Miten muilla verenpainelääkitys on vaikuttanut hiihtämiseen? Minulla käytössä kalsiumestäjä Lomir Sro 2,5mg -valmiste. Hiihtämisestä tulee huono olo, alkaa oksettamaan. Mutta juosta voin 10km lenkin helposti. Johtuuko pahoinvointi, siitä kun sykkeet ei pääse nousemaan tarpeeksi ylös. Leposyke on 55 paikkeilla ja hiihdossa syke on 140-155 välillä.
Verenpainelääkitys ja liikunta
6
2548
Vastaukset
- taustalta
Vastaanpa omaan viestiini. Vaihdoin lääkkeen ACE-estäjään muutava päivä sitten. Olen käynyt muutaman kerran hiihtämässä ja pahaa olo ei ole enää tullut sekä sykkeet on nousseet ylemmäs. Tästä voisi vetää johtopäätöksen, et huono olo rasituksessa johtui kalsiumsalpaajasta.
- Elizabeetta
on nyt?
Minulla on ollut käytössä atenololi, viimeksi Tenoprin. On ollut ihmellistä lihasheikkoutta ajoittain sekä pienten keuhkoputkien ahtautta, jolle ei ole löytynyt syytä. Beetasalpaaja oli epäiltynä. Sain Selectolia viimeksi, mutta en ole aloittanut sitä vielä. Sen pitäisi olla erityisen spesifinen beeta-1-reseptoreille, siis sydämeen eikä niinkään muualle elimistöön.
Onko jollakin kokemuksia Selectolin käytöstä. Onko lihasheikkoutta tai keuhkoputkien supistumista? - taustalta
Elizabeetta kirjoitti:
on nyt?
Minulla on ollut käytössä atenololi, viimeksi Tenoprin. On ollut ihmellistä lihasheikkoutta ajoittain sekä pienten keuhkoputkien ahtautta, jolle ei ole löytynyt syytä. Beetasalpaaja oli epäiltynä. Sain Selectolia viimeksi, mutta en ole aloittanut sitä vielä. Sen pitäisi olla erityisen spesifinen beeta-1-reseptoreille, siis sydämeen eikä niinkään muualle elimistöön.
Onko jollakin kokemuksia Selectolin käytöstä. Onko lihasheikkoutta tai keuhkoputkien supistumista?Vointi on nyt ollut oikein hyvä. Hiihtämässä olen käynyt monena iltana ja sykkeet on nousseet 164 ilman pahanolon, oksetuksen, pyörrytyksen tunnetta :) Paineet on laskeneet aika alas levossa, 107/71 ja pulssi 54. Beetasalpaajaa kokeilin ensimmäisenä lääkkeenä ja sillä leposyke putosi 39, ja en tahtonut jaksaa tehdä mitään.
- beta :(
taustalta kirjoitti:
Vointi on nyt ollut oikein hyvä. Hiihtämässä olen käynyt monena iltana ja sykkeet on nousseet 164 ilman pahanolon, oksetuksen, pyörrytyksen tunnetta :) Paineet on laskeneet aika alas levossa, 107/71 ja pulssi 54. Beetasalpaajaa kokeilin ensimmäisenä lääkkeenä ja sillä leposyke putosi 39, ja en tahtonut jaksaa tehdä mitään.
ei edes suositella, jos omaa jo muutenkin melko hitaan pulssin. Eikä lääkäri selvittänyt pulssiasi, kun yleensä ekaksi lääkkeeksi edes beta-salpaajaa antoi?
Itse olen beta-salpaajaa käyttänyt ja huomasin, että se esti tehokkaasti pulssin nousemista eli vei voimat vähänkään tekohhaamasta liikunnasta. Muutenkaan beta-salpaaja ei sopinut, kun sen vaikutus jäi turhan lyhytaikaiseksi eli laski kyllä muutamaksi tunniksi paineita (liikaakin), muttei vaikutus oikein kestänyt. Onneksi löytyi muita vaihtoehtoja (kun ACE-estäjätkään eivät sopineet kuivan yöllisen yskän vuoksi). AT2-salpaajat toimivat hyvin. - Elizabeetta
beta :( kirjoitti:
ei edes suositella, jos omaa jo muutenkin melko hitaan pulssin. Eikä lääkäri selvittänyt pulssiasi, kun yleensä ekaksi lääkkeeksi edes beta-salpaajaa antoi?
Itse olen beta-salpaajaa käyttänyt ja huomasin, että se esti tehokkaasti pulssin nousemista eli vei voimat vähänkään tekohhaamasta liikunnasta. Muutenkaan beta-salpaaja ei sopinut, kun sen vaikutus jäi turhan lyhytaikaiseksi eli laski kyllä muutamaksi tunniksi paineita (liikaakin), muttei vaikutus oikein kestänyt. Onneksi löytyi muita vaihtoehtoja (kun ACE-estäjätkään eivät sopineet kuivan yöllisen yskän vuoksi). AT2-salpaajat toimivat hyvin.minulla oli kuntotestissä 171. Beetasalpaaja on Tenoprin 50 mg. Ongelma on paremminkin se, että beetasalpaaja antaa nousta verenpaineeni ja sykkeeni älyttömästi, siis tarpeettomastikin. En ole vielä aloittanut uutta beetasalpaajaa.
- Anonyymi
Elizabeetta kirjoitti:
on nyt?
Onko jollakin kokemuksia Selectolin käytöstä. Onko lihasheikkoutta tai keuhkoputkien supistumista?Beetsalpaajat ei sovi Astmaatikoille, vaikkei olisikaan Beetasapaaja voi aiheuttaa Astmakohtauksen .Astmaiselle Beetasta voi käydä huonosti , ahtautuu hengitys . On tapauksia Anafylaktisesta kohtauksista jopa pahoja ,pitänyt ihminen kytkeä hengityslaitteeseen .Suomessa ollut joitakin kuolemantapauksia ,johtuneet juuri Beetasalpaasta Astmaatikolle määrätty .
Minulla Astma ja vuosia Beetasalpaajia eri nimikkeillä .Oli rytmihäiriöitä pitkään siitä jatkui Täkykardialla ,kesti jopa kolmekin tuntia .Löysin vastauksia itselleni Gooklettamalla Duodecimia ,kerroin lääkärille ,ei ole sykkeiden nousuun löytynyt laskijaa ,sykkeet nousee toiselle sadalle ,ellei käy niin ,sitten verenpaineet tosi korkealla ja syke ok.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur1101641- 1691594
Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1681485Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."
The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise231298Sofia Virralla ja Minja Koskelalla ei mitään käsitystä terveyskeskusmaksuista!
Vasemmistopimut Sofia ja Minja täysin ulkona sote asioista, ei minkäänlaista käsitystä edes mittaluokasta, missä terveys901174Persuehdokas uhkasi tappaa "jätkän" ja ravintolayrittäjän
Kuuntele tästä kuinka meuhkaa. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4eb3034d-48c5-4f31-b53c-42be3dc9607c70961Juusolle sataa vihaisia viestejä hoitajilta ja loput nauravat hänelle
Ei löydy montaakaan, joka kehuisi Juuson toimintaa ministerinä: "Selvä enemmistö Juuson päivitykseen reagoineista on su146953- 92851
Sofia Virta vertasi Karjalan evakoita nykymatuihin
Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta avasi sanaisen arkkunsa, eli tyhmyyden tynnyrinsä, valtiovarainministeri Riikka Purr185805Rokotevastaiset aiheuttaneet lasten kuolemat USA:ssa, eivätkä pyydä anteeksi
Jo kaksi lasta kuollut tuhkarokkoon Texasissa, koska rokotevastaiset ovat toimillaan tuhonneet suojaavan rokotekattavuud207759