Dg: Toiminnalliset vatsavaivat, lievä paksusuolentulehdus
Olen 17-vuotias poika ja kärsinyt vatsavaivoista puolitoistavuotta. Suoli taisi tulehtua noin 3 kk sitten , koska sen jälkeen olen ollut lähes täysin "toimintakyvytön". Pääsin sairaalaan tutkimuksiin: kaikki verikokeet hyvät (ulostenäytteet, lakt.-int., keliakia yms.), ylä- ja alapääntähystykset puhtaat, pientä tulehtuneisuutta oli paksusuolessa. Ultrakin oli puhdas. Lääkityksenä Pantoprazol 40mg (happolääkitys) kerran päivässä, Librax (suoliongelmat) 2-4 kertaa päivässä sekä Vi-Siblin (suoliongelmat).'
Elämäntavoista sen verran, että tupakkaa olen polttanut yli 3 vuotta ja alkoholia tullut käyettyä aika mukavasti. Särkylääkkeitä joutunut myös vetelemään useasti. Kahvia n. kuppi päivässä. Liikuntaa kuitenkin harrastanut paljon. Unet usein käyvät liian lyhyiksi (n. 4-7 tuntia). Aamupalakin koostui aina kahvista ja tupakista. Nyt kuitenki olen yrittänyt syödä säännöllisesti ja aamupalaksi puuroa. Liikunta jäänyt pääosin vain lenkkeilyksi, muuta ei oikein voi harrastaa. Tupakoinnin olen päättänyt lopettaa, vähentänytkin kolmannekseen entisesti. Alkoholia käyttänyt viimeksi uv:na. Ollut myös henkisesti aika rankka elämä, mutta lääkäri sanoi, ettei stressi tod.näk. ole koko syy.
Oireet sitten ovat aika tuskalliset. Kipua varsinkin aamuisin ja yleensä kiinteää ulostusta 3-15 kertaa päivässä. Ilmaa on todella paljon iltaisin maha täynnä, jatkuvaa muljumista. Oksettaakin myös aamuisin. Näistä johtuen koko elämä pysähtynyt. Harrastukset jääneet, koulusta ollut pois jo 3 kk ja sosiaalinen elämä kuihtunut selvästi entisestä. Kuitenki yritän päivittäin tavata joitakin kavereitani. Yleensä kuitenkin niitä, jotka asuvat lähettyvillä. Eli pääasiassa samat naamat pyörii päivästä toiseen, vaikka sitä arvostakin, että he jaksavat kuunnella jatkuvaa kitinääni. Pahimmat tilanteet ovat paikat, missä vessaanpääsy on hankalaa. Näitä ovat esimerkiksi bussimatkat, ostoskassat sekä oppitunnit. Silloin stressi ja paniikki iskee vielä päälle. Ennen rupesi myös kunnolla ahdistamaan näissä tilanteissa, mutta olen päässyt siitä eroon. Mahataudit ovat myös olleet rajumpia. En ole kuitenkaan masentunut, yrittänyt väkisin pitää järjen kasassa, vaikka välillä perjantaisin puhunkin yksin pienessä yksiössäni seinille, kun muut ovat viihteellä. Itselläni tuo liikkuminen on vähän hankalampaa. Suoraan sanottuna elämä tuntuu vain kiitävän silmieni edestä, kun en sitä pysty elämään. Olen kyllä stressaantunut tilanteesta tosi paljon.
Ja sitten tällä hetkellä elämäni tärkein kysymys: Onko minulla mitään mahdollisuuksia parantua tästä paskasta ja miten?
Toiminalliset vatsavaivat
3
690
Vastaukset
- hel
Nämä suolistovaivat kuten toiminalliset vatsavaivat, ärtynyt paksusuoli, lievät tulehdukset kestävät
aikaa toipuakseen. Tiedän omasta kokemuksesta, on vain jätettävä kaikki suolta ärsyttävä ruoka pois
ruokavaliosta, kuten vahavat mausteet, kahvi, suklaa, sitrushedelmät, joskus itse jätän useaksi viikoksi
pois jopa kotimaiset viljat. Itse olen vatsani ja suolistoni kanssa kamppaillut useita vuosia, välillä on
parempia aikoja ja välillä menee huonommin, mutta paljolti on kiinni mitä syön. Alkoholi on täydessä
pannassa. Minulla auttaa kun muistan syödä pieniä annoksia ruokaa, että vatsa ei tule täydeksi,
välillä helpommin sanottu kuin tehty. Tupakka myös ärsyttää vatsalaukkua, särkylääkkeistä olet varmaan
saanut lääkäriltä ohjeet, että et käytä asetyylisalisyylihappoa sisältäviä särkylääkkeitä, kuten disperin,
Asperin. Maitohappokapseleista ei ole haittaa vaikka kokeilisit, useilla ihmisillä niistä on apua, auttavat
parantamaan suoliston bakteerikantaa. Toivottavasti saat näistä jotain apua, olet vielä nuori vaivasi kanssa
ja tiedän, että sen kanssa kaikki sosiaalinen elämä kärsii kun ei voi mennä minnekkään pelossa, että pysyykö vatsa kuirissa sen aikaa kun on poissa kotoa, esim. elokuviin meno ym. Mutta yritä vältää alkoholia
mahdollsimman paljon, koska se poltaa vatsalaukun ja suoliston tulehtunutta pintaa ja ärsyttää entisestään.- Nou-Life
Kiitos vastauksestasi!
