Panacod vieroitus

Penacod

Olen syönyt kodeiinia eri pituisina kuureina vuodesta 2000 ja nyt kolme vuotta on ollut jatkuvalla reseptillä. Ihan puhtaasti kipuun ja olen sitä käyttänyt vain ja ainoastaan tarpeen mukaan. Se tarve on tosin ollut varsin suuri. Käytännössä tämä on tarkoittanut sitä, että olen syönyt kolmisen vuotta pannareita pari-kolme viikkoa kerrallaan (joskus harvoin enemmän ja joskus myös reilusti vähemmän) päivittäin/lähes päivittäin. Yleensä olen ottanut 2 nappia illassa, mutta toisinaan 2-3*2 kpl päivässä... Reseptiä en ole koskaan ylittänyt.

Ja sitten, kun kivut ovat heltyneet olen lopettanut ja käyttänyt panadoleja/tulehduskipulääkkeitä tarvittaessa. Viimeistään kuukauden mittaisen tiiviin käytön jälkeen olen lopettanut kodeiinikuurin, koska on tuntunut siltä, että kodeiini ei enää tehoa. Olen pyrkinyt pitämään mahdollisimman pitkiä taukoja aina, kun on ollut mahdollista ja yrittänyt sietää kipua mahdollisimman pitkään. Aikaisemmin olen selvinnyt ilman vieroitusoireita...

Olen ollut kuitenkin tietoinen, siitä, että riippuvuuden riski tässä on, vaikka olen kaikkeni tehnyt, ettei sitä syntyisi... Tai, että se syntyisi mahdollisimman hitaasti.

No... Nyt on tilanne se, että kivut ovat lähiaikoina lievittynet, koska olen vihdoin saanut sitä "oikeaa ja asianmukaista hoitoa" ja se on auttanut. Vielä muutama kuukausi sitten olin varma, että kivut tulevat hallitsemaan elämääni lopun ikää ja, että joudun joka tapauksessa siirtymään vähitellen vahvempiin ja vahvempiin lääkkeisiin, kun kunnallinen taho ei halunnut ottaa vastuuta sen enmpää, kuin vakuutusyhtiö ja rahat ei yksityiseen riittäneet.

Noin kuukauden aikana olen ottanut Panacodia arviolta viitenä päivänä kahteen eri kertaan ja aina kaksi nappia illalla. Eli suhteellisn vähän siihen nähden, että alkuvuosi meni todella pahoissa kivuissa.

Viikko sitten alkoi oireet, jotka vasta tänään tajusin vieroitusoireiksi. Hikoilua, erinäisiä vatsan toimintahäiriöitä (no itseasiassa ripulia on ollut ehkä kolme viikkoa...), outoja kipuja ja nipistyksiä vatsassa, sydämentykytyksiä ja sen tunteita, päänsärkyä (uusin oire), sähköiskuja, ahdistusta, paniikkikohtauksia, hermostuneisuutta, kropan sisältä tulevia "potkuja" (kysykää tarkennusta, jos ette ymmärrä mitä tarkoitan), kuumeilua jne...

Yritin vähentää samalla Lyrica annostusta, mutta ilmeisesti aivan liian suurin harppauksin (eilen palasin takaisin vanhaan annostukseen) ja ajattelin aluksi kaiken johtuvan siitä (tai ihan aluksi stressistä ja ahdistuksesta, joka liittyy elämäntilanteeseeni...), mutta nyt alan pitää hyvinkin mahdollisena, että kyse on ainakin osaltaan kodeiinista. Aivan hirveä olo.

Noniin... Nyt sitten itse kysymykseen. Eli ilman Panacodia olen ollut noin kuukauden. Vierotusoireiden voisi katsoa alkaneen mahdollisesti kaksi viikkoa sitten, kun nousi lämpö ja viimeistään ne voi katsoa alkaneeksi viikko sitten, kun oireet alkoi oikeasti häiritä. Tänä aikana olen ottanut Panacodia kahteen otteeseen. Ensin toissa viikonvaihteessa kolmena tai neljänä päivänä ja eilen, sekä toissapäivänä.

Ja nyt se kysymys: Kuinka kauan nämä vieroitusoirejaksolle sattuneet käyttökerrat vaikuttavat reflojen kestoon. Suunnilleen? Alkoiko reflat tavallaan alusta, kun otin lääkettä välistä? Vai esimerkiksi muutaman päivän?

