FE 83:n karttaplotteri?

FE 83

Olen tutustunut erinäisiin plottereihin, ohjelmistoihin jne. En ole kuitenkaan löytänyt sellaista plotteria, joka istuisi pieneen purjeveneeseen riittävän hyvin.

Jotkut upottavat, toiset laittavat telineeseen ja jotku sijoittavat sisälle kajuuttaan varrellisen tuen päähän, jonka voivat siirtää niin että näkevät sen sitloorasta.

Kertokaapa pikkupurkkareiden omistajat, mihin malliin ja systeemiin olette päätyneet? Oman version hyvät ja huonot puolet?

27

1092

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bvcxxxx

      on superhyvä. Kompassi ja kaikuluotain siihen tueksi, niin itämeri on hallussa. Elektroniikka sopii huonosti varmentamattomana purjeveneolosuhteisiin, joissa kosteus ja oikosulut aiheuttavat elektronisten laitteiden vikaantumisia.

      • FE 83

        Paperikartta on ja kompassi.

        Kuitenkin plotterin haluan..


      • vghjjk
        FE 83 kirjoitti:

        Paperikartta on ja kompassi.

        Kuitenkin plotterin haluan..

        niin laivossa ja lentsikoissakin on. Myöskin huolehdi varavirtajärjestelmästä ja total blackoutista.

        Oisko sittenkin järkevämpää huviveneessä käyttää paperikarttaa ja kompassia...

        http://www.nerc.ac.uk/press/releases/2005/cryosatlost.asp
        "ESA reported a likely software problem during the second stage of the launch.
        "

        http://www.pbs.org/wgbh/nova/planecrash/human.html
        "Who's in charge?
        While automation has improved many aspects of flight, some aviation safety experts worry that we may be putting too much trust in it. "Some people have a messianic view of software, meaning that it will save us from all our problems," says Michael Holloway, an aviation safety expert at NASA Langley Research Center. "And that's not rational, or at least it's not supported by existing evidence."



        "


      • Henrik P
        vghjjk kirjoitti:

        niin laivossa ja lentsikoissakin on. Myöskin huolehdi varavirtajärjestelmästä ja total blackoutista.

        Oisko sittenkin järkevämpää huviveneessä käyttää paperikarttaa ja kompassia...

        http://www.nerc.ac.uk/press/releases/2005/cryosatlost.asp
        "ESA reported a likely software problem during the second stage of the launch.
        "

        http://www.pbs.org/wgbh/nova/planecrash/human.html
        "Who's in charge?
        While automation has improved many aspects of flight, some aviation safety experts worry that we may be putting too much trust in it. "Some people have a messianic view of software, meaning that it will save us from all our problems," says Michael Holloway, an aviation safety expert at NASA Langley Research Center. "And that's not rational, or at least it's not supported by existing evidence."



        "

        No nythän varsinaisia asiantuntijoita on neuvomassa. Eihän kukaan normaalijärkinen ole paperikartasta luopumassa, vaikka plotterin veneeseen laittaakin. Plotteri on mainio peli: näyttää oikean nopeuden, näyttää tarkan sijainnin - heikoimillaankin sillä saa paperikartan, kompassin ja ympärilleen katselemisen avulla paljon tarkemmin ja varmemman sijantitietiedon kuin viivoittimen, kompassin ja etusormen avulla.

        Mutta alkuperäiseen kysymykseen: käytännön vaihtoehdot a) laipioon niin iso upotettava ruutu kuin suinki mahtuu, b) kaulaan nauhasta roikkumaan käsi-gps. Molempi parempi.


      • gfsdfggg
        Henrik P kirjoitti:

        No nythän varsinaisia asiantuntijoita on neuvomassa. Eihän kukaan normaalijärkinen ole paperikartasta luopumassa, vaikka plotterin veneeseen laittaakin. Plotteri on mainio peli: näyttää oikean nopeuden, näyttää tarkan sijainnin - heikoimillaankin sillä saa paperikartan, kompassin ja ympärilleen katselemisen avulla paljon tarkemmin ja varmemman sijantitietiedon kuin viivoittimen, kompassin ja etusormen avulla.

        Mutta alkuperäiseen kysymykseen: käytännön vaihtoehdot a) laipioon niin iso upotettava ruutu kuin suinki mahtuu, b) kaulaan nauhasta roikkumaan käsi-gps. Molempi parempi.

        talvella paremman tekemisen puuttessa leikkii tietokoneilla, mutta että purjehduslomallakin, huh. Tylsän matkapurjehduksen sijaan voisi vaikka käyttä spinaakkeria useammin ja luovilla yrittää saada taktiikalla nopeampia veneitä kiinni.

        http://www.youtube.com/watch?v=ePb8YgPAxdk


      • luukkuuu
        Henrik P kirjoitti:

        No nythän varsinaisia asiantuntijoita on neuvomassa. Eihän kukaan normaalijärkinen ole paperikartasta luopumassa, vaikka plotterin veneeseen laittaakin. Plotteri on mainio peli: näyttää oikean nopeuden, näyttää tarkan sijainnin - heikoimillaankin sillä saa paperikartan, kompassin ja ympärilleen katselemisen avulla paljon tarkemmin ja varmemman sijantitietiedon kuin viivoittimen, kompassin ja etusormen avulla.

        Mutta alkuperäiseen kysymykseen: käytännön vaihtoehdot a) laipioon niin iso upotettava ruutu kuin suinki mahtuu, b) kaulaan nauhasta roikkumaan käsi-gps. Molempi parempi.

        kajuutan luukun päälle laittaminen on paras ratkaisu...


      • remonttimake
        luukkuuu kirjoitti:

        kajuutan luukun päälle laittaminen on paras ratkaisu...

        Minulla on 7" plotteri (CP300E) kajuutan seinässä irroitettavassa jalustassa. Sitä on pinnamiehen helppo katsoa ja kyytiläisen näprätä. Parempaa sijoituspaikkaa en ole käden ulottuville keksinyt.

        Huonot puolet ovat plotterin ja johtojen ruuvaaminen paikalleen ja pois joka reissulle, sekä liian himmeä näyttö.


      • kajuutan seinustalla
        remonttimake kirjoitti:

        Minulla on 7" plotteri (CP300E) kajuutan seinässä irroitettavassa jalustassa. Sitä on pinnamiehen helppo katsoa ja kyytiläisen näprätä. Parempaa sijoituspaikkaa en ole käden ulottuville keksinyt.

        Huonot puolet ovat plotterin ja johtojen ruuvaaminen paikalleen ja pois joka reissulle, sekä liian himmeä näyttö.

        Sellainen U mallinen teline kajuutan seinustalla. Ongelmana tosiaan "johtojen ruuvailu" mutta oma vanha malli tuskin varkaille kelpaa.


      • kjknnjnjhjhjgghg
        kajuutan seinustalla kirjoitti:

        Sellainen U mallinen teline kajuutan seinustalla. Ongelmana tosiaan "johtojen ruuvailu" mutta oma vanha malli tuskin varkaille kelpaa.

        leluilla leikkivillä metodi laittaa esim uusin kivi leluihinne tiedonantoja veneilijoidelle lehdestä, tammisaaren hästholmenin luoteis puolelta, 59 astetta 50.7347' N, 23 astetta 28.3480'E.

        tämmöisiä kiviä on joka lehdessä 1-5kpl ja näitä lehtiä tulee 5 kertaa vuodessa, joten veikkanpa ,että moni sähköisiä kartttoja käyttävä on totaalisen out kivistä, joita on vaikka 2000 luvulla karttoihin tullut.


      • rtrtttrrtrt
        kjknnjnjhjhjgghg kirjoitti:

        leluilla leikkivillä metodi laittaa esim uusin kivi leluihinne tiedonantoja veneilijoidelle lehdestä, tammisaaren hästholmenin luoteis puolelta, 59 astetta 50.7347' N, 23 astetta 28.3480'E.

        tämmöisiä kiviä on joka lehdessä 1-5kpl ja näitä lehtiä tulee 5 kertaa vuodessa, joten veikkanpa ,että moni sähköisiä kartttoja käyttävä on totaalisen out kivistä, joita on vaikka 2000 luvulla karttoihin tullut.

