Monet täällä hehkuttavat epiduraalin ihanuutta ja pelkäävät synnytyskipuja, mutta minun ongelmani on se, että pelkään epiduraalia ihan kauheasti ja paljon vähemmän niitä synnytyskipuja. Eka synnytys olisi parin kuukauden päästä edessä, mutta nyt olen jo kauhusta jäykkänä kun ajattelen tilannetta, että kipujen edessä sorrun ottamaan epiduraalin.
Ensinnäkin sen laittaminen arveluttaa, pistää nyt piikkiä selkärankaan, ja pitäisi olla vielä ihan liikkumatta. Mitä jos vahingossa liikunkin, halvaantuuko siinä sitten pahimmassa tapauksessa? Joillekin tuttavilleni on myös epiduraalista tullut hitonmoinen päänsärky, ja mielestäni pahin painajainen olisi synnyttää päänsäryssä (kärsin migreenistä ja tiedän miten se halvauttaa)! Lisäksi olen kuullut, että epiduraalista voi seurata pahoinvointia (mikä tosin kai on yleistä vaikkei sitä ottaisikaan).
Lisäksi pelkään epiduraalin tuomaa turrutuksen tunnetta, eli että ei jotenkin elä siinä täysillä ja tajua kunnolla mitä tapahtuu, eikä osaa ponnistaakaan kun ei tiedä kehon tuntemuksista.
Ja viimeiseksi mutta ei vähäisimmäksi, epiduraali voi vaikuttaa lapseen haitallisesti, sehän menee suoraan verenkierron kautta lapseen. En haluaisi, että lapseni syntyisi lääkepöpperössä.
Kuulisin mielelläni kaikenlaisia kokemuksia epiduraalista, puolesta ja vastaan. Itselläni on tarkoitus selvitä ilman, mutta en ole ehdoton fanaatikko vaan menen tilanteen mukaan.
epiduraalipelko
12
726
Vastaukset
- asfddsfsa
voit olla huoleti, sillä itse epiduraalin laittaminen ei sattunut yhtään verrattuna synnytyskipuihin, itse kuulin vain rutinaa selästä, mutta en tuntenut laittoa ja supistukset oli siis miljoona kertaa pahempia! Itse sain epiduraalin aika myöhään ja kun olin saanut sen, niin aukesin tunnissa 5cm-10centtiin ja koska supistukset oli niin rajuja, itse epiduraali ei auttanut kuin ehkä 30-45 min ennen kuin teho lakkasi ja sitten pitikin ruveta ponnistamaan. Itselläni auttoi amme ennen epiduraalia lähes yhtä paljon, joten suosittelen sitä! Itse en todellakaan halvaantunu epiduraalista ja pystyin toimimaan normaalisti, joskin ponnistusvaihe hidastui, tosin se johtui siitä, että vauva oli avotarjonnassa (tuli kasvot edellä). Ilman epiduraalia olisin varmaan kuollut, sillä kipu oli todella lamaannuttavaa ennen sitä, silmissä sumeni ja huusin kuin joku eläin :-(. Oli todella helpottavaa olla tuon 30-45 min ilman kipua ja ponnistaminenkin sattui enää vähän tässä vaiheessa. Itselleni ei tullut pahoinvointia epiduraalista.
- Puudutusonpop
Älä suotta epiduraalia pelkää, se ei toimenpiteenä ole kummoinen. Ensin iho puudutetaan hyvin, se voi vähän iholla kirvellä. olet kylkiasennossa selkä niin pyöreänä kuin saat, polvet koukussa masua vasten ja sinun AINOA tehtäväsi on olla paikallaan, hengittää rentona ja kertoa jos tuntuu pahalta. Epiduraalineula laitetaan nikamien VÄLISTÄ epiduraalitilaan (voi tuntua "rapinaa") ja neulan kautta syötetään sinne ohut katetri. Tämä vaihe voi tuntua jaloissa "kutituksenomaisena", kun katetri "hiplaa" hermoja ohi liikkuessaan. Epiduraalitilassa on nimenomaan hermoja, sidekudosta, verisuonia ja rasvaa. Liikkumatta pitää olla niin kauan kunnes neula on otettu pois, ja siinä ei kauaa mene, parhaimmillaan koko homma on minuutissa, parissa ohi. Sinua on koko ajan hoitaja pitämässä kiinni, tahattomasti et pääse vahingossa liikahtamaan liikaa. Kun saat puudutteainetta epiduraalitilaan, voi tulla joskus hetkellinen huono olo, jalkoja voi kevyesti lämmittää ja tulla kevyt tunnottomuuden tunne, joka kyllä sitten häviää jonkin ajan päästä. Epiduraalin kanssa pääsee ihan normaalisti liikkumaan, kunhan puudutetta ei laiteta liian suurta annosta (puuduttaa "liikaa"), mutta vaikka näin kävisi niin vaikutus tasaantuu pian. Puuduteaineet joita epiduraaliin laitetaan, eivät vaikuta haitallisesti lapseen. Puudute vaikuttaa pistopaikassaan, epiduraalitilassa, suoraan hermoihin, ihan pieniä määriä imeytyy äidin verenkiertoon ja häviää sieltä nopeasti, istukan läpi ne eivät pääse vaikuttamaan lapseen haitallisesti. Sitä vastoin äitiin pistetyt voimakkaat kipulääkket ja suonensisäisesti annetut lääkkeet vaikuttavat myös lapseen, siksi kipulääkettä ei saa enää lähellä lapsen syntymää.
Jos niin ikävästi kävisi, että saisit tämän mahdollisen päänsäryn, jota postspinaalipäänsäryksi kutsutaan, se saadaan kyllä hyvin hoidettua. Eikä se ole mitenkään yleinen juttu. Makuulla särky ei juuri tunnu, vaan ylösnoustessa, se on tunnusomaista tälle tilalle. Se voidaan hoitaa ns.veripaikalla, joka auttaa hyvin. Kysehän on siitä, että epiduraalineulan kärki on "sohaissut" duraa, eli selkäydinnestetilaa ympäröivää kovakalvoa puudutusta laittaessa, ja tehnyt siihen reiän. TÄMÄ EI OLE VAARALLISTA. Epiduraalitila ja selkäydinnestetila ovat hyvin lähekkäin, siksi tällaista joskus käy, kun homma on niin millintarkkaa ja sinne selän sisään ei pääse näkemään. Ja tämän vuoksi puudutusta laittaessa pitääkin olla paikoillaan! Kun durassa on reikä, selkäydinnestettä tihkuu pienen "alipaineen" omaavaan epiduraalitilaan ja selkäydinnesteen tilavuuden ja sitä kautta paineen vaihtelu tuntuu päänsärkynä (sama selkäydinneste ympäröi aivoja ja selkäydintä). Painovoimavaikutuksen vuoksi särky tuntuu pystyasennossa. Selkäydinnestettä muodostuu joka päivä useampi sata millilitraa, joten mitään vaaraa tämä tihkuminen ei aiheuta, ainoastaan ikävää särkyä. Duran reikä korjaantuu itsestäänkin, mutta veripaikalla reikä saadaan heti umpeen.
Veripaikassa potilaalta otetaan omaa laskimoverta n.10-20ml ja se ruiskutetaan epiduraalitilaan, epiduraalineulan kautta, oletetun reikäkohdan päälle (samalla tavoin neula selkään kuin puudutettaessa). Veri hyytyy pistopaikkaan ja "paikkaa" duuran reiän. Apu on välitön ja päänsärky loppuu.
Epiduraali on hieno kivunlievityskeino, sitä kannattaa käyttää jos tekee kovin kipeää! Toinen vaihtoehto on spinaalipuudutus, synnytyksen ollessa jo pidemmälle edennyt. Silloin puudute laitetaan samanlaisella tekniikalla nikamien välistä HYVIN OHUEN OHUELLA neulalla duran läpi suoraan selkäydinnestetilaan, jossa puudute vaikuttaa nopeammin ja tehokkaammin. Neula on siksi ohut, että nyt tarkoituksella dura lävistetään, niin ohut neula ei jätä jälkeensä sellaista reikää joka tihuttaisi selkäydinnestettä ulospäin (tai kyllä näin joskus voi käydäkin, mut ERITTÄIN harvinaista). Tämän ohuen naulan kautta ei voida laittaa katetria jatkoannostelua varten, joten kyseessä on ns. kertapuudutus. Epiduraaliinhan voidaan tarvittaessa lisätä puudutetta katetrin kautta. Spinaalipuudutus on käytössä myös sektioissa. Silloin puudutemäärä on isompi että äiti puutuu rinnan tasosta alaspäin kokonaan. Vain hätäsektiot nukutetaan.
- adfhjkl
mielestäni ilokaasu turruttaa, ainakin jos sitä hengittelee useamman tunnin ajan.ei epiduraali niinkään, jos ymmärsin mitä tarkoitat.luultavasti epiduraali on vauvalle ihan ok,en sata varma tästä ole..mutta ainakin mulle sektiossa nukutuslääkäri sanoi, että "kivusta ei tarvi kärsiä, kaikki mömmöt annetaan heti kun lapsi syntynyt." ja leikkaushan tehtiin nimenomaan epiduraalipuudutuksessa. uskoisin että pystyt olemaan laittamisen aikana paikallaan, kätilö tai mies voi auttaa, muistan itsekin miettineeni samaa,miten siinä nyt pystyy olemaan ison vatsan ja kipujen kanssa.laittaminen ei mua sattunut, lähinnä tuntui epämielyttävältä.mulla tavallisessa synnytyksessä epiduraali kesti n tunnin ajan, leikkauksessa en koko loppuiltana tuntenut mitään.niin, ja kerran on epid. tehnyt myös kutinaa.
- Turha ihmetellä
Jos pelkäät epiduraalia enemmän kuin synnytyskipuja, niin sitten et ota epiduraalia. Ei sitä väkisin laiteta, ei se ole pakollinen. Kummallista valitusta. Naisten logiikkaa taas?
- miesten logiikkaa?
taidat olla mies joka tämmöistä kirjoitat. ei tietysti laiteta pakolla, mutta synnytyskivut on usein niin kamalia, että siinä unohtuu kaikki päätökset siitä ettei halua lääkkeitä (tai tässä tapauksessa epiduraalia) ja siksi aloittajakin kai pelkää, että tuossa tuskantilassa "sortuu" epiduraaliin, vaikka sitä pelkääkin jopa enemmän kuin synnytyskipuja. Ja haluaa tietää, onko hänen peloilleen aihetta ja mitä muiden kokemukset on.
On se kumma, että viestiin kuin viestiin aina riittää joku piikikäs vastaaja. Ei mielestäni aloittaja missään mielessä valita vaan käy läpi mielessään lähestyvää synnytystä, pohtii eri vaihtoehtoja ja käsittelee pelkoja.
- äpsä
"Lisäksi pelkään epiduraalin tuomaa turrutuksen tunnetta, eli että ei jotenkin elä siinä täysillä ja tajua kunnolla mitä tapahtuu, eikä osaa ponnistaakaan kun ei tiedä kehon tuntemuksista."
Voit varautua siihen, että synnytyksessä et muutenkaan koko ajan tajua, mitä tapahtuu - se ei tapahtuma, jota voisit hallita.
Itse olin myös epiduraalikielteinen etukäteen, mutta voin sanoa, että olin jo kuolemassa kipuun ennen epiduraalia ja sain uuden elämän epiduraalin ansiosta! Synnytyskään ei etene, jos on kivun kanssa totaalisessa krampissa ja sokissa.- T
Synnytystapahtumaa ei voi hallita (aina voi tulla eteen jotakin yllättävää).
Mutta kipua voi hallita, jos siihen on kunnolla valmentautunut joko itse kirjallisen materiaalin avulla, käymällä kunnollisessa synnytysvalmennuksessa tai pyytämällä doulaa kotikäynnille antamaan henkilökohtaista ohjausta.
- ilman pelkoa
epiduraalipuudutus synnytyksen yhteydessä on paljon kevyempi ja lyhytkestoisempi kuin esim kohdunpoistossa alateitse joten eiköhän se ole kuitenkin hyvä ratkaisu jos lääkärit siihen päätyvät. Ei ole hyvä sekään jos synnytys kestää kauan ja äidin voimat ehtyvät.
Itse synnytin ilman puudutusta ja kaikki sujui ihan hyvin. Jos sullakin etenee normaalisti niin se loppurutistus tapahtuu kuitenkin aika nopeasti etkä tarvitse sitä puudutusta.
Toivon sulle rauhallista mieltä, hoitohenkilökunnan pitäessä sinusta hyvää huolta kun synnytyksen aika koittaa. Tsemppiä!!- -.-
Mä sain ekassa synnytyksessä epiduraalin. En tuntenut ollenkaan ku se laitettiin! Enkä kuullut mitään rutinoita tms. Olin niin kipeenä supistuksista, et halusin vaan äkkiä sen epiduraalin. En sen takia varmaan tajunnut sitä laittoa pelätä enkä siks kiinnittänyt siihen mitään huomiota. Ehkä en sen takia tosiaan tuntenut sen laittoa enkä kuullut mitään.
Epiduraali toimi mulla loistavasti. Kaikki kivut hävis ja sit ku tuli aika millon piti ponnistaa niin se sujui hyvin ja lapsi oli maailmassa 20min! :)
Toisessa synnytyksessä halusin myös epiduraalin ku siitä oli niin hyvä kokemus. En tosin sitä ehtinyt saada eli ihan luomuna synnytin. Synnytys oli helppo ja nopea. Olinkin todella ihmeissäni, et kuinka mä siitä selvisin niin hyvin ilman kivunlievitystä! Edes repeämiä ei tullut eli ei ainuttakaan tikkiä. Jäi todella hyvä mieli molemmista synnytyksistä :) Toki se synnytys kipeetä ottaa eikä oo mitään mukavaa, et en mä nyt sitä sano :)
- 11
itse myös pelkäsin kamalasti epiduraalin ottamista. Mutta kun synnytys oli käynnistynyt ja kamalat kivut niin sen ottaminen kyllä helpotti. Eikä sen ottaminen oikeastaan sattunut lainkaan. Kätilö piti kädestä kiinni ja tsemppasi. sen jälkeen piti sängyssä maata, jalat puutui ettei päässyt kävelemään. Päänsärkyä ei tullut, kärsin itsekin migreenistä. Ja sen vaikutus lakkasi siinä kohtaa kun ponnistusvaihe alkoi eli kyllä minä ainakin tunsin kun piti alkaa ponnistamaan. Mitään kauhukokemuksia ei jäänyt siitä. Myöskään pahoinvointia siitä ei tullut.
- hennaliina
sen laitto oli muuten helppoa, mutta sen ajoittaminen tiheiden supistusten väliin oli hieman hankala. toiminpide itsessään ei kestänyt kuin pienen hetken, ja vaikutus alkoi heti. oli muuten aika vinkeä tunne, kun toinen puoli oli puuduksissa, ja toinen tunsi supistuksen. sitten piti kääntää kylkeä, ja aine laitettiin myös toiselle puolelle. älä kysy miten homma niin toimii, pääasia että toimi. toiveenani oli, että en tuntisi sitä, että lapsi tulee ulos. ja toive toteutui. en myöskään tuntenut enää ainuttakaan supistusta. kätilö sitten sanoi, että sai alkaa ponnistaa. supistuksia tuli tiheästi ja ponnistusvaihe kesti 5 minuuttia. kovasti olin itse tyytyväinen synnytyksen kulkuun, vaikka anoppi sanoikin, että seuraavassa sitten ei saa ottaa mitään puudutuksia. pah.
- hei.
itsellä ei ollut ennakko ajatuksia epiduraalin suhteen, eli ajattelin kokoajan menväni tilanteen mukaan. en siis pelkää neuloja pistoksia jne vaikka tiedänkin kyllä sen vaarat, mutta ehkä nekin hieman liioiteltuja ja ammattilainenhan sen laittaa aina! itse rukoilin salissa saavani se mahd. pian koska olin todella kipeä, snao vaan lekuri et nyt tulee puudutus, mikä tahansa normi pikku pisto,sen tunsin kipujen keskeltä mutta sitten itse epiduraalia en ja se alkoikin auttaa oikeestaan heti, oli todella ihana tunne, ja epiduraalihan nopeuttaa synnytyksne vaiheita vaikkakin hieman suppareita loiventi, sitten vaan tippaa nopeemmin tiputtaan ja sitten olikin jo ponnaus vaihe joka oli 23min ohi, itse puuduin juuri siitä kohtaa mistä pitikin ja kiitän herraa tuosta hienosta keksinnöstä :D
ajattele ihmisä jotka joutuvat pakosta esim jonkun sairauden ollessa, jotuvansa pakollisiin kokeisiin, esim selkäydin punktioihin moneen kertaan ja voin kertoa että ne sattuvat oikeasti.
ja sinunhan ei ole tuota pakko ottaa, ja luulempa että jos pääsyt ottamaan olet siinä vaiheessa niin kipeä että et ehdi edes ajatella noita asioita mitä nyt pohdit! tsemppiä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli642618Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.272514Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️151694- 1021407
Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1271396- 981337
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?241173Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411106Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141083Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä
Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest59985