Menopaussin ruokavalio

kohtako fossiili

Onko jollakin tietoa jonka haluasi jakaa muillekkin.Mistä ruoka-aineista saa sinkkiä,kromia,arginiinia d-vitamiinia,kyselen siksi että saisin sen jostain ravinnosta ennemmin kuin purkista.Ja vielä jos joku tietäisi mitkä hivenaineet ja vitamiinit vaikuttaa ihon ja limakalvojen kosteuttamiseen näin menopaussin aikana..Tiedoista kiitollinen.

24

2720

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiffa..

Sinkkiä on paljon täysjyväviljassa, vehnänalkioissa, pähkinöissä, tofussa, soijarouheessa, palkokasveissa.
      Arginiinia on purkin jälkeen eniten tofussa.
      D-vitamiinia metsäsienistä.

• rouva51

Elän menopaussia, johon liittyy mielialan vaihtelut, vuorottainen hikoilu ja palelu.
      Käytän luontaistuotteita, VitaEpro, Omega3, kalkkitbl, Active Beauty. Sen lisäksi oliiviöljyä ja paljon hedelmiä ja juureksia. Iho ja hiukset kohtalaisen hyvässä kunnossa, kuivuuteen auttaa A-vitamiinivoide.
      Rautaakin syön, aamuisin tyhjään vatsaan runsaan nesteen kera, aamupala 45 min päästä.

• Tri American

/ itsessään aiheuta vilutusta, hikoilua ym. Kuuma tulee luonnollisesti liian kuumassa olemisesta, liian suuresta syödystä tai juodusta energiamäärästä, verenpainelääkkeen aiheuttamasta verenpaineen laskusta ( laskuvaihe ), on muitakin lääkkeitä, jotka aiheuttavat hikoilun tuttetta ja kuumaa oloa. Lääkkeiden syönti ja niiden aloittaminen liittyy myöskin juuri tuohon menopaussivaiheeseen, joten ko. oireilut johtuvat pääosin niistä. Kilpirauhasen lääkitys ( ihan tavallinen viisikymppisillä ). Masennuslääkkeitä aloitetaan usein syömään viidenkympin vaiheilla jne.

Jos siis verenpaine ja sydämen syke on ihan normaalit, niin silloin myöskin olo pysyy hyvänä.

Menopaussista puhutaan väärällä tavalla, jotta saataisiin estrogeenit myytyä.

Miettikää hikitulvia ja vilutuksianne ja katsokaa kaapista mitä lääkkeitä teillä on ja samoin oletteko ihannepainossa.

• 54
        Tri American kirjoitti:

/ itsessään aiheuta vilutusta, hikoilua ym. Kuuma tulee luonnollisesti liian kuumassa olemisesta, liian suuresta syödystä tai juodusta energiamäärästä, verenpainelääkkeen aiheuttamasta verenpaineen laskusta ( laskuvaihe ), on muitakin lääkkeitä, jotka aiheuttavat hikoilun tuttetta ja kuumaa oloa. Lääkkeiden syönti ja niiden aloittaminen liittyy myöskin juuri tuohon menopaussivaiheeseen, joten ko. oireilut johtuvat pääosin niistä. Kilpirauhasen lääkitys ( ihan tavallinen viisikymppisillä ). Masennuslääkkeitä aloitetaan usein syömään viidenkympin vaiheilla jne.

Jos siis verenpaine ja sydämen syke on ihan normaalit, niin silloin myöskin olo pysyy hyvänä.

Miettikää hikitulvia ja vilutuksianne ja katsokaa kaapista mitä lääkkeitä teillä on ja samoin oletteko ihannepainossa.

Älä phu mitään mistä et tiedä mitään.Kuumat aallot on ihan eri asia kuin tavallinen hikoilu.Liikunta auttaa ja soija myös hyvin.Kaupassa saatavana Femisoija rouhetta,josta saa myös muita tärkeitä ravintoaineita.

• rouva51
        54 kirjoitti:

Älä phu mitään mistä et tiedä mitään.Kuumat aallot on ihan eri asia kuin tavallinen hikoilu.Liikunta auttaa ja soija myös hyvin.Kaupassa saatavana Femisoija rouhetta,josta saa myös muita tärkeitä ravintoaineita.

Mistähän syystä alkaa vasta sitten hikoilla, kun on 50 täyttänyt. Syön lääkkeitä vain tosi tarpeeseen.
        Väittääkö joku ettei menopaussia olekaan vain vanhenemista? Olen hoikka ikäisekseni.
        Jokainen tulee uskollaan autuaaksi, minulta ovat poissuljetut mainitut vaihtoehdot, ruokavalion muutos ja Omegat kyllä lievittivät kärsimyksiä.

• 54 v
        Tri American kirjoitti:

Tässä voi olla perää, koska minulla on alhainen verenpaina syketaso ja tunnen voivani erinomaisen hyvin, eikä mitään 'kohtauksia' ole ainakaan vielä ollut.

• V-Tuttaa
        Tri American kirjoitti:

Taidatpa tosiaan olla MIES joka et tiedä mitään menopaussin vaivoista. Voisin kiukunpuuskassa repiä silmät päästäsi,ilman mitään LÄÄKKEITÄ ja YLIPAINOA,kun vaan 55 on mittarissa.

• kalaa, lihaa, kasv.
        54 kirjoitti:

Soijaa nyt ei ainakaan kannata syödä. On täysi myytti että soija ois jotenkin erityisen terveellistä, jotain ihmesuperainetta jota kannattais syödä tai jolla ois esim vaikutuksia vaihdevuosiin, tai yleensäkään mitään erityisiä terveydellisiä vaikutuksia.

Päinvastoin, laajat tutkimukset todistaa nimenomaan sitä että soijassa on paljon myrkyllisiä aineita, ennenkaikkea länsimaissa myynnissä olevissa soijatuotteissa, aito kiinalainen tai japanilainen maaseudulla valmistettu fermentoitu soija on vähän eri asia. Tosin em. maissakin soijaa syödään itseasiassa hyvin vähän, vain muutamia t-lusikallisia päivässä keskimääräsesti, siis lisukeravintona - japanilaisten naisten vähäiset vaihdevuosivaivat johtuu muista seikoista maan yleisissä ravintotottumuksissa, esim paljon kalaa ja muuta.

Soijan on todettu lisäävän alttiutta sairastua kilpirauhas- ja rintasyöpään ja moneen muuhun sairauteen. Soijansyönti ja olettamus että sitä pitäis syödä runsaasti on täyttä fuulaa, totaalinen urbaanilegenda.

Asiaa on tutkittu paljon kuten jo totesin, tässä yksi nettisivusto monen muun ohella johon kootaan tutkimusaineistoa soijan vaikutuksista:

soyonline.co.nz

-------

Noin muuten, vaihdevuosissa kannattaa syödä pari kertaa viikossa kalaa, muuten runsaahkosti lihaa, kananmunia, äyriäisiä; rasvoista voita ja neitsytkookosöljyä, välttäkää epäterveellisiä kasvismargariineja - muista ruoka-aineista vihanneksia, marjoja, hedelmiä, luomutuoremehuja.
        Hiilihydraatteja vain kohtuudella, ehdottomasti kannattaa karsia ravinnosta pois pastat ja valkonen leipä, turhat sokeripitoset tuotteet.

• 7
        Tri American kirjoitti:

Ihannepainossa pitäisi olla jo ennen viittäkymppiä, koska muutoin se on liian myöhäistä eikä vaihdevuosi-ikäisenä ole terveellistä laihduttaa kun elimistö kuormittuu muutenkin.

• .....

Tervehdys!

Oli pakko vastata äitini (53v) puolesta tähän. Hänellä menopaussiongelmat lakkasivat kuin seinään, kun hän alkoi syömään päivittäin soijapapu-tuotteita (jogurttia, juomia yms) kerran päivässä. Oli aivan yllättynyt tuotteiden tehosta, nykyäänhän näitä soijatuotteita on kaupan hyllyt pullollaan.

Aloita pienillä määrillä aluksi, saattaa aiheuttaa ilmavaivoja muuten.

t. Terveydenhoitoalan opiskelija

• Pystyyn kuivuva

Voiko a-vitamiinivoidetta hieroa alapäähän ?

• onnellinen 60v
        Pystyyn kuivuva kirjoitti:

Voiko a-vitamiinivoidetta hieroa alapäähän ?

Apteekista löytyy alapään kuivuuteen itsehoitolääkkeitä ja lääkäriltä myös. Ei ilot vielä lopu.

• ravinto.
        onnellinen 60v kirjoitti:

Apteekista löytyy alapään kuivuuteen itsehoitolääkkeitä ja lääkäriltä myös. Ei ilot vielä lopu.

Ympyrän tuotteita,lihaa,kalaa(merikalaa),maitotuotteita,juureksia,vihanneksia,hedelmiä riittävästi,silloin sinun ei tarvitse popsia ylmiääräisiä aineita purkeista. Harrasta liikuntaa,älä polta tai käytä alkoholia ja nuku riittävän pitkiä yö unia,silloin pysyt terveenä.

• Kaakaonpapu

Maca-jauhetta--> tasapainottaa hormonitoimintaa...monet ovat kertoneet että helpottaa!! On adaptogeeni, mikä myös parantaa immuunijärjestelmää ja piristää niin kehoa kuin mieltäkin. Kannattaa aloittaa 1-2 teelusikallisesta esim puuron tai smoothien sekaan ja pikkuhiljaa lisätä aina 2-4 rkl:n. Sisältää arginiinia, sinkkiä ja monia muita hivenaineita sekä mm. B1.2 & 6 sekä C ja E vitskuja.

• Dittie
    • mamma 63

Hei vaan.Kyllä ne vaan naiselle tulevat siis vaihdevuodet!Itse olen jo 63 ja syönyt estrogeenia 18 vuotta,eli kuumat aallot alkoivat 45 vuotiaana ja en saanut nukuttua ja kaupassa käyntikin tuotti tuskaa.Apua varmasti saat ja minäkin nykyisin pärjään pillerillä joka toinen päivä.Rasvoja myöskin on että ei seksin tarvitse loppua.Hyvää vointia ja käypä lääkärin juttusilla ja löytyy oikeat lääkkeet.

• pilleri päivässä

Minulta leikattiin sairauden vuoksi kohtu ja munasarjat vähän päälle nelikymppisenä. Pilleri per päivä on siitä lähtien pitänyt olon oikein hyvänä. Nyt ikää 54v.
        Olet siis 63v. Voisinkohan jatkaa napin ottoa aamuisin ja kuvitella olevani nuorempi kun olenkaan...
        Pelottaa syöpäriski, äitini kuoli rintasyöpään.
        Mitä lääkärit sinulle ovat sanoneet?

• mama 63
        pilleri päivässä kirjoitti:

Minulta leikattiin sairauden vuoksi kohtu ja munasarjat vähän päälle nelikymppisenä. Pilleri per päivä on siitä lähtien pitänyt olon oikein hyvänä. Nyt ikää 54v.
        Olet siis 63v. Voisinkohan jatkaa napin ottoa aamuisin ja kuvitella olevani nuorempi kun olenkaan...
        Pelottaa syöpäriski, äitini kuoli rintasyöpään.
        Mitä lääkärit sinulle ovat sanoneet?

Säännöllisesti käyn rintatutkimuksissa ja kaikki ollut hyvin tähän saakka.Minulta leikattiin kohtu myös ja olin silloin 39v.,munasarjat jäivät.En toki leiki nuorempaa mutta kun yritin jättää lääkkeen kokonaan pois,jo montakin kertaa ,niin tuskan hikeä pukkaa päälle yöt meni pyöriessä.Mieluummin elän lyhyemmän elämän kuin jos koko ajan kärsimystä.Mukavaa iltaa!

• Estrogeenit
        mama 63 kirjoitti:

Säännöllisesti käyn rintatutkimuksissa ja kaikki ollut hyvin tähän saakka.Minulta leikattiin kohtu myös ja olin silloin 39v.,munasarjat jäivät.En toki leiki nuorempaa mutta kun yritin jättää lääkkeen kokonaan pois,jo montakin kertaa ,niin tuskan hikeä pukkaa päälle yöt meni pyöriessä.Mieluummin elän lyhyemmän elämän kuin jos koko ajan kärsimystä.Mukavaa iltaa!

tauksesta ja iltoja myös sinne.
        Nautitaan elämästä :)

• kohtako fossiili

Olin yllättynyt monista hyvistä vastauksista,kiitos niistä.Tri american taitaa olla vielä nuori ettei tiedä miltä tuntuu taistella vaihtareiden kourissa moninaisine oireineen jotka voi tehdä elämästä helvetin,vähän surullista ettei ymmärrretä mutta eletty elämä tuo viisautta sitten joskus...toivottavasti :)
      Yritän syödä terveellisesti mutta minulla on sellainen tuntuma että vitamiinit ja hiven aineet eivät imeydy enää kunnolla ruuasta .Aloitetun viestiketjun jälkeen olen alkanut popsimaan oikein kunnolla purkista :Omega 3 vitamiinia aamuin illoin,sinkki,kromi d-vitamiini aamuin(ei saa syödä kesällä koska auringosta saa),illalla B-vitam.jossa kaikkia,magnesium.En tiedä johtuuko niistä mutta olo on parempi ja hikoilunkin kanssa pärjää huomattavasti paremmin tai kylmät/viileät suihkut päivittäin ovat voineet myös auttaa.Soijaa söin myös mutta jouduin lopettamaan kun veren hemogblopiini nousee liikaa ja soijassa on paljon rautaa.Tuota maca jauhetta aion kokeilla seuraavaksi,siitä tosiaankin näyttää olevan hyviä kokemuksia monille. Tiedoksi että arginiiniä on paljon saksanpähkinöissä,kourallinen joka toinen päivä riittää..
      Hyvää alkavaa kesää kaikille...

• mama 63

Hei ja vielä haluan tänne kirjoittaa.En tiedä yhtään ikääsi vai luinko väärin?Ei kuule vaihdevuosiin auta mitkään humpuukit vaikka ehkä jotkut uskovat ja voi olla että uskomus auttaa.Olen syönyt soijatuotteita ja ne ovat terveellisiä vaikka en ole kasvissyöjä mutta ei ne hikoilua poista eikä muutakaan pahaa oloa.Olen tosiaan 63v. ja 45 vuotiaana alkoivat kauheat kuumuusaallot ja en nukkunut ja en kaupassa enkä muuallakkaan voinut paljon käydä kun pukkasi punaisen hien kasvoille.Minulla poistettiin kohtu 39 vuotiaana jos noita viestejä luit ja olin silloin lähes syövän kourissa,eli sairauden vuoksi.Munasarjat jäivät.Menin lääkärille ja sain pienen pillerin joka päivä nautittavaksi ja siihen loppui kaikki vaihdevuosivaivat!!Nyt olen syönyt 18 vuotta ja yhä jatkan mutta olen yrittänyt lopettaa mutta taas vaivat tulevat.Kuitenkin nyt pärjään joka toinen päivä otettuna pillerillä ja se minusta jo hyvä.Rintatutkimuksissa käyn säännöllisesti ja ainakin tähän asti kaikki hyvin.Olet vasta 54 jos oikein luin eli paljon nuorempi.Ei elämä tähän lopu ja nautitaan!Toivotan taas mukavaa iltaa ja lääkärille puhumaan jos on vaivoja !!!

• kohtako fossiili
        mama 63 kirjoitti:

Hei ja vielä haluan tänne kirjoittaa.En tiedä yhtään ikääsi vai luinko väärin?Ei kuule vaihdevuosiin auta mitkään humpuukit vaikka ehkä jotkut uskovat ja voi olla että uskomus auttaa.Olen syönyt soijatuotteita ja ne ovat terveellisiä vaikka en ole kasvissyöjä mutta ei ne hikoilua poista eikä muutakaan pahaa oloa.Olen tosiaan 63v. ja 45 vuotiaana alkoivat kauheat kuumuusaallot ja en nukkunut ja en kaupassa enkä muuallakkaan voinut paljon käydä kun pukkasi punaisen hien kasvoille.Minulla poistettiin kohtu 39 vuotiaana jos noita viestejä luit ja olin silloin lähes syövän kourissa,eli sairauden vuoksi.Munasarjat jäivät.Menin lääkärille ja sain pienen pillerin joka päivä nautittavaksi ja siihen loppui kaikki vaihdevuosivaivat!!Nyt olen syönyt 18 vuotta ja yhä jatkan mutta olen yrittänyt lopettaa mutta taas vaivat tulevat.Kuitenkin nyt pärjään joka toinen päivä otettuna pillerillä ja se minusta jo hyvä.Rintatutkimuksissa käyn säännöllisesti ja ainakin tähän asti kaikki hyvin.Olet vasta 54 jos oikein luin eli paljon nuorempi.Ei elämä tähän lopu ja nautitaan!Toivotan taas mukavaa iltaa ja lääkärille puhumaan jos on vaivoja !!!

Unohdin ihan perusjutun eli ikäni,olen 51 v :).Mukavaa että sinulla auttoi ja yleensä sait sopivan lääkityksen joka auttoi.Noita hormoonejahan kaikki eivät voi käyttää niiden rajujen sivuoireiden takia.Itsellä meinasi mennä jo kokeilussa mielenterveys,järkyttävät masennus ja ahdistuneisuus iski päälle ja se kesti vielä pari kuukautta lopettamisen jälkeen....siis kaiken muun lisäksi.Nyt pärjäilen kohtalaisen hyvin huonoa unenlaatua ja siksi väsymistä lukuunottamatta.Sain vasta melatoniinia ja se näyttäs vähän helpottavan mutta sen näkee vasta n.parin viikon päästä että pääseekö läheskään normaaliin unirytmiin.Mutta kyllä olen aika lailla varma että minun kohdalla nuo vitamiinit sun muut ovat kohottaneet mielialaa ja vähentäneet kuumuus puuskia.Kuukautiset loppui viime kesänä ja toivottavasti pysyvätkin pois oli sen verran runsasta "veren luovutusta" viimeiset vuodet.Yritetään nauttia tulevasta kesästä vaivoista ja kolotuksista huolimatta..:)

• hormonikartta
        kohtako fossiili kirjoitti:

Unohdin ihan perusjutun eli ikäni,olen 51 v :).Mukavaa että sinulla auttoi ja yleensä sait sopivan lääkityksen joka auttoi.Noita hormoonejahan kaikki eivät voi käyttää niiden rajujen sivuoireiden takia.Itsellä meinasi mennä jo kokeilussa mielenterveys,järkyttävät masennus ja ahdistuneisuus iski päälle ja se kesti vielä pari kuukautta lopettamisen jälkeen....siis kaiken muun lisäksi.Nyt pärjäilen kohtalaisen hyvin huonoa unenlaatua ja siksi väsymistä lukuunottamatta.Sain vasta melatoniinia ja se näyttäs vähän helpottavan mutta sen näkee vasta n.parin viikon päästä että pääseekö läheskään normaaliin unirytmiin.Mutta kyllä olen aika lailla varma että minun kohdalla nuo vitamiinit sun muut ovat kohottaneet mielialaa ja vähentäneet kuumuus puuskia.Kuukautiset loppui viime kesänä ja toivottavasti pysyvätkin pois oli sen verran runsasta "veren luovutusta" viimeiset vuodet.Yritetään nauttia tulevasta kesästä vaivoista ja kolotuksista huolimatta..:)

Olen kohta 54 v, Viime syksynä muutama kuuma aalto, menkat. Hermoratahierojani hoiti ko. hormonialueita ym. Menkat palasivat (pidän hyvänä asiana mm. sydämen terveyden takia) ja kuumia aaltoja ei enää ole. Mieli tasainen, uni syvää jne, En tarvitse hormoneja, syön tyrniä ja D-vitamiinia.
        Kannattaa siis mennä hyvälle hermoratahierojalle.

• ent. hikoilija
        hormonikartta kirjoitti:

Olen kohta 54 v, Viime syksynä muutama kuuma aalto, menkat. Hermoratahierojani hoiti ko. hormonialueita ym. Menkat palasivat (pidän hyvänä asiana mm. sydämen terveyden takia) ja kuumia aaltoja ei enää ole. Mieli tasainen, uni syvää jne, En tarvitse hormoneja, syön tyrniä ja D-vitamiinia.
        Kannattaa siis mennä hyvälle hermoratahierojalle.

Liikunta, kevyt ruokavalio, paljon kalaa ja kasviksia. Ja oikeita rasvoja. Vähän kahvia. Ja lopuksi estrogeelisipaisu joka aamu ja elämä hymyilee taas. Nyt tytöt kipin kapin gynelle, vaivoista ei todellakaan kannata kärsiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moi, nainen

Tunnustan, olen heikkona sun hymyyn, ja sekään ei auta yhtään, että sulla on täydellinen nenä. Joten ensi kerralla, kun
      Ikävä
      51
      1945
    2. Some räjähti! Joel Harkimo jakoi haikean viestin meriltä tärkeänä merkkipäivänä: "Välillä..."

Joel Harkimo on lähtenyt yksin purjehdukselle Atlantin yli. Tsemppiä ja voimia, Joel Harkimo! Lue lisää: https://www.s
      Suomalaiset julkkikset
      34
      1588
    3. Sedun opettaja?

Kukas Sedussa on ahdistellut alaikäisiä opiskelijoita? Tämä kansankynttilä oli saanut monta varoitusta, mutta sama homma
      Seinäjoki
      43
      1175
    4. Suurinta rakkautta

On päästää irti ja antaa toisen mennä. 😎🌹
      Ikävä
      82
      1173
    5. Bess jakoi hämmentävän kuvan - Anna Puu heittää roisin kommentin: "Onneks ei oo eka synnytys"

Ohhoh! No nyt on aika provosoiva kuva Bessistä. Kivoja kommentteja julkkisystävät laukoo... Tiesitkö, että Bessin (s.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      15
      1060
    6. Kumpi ihastui teistä ensin

Sinä vai kaivattusi?
      Ikävä
      56
      1049
    7. Milloin nähdään?

😕💕 Alan olla ihan loppu.
      Ikävä
      48
      1015
    8. Mitä mun pitää tehdä?

Mitä me mies tehdään? Mitä sä haluat mun tekevän? Mä en tiedä. Mä luulen tietäväni, että molemmat kärvistelee tunteid
      Ikävä
      40
      968
    9. Keskusta on kovassa nousussa

Persut ovat jäämässä kauas taakse. Maaseudun ihmiset ovat palaamassa järkiinsä epäonnistuneen persuseikkailun jälkeen.
      Maailman menoa
      129
      945
    10. Näytät paremmalta kuin koskaan ennen

Aivan jokaisena päivänä. Minä pidän sinusta parhaimman huolen. Lupaan sen, sen voin luvata.
      Ikävä
      38
      916
    Aihe