Kirjailija Seppo Jääskeläinen

Fani

Punainen Hanko oli aivan huikea lukukokemus! Nyt olen aloittamassa tämän tekijän muitten teosten lukua. Kirjoja löytyy kymmenkunta, niistä puolet Otavan kustantamia.

26

587

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pike

      Minua viehätti etenkin romaani Muutot, joka kertoo elävästi isän yksinhuoltajuudesta levottomina aikoina sotien jälkeen, sekä romaani Kulmat, joka on hiton elävä stadilaiskuvaus.

    • Proosakoukku

      Tällä Seppo Jääskeläisellä on mielenkiintoisia kirjoja. Olen löytänyt ainakin 7 teosta: Lakkoviikot, Pako Karjalasta, Kulmat, Muutot, Sodan vanki, Sankarin sota ja Punainen Hanko. Toinen toistaan kiinnostavampia kirjoja. Kustantaja Otava tietää lisää: www.otava.fi

    • Kuulija

      Kirjailija Seppo Jääskeläinen kävi Lukuviikon vieraana Hangon kirjastossa ti 20.04.2004. Tupa oli miltei täynnä kuulijoita, jotka osallistuivat vilkkaasti esityksen jälkeiseen keskusteluun.
      Pääaiheena SJ:llä oli hänen viimeisin romaaninsa Punainen Hanko, ilmankos se meitä kiinnostikin. Lue lisää tämän viikon 17 Hangon Lehdestä och på svenska av Vestra Nyland.

    • Arvi

      Rautainen kirja! Huimaava lukukokemus! Nyt ovat vuorossa Muutot ja Sankarin sota. Odotan paljon.

    • Veerukka

      Netistä huomasin, että kirjailija julkaisee uuden kustantajansa kautta kesällä 2012 lyhyproosapokkarin Omituisia. Odotan innolla!

    • Linnanneito KaarinaK

      Odottelen innolla minäkin. Kustantajan Ivan Rotta sivuilla on hyvä ennakkoesittely kirjasta ja kirjailijasta. Jääskeläisen tarinat ovat mainioita. Tule toukokuu 2012!

    • Siru ja minä myös

      Odottelen minäkin Omituisia, eikä aika käy pitkäksi, sillä luen riemastuttavaa kokoelmaa Lahden kulmilta. Seppo Jääskeläinen osaa kirjoittaa myös meille naisille rakastettavan koskettavaksi, siitä esimerkkinä edellinen romaani Aamulla oli toisin, missä päähenkilö, nainen, on yksikön ensimmäisessä persoonassa, ja kirjailija onnistuu hyvin tässä minä-muodossa.

    • Kassu

      Sama täällä, vaikka mies olenkin, odotan alkukesää ja Omituisia. Tuntuu että luvassa on uutta ja tiivistä.

    • Samanen Kassu

      Oli tiukkaa tekstiä! Olren lukenut pikku pokkarin nyt kolmene kertaan ja joka kerran löytänyt jotain uutta sen 29 jutusta. Sain kirjan kaukolainana oman kirjaston kautta. Suosittelen. Olisi vuoden tapaus, jos olisi ilmestynyt vaikka Valloissa, ennustan.

    • Kiitollinen lukija

      Jääskeläinen on löytö. Oikeaa kirjallisuutta. Luen hänen tuotantoaan. Se tuntuu jakautuvan aiheiden ja kustantajien mukaisesti. Olen nyt lukenut Kirjasammon luokituksen perusteella hänen sotaromaanisarjaansa, jota hän itse nimittää jossain sotapuitesarjaksi. On mennyt ulkomuististani Sodan vanki, Sankarin sota, Punainen Hanko, Maanpetturit, joista Punainen Hanko oli laajin ja koskettavin. Nyt siirryn rikosromaanisarjaan ja sitten omaelämäkerralliseen osuuteen. Ja vielä novellit Omituisia ja pakinat. Kirjoja on ainakin 15, joten lukemista piisaa. Ja aika kuluu virkamieseläkeläiseltä mukavasti. Varaan ainakin vuoden aikaa.

    • Lukija-akka

      Jääskeläisen kirja-arvioita löytyy myös Kotiliesi -lehden lukija-arvostus/arvostelu -sivuilta, ainakin kaksi ennen, Kaikki pelissä ja Aamulla oli toisin romaanit, ja nyt uutena, havaitsin, se Omituisia. Hyviä näkemyksiä lukijoilta arvostelujen lisäksi ihan rutkasti. Kyllä kansa lukee muutakin kuin Lailaa ja Sohvia.

    • Naisellinen nainen

      Se Aamulla oli toisin on tosi hyvä rikosdekkari, vai mihin lajikkeeseen se romaani pittäis lukkee. Se on kirjoootettu minämuotosena naisena ja se on tosi taito ihan ammattikirjailijallekin kun on Jääskeläinen. Miehen on varmaan vaikee asettua naiseksi minämuodossa. Niin hankalia me ollaa.

    • Himolukkiijaukko

      Paras rikosrommaani hältä on se Sisko rakas, elikkä niinko hää kirjuttaa alaotsiko et Rommaani rikosesta. On vuotelta 2006 ja mulla monnee kertaa lukettuna hykllysä.

    • En käy teattereissa

      Oli hän oivan teatterikatsauksen taikka kannanoton kirjoittanut Uusi Lahti lehteen la 20.10.2012, sellasta myös tiivistä juttua kaipaan turhan pitkien turinoiden ja tarinoiden sijaan. Nimimerkki minulla on juuri liiallisten selostuksen takia ja siksi en mene ainakaan joutavaa katsomaan. Lisää tiiviitä arvioita, ei välttämättä mitään arvosteluja, niin saattasin joskus käydäkin teatterissa. Pitänee mennä käymään Pikkuteatteriin.

