan FAQista. Olkiukkoja huitelevat uskovaiset käyvät nopeasti turhauttaviksi.

Itse olen mielestäni pakostakin suhteellisen hyvin perehtynyt ainakin kristinuskon oppeihin. Niin kuin monet muutkin ateistit täällä. Niinpä kun ateisti esittää uskonnosta poikkeavia tulkintoja, ei kyse yleensä ole siitä etteikö hän tietäisi uskovaisten virallista kantaa, päinvastoin.

"Täällä todella saa helposti väärän käsityksen kirjoittajan tarkoitusperistä..aina ei osaa
        erottaa sitä, millämielin joku kirjoittaa."

Se on totta. Tällaisella avoimella palstalla voi esim. kuka tahansa käydä huvikseen häiriköimässä. Ja varsinkin satunnaisen vierailijan saattaa olla vaikea ymmärtää tänne syntynyttä, ajoittain kiivasluonteista kulttuuria. Kaikkea, varsinkaan nimettöminä kirjoittavien, naljailua ei pidä ottaa vakavasti. Monet eivät myöskään ole tutustuneet väittelykulttuuriin, jossa on tietyt säännöt ja tavat, jotka saattavat tuntua vähemmän ystävällisiltä. Olisi kuitenkin tarkoitus väitellä asioista, ei käydä ihmiseen kiinni. Ja ystävällinenkin väittely voi olla kiivasta ja rajua. Ihan niin kuin pelejäkin voi pelata tosissaan ja voittoon pyrkien hyvän ystävänkin kanssa. Väittely on peliä.

"Tuo ateistien haukkuminen on asia, jota minä en ymmärrä… …Se kyseenalaistaa ihmisen uskon Jumalaan, pakostakin!"

Minun kuvani uskovaisista on muuttunut täysin sen jälkeen kun aloin käydä tällä palstalla. Lienee helppo arvata mihin suuntaan… :(

• ...
        k-kynttilä kirjoitti:

minäkin tiedän mitä on kristillinen rakkaus se on : palakaa helvetissä saatanan homot !

• ...
        Me uskovat olemme kirjoitti:

oletko harrastanut irtosuhteita pyhänhengen kanssa vai miten olet uudestisyntynyt?

• ymmärtäjä
        Me uskovat olemme kirjoitti:

Ja vaarallista nostaa itsensä muiden yläpuolelle. Mitähän se Jumala siihen sanoisi jos tulisi tänne alas ja kysyisimme Häneltä.

• Siinäpä se..

"Tiedän,että on uskovia… …jotka ymmärtävät syvemmin Raamattua,kuin minä - sellaisia kyllä löytää,
        jos todella haluaa ottaa enemmän selvää asioista..ja kaikki eivät istu netissä kirjoittamassa."

Kysymys ei ainakaan minun kohdallani ole siitä, että haluaisin tietää enemmän uskontojen sisäisistä dogmeista ja tulkinnoista. Minua kiinnostaa uskomisen psykologia, se miten ihminen perustelee itselleen uskon asioihin jotka sotivat havaintoja ja tietoa vastaan. Sen takia minulle kelpaa hyvin sellaistenkin vastaukset, jotka eivät ole asioihin niin syvällisesti perehtyneet. Riittää kun he ovat pystyneet perustelemaan uskonsa itselleen.

Tärkeämpää minusta oikeastaan olisi että uskovainen olisi edes jossain määrin perehtynyt siihen, mitä ateismi on, ja miten esim. tiede toimii. Koska jos niistä ei ole mitään tietoa, perustuvat argumentitkin olemattomiin asioihin, ja koko kirjoitteleminen menee siihen että määritellään yksinkertaisia asioita jotka olisi voinut lukea nopeasti vaikka wikipediasta tai edes tämän palstan FAQista. Olkiukkoja huitelevat uskovaiset käyvät nopeasti turhauttaviksi.

Itse olen mielestäni pakostakin suhteellisen hyvin perehtynyt ainakin kristinuskon oppeihin. Niin kuin monet muutkin ateistit täällä. Niinpä kun ateisti esittää uskonnosta poikkeavia tulkintoja, ei kyse yleensä ole siitä etteikö hän tietäisi uskovaisten virallista kantaa, päinvastoin.

