Käsittääkseni ainoastaan suomen-romanit käyttävät pukua jonka me kaikki muistamme nähneemme. Miksi tällainen puku?
Romani-kansallispuku
27
3273
Vastaukset
- mr-grillaaja
Kyllä. Suomen romanit ovat ainoita, jotka tätä kansallispukua käyttävät. En tiedä, mikä on alkuperäinen syy tuolle hameelle, mutta täällä on syitä annettu enemmänkin. Suomen romanikulttuuri eroaa muutenkin muiden maiden romanikulttuurista todella paljon.
vai oliko liettuassa: Siitä kun on parikymmentä vuotta oli naisilla tummanpunaiset pitkät pliseeratut hameet. Viininpunainen yksivärinen huivi, niskasta sidottu ja kaikilla kirkkaan kukalliset puserot. Miehet kuten tavallista pukeutuivat kuten meillä.
- romani1
maagikko kirjoitti:
vai oliko liettuassa: Siitä kun on parikymmentä vuotta oli naisilla tummanpunaiset pitkät pliseeratut hameet. Viininpunainen yksivärinen huivi, niskasta sidottu ja kaikilla kirkkaan kukalliset puserot. Miehet kuten tavallista pukeutuivat kuten meillä.
Meidän naisten puvut, eivät ole kansallispukuja. Kaikissa maissa romaninaiset kulkevat erilaisissa vaateissa, kun muut ihmiset. Hameen pitää olla pitkä ja se on kuvioitu, jollakin värikkäällä kuviolla. Pääasia että, se on pitkä. Suomen romanipuku, on otettu alkujaan suomalais talonpoikaismallista. Alkujaan hameen paksuus, on ilmaston takia. Monia hienoja romanivaatteita, näkyy maailmaalla mutta, Suomen on miestäni, kaikista hienoin. kaikissa niissä, on yhtäläisyyksiä. Yksi romaniryhmän hieno vaatetus, on Keski-Romaniassa, käytetty puku. Se on valkea paita ja punainen hame "hengseleillä". Niitä näkyy, paitsi Romaniassa, niin Italiassa ja paljon Belgiassa ym maissa.
Hyvää huomenta, kaikille! - GDGADGG
romani1 kirjoitti:
Meidän naisten puvut, eivät ole kansallispukuja. Kaikissa maissa romaninaiset kulkevat erilaisissa vaateissa, kun muut ihmiset. Hameen pitää olla pitkä ja se on kuvioitu, jollakin värikkäällä kuviolla. Pääasia että, se on pitkä. Suomen romanipuku, on otettu alkujaan suomalais talonpoikaismallista. Alkujaan hameen paksuus, on ilmaston takia. Monia hienoja romanivaatteita, näkyy maailmaalla mutta, Suomen on miestäni, kaikista hienoin. kaikissa niissä, on yhtäläisyyksiä. Yksi romaniryhmän hieno vaatetus, on Keski-Romaniassa, käytetty puku. Se on valkea paita ja punainen hame "hengseleillä". Niitä näkyy, paitsi Romaniassa, niin Italiassa ja paljon Belgiassa ym maissa.
Hyvää huomenta, kaikille!Eli lyhyemmin sanottuna ei ole kansallispuku, vaan kansanpuku.
Ei siis verrattavissa esim. karjalaisen tai savolaisen kansallispukuun. - NAINEN 25
olen uskossa ja mulla on nämä hameet, on olen kokennut että en ole vapaa,muuten vapaa Jumala puhdistanut ja paranutunut,mutta tämä hame on kahle ,se on raskas ies kantaaa,se on lanteille poltto. se on vähän niikö kirous. mutta eri muodossa. naisen ei kuuluu olla alistetttu miehen tahdosta eikä muutsta pitää Jumalaa kunnioittaa,ja pukea säädylliessti,aion ottaa hameet poies ja luottaa Jumalaan kukaa ei voi tulla heittää kivillä.ei nainen ole saastainen jos Jeesuksen veri phdistaa kaikestaa liasta ja synnistä. vaikkaa ihminen kävis miljona kertaa peseytymyssä jos JUMALA PUHDISTAA SEN LIKAISEN SYDÄMEN SILLOIN ON PUHDAS
- NAINEN 25
NAINEN 25 kirjoitti:
olen uskossa ja mulla on nämä hameet, on olen kokennut että en ole vapaa,muuten vapaa Jumala puhdistanut ja paranutunut,mutta tämä hame on kahle ,se on raskas ies kantaaa,se on lanteille poltto. se on vähän niikö kirous. mutta eri muodossa. naisen ei kuuluu olla alistetttu miehen tahdosta eikä muutsta pitää Jumalaa kunnioittaa,ja pukea säädylliessti,aion ottaa hameet poies ja luottaa Jumalaan kukaa ei voi tulla heittää kivillä.ei nainen ole saastainen jos Jeesuksen veri phdistaa kaikestaa liasta ja synnistä. vaikkaa ihminen kävis miljona kertaa peseytymyssä jos JUMALA PUHDISTAA SEN LIKAISEN SYDÄMEN SILLOIN ON PUHDAS
VAPAUTEEN KRSITUS ON KUTSUNUT EI ORJUTEEN,NOIHIN HAMEISIIN JA KIILTÄVIIN LIITYY PALJON, ET OLE HYVÄKSYTTY JOS ET OLE SAMAA MUOTTIA KU TOINEN. EPÄ JUMALAN PALVONTAA. KAIKKI NUO RENKAAT JA KULTASET JA HAMEET SE MUISTTTUTTAA IHAN KANSSA JOKA TEKI KULTAISEN VASIKAN, HERRAA PITÄÄ YLISTÄÄ KAIKESTA SYDÄMESTÄ JA SIELUSTA JA MIELESTÄ. JOS VANHALLA IHMISELLÄ ON PUHDAS SYDÄN, NIIN SE AJATTEELEE PUHTAASTI ETTÄ NUORI TYTTÖ ON TAI NAINEN JOS ON PUHTAAT AJATUKSET NIIN EI SE KETÄÄN HAITTAA. SIVEÄSTI PITÄÄ PUKEUTUA. MIES EI SAA OLLA HENKI JA ELÄMÄ. JA NAINEN ALISTETTU. ROMANI KANSA KETÄ ON TEIDÄN JUMALANNE .KETÄ HERRAA PALVELETTE, SAAKON JUMALAN RAKKAUS VAIKUTTAA KAALEISIIN JA PYSTYIS NÄISTÄ ORJUDEN IKEISTÄ ERIKSEEN.
- Voimia sinulle
NAINEN 25 kirjoitti:
",aion ottaa hameet poies ja luottaa Jumalaan..."
Näin sitä pitää!
Rohkeat yksilöt ovat niitä, jotka esimerkillään saavat koko yhteisön elämää helpottavia edistysaskeleita aikaan. - lkccn
romani1 kirjoitti:
Hyvää huomenta, kaikille!jos nyt tarkkoja ollaa romani hame on alkupriään karjalan kansallispuku. ottakaa selvää ennenku puhutte
- sitten pussihousut
ja nyt keikaroidaan suorissa ja koti kalustetaan mauttomilla tyylihuonekaluilla?
"Romaniyhdistys tuomitsee vaaleat housut.
Suomen Romaniyhdistyksen mukaan romanimies ei saa pukeutua vaaleisiin housuihin.
- Se on sama asia kuin olisi pukeutunut pelkkiin alushousuihin. Romanimies pukeutuu tummiin housuihin aina, oli sää mikä tahansa, Unto Jääpuro yhdistyksestä kertoo.
-Tummat housut ovat ehdoton kulttuuriin kuuluva suositus. Se joka ohjeesta poikkeaa, suljeytaan pois yhteisöstä."
7-päivää 29/2005- mr-grillaaja
Se joka poikkeaa kulttuureista, kelpaa vain harvoille, mutta ei pidä väheksyä, sillä juuri nämä heikot ja hyljätyt ovat niitä, joiden kanssa Jeesus viettää aikaa ja tahtoo parantaa, sekä pyytää seuraamaan Häntä :)
- romani1
mr-grillaaja kirjoitti:
Se joka poikkeaa kulttuureista, kelpaa vain harvoille, mutta ei pidä väheksyä, sillä juuri nämä heikot ja hyljätyt ovat niitä, joiden kanssa Jeesus viettää aikaa ja tahtoo parantaa, sekä pyytää seuraamaan Häntä :)
Kansanpuku on oikea sana. Pitää muistaa että, ensimmäinen kerta, romanikulttuuri, on muuttamispaineessa ja että nykyajan romanit, seuraa vielä tarkemmin osan säännöistä, nämä ulkonäköön perustuvissa asioissa. Se tekee aina "kipetä" kun jonkun ryhmän kulttuuri, joutuu tällaiseen tilaan, molemminpuolin. Silloin kun minä olin nuori, pukeutumisella, nuorten kesken, ei olut samanlainen, eikä niin jyrkkä. Meillä oli farkut jalassa ja oltiin hippikansaa, Rokkikansaa ym. Nykyään nuoret kuntelevat, suomalaisia iskelmiä ja vanhoja romanilauluja. Minun ikäluokka, ainakin Helsingissä ja lähiympäristössä, kuuneltiin sen aijan rautalankamusikkia, vanhaa Rock´n rollia, Beatlesiä, Rollareita, James Joplinina ja tietysti Elvistä. Olihan meidän omat pojat, jo silloin tunnettuja muusikoita. Möve, IrjaHemmi, puhumattakaan, minun veljeni Remusta. Siis silloin kuljettiin ajan tavalla mukana, niin huonossa kun hyvässä. Nykyajan romanit, ovat palaneet ja tueneet, aivan vieraita ja tiukkoja tapoja, hyvässä ja pahassa.
- 123456789....
romani1 kirjoitti:
Kansanpuku on oikea sana. Pitää muistaa että, ensimmäinen kerta, romanikulttuuri, on muuttamispaineessa ja että nykyajan romanit, seuraa vielä tarkemmin osan säännöistä, nämä ulkonäköön perustuvissa asioissa. Se tekee aina "kipetä" kun jonkun ryhmän kulttuuri, joutuu tällaiseen tilaan, molemminpuolin. Silloin kun minä olin nuori, pukeutumisella, nuorten kesken, ei olut samanlainen, eikä niin jyrkkä. Meillä oli farkut jalassa ja oltiin hippikansaa, Rokkikansaa ym. Nykyään nuoret kuntelevat, suomalaisia iskelmiä ja vanhoja romanilauluja. Minun ikäluokka, ainakin Helsingissä ja lähiympäristössä, kuuneltiin sen aijan rautalankamusikkia, vanhaa Rock´n rollia, Beatlesiä, Rollareita, James Joplinina ja tietysti Elvistä. Olihan meidän omat pojat, jo silloin tunnettuja muusikoita. Möve, IrjaHemmi, puhumattakaan, minun veljeni Remusta. Siis silloin kuljettiin ajan tavalla mukana, niin huonossa kun hyvässä. Nykyajan romanit, ovat palaneet ja tueneet, aivan vieraita ja tiukkoja tapoja, hyvässä ja pahassa.
täytyy sanoo että en oo missää muussa maassa nähny kaaleitten pukeutuvan samalla tavalla tietyn kaavan mukaa ku me täällä suomessa toisaalta se on paha juttu ei voi pukee päällensä mitä haluaa vaikka vaatteet peittäiski riittävästi siihenki löytyy iha järkeviä syitä miksi näin mä oon aatellu asian näin että ku kaaleet ei puhu omaa kieltä sujuvasti tässä pieni esimerkki. jos nähtäis kaupassa saksalainen joka ei osais saksaa kuka sellasta sanois saksalaiseks, elikkä tää vaatetus on tehty niin että vaikka kaaleet ei puhu omaa kieltä paljoo niin ne erottuu vaatetuksesta ja tavoista muun maalaisista ihmisistä
kyllähä nyky nuorisoki kuuntelee muutaki ku pelkkää iskelmää minä ainaki teen kuuntelen poppia rokkia ja muide maiden kansan lauluja ynm. se on totta että nuoret on tiukempia tapa säännöissä ja vielä keksivät uusiaki mutta monet vanhemmat ihmiset ajatelee että ei heitä tarvi hävetä niin tip top niin minäki varmaa ajatellisin mut vanhojenki pitäis muistaa että millanen ite on ollu ku on ollu nuori ja milla tavoin ite on käyttäytyny ei varmasti oo ollu niin lepsuja ku ovat nykyää - omaleimainen kansa
123456789.... kirjoitti:
täytyy sanoo että en oo missää muussa maassa nähny kaaleitten pukeutuvan samalla tavalla tietyn kaavan mukaa ku me täällä suomessa toisaalta se on paha juttu ei voi pukee päällensä mitä haluaa vaikka vaatteet peittäiski riittävästi siihenki löytyy iha järkeviä syitä miksi näin mä oon aatellu asian näin että ku kaaleet ei puhu omaa kieltä sujuvasti tässä pieni esimerkki. jos nähtäis kaupassa saksalainen joka ei osais saksaa kuka sellasta sanois saksalaiseks, elikkä tää vaatetus on tehty niin että vaikka kaaleet ei puhu omaa kieltä paljoo niin ne erottuu vaatetuksesta ja tavoista muun maalaisista ihmisistä
kyllähä nyky nuorisoki kuuntelee muutaki ku pelkkää iskelmää minä ainaki teen kuuntelen poppia rokkia ja muide maiden kansan lauluja ynm. se on totta että nuoret on tiukempia tapa säännöissä ja vielä keksivät uusiaki mutta monet vanhemmat ihmiset ajatelee että ei heitä tarvi hävetä niin tip top niin minäki varmaa ajatellisin mut vanhojenki pitäis muistaa että millanen ite on ollu ku on ollu nuori ja milla tavoin ite on käyttäytyny ei varmasti oo ollu niin lepsuja ku ovat nykyääpitkä musta hame, röijy ja usein pari! sitten miehillä nehkatakki ja löysät mustat tai mielellään tummansiniset suorat housut???
jo nuoret tytöt käyttävät villatakkia tai shaalia, sekä todella pitkää hametta. korkea korkoisia kenkiä ja isoja koruja jkorivssaan,
mustalainen on puhetavllaan kuuluva ja äänekkyyttä lisää innostuva luonne joka joukosaa kuuluu. miehet hoilaavat ja naiset myyskentelevät jotakin pientä käsityötä,
täll elintavalla mustalaiset erottuvat valtaväestöstä vaikka kuuluvat
maan kansaan. - Ramon P.
123456789.... kirjoitti:
kyllähä nyky nuorisoki kuuntelee muutaki ku pelkkää iskelmää minä ainaki teen kuuntelen poppia rokkia ja muide maiden kansan lauluja ynm. se on totta että nuoret on tiukempia tapa säännöissä ja vielä keksivät uusiaki mutta monet vanhemmat ihmiset ajatelee että ei heitä tarvi hävetä niin tip top niin minäki varmaa ajatellisin mut vanhojenki pitäis muistaa että millanen ite on ollu ku on ollu nuori ja milla tavoin ite on käyttäytyny ei varmasti oo ollu niin lepsuja ku ovat nykyääMielestäni kaikki ihmiset osoittavat pukeutumisellaan, tieten tai tietämättään, kuuluvansa johonkin viiteryhmään. Ts. pukeutumisesta voidaan yleensä päätellä ihmisestä aika paljon. Tämä ei koske ainoastaan kaaleita, vaan kaikkia muitakin.
- se on rokkii eikä ..
romani1 kirjoitti:
Kuka ihmeen James Joplin,kysyn vaan,ihan mielenkiinnosta?
- Öä45
se on rokkii eikä .. kirjoitti:
Mistä löytyy eka mustalainen joka menee sanomaan Remulle vaaleista housuista.Voi tulla äkkiä korville.
- romani1
se on rokkii eikä .. kirjoitti:
Janis ielläJoplin oli tunnettu valkoinen blueslaulaja, hippityylinen ja erikoinen laulaja. Me and Bobby Mckee ja Lord give me a Mersedes Bents ym hittejä. Kuoli nuorena, yliannostukseen, joka on valitettavan yleistä, musikkimaailmassa. Jos olet kiinnostunut, niin ota youtuube ja siellä on varmaan, hänen biisejä
Terkkuja sinulle! - romani1
Öä45 kirjoitti:
Mistä löytyy eka mustalainen joka menee sanomaan Remulle vaaleista housuista.Voi tulla äkkiä korville.
En ym,märrä, tarkoitatko että, Remu on väkivaltainen, päinvastoin. Jos tarkotat että, muut tulisi vihaiseksi, niin sekin on väärin Remu on ollut koko elämän, oma persoona ja on käyttänyt vaatteita, jota pitää käyttää ammatissaan. Muuten, en ole nähnyt häntä moneen vuoteen farkut päällä, vaan ihan "asiallisesti" pukeutuneena. Ei täällä päin. ollut mikä ongelma, jos joku käytti "vääriä vaatteita", työssään. Olihan minun setä, Kosti Aaltonen, Suomen rokkitanssimestari, vuosia ja piti tanssikouluja, Helsingissä, viellä ennen Remua. Esintyi usein valkoisissa housuissa ja paidassa, tai farkkuouvussa T-paidassa. Se on nykyaikaa että, ei hyväksytä, erilaisesti,puketuneita, vaikka ammattii vaati sen. Olihan hänen lehtikuva ukkin ja mummon seinälläkin ja elettiin v1962. Nyt on erillaista, kun silloin. Näitä esimerkkejä, voisi kirjoittaa paljonkin mutta, olkoon nämä tarpeeksi
Hyvää siunattua iltaa kaikille - NAINEN25
JUMALA TAHTOO SIUNATA, ROMANI POJAT JA TYTÖT ON TÄNÄ PÄIVÄNÄ PALJON HAAVOTTUNEITA RIKKINÄISIÄ ETSIVÄT LOHTUA JA TULLE HUMEET JA JA VIINAT KÄYTTÖÖ KOSKA KAALEILLA VAADITAAN PALJON , ENEMMÄ KIINITTÄÄ JA ETSIÖ JUMALAA SILLOIN SE JUMALAN RAKKAUS ON SIUNAUS MYÖS LAPSILLE EIKÄ HEITÄÄ ORJUUDEN KÖYSIÄ NISKAAN.
- valkolainen
NAINEN25 kirjoitti:
JUMALA TAHTOO SIUNATA, ROMANI POJAT JA TYTÖT ON TÄNÄ PÄIVÄNÄ PALJON HAAVOTTUNEITA RIKKINÄISIÄ ETSIVÄT LOHTUA JA TULLE HUMEET JA JA VIINAT KÄYTTÖÖ KOSKA KAALEILLA VAADITAAN PALJON , ENEMMÄ KIINITTÄÄ JA ETSIÖ JUMALAA SILLOIN SE JUMALAN RAKKAUS ON SIUNAUS MYÖS LAPSILLE EIKÄ HEITÄÄ ORJUUDEN KÖYSIÄ NISKAAN.
Kyllähän romanikansa saa kokea monelaista syrjintää vielä valtaväestöltä. Ja kuitenkin haluatte pukeutua vielä että kansallisuutenne tulee esille. Kyllä moni valkolainen ei kantaisi pukua, vaan haluaisi piiloutua ettei erottuisi. Itsetuntonnen täytyy olla vahva.
- kouluun
Miksi niin harvat romaani nuoret jatkavat opiskelua peruskoulun jälkeeen? Aivan varmasti heistäkin tulisi yhtä hyviä kuin valtaväestöön kuuluvista oli ammatti mikä tahansa. Tuskin on älyssä mitään vikaa vai onko kenties laiskuutta... Suomessa on kaikilla samat oikeudet opiskella.
- novelli......
Eikö siellä peruskoulussa opetettu että romaani on kirja.
- latna
koulutusko tekee ihmisestä hyvän ????
- merkkill
naurettavaa Romanien vaatetus ,ei kiitos
miten ihmiset ovatkin vapaaehtoisesti halunneet köyttää itsensä "kulttuuriin"
ja naisten puku on kaikista kamalin ,miten kehtaa tommosta pitää edes päällä
ja liikkua yleisellä paikalla ,vaatetuksesta halutaan pitää niin kovin kiinni kun sitä oikeata kulttuuria ei löydy itsestään.Pitääkö kaikkien olla saman näköisiä vaatetukseltaan?!?
miksi kulttuuri ei voisi olla hyvä koulutus,lasten/ aikuisten hyvät käytöstavat yms.
"vanhempien kunnioitus" on vain jotain mitä voi sanoa että on muka kulttuuria.
kansanpuku pitää kyllä olla vaikka käytös sitten saa olla mitä tahansa.
koulutus pitäis olla Romanielle pakko asia ,mutta niin aikuiset "rakastavat"lapsiaan ettei tarvi käydä edes koulua loppuun,siinä sitten ollaan köyhiä koko loppuelämä,tai hommataan laittomasti rahaa ja taas vankila kutsuu.
niin paljon puhutaan rakkaudesta,pitäis tehdä vähän enemmän tekoja eikä olla aina puhumassa kaikenlaista tyhjää.
Kyllä se on kiva kun on kesä tulossa ja saa t-paita päällä kulkea (toki myös housut jalassa :-) ) ettei tarvi välittää pukeutumiskoodista,vapautukaa hyvät ihmiset olemaan omia itseänne ja ymmärtäkää että voi olla myös oikea romani ilman kahleita,niin vaate sellaisia kuin oikeitakin. - valkolainen
Mielestäni jokaisella ihmisellä ja kasallisuudella on oikeus pukeutua niinkuin kulttuuri, tapa ja kansallinen identiteetti vaatii, mutta jos se on oruuttava pakko, niin silloin se on kahle. Kerran eräs iäkäs romanirouva vaikertoi kesähelteessä, että on se meikäläisellä melkoinen taakka tämä vaatetus. Hän oli vielä palava uskovainenkin. Sain sen käsityksen, että pukua on pakko kantaa.
Kyllähän romaninaisen puku koruineen on todella upea. Mikäs ettei sitä käyttäisi, mutta miletäisin sen juhlaan. Varmaan on aika hankala taloustöissä. Jos meikäläisellä olisi leipoessa tuollainen vaatetus, niin näyttäisin pian jauhomuorilta.
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 773164
- 492400
- 322107
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812092- 1371859
- 311735
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313291661Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne91526Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61234Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam441222