12

11870

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nickre

      itselläkin kokemuksia kodeiinista ja vierotus oireista. ne kuitenkin on pahimmillaan kolmepäivää lopettämisesta.

      äkkiseltään löytänyt mitä sukua lyrikan vaikuttava aine Pregabaliini on.
      mutta monista näistä keskushermostoon vaikuttavista lääkkeistä tulee hiton pitkäkestoisia oireita.
      esim rauhoittavilla on pitkä-aikaiskäytön jälkeen jopa yli puolenvuoden oireet.

      hitaasti vähentele sitä lyricaa, missään tapauksessa älä lopeta kerralla.
      paras tapa on laskea viikko annostus, ÄLÄ PÄIVÄ ANNOSTUSTA SE VOI VAIHDELLA.

      yritä jaksaa, päänsärky ja sähköiskut on huonomerkki.

      tälläsiä nämä apteekin lääkkeet monasti on. (panacod ihan hyvä lääke, vähäset oireet)

      • Penacod

        Kiitokset vasauksesta...

        "äkkiseltään löytänyt mitä sukua lyrikan vaikuttava aine Pregabaliini on."

        Se on alunperin epilepsialääke, mutta käytetään hermokipuihin, krooniseen unettomuuteen, yleiseen ahdistuneisuushäiriöön. (Suomessa tuo unettomuus ei ollut virallinen käyttöaihe ainakaan silloin, kun minulle niitä määrättiin, mutta oli kai taka ajatuksena, että myös siihen auttaisi).

        Loppujenlopuksi tuo on todella hämärää ainetta, eikä sitä kai ole kunnolla edes tutkittu. Virallisesti sen ei pitäisi aiheuttaa riippuvuutta, mutta käyttäjäkokemukset kertoo jotain ihan muuta ja A-Klinikkakin tämän jo tunnustaa. (Uusinta PF:ää en ole lukenut, niin en tiedä josko sielä olisi tunnustettu tuo pieni sivuoire)

        En olisi ikipäivänä noin vähän tutkittua lääkettä ottanut, mutta tilanne oli silloin todella huono ja toinen vaihtoehto olisi käytännössä ollut "ei mitään" ja kolmas vaihtoehto olisi ollut Temgesic. (Tramalit ei käyneet laatuun muun lääkityksen takia), jos olisin löytänyt lääkärin joka sitä olisi määrännyt. Ja sitä pidin liian voimakkaana vaihtoehtona. Erityisesti tulevaisuutta ajatellen.

        Tuosta Lyricasta olin omaan lääkäriin yhteydessä. Tein hölmön valinnan, kun pudotin sitä noin nopeasti. Joskus oli kipulääkärin kanssa puhetta, että pudotus tehtäisiin samaan tahtiin, kun lääke aloitettiin eli 75mg/viikko, mutta nyt, kun jälkikäteen muistelen, niin puhe taisi loppujen lopuksi olla siitä, jos alkuvaiheessa todetaan lääke turhaksi. Ei siitä, jos on pari vuotta syönyt.

        Voi olla, että siirrän sen Lyrican lopettamisen myöhempään ajankohtaan. Sellaiseen, kun ei ole niin väliä, jos kärsin oireista ja nyt jätän Panacodit ensin.

        Oli lääkärin kanssa puhetta, että vaihdetaan Lyricat 25mg annoskokoon sitten, kun tämä tulee ajankohtaiseksi ja siitä hitaasti pudotetaan.

        "päänsärky ja sähköiskut on huonomerkki."

        Onko syytä olla huolissaan? Voivatko nuo tarkoittaa sitä, että tästä voi jäädä jotain pysyvää esim. aivoihin? tai voiko olla vaarallista? Pitäisikö minun kääntyä tässä jonkun puoleen vai uskallanko vielä vierottautua omin voimin.

        Lääkkeet määränneelle lääkärille (yksityiselle) kyllä soitan huomenna ja kerron tilanteen. Hän on erittäinkin arvostettu ja näihin asioihin hyvin perehtynyt lääkäri ja lääkityksen aloittamisesta keskusteltiin avoimesti. Samoin riskeistä ym...

        Ei siinä... Kai tämä on se hinta siitä, että sain olla nuo vuodet siedettävissä kivuissa. Kyllä se aika valitettavasti vielä tulee, että olen tyyliin morfiini pumpussa, mutta onneksi on mahdollisuus viettää ehkä 10-15-vuotta siedettävää elämää ilman opioideja.

        Niin... Siitä tosiaan, jos joku osaisi kertoa... Eli jos katkaisee vieroitusoireet ottamalla kodeiinia kahtena iltana (vaikken silloin tajunnut niistä kärsiväni), niin miten tuo vaikuttaa vieroitusoireiden pituuteen...


      • Kivuliasta
        Penacod kirjoitti:

        Kiitokset vasauksesta...

        "äkkiseltään löytänyt mitä sukua lyrikan vaikuttava aine Pregabaliini on."

        Se on alunperin epilepsialääke, mutta käytetään hermokipuihin, krooniseen unettomuuteen, yleiseen ahdistuneisuushäiriöön. (Suomessa tuo unettomuus ei ollut virallinen käyttöaihe ainakaan silloin, kun minulle niitä määrättiin, mutta oli kai taka ajatuksena, että myös siihen auttaisi).

        Loppujenlopuksi tuo on todella hämärää ainetta, eikä sitä kai ole kunnolla edes tutkittu. Virallisesti sen ei pitäisi aiheuttaa riippuvuutta, mutta käyttäjäkokemukset kertoo jotain ihan muuta ja A-Klinikkakin tämän jo tunnustaa. (Uusinta PF:ää en ole lukenut, niin en tiedä josko sielä olisi tunnustettu tuo pieni sivuoire)

        En olisi ikipäivänä noin vähän tutkittua lääkettä ottanut, mutta tilanne oli silloin todella huono ja toinen vaihtoehto olisi käytännössä ollut "ei mitään" ja kolmas vaihtoehto olisi ollut Temgesic. (Tramalit ei käyneet laatuun muun lääkityksen takia), jos olisin löytänyt lääkärin joka sitä olisi määrännyt. Ja sitä pidin liian voimakkaana vaihtoehtona. Erityisesti tulevaisuutta ajatellen.

        Tuosta Lyricasta olin omaan lääkäriin yhteydessä. Tein hölmön valinnan, kun pudotin sitä noin nopeasti. Joskus oli kipulääkärin kanssa puhetta, että pudotus tehtäisiin samaan tahtiin, kun lääke aloitettiin eli 75mg/viikko, mutta nyt, kun jälkikäteen muistelen, niin puhe taisi loppujen lopuksi olla siitä, jos alkuvaiheessa todetaan lääke turhaksi. Ei siitä, jos on pari vuotta syönyt.

        Voi olla, että siirrän sen Lyrican lopettamisen myöhempään ajankohtaan. Sellaiseen, kun ei ole niin väliä, jos kärsin oireista ja nyt jätän Panacodit ensin.

        Oli lääkärin kanssa puhetta, että vaihdetaan Lyricat 25mg annoskokoon sitten, kun tämä tulee ajankohtaiseksi ja siitä hitaasti pudotetaan.

        "päänsärky ja sähköiskut on huonomerkki."

        Onko syytä olla huolissaan? Voivatko nuo tarkoittaa sitä, että tästä voi jäädä jotain pysyvää esim. aivoihin? tai voiko olla vaarallista? Pitäisikö minun kääntyä tässä jonkun puoleen vai uskallanko vielä vierottautua omin voimin.

        Lääkkeet määränneelle lääkärille (yksityiselle) kyllä soitan huomenna ja kerron tilanteen. Hän on erittäinkin arvostettu ja näihin asioihin hyvin perehtynyt lääkäri ja lääkityksen aloittamisesta keskusteltiin avoimesti. Samoin riskeistä ym...

        Ei siinä... Kai tämä on se hinta siitä, että sain olla nuo vuodet siedettävissä kivuissa. Kyllä se aika valitettavasti vielä tulee, että olen tyyliin morfiini pumpussa, mutta onneksi on mahdollisuus viettää ehkä 10-15-vuotta siedettävää elämää ilman opioideja.

        Niin... Siitä tosiaan, jos joku osaisi kertoa... Eli jos katkaisee vieroitusoireet ottamalla kodeiinia kahtena iltana (vaikken silloin tajunnut niistä kärsiväni), niin miten tuo vaikuttaa vieroitusoireiden pituuteen...

        Joo kodeiinin vieroitusoireet alkavat parin vuorokauden sisään ja jatkuvat viikon pari.

        Nuo sähköiskut tuli itsellä mm. Lyrica, tramal, efexor. Ei kodeiinista. Siis itsellä ei tullut.

        Meillä ei määrätä kipulääkkeitä eli opioideja, siinä syy näille paskalääkkeille.


      • nickre
        Penacod kirjoitti:

        Kiitokset vasauksesta...

        "äkkiseltään löytänyt mitä sukua lyrikan vaikuttava aine Pregabaliini on."

        Se on alunperin epilepsialääke, mutta käytetään hermokipuihin, krooniseen unettomuuteen, yleiseen ahdistuneisuushäiriöön. (Suomessa tuo unettomuus ei ollut virallinen käyttöaihe ainakaan silloin, kun minulle niitä määrättiin, mutta oli kai taka ajatuksena, että myös siihen auttaisi).

        Loppujenlopuksi tuo on todella hämärää ainetta, eikä sitä kai ole kunnolla edes tutkittu. Virallisesti sen ei pitäisi aiheuttaa riippuvuutta, mutta käyttäjäkokemukset kertoo jotain ihan muuta ja A-Klinikkakin tämän jo tunnustaa. (Uusinta PF:ää en ole lukenut, niin en tiedä josko sielä olisi tunnustettu tuo pieni sivuoire)

        En olisi ikipäivänä noin vähän tutkittua lääkettä ottanut, mutta tilanne oli silloin todella huono ja toinen vaihtoehto olisi käytännössä ollut "ei mitään" ja kolmas vaihtoehto olisi ollut Temgesic. (Tramalit ei käyneet laatuun muun lääkityksen takia), jos olisin löytänyt lääkärin joka sitä olisi määrännyt. Ja sitä pidin liian voimakkaana vaihtoehtona. Erityisesti tulevaisuutta ajatellen.

        Tuosta Lyricasta olin omaan lääkäriin yhteydessä. Tein hölmön valinnan, kun pudotin sitä noin nopeasti. Joskus oli kipulääkärin kanssa puhetta, että pudotus tehtäisiin samaan tahtiin, kun lääke aloitettiin eli 75mg/viikko, mutta nyt, kun jälkikäteen muistelen, niin puhe taisi loppujen lopuksi olla siitä, jos alkuvaiheessa todetaan lääke turhaksi. Ei siitä, jos on pari vuotta syönyt.

        Voi olla, että siirrän sen Lyrican lopettamisen myöhempään ajankohtaan. Sellaiseen, kun ei ole niin väliä, jos kärsin oireista ja nyt jätän Panacodit ensin.

        Oli lääkärin kanssa puhetta, että vaihdetaan Lyricat 25mg annoskokoon sitten, kun tämä tulee ajankohtaiseksi ja siitä hitaasti pudotetaan.

        "päänsärky ja sähköiskut on huonomerkki."

        Onko syytä olla huolissaan? Voivatko nuo tarkoittaa sitä, että tästä voi jäädä jotain pysyvää esim. aivoihin? tai voiko olla vaarallista? Pitäisikö minun kääntyä tässä jonkun puoleen vai uskallanko vielä vierottautua omin voimin.

        Lääkkeet määränneelle lääkärille (yksityiselle) kyllä soitan huomenna ja kerron tilanteen. Hän on erittäinkin arvostettu ja näihin asioihin hyvin perehtynyt lääkäri ja lääkityksen aloittamisesta keskusteltiin avoimesti. Samoin riskeistä ym...

        Ei siinä... Kai tämä on se hinta siitä, että sain olla nuo vuodet siedettävissä kivuissa. Kyllä se aika valitettavasti vielä tulee, että olen tyyliin morfiini pumpussa, mutta onneksi on mahdollisuus viettää ehkä 10-15-vuotta siedettävää elämää ilman opioideja.

        Niin... Siitä tosiaan, jos joku osaisi kertoa... Eli jos katkaisee vieroitusoireet ottamalla kodeiinia kahtena iltana (vaikken silloin tajunnut niistä kärsiväni), niin miten tuo vaikuttaa vieroitusoireiden pituuteen...

        """päänsärky ja sähköiskut on huonomerkki."

        Onko syytä olla huolissaan? Voivatko nuo tarkoittaa sitä, että tästä voi jäädä jotain pysyvää esim. aivoihin? tai voiko olla vaarallista? Pitäisikö minun kääntyä tässä jonkun puoleen vai uskallanko vielä vierottautua omin voimin.""

        Eihän tuo maalaisjärjellä kovinkaan hyvälle kuulosta. monet lääkkeet kertyy elimistöön ja tekee tuhojaan kun poistuu, varsinkin jos nopeasti. Päänsäryn ilmestyessä voit miettiä onko annostusten laskeminen ollut liian rajua. eli yritä löytää "polku" missä päänsärky minimaalista.

        "Virallisesti sen ei pitäisi aiheuttaa riippuvuutta, mutta käyttäjäkokemukset kertoo jotain"

        niin virallisesti kaikki lääkärit on sitä mieltä että esim mielialalääkkeet EIVÄT aiheuta riippuvuutta.
        mutta jos nopeasti laskee annostusta/tai unohtaa lääkkeen tulee erittäin epämiellyttävi "sivuvaikutuksia"
        tämä järjettömyys jo todistaa että lääkärit sanoo monasti mitä sattuu.

        kodeiinista, kyllä kuukaudessa pitäisi olla kärsityt ne oireet. (kolmas/neljäs päivä ilman pahin)
        parina päivänä viikossa otettuna se mitään pitäisi vaikuttaa vieroitusoireiden syntyyn.

        niin en ole lääkäri, mutta tuttu on lääke.

        jos oireet lyricasta, oireiden peittäminen codeiinilla tuskin hyvä asia. mutta voihan sitä tukena käyttää, tuon pari päivää viikossa. (tais olla 1995 kun käytiin ihmisille sitä lyricaa syöttämään)

        niin temgesig vieroitus oireet kestävät sitten n. kuukauden. 2päivää viikossa ei vielä kovinkaan pahaa riippuvuutta aiheuta.


    • terska11009

      ei panadol aiheuta riippuvuutta,oletkohan sä ihan terve vai eksynyt vain väärälle palstalle?

      • Penacod

        Onko joku väittänyt, että Panadol aiheuttaa riippuvuutta? En tiedä ymmärsitkö tekstini väärin (se ei ole mahdottomuus, kun meikäläisellä nyt ei "jostain syystä" keskittyminen välttämättä riitä tällä hetkellä ymmärrettävään tekstiin) vai luuletko, että Panacod ja Panadol ovat täysin samoja lääkkeitä (tämä ei ole mitään vittuilua, mutta yllättävän usein törmää siihen, että joku luulee näin olevan. Yhden viestin perusteella on vaikea saada käsitystä, että kumpaan ryhmään kuulut. Jos kuulut siihen ryhmään joka ymmärtää näiden kahden lääkkeen eron, niin ymmärrät myös vastakysymykseni ;) )

        Olen puhunut PanaCODista. Se sisältää parasetamolia 500mg eli saman verran, kuin tavallinen panadol mutta sen lisäksi 30mg Kodeiinia aka metyylimorfiinia (muuttuu elimistössä morfiiniksi) joka siis on opioidi siin missä vaikkapa morfiini tai heroiini. Tosin huomattavasti miedompi... Se aiheuttaa riippuvuutta, vaikkei niin pahasti, kuin monet muut saman ryhmän lääkkeet!

        Panadolin mainitsin ainoastaan siinä yhteydessä, että olen aiemminkin pitänyt pitkiä/pitkähköjä taukoja Panacodista ja silloin olen ollut käyttämättä kipulääkkeitä tai ottanut ainoastaan tulehduskipulääkkeitä, Panadolia ja muita ei riippuvuutta aiheuttavia lääkkeitä (lukuun ottamatta Lyricaa joka on mennyt tauota) ja minulle ei aikaisemmin ole tullut vieroitusoireita Panacodista silloin, kun näitä taukoja olen pitänyt. Mutta tällä kertaa siis mitä ilmeisemmin tuli vieroitusoireita...

        Onko tämä sitten oikea vai väärä palsta minulle riippuu ihan siitä miten määrittelee sanat: päihde, huume, lääke ja riippuvuus. Mielestäni aine ei siitä toiseksi aineeksi muutu, käytti sitä sitten reseptillä oikeaan kipuun vai huvikseen olojen hakemiseen, vaikka vaikutukset voivatkin muuttua...

        Ja riippuvuutta on monenlaista. Itse en ole koskaan ylittänyt reseptiä ja olen yrittänyt välttää riippuvuuden syntymisen sen mukaan miten se on ollut mahdollista. Enkä ole yhtään turhaa lääkettä ottanut. Eli jos olen suinkin kokenut pääseväni kivusta yli jollain miedommalla valmisteella tai jollain muulla, kuin lääkkeellä, niin olen ensisijaisesti käyttänyt sitä. Itse aineeseen, sen käyttämiseen en ole kokenut mitään tarvetta tai himoa. Nytkin tiedän, että pari Panacodia veisi tämän olon pois, mutta en halua ottaa.

        (Olisin kuitenkin todella jääräpäinen idiootti, jos en ottaisi sitä vaihtoehtoa huomioon, että liian pitkään jatkunut lääkkeen käyttö on voinut jo itsestään aiheuttaa kipuja ja, kun olen päässyt tästä lääkkeestä eroon, niin pitää miettiä uudelleen tätä kivunhoitoa ja sen tarpeita)

        Virallisen kivunhoito-ohjeistuksen mukaan tätä minun tilaani ei luokiteltaisi addiktioksi, koska sen mukaan pelkästään vieroitusoireet pitkäaikaisessa kivunhoidossa eivät sitä tarkoita, eli sen mukaan. Kuienkin koen, että täältä voisin (ja olen jo saanutkin) ihan hyvää vertaistukea.


      • decfe
        Penacod kirjoitti:

        Onko joku väittänyt, että Panadol aiheuttaa riippuvuutta? En tiedä ymmärsitkö tekstini väärin (se ei ole mahdottomuus, kun meikäläisellä nyt ei "jostain syystä" keskittyminen välttämättä riitä tällä hetkellä ymmärrettävään tekstiin) vai luuletko, että Panacod ja Panadol ovat täysin samoja lääkkeitä (tämä ei ole mitään vittuilua, mutta yllättävän usein törmää siihen, että joku luulee näin olevan. Yhden viestin perusteella on vaikea saada käsitystä, että kumpaan ryhmään kuulut. Jos kuulut siihen ryhmään joka ymmärtää näiden kahden lääkkeen eron, niin ymmärrät myös vastakysymykseni ;) )

        Olen puhunut PanaCODista. Se sisältää parasetamolia 500mg eli saman verran, kuin tavallinen panadol mutta sen lisäksi 30mg Kodeiinia aka metyylimorfiinia (muuttuu elimistössä morfiiniksi) joka siis on opioidi siin missä vaikkapa morfiini tai heroiini. Tosin huomattavasti miedompi... Se aiheuttaa riippuvuutta, vaikkei niin pahasti, kuin monet muut saman ryhmän lääkkeet!

        Panadolin mainitsin ainoastaan siinä yhteydessä, että olen aiemminkin pitänyt pitkiä/pitkähköjä taukoja Panacodista ja silloin olen ollut käyttämättä kipulääkkeitä tai ottanut ainoastaan tulehduskipulääkkeitä, Panadolia ja muita ei riippuvuutta aiheuttavia lääkkeitä (lukuun ottamatta Lyricaa joka on mennyt tauota) ja minulle ei aikaisemmin ole tullut vieroitusoireita Panacodista silloin, kun näitä taukoja olen pitänyt. Mutta tällä kertaa siis mitä ilmeisemmin tuli vieroitusoireita...

        Onko tämä sitten oikea vai väärä palsta minulle riippuu ihan siitä miten määrittelee sanat: päihde, huume, lääke ja riippuvuus. Mielestäni aine ei siitä toiseksi aineeksi muutu, käytti sitä sitten reseptillä oikeaan kipuun vai huvikseen olojen hakemiseen, vaikka vaikutukset voivatkin muuttua...

        Ja riippuvuutta on monenlaista. Itse en ole koskaan ylittänyt reseptiä ja olen yrittänyt välttää riippuvuuden syntymisen sen mukaan miten se on ollut mahdollista. Enkä ole yhtään turhaa lääkettä ottanut. Eli jos olen suinkin kokenut pääseväni kivusta yli jollain miedommalla valmisteella tai jollain muulla, kuin lääkkeellä, niin olen ensisijaisesti käyttänyt sitä. Itse aineeseen, sen käyttämiseen en ole kokenut mitään tarvetta tai himoa. Nytkin tiedän, että pari Panacodia veisi tämän olon pois, mutta en halua ottaa.

        (Olisin kuitenkin todella jääräpäinen idiootti, jos en ottaisi sitä vaihtoehtoa huomioon, että liian pitkään jatkunut lääkkeen käyttö on voinut jo itsestään aiheuttaa kipuja ja, kun olen päässyt tästä lääkkeestä eroon, niin pitää miettiä uudelleen tätä kivunhoitoa ja sen tarpeita)

        Virallisen kivunhoito-ohjeistuksen mukaan tätä minun tilaani ei luokiteltaisi addiktioksi, koska sen mukaan pelkästään vieroitusoireet pitkäaikaisessa kivunhoidossa eivät sitä tarkoita, eli sen mukaan. Kuienkin koen, että täältä voisin (ja olen jo saanutkin) ihan hyvää vertaistukea.

        dsiss mitä höpötät jostain viirullisen kissanhoidosta?


    • Passaako jatkaa vielä aiheesta "Panacod ja viekkarit".
      Tässäpä hieman kokemuksia.

      Itse en ole koskaan ennen 35 ikävuotta käyttänyt muita lääkkeitä kuin bisseä ja aamulla ehkä buranaa ja salille. Siinä se. Sitten paukkui iso sairauskohtaus ja siihen lääkkeeksi jotain ihme poretabletti-Panacodia annoksella 2 nappia 3 kertaa päivässä. Luulin, että ovat parasetamolia, kun nimikin kuulostaa samalta.

      Noita sitten vetelin menemään samalla respalla 3 kuukautta ja huomasin kyllä, että tuli aina nappien jälkeen kiva kevyt olo, mutten sitä tajunnut pillerien aiheuttamaksi aivan hetikään, kun en silloin lääkeistä mitään tajunnut. Tämä siis 2005.

      Aika kului ja meni joitakin aikoja ilman kodeiinia, enkä mitään viekkareita tuosta määrästä / ajasta ainakaan huomannut, muutenkin on ripulia välillä jne...

      Tulipa sitten 2006 kevät ja polvi paskaksi treeneissä. Ei mitään tähystystä, otat kipulääkettä vaan ja kyllä aika parantaa. ei liene vaikeaa arvata, mitä kipulääkettä tuli...nyt tavallisina nappeina ja 3 sadan boxia. Rouskutin aluksi kiltisti ohjeen mukaan, mutta kerran, kun otinkin 3 samaan syssyyn, tulikin kunnon euforiat, ekat sellaiset. Siinä vaiheessa vasta tajusin, että nyt on kunnon tavara kyseessä ja kaikentietäjä Internet tarjosi sekä tietoa, että reseptejä (=kylmäerottelu).

      Tästä pisteestä tarkalleen homma lähti lapasesta. Huhtikuusta 2006 olen siis käyttänyt (väärin) kodeiinia nyt lähes 6 vuotta. Alku meni pienellä annoksella, mutta kaikkihan tietää, miten homma menee...

      Muutamaa täysbreikkiä lukuunottamatta olen kiskonut koko ajan kiihtyvällä tahdilla, niin, että viimeismmät päiväannokset olivat esim. aamulla 20 kylmäeroteltuna kaffepannun suotimen läpi ja sama illalla. Lopulta, jos jompi kumpi kerta jäi väliin, alkoi hien pukkaus heti (järkkyjä kuumia hikiaaltoja, näytin varmaan joltain malariapotilaalta). Ulospäin vedin kuitenkin samaa roolia, kuin ennenkin.

      Sain mm. kelasta kysely, miksi minulle on määrätty vuodessa jotain yli 1400 pilleriä, eivät tajunneet, että ostin saman verran ilman Kelakorttia omaan piikkiin. 4 lääkäriä pyörittelin eri tarinoilla ja mm. terkkarileku uusi respan 500 pillerille 3 kuukauden välen tuosta noin vain (ei tainnut edes lukea, leima vaan päälle ja himaan).

      Vuoden alussa, 13.1 hain viimeisimmän sadan boxin, se olikin sitten loppu jo 16.1. Siinä vaiheessa, kun ykskaks olinkin ilman parasta kaveriani (siis mr. kodeiinia) alkoi melkoinen penkominen: on pakko noista määristä jonnekin joain unohtua. Mutta ei ollut unohtunut, ei. ja voin sanoa, että tässä vaiheessa, eli ekan puhtaan päivän ip: puolella oli aika moisia kuumia aaltoja jo sekä paskansin ns. kusta puolen tunnin välein.

      Pahinta oli kuitenkin yö: levottomat kädet ja jalat, sävärit, palelu, ja hikoiluaallot estivät käytännössä nukkumisen. Monikaan asia ei ohita paskamaisuudessaan valvomista. Ja aamulla töihin, vaikka ruokaa ei voinut syödä ja takapääkin vuosi koko ajan.

      Huono olo jatkuu yhä välillä. Syöminen kuitenkin auttaa. Energiajuomat tuntuvat olevan kuitenkin pahasta, niillä on koko päivä taas vatsa koralla.

      Yöt ovaat edelleen valvomista, vasta kolmen jälkeen helpottaa ja saan muutaman kriittisen tunnin nukutuksi.

      Seinään lopettaminen noista annoksista on toki kova paikka, mutta kodeiinista ja samalla oireista pääsee eroon paljon nopeammin kertalaakilla.

      Sitten niitä hyviä vaikutuksia:
      Olin tähän saakka aloitekyvytön vetelys, nukkuminen oli parasta, herääminen perseestä. Nyt on fantastinen tunne, kun on nukkunut puhtaana vaikka sen neljä tuntia, on aamulla olo aivan toinen.
      asiat kiinnotavat taas ja kodeiinin aihuttama turtumus on poissa.

      MAHTAVA OLO, testosteronit erittyvät jälleen ja vehje, jota en enää edes muistanut käytettävän muuhun kuin kuseksimiseen heräsi jämäkästi eloon jo päivänä 2.

      Koville on kuitenkin ottanut, mutta nyt ei ole enää mitään hätää. Lopettakaa siis kaikki tavalla tai toisella. Itse en luota enää itseeni, kun yritän vähentää oma-aloitteisesti, pienikin tekosy riittää pillerin murskailun aloittamiseen.

      Ei enää kodeiinia minulle, prkl, koskaan...

      Kiitän jo etukäteen, kommenteistanne ja toivon, että tarinastani on jotain apua muillekin.

      Sitten vielä suositus 2: Älkää jumaliste popsiko masennuslääkkeitä, koska ne ovat vain "lääkkeitä", eli ne turruttavat todellisuuden ja alat elää maailmasa, jossa ei mikään ole mitään. Paitsi, kun yrität esim. vuoden käytön jälkeen lopettaa.

      • Kipulas

        Aika tarina olkin.
        Itse käytän kivun hoitoon panacodia ja tramali yhdistelmä. 1-2tbl panacodia ja 1-4 kerta päivässä ja tramal 100 mg 1 tbl 1-4 kerta päivässä.
        Selkä oli paskana jo 5 vuotta. Välillä on sietova olo niin välttään lääkkeitä ja tässä lekuri ajatteli että tään yhdistelmän tilalle yks kaks yhttäkkiä otankin gabapentinia 300 mg 3 kerta päivässä.
        Voin vain sanoa OMG!
        Olin ilman opiaatteja pari päivä eikä ollut mitään oireita ja nyt maha kipeä ja kuralla ihan kun tabasco pullon jälkeen. Päätä särke, selkä tuli kipeäksi eikä mitään hyötyä, vain paniikki, että tää paska elämää alkaa taas mitä oli ilman särkylääkkeitä, että pysty edes jotenkin tulla toimen.
        Mun neurokirurgi sanoi jos nämä lääkkeet käyttää vain kipun eikkä ennakko hoitoon, niin niillä voi jopa15 vuotta ilman rippuvutta elää jos vain kroppa kesta.
        Niin palan asian.
        Mietin tässä että tuliko nyt yhttäkkiä vieroitusoireet vai? Lääke mulle vain ei sovi.


      • Panacodi

        Kommenttisi olivat vaikuttavia. Jonotan nivelenvaihtoleikkaukseen ja käytän kipuihin Panacodia. Olen huomannut annostuksen suurenen hiljakseen ja olen alkanut huolestumaan siitä. Luettuani juttusi pitää miettiä vielä enemmän sitä, voisiko kivun kanssa elää pienemän lääkityksen kanssa.


    • Tiperias

      Tietääkö kukaan kaunko panacodi näkyy veressä/pissassa?

      • popkorn

        2-4 päivää


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1641
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1295
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1287
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1263
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1244
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1220
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1156
    Aihe