Junaliikenne takkuilee

Miksi vr ei kaiva esille vanhoja höyryvetureitaan. Niillä liikenne sujuisi kuten ennen muinoinkin. Niissähän oli aurat ja höyryäkin sai laskettua kiskoille muistaakseni.

13

223

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Veturinkumit puhki

      rikosilmoitusta tekemään. Kerro että olet määrännyt pistämään höyryjunat raiteille mutta ne eivät usko. Ovat siis ilmanmuuta rikollisia. Muistan pikkupoikana kun seurasin asemalla höyryjunia niin ne tekivät pakkoliikkeitä ja puhisivat vähän väliä. Niistäkin pitää syyttää nykyistä rautatienhallintoa. On se kauheeta.

    • eiks vaa

      Miksi vr ei kaiva esille vanhoja höyryvetureitaan.
      On tuolla Magnus vonilla taas tyhmä kysymys, suor. Emäpöljä!

      • Maknusvani

        pykälä löytyy jostain 1800 luvun lakikirjasta. Kylä maknus tietää.


      • von Lagerbom
        Maknusvani kirjoitti:

        pykälä löytyy jostain 1800 luvun lakikirjasta. Kylä maknus tietää.

        Kiskoja nyt sulatellaan. Mikäli en aivan väärässä ole, höyryvetureista ohjattiin talvisin kiskoille höyryä ja edessä oli tietysti aurakin. Nyt ei auroja ole ja rakennellaan helevetin nopeita pentoliinoja joiden huippunopeus jotain 250 km / tunnissa. Maassa maan tavalla. Aura veturin eteen vaan. Koskahan alkaa tulla Suomessakin niitä vakavampia junaturmia. Odotellaanhan. Hiljaisemmalla vauhdilla ehtii kyllä, vaikka sillä höyryveturilla,hehhee.


      • Lämmittäjä evp.
        von Lagerbom kirjoitti:

        Kiskoja nyt sulatellaan. Mikäli en aivan väärässä ole, höyryvetureista ohjattiin talvisin kiskoille höyryä ja edessä oli tietysti aurakin. Nyt ei auroja ole ja rakennellaan helevetin nopeita pentoliinoja joiden huippunopeus jotain 250 km / tunnissa. Maassa maan tavalla. Aura veturin eteen vaan. Koskahan alkaa tulla Suomessakin niitä vakavampia junaturmia. Odotellaanhan. Hiljaisemmalla vauhdilla ehtii kyllä, vaikka sillä höyryveturilla,hehhee.

        Sen auran nimi oli karja-aura. Silla ei aurattu lunta, se oli siihen tarkoitukseen liian korkealla. Eikä siinä vauhdissa mitään höyryä kiskoille suihkutettu. Talvipakkasella se olisi vain heti jäätynyt raiteen pintaan ja olisi oli vielä hullumpi liukkaus.
        Mutta eihän hehhee mieheltä mitää järkevää voi odottaakaan.


      • eiks vaa
        Lämmittäjä evp. kirjoitti:

        Sen auran nimi oli karja-aura. Silla ei aurattu lunta, se oli siihen tarkoitukseen liian korkealla. Eikä siinä vauhdissa mitään höyryä kiskoille suihkutettu. Talvipakkasella se olisi vain heti jäätynyt raiteen pintaan ja olisi oli vielä hullumpi liukkaus.
        Mutta eihän hehhee mieheltä mitää järkevää voi odottaakaan.

        Lopeta nyt vonvon se kohelluksesi!


      • von Lagerbom
        Lämmittäjä evp. kirjoitti:

        Sen auran nimi oli karja-aura. Silla ei aurattu lunta, se oli siihen tarkoitukseen liian korkealla. Eikä siinä vauhdissa mitään höyryä kiskoille suihkutettu. Talvipakkasella se olisi vain heti jäätynyt raiteen pintaan ja olisi oli vielä hullumpi liukkaus.
        Mutta eihän hehhee mieheltä mitää järkevää voi odottaakaan.

        Sain sähköpostitse vastausksen tiedusteluuni lumiaurasta höyryveturissa sekä kiskojen sulatuksesta. Yleensä en puhu mitään sellaisesta asiasta josta en tiedä. Vastauksen antoi Jokioisten museorautatieyhdistys.

