Viisivuotiaalla mahdollisesti ADHD

Huolestunut äiti

Minulla on viisivuotias poika, johon ADHD:n ja nimenomaan ylivilkkaus ja impulsiivisuus tyyppisen oireryhmän piirteet sopivat. Hän ei voi olla hetkeäkään paikallaan, juksee heti nähdessään mielenkiintoisia asioita niitä katsomaan, vaikka pitäsi pysyä paikallaan, hyppelee ja pomppii kävellessään, eli on kuin pikkuinen apina jne.

Hän on hyvin myötätuntoinen ja tunteikas, mutta toisaalta lyödä moksii toisia ohikulkiessaan ilman syytä, aivan kuin lyöminen olisi impulssi, pakkoliike. Muisti hänellä pelaa hyvin ja suoriutuu tehtävistä ikääryhmäänsä paremmin, mutta toisaalta ei osaa keskittyä leikkeihin, eli ei oikeastaa leiki muuta kuin valvotusti ja aikuisen kontroiledessa tilannetta koko ajan. Koko ajan hän on menossa ja on myös hyvin kovaääninen. Ryhmässä toimiminen on vaikeaa, eli kiusaa muita ja ottaa leluja. Kaksin aikuisen kanssa kaikki sujuu. Kaverisuhteet ovat alkaneet jo kärsiä, eli poika jää ulkopuolelle, koska kukaan ei halua hänen kanssaan leikkiä.

Hänellä on kuitenkin iloinen mieli ja omalaatuinen huumorintajunsa. Hän on hyvin auttavainen ja tekee mielellään palveluksia aikuisille ja muille lapsille. Eli auttaa. Toisaalta hän ei kuitenkaan tee niitä lasten juttuja eli leiki. Olenkin tullut siihen tulokseen, että taloushommat ym. kotiaskareet ovat hänelle leikkiä. Hän tuntee niissä onnistuvansa ja onnistuukin hyvin.

Nyt kun hän on miltei viisivuotta, niin ympäristöstä on alkanut tulla enemmän ja enemmän negatiivista palautetta johtuen hänen impulsiivisuudestaan ja uhmakkuudestaan sekä ilkeydestään. Hän kiusaa sekä aikuisia että lapsia. Negatiivinen palaute ei ole ainakaan vielä vaikuttanut hänen itsetuntoonsa, mutta ajan mittaan näin tulee varmasti käymään.

Haluasin tietää, onko kellään muulla samanlaisia kokemuksia ja miten tuon lyömisen saisi loppumaan? Mikään kun ei tunnu tehoavan, se vain tapahtuu ja tapahtuu, pahimmillaan satoja kertoja päivässä. Se ei ole mitenkään suunniteltua, tulee kuin itsestään. Kuin siis pakkoliike tai joku impulssi. (Pojalta aletaan muuten tutkia nyt adhd:tä, koska hän on viisi.)

7

1058

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pah sanon minä

      ettei nyt olisi niin, että taas huonosti kasvatettu kakara sekoitetaan adhd diagnoosiin??????? Se on suuri virhe. Minä olen ollut ylivilkas mukula, mutten koskaan tahallani ilkeä. Olin aina hyvin "aurinkoinen" lapsi ja kaikkien lemmikki.

      • lifegreat

        Hei vaan sinulle! On hyvä että lapsesi pääsee tutkimuksiin.Jotkut tälläkin palstalla luulevat että oirelevat lapset ovat ns huonosti kasvatettuja,mutta noista ei kannata välittää.Lapsellasi voi olla neuropsykologisia oireita ja vaikka en diagnooseja tee niin pisti silmään tuo lyömisjuttu pakonomaisena-voi olla tourette-oireiluakin...ja vaikka lapsellesi ei tulisikaan diagnooseja on mahdollista saada apua kasvatusasioissa.Oletteko kokeilleet perinteiset jäähypenkit tai palkkiojärjestelmää? eli jos päivä menee hyvin niin tarra omaan vihkoon tms..jos ei aihetta niin asia käydään läpi..tietty määrä onnistumisia viikossa ja tehdään sitten jotain lapselle etukäteen sovittua kivaa....näitä oppeja olen käyttänyt erityislapselleni joka on nyt nuori miehenalku ja pärjää normaalikoulussa -toivoa on!