        Ihan yhtälailla ne merkinnät tulee tehtyä tai jätettyä tekemättä paperille kuin sähköön.

        Sitäpaitsi ne korjaukset osuvat huomattavan usein paikkoihin, joihin useimmat eivät aja muutenkaan. Mitä olen päivityksiä lueskellut, niin ainakin neljä viidestä on semmoisessa paikassa, ettei voi kuin kummastella, kuka saakelin hullu tuommoiseen paikkaan on kalliin veneensä riskeerannut.


      • dfghfdh
        rtrtttrrtrt kirjoitti:

        Ihan yhtälailla ne merkinnät tulee tehtyä tai jätettyä tekemättä paperille kuin sähköön.

        Sitäpaitsi ne korjaukset osuvat huomattavan usein paikkoihin, joihin useimmat eivät aja muutenkaan. Mitä olen päivityksiä lueskellut, niin ainakin neljä viidestä on semmoisessa paikassa, ettei voi kuin kummastella, kuka saakelin hullu tuommoiseen paikkaan on kalliin veneensä riskeerannut.

        sähkönavigaatiolaitteisiin voi vapaasti lisätä omiaan. Muutenkin elektroniset kartat laahavat paperikarttojen päivitysistä jäljessä.

        Rahansa voi järkevämminkin purjeveneessä käyttää kuin sähköiseen navigointiin, esim satamamaksuihin ja saunavuokriin.


      • toistella
        dfghfdh kirjoitti:

        sähkönavigaatiolaitteisiin voi vapaasti lisätä omiaan. Muutenkin elektroniset kartat laahavat paperikarttojen päivitysistä jäljessä.

        Rahansa voi järkevämminkin purjeveneessä käyttää kuin sähköiseen navigointiin, esim satamamaksuihin ja saunavuokriin.

        Olet yrittänyt tuota samaa juttua ennenkin. Kivi tai pari lisää Suomen rannikoille sijoiteltuna on täysin yhdentekevää. Hyöty on aivan minimaalinen verrattuna plotterista saatavaan hyötyyn. Toistaiseksi ainoa plotterista havaittu merkittävä haitta on yhden melkoisen mielenkiintoisen tehtävän katoaminen. Tosin suurin osa ilosta katosi jo Deccan mukana.


      • gdsdfgg
        toistella kirjoitti:

        Olet yrittänyt tuota samaa juttua ennenkin. Kivi tai pari lisää Suomen rannikoille sijoiteltuna on täysin yhdentekevää. Hyöty on aivan minimaalinen verrattuna plotterista saatavaan hyötyyn. Toistaiseksi ainoa plotterista havaittu merkittävä haitta on yhden melkoisen mielenkiintoisen tehtävän katoaminen. Tosin suurin osa ilosta katosi jo Deccan mukana.

        avomerellä liikkuva. Saaristoissa uusia kiviä löytyy siihen tahtiin, että 10 vuotta vanhoilla kartoilla ei uskalla mennä väylien ulkopuolelle. Saaristomerellä asuvana mulla aiheesta 35 vuoden kokemus.


    • ent.fe83-purjehtija

      En ole oikein koskaan ymmärtänyt miksi gps pitäisi laittaa mahdollisimman kauas eteen. Isommissa veneissä elektroniikka on parhaiden ruorimiehen ulottuvilla asennettuna ruoripylvääseen. Pienemmässä veneessä pinnan eteen ei tietenkään voi laittaa mitään, mutta taakse voi. Päätä joutuu kääntämään ehkä vähän enemmän, mutta ei se niin vaikeaa ole...vesitiiviin laitteen voi siis asentaa joko näyttö eteenpäin, tai miksei vaikka näyttö melkein ylöspäinkin. Säätettävällä telineellä joka on kiinni esim. siinä fe:n takakaiteessa pitäisi olla aika helppokin löytää sopiva asento laitteelle; laita googleen hakusanoiksi "ram mount" ja etsi niiden valikoimista sopiva teline.

    • Joakim_

      Osta käsi-GPS ja laita sisälle sille virtapiuha. Tällainen on ollut 2 kesää ja olen myös purjehtinut pajon kavereiden veneissä, joissa on kiinteä tai kääntyvä plotteri, ja mielestäni käsi-GPS on ehdottomasti parempi tuollaisessa veneessä. "Tiukoissa paikoiss" roikkuu kaulassa, jolloin voi katsoa heti, muutoin on yleensä sisällä virtapiuhassa (ei ongelmaa vastaanotossa).

      Edut:

      1. Halvempi
      2. Vie hyvin vähän sähköä
      3. Siirtyy taskussa kotiin, jolloin trackit saa talteen PC:lle ja uudet reitit GPS:ään.
      4. Helppo näppäillä ja ohjata samaan aikaan (ei onnistu millään pinnaveneessä kiinteällä)
      5. Gasti voi käyttää laidalla istuen

      Haitat:

      1. Pienempi näyttö (ei haittaa, koska on lähellä)
      2. Ei lisätoimintoja kuten AIS, mittaridata ja kaikuluotain

    • Konstit on monet

      Jaaha, venemessut meni ja "neuvojat" ovat palanneet suomi24:ään.

      No, itse asiaan. Itselläni on plotteri varmentamassa kulkua ja kartalla lähinnä muuten mennään. "Plotteri" on vanha käsi-gps jossa on kartat ja siten pienehkö tietenkin pinnan äärestä katsoa. Feneen sitloora on kuitenkin aika lyhyt joten tämäkin idea voisi toimia:

      Tee kaukalon luukulle "sijainen" johon saat plotterin kiinni, ts. kiilamainen vaneripala johon saat plotterin joko upotettua tai telineellä kiinni. Mitä matalampi, sitä helpompi aukosta on kulkea (kunhan ruutu on sen suhteen hyvin myös).

      Venereissun jälkeen sijainen pois, plotteri mukaan telineestä ja luukku lukkoon. Itselläni ollut ihan hyvä systeemi.

      • -Mika-

        Näitä olen nähnyt ja tomivilta on näyttäneet.
        Oma systeemini on kuitenkin toinen. Mulla on Hakkapeliitta -autonavigaattori meri-CD kartoilla ja Oziexplorer ohjelmalla. Se on "tarranauhalla" kiinni siinä kajuutan seinässä, muiden mittareiden alapuolella. Laitan sen siihen tarvittaessa ja sähkönsyöttö on kajuutasta. Se ei ole tiellä tuossa paikassa missään tilanteessa ja syvyyttä sillä on saman verran kuin niillä muillakin mittareilla.

        Olin pitkään aikeissa laittaa siihen vaan erillisen näytön ja pitää naviskan pöydällä läppäriä, mutta redundanttisuus voitti. Eli nyt mulla on ne molemmat. Läppäri kun on monikäyttöinen ja mukana oikeastaan aina muutenkin. Paljon tulee ajeltua ihan senkin varassa, kun paperikartta on sitlootassa ja toisinaan vaan haen "uskonvahvistusta" vilkaisemalla sitä läppärin näyttöä. Pimeäajossa se "plotteri" siinä tuulimittarin alapuolella on hyvä. Pinnamies näkee kyllä siitä riittävästi, jotta sijainti on aina selvillä.
        Vene on Inferno 29, elikkä ihan samaa kokoluokkaa.

        Kisakulkimessa sittten olemme tehneet juuri niin kuin Joakim ehdottaa: Käsi-GPS kartoilla ja se on navigoinnista vastaavan kaulassa roikkumassa.


      • FE 83
        -Mika- kirjoitti:

        Näitä olen nähnyt ja tomivilta on näyttäneet.
        Oma systeemini on kuitenkin toinen. Mulla on Hakkapeliitta -autonavigaattori meri-CD kartoilla ja Oziexplorer ohjelmalla. Se on "tarranauhalla" kiinni siinä kajuutan seinässä, muiden mittareiden alapuolella. Laitan sen siihen tarvittaessa ja sähkönsyöttö on kajuutasta. Se ei ole tiellä tuossa paikassa missään tilanteessa ja syvyyttä sillä on saman verran kuin niillä muillakin mittareilla.

        Olin pitkään aikeissa laittaa siihen vaan erillisen näytön ja pitää naviskan pöydällä läppäriä, mutta redundanttisuus voitti. Eli nyt mulla on ne molemmat. Läppäri kun on monikäyttöinen ja mukana oikeastaan aina muutenkin. Paljon tulee ajeltua ihan senkin varassa, kun paperikartta on sitlootassa ja toisinaan vaan haen "uskonvahvistusta" vilkaisemalla sitä läppärin näyttöä. Pimeäajossa se "plotteri" siinä tuulimittarin alapuolella on hyvä. Pinnamies näkee kyllä siitä riittävästi, jotta sijainti on aina selvillä.
        Vene on Inferno 29, elikkä ihan samaa kokoluokkaa.

        Kisakulkimessa sittten olemme tehneet juuri niin kuin Joakim ehdottaa: Käsi-GPS kartoilla ja se on navigoinnista vastaavan kaulassa roikkumassa.

        Eli Hakkapeliitta navigaattori: Miten kosteat olosuhteet?

        Käsittääkseni tämä laite ei ole vesitiivis.

        Kiitos hyvistä vinkeistä Mika, Joakim & konstit on monet.

        Voisitte laittaa vielä merkkejä/malleja muutkin, mitä vempainta käytätte.


      • -Mika-
        FE 83 kirjoitti:

        Eli Hakkapeliitta navigaattori: Miten kosteat olosuhteet?

        Käsittääkseni tämä laite ei ole vesitiivis.

        Kiitos hyvistä vinkeistä Mika, Joakim & konstit on monet.

        Voisitte laittaa vielä merkkejä/malleja muutkin, mitä vempainta käytätte.

        Se ei ole vesitiivis, mutta olen huomannut, että aika vähän tulee purjehdittua vesisateessa ja pimeässä ;-)
        Jonkun kerran on näin käynyt ja silloin kiinnitin sen hakkapeliitan oman imukuppitelineen työntöluukun alapintaan noin 10 senttiä sisäpuolelle. Mulla on se työntöluukku plexiä, joten hyvin se siinä kiinni pysyi. Hankaloitti jonkin verran kulkua kajuuttaan, mutta eipä siinä kelissä ollut kovin moni sieltä kajuutasta ulos tulossakaan ;-)

        Eikös Haraldilla ollut läppäri ylosalaisin FE:n kajuutan katossa sisäpuolella? Ja suurehkon näytön ansioista se on pinnamiehen näkökentässä helposti. Kaikenlaisia variaatioita voi ja kannattaa kokeilla...

        Oikeissa plottereissa minua häiritsee eniten ehkä niiden suuri koko suhteessa näytön pieneen kokoon sekä telineiden huonous. Ne on selkeästi sellaisia, että ei niiden kiinnittäminen pienehkön pinnaohjatun purkkarin kajuutanseinään oikein onnistu järkevästi. Ovat liian ulkonevia ja niihin takertuu köydet ja vendoissa gasti helposti tönäsee ne rikki jne.


      • Konstit on monet
        FE 83 kirjoitti:

        Eli Hakkapeliitta navigaattori: Miten kosteat olosuhteet?

        Käsittääkseni tämä laite ei ole vesitiivis.

        Kiitos hyvistä vinkeistä Mika, Joakim & konstit on monet.

        Voisitte laittaa vielä merkkejä/malleja muutkin, mitä vempainta käytätte.

        Itselläni on vanha Garmin Gpsmap 76 Bluecharteilla upotettuna tuollaiseen vanerilevyyn. Kartat tosin laitoin vasta talvella joten en ole kokeillut seilailua plotterin kanssa. Virta laitteelle tulee sisältä ja kulutus taisi olla luokkaa 0,15A joten siinä mielessä en ole katunut valintaani.

        Laite on vesitiivis muistaakseni pikkusukelluksiin saakka ja kelluu ym. Kumma kyllä tuo malli on poistunut markkinoilta vaikka aiempaa 72:ta myydään edelleen. Halusivat varmaan eroon matriisinäytöistä jotka kuitenkin toimivat auringossa vanhempia värinäyttöjä paremmin ja voisivat halvempina haukata muiden käsi-gps-"plottereiden" markkinoita.

        Näytön numerot ovat tarpeeksi suuria nähtäväksi kaukalon takaosasta joten pelkäämpä että tuollaisella alle 10x10cm näytöllä ei kartoista saa tolkkua. Eipä tuolla väliäkään, laite toimii myös akkupattereilla joten laitteen nappaaminen lähemmäs "kaulaan" sujuu hyvin jos keli sitä vaatii. Laitteessa onkin yleensä reitti "muistin tueksi" vaikka varsinainen ohjailu tapahtuu paperikartasta.


      • Konstit on monet
        Konstit on monet kirjoitti:

        Itselläni on vanha Garmin Gpsmap 76 Bluecharteilla upotettuna tuollaiseen vanerilevyyn. Kartat tosin laitoin vasta talvella joten en ole kokeillut seilailua plotterin kanssa. Virta laitteelle tulee sisältä ja kulutus taisi olla luokkaa 0,15A joten siinä mielessä en ole katunut valintaani.

        Laite on vesitiivis muistaakseni pikkusukelluksiin saakka ja kelluu ym. Kumma kyllä tuo malli on poistunut markkinoilta vaikka aiempaa 72:ta myydään edelleen. Halusivat varmaan eroon matriisinäytöistä jotka kuitenkin toimivat auringossa vanhempia värinäyttöjä paremmin ja voisivat halvempina haukata muiden käsi-gps-"plottereiden" markkinoita.

        Näytön numerot ovat tarpeeksi suuria nähtäväksi kaukalon takaosasta joten pelkäämpä että tuollaisella alle 10x10cm näytöllä ei kartoista saa tolkkua. Eipä tuolla väliäkään, laite toimii myös akkupattereilla joten laitteen nappaaminen lähemmäs "kaulaan" sujuu hyvin jos keli sitä vaatii. Laitteessa onkin yleensä reitti "muistin tueksi" vaikka varsinainen ohjailu tapahtuu paperikartasta.

        Hoppopp, komento takas. GpsMap76:a näyttäisi olevan vieläkin "kaupan" ainakin garminin sivuilla:

        http://www.garmin.fi/product_info.php?cPath=23&products_id=120

        Sen sijaan sille sopivien Bluechart-karttojen päivitykset taisivat loppua tässä vuosi sitten vaikka ketäpä tuo haittaa ellei sitten se, että (koskaan enää päivitettävien) karttojen hinta on vehkeen luokkaa. Ehkäpä jostain netistä löytyisivät ladattaviksi ilmankin jo kun tilanne on tuollainen.


      • dasdasda
        -Mika- kirjoitti:

        Se ei ole vesitiivis, mutta olen huomannut, että aika vähän tulee purjehdittua vesisateessa ja pimeässä ;-)
        Jonkun kerran on näin käynyt ja silloin kiinnitin sen hakkapeliitan oman imukuppitelineen työntöluukun alapintaan noin 10 senttiä sisäpuolelle. Mulla on se työntöluukku plexiä, joten hyvin se siinä kiinni pysyi. Hankaloitti jonkin verran kulkua kajuuttaan, mutta eipä siinä kelissä ollut kovin moni sieltä kajuutasta ulos tulossakaan ;-)

        Eikös Haraldilla ollut läppäri ylosalaisin FE:n kajuutan katossa sisäpuolella? Ja suurehkon näytön ansioista se on pinnamiehen näkökentässä helposti. Kaikenlaisia variaatioita voi ja kannattaa kokeilla...

        Oikeissa plottereissa minua häiritsee eniten ehkä niiden suuri koko suhteessa näytön pieneen kokoon sekä telineiden huonous. Ne on selkeästi sellaisia, että ei niiden kiinnittäminen pienehkön pinnaohjatun purkkarin kajuutanseinään oikein onnistu järkevästi. Ovat liian ulkonevia ja niihin takertuu köydet ja vendoissa gasti helposti tönäsee ne rikki jne.

        http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=11150 Tollanen on nyt vastaava kuin tuo hakkapeliitta. Eli winCE Tähän sitten saa kaikennäköistä mp3 soitinta navigointiohjelmaa jne.

        Löytyy koteloita jotka on tarkoitettu moottoripyöriin tällaista voisi kokeilla? Niissä on kalvo joka tulee näytön eteen joka on vesitiivis mutta kosketusnäyttö toimii.


      • -Mika-
        dasdasda kirjoitti:

        http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=11150 Tollanen on nyt vastaava kuin tuo hakkapeliitta. Eli winCE Tähän sitten saa kaikennäköistä mp3 soitinta navigointiohjelmaa jne.

        Löytyy koteloita jotka on tarkoitettu moottoripyöriin tällaista voisi kokeilla? Niissä on kalvo joka tulee näytön eteen joka on vesitiivis mutta kosketusnäyttö toimii.

        Juu, tuo on uudempi versio samasta laitteesta.
        Muuten ohjelmistokin on samanlainen, ja lisäohjelmien laitto käy samalla tavalla.

        Sellaista vedenpitävää koteloa en olekaan tuolle nähnyt, kerro lisää: Mistä niitä saa ja mihin hintaan?
        Nyt voisi hyvin talven kylminä iltoina tuon kanssa puuhastella...


      • ei löytynyt hyvää
        -Mika- kirjoitti:

        Juu, tuo on uudempi versio samasta laitteesta.
        Muuten ohjelmistokin on samanlainen, ja lisäohjelmien laitto käy samalla tavalla.

        Sellaista vedenpitävää koteloa en olekaan tuolle nähnyt, kerro lisää: Mistä niitä saa ja mihin hintaan?
        Nyt voisi hyvin talven kylminä iltoina tuon kanssa puuhastella...

        MP palstoilla noista on keskusteltu. En nyt löytänyt mitään mikä omaa silmää miellyttäisi? Mutta tarranauha tollaseen http://www.rockwaterair.co.uk/category/waterproof-cases/mini-phone-gps-case-104 voisi ajaa asiansa? Yllättävän kosteeta syksyisin kun aurinko laskee vaikka ei sataisikaan.

        Olen kyllä 100 varma että joku systeemi löytyy MP puolelle...


      • FE 83
        ei löytynyt hyvää kirjoitti:

        MP palstoilla noista on keskusteltu. En nyt löytänyt mitään mikä omaa silmää miellyttäisi? Mutta tarranauha tollaseen http://www.rockwaterair.co.uk/category/waterproof-cases/mini-phone-gps-case-104 voisi ajaa asiansa? Yllättävän kosteeta syksyisin kun aurinko laskee vaikka ei sataisikaan.

        Olen kyllä 100 varma että joku systeemi löytyy MP puolelle...

        Tätä Hakkapeliittaa Taskuloistoa olen tutkiskellut jo aiemmin.

        Tässä olisi monta hyvää juttua, ja ehkä huonoakin.

        Tuo vesitiivis pakkaus voisi toimia, jos sen vielä saisi kiinni jotenkin sitlooran etuseinään.

        Kaulaan toinen? Nokian kännykkä?

        Tässä on tullut paljon hyviä vinkkejä ja ajatuksia. Tuo tallinluukun korvaaminen varakappaleellakin oli varsin hyvä idea. Siihen voisi kehittää vaikka mitä suojia ja kotelointeja.


    • A-36

      Jos tila on kortilla, niin yksi hyvä konsti, (jota olen itsekin harkinnut), on tehdä kajuutan pystyluukun kokoinen vanerilevy, (Jos luukku kaksiosainen, niin yläosan kokoinen), ja upottaa plotteri siihen.
      Haittaa toki kulkua luukusta sisään, mutta jos johdoissa varaa, niin tuon luukun nostaminen hetkeksi syrjään ei vie kuin muutaman sekunnin. Tämä tietysti vaatii integroidulla antennilla olevan laitteen, jotta laitteelle tuotavat johdot tulevat minimoiduksi.

    • Suotuisat tuulet.

      yhdessä n. 30 jalkaisessa veneessä, jossa oli pinna ohjaus, plotterin takakaiteessa, keskiputkessa, joten ylempi kaideputki suojasi plotteria hyvin. Plotteri oli siis menosuuntan nähden väärinpäin, mutta erittäin hyvin pinnamiehen näkyvillä. Taisi olla joku Eaglen malli.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6965
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1042
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe