Eli ongelma seuraava:
-olen syksyllä aloittanut 2v. määräaikaisella oppisopimuksella koulunkäyntiavustajana, kunta maksaa palkan. kunta ei muka pysty (lupauksistaan huolimatta) tarjoamaan kesäksi mitään työtä kaupungin sisältä n. 5viikon ajalle.
-koulutoimenjohtajan mukaan olisi otettava: "palkatonta virkavapaata, tai toinen vaihtoehto lomautus, eli käytännössä sama asia"
Olen siis määräaikainen, ja vieläpä oppisopimuksella! Voiko minut lomauttaa tai pakottaa ottamaan palkatonta virkavapaata??
Voidaanko op.so.-opiskelija lomauttaa?
6
8362
Vastaukset
- koulutussuunnittelija
Oppisopimussuhde ja määräaikainen työsuhde velvoittavat työnantajaa määräajaksi tarjoamaan työtä -> siis ei voi lomauttaa.
Kuitenkin, jos töitä ei kerta kaikkiaan ole tuolle ajalle, niin yhteisesti sopimalla voitte keskeyttää oppisopimuksen ja voit olla lomautettuna. Oppisopimusaika jatkuu loppupäästä lomautuksen kestoa vastaavalla ajalla.
Missään nimessä ei kannata suostua palkattomaan virkavapauteen.
Meilläpäin koulunkäyntiavustajille sovitaan jo ennen oppisopimuksen alkua, että kesien ajaksi oppisopimus keskeytetään. Opiskelija on keskeytyksen ajan työttömänä, eli saa työttömyyspäivärahaa tai hän on sen aikaa muualla töissä. - oppissop.opiskelija
Oppisopimusopiskeliaj on määräaikaisessa työsuhteessa samassa tilanteessa kuin tavallinen määräaikainen työntekijä jota koskee samat edut työsopimuksen suhteen. Lain mukaan oppisopimusopiskelijaa ei saa lomauttaa jos hänellä on määräaikainen työsuhde. Meillä irtisanottiin työntekijöitä, mutta määräaikaiset saivat jäädä myös oppisopimusopiskelijat, koska laina mukaan ei saa irtisanoa tai lomauttaa!!!
- Meikä
minut ainakin lomautettiin ja olen oppisopimuksella töissä pienyrityksessä. tässä nyt olen kohta 2 kk kärvistellyt lomautettuna, teoriapuolen opintoja olen jatkanut kuitenkin entiseen malliin. nyt viimeiset neljä viikkoa lomautusta käynnissä, sitten alkaakin kesäloma..tulee tuota lomaa nyt tänä keväänä vähän liikaakin.
Ongelma ehkä onkin se, että en ole hakenut uusia töitä, koska opintoni keskeytyisivät, tai joituisin ainakin itse maksamaan huomat koulutusmaksut, jotka oppisopimustoimisto on hoitanut tähän asti. - kai
voidaan vaan laitonta se käsittääkseni on.sinä taistelet vastaan pääluottamusmiehen ja liiton avulla.pikkufirmoissa tappelu tarkoittaa potkuja.ota liitoltasi selvää soittamalla tai käymällä siellä.ja sit urku auki jos ja kun se lomautus on laiton.työ orjat sorron yöstä nouskaa.......
- Aikuisopiskelija
Outoa,että oppisopimuksella opiskelevaa ei saisi muka lomauttaa. Mut on lomautettu enimmillään 5 kuukaudeksi.
Onneksi teoriaa on enää pari kuukautta ja näytöt voi tehdä kuulemma työnantajalla sen aikana.
Saattaa olla, että alkaa kiinnostamaan ihan oikeat työpaikat sen aikana.
Alalla on kyllä työtä,
mutta kun kirosana logistiikka pääsee liikaa jylläämään ja kaiken maailman
henkilöstövuokrausfirmat. - epäreilua?
Entä saako yritys lomauttaa vakituisen työntekijän, vaikka samaan aikaan työpaikalla on itsenäisesti työtä tekevä oppisopimusopiskelija, joka on tietysti yritykselle edullisempi kuin normityöntekijä? Kuulostaa epäreilulta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3197544Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771843
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161382- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91251Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701221RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551171Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019