Millaisia kulutuslukemia teillä on ollut 1,6 TDI Bluemotionilla?
Mulla on nyt 4000 km takana Passatin 1,6 TDI:llä (tammi-helmikuu) ja kulutus on ollut 5,8 l/100 km (mitattu tankkausten perustella) eli reippaasti yli luvatun EU-keskikulutuksen, joka on 4,5 l/100 km. Aikaisemmissa Volkkareissa ihan vastaavilla ajosuoritteilla kulutus ollut aina lähes desilleen ilmoitettu EU-keskikulutus.
1,6 TDI Bluemotion kulutus?
23
6470
Vastaukset
- tosi pettynyt
Jos pääset tuohon 5.8 litraan ole tyytyväinen. itsellä sama Siniliike ja keskikulutus on 6.2 litraa keskinopeudella 43 km/h.
Taitaa nämä tehtaan ilmoittmat kulutuslukemat olevan vain veronkiertotemppu, jolla auton hintaa saadaan hinattua alaspäin ja asiakkaita huijattua.- vvt-i
oiskohan pakkasella jotain tekemistä asiaan?
Mulla on 2.0 D4D Corolla,
- EU-yhdistetty 5.3
- pienin tankillisen kulutus 4,0
- pienin kuukausikulutus 4.7
- helmikuun kuukausikulutus 6.4 - _Köyhä_
Normikulutus mitataan EU-normilla, jossa esim. ilmastointilaite ja valot pois päältä ym. Moottori on alussa lämmin. Ei vastaa talviajoa.
Minulla 1.4TDI Fabia, keskikulutus n. 5,1 l/100km (eu-normi kait n. 4,5l), keskinopeudet 80 km/t paikkeilla. Talvella lyhyillä matkoilla saa tietysti menemään vaikka 8 litraa. Mutta ei dieseliä kannata lyhyen matkan ajoon ostaakaan.
Ajotapa vaikuttaa kanssa, kunnon kiihdytykset, mahd. iso vaihde aina päälle, moottorijarrutus, ei kuskata mitään turhia kattotelineitä tai muuta mukana. - kalle kustaa
vvt-i kirjoitti:
oiskohan pakkasella jotain tekemistä asiaan?
Mulla on 2.0 D4D Corolla,
- EU-yhdistetty 5.3
- pienin tankillisen kulutus 4,0
- pienin kuukausikulutus 4.7
- helmikuun kuukausikulutus 6.4Mulla oli corolla d4d 66kw
Pienin matkakulutus Tuusula- Kuusamoon.
4,7l /100km
Yleensä nurkissa 5.6l/100km
Nyt .
Skoda 1.9d 4x4
Pienin matkakulutus Tuusula - Kuusamo 5.4l/100km
Yleensä nurkissa 6.5l /100km
Laskettu tankkausväleistä, ei kulutusmittarista. - .......
kalle kustaa kirjoitti:
Mulla oli corolla d4d 66kw
Pienin matkakulutus Tuusula- Kuusamoon.
4,7l /100km
Yleensä nurkissa 5.6l/100km
Nyt .
Skoda 1.9d 4x4
Pienin matkakulutus Tuusula - Kuusamo 5.4l/100km
Yleensä nurkissa 6.5l /100km
Laskettu tankkausväleistä, ei kulutusmittarista.Osansa tuossa Skodan kuutuksessa on tuolla nelivedolla, joka kyllä nostaa polttoaineenkulutusta eli nelvetoa ei kannata kyllä ostaa, jos sitä ilmankin toimeen tulee. Saattaa hyvinkin olla puolilitraa sitä nelvetolisää.
- 7+1=?
....... kirjoitti:
Osansa tuossa Skodan kuutuksessa on tuolla nelivedolla, joka kyllä nostaa polttoaineenkulutusta eli nelvetoa ei kannata kyllä ostaa, jos sitä ilmankin toimeen tulee. Saattaa hyvinkin olla puolilitraa sitä nelvetolisää.
Eikä tuo välttämättä kerro todellista kulutuseroa.
Itsellä rengastuskin vaikuttaa 1-1,5l/100km eli kun siirtyy kesärenkaista talvirenkaisiin putoaa kulutus tuon verran - kesärenkaat vakio 17" ja talvirenkaat 16". Ajotapa vaikuttaa helposti 0,5-1l/100km eli jos ei osaa ajaa juuri sillä moottori/vaihteisto kombinaatiolla taloudellisesti (liian tottunut vaikka toisen mallin pidempiin välityksiin tms).
Tuuli vaikuttaa jopa 1l/100km eli jos on kova vasta tuuli niin kulutus itsellä on moottoritiellä vaihdellut jopa tuon 1l/100km.
Listaa voi jatkaa loputtomasti. Yksi lenkki ei juuri vakuuta kulutuksesta, sillä ero voi tulla pelkästään huonoista renkaista tai kuskin osaamattomuudesta.
Ei noin pienissä kulutuksissa kannata tuijottaa sitä pari desiä jonka helposti tuhlaa huonolla ajotyylillä moninkertaisena.
- e=mc(2)
Ensimmäinen 1035 km vei tasan 50 litraa eli 4.8 l/100 km ( Sama tulos sekä ajotietokoneella että tankkauksesta laskemalla. Tankkaus samalla tavoin, samasta mittarista ja vielä mahdollisimman tarkkaan auto samaan kohtaan ajaen ). Tällä hetkellä ajotietokone näyttää 4.9 l/100 km kun ajettu on vajaa 1000 km edellisestä tankkauksen yhteydessä tehdystä nollauksesta. Ajo on ollut pääasiassa työmatka-ajoa: ensin 5 km taajamaa, kolmet liikennevalot, sitten 20 km 80 km/h rajoitusta Helsingin ruuhkaisilla sisääntuloväylillä ja Kehä I:llä, lopuksi 5 km jälleen taajamaa, jossa ei liikennevaloja.
Nuo kaksi lukemaa siis näillä tammikuun lopun jälkeisillä pakkasilla, eli kesällä tippunee ehkä puolella litralla, jolleivat kohoavat ajonopeudet sitten kompensoi lämpötilan nousua.
Pari kertaa olen ajanut reilun 100 km maantielenkin n. 90 km/h mittarinopeutta jolloin kulutus on pudonnut aivan neljän litran pintaan.
Auto 2010 mallin Passat 1.6 Tdi Bluemotion Technologies.- 6l/100 km
Vaikuttaisi tuo sinun kulutus olevan ihan ok tasoa eli mielestäni itsellänikin kulutuksen pitäisi olla tuolla tasolla eikä 6 litran pintaan. Ajosuorite on aika lailla samanlainen kuin sinulla ja aikaisemmilla Volkkareilla on vastaavilla ajoilla kulutus ollut aina hyvin lähellä ilmoitettua keskikulutusta.
Miksiköhän meillä tuo kulutus on nyt reilusti yli ilmoitetun EU-kulutuksen? - nostaa vai laskee?
Katselin tankkaus.com kautta Passattien kulutuksia. 1,9 TDI:llä vaikuttaa olevan 6 litran pintaan ja 2,0 TDI bluemotioneilla 5 litran pintaan. Muutamassa bluemotionissa on kulutus jostain syystä noussut litralla talvikuukausina, kun taas toisilla bluemotioneilla kulutus on ollut kesällä ja talvella suht sama.
Hieman ihmetyttää tuo talven vaikutus noinkin suurella kulutuksenlisäyksellä ja erityisesti se, miksi se vaikuttaa vain toisilla ja osalla taas talvella ei tunnu olevan kulutukseen mitään vaikutusta.
Meidän aikaisemmilla autoilla ei ole talvella ollut kulutukseen oikeastaan kuin kulutusta laskeva vaikutus (talvirajoitukset). - e=mc(2)
Nyt on ensimmäinen maantilenkki takana. Tarkoituksella kokeilin kuinka vähällä näin nollakelillä nastarenkailla voisi päästä. Ajomäärä 403 km, lähes pelkästään 80 km/h nopeusrajoitus, jota ajelin koko ajan n. 90 km/h mittarinopeutta eli en nyt aivan tientukkona kuitenkaan ollut, vaan ajonopeus oli muun liikennevirran kanssa sama. Liikennevaloja ei matkalle sattunut kuin yhdet, eikä ajoreitillä ollut paljoakaan muuta liikennettä. Tulos 3,8 l/100 km. Kuten aiemmin kirjoitin ajotietokone on tähän asti näyttänyt tarkalleen samaa kuin tankkauksen perusteella laskettu, joten lukemaa ei ole syytä epäillä. Sitä tukee myös se että aloitin täydellä tankilla ja ajon päätyttyä polttoainemittarin neula oli pudonnut vain 1/8 osan.
Ei paha 4,7 metriselle sedanille jossa painoakin n. 1500 kg.
Pakkaskulutukseen muuten sellainen havainto että työmatkaajossa kulutus tippui 0,3-0.5l/100 km sen jälkeen kun hankin autoon sen keulan viimasuojan. 20 asteen pakkasella ei moottori lämmennyt normaaliksi lainkaan 30 km työmatkalla, viimasuojan kanssa lämmöt olivat normaalit n 15 km ajon jälkeen, joten siinä mielessä järkeenkäypää kulutuksen tippuminen kun moottori pääsee oikeaan toimintalämpöön.
- väliä mutta
Mulla nyt vajaat 3 kk ja 7000 km. Tankkauksista kulutus 5,5 l/100 km. Edellisillä autoilla olen aika lähelle päässyt normikulutusta, mutta tämmä Passatti jää minunkin mielestäni luvattoman kauas luvatusta. Ajokäyttäytymiseni ei ole muuttunut entisestä, vaan pyrin ajamaan aika ennakoivasti ja taloudellisesti, kuten aina ennekin sanotaanko viimeisen 10v aikana. Esim. Edellinen auto, Skoda Octavia 1,9 TDI (-06/07) kulutti 5,38 l/100km koko ajohistorialle (n. 80 tkm), ja luvattu taisi olla 5,1. Sitä edellinen jopa alitti luvatun kulutuksen, C5 -03 2.0 i16v tankkausten keskikulutus oli 8 l/100km, kun luvattu 8,1 l/100km (ajosuorite 3 vuodessa n. 80 tkm).
Ei tuo minua nyt hirveäti haittaa, kun muuten olen autoon erittäin tyytyväinen, mutta oletin nyt kumminkin että alle 5 litran olisi päässyt, kun tosiaankin luvattu on 4,5 l/100km keskikulutus. Toisaalta suurin osa tuosta 7000 km:sta ajosta vielä osui pahimmalle pakkaskaudelle, joten ehkä se siitä lämpimämpien säiden tullessa tippuu. Mm. pakkasilla ei tuo start/stop toimintokaan ei juuri päällä käynyt, joka varmaan jatkossa kesäisemmillä säillä tiputtaa kulutusta. Lisäksi kesäkumeina olevat matalan vierintävastuksen renkaat varmaan myös tulevat vaikuttamaan kulutusta pienentävästi... - keväällä?
Nyt kun kevät tuli ja pakkaskelit hellittivät, niin meidän 1,6 TDI bluemotion Passat farkun kulutus tippui n. 0,5 l/100 km eli talvella oli noin 6 l/100 km ja nyt kulutus ollut 5,5 l/100 km pintaan. Vieläkin olis varaa litran verran tulla alaspäin sillä aikaisemmissa autoissa keskikulutus oli EU-keskikulutuksen mukainen. Jostain syystä tämä on ollut litran verran liian janoinen. Kulutus mitattu tankkauksien perusteella.
Jos kulutus tuntuu olevan ylisuurta, niin voisiko siihen löytyä jotain teknistä selitystä/ongelmaa?
Millaisia kulutuslukemia muilla on vastaavalla koneella ollut? Tankkaus.com:ssa on yksi Passatin 1,6 TDI ja sillä kulutus ollut läpi talven 4,5 l pintaan. Sellaiseen lukemaan oli ajatus itsekin päästä, mutta toistaiseksi ei olla lähelläkään. - ...
Tuo moottori on vielä niin tuore, että ei kannata paljon seurata vielä keskikulutusta, uutena se polttaa vähän enemmän. Kannattaa ajella nätisti vielä 6000km ainakin.
- ei vaikutusta
Ei tunnu olevan kesärenkailla ja kevätkeleillä juurikaan vaikutusta kulutukseen. Talvella kovilla pakkasilla meni tuo 5,8 l/100 km ja nyt keväällä kesärenkailla näyttäisi menevät ehkä 1-2 dl vähemmän.
Aika kaukana siis se luvattu 4,5 l/100 km EU-keskikulutus. Aikaisemmilla Volkkareilla tuo EU-keskikulutus on pitänyt hyvin paikkansa, mutta nyt näillä "ekoversioilla" siihen ei tunnu pääsevän edes lähelle. Alkaa olemana hieman kusetuksen makua eli luvataan pientä kulutusta, mutta todellisuudessa kulutus on käytännössä ihan sama, kuin oli esim. 1,9 TDI:llä.
Millaisia kokemuksia muilla on 1,6 TDI:n kulutuksista kesällä ja talvella? - kulutusta
Nyt on reilun 10 tkm edestä kokemusta Passatin Variant 1,6 TDI:stä. Voisi sanoa, että on ihan vastaava, kuin edellinen 1,9 TDi Passatti. Koneen ääni ehkä hieman vähemmän traktorimainen kuin oli 1,9 TDI:ssä ja pitkistä välityksistä johtuen ohituskiihtyvyys hieman heikompi, jos ei vaihda pienemmälle.
Kulutusta olen seuraillut yhden talven ja nyt kevään. Ajotietokoneen antama kulutuslukema on oikeastaan desilleen oikea, kun vertaa sitä tankkauksien perusteella laskettuun. Tähän mennessä keskikulutus ollut 5,9 l/100 km. Aikaisemmassa 1,9 TDI:ssä taisi olla muutaman desin suurempi kulutus, vaikka ajosuoritteet ovat identtiset. Kulutuksen osalta ollut siis pettymys sillä odotus oli, että päästäisiin alle 5 litran keskikulutukseen tai oikeastaan luvattuun 4,5 EU-keskikulutukseen, johon on muilla aikaisemmilla Volkkareilla päästy samoilla ajosuoritteilla.
50-80 km/h nopeuksissa 1,6 TDI:ssä kulutus vaikuttaa olevan ihan kiitettävän pieni, mutta 100-130 km/h nopeuksissa voisi kulutus olla pienempikin varsinkin, kun välitykset ovat pidemmät verrattuna aikaisempaan Passattiin. Kesärenkailla kulutus oikeastaan vain nousi hieman ja se johtuu siitä, että autolla ajetaan suht paljon moottoritiellä ja nyt kesänopeuksilla kulutus siellä kasvoi (tämä sama ilmiö on ollut kaikissa muissakin meidän Volkkareissa).
Äsken kävin ajamassa 80 km lenkin, joka oli ajoa "maalaismaisemassa" (maantieajoa 50/60/80 rajoituksilla) ja keskinopeus oli n. 60 km/h. Kulutus oli 4,2 l/100 km ja kyydissä oli kaksi aikauista ja yksi lapsi. Tämäntyypisessä ajossa kulutus varmaan onkin mukavan pieni, mutta heti kun moottoritielle mennään, niin kulutus nousee reippaasti.
Millainenkohan mahtaa olla kulutus 60/80/10/120 km/h nopeuksilla? Jos ajo olisi tuollaista 60/80 rajoituksilla matka-ajoa, niin varmaan tuo 4,5 l/100 km olisi ihan mahdollinen, mutta jos ajosuorite on pääasiassa kaupunki- ja moottoritieajoa, niin pyöritään tuolla 5,5-6,0 l/100 km hujakoilla (1,9 TDI:ssä olis siis lähestulkoon tämä sama kulutus ko. ajosuoritteella) ainakin minun kokemusten mukaan.
Onkohan missään tietoa siitä, paljonko esim. 100 kg lisäkuorma vaikuttaa kulutukseen?
Millaisia kulutuslukemia muilla 1,6 TDI Passatin omistajilla on ollut ja millaisilla ajosuoritteilla? - ossss
5.6L/100km keskikulutus touranilla.Mitähän säästöä tuolla bluella oikein tulee?
- ihmediisseli
Eipä tuo VAG:n 1.6 TDI todellakaan mikään "ihmediesel" ole, vaikka sitä sellaisena mainostetaankin. Sen lisäksi alavääntö on suoraan sanottuna surkea.
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Golf Variant on todellinen monikäyttöauto/1135254374450?merkki=Volkswagen
"Dieseliä kului 5,54 litraa sadalla auton kulutusmittarin näyttäessä 5,6 litraa. Talvikulutus oli 1,34 litraa normikulutusta korkeampi.
Ekovirityksistä ei ole talvella merkittävää etua. Ylipitkä viitonen lisää vaihtamistarvetta. Stop-start-automatiikka toimii harvoin pakkasella.
Kilpailijoiden keskiluokan 1.6-dieselit ovat pihistelleet paremmin. Volvo V50 1.6D Drive kulutti alle viisi litraa ja Peugeot 308 1.6 HDi 5,04 litraa sadalla.
Valitsisin moottoreista 1.4 TSI:n tai 2.0 TDI:n, joissa on enemmän potkua ja kulutus lähempänä tehtaan lupaamaa. Edellä mainittujen mallien todelliset CO2-päästöt ovat lähes samat kuin 1.6 TDI:n. "- keimo lantio
Ei varsinaisesti näy VW:n edustusta tankkaus.com:ssa todellisten kulutuslukemien mukaan. Ilmeisesti vain Skodat ja vanhat Polot on pieniruokaisia ;)
- vw kiinnostunut
keimo lantio kirjoitti:
Ei varsinaisesti näy VW:n edustusta tankkaus.com:ssa todellisten kulutuslukemien mukaan. Ilmeisesti vain Skodat ja vanhat Polot on pieniruokaisia ;)
Mielenkiintoista luettavaa ketjussa - itse aion taas VW leiriin (golf variant) ja mielessä on tuo 1.6TDI
Kulutuslukemat sinänsä mielenkiintoisia, että edellinen autoni oli VW passat variant -07 20tdi (170hv). Kahden vuoden aikana ajoin 30tkm ja kulutus oli talvella 5.8 ja kesällä 6.1. Ajotapani on ennakoivaa, vaikka rikesakon ylärajoilla aina ajoinkin (asun pk-seudeulla), eli kesämökkiliikenteen moottoritieajo nosti kulutusta ja muutenkin talvirajoutusten vaihtaminen normaaliin. Kulutusta seurasin ajotietokoneella ja tankkausten perusteella.
Olisiko kuitenkin niin, että näinkin isoon autoon ei ihan noin pientä konetta kannata hankkia, vaikka onhan tuo 1l ero jo aika paljon - tehoero on toki myös aika suuri => Golf kokoluokkaan parempi kone? - 1,6 TDI:llä
vw kiinnostunut kirjoitti:
Mielenkiintoista luettavaa ketjussa - itse aion taas VW leiriin (golf variant) ja mielessä on tuo 1.6TDI
Kulutuslukemat sinänsä mielenkiintoisia, että edellinen autoni oli VW passat variant -07 20tdi (170hv). Kahden vuoden aikana ajoin 30tkm ja kulutus oli talvella 5.8 ja kesällä 6.1. Ajotapani on ennakoivaa, vaikka rikesakon ylärajoilla aina ajoinkin (asun pk-seudeulla), eli kesämökkiliikenteen moottoritieajo nosti kulutusta ja muutenkin talvirajoutusten vaihtaminen normaaliin. Kulutusta seurasin ajotietokoneella ja tankkausten perusteella.
