Poikani täyttää juuri 7 kk. Saanko viedä häntä jo saunaan hetkeksi, kylvyn yhteydessä? Osa kuulemma saunottaa jo ihan pienestä mutta en itse ole uskaltanut. Vauvani on isokokoinen ja paljon "läskiäkin" eli tuskin heti kuumenee...
Saako saunoa jo?
11
414
Vastaukset
- ---
muistaakseni jostain luin että alle vuoden ikäiselle ei suositella saunomista, mutta tuskin haittaa kamalasti on jos hetkeksi vie..
- saunojat
Voihan sitä saunaan viedä lämmittelemään! Löylyä ei ehkä kannata heitellä ja saunan lämpötila vähän matalahko. Kyllä meidän 8kk tyttö tänään kävi saunan alalauteilla muutaman minuutin istumassa sylissäni kylvyn yhteydessä, lämpötila saunassa oli n.60 astetta.
- 532j
Suositukset sanoo, että alle 1 -vuotiasta ei pitäisi viedä saunaan, koska lämmönsäätelykyky ei ole vielä riittävästi kehittynyt. Aika moni suomalainen taitaa kuitenkin viedä pikkuisen saunaan jo ennen sitä n.6-9kk iässä. Eli tämä lienee niitä asioita taas, että vanhemmat saa itse päättää, haitat tietää, mutta onko ne sitten vakavia.
- 7+8=<3
Riippunee siitä mitä tarkoitat saunomisella? Kyllähän vauvan kanssa voi saunan lämmössä käydä lämmittelemässä ihan minkä ikäsenä tahansa,se on sit eri asia jos aikoo kauheesti heittää löylyä. Eiköhän ennen vanhaan vauvat pesty aina saunassa, syntymästä lähtien.
- saunaan vaan!
Kyllä minä olen n. 8kk asti käyttänyt poikaa muutaman minuutin saunassa istumassa keskilauteella ja pikkuisen on heitetty löylyäkin. Sitten saunan ja kylvyn jälkeen olen antanut vettä, ettei toinen ihan pääse kuivumaan, vaikkei siellä saunassa pojalle hiki edes nouse pintaan. Eikä vauvat kyllä yleensäkään sillä tavalla hikoile, kuin aikuiset ja vähän isommat lapset.
- 6+10
saunaan vaan! kirjoitti:
Kyllä minä olen n. 8kk asti käyttänyt poikaa muutaman minuutin saunassa istumassa keskilauteella ja pikkuisen on heitetty löylyäkin. Sitten saunan ja kylvyn jälkeen olen antanut vettä, ettei toinen ihan pääse kuivumaan, vaikkei siellä saunassa pojalle hiki edes nouse pintaan. Eikä vauvat kyllä yleensäkään sillä tavalla hikoile, kuin aikuiset ja vähän isommat lapset.
ja siksi juuri ei saisikaan saunoa. Se hikoaminen on juuri se syy, miksi aikuiset voivat löylytellä. Vauvan ei lämmönsäätely ole vielä kehittynyt, eikä vauva "osaa" hikoilla ja poistaa lämpöä elimistöstä.
Aloittajalle: Itse en vie saunaan alle vuoden ikäistä. Toki, jos haluaa viedä, niin ei kai siinä sitten mitään, jos vie vain lämpimään saunaan. Löylyihin kuitenkaan ei vielä vauvaikäistä. - ap.
6+10 kirjoitti:
ja siksi juuri ei saisikaan saunoa. Se hikoaminen on juuri se syy, miksi aikuiset voivat löylytellä. Vauvan ei lämmönsäätely ole vielä kehittynyt, eikä vauva "osaa" hikoilla ja poistaa lämpöä elimistöstä.
Aloittajalle: Itse en vie saunaan alle vuoden ikäistä. Toki, jos haluaa viedä, niin ei kai siinä sitten mitään, jos vie vain lämpimään saunaan. Löylyihin kuitenkaan ei vielä vauvaikäistä.Käytin hetken saunassa ja heitin hieman löylyäkin (jotta oli ihmeteltävää). Alalauteella istutiin ja ihmetteli kovin. Otti tissistä maitohuikkaa, joten nestehukkakaan ei uhannut. Poika on tosi iso, siis yli 10 kiloinen ja jotain 77 cm. Jos olisi joku pieni hippiäinen niin en uskaltaisi viedä :)
- mammuli 80
ap. kirjoitti:
Käytin hetken saunassa ja heitin hieman löylyäkin (jotta oli ihmeteltävää). Alalauteella istutiin ja ihmetteli kovin. Otti tissistä maitohuikkaa, joten nestehukkakaan ei uhannut. Poika on tosi iso, siis yli 10 kiloinen ja jotain 77 cm. Jos olisi joku pieni hippiäinen niin en uskaltaisi viedä :)
Me on kylvetetty alusta asti saunassa. Toki niin että sauna on ollut vain vähän aikaa päällä ja on vain vähän lämmin. Löylyä en ole koskaan heittänyt. Eipä tule vilu kylvyssä.
- Liisa-Kaisa
saunaan vaan! kirjoitti:
Kyllä minä olen n. 8kk asti käyttänyt poikaa muutaman minuutin saunassa istumassa keskilauteella ja pikkuisen on heitetty löylyäkin. Sitten saunan ja kylvyn jälkeen olen antanut vettä, ettei toinen ihan pääse kuivumaan, vaikkei siellä saunassa pojalle hiki edes nouse pintaan. Eikä vauvat kyllä yleensäkään sillä tavalla hikoile, kuin aikuiset ja vähän isommat lapset.
tuo hikoilemattomuus on kyllä tosi huono puolustus vauvan saunottamiselle, kun se on nimenomaan se syy, miksi ei saisi saunottaa. Kovin on ihmiset tietämättömiä.
- hohhoij
"osa kuulema saunottaa mutten ole uskaltanut"
lasketko vastaukset mitä saat puolesta ja vastaan ja teet päätelmät sitten??
Tässä yksi vastaus: Ajattelin saunottaa vasta 1vuotiaana jolloin lämmönsäätelykyky on kunnolla kehittynyt.- ap.
No jos saunominen ei ole vaarallista niin mikäs siinä? Soitin äidilleni ja hän on kuulemma saunottanut lapset puolivuotiaasta ja veljeni kuulemma jo parikuukautisesta. Jos vauvan vie märkänä saunaan hetkeksi, ei sillä hikoilemisella ole väliä, näin sanoi äitini. Vauvahan on silloin "hikinen". Kuivana en veisi enkä pitäisi kauan.
Vauvauinnin jälkeen kuulemma on suositeltavaa viedä hetkeksi saunaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1251258
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89914- 94904
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede23837Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat284739- 93727
- 109636
- 34628
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.50571Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet129550