Sivuston päälinkit: css/html/javascript?

webnovice

Mistä johtuu, että koko ajan vain vähemmän näkee nettisivustoja, joissa linkkipäävalikko (mikähän muuten on suomenkielinen nimi "main menulle"?) on toteutettu "css drop down menuna" tai javascriptillä? Vaikuttaa siltä, että suurin osa on tehty nykyään niin, että kaikki linkit ovat näkyvissä, kuten esim. seuraavalla sivulla:

http://atuubi.yle.fi/

Onko tälle jokin erityinen syy?

6

264

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huomio!nArvoista

      Niin, siis johan se on ollut pitkään suuntaus että valikko näkyy kerralla kokonaan ja et sivusiirtymisiä mahdollisimman vähän, mielellään ei ollenkaan. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin klikkailla linkkiä linkin perään et löytää hakemansa, ja todella ärsyttävää on sit jatkuvat siirtymiset :).. puhumattakaan taustakuvista ym koristeluista.

      • webnovice

        "ja et sivusiirtymisiä mahdollisimman vähän, mielellään ei ollenkaan"

        mitä tarkoitat sivusiirtymisillä? Tarkoitatko sitä, että pitää siirtyä jollekin sivulle nähdäkseen loputkin linkit? Tätähän käytetään erittäin yleisesti: sivustolla on päälinkkirivistö ja kun klikkaa päälinkkiä, sen alapuolelle ilmestyvät alalinkit eli alasivut. Kuten esim seuraavassa:

        http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/ulkomaankauppatilastot/

        Jos edellinen on ärsyttävää, niin silloinhan "css drop down menu", on parempi vaihtoehto, koska sivuston kaikki linkit löytyvät yhdestä valikosta, jota tosin joutuu selailemaan nähdäkseen kaikki linkit. Mutta linkkejä voi yksinkertaisesti olla niin paljon, etteivät ne kaikki mahdu näkyviin, vai mitä?


      • webnovice
        webnovice kirjoitti:

        "ja et sivusiirtymisiä mahdollisimman vähän, mielellään ei ollenkaan"

        mitä tarkoitat sivusiirtymisillä? Tarkoitatko sitä, että pitää siirtyä jollekin sivulle nähdäkseen loputkin linkit? Tätähän käytetään erittäin yleisesti: sivustolla on päälinkkirivistö ja kun klikkaa päälinkkiä, sen alapuolelle ilmestyvät alalinkit eli alasivut. Kuten esim seuraavassa:

        http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/ulkomaankauppatilastot/

        Jos edellinen on ärsyttävää, niin silloinhan "css drop down menu", on parempi vaihtoehto, koska sivuston kaikki linkit löytyvät yhdestä valikosta, jota tosin joutuu selailemaan nähdäkseen kaikki linkit. Mutta linkkejä voi yksinkertaisesti olla niin paljon, etteivät ne kaikki mahdu näkyviin, vai mitä?

        "css drop down menulla" seuraavanlaista valikkoa:

        http://www.intermin.fi/


      • pyrkimyksenä
        webnovice kirjoitti:

        "ja et sivusiirtymisiä mahdollisimman vähän, mielellään ei ollenkaan"

        mitä tarkoitat sivusiirtymisillä? Tarkoitatko sitä, että pitää siirtyä jollekin sivulle nähdäkseen loputkin linkit? Tätähän käytetään erittäin yleisesti: sivustolla on päälinkkirivistö ja kun klikkaa päälinkkiä, sen alapuolelle ilmestyvät alalinkit eli alasivut. Kuten esim seuraavassa:

        http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/ulkomaankauppatilastot/

        Jos edellinen on ärsyttävää, niin silloinhan "css drop down menu", on parempi vaihtoehto, koska sivuston kaikki linkit löytyvät yhdestä valikosta, jota tosin joutuu selailemaan nähdäkseen kaikki linkit. Mutta linkkejä voi yksinkertaisesti olla niin paljon, etteivät ne kaikki mahdu näkyviin, vai mitä?

        "Mutta linkkejä voi yksinkertaisesti olla niin paljon, etteivät ne kaikki mahdu näkyviin, vai mitä? "

        juuri onkin parantaa käytettävyyttä ettei näin olisi.
        Ihmiset haluavat yhdellä silmäyksellä nähdä ainakin pääpirteissään kaiken
        mitä sivulla on tarjottavana.
        Esiin putkahteleva "vielä tämä ja tämä löytyy" alkaa pitkän päälle sieppaamaan.

        Ihan on käytettävyystutkimusten tulosta.


      • webnovice
        pyrkimyksenä kirjoitti:

        "Mutta linkkejä voi yksinkertaisesti olla niin paljon, etteivät ne kaikki mahdu näkyviin, vai mitä? "

        juuri onkin parantaa käytettävyyttä ettei näin olisi.
        Ihmiset haluavat yhdellä silmäyksellä nähdä ainakin pääpirteissään kaiken
        mitä sivulla on tarjottavana.
        Esiin putkahteleva "vielä tämä ja tämä löytyy" alkaa pitkän päälle sieppaamaan.

        Ihan on käytettävyystutkimusten tulosta.

        näitä käytettävyystutkimuksia luettavissa jossain netissä tai kirjasta?


      • webnovice kirjoitti:

        näitä käytettävyystutkimuksia luettavissa jossain netissä tai kirjasta?

        Sitten kun otetaan vielä huomioon.
        Javascript menu= Osa käyttäjistä pitää asetuksena selaimessa, ettei lue koko javascripteja. Eli sivun toimivuus on täysin sidottuna siihen. Aika harvat tosin :D javascriptin heikkoutena on myös sen raskas rakenne. Hidastaa sivun toimivuutta.
        Css-menu= selaimia on erilaisia ja sivut saattavat poiketa keskenään. Tämäkin voi vaikuttaa myös menu-valikon toimivuuteen varsinkin jos sivujen tekijä ei ole huomioinut testata kaikissa selaimissa toimivuutta.

        Eli valikko missä näkyy kaikki on tässä suhteessa toiminta varmempi. Mutta hyvin toteutettuna itse suosin css-valikkoja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1084
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      596
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      531
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe