Toivon, että saisin ASIALLISIA vastauksia.
Voisitteko kertoa "tyhmälle", mitä kotiruokaa syötätte sakupennuillenne, sekä aikuisille? Jotain reseptejä olisi myös mukavaa saada. Entä mitä kuivaruokaa pentunne syövät? Mikä hyvää, mikä huonoa? Hinta-laatusuhde? Meille tulossa sakupentu, ja haluaisin mielelläni tietää kaiken sakujen ruokinnasta, mitä tulee välttää ja mikä on hyväksi jne. Olen joskus kuullut, että auringonkukka tai kalanmaksaöljy tekisi turkista kauniin kiiltävän?
Vinkkejä sakupennun ruokintaan
14
7503
Vastaukset
- .......
Itse syötän Royal Canin saksanpaimenkoiran pennulle tarkoitettua ruokaa. Luotan laatuun täysin. Turkki on hyvä, koira voi ja kasvaa hyvin. Ei vatsan kanssa ongelmia. Pennulle pitää syöttää PENNUN ruokaa ja varsinkin saksanpaimenkoira ei niin terveenä rotuna tarvii laadukasta ruokaa. Ruoka on kallista, 12 kg maksaa jonku 70e. Mutta miksi ottaa koira jos ei ole valmis hoitamaan vastuullisesti? En syötä koiralle muutakun tuota ruokaa ja makupaloja koulutuksessa. Naudanluita olen antanut purettavaksi.
- wiiwii
Olen valmis satsaamaan 100% pennun hyvinvointiin ja laadukkaaseen ruokaan. Ruuan hinnalla ei sinäänsä ole väliä, mutta en osta kallista ruokaa jota ei ole koettu hyväksi.
- love dog
wiiwii kirjoitti:
Olen valmis satsaamaan 100% pennun hyvinvointiin ja laadukkaaseen ruokaan. Ruuan hinnalla ei sinäänsä ole väliä, mutta en osta kallista ruokaa jota ei ole koettu hyväksi.
kasvattaja suositteli ruuaksi? Miksi et käytä sitä? Hänen jos kenen pitäisi tietää omien koirien suvun ongelmat ja sitä kautta kokemuksen myötä juuri tälle pentueelle sopiva ruoka!!
Nykyään on koiranruuat laadukkaita,mutta joka koira on yksilö (myös stressiherkkyyden ja sukurasitusten myötä) ja kaikkein paras tapa on tosiaan aloittaa sillä ruualla mitä kasvattaja suosittelee. Senkin takia,että jos koirallasi esiintyy kasvuhäiriöitä,voit tarpeentullen kertoa kasvattajalle,että olet kuitenkin noudattanut hänen ruokinta ohjetta.Tosin muitakin tekijöitä on siihen kasvuhäiriön aikaansaamiseen,mutta se onkin sitten eri juttu.
Eli syötä pentusi kasvattajan suosittelemalla ruualla aluksi. Jos koiran ulostemäärä on suuri annettuun ruokaan nähden,tai uloste on aina hyvin vaaleaa,pentu kasvaa älyttömän nopeasti,tai ei kasva lainkaan, koira lihoo paljon(tietenkin määrää pienennetään),jos koira laihtuu vaikka saisi suositus annoksen ja madotettu on, koiran iho kutisee,suupielet menevät rikki tai sille tulee virtsakiteitä jne. - kannattaa vaihtaa ruoka toiseen. Ja siis joku näistä riittää.
Silti voit antaa koirallesi kotiruokaa kuivamuonan joukkoon esim ,1 ruokalusikallinen (johonkin päivän ateriaan) mauksi. Mutta älä anna maustettuja ihmisten ruokia,mutta esim, muussaa sopasta perunat ja anna siitä se ruokalusikallinen.
Kennelliiton sivuilta löydät myös Yrjölän puuron ohjeen. Sitä voit toki antaa samalla tavalla kuivamuonan joukkoon mauksi,mutta sitten kun pentusi on kasvunsa kasvanut ja on sellainen vuoden vanha ja kun siirryt aikuisten kuivamuonaan,voisit kokeilla tota puuroa vaikka pelkästäänkin. Mutta kasvukaudella kannattaa antaa valmisruokaa,että koira saa oikeat määrät vitamiineja ja hivenaineita. Onnea ja menestystä teille! Kerro joskus kuulumisia! - wiiwiii
love dog kirjoitti:
kasvattaja suositteli ruuaksi? Miksi et käytä sitä? Hänen jos kenen pitäisi tietää omien koirien suvun ongelmat ja sitä kautta kokemuksen myötä juuri tälle pentueelle sopiva ruoka!!
Nykyään on koiranruuat laadukkaita,mutta joka koira on yksilö (myös stressiherkkyyden ja sukurasitusten myötä) ja kaikkein paras tapa on tosiaan aloittaa sillä ruualla mitä kasvattaja suosittelee. Senkin takia,että jos koirallasi esiintyy kasvuhäiriöitä,voit tarpeentullen kertoa kasvattajalle,että olet kuitenkin noudattanut hänen ruokinta ohjetta.Tosin muitakin tekijöitä on siihen kasvuhäiriön aikaansaamiseen,mutta se onkin sitten eri juttu.