        >Aihe: Re: Tiedustelu höyryveturin toiminnasta talvisin
        >
        >Terve,
        >
        >Ainakin ihan 1900-luvun alussa vetureissa on talveksi laitettu auroja
        >eteen (karjaauran tilalle). Tästä todisteena esim Ännekoski-Suolahden
        >rautatien amerikkalainen vuoden 1901 Porter höyryveturi, joka tilattiin
        >lumiauran kanssa. Valtion rautateillä (ja yksityisilläkin radoilla)
        >kyllä käytettiin yleisesti ns laatikkolumiauroja, jotka ovat kuin vaunu,
        >jossa on auran terät. Noita sitten työnnettiin höyryveturilla. Kiskoja
        >ei kyllä tarvitse yleensä sulatella, vetureissa on hiekkakaupu, joista
        >voidaan ohjata kiskoille vetopyörien alle hiekkaa pidon lisäämiseksi
        >märällä tai jäisellä kelillä. Tuo muistikuvasi voi liittyä tosin
        >vaihteiden sulattaamiseen, sillä kuten tänäkin talvena pöllyävä lumi
        >pakkaantuu vaihteiden kielien väliin ja vaihteen kääntö ja lukitus
        >paikalleen ei onnistu. Kuumalla höyryllä tuo paakkuuntunut lumi on
        >varmaan oikein kätevää sulattaa pois!
        >
        >Oheisessa Jokioisten rautatien histroriikkiartikkelissa näkyy pikkukuva
        >höyryveturin työntämästä JR:n laatikkolumiaurasta:
        >
        >http://www.jokioistenmuseorautatie.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=83&Itemid=85


    • myyty

      ne on romutettu ja osa myyty ulkomaille!

    • ascdadads

      Jos unohdetaan ehdotuksesi totaalinen typeryys, niin meinaatko että sitä vanhaa kalustoa olis riittävästi toimintakunnossa ja niillä aikatauluongelmat ratkeaisi?? :D

      • Kriisseliveturi

        haluu että toi nimmari näkyy joka vitun päivä näillä palstoilla. Sitten se voikin mennä kooklettamaan juttuja jotta tuupata lisää paskaa tänne. Se on idiootti narsisti joka pitäisi lailla pistää hoitoon.


      • PS44
        Kriisseliveturi kirjoitti:

        haluu että toi nimmari näkyy joka vitun päivä näillä palstoilla. Sitten se voikin mennä kooklettamaan juttuja jotta tuupata lisää paskaa tänne. Se on idiootti narsisti joka pitäisi lailla pistää hoitoon.

        Jos keskustelu näillä suomi 24 sivuilla on ed. olevan tasoista, en kyllä ihmettele miksi esim. yl. Uudellamaalta sivulle ei paljon kirjoitella. Olisi se kyllä ihan ok. jos täällä netissä voisi käydä asiallista keskustelua hyvinkin tärkeistä asioista. Toivotaan että joskus asiaan tulee muutos.


      • PS44
        PS44 kirjoitti:

        Jos keskustelu näillä suomi 24 sivuilla on ed. olevan tasoista, en kyllä ihmettele miksi esim. yl. Uudellamaalta sivulle ei paljon kirjoitella. Olisi se kyllä ihan ok. jos täällä netissä voisi käydä asiallista keskustelua hyvinkin tärkeistä asioista. Toivotaan että joskus asiaan tulee muutos.

        Tuo ed. oleva tuli nyt väärään kohtaan, tarkoitin sen tuon von Lagerbom'in tekstin alle.


    • ratkaisee

      Höyryveturit ovat pitkäikäisempiä ja kestävämpiä kuin IC-junat ja pendolinot, jotka on tehty ulkomailla.

      Ennen kuin VR kilpailutti ja tilasi pendolinot, asiakkaat valittivat reittien hitautta. Nyt taajamajunat ovat vähentyneet huomattavasti aikaisemmasta, höyryjunat loppuneet kokonaan. Ongelmia on esiintynyt ulkomaisilla junilla Suomen talvessa, mikä oli ennustettavissa pelkällä maalaisjärjellä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ketä tietää

      Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      43
      5724
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

      Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      44
      5253
    3. Onko kaipaamallasi

      Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3678
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

      Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      13
      3633
    5. Veikeä Satu

      Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3106
    6. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

      Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      88
      3073
    7. Oletko nyt

      Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      55
      2835
    8. Rakastatko?

      Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      56
      2683
    9. Mikä haluat olla kaivatullesi?

      1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      53
      2340
    10. Kosiako meinasit?

      Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      38
      1804
    Aihe