Olisiko kuitenkin niin, että näinkin isoon autoon ei ihan noin pientä konetta kannata hankkia, vaikka onhan tuo 1l ero jo aika paljon - tehoero on toki myös aika suuri => Golf kokoluokkaan parempi kone?Nyt olis 20 tkm takana Passat Variant 1,6 TDI Bluemotionilla. Hyvin tuntuu pelaavan ja kulutus on nyt kesäkeleillä asettunut tuonne hieman yli 5 l/100 km. Sellaisessa 60/80 nopeudessa kulutus pysyy 4 l/100 km huitteilla, mutta moottoritieajossa mene n. 6 l/100 km ja satasen nopeudessakin viiden litran pintaan. Myös kaupunkiajossa sellainen 6-7 l/100 km tuntuu olevan realisimia. Eli jos keskikulutuksen haluaisi saada sinne luvattuun 4,5 l paikkeille, niin moottoritieajoa ei juurikaan kärsi olla eikä kaupungissa liikaa pyöriä.
Vaihteisto on välitetty niin pitkäksi, että tuntuu, kuin vääntöä ei olisi vanhan 1,9 TDI:n malliin, vaikak paperilla arvojen pitäisi olla samat. Tosin, kun keirrokset ovat lähempanä 2 tonnia, niin silloin vääntökin on ihan siedettävä eli kyllä 1,6 TDI mielestäni myös Passatissa on ihan toimiva peli. - startstop
1,6 TDI:llä kirjoitti:
Nyt olis 20 tkm takana Passat Variant 1,6 TDI Bluemotionilla. Hyvin tuntuu pelaavan ja kulutus on nyt kesäkeleillä asettunut tuonne hieman yli 5 l/100 km. Sellaisessa 60/80 nopeudessa kulutus pysyy 4 l/100 km huitteilla, mutta moottoritieajossa mene n. 6 l/100 km ja satasen nopeudessakin viiden litran pintaan. Myös kaupunkiajossa sellainen 6-7 l/100 km tuntuu olevan realisimia. Eli jos keskikulutuksen haluaisi saada sinne luvattuun 4,5 l paikkeille, niin moottoritieajoa ei juurikaan kärsi olla eikä kaupungissa liikaa pyöriä.
Vaihteisto on välitetty niin pitkäksi, että tuntuu, kuin vääntöä ei olisi vanhan 1,9 TDI:n malliin, vaikak paperilla arvojen pitäisi olla samat. Tosin, kun keirrokset ovat lähempanä 2 tonnia, niin silloin vääntökin on ihan siedettävä eli kyllä 1,6 TDI mielestäni myös Passatissa on ihan toimiva peli.Optimaalinen Start/Stopin käyttö vähentää kulutusta n. puolella litralla kaupungissa, vaikka Autobild ei sitä tosin Golfista löytänyt.
http://www.autobild.fi/artikkeli/uutiset/auto_bild_testasi_9_auton_start_stop_jarjestelmat_kaupunkiajossa - keskon laariinko ?
startstop kirjoitti:
Optimaalinen Start/Stopin käyttö vähentää kulutusta n. puolella litralla kaupungissa, vaikka Autobild ei sitä tosin Golfista löytänyt.
http://www.autobild.fi/artikkeli/uutiset/auto_bild_testasi_9_auton_start_stop_jarjestelmat_kaupunkiajossaTuossa testissä löytyi muista malleista selvää säästöä, mutta volkkarista vain näennäinen ero. Miksi näin ?
Onko kyseessä vain massiivinen ostajain kusetus (2500 €) - osssss
keskon laariinko ? kirjoitti:
Tuossa testissä löytyi muista malleista selvää säästöä, mutta volkkarista vain näennäinen ero. Miksi näin ?
Onko kyseessä vain massiivinen ostajain kusetus (2500 €)Vanha touran kesäkulutus 4,7 l/100km..Tdi 1,9.
Hyvät öljyt ja 2,8 ilmaa renkaisiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911304Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221138- 70860
- 48854
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53780Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50735- 33692
- 53692
- 60689
- 52657