Noni, nyt meni hermot, putket jäässä jo varmaan 20 kertaa tänä talvena. Eli pääosin 12 mm kuparia menee tuolla lattian sisällä ja siellä on lisärakennuksen liitoksessa joku sellainen kohta, josta pääsee puhaltaman kylmää ulkoilmaa putkille. Purkaminen on ihan mieletön homma ja sulanahan ne pysyy, jos muistaa jättää tippumaan... Vaan jos ei muista, niin pitää ryömiä lattian alla lämmittimien kanssa yms. hankalaa säätämistä.
Joten ajattelin nyt viimein opetella tuon sähköllä sulattamisen. Löytyykö jostain ohjeita? Mitä siihen tarvitaan? Joku oma laite sitä varten? Hitsausmuuntaja? Akku? Mitä muuta? Pihtimittari?
Löytyykö jostain laskelmia virran määrälle ja tarvittavalle teholle vai pitääkö itse ruveta laskeskelemaan?
Sähköllä sulattaminen
5
5583
Vastaukset
- sulatusta
Olen ollut mukana putkien sulatuksessa työn puolesta joskus, ja tutustunut hommaan. En kehottaisi itse sitä tekemään, ellei ole sähköalan tietoja.
Muuntaja pitää olla siihen tarkoitettu, ulostulo jännite pitää olla pieni, esim 5v mutta virta suuri, esim. 500A ja säädettävä. tuosta tulee tehoksi 2500W jolloin 16A sulake kestää. Tuolla teholla alkaa jo sulaa, riippuu putken pituudesta. Jos on paksut ja maan alla olevat pitkät putket, vaatii se tehoa niin paljon kuin pääsulakkeesta saa, sen 25A, jopa enemmänkin.
Pihtimittarilla pitää varmistella ettei virta mene väärään paikkaan esim. jostakin maadoituksessta, joka alkaa kuumenemaan jolloin voi olla palovaara.
En suosittele tekemään itse tuon palovaarankin vuoksi.
Meilläkin putket jäätyivät lattian alta, kun on rossipohja, vedin ne pois ja laitoin astiakaapiston sokkeliin, eivät enää jäädy.- kuivuri
Vedä putket pintaan... muuten kohta korjailet vesivahinkoa joka johtuu useasti jäätyneestä kupariputkesta..
- varovaisesti
kuivuri kirjoitti:
Vedä putket pintaan... muuten kohta korjailet vesivahinkoa joka johtuu useasti jäätyneestä kupariputkesta..
Sähköllä sulattaessa on hyvä muistaa että, putki kuumenee enemmän kohdissa joissa materiaalin vahvuus on pienempi kuin muualla putkessa. Materiaalin vahvuuteen vaikuttaa mm. syöpymät, liitokset ym. Sama virtamäärä menee pienemmästä poikkihalkaisijasta läpi.
Jos tällainen kohta on seinän sisällä näkymättömissä, niin siitä saattaa tulla palovaara sulattaessa.
- 6237356
olisi sen sulanapitovastuksen työntäminen putken sisään, tarpeeksi pitkä vaan, että ylettyy siitä ongelmakohdasta ohi, ja niin on homma hoidettu.
- pakkasukko_viis
Jäädyttääkö pakkaskelistä nollaan parhaiten vai miten se oli? Vähän ongelmaa putkien kanssa :(
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053101Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1521219Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793