Eli syötä pentusi kasvattajan suosittelemalla ruualla aluksi. Jos koiran ulostemäärä on suuri annettuun ruokaan nähden,tai uloste on aina hyvin vaaleaa,pentu kasvaa älyttömän nopeasti,tai ei kasva lainkaan, koira lihoo paljon(tietenkin määrää pienennetään),jos koira laihtuu vaikka saisi suositus annoksen ja madotettu on, koiran iho kutisee,suupielet menevät rikki tai sille tulee virtsakiteitä jne. - kannattaa vaihtaa ruoka toiseen. Ja siis joku näistä riittää.
Silti voit antaa koirallesi kotiruokaa kuivamuonan joukkoon esim ,1 ruokalusikallinen (johonkin päivän ateriaan) mauksi. Mutta älä anna maustettuja ihmisten ruokia,mutta esim, muussaa sopasta perunat ja anna siitä se ruokalusikallinen.
Kennelliiton sivuilta löydät myös Yrjölän puuron ohjeen. Sitä voit toki antaa samalla tavalla kuivamuonan joukkoon mauksi,mutta sitten kun pentusi on kasvunsa kasvanut ja on sellainen vuoden vanha ja kun siirryt aikuisten kuivamuonaan,voisit kokeilla tota puuroa vaikka pelkästäänkin. Mutta kasvukaudella kannattaa antaa valmisruokaa,että koira saa oikeat määrät vitamiineja ja hivenaineita. Onnea ja menestystä teille! Kerro joskus kuulumisia!love dog, kiitos, tuosta oli paljon hyötyä!
Kavattaja syöttää royal caninin penturuokaa, mutten ole kuullut kovin paljoa positiivista kys ruuasta, enkä niinkään markettiruuastakaan. Mutta kai me tuolla rcllä aloitetaan.. :) - Neuhun hurahtaneet
wiiwiii kirjoitti:
love dog, kiitos, tuosta oli paljon hyötyä!
Kavattaja syöttää royal caninin penturuokaa, mutten ole kuullut kovin paljoa positiivista kys ruuasta, enkä niinkään markettiruuastakaan. Mutta kai me tuolla rcllä aloitetaan.. :)Googletapas NEU kokemuksia. Meille ei RC käynyt alkuunkaan, koirakohtaistahan se on mikä sopii. Olemme NEU penturuokaa antaneet nyt 7kk, ei minkäänlaista ongelmaa. Tutkaile asiaa, suosittelen. Moni ystävämme on vaihtanut myös neuhun, kaikilla hyviä kokemuksia.
- myös kiinnostunut
Neuhun hurahtaneet kirjoitti:
Googletapas NEU kokemuksia. Meille ei RC käynyt alkuunkaan, koirakohtaistahan se on mikä sopii. Olemme NEU penturuokaa antaneet nyt 7kk, ei minkäänlaista ongelmaa. Tutkaile asiaa, suosittelen. Moni ystävämme on vaihtanut myös neuhun, kaikilla hyviä kokemuksia.
miksi jotkut suosittelevat laittamaan piimää nappuloiden sekaan?
- huippusalakaato
love dog kirjoitti:
Kennelliiton sivuilta löydät myös Yrjölän puuron ohjeen. Sitä voit toki antaa samalla tavalla kuivamuonan joukkoon mauksi,mutta sitten kun pentusi on kasvunsa kasvanut ja on sellainen vuoden vanha ja kun siirryt aikuisten kuivamuonaan,voisit kokeilla tota puuroa vaikka pelkästäänkin. Mutta kasvukaudella kannattaa antaa valmisruokaa,että koira saa oikeat määrät vitamiineja ja hivenaineita. Onnea ja menestystä teille! Kerro joskus kuulumisia!Tätä meidän kasvattajakin sanoi, että pentu saa oikeat määrät oikeita ravintoaineita. Kun syöttää laadukasta penturuokaa = nappuloita, ei kannata alkaa itse soveltamaan lisäksi juurikaan, sillä pentu saattaa pian saada liikaa jotain ravintoainetta, mikä taas saattaa heikentää toisen ravintoaineen imeytymistä. Meille suositeltiin, että n. lusikallinen kerran pv:ssä ruuan joukkoon jotain hapanmaitotuotetta, rauhoittaa kuulemma vatsaa.
Sanoivat, että joskus on käynyt niin, että jotku on alkanut soveltamaan omin päin noiden ruokien kanssa, eikä noudattanut ruokaohjeita (Ei osaamista, kokemusta, tietämystä) oli se nähtävissä sitten myöhemmin. - naturalleen
myös kiinnostunut kirjoitti:
miksi jotkut suosittelevat laittamaan piimää nappuloiden sekaan?
Piimä tasapainoittaa ja rauhoittaa koiran vatsaa.. meillä olen huomannut, että laittaa pennun mahan vähän löysälle, mutta ehkä se on vaan näin aluksi kun pentu ollut vasta vajaan viikon .. tai me laitamme tuota raejuustoa. Bernhardilaisellemme olemme laittaneen myös aina piimä, sekä öljyä, jonka johdosta karva on varmasti niin hyvässä kunnossa, että el.lääk. :kin on kehunut. Saku pennulle emme öljyä ole ruuan sekaan laittaneet :}
- sakuni
Tällä sivulla hyvät ohjeet pennun ja aikuisen sakun ruokintaan http://personal.inet.fi/koti/vauhtiantura/
- kieli poskessa
syötiin rc:tä 7kk ikään asti.
Muuten kaikki hyvin, mutta koira söi huonosti ja jouduttiin houkuttelemaan, murskaamaan sekaan lihapullia, nakkeja tms..(ja silmät vähän rähmi).Huonosta ruokahalusta johtuen koira pysyi tosin kiitettävän hoikkana( lue: liian laiha).
Naapurissa jätkä sitten pääsi kaverin ruokakupille (jahti& vahti pentu ruokaa) kuppi tyhjeni vauhdilla. Ensin ajattelin että kyse on vain kilpailutilanteesta, mutta ostin sitten koemielessä säkin kotiinkin. Ruoka maitaa, koira tukevoituu silmissä ja turkki kiiltää.Vatsakin toimii normaalisti(toimi rc:lläkin) ja silmien rähmiminen loppui.
Noudata aluksi kasvattajan ohjeita ja pidättäydy niissä jos ei ole ongelmia. Jos ongelmia tulee mieti asiaa vasta sitten. "tulevia tauteja on turha sairastaa" - bmt11
mun saku pentu ei suostu syömään royal caninia pelkästään joten heitän sekaan hieman toisen merkin kana-riisi nappuloita ja kasvattajan suosituksen mukaisesti annan myös kotiruokaa. Siis pieniä määriä, syö paljon kalaa turkki kiiltää hyvin kasvaa ja eläinlääkäri kehuu hyvin voivaksi pennuksi ja rakenne hyvä:)
- pikku-rommi
Syötän mun sakemanni-pennulle 2,5kk. kolme kertaa päivässä vedessä paisutettuja kuiva-nappuloita, siihen vähän voi laittaa sekaan piimää,viiliä.Myös keitetty riisi on hyväksi,ja jonkin verran voi kanssa ruokaan sekottaa raakaa jauhelihaa.Tottumattomana vatta menee helposti löysälle,joten raa`an lihan kanssa kannattaa lisätä määrää pikku-hiljaa.Veteen tehty puuro,ja siihen lisättynä piimää maistuu kanssa aina välillä. Meillä syödään jahti-vahtia,jota kasvattaja itse suositteli.Meidän kasvattaja suositteli myös royal caninia,mutta se maksaa 70e 20kg säkki,että aika arvokasta tavaraa.Jahti-vahti on edullinen,ja laadukas.
- 1v spk
Meillä narttupentu söi puolivuotiaaksi asti Brit care merkkistä kuivaruokaa ja kun varmistui ettei mitään allergioita ollut on syönyt siitä eteenpäin Brit merkkistä ruokaa, joka ei tosin ole niin tutkittua kuin tuo aiempi, mutta hyvin ollaan pärjätty, tyttö kasvanut hyvin turkki kiiltä ja hampaat ja korvat ovat hyvässä kunnossa (:
- nallukkapallukka
Itse syötän koirallenni kyseistä ruokaa! Ruoka on erittäin laadukasta, mutta aika hintavaa kyläkkin.. lisäksi annan kerran päivässä hiukan piimää, viiliä tai raejuustoa.. muuta koira ei juurikaan saa..
Ruoka on täysin vehnätöntä ja sisltää kaikki tarvittavat ravintoaineet mitä koira tarvitsee.
Itse haluan ehdottomasti panostaa koiran ruokaan, varsinkin kun pentu vasta n. 6kk.. Kasvattaja neuvoi syöttämään lähinnä pelkästään kyseiselle ruualla ja sanoi, että kun koira tulee yli vuoden ikään voi alkaa itse lisäillä , esim. kotiruokaa joukkoon.
n. 4kk asti syötin näin: 4xpäivässä/ 1dl kuvia nappuloita turvotettuna veteen (1dl) klo: 6-7, 12, 17, 22.
Nykyään annan 3x päivässä/ 1,5 dl kerta turvotettuna veteen, klo: 6-7, 14-15, 21-22.
Yritän olla mahdollisimman tarkka ruuan suhteen, laitan seuraavat ruuat valmiiksi desimitaan ja jos haluan "kouluttaa", nappan siitä aina muutaman nappulan, etten anna huomaamattani liikaa.. joskus jos koira on liikkunut vähemmän, niin saatan hieman vähentää myös annoskokoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273643- 412479
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut372333Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72097Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431582- 381569
- 141412
- 1291329
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2751310Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451285