Olen kyllä muuttanut täysin elämäntapani. Koko elämäni pitää miettiä vatsan kautta, joka saa minut täysin raivostumaan. Koulussa en pysty käymään, enkä harrastuksissa, ihmisten tapaaminen on hankalaa. Minusta se ei ole elämää. Tätä menoa joudun pian psykiatrianosastolle... - tiuku.
Nou-Life kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi!
Olen kyllä muuttanut täysin elämäntapani. Koko elämäni pitää miettiä vatsan kautta, joka saa minut täysin raivostumaan. Koulussa en pysty käymään, enkä harrastuksissa, ihmisten tapaaminen on hankalaa. Minusta se ei ole elämää. Tätä menoa joudun pian psykiatrianosastolle...Olen myös kärsinyt jo monta vuotta erilaisista toiminnallisista vatsavaivoista. Itse olen nyt 25-vuotias nainen ja lukion aikana oireiluni oikeastaan alkoi. Itselläni erilaisten maitotuotteiden syöminen aiheutti aluksi hirmuisen vessarumban eli vatsa meni aina sekaisin, kun olin syönyt ko. tuotteita. Muutama vuosi sen jälkeen pääsin yliopistoon ja siellä otin laktoosirasitustestin ja positiivinen tuloshan sieltä tuli. No ei siinä vielä mitään! Kuvittelin että ihanaa, nyt loppui vatsanväänteet pelkästään jättämällä tavalliset maitotuotteet pois. Niin ei kuitenkaan käynyt...
Huomasin vuosien varrella, että vaikka välttelinkin tavallisia maitotuotteita, vatsani saattoi mennä sekaisin jo stressistä esim. tenttitilanteissakin jouduin turvautumaan vessaan. Aika nöyryyttävää!! Vatsa on siis herkistynyt yhä enemmän ja olen huomannut, että parhain keino elää "normaalia" elämää on syödä terveellisesti ja pitää tietynlainen ruokarytmi. Joskus viikonloppuisin huomaan rytmin muuttuessa myös vatsan toiminnan heikkenemistä ja sehän ei ole kivaa, kun pitää odotella, että milloinkohan se taas toimii.
Alkoholin käytöstä olen myös huomannut vatsani menevän sekaisin. Pieni annos puna- tai valkoviiniä ruuan kanssa ei ole vielä paha, mutta tuntuu, että "kunnon" kännien vetäminen ei tulisi enää kuuloonkaan! Suosittelen myös sinulle alkoholin vähentämistä, niin kuin tupakankin :) Myös sorbitolilla makeutetut makeiset ovat pahoja vatsalle. Syön joka aamu kaurapuuroa ja otan lasillisen Visibliniä. Ainakin vielä olen voinut juoda myös pienen kupillisen kahvia. Muuten juon aina teetä, jos lähden ulos kahville. Tuohon stressiin ja ahdistukseen olen itsekin joutunut liikennevälineissä, varmaan kun jo valmiiksi tietää, ettei vessoja ole lähettyvillä.
Yritä pitää elämäntapasi terveellisinä, niin saat suolen rauhoittumaan. Maitohappobakteerien syöminen kannattaa myös päivittäin. Itse käytin aluksi Laktoseveniä ja huomasin ainakin flunssien vähenemisen, vatsavaivojen pysyvän kuitenkin melko samoina. Nyt löysin uuden tuotteen nimeltään Probiootti plus:n terveyskaupasta. Tuote on suorastaan loistava ainakin mun vatsalle ja ulostekin on pitkästä aikaa normaalia. Suorastaan hehkutan miehelleni, kuinka hyvältä nyt tuntuu, kun vatsakaan ei enää reistaile :D Ai niin, vielä siitä maidosta. Olen ollut nyt syömättä mitään maitotuotteita, sillä muutaman kerran olen huomannut vatsani menevän sekaisin myös laktoosittomista tuotteista. Luin jostain, että joillekin ärtyneestä suolesta kärsiville kaikenlaiset maitotuotteet saattavat tehdä oireita.
Älä liikaa vielä murehdi, kyllä sä vielä pääset takaisin normaaliin elämään, kunhan vain opit tuntemaan vatsasi. Niin mullaki kävi ;) Ymmärrän erittäin hyvin, että vielä noinkin nuorena tämä kaikki tuntuu varmasti tosi ikävältä, varsinkin jos kavereilla ei ole mitään samoja oireita eivätkä siis myös ymmärräkään. Sitä vaan oppii sitten pikkuhiljaa elämään omien vaivojensa kanssa. Jos tulee jotain lisäkysymyksiä, mielelläni vastailen. Varmaan unohdin jotain tätä kirjoittaessa..Tsemppiä sinulle!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324681Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene152638Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su642493Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252445- 321827
Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321641Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731496Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?501335- 661304
- 821241