      • äiti1967
        lifegreat kirjoitti:

        Hei vaan sinulle! On hyvä että lapsesi pääsee tutkimuksiin.Jotkut tälläkin palstalla luulevat että oirelevat lapset ovat ns huonosti kasvatettuja,mutta noista ei kannata välittää.Lapsellasi voi olla neuropsykologisia oireita ja vaikka en diagnooseja tee niin pisti silmään tuo lyömisjuttu pakonomaisena-voi olla tourette-oireiluakin...ja vaikka lapsellesi ei tulisikaan diagnooseja on mahdollista saada apua kasvatusasioissa.Oletteko kokeilleet perinteiset jäähypenkit tai palkkiojärjestelmää? eli jos päivä menee hyvin niin tarra omaan vihkoon tms..jos ei aihetta niin asia käydään läpi..tietty määrä onnistumisia viikossa ja tehdään sitten jotain lapselle etukäteen sovittua kivaa....näitä oppeja olen käyttänyt erityislapselleni joka on nyt nuori miehenalku ja pärjää normaalikoulussa -toivoa on!

        Onko muuten mahdollita että ADHD ylivilkkaus oireet eivät ilmene koulussa???
        Nyt 9v tyttöäni opettajat kehuvat hiljaiseksi, ja rauhalliseksi, mutta muualla hän ei malta pysyä paikallaan. Tytöllä ei ole kavereita koulussa kuin yksi, koska muut pitävät häntä outona.
        Hänellä on oppimisvaikeuksia, ja keskittyminen on vaikeaa monissa aineissa.
        Voisiko olla ADHD, mitä mieltä?


      • xym
        äiti1967 kirjoitti:

        Onko muuten mahdollita että ADHD ylivilkkaus oireet eivät ilmene koulussa???
        Nyt 9v tyttöäni opettajat kehuvat hiljaiseksi, ja rauhalliseksi, mutta muualla hän ei malta pysyä paikallaan. Tytöllä ei ole kavereita koulussa kuin yksi, koska muut pitävät häntä outona.
        Hänellä on oppimisvaikeuksia, ja keskittyminen on vaikeaa monissa aineissa.
        Voisiko olla ADHD, mitä mieltä?

        Varmaan voi, testeihin vaan. Seinille hyppivät pojat "pääsevät" testeihin, inattentive-tyyppiset tytöt kärsivät usein aikuisikään asti diagnosoimattomasta "outoudesta". Silti saattaisi lääkityksestä olla apua oppimisessa ja koulumenestyksessä, ehkä myös sosiaalisten suhteiden puolesta. Opettajan sanaan että ei mitään erikoista ole, ei kannata rajattomasti luottaa. Jos ylivilkkausoireita oli jo ennen kouluikää, viittaa vahvasti ADHD.n suuntaan.


    • mamma -84

      Itsekkin olen alkanut pikkuhiljaa epäillä jotain keskittymishäiriötä pojallani. Luin AD/HD:n oireet ja pelottavan samanlaiset ovat kuin pojallani. mihinkään ei voi keskittyä, ei edes siihen jos katsoo lempiohjelmaansa, kirjaa luettaessa tms. ei ole hetkeäkään paikoillaan, istuessaankin on pakko heluttaa vähintään jalkoja tai tehdä jotain vastaavaa. eli ei ole oikeastaan koskaan täysin paikallaan.
      Valittaa jatkuvasti että on tylsää vaikka olisi leikki kesken ja kavereita kylässä.
      paikasta a paikkaan b mennään yleensä aina juosten, harvinaista jos malttaa kävellä, silloinki pitää vähintään hyppiä ja heilua.
      Ollaan käyty sirkuksessa, traktorivetokisoissa (rakastaa traktoreita) ja muualla missä pitäisi malttaa olla paikoillaan, mutta ei, sirkuksestakin oltiin vähällä lähteä kesken pois kun kossi vain heilui ja hästäsi. traktorinvetokisoista lähdettiin kesken pois kun poika oli niin levoton.
      Puhua pälpättää ihan jatkuvasti, varsinkin silloin jos toisilla on keskustelu kesken,
      ei malta odottaa omaa vuoroaan. ja tuo lyöminenkin on aina välillä ongelma. mutta sitä ei ole kuin pari kertaa päivässä.

      Muuten poika on todella suloinen, empaattinen, herkkä, sosiaalinen ja iloinen vesseli.
      Onko poikani vain ylivilkas vai voiko kyseessä olla muutakin? kokemuksia?