"Täällä todella saa helposti väärän käsityksen kirjoittajan tarkoitusperistä..aina ei osaa
        erottaa sitä, millämielin joku kirjoittaa."

Se on totta. Tällaisella avoimella palstalla voi esim. kuka tahansa käydä huvikseen häiriköimässä. Ja varsinkin satunnaisen vierailijan saattaa olla vaikea ymmärtää tänne syntynyttä, ajoittain kiivasluonteista kulttuuria. Kaikkea, varsinkaan nimettöminä kirjoittavien, naljailua ei pidä ottaa vakavasti. Monet eivät myöskään ole tutustuneet väittelykulttuuriin, jossa on tietyt säännöt ja tavat, jotka saattavat tuntua vähemmän ystävällisiltä. Olisi kuitenkin tarkoitus väitellä asioista, ei käydä ihmiseen kiinni. Ja ystävällinenkin väittely voi olla kiivasta ja rajua. Ihan niin kuin pelejäkin voi pelata tosissaan ja voittoon pyrkien hyvän ystävänkin kanssa. Väittely on peliä.

"Tuo ateistien haukkuminen on asia, jota minä en ymmärrä… …Se kyseenalaistaa ihmisen uskon Jumalaan, pakostakin!"

Minun kuvani uskovaisista on muuttunut täysin sen jälkeen kun aloin käydä tällä palstalla. Lienee helppo arvata mihin suuntaan… :(

Minä taas kauhistelin uskovien palstoja, kun jokuaika sitten löysin Suomi24 !

Ei sillä, etteikö näillä palstoilla olisi todella uskovia ja vuosia uskossa olleita,
        joilla on syvempi Jumalan tuntemus,mutta suurin osa on sellaisia, joista ei tiedä..käsityksiä on laidasta laitaan ja samoin, kuin täälläkin on esille tuotu
        monenlaista tulkintaa..

Tuota..minulle usko ei ole uskonto, en ole opiskellut sitä, enkä ollut kouluaikana
        siitä kiinnostunut, enkä muutenkaan, mutta kun tulin uskoon (joka tapahtui kyllä
        Luterilaisessa srk:ssa, josta siirryin melkopian ns.vapaansuunnan srk:aan) luin
        Raamattua sillä ymmärryksellä, jonka Pyhä Henki minulle antoi ja sanasta avasi,
        ettämyöskin niiden kautta, jotka Jumala oli armoittanut Raamatun opettajiksi
        ja joiden tulkinta Raamatusta vastasi sitä, miten itse olin ymmärtänyt, mutta
        vieläkin syvemmällä merkityksellä..

Jos sanon, että uskoni perustuu elävään persoonaan: Jeesukseen ja Jumalan sanaan - se ei riitä.. ja kuitenkin se on niin monien muidenkin ihmisten todeksi kokemaa, eikä
        siinä ole merkitystä silläkään, onko ihminen itsessään vähemmän tai enemmän viisas tai oppinut. Oikeastaan usko kääntää tämänkin asian päinvastaiseksi..ne, jotka eivät ole itsessään kovin viisaita, voivat olla hengellisessä elämässä ja Jumalan tuntemisessa enemmän uskossaan kasvaneita - en tarkoita nyt tyhmiä - vaan sitä, että mitä vähemmän ihminen laittaa painoa viisaudelleen,sitä paremmin hän pystyy sisäistämään Jumalan totuutta.

Raamatussakin sanotaan: kun Jumalan viisaudesta maailma ei oppinut viisauden avulla
        tuntemaan Jumalaa, näki Hän hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne,
        jotka uskovat.

Juuri siitäsyystähän nämä väittelyt täälläkin ovat, koska usko sotii järkeä vastaan.

Tieteessä, kuin ihmisten tekemissä havainnoissa, jää paljon ihmisjärjen ulkopuolelle..
        Jumalaa ei voi silti mikään, eikä kukaan todistaa olemattomiin..maailma kaikkeudessaan
        on valtava Jumalan luomistyö, mutta ihminen on pilannut sitä todella paljon..kaikilla teoillamme on seurauksensa: hyvääkin on tehty, mutta paljon pahaa..jostasyystäkin ihmisillä on kärsimystä..syntiinlankeemus johti siihen, että koko luomakunta kärsii
        kaikkineen..vaikka tieto on lisääntynyt, ei ihminen ole muuttunut sen paremmaksi
        kuin mitä ensimmäiset ihmiset olivat ja saivat aikaan..kun ajatellaan asiaa Jumalan
        näkökulmasta katsoen..

• Jeesus rukoili
        ymmärtäjä kirjoitti:

Ja vaarallista nostaa itsensä muiden yläpuolelle. Mitähän se Jumala siihen sanoisi jos tulisi tänne alas ja kysyisimme Häneltä.

ennen kuolemaansa näin:

Ja nyt, Isä, kirkasta sinä minut tykönäsi sillä kirkkaudella, joka minulla oli sinun tykönäsi
        ennenkuin maailma olikaan.

Minä olen ilmoittanut sinun nimesi ihmisille, jotka sinä annoit minulle maailmasta..
        he ovat ottaneet sinun sanastasi vaarin.

Minä rukoilen heidän edestänsä; en minä maailman edestä rukoile, vaan niiden edestä,
        jotka sinä olet minulle antanut..

Ja minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinut tykösi.
        Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, että he olisivat yhtä
        niinkuin mekin.

Minä olen antanut heille sinun sanasi, ja maailma vihaa heitä, koska he eivät ole
        maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole..

Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka
        heidän sanansa kautta uskovat minuun, että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä,
        olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi,
        että sinä olet minut lähettänyt..

• Kössönöm
        . kirjoitti:

ateismipalstalla. Sinä olet varmaan eksyksissä. Kyllä minä uskonnosta ihan tarpeeksi tiedän ja ymmärrän, jotta voin sitä kritisoida. te ette itse tiedä mitään omasta uskonnostanne. Muutaman ulkoa opitun lauseen ja se on siinä.

• Meinaatko
        belial_666 kirjoitti:

"eli kyse on siitä, että me välitämme ja siksi tahdomme kertoa Jumalasta."

Niin, te välitätte... Omasta taivaspaikastanne.

että uskovien tulee ansaita taivaspaikkansa kertomalla Jeesuksesta ?

Armosta olemme pelastettuja ja Jeesuksen sovitustyöhön emme voi mitään lisätä- se riittää!

• Muslimejakin
        k- kynttilä kirjoitti:

on tullut, että tulee Jeesukseen uskoviksi.

• Niin..

onhan uskovienkin palstoilla ateisteja, jopa vakioateistit, jotka tekevät omia aloituksiaan,
      joten uskovilla, kuin myöskään ateisteilla - kumpaisillakaan - ei ole - omaa palstaa.

Etkö tiedä, mikä tai kuka on marttyyri ?!

• "Kun te uskovat kerran ihan vapaaehtoisesti tänne ateismi-palstalle tungette ja kovasti äänessä olette, niin kertokaapa nyt, mikä teitä harmittaa täällä?"

Ei tarvi tunkea, kun täällä on suurin ja yleisin puheenaihe uskonnot/uskovaiset, niin ihan luonnolliselta täällä silloin tuntuu "hengata" =)
      Ja se harmittaa, että ateisteilla on valtavan paljon ennakkoluuloja,-käsityksiä,mutu,virheellisiä ja valheellisia käsityksiä Raamatusta ja kristinuskosta. Kummastuttaa että asioista ei ole vaivauduttu ottamaan selvää. Mistähä johtuu?

"Miksi te kiukkuatte niin kovasti siitä, että ateisteillakin on näkemyksensä teidän uskostanne?"

Viittaan osittain edelliseen vastukseen. Ei minua haittaa yhtään että ihmisillä on näkemyksiä, sehän on hyvä ja hieno asia. Mutta jos niillä näkemyksillä ei ole mitään totuuspintaa nii se harmittaa ja surettaa jo ihan ateistienkin puolesta.

"Miksi kiukkuatte siitä, että ateisteillakin oma palsta jossa jutella?
      Eikö saisi olla?"

Itseasiassa ei kiukuta yhtään, päinvastoin olen iloinen että tälläinen palsta on. Olen saanut täältä paljon kaikenlaista hyvää. Eli saa, eikun pitää olla =)

"Miksi kiusaatte itseänne lukemalla täältä juttuja jotka eivät teitä miellytä?
      Marttyyreiksikö tähtäätte vai mitenkä?"

Näkisin että on hyvä tuoda myös sitä uskovaisten omaa näkemystä omaan vakaamukseen. Me kuitenkin elämme tätä uskoamme todeksi joka päivä. Eli meillä on hyvä "näppituntuma" tähän asiaan.

• Ei mikään

En ainakaan itse ole vetänyt hernettä nekkuun olemisestanne

Kiukkua en tunne edellenkään vaikka kuinka jankkaat
      Saa olla kysymättä siis, kiitos

En kiusaa itseäni lukemalla ja kirjoittamalla täällä

En aio todellakaan marttyyriksi, vaan elää maapallon hengessä mukana,
      välillä olen täysin alasti heteroudessani muiden keskellä, jotka planeetallla
      elää ja viihtyy siellä omilla säännöillään.Ehkä ymmärrän myös muita samalla paremmin.

• Huh, huh sentään!

Voitte vapaasti valita, mutta tehtävämme on pitää pelastusken evankeliumia tarjolla niin kauan kuin Herran armotalous maapallolla jatkuu!

En näe mitään iloa ja lohtua siinä "toivossa" missä itse elät. Se tulee esille rivien välistä lukiessasi sinunkin viestejä!

Säälin sinua, ei mitään mieltä vaihtaa elämänkatsomustani moiseen. Voisinhan niin tehdä, mikäli näkisin siinä joakin elämisen arvoista!

• Kuuluisikohan

tuon lauseesi "niin kauan kuin Herran armotalous maapallolla jatkuu" olla näin: ...maapallolla loppuu ?!
        Elämmehän parastaikaa Jumalan armotalouskautta ja kun se loppuu, alkaa tuomion aikakausi, joka
        kestää 7 vihanvuotta - jolloin maailmassa toteutuvat Ilmestyskirjassa kerrotut asiat.

• Simo Perho

Me uskovaiset pyrimme käännyttämään tietysti teitä ateisteja, kuten ateistitkin (ainakin jotkut) pyrkivät käännyttämään uskovia. Eikös se ole luonnollista, että haluaa jakaa löytämänsä hyvän muillekin? Siksihän me uskovakint tunkeudumme palstoillenne. Ja te uskovien palstoille.

Tosin täytyy muistaa, että uskovat ovat erittäin heterogeeninen joukko eri käsityksineen asioista. Olen tavannut ateisteja, jotka ovat PALJON lähempänä uskonkäsityksiäni kuin monet uskovat. Uskovat, jotka esittävät järjettömiä käsityksiä (kuten kuolematon sielu tai henki) tai maalaavat Jumalasta mitä hirvittävimmän tyrannin uskomuksillaan (kuten ikuinen helvetti, jossa syntiset muka eivät koskaan kuole) antavat väärän käsityksen Raamatun sanomasta. Näiden väärinkäsitysten vuoksi useimmat hyökkäykset kristinuskoa vastaan ovat täysin ymmärrettyjä ja oikeutettuja.

• Kultaista keskitietä

ei ole olemassakaan eli et voi ottaa Raamatusta tuota ja jättää tätä..
        "kahdella tiellä mutkitteleva kerralla kaatuu"

• päinvastoin

Tulen vain katsomaan näitä kiihkeitä uskonnonvastaisia mielipiteitä ! Eli siitä puhe,mistä puute,sinunkin kohdallasi. Marttyyrihan kuolee uskomansa asian puolesta. Eikä tässä masokistikaan ole vaikka tällä palstalla käy huvittelemassa.

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaipaamasi miehen nimi?

Ja maakunta tai kaupunki?
      Ikävä
      24
      4592
    2. Olit ihan

Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      33
      3533
    3. Oletko keskustellut kaivatustasi muiden

Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka
      Ikävä
      54
      3414
    4. Ennen ei ollut persuja ja työttömyyttä, lääkäriinkin pääsi

Ennen oli kaikilla töitä Kauppiaille kelpasi kun saivat voittoa Yritystukia ei ollut Lääkäriin pääsi kaikki haluklaat Nu
      Maailman menoa
      20
      3350
    5. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

"Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      123
      2930
    6. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      28
      2680
    7. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      116
      2360
    8. Antifasismi - mitä se on?

Se on äärivasemmistolaista anarkistista toimintaa joka käyttää fasisminvastaisuutta keppihevosena oikeuttaakseen toimint
      Maailman menoa
      12
      2351
    9. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      2165
    10. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      33
      1774
    Aihe