    • köhömn

      Joo. Tämä on sitä sissimarkkinointia.

      • sissitön

        On vaan niin kökköä että kääntyy itseään vastaan.


    • Himolukijaukko

      Minä oon jottain kirjoittanu tänne enkä oo kirjailija itte. Ettei vaa oo niin että toeset lukkee harhoja?

    • +++007

      Palkkatrollien vakiokikkoja.
      Alussa oli aidosti ihastuneiden kehuja. Palkkatrollit kaappasivat keskustelun lisäämällä omia kehuja joukkoon runsaasti.
      Nyt on tullut teilaamisen aika ja syytetään epäsuorasti, että yksi ja sama ihminen on kehut kirjoittanut.

      • Harrastelijalukija

        7 teoriaan uskon. Kyse ei ole sissiliikkeestä vaan ketjusta. Jostain syystä vain tartutaan toisten kirjoittamisiin myönteisessä tai kielteisessä hengessä. En usko kirjailijoiden itsensä puuttuvan keskusteluihin, jonka näkee vaikka siitä että harvoin tartutaan arvosteluihin, vaikka olisi aihettakin, mutta olen ymmärtänyt kirjailijoiden taholta ettei se kannata, saa aikaan vain turhaa pörinää. Joten jättäkää tekijät rauhaan vaikka käyttekin eritasoista keskustelua. Tätä alkuteoriaa todistaa se että tämänkin ketjun tekstit ovat aivan erilaisia, toiset sujuvasti, muutamat tökerösti kirjoitettuja. MOT


      • pateki
        Harrastelijalukija kirjoitti:

        7 teoriaan uskon. Kyse ei ole sissiliikkeestä vaan ketjusta. Jostain syystä vain tartutaan toisten kirjoittamisiin myönteisessä tai kielteisessä hengessä. En usko kirjailijoiden itsensä puuttuvan keskusteluihin, jonka näkee vaikka siitä että harvoin tartutaan arvosteluihin, vaikka olisi aihettakin, mutta olen ymmärtänyt kirjailijoiden taholta ettei se kannata, saa aikaan vain turhaa pörinää. Joten jättäkää tekijät rauhaan vaikka käyttekin eritasoista keskustelua. Tätä alkuteoriaa todistaa se että tämänkin ketjun tekstit ovat aivan erilaisia, toiset sujuvasti, muutamat tökerösti kirjoitettuja. MOT

        Samankaltainen "poljento" noissa kehuteksteissä ja mainonnan makua. Ei siis ihme, että voi ajatella niiden olevan peräisin samasta näppäimistöstä.

        Tiedoksi: sissimarkkinointi ja sissiliike ovat kaksi aivan eri asiaa.


    • Kiitollinen lukijami

      Joka tapauksessa Jääskeläisen kirjat ovat lukuarvoisia, niiden parissa viihtyy ja aiheet ovat poikkeavia valtavirrasta, josta pidän. Monet kirjailijat kirjoittavat samaa kirjaa koko tuotantonsa ajan, ei Jääskeläinen. Monenlaisia mielipiteitä toki saa olla ja tarvitaan, mutta ei kaikessa tarvitse kokea jotain järjestettyä, sissejä taikka trolleja.

    • Duunarin näkis

      Jääskeläinen rulaa! Ja osaa. Tiivistä kerrontaa. Ei tarvii olla tiilikivi. Meikäki jaksaa lukee.

    • keskisuome äijä

      En muute tunne mut se maanpetturit oli ja on hyvä ja suosin ja suosittelen, oli moni puoline kirja ja kuulema perustuu tottutee.

    • Mökin muija ja netti

      En ole kirjojansa lukenu, mut hän kirjailija siis kirjuttaa usein terävästi Hollolan ja Lahen lehtiin, nytki Lahdenseudunsanomiin 21.01.2013, netistä luin, ja monta muutaki juttuva Uus Lahti ja Etlari. Mielipite.

    • Reservin upseeri 56v

      Paras sota-aikaa käsittelevä romaani nimen omaan Hankoniemen miehityksestä, mutta sopii mainioisti kuvaamaan koko Talvisodan aikaa 1939-40 ja jatkosodan alkua 1941. Koskettavat ihmiskohtalot satuttivat, etenkin kirjan loppu minua itketti, vaikka olen lukenut paljon. Myös kaksoisnäkökulma suomenruotsalaisvenäläisen sekä venäjäninkeriläisen/neuvostoliittolaisen sotilaan välillä toimi. Kuin myöskin sivutapahtumina mukaan otetut Bengtkärin majakan taistelut ja Morgonlandin valtaus sekä sotavankeudet Neuvostoliitossa osuivat kokonaisuuteen. Harvoin saa lukea näin asiantuntevaa ja samalla ihmisläheistä tekstiä, missä fakta ja fiktio pelaavat oivaltavasti keskenään.

    • Sotahistoria kiinnos

      Löysin Lappävaaran kierrätyksestä muutamia hänen teoksiaan ja luin. Eniten minua kosketti tuo Punainen Hanko, koska äitini oli sieltä kotoisin ja hän koki Hankoniemen evakuoinnin 1940 maaliskuussa, äitini oli silloin 12v. Oiva kirja sytytti minussa käynnin Hankoon, jossa kiertelin kaupunginmuseon lisäksi ja opastuksella sotien aikaisia paikkoja ja varustusten jäänteitä. Rintamamuseo Hangon tien varrella on myös mielenkiintoinen. Siellä oli kunniapaikalla tämä Jääskeläisen Punainen Hanko, jota suositti luettavaksi eräälle seurueelle tämän museon hoitaja, ja syystä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      7996
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      38
      2893
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2482
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      120
      2208
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1865
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      11
      1616
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1469
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1378
    Aihe