    • Erityisaikuinen

      Olen itse aikuisiällä saanut adhd-diagnoosin ja ollut todellakin vilkas, käytöshäiriöinen lapsi ja välillä taas mitä mukavin. Ja lapsuus on todellakin jäänyt mieleeni melko hankalana aikana, koska tein niin paljon "pahojani".

      Eläkkeellä oleva äitini, joka ammatikseen oli mukana lasten kasvatustyössä, on kanssani käynyt läpi lapsuuttani ja mikä siinä oli hänelle vanhempana raskainta. Olemme voineet verrata muistojamme rauhassa ja hyvässä yhteishengessä, mikä on myös auttanut minua hahmottamaan millainen silloin olin.

      Siksi uskallan väittää, että olipa kyse adhd:sta tai ei, niin hyvin pitkälle lapsen käytökseen vaikuttaa myös vanhemman kyky hyväksyä lapsi sellaisena kuin lapsi on. Kärsin hyvin voimallisista raivokohtauksista, joissa satutin itseäni tai muita, mutta menin siis niin ylikierroksilla kuin lapsi vain voi mennä. Kuitenkin ne raivokohtaukset juonsivat aina jostakin aivan loogisesta syystä, johon ennakoimalla ja lapsen käytöstä seuraamalla olisi voinut ajan kanssa keksiä loiventavia ratkaisuja kuin pitää kiinni vain vanhemman tahdosta, että näin toimitaan tai vain tämä tapa on yhteiskunnassamme oikein.

      Hyväksymisestä löytyy paljonkin psykologista kirjallisuutta ja jota pitäisin yhtenä tärkeänä osana adhd-lapsen kasvatusta. Tällä en tarkoita lässyttämistä ja pehmoilua, vaan silkkaa älyn ja järjen rohkeaa käyttöä.

      Lapsen rajuus ja levottomuus ei aina tarkoita oireyhtymää ja minusta on joskus kammottavaa, miten melko kepein tunnistamisen taidoin kasvastustyössä olevat ihmiset ryhtyvät arvelemaan lapsesta asioita vain siksi, ettei lapsi käyttäydy niin kuin pitäisi käyttäytyä. Joskus taustalla voi olla sekin, ettei vilkas lapsi saa olla vilkas, vaan hänet tungetaan väkisin kilttien lasten muottiin ja ryhdytään arvostelemaan, jos ei itse kykene samanlaiseen temperamenttiin samaistumaan tai ylipäätään keksimään keinoja lapsen hallitsemiseen.

      Nykyäänhän ei sallita lapsen tiukempaa koskemista hankalissa tilanteissa, mutta muistan itse lapsuudestani, miten mennessäni ylikierroksilla ihan omissa sfääreissäni, auttoi, jos joku asettui kyykylleen eteeni, tarttui tukevasti käsivarresta ja rauhallisesti otti katsekontaktin. Saatoin temmeltää jonkin aikaa, mutta yleensä fyysinen kosketus palautti minut takaisin maan pinnalle kotiin. Aloin kuulemaan, mitä minulle sanottiin. Adhd:ssa kun yleensä aivolohkojen välittäjäaineet toimivat eri tavoin kuin ns. taviksilla eli ensin saattaa reagoida keho, sitten tulla ääntä tuutin täydeltä ja lopuksi viiveellä ajatus ja järki.

      Kehoitan aina vanhempia olemaan hyvin hyvin kriittisiä arveluihin lapsen oireyhtymästä. Jos sille tielle lähtee siinä on kannattavaa ottaa yhteyttä alan liittoihin, tutustua oireyhtymälasten vanhempiin, lukea kirjallisuutta, kuunnella kovan tason ammattilaisia ja jopa uhrata jokunen ropo tutkimuksiinkin.

      Kannattaa myös ottaa huomioon, että oireyhtymien diagnoosi on kääntymässä selkeistä rajoista ylipäätään vain sanaan oireyhtymä. Oireyhtymät voivat olla myös sekoitusta yhtä sieltä, toista täältä ja ympättynä temperamenttiin ja persoonallisuuteen on parempi paneutua asiaan lapsen ehdoilla kuin niputtaa häntä jonkun yleisen diagnoosin mukaisesti.

      • senso-moto

        Hieno kirjoitus. Suosittelen myös tutustumista senso-motoriseen kuntoutukseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      311
      3700
    2. 208
      3019
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2574
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2034
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1465
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      171
      1355
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1347
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1328
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe