Debit-kortin toimivuus

Maaliskuussa matkaan

Mikähän mahtaa olla todennäköisyys, että debit-kortti toimii Inglesissä niinkuin sen on suunniteltu toimivan? Ihan tuoretta käyttäjäkokemukseen perustuvaa tietoa ei ainakaan tämän palstan hakukone tuonut, niin ajattelin ottaa asian esiin, jos vaikka jotain muutakin asia kiinnostaa. Täällä Suomessakaan kun jotkut päätteet eivät millään tahdo sitä debit-puolta huolia, niin mikähän mahtaa olla ulkomailla maksupäätteiden ohjelmistojen tilanne...

Ja ihan vielä tarkennuksena, että kyllä, varaudun kyllä matkalle niin, että rahavaroja on, mutta tällaisenä korttimaksajana tämäkin kiinnostaa.

9

765

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oma kokemukseni ei ole Inglesistä, vaan Puerto de la Cruzista pienen ajan takaa. Ei mitään ongelmaa, hienosti toimi. Maksoin ostoksia ja nostin rahaa debit -toiminnolla. Ei saaret ole mikään takapajula. Jos toimii debit, toimii varmasti myös kredit.
      Suomeen liittyvä kommenttisi oli erikoinen, miten niin debit (nosto) ei toimi?

• Jepsikka

paikoissa, kun maksaa kortilla, menee maksu luoton puolelta, vaikka valitsee pankin. Vika on siis päätteissä ja tästä myyjä yleensä myös mainitsee.
        Itse olen ulkomailla aina nostanut visalla rahaa, ja aina on toiminut.

• Maaliskuussa matkaan

tuo Suomeen liittyvä kommentti. Niin ja kyseessä ostotilanne, ei nosto :) Johtuu ilmeisesti siitä, että kaikki yrittäjät eivät ole päivittäneet maksupäätteen ohjelmistoa, jolloin tiettyjen pankkien debit-toiminto ei ole käytettävissä, vaan ottaa automaattisesti sieltä credit-puolelta. Näitä on onneksi enää hyvin harvassa paikassa tullut vastaan.

En nyt takapajulana saaria ajatellutkaan, vaan tätä debit/credit -käyttöönottoa olen jonkun verran työnikin puolesta seurannut, niin ajattelin vain, että miten muualla maailmassa tämä korttiuudistus toimii :)

• Maaliskuussa matkaan kirjoitti:

tuo Suomeen liittyvä kommentti. Niin ja kyseessä ostotilanne, ei nosto :) Johtuu ilmeisesti siitä, että kaikki yrittäjät eivät ole päivittäneet maksupäätteen ohjelmistoa, jolloin tiettyjen pankkien debit-toiminto ei ole käytettävissä, vaan ottaa automaattisesti sieltä credit-puolelta. Näitä on onneksi enää hyvin harvassa paikassa tullut vastaan.

En nyt takapajulana saaria ajatellutkaan, vaan tätä debit/credit -käyttöönottoa olen jonkun verran työnikin puolesta seurannut, niin ajattelin vain, että miten muualla maailmassa tämä korttiuudistus toimii :)

Luin itse asiassa juuri Talous-Sanomien nettisivuilta asiasta, olet täysin oikeassa. Moni kauppias vetkuttelee sen järjestelmäuudistuksen kanssa ja tähän liittyy myös ne tietoturvaongelmat, mistä nyt on paljon kirjoiteltu. Luottokunnan johtajakin antoi aiheesta varovaisen lausunnon pari päivää sitten.

En ole missään tekemisissä rahoitusalan kanssa, joten omat kommenttini Kanarian saarten osalta ovat täysin tavallisen asiakkaan kokemuksia. Mutta todella, ainakin Puerto de la Cruzissa nostot ja maksut näyttivät toimivan ihan ok.

Mukavaa talven jatkoa!
        Sotis

• Maaliskuussa matkaan
        Sotavento kirjoitti:

Luin itse asiassa juuri Talous-Sanomien nettisivuilta asiasta, olet täysin oikeassa. Moni kauppias vetkuttelee sen järjestelmäuudistuksen kanssa ja tähän liittyy myös ne tietoturvaongelmat, mistä nyt on paljon kirjoiteltu. Luottokunnan johtajakin antoi aiheesta varovaisen lausunnon pari päivää sitten.

En ole missään tekemisissä rahoitusalan kanssa, joten omat kommenttini Kanarian saarten osalta ovat täysin tavallisen asiakkaan kokemuksia. Mutta todella, ainakin Puerto de la Cruzissa nostot ja maksut näyttivät toimivan ihan ok.

Mukavaa talven jatkoa!
        Sotis

Rahoitusalalla en ole itsekään, mutta noita sähköisiä palveluja tulee seurattua. Mikään katastrofi ei tosiaankaan ole, jos ei debit-puoli Kanarialla toimi, mutta onhan se ihan kiva lisä maksuvaihtoehtoihin. Olen tosiaan täällä kotikulmilla useammankin kerran ihmetellyt, kun joku ostos ei ole tililtä mennyt ja huomannut sitten, että luotoltahan se onkin veloitettu. Onneksi jotkut yritykset ovat laittaneet lapun kassalle, että tietyillä korteilla onnistuu vain credit-ostot. Täytyy toivoa, että yrittäjät kohta jo panostavat tuohon järjestelmien päivittämiseen, asiakaspalvelua sekin. No menipäs nyt vähän asian vierestä (Kanarian näkökulmasta), mutta menköön :)

• ollaan tarkkana
        Jepsikka kirjoitti:

paikoissa, kun maksaa kortilla, menee maksu luoton puolelta, vaikka valitsee pankin. Vika on siis päätteissä ja tästä myyjä yleensä myös mainitsee.
        Itse olen ulkomailla aina nostanut visalla rahaa, ja aina on toiminut.

voi maksaa pankkikortilla vaan menee aina luotolle. Ei siis mitään vikaa kortissa vaan sinun tiedoissa.

• Maaliskuussa matkaan
        ollaan tarkkana kirjoitti:

voi maksaa pankkikortilla vaan menee aina luotolle. Ei siis mitään vikaa kortissa vaan sinun tiedoissa.

"Vanhalla" pankkikortilla ei voikaan maksaa ulkomailla, mutta koska käytössämme on tämä SEPA-järjestelmä tai mikä lieneekään viralliselta nimeltään, niin uudet kortit ovat debit/credit -kortteja, jotka debit-puolta käytettäessä ottavat rahan siihen liitetyltä pankkitililtä. Ja tämä toimii siis kaikkialla SEPA-alueella. Korjatkoon joku, jos olen väärässä. Se, miten homma käytännössä toimii ainakin osittain vielä takkuilee. Niin ja nyt pankit myöntävät myös uusia "vanhanmallisia" pankkikorttejakin, asiakkaiden pyynnöstä.

• Maaliskuussa matkaan kirjoitti:

"Vanhalla" pankkikortilla ei voikaan maksaa ulkomailla, mutta koska käytössämme on tämä SEPA-järjestelmä tai mikä lieneekään viralliselta nimeltään, niin uudet kortit ovat debit/credit -kortteja, jotka debit-puolta käytettäessä ottavat rahan siihen liitetyltä pankkitililtä. Ja tämä toimii siis kaikkialla SEPA-alueella. Korjatkoon joku, jos olen väärässä. Se, miten homma käytännössä toimii ainakin osittain vielä takkuilee. Niin ja nyt pankit myöntävät myös uusia "vanhanmallisia" pankkikorttejakin, asiakkaiden pyynnöstä.

Ne ostokset, jotka tein "sirukortilla" debit -toiminnon valiten, on veloitettu suoraan pankkitililtäni.

• Näin meillä

Ei toiminut meillä ensin, herjasi tunnusluvun olevan väärin. Mutta toinen ja toisen pankin automaatti kelpuutti samaisen tunnusluvun.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      73
      3644
    2. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1981
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      226
      1323
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      134
      1196
    5. Pitikö mennä rakastumaan

Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      100
      1063
    6. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      109
      1045
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      70
      1010
    8. Mitä tai ketä kaivattusi

muistuttaa?
      Ikävä
      60
      974
    9. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      965
    10. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      